II i; Gemeente Nieuws week Bouwen en wonen Inspraak en meedenken Bezwaar 17' Wijziging openingstijden Met ingang van donderdag 1 september is de Publieksbalie geopend van 17.00 tot 20.00 uur. Om lange wachttijden te voor komen adviseren wij u voor af een afspraak te maken via de website www.waddinxveen.nl. Ir- Rubriek Gemeentenieuws uit Waddinxveen aanvraag omgevings- VERGUNNING aanvraag omgevings vergunning (REGULIERE PROCEDURE) VERLEENDE OMGEVINGS- VERGUNNINGEN BEZWAAR HOORZITTING WAT DOET GEMEENTE Na ontvangst van uw klacht wordt onderzocht of deze valt onder de klachtenregeling. U krijgt binnen twee werkdagen een ontvangstbevestiging en binnen vijf werkdagen een (tele fonische) reactie. AFHANDELING VRAGEN EN ADVIES MEER INFORMATIE KLACHT UW MENING TELT U KUNT NIET KLAGEN OVER: INSPRAAK BRIEVEN SCHRIJVEN 7 DIGITAAL INDIENEN BE ROEP- EN VERZOEKSCHRIFT U kunt uw beroep- en verzoek schrift ook digitaal indienen bij de genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/be- stuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over DigiD als uw elektronische handtekening. Op de genoemde website treft u de precieze voorwaarden aan. CONTACT VERGUNNINGEN LOKET KLACHT INDIENEN OPENBAARHEID VAN BESTUUR MELDING OPENINGSTIJDEN INFORMATIEBIJEENKOMST Bij een informatiebijeenkomst draagt het gemeentebestuur in formatie over aan inwoners of andere belanghebbenden. merkt u dat misschien pas later. C tb Iedereen maakt fouten. Met zo’n opmerking kunnen klachten natuurlijk niet van tafel geveegd worden. Een klacht geeft het signaal dat er iets fout is gegaan. Een klacht geeft ook de kans een eventuele fout te herstel len en - nog belangrijker - de dienstverlening aan te pas sen en te verbeteren om der gelijke klachten in de toe komst te voorkomen. ven via het Meldpunt op de ho mepage van de gemeentelijke website. bus 20302, 2500 EH Den Haag. De rechter beziet dan of met de activiteit mag worden begon nen. Aan het indienen van zo’n ver zoek zijn kosten verbonden. Eenmaal in de vier jaar wordt een nieuwe gemeenteraad geko zen. Dat is voor u niet de enige mogelijkheid om invloed uit te oefenen op besluiten van de ge meente. Een opsomming: kunt u aan de hand van onder- staandt lijstje nagaan of deze voldoet aan de voorwaarden die de wet stelt. manieren laten horen. Maar wanneer telt uw mening echt? Wanneer is uw mening mede bepalend voor de besluitvor ming? Naast bijvoorbeeld onderzoe ken, spreekuren en debatten, maakt de gemeente onderscheid tussen drie communicatievor men: inspraak, informatiebij eenkomst en hoorzitting. kan doen of heeft gedaan. Het om een gedraging gaat die lan ger dan een jaar geleden heeft plaatsgevonden.- Doel van de Wet maatschap pelijke ondersteuning Wmo) is dat mensen zoveel moge lijk voor zichzelf eft elkaar zor gen. Iedereen moet zolang mo gelijk zelfstandig kunnen leven en wonen. En iedereen moet kunnen meedoen in de samen leving. Dat geldt voor jongeren en ouderen, mensen met een li chamelijke of verstandelijke be perking, een chronische ziekte en voor mensen met psychische problemen. Maar ook voor hun familieleden en mantelzorgers. kele dagen een ontvangstbe vestiging. Normaal gesproken krijgt u binnen zes weken ant woord, al is het maar het bericht dat uw zaak nog niet afgehan deld kon worden en wanneer u wel een definitief antwoord te gemoet kunt zien. (UITGEBREIDE PROCE DURE) De volgende aanvraag om een omgevingsvergunning is ont vangen op de tussen haakjes vermelde datum: 20110142 Sniepweg 13C, het ver vangen van het club gebouw van Hockey club Waddinxveen (03-08-2011). De volgende aanvragen om een omgevingsvergunning zijn ont vangen op de tussen haakjes vermelde datum: 20110139 Zuidkade 194, het plaatsen van een bal kon aan de achterzij de en een dakkapel op het zijdakvlak (01-08-2011); 20110140Jan van Bijnenpad 31, het verwijderen van asbesthoudend vloer zeil (01-08-2011); 20110141 Jan van Bijnenpad 273, het verwijderen van asbesthoudend vloer zeil (01-08-2011); 20110143 Jan Dorrekenskade- West (zuidelijke deel Petteplas C 01757), het kappen van houtige opgaande beplanting (02-08-2011); 20110144 Brugweg 121A, het vervangen van het les senaarsdak door een mansardedak (06-08- 2011). De volgende omgevingsvergun- ningen zijn verzonden op de tussen haakjes