muis vergaan bij Zuid-Afrika
‘Waddinxveen’ met man en
L,
fc'S^l
Klik en Win
Winterfoto
Slechts vier opvarenden overleefden de scheepsramp op 24 mei 1697 bij Kaap de Goede Hoop
Klaverjasavond
Een nieuw jaar, een
nieuwe wedstrijd; plaats
een winterfoto en win!
Damcursus bij
het Weekblad
Ploertendoder
in de auto
Week
Overbruggen - 2011 alweer voorbij
I
■LnW j
1
a
woensdag 4 januari 2012 Weekblad voor Waddinxveen pagina 11
Altijd actueel: de weekkrant.nl
KHk&Win
www.tieweekkrant.nl
Een harde
noordwesten
wind wordt het
schip fataal
Ga naar onze website en win de
mooiste prijzen met de Klik en
Win acties die in deze krant staan
aangekondigd. Doe vandaag
nog mee aan de Klik en Win!
Bingoavond
Zonnig-Zuid
krant ui
i
-I -jftl
XF 1
1 -
e
www.weekbladwaddinxveen.nl
De ‘Waddinxveen’ was een driemaster dat voer voor de VOC.
FOTO MARITIEM MUSEUM ROTTERDAM
Er stond een harde noordwes
ten wind bij Kaap de Goede
Hoop, vier dagen nadat de
‘Waddinxveen’ daar was
aangekomen. Zo hard, dat
het VOC-schip van z’n ankers
raakte en kapot sloeg op de
kust van de Tafelbaai waarbij
140 opvarenden om het leven
kwamen. Slechts vier beman
ningsleden werden gered.
Carina Bergman
Waddinxveen
2011 was een prachtig jaar
voor mij, zowel zakelijk als
privé. Natuurlijk waren er
minder leuke momenten
maar zo is het leven. De leu
ke momenten koester je en
de minder leuke, daar leer
je van. De les die ik geleerd
heb in 2011 is ‘gelijk hebben
is één ding, gelijk krijgen is
een tweede’. Zo ook in. de
Waddinxveense politiek.
was 145 voet lang, 37 voet breed
en had een holte van 14 voet en
een laadvermogen van 751 ton.
Het was een zogeheten ‘Spie-
gelretourschip’, dat voor het
transport het meest belangrijke
scheepstype was. De spiegelre-
tourschepen waren driemasters
die niet alleen een grote lading-
capaciteit hadden, maar ook
geschikt waren om passagiers
te vervoeren. Qua uiterlijk ver
schilden de spiegelretoursche-
pen niet veel van de oorlogs
schepen van de Republiek. Zij
waren over het algemeen bewa
pend met hetzelfde type kanon,
maar dan minder in aantal. In
tijden van nood konden deze
moment door de omleiding erg
druk en onveilig vinden op de
Zuidplaslaan. Ons verzoek is
afgewezen. Nu lees ik net in
de krant dat er afgelopen week
twee ongelukken op de Zuidpla
slaan zijn gebeurd. En toch vind
de politie nog steeds dat extra
maatregelen niet nodig zijn.
D66 vindt dat regeren vooruit
zien is en dat voorkomen beter
dan genezen is: als een paar
verkeerslichten of verkeersrege-
laars de situatie veiliger maken,
plaats die er dan voordat het te
laat is!
D66 heeft in november 2010
samen met de PVDA en WeWa
amandementen en mode’s in
gediend tegen diverse bezuini
gingen. Wij vonden deze bezui-
schepen dan ook worden afge
staan aan de Admiraliteiten.
De eerste reis die de ‘Wad
dinxveen’ maakte, voerde naar
Batavia onder schipper Elbert
Fransz. Het schip vertrok op
28 juli 1692 van Goeree, maak
te een tussenstop van ruim een
maand bij Kaap de Goede Hoop
en arriveerde op 14 februari
1693 in Nederlands-Indië. Pas
in 1695 keerde het schip in Ne
derland terug. In de tussentijd
werden diverse wereldreizen ge
maakt. Zo meldt het verslag dat
de ‘Waddinxveen’ in augustus
1693 een reis maakt van Colom
bo naar Suratte, samen met de
schepen Zaamslag, Goudestein
en Vosmeer met een ‘cargasoen
van f. 426407 voor Suratte en f.
196342 voor Perzië’. Ook wor
den reizen gemaakt naar Cey
lon en Bantam.
Waddinxveen-Noord
Dat het schip de naam ‘Wad
dinxveen’ droeg, was in die
tijd niet heel bijzonder. Er wa
ren talloze schepen die een
Zelfstandig
In een Zelfstandig Waddinx
veen moet de peuterspeelzaal
voor iedere ouder betaalbaar
blijven, moet iedere Waddinx-
vener kunnen sporten, moeten
activiteiten beschikbaar zijn
en een brede school kunnen
voortbestaan. Als de Wad
dinxveense burger voor veel
activiteiten naar Gouda moet,
omdat het daar goedkoper is of
omdat wij het niet meer hebben
in, dan kan dat toch niet? En
als de burger voor elke bezui
niging en/of tekort de rekening
gepresenteerd krijgt, vraag ik
mij af wat ‘Waddinxveen zelf
standig’ dan wel daadwerkelijk
inhoudt? Wel, de toekomst zal
het ons leren! Voor D66 geldt
nog steeds ‘D66 is niet bang,
maar nieuwsgierig. Met de
blik naar buiten en naar de
toekomst.’ D66 wenst u een
goed 2012 toe!
