I I I 8 Reistijd belangrijkste reden om af te haken 0 Snelfiets Een hele dag per week werken om ‘heilige koe’ te laten rijden Besparen zonder investering I R I I fi De industrie ziet de omzet fors toenemen We willen weten wat ze van ons registreren Anderen tijden Inflatie stijgt Een op de drie Nederlanders heeft last van een ochtendhumeur O d- T d" Altijd actueel: de weekkrant.nl www.deweekkrant.nl/banen www.deweekkrant.nl/banen r T Sn Irritante collega’s Door tijd en plaats van arbeid en dienstverlening slimmer te orga niseren, kunnen werk en privé beter gecombineerd worden, zegt de Sociaal Economische Raad. ‘5*^ U NB MH Werken Plus Autorijden: een dure bezigheid. At Reistijd kan een breekpunt zijn. T De nasleep van de financiële crisis houdt ons nog elke dag bezig. Zijn de banken nu sterk genoeg en zorgt Griekenland niet voor nog grotere el lende? Toch gaat het met onze economie langzaam beter en volgen de positieve berichten elkaar op. Zo realiseerden de onder nemers in de industrie een omzetgroei van 17 procent. En de door de industrie verkochte producten waren ook nog bijna 13 procent duurder. Om deze huishoudens te helpen, lanceren voorlichtings organisatie Milieu Centraal en het Nibud de ‘Bespaartest’. Deze test moet consumenten helpen met concrete, prakti sche adviezen om zonder grote investeringen toch te besparen op energie. Het betreft eenvoudige maat regelen, zoals de verwarming lager zetten, een waterbespa rende douchekop gebruiken, wassen op lagere temperatu ren, radiatorfolie aanbrengen en naden en kieren dichten. Je bent op zoek naar een leuke en uitdagende nieuwe baan. Gelukkig stijgt het aantal vacatures en valt er voorzichtig weer wat te kiezen. Maar de keuze voor een nieuwe werkgever is wel onderhe vig aan tal van voorwaar den. We zijn best wel kritisch, blijkt uit analyses van Intelligence Group - in opdracht van suc- cesvolwerven.nl. Daarbij gaan de vrouwen zelfs iets verder dan mannen. Redenen om te besluiten «niet voor een werkgever te kiezen zijn onder andere het tegenvallende salaris en het ontbreken van een goede eerste indruk. Maar bovenaan staat de reistijd; een te lange reistijd is voor zes van de tien personen de nummer één reden om niet voor een werkgever te kiezen. Omgekeerd is het mobili teitsprobleem het grootste struikelblok bij het aantrek- Wie met schulden of achter stallige betaling geregi streerd staat bij het Bureau Krediet Registratie (BKR), kan daar last van hebben bij het aangaan van nieuwe leningen, het afsluiten van een hypotheek of het afslui ten van contracten. Steeds meer consumenten willen dan ook weten wat er over hen bij de BKR bekend is. Uit het jaarverslag van de ken van nieuwe werknemers. Reistijd is al meerdere jaren achtereen voor werknemers de belangrijkste afhaakfactor. BKR blijkt dat vorig jaar bijna 120 duizend mensen inzage hebben gevraagd en dat is al 6 procent meer dan in 2008. BKR speelt met deze inzage via internet in op de behoefte van consumenten. Overigens daalt het aantal geregistreer- den van 11,5 miljoen in 2009 tot 9,2 miljoen vorig jaar, om dat de telecombedrijven zich uit het kredietregistratiesy- steem hebben teruggetrokken. totale kostenplaatje doorslag gevend bij de keus. De meeste automobilisten noemen tanken de grootste kostenpost van hun auto. Ook afschrijving kan omgerekend per maand hoog uitvallen, maar automobilisten voelen dat niet direct, terwijl elke tankbeurt wel direct pijn in de portemonnee doet. Zeker Naar verwachting zal reis tijd ook de komende jaren het grootste knelpunt voor werknemers blijven. Het vormt een onderdeel van de algehele mobiliteitspro- blematiek in Nederland: de files waardoor de reistijd voor eenzelfde reis zal toenemen van 60 naar 80 minuten en de sterk afge nomen verhuisbereidheid doordat onder meer de huizenmarkt op slot zit. Vrouwen zijn kritischer dan mannen bij hun keuze voor een werkgever. Vooral als het gaat om de mogelijkheid om part time te werken. Zo geeft ruim één derde van de vrouwen aan niet te willen werken bij een werkgever waar parttime werken geen optie is. Voor mannen is salaris vaker een afhaakfactor. bij de huidige hoge prijzen aan de pomp. De benzineprijs is flink geste gen, van minder dan 1,30 euro per liter begin 2009 tot zo’n 1,70 per liter nu. Pas als de stijging zou doorzetten naar 2 euro per liter, zegt de helft van de ondervraagde automobilis ten minder te gaan autorijden. De inflatie is in april geste gen naar 2,1 procent, het hoogste punt sinds jaren. De stijging is vooral toe te schrijven aan duurdere ben zine (10 procent meer). De hogere prijzen van tabak, voedingsmiddelen en koffie droegen ook bij aan de toe name van de inflatie. Roken werd vooral duurder door een accijnsverhoging per 1 maart. Volgens Eurostat was de inflatie in de euro zone in april 2,8 procent. We werken één dag in de week voor ons pensioen, dat is inmiddels wel bekend. Maar we realiseren ons vaak niet dat we ook een dag per week werken voor onze auto. Autorijden is een dure ‘liefhebberij’. Sinds begin vorig jaar zijn de autokosten flink gestegen, vooral door de hoge brand stofprijzen. Maar dat weerhoudt ons er niet van gewoon te blijven rijden en nieuwe auto’s te kopen. De bestedingen van consumenten stijgen maar mondjesmaat, maar de autoverkopen nemen wel fors toe; met 25 procent in het eerste kwartaal. En dat terwijl in Europa de verkoop gemiddeld met 2 procent daalt (in Spanje en Italië zelfs met zo’n 25 procent). Wel is voor twee derde van de autokopers het We moeten zuinig zijn met energie. Dat is goed voor het milieu en helpt tegen de op warming van de aarde, wordt ons voorgehouden. Zorg voor dubbel glas, isoleer muren en daken, schaf een CV -ketel aan met een hoog rendement zijn zo van die adviezen. Het kost wel geld, maar dat verdien je uiteindelijk met gemak terug. Maar hoe kun je energiebe- sparen als je een laag inkomen hebt, dus niet kunt investe ren? Of als je in een huurhuis woont? De industriële productie zit in de lift. Nederland is een fietsland. Bijna iedere Nederlander heeft een of meer fietsen; met elkaar bezitten we er 18 miljoen van. We rijden totaal zo’n 17 miljard kilo meter per jaar; bijna de helft is woon-werk verkeer. Maar met de auto rijden we jaarlijks 175 miljard kilometer naar ons werk. Misschien kunnen de snelfietsrou- tes, die her en der worden aangelegd, dat verschil iets verkleinen. Dat kan zomaar 500 tot 600 euro per jaar besparen. Gebruikers van de Bespaartest doorlopen twaalf cartoons met tips. Daarna ontvangt hij een handig Bespaarplan in de vorm van een checklist. Het Bespaarplan is te downloaden. Daarin staat per tip een kort stappenplan voor uitvoering. Ook met weinig investerings ruimte is het dus goed mogelijk om de energierekening omlaag te brengen. www.bespaartest.nl I - z 'i 88-RFX-5 7

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 2011 | | pagina 34