vermelde datum: 20110107Jan Dorrekenskade- Oost 37, het vergroten van de woning (09-08- 2011); 20110117 Juliana van Stol- berglaan 9 t/m 79, het inrichten van een bouwterrein (05-08- 2011); 20110125 Nabij Centauri 45 C04541 en C 04542), het kappen van 3 po pulieren (05-08-2011); 20110133 Kromme Esse 2, het kappen van een paar- denkastanje (noodkap) (08-08-2011); 20110135 Wingerd 114, het ver wijderen van asbest houdende materialen (09-08-2011). Tegen bovenstaande besluiten kunt u bezwaar aantekenen en digitaal een beroep- en verzoek schrift indienen. Als u het niet eens bent met een schriftelijk besluit van de ge meente kunt u een bezwaar schrift indienen. Zo’n bezwaar valt niet onder de klachtenpro cedure. Voor een bezwaar gel den andere procedures die in de wet zijn vastgelegd. Meer infor matie hierover vindt u in de di gitale Publieksbalie. Bij een hoorzitting boort het ge meentebestuur inwoners of an dere belanghebbenden. De naam zegt het al, het doel is luisteren. Een hoorzitting wordt niet met het oog op besluitvor ming georganiseerd. Dat betekent dat u geen direct merkbare invloed heeft op de besluitvorming. Echter, uitge sloten is het niet. Want de ge meente kan wel rekening hou den met wat u vertelt, ook al Als uw klacht niet in behan deling kan worden genomen, wordt u daarover schriftelijk ge ïnformeerd. In dat geval pro beren wij u door te verwijzen naar de instantie waar u wel te recht kunt. De afhandeling van de klacht mag zes weken in beslag ne men. Het lukt niet altijd om de klacht binnen die termijn af te handelen. U wordt daarover in gelicht. Wie uw klacht onderzoekt is vastgelegd in de gemeentelijke regeling. Het kan nooit zo zijn dat degene tegen wie de klacht is gericht, de klacht zelf onder zoekt. De onderzoeker hoort Voor vragen, advies en het aan vragen van voorzieningen die onder de Wmo vallen heeft de gemeente één loket: Het Zorgloket. Het Zorgloket is op verschillende manieren te be reiken. U kunt bellen, e-mailen of langskomen tijdens de ope ningstijden'. En als het nodig is kunt u een afspraak maken voor een bezoek aan huis. Meer info over de Wet maat schappelijke ondersteuning in het algemeen is te vinden op Rijksoverheid.nl. Wanneer u zich onheus of on behoorlijk behandeld voelt door een ambtenaar.een wethouder of de burgemeester; als de ge meente niets doet met uw mel ding, wanneer verkeerde infor matie wordt verstrekt of u krijgt geen antwoord op een brief, kunt u een klacht indienen en op dat moment start de klach tenprocedure. Voordat u een klacht indient. Het Waddinxveense gemeente bestuur hecht veel waarde aan de mening van haar inwoners en belangenorganisaties. Wad- dinxveners kunnen zich op veel Individuele raadsleden, de ge meenteraad of over onderwij zend personeel van openbare basisscholen. Een uitvoeringsgebrek in uw omgeving (bijvoorbeeld een gat in het wegdek of een kapot te lantaarnpaal). Dit wordt be schouwd als een melding, die door de wijkonderhoudsteams wordt afgedaan. Een besluit waartegen u een be zwaarschrift kunt indienen, een besluit waartegen u al bij de be trokken gemeentelijke instan tie een bezwaarschrift heeft ingediend of een besluit waar tegen u niet binnen de wettelijk gestelde termijn een bezwaar schrift heeft ingediend. Een be sluit waarover de rechter in laatste instantie een uitspraak Inspraak is een vorm van com municatie die in de wet gere geld is (de Algemene wet be stuursrecht). Bij inspraak kunt u invloed uitoefenen op besluit vorming. Dat betekent niet dat u in alle gevallen krijgt wat u wilt. Het betekent wél dat uw argumen ten een rol spelen en dat het ge meentebestuur vóór een besluit genomen wordt, op uw argu menten zal ingaan. En uw argu ment kan een reden zijn om een ander besluit te nemen. Iedere burger heeft het recht van petitie. Dit ligt vast in de Grondwet. Iedereen kan zich altijd met een verzoek tot de overheid wenden. Een derge- lijk verzoek doet u schriftelijk. U richt uw brief aan het colle ge van B&W of aan de gemeen teraad. Vermeld altijd uw naam en adres en onderteken de brief. Anonieme brieven worden niet behandeld. Heeft u over een on derwerp contact gehad met een ambtenaar of een bestuurder, vermeld u dit dan alstublieft. Meestal ontvangt u binnen en- Wanneer u vindt dat uw directe belangen