i
I
I
f f
Onduidelijke communicatie bij
plannen voor de Oranjelaan
In oud dossier staat dat omwonenden zijn geïnformeerd en zich in de plannen kunnen vinden
Overbruggen - Verkeerslichten als schijnoplossing
woensdag 23 november 2011 Weekblad voor Waddinxveen pagina 11
Altijd actueel: de weekkrant.nl
Voor al het nieuws
Geef uw mening
Waddinxveen
WADD. wmy l
Winnaar
Klik en win
Bingo in Anne
Frank Centrum
De krant en onze website staan vol
interessante artikelen. Wilt u uw
mening delen over het onderwerp van
een artikel of weet u er meer van.
Plaats dan een reactie op onze site.
www.weekbladwaddinxveenn I
Verkeerslichten
geven een
schijnveiligheid,
vooral ’s avonds
Voor nieuws in uw buurt, de
laatste nieuwtjes van alle
(sport)verenigingen en ook voor al
het overige nieuws in Waddinxveen,
kunt u terecht op onze website.
www.weekbladwaddinxveen.nl
Ontwikkeling
Project ‘t Suyt
Zwarte Pieten
in Passage
Klaverjassen
bij ASW
Dominee Kant
houdt lezing
Vervolg van voorpagina
‘Kinderen kunnen niet inschatten hoe hard een auto rijdt en met de verkeerslichten kunnen ze veilig oversteken’.
■MBM&flTr-S'7*
De verkeersaanpassingen
die de gemeente wil doorvoe
ren in de Oranjelaan heb
ben zowel bij de gemeente,
politiek, betrokken bedrijven
en omwonenden heel wat
losgemaakt. Veel is terug te
voeren naar een onduidelijke
communicatie, waarbij een
aantal berokkenen voor een
voldongen feit zijn gesteld.
Het overleg over het veiliger ma
ken van de Oranjelaan door een
doorrijverbod in te voeren voor
het vrachtverkeer en verkeers
obstakels aan te brengen om de
snelheid omlaag te brengen, is
ruim 2 jaar geleden al gestart.
Voormalig wethouder Wiebrant
Dijksterhuis heeft toen overleg
gevoerd met Arie Boonstoppel
en de overige leden de verkeers-
commissie van het ICW, maar
omdat het plan de eerste jaren
werd uitgesteld, zijn er geen
concrete afspraken gemaakt.
Ruud Groot
Waddinxveen
(met uitzondering van bestem
mingsverkeer) en het doorvoe
ren van een 30 kilometerzone,
maar het moet wel verkeersvei
lig zijn. Geen hoge drempels,
maar plateaus en een overzich
telijke wegversmalling met 1
rijbaan voor alle verkeer. Mijn
voorkeur gaat wel uit naar het
handhaven van de verkeerslich
ten bij de Prins Willem Alexan-
derschool, maar daar denkt de
gemeente anders over”.
Ad Both van VVN Waddinx
veen zegt dat het ROV (Regi
onaal Overleg Verkeersveilig
heid) advies heeft uitgebracht,
waar hij volledig achterstaat.
De weg moet bij het doorvoe
ren van een 30 kilometerzone
door middel van verkeersob
stakels duurzaam veilig worden
ingericht, waarbij de verkeers
lichten moeten verdwijnen.
over details verschil van mening
blijven bestaan. En daarover be
sluiten bij meerderheid.
Uit die zelfde raadsvergadering
nog een voorbeeld. Eentje waar
bij de open discussie nog niet
helemaal van de grond kwam.
Het debat over de helaas af
gewezen motie van D66 over
basisonderwijs. Deze vroeg het
college te komen met een actie
plan om meer samenwerking
tussen de onderwijsinstelling
in Waddinxveen te bewerkstel
ligen. Noodzakelijk wegens de
verwachte krimp van de bevol
king.
De motie werd afgewezen
onder andere op grond dat
er volgens de coalitie te wei
nig rekening werd gehouden
vinden in het voorstel van het
ROV. Handhaving van de gere
den snelheid heeft bij de politie
geen prioriteit. Maar richt de
weg zo in, dat er niet hard gere
den kan worden. Dan zijn ook
de verkeerslichten niet nodig”.
met de zelfstandigheid van de
schoolbesturen. Toch moet de
gemeente het voortouw nemen
om te voorkomen dat we alleen
verliezers krijgen. De scholen
moeten samenwerkingsvormen
vinden waarmee zij uit de voe
ten kunnen. De gemeente moet
dat dan wel faciliteren. Om dit
voor elkaar te krijgen moet de
gemeente wel het voortouw ne
men en samen met de scholen
tot een actieplan komen.
Ook hier moet gewerkt worden
aan consensus. Het basisonder
wijs is te belangrijk om het hier
bij te laten. D66 zal initiatie
ven nemen voor een raadsbreed
overleg hierover. Want tijdens
het debat en in de wandelgan
gen werd het duidelijk dat er
niet inschatten hoe hard een
auto rijdt en met de nu aanwe
zige verkeerslichten, kunnen
de kinderen veilig oversteken.
We hebben veel handtekenin
gen van ouders als steunbetui
ging aangeleverd. We zijn in de
waan gelaten dat er naar ons
werd geluisterd, maar er is niets
mee gedaan. Wij zullen op de
inspraakbijeenkomst op 13
december met veel ouders we
derom onze stem laten horen”,
aldus een woordvoerster van de
school.
