ALGEMENE BESCHOUWING VAN DE GROEPERING GEMEENTEBELANGEN ZEVENHUIZEN VOOR HET BEGROTINGSJAAR 1982 Zoals beloofd, Werkgelegenheid. Gezondheidszorg. Schooltandverzorging. Huisvesting buitenlanders. Economische aangelegenheden. Energiebesparing bij wegverlichting. Openbare Werken Riolering. Aansluitingen rioleringen Bredeweg. Politie. Rampenbestrijding. Contacten met buurgemeenten. Groenplan landelijk gebied. C entrum vorming. Personeel. Voorlichting. Inspraak. Huisvestingsbeleid. Ruimtelijk Ordening en Huisvesting. Onderwijs. Commissie. Winkelvoorzieningen. Brandweer. (advertentie) In aansluiting op datgeen wij - de groepering Gemeentebelangen Zeven huizen - hebben laten publiceren in de Dorpskrant van 9 oktober j.l. bieden wij u nu de mogelijkheid, zoals toen beloofd, om kennis te nemen van onze algemene beschouwing over het be grotingsjaar 1982. Mijnheer de voorzitter, dames en heren. Ik wil beginnen met mijn waardering uit te spreken voor de ambtenaren, die er weer voor gezorgd hebben, dat de begroting op tijd klaar was, zodat we deze vóór de aanvang van het dienst jaar 1982 kunnen behandelen. We leven in een tijd, waarin woorden als "versoberen", "bezuinigen", enzo voorts schering en inslag zijn. Onze tijd is al vergeleken met de jaren vlak voor de Tweede Wereldoorlog, toen er eveneens een economische malaise heerste. Ook voor onze gemeente heeft deze malaise gevolgen. Immers er moet bezuinigd worden. En niet al leen door de burgers; ook de gemeen telijke overheid zal haar Uitgaven niveau omlaag dienen te brengen. Dit omdat de uitkering uit het gemeente fonds lager zal zijn dan voorgaande jarep. Het is vooral weer de burger die steeds weer moet opdraaien voor de economische problemen, waarover de politici het hoofd breken. Van een doeltreffend prijsbeleