I
I
I
8
Reistijd belangrijkste reden om af te haken
0
Snelfiets
Een hele dag per week werken
om ‘heilige koe’ te laten rijden
Besparen zonder investering
I
R
I
I
fi
De industrie ziet de
omzet fors toenemen
We willen weten wat
ze van ons registreren
Anderen tijden
Inflatie stijgt
Een op de drie
Nederlanders heeft last
van een ochtendhumeur
O
d-
T
d"
Altijd actueel: de weekkrant.nl
www.deweekkrant.nl/banen
www.deweekkrant.nl/banen
r
T
Sn
Irritante collega’s
Door tijd en plaats van arbeid en
dienstverlening slimmer te orga
niseren, kunnen werk en privé
beter gecombineerd worden, zegt
de Sociaal Economische Raad.
‘5*^
U NB
MH
Werken Plus
Autorijden: een dure bezigheid.
At
Reistijd kan een breekpunt zijn.
T
De nasleep van de financiële
crisis houdt ons nog elke dag
bezig. Zijn de banken nu sterk
genoeg en zorgt Griekenland
niet voor nog grotere el
lende? Toch gaat het met onze
economie langzaam beter en
volgen de positieve berichten
elkaar op.
Zo realiseerden de onder
nemers in de industrie een
omzetgroei van 17 procent.
En de door de industrie
verkochte producten waren
ook nog bijna 13 procent
duurder.
Om deze huishoudens te
helpen, lanceren voorlichtings
organisatie Milieu Centraal
en het Nibud de ‘Bespaartest’.
Deze test moet consumenten
helpen met concrete, prakti
sche adviezen om zonder grote
investeringen toch te besparen
op energie.
Het betreft eenvoudige maat
regelen, zoals de verwarming
lager zetten, een waterbespa
rende douchekop gebruiken,
wassen op lagere temperatu
ren, radiatorfolie aanbrengen
en naden en kieren dichten.
Je bent op zoek naar
een leuke en uitdagende
nieuwe baan. Gelukkig
stijgt het aantal vacatures
en valt er voorzichtig weer
wat te kiezen. Maar de
keuze voor een nieuwe
werkgever is wel onderhe
vig aan tal van voorwaar
den. We zijn best wel
kritisch, blijkt uit analyses
van Intelligence Group
- in opdracht van suc-
cesvolwerven.nl. Daarbij
gaan de vrouwen zelfs iets
verder dan mannen.
Redenen om te besluiten
«niet voor een werkgever te
kiezen zijn onder andere
het tegenvallende salaris
en het ontbreken van een
goede eerste indruk. Maar
bovenaan staat de reistijd; een
te lange reistijd is voor zes van
de tien personen de nummer
één reden om niet voor een
werkgever te kiezen.
Omgekeerd is het mobili
teitsprobleem het grootste
struikelblok bij het aantrek-
Wie met schulden of achter
stallige betaling geregi
streerd staat bij het Bureau
Krediet Registratie (BKR),
kan daar last van hebben
bij het aangaan van nieuwe
leningen, het afsluiten van
een hypotheek of het afslui
ten van contracten.
Steeds meer consumenten
willen dan ook weten wat er
over hen bij de BKR bekend
is. Uit het jaarverslag van de
ken van nieuwe werknemers.
Reistijd is al meerdere jaren
achtereen voor werknemers
de belangrijkste afhaakfactor.
BKR blijkt dat vorig jaar bijna
120 duizend mensen inzage
hebben gevraagd en dat is al
6 procent meer dan in 2008.
BKR speelt met deze inzage
via internet in op de behoefte
van consumenten. Overigens
daalt het aantal geregistreer-
den van 11,5 miljoen in 2009
tot 9,2 miljoen vorig jaar, om
dat de telecombedrijven zich
uit het kredietregistratiesy-
steem hebben teruggetrokken.
totale kostenplaatje doorslag
gevend bij de keus. De meeste
automobilisten noemen tanken
de grootste kostenpost van
hun auto. Ook afschrijving kan
omgerekend per maand hoog
uitvallen, maar automobilisten
voelen dat niet direct, terwijl
elke tankbeurt wel direct pijn
in de portemonnee doet. Zeker
Naar verwachting zal reis
tijd ook de komende jaren
het grootste knelpunt voor
werknemers blijven. Het
vormt een onderdeel van
de algehele mobiliteitspro-
blematiek in Nederland: de
files waardoor de reistijd
voor eenzelfde reis zal
toenemen van 60 naar 80
minuten en de sterk afge
nomen verhuisbereidheid
doordat onder meer de
huizenmarkt op slot zit.