Duidelijk is dat de gehele pro
cedure rond het verkeersveilig
maken van de Oranjelaan niet
de schoonheidsprijs verdient.
toch belangstelling voor be
stond. En zo levert het debat
in details over schijnoplos
singen nog een bijdrage aan
het oplossen van de uitda
gingen waar Waddinxveen
voor staat.
Art-Jo Wittenberg
Duoraadslid D66 commissie
Openbare Ruimte
Waddinxveen
J.M.P. Postma uit Wad
dinxveen is de winnaar van
de Klik en win actie van Van
der Linde wonen en werken
op www.weekbladwaddinx-
veen.nl. De winnaar krijgt
een vierseizoenen dekbed ter
waarde van 95 euro. Kijk op
de site voor de nieuwe actie.
Waddinxveen
KBO houdt vrijdag 25 no
vember is een bingomiddag
in het Anne Frank Centrum
aan het Jan van Bijnenpad.
De aanvang is om 14.00 uur.
Iedereen is welkom.
Niet gehoord
De schoolleiding van de Prins
Willem Alexanderschool denkt
daar heel anders over. “Wij zijn
in eerste instantie helemaal
niet gehoord en zijn voor vol
dongen feiten gesteld. Tijdens
een inspraakmogelijkheid bij
de gemeente hebben wij gepleit
voor handhaving van de ver
keerslichten. Kinderen kunnen
Waddinxveen
De gemeente gaat de wo
ningbouwlocatie ’t Suyt aan
de Piasweg zelf te ontwik
kelen. Dit is nodig, omdat
Bokx Vastgoed, de geselec
teerde marktpartij die het
woningbouwproject aan de
Piasweg zou ontwikkelen, in
april failliet is verklaard.
Dit gemeentelijk project
omvat uitsluitend de plan-
ontwikkeling en de uitgifte
van de kavels, dus niet het
bouwen van de woningen.
Om dit project verder uit te
voeren heeft de gemeente
ruimtelijke, organisatorische
en juridische uitgangspunten
geformuleerd. De komende
periode wordt gewerkt aan
het stedenbouwkundig ont
werp en het bestemmings
plan.
Waddinxveen
In winkelcentrum de Pas
sage lopen zaterdag 26 no
vember Zwarte Pieten rond.
Tussen 11.00 en 16.00 uur
delen zij snoep uit.
Waddinxveen
Bij ASW aan de Willem de
Rijkelaan kan men vrijdag
25 november klaverjassen.
De kaartavond begint om
20.00 uur en de toegang is
2 euro.
was dat deze keer de raad niet
verdeeld was tussen oppositie
en coalitie. Er waren wel ver
schillende opvattingen, maar
niet langs de coalitie-oppositie
lijn. En dat is mooi. Eindelijk
een open discussie in de raad
met een wethouder die zich
open opstelde.
Wat mij daarbij aansprak was
dat er gezocht werd naar con
sensus. De veiligheid van onze
kinderen is te belangrijk om te
laten beslissen door eenvoudige
meerderheden. En dit geld voor
alle belangrijke zaken in onze
samenleving. Op de hoofdzaken
moet de raad streven naar con
sensus. Deze zijn te belangrijk
om die via de helft +1 te laten
oplossen. Natuurlijk mag er
“Een zebra als oversteekplaats
is veiliger. Verkeerslichten ge
ven een schijnveiligheid, vooral
’s avonds”, aldus Both.
Ook John Mimpen van autorij
school Succes Mimpen kan zich
Dossier
Nu blijkt dat er destijds toch een
dossier is opgemaakt, waarin is
opgenomen dat omwonenden
zijn geïnformeerd en zich kun
nen vinden in de plannen. Met
het opnieuw uitwerken van de
plannen is dat dossier weer ter
hand genomen en ging de hui
dige wethouder ervan uit dat
alle betrokkenen waren geïn
formeerd over de voorgenomen
verkeersmaatregelen.
Arie Boonstoppel: “Tijdens
een recent overleg met wethou
der Kees de Jong werd duidelijk
dat ik helemaal niet goed was
geïnformeerd over de maatre
gelen die men wil gaan nemen.
Gelukkig zijn we er goed uitge
komen en kan ik me vinden in
het afsluiten voor vrachtverkeer
Waddinxveen
Op uitnodiging van de
Confessionele Vereniging
in Waddinxveen spreekt ds.
Kant uit Katwijk over Jeru
zalem op donderdag 24 no
vember in de Immanuelkerk
aan de Prinses Beatrixlaan.
De aanvang is om 20.00
uur.
Waddinxveen
Afgelopen raadsvergadering
was er veel discussie over
het al dan niet handhaven
van verkeerslichten in de
Oranjelaan ter hoogte van
de Prins Willem Alexander
school.
Verkeerslichten bij een over
steekplaats in een 30 kilo
meterzone werd door wet
houder de Jong aangemerkt
als schijnveiligheid. Ik zelf
zou liever spreken van een
schijnoplossing. Wat volgde
was anderhalf uur praten
over een stoplicht. Toch wel
iets te veel van het goede.
Mogelijk zelfs te gedetail
leerd.
Wat mij echter ook opviel,
gyZ MHOS