muis vergaan bij Zuid-Afrika ‘Waddinxveen’ met man en L, fc'S^l Klik en Win Winterfoto Slechts vier opvarenden overleefden de scheepsramp op 24 mei 1697 bij Kaap de Goede Hoop Klaverjasavond Een nieuw jaar, een nieuwe wedstrijd; plaats een winterfoto en win! Damcursus bij het Weekblad Ploertendoder in de auto Week Overbruggen - 2011 alweer voorbij I ■LnW j 1 a woensdag 4 januari 2012 Weekblad voor Waddinxveen pagina 11 Altijd actueel: de weekkrant.nl KHk&Win www.tieweekkrant.nl Een harde noordwesten wind wordt het schip fataal Ga naar onze website en win de mooiste prijzen met de Klik en Win acties die in deze krant staan aangekondigd. Doe vandaag nog mee aan de Klik en Win! Bingoavond Zonnig-Zuid krant ui i -I -jftl XF 1 1 - e www.weekbladwaddinxveen.nl De ‘Waddinxveen’ was een driemaster dat voer voor de VOC. FOTO MARITIEM MUSEUM ROTTERDAM Er stond een harde noordwes ten wind bij Kaap de Goede Hoop, vier dagen nadat de ‘Waddinxveen’ daar was aangekomen. Zo hard, dat het VOC-schip van z’n ankers raakte en kapot sloeg op de kust van de Tafelbaai waarbij 140 opvarenden om het leven kwamen. Slechts vier beman ningsleden werden gered. Carina Bergman Waddinxveen 2011 was een prachtig jaar voor mij, zowel zakelijk als privé. Natuurlijk waren er minder leuke momenten maar zo is het leven. De leu ke momenten koester je en de minder leuke, daar leer je van. De les die ik geleerd heb in 2011 is ‘gelijk hebben is één ding, gelijk krijgen is een tweede’. Zo ook in. de Waddinxveense politiek. was 145 voet lang, 37 voet breed en had een holte van 14 voet en een laadvermogen van 751 ton. Het was een zogeheten ‘Spie- gelretourschip’, dat voor het transport het meest belangrijke scheepstype was. De spiegelre- tourschepen waren driemasters die niet alleen een grote lading- capaciteit hadden, maar ook geschikt waren om passagiers te vervoeren. Qua uiterlijk ver schilden de spiegelretoursche- pen niet veel van de oorlogs schepen van de Republiek. Zij waren over het algemeen bewa pend met hetzelfde type kanon, maar dan minder in aantal. In tijden van nood konden deze moment door de omleiding erg druk en onveilig vinden op de Zuidplaslaan. Ons verzoek is afgewezen. Nu lees ik net in de krant dat er afgelopen week twee ongelukken op de Zuidpla slaan zijn gebeurd. En toch vind de politie nog steeds dat extra maatregelen niet nodig zijn. D66 vindt dat regeren vooruit zien is en dat voorkomen beter dan genezen is: als een paar verkeerslichten of verkeersrege- laars de situatie veiliger maken, plaats die er dan voordat het te laat is! D66 heeft in november 2010 samen met de PVDA en WeWa amandementen en mode’s in gediend tegen diverse bezuini gingen. Wij vonden deze bezui- schepen dan ook worden afge staan aan de Admiraliteiten. De eerste reis die de ‘Wad dinxveen’ maakte, voerde naar Batavia onder schipper Elbert Fransz. Het schip vertrok op 28 juli 1692 van Goeree, maak te een tussenstop van ruim een maand bij Kaap de Goede Hoop en arriveerde op 14 februari 1693 in Nederlands-Indië. Pas in 1695 keerde het schip in Ne derland terug. In de tussentijd werden diverse wereldreizen ge maakt. Zo meldt het verslag dat de ‘Waddinxveen’ in augustus 1693 een reis maakt van Colom bo naar Suratte, samen met de schepen Zaamslag, Goudestein en Vosmeer met een ‘cargasoen van f. 426407 voor Suratte en f. 196342 voor Perzië’. Ook wor den reizen gemaakt naar Cey lon en Bantam. Waddinxveen-Noord Dat het schip de naam ‘Wad dinxveen’ droeg, was in die tijd niet heel bijzonder. Er wa ren talloze schepen die een Zelfstandig In een Zelfstandig Waddinx veen moet de peuterspeelzaal voor iedere ouder betaalbaar blijven, moet iedere Waddinx- vener kunnen sporten, moeten activiteiten beschikbaar zijn en een brede school kunnen voortbestaan. Als de Wad dinxveense burger voor veel activiteiten naar Gouda moet, omdat het daar goedkoper is of omdat wij het niet meer hebben in, dan kan dat toch niet? En als de burger voor elke bezui niging en/of tekort de rekening gepresenteerd krijgt, vraag ik mij af wat ‘Waddinxveen zelf standig’ dan wel daadwerkelijk inhoudt? Wel, de toekomst zal het ons leren! Voor D66 geldt nog steeds ‘D66 is niet bang, maar nieuwsgierig. Met de blik naar buiten en naar de toekomst.’ D66 wenst u een goed 2012 toe! Waddinxveen Autoclub De Gouwe Rijders uit Waddinxveen houdt op donderdag 5 januari haar traditionele klaverjasavond in De Gouwebloem aan de Tollenslaan 161 in Wad dinxveen. Inschrijven vanaf 19.30 uur en het klaverjas sen begint uiterlijk om 20.00 uur. Er worden vier ronden gespeeld en er zijn prijzen te winnen. Iedereen is welkom, men hoeft geen lid te zijn. Driemaster De ‘Waddinxveen’ werd ge bouwd in 1691 voor de Kamer van Rotterdam op de VOC- werf in Rotterdam. Het schip Zuidplaslaan D66 heeft in de laatste raadsvergadering gevraagd of er tijdelijk verkeerslich ten of verkeersregelaars ge plaatst kunnen worden op de Zuidplaslaan. Dit omdat de omwonenden het op het Fatima Kalai Raadslid D66 Waddinxveen Op de A12 bij Gouda is tij dens Oudejaarsnacht een gewapende man uit Wad dinxveen aangehouden. De verkeerspolitie hield de 44- jarige automobilist uit Wad dinxveen omstreeks 04.00 uur aan. Hij had een ploertendoder, een mes met stootplaat, een metalen honkbalknuppel en een potje met amfetamine- poeder in zijn auto liggen. De man heeft een proces verbaal gekre'gen voor verbo den wapenbezit en het bezit van de harddrug. De ‘Waddinxveen’ was op 15 januari 1697 vertrokken uit Ba tavia in Nederlands-Indië, het tegenwoordige Jakarta. Schip per was Thomas van Willigen. Onder hem had het schip ook de reis van Goeree naar Ba tavia gemaakt. De terugreis werd na een kleine drie maan den aanvaard, maar tijdens de tussenstop bij Kaap de Goede Hoop ging het mis. In de Tafel baai strandde het schip tegelijk met een andere VOC-schip, de ‘Oosterland’ als gevolg van een harde noordwesten wind. ‘Daarbij zijn 140 opvarenden omgekomen’, meldden de ver slagen van de VOC. ‘Slechts vier bemanningsleden werden gered’. De lading blijkt het wel te hebben overleefd, want die werd volgens het verslag ver der vervoerd door het schip de ‘Noordgouw’. Een reconstruc tie van het noodlottig ongeval staat beschreven in het boek ‘Een bedroefd, en beclaaglijck ongeval’. De wrakken van de VOC-schepen Oosterland en Waddinxveen (1697) in de Ta felbaai’ van B.E.J.S. Werz. Waddinxveen In het wijkgebouw Zonnig- Zuid in de St.Victorstraat in Waddinxveen wordt op dinsdag 10 januari een bin goavond gehouden. De aanvang van de bingo is 20.00 uur en de zaal gaat om 19.00 uur open. plaatsnaam droegen. Maar zeker niet alle gemeenten zijn vernoemd. Zo is er geen ‘Bos koop’, ‘Reeuwijk’, ‘Bodegraven’ of ‘Zevenhuizen’ aangetroffen in de verslagen van de VOC. Maar wel meerdere ‘Gouda’s en een ‘Moerkapel’. En zelfs een ‘Waddinxveen-Noord’. Dit VOC-schip werd gebouwd in 1718 en was in gebruik tot 1738. Het had een lengte van 145 voet en een laadvermogen van 850 ton. Met danfe aan De VOCsite, U7wiu.uocsite.nl tuaar nog ueel meer informatie is te vinden over de genoemde VOC-schepen. Waddinxveen Vanaf deze week start een zestiendelige damcursus op de website van het Weekblad voor Waddinxveen. Zo’n acht a tien weken zal twee keer per week op de website van het Weekblad voor Wad dinxveen een gedeelte van een mini-damcursus worden geplaatst. Deze start is geko zen omdat binnenkort, op de eerste zaterdag van februari, de veertigste editie van het Waddinxveens schooldam- toernooi wordt gehouden. Het zijn zestien tot twin tig rubriekjes om de jonge schooldammers en de huis- dammers over de spelregels en de eerste beginselen van het damspel te informeren. Wat is er nodig om een echte partij te kunnen dammen? Allereerst een dambord, be staande uit honderd ruiten, vijftig lichte velden en vijftig donkere velden. Het spel wordt op de donkere velden gespeeld. De spelers leggen het bord zo tussen hen neer, dat beiden links onderaan een donker veld hebben. Lees verder op tutuiu. weekbladwaddinxveen.nl iedere woensdag en zaterdag. a nigingen buiten proporties en voorspelden zelfs een overschot. Volgens de coalitie kon de op positie niet rekenen want van een overschot zou geen sprake zijn. Vervolgens blijkt uit de begroting van november 2011 dat er wel degelijk geld over is en dat er inderdaad te veel be zuinigd was. D66 vindt dat Waddinxveen niet alleen moet bezuinigen maar ook naar andere mogelijkheden moet kijken. Als voorbeeld even tuele leegstaande gemeentepan- den verkopen. Ook vindt D66 dat bonussen en topsalarissen en hoge gouden-handdrukken aan werknemers van bedrijven, die de gemeente financiert een eind moet komen. Z W - WWSÏsHl

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 2012 | | pagina 11