worden geschaad door de verlening van een - hiervoor genoemde - verleende vergun- ning/beschikking, kunt u bin nen zes weken na de verzend- datum van de beschikking een gemotiveerd bezwaarschrift in dienen bij het college van B W (tenzij in de publicatie een andere procedure is vermeld). Met het indienen van een be zwaarschrift wordt de aanvang van de activiteiten niet tegenge houden. Om dat te voorkomen kunt u een verzoek om een voorlopi- 'ge voorziening indienen bij de Rechtbank ‘s-Gravenhage, Post- WtEKBCAD VOOR WADDINXVEEN Woensdag 17 augustus 2011 Hebt u een vraag over een ver gunning, dan kunt u alleen op werkdagen tussen 8:30 en 12:30 uur contact opnemen met het Vergunningenloket. Als u (uitgebreid) wilt praten over een vergunning of een aan vraag wilt inzien, dan kunt u al leen terecht als u daarvoor een afspraak heeft gemaakt met één van de medewerkers van het Vergunningenloket. U hoeft dan niet te wachten en de medewerkers kunnen zich voorbereiden op uw bezoek. Voor vragen of het maken van een afspraak kunt u bellen met tel. 624 500. U schrijft een brief en vermeld er duidelijk bij dat het om een klacht gaat. U kunt ook onder aan de pagina een klachtenfor mulier downloaden. U meldt uw klacht mondeling bij de klachtencoördinator in het gemeentehuis. Hij kan u hel pen de klacht op papier te zet ten. Als u het eens bent met de formulering van de klacht, moet u alleen uw handtekening nog plaatsen. U belt de klachtencoördinator. Hij geeft u alle informatie die nodig is om de klacht op een juiste manier in te dienen. Als u moeite heeft uw klacht goed te formuleren dan helpt hij u tele fonisch. Hij zet uw klacht op pa pier en stuurt hij het naar u toe, zodat u het kunt ondertekenen en terug kunt sturen. beide partijen en brengt ver slag uit aan het college van burgemeester en wethou ders. Het college besluit uit eindelijk op de klacht. Dit besluit wordt u schriftelijk bekendgemaakt. Als u zich niet kunt vinden in het besluit dat het colle ge van b en w u heeft toege stuurd, dan kunt u de Natio nale ombudsman verzoeken om uw klacht te beoordelen. U moet uw verzoek richten aan: de Nationale ombuds man, Postbus 93122, 2509 AC Den Haag. De Nationa le ombudsman beoordeelt of uw klacht terecht is. Heeft u nog vragen? Bel de- klachtencoördinator: 0182- 624 624. Niet alleen de raads- en com missievergaderingen zijn open baar, alle raadsstukken zijn dat ook. Mocht u op de agenda een nota of discussiestuk zien staan waarover u meer wilt weten, dan kunt u dat vrijwel altijd ko men inzien. Een exemplaar van het stuk krijgen kan meestal ook, maar daar zijn kosten aan verbonden. Het openbaar zijn van stukken is geregeld in de Wet openbaarheid van bestuur. In de regel zijn ‘alle stukken openbaar, tenzij...’. Met dit ‘ten zij’ mag alleen geschermd wor den indien openbaarmaking de veiligheid in gevaar brengt, ken nis van de informatie bij derden bepaalde - zakelijke - belangen schaadt of de privacy geschon den wordt. Informatie over de opsporing en vervolging van strafbare feiten is evenmin openbaar. Al met al blijft er ge noeg over wat wel openbaar is. Vaak veel meer dan u denkt. Er zijn wel kosten aan verbon den. Hiervoor kunt u de leges- verordening raadplegen. Openbaarheid van bestuur is niet alleen bedoeld om de ge ïnteresseerde burger tevreden te stellen. Het garandeert ook rechtsbescherming vooraf. Klachten over de uitvoering van gemeentelijke taken, zo als bijvoorbeeld kapotte lan taarnpalen, gaten in het weg dek e.d.. worden beschouwd als meldingen en vallen niet onder het klachtrecht. Als u zo’n gevaarlijke of hin derlijke situatie onder onze aandacht wilt brengen, zo dat die tijdig verholpen kan worden, kunt u dat doorge- De openingstijden van het Zorgloket zijn: Maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 12.30 uur. Donderdagavond uitslui tend op afspraak.U kunt ons be reiken op telefoonnummer 624 500, of per mail via zorgloket@ waddinxveen.nl Ons bezoekadres is: Raadhuis plein 1,2741 HR Waddinxveen. In deze vorm van communica tie heeft u geen invloed op even tuele besluitvorming. Een informatiebijeenkomst leent zich goed voor het bijpra ten van Waddinxveners over de uitvoering v 'n genomen be sluiten.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 2011 | | pagina 7