Waddinxveen
Autoclub De Gouwe Rijders
uit Waddinxveen houdt op
donderdag 5 januari haar
traditionele klaverjasavond
in De Gouwebloem aan de
Tollenslaan 161 in Wad
dinxveen. Inschrijven vanaf
19.30 uur en het klaverjas
sen begint uiterlijk om 20.00
uur. Er worden vier ronden
gespeeld en er zijn prijzen te
winnen. Iedereen is welkom,
men hoeft geen lid te zijn.
Driemaster
De ‘Waddinxveen’ werd ge
bouwd in 1691 voor de Kamer
van Rotterdam op de VOC-
werf in Rotterdam. Het schip
Zuidplaslaan
D66 heeft in de laatste
raadsvergadering gevraagd
of er tijdelijk verkeerslich
ten of verkeersregelaars ge
plaatst kunnen worden op
de Zuidplaslaan. Dit omdat
de omwonenden het op het
Fatima Kalai
Raadslid D66
Waddinxveen
Op de A12 bij Gouda is tij
dens Oudejaarsnacht een
gewapende man uit Wad
dinxveen aangehouden. De
verkeerspolitie hield de 44-
jarige automobilist uit Wad
dinxveen omstreeks 04.00
uur aan.
Hij had een ploertendoder,
een mes met stootplaat, een
metalen honkbalknuppel en
een potje met amfetamine-
poeder in zijn auto liggen.
De man heeft een proces
verbaal gekre'gen voor verbo
den wapenbezit en het bezit
van de harddrug.
De ‘Waddinxveen’ was op 15
januari 1697 vertrokken uit Ba
tavia in Nederlands-Indië, het
tegenwoordige Jakarta. Schip
per was Thomas van Willigen.
Onder hem had het schip ook
de reis van Goeree naar Ba
tavia gemaakt. De terugreis
werd na een kleine drie maan
den aanvaard, maar tijdens de
tussenstop bij Kaap de Goede
Hoop ging het mis. In de Tafel
baai strandde het schip tegelijk
met een andere VOC-schip,
de ‘Oosterland’ als gevolg van
een harde noordwesten wind.
‘Daarbij zijn 140 opvarenden
omgekomen’, meldden de ver
slagen van de VOC. ‘Slechts
vier bemanningsleden werden
gered’. De lading blijkt het wel
te hebben overleefd, want die
werd volgens het verslag ver
der vervoerd door het schip de
‘Noordgouw’. Een reconstruc
tie van het noodlottig ongeval
staat beschreven in het boek
‘Een bedroefd, en beclaaglijck
ongeval’. De wrakken van de
VOC-schepen Oosterland en
Waddinxveen (1697) in de Ta
felbaai’ van B.E.J.S. Werz.
Waddinxveen
In het wijkgebouw Zonnig-
Zuid in de St.Victorstraat
in Waddinxveen wordt op
dinsdag 10 januari een bin
goavond gehouden.
De aanvang van de bingo is
20.00 uur en de zaal gaat om
19.00 uur open.
plaatsnaam droegen. Maar
zeker niet alle gemeenten zijn
vernoemd. Zo is er geen ‘Bos
koop’, ‘Reeuwijk’, ‘Bodegraven’
of ‘Zevenhuizen’ aangetroffen
in de verslagen van de VOC.
Maar wel meerdere ‘Gouda’s
en een ‘Moerkapel’. En zelfs
een ‘Waddinxveen-Noord’.
Dit VOC-schip werd gebouwd
in 1718 en was in gebruik tot
1738. Het had een lengte van
145 voet en een laadvermogen
van 850 ton.
Met danfe aan De VOCsite,
U7wiu.uocsite.nl tuaar nog ueel
meer informatie is te vinden over
de genoemde VOC-schepen.
Waddinxveen
Vanaf deze week start een
zestiendelige damcursus op
de website van het Weekblad
voor Waddinxveen. Zo’n
acht a tien weken zal twee
keer per week op de website
van het Weekblad voor Wad
dinxveen een gedeelte van
een mini-damcursus worden
geplaatst. Deze start is geko
zen omdat binnenkort, op de
eerste zaterdag van februari,
de veertigste editie van het
Waddinxveens schooldam-
toernooi wordt gehouden.
Het zijn zestien tot twin
tig rubriekjes om de jonge
schooldammers en de huis-
dammers over de spelregels
en de eerste beginselen van
het damspel te informeren.
Wat is er nodig om een echte
partij te kunnen dammen?
Allereerst een dambord, be
staande uit honderd ruiten,
vijftig lichte velden en vijftig
donkere velden. Het spel
wordt op de donkere velden
gespeeld. De spelers leggen
het bord zo tussen hen neer,
dat beiden links onderaan
een donker veld hebben.
Lees verder op tutuiu.
weekbladwaddinxveen.nl
iedere woensdag en zaterdag.
a
nigingen buiten proporties en
voorspelden zelfs een overschot.
Volgens de coalitie kon de op
positie niet rekenen want van
een overschot zou geen sprake
zijn. Vervolgens blijkt uit de
begroting van november 2011
dat er wel degelijk geld over is
en dat er inderdaad te veel be
zuinigd was.
D66 vindt dat Waddinxveen niet
alleen moet bezuinigen maar
ook naar andere mogelijkheden
moet kijken. Als voorbeeld even
tuele leegstaande gemeentepan-
den verkopen. Ook vindt D66
dat bonussen en topsalarissen
en hoge gouden-handdrukken
aan werknemers van bedrijven,
die de gemeente financiert een
eind moet komen.
Z W
- WWSÏsHl