Vrouwen zijn kritischer
dan mannen bij hun
keuze voor een werkgever.
Vooral als het gaat om de
mogelijkheid om part
time te werken. Zo geeft
ruim één derde van de
vrouwen aan niet te willen
werken bij een werkgever waar
parttime werken geen optie is.
Voor mannen is salaris vaker
een afhaakfactor.
bij de huidige hoge prijzen aan
de pomp.
De benzineprijs is flink geste
gen, van minder dan 1,30 euro
per liter begin 2009 tot zo’n
1,70 per liter nu. Pas als de
stijging zou doorzetten naar 2
euro per liter, zegt de helft van
de ondervraagde automobilis
ten minder te gaan autorijden.
De inflatie is in april geste
gen naar 2,1 procent, het
hoogste punt sinds jaren.
De stijging is vooral toe te
schrijven aan duurdere ben
zine (10 procent meer). De
hogere prijzen van tabak,
voedingsmiddelen en koffie
droegen ook bij aan de toe
name van de inflatie. Roken
werd vooral duurder door
een accijnsverhoging per
1 maart. Volgens Eurostat
was de inflatie in de euro
zone in april 2,8 procent.
We werken één dag in de
week voor ons pensioen, dat
is inmiddels wel bekend.
Maar we realiseren ons
vaak niet dat we ook een
dag per week werken voor
onze auto. Autorijden is een
dure ‘liefhebberij’. Sinds
begin vorig jaar zijn de
autokosten flink gestegen,
vooral door de hoge brand
stofprijzen.
Maar dat weerhoudt ons er
niet van gewoon te blijven
rijden en nieuwe auto’s te
kopen.
De bestedingen van
consumenten stijgen maar
mondjesmaat, maar de
autoverkopen nemen wel
fors toe; met 25 procent
in het eerste kwartaal. En
dat terwijl in Europa de
verkoop gemiddeld met 2
procent daalt (in Spanje
en Italië zelfs met zo’n 25
procent). Wel is voor twee
derde van de autokopers het
We moeten zuinig zijn met
energie. Dat is goed voor het
milieu en helpt tegen de op
warming van de aarde, wordt
ons voorgehouden. Zorg voor
dubbel glas, isoleer muren en
daken, schaf een CV -ketel aan
met een hoog rendement zijn
zo van die adviezen. Het kost
wel geld, maar dat verdien je
uiteindelijk met gemak terug.
Maar hoe kun je energiebe-
sparen als je een laag inkomen
hebt, dus niet kunt investe
ren? Of als je in een huurhuis
woont?
De industriële productie zit in de lift.
Nederland is een fietsland. Bijna iedere Nederlander heeft een of meer fietsen;
met elkaar bezitten we er 18 miljoen van. We rijden totaal zo’n 17 miljard kilo
meter per jaar; bijna de helft is woon-werk verkeer. Maar met de auto rijden we
jaarlijks 175 miljard kilometer naar ons werk. Misschien kunnen de snelfietsrou-
tes, die her en der worden aangelegd, dat verschil iets verkleinen.
Dat kan zomaar 500 tot 600
euro per jaar besparen.
Gebruikers van de Bespaartest
doorlopen twaalf cartoons
met tips. Daarna ontvangt hij
een handig Bespaarplan in de
vorm van een checklist. Het
Bespaarplan is te downloaden.
Daarin staat per tip een kort
stappenplan voor uitvoering.
Ook met weinig investerings
ruimte is het dus goed mogelijk
om de energierekening omlaag
te brengen.
www.bespaartest.nl
I
- z
'i
88-RFX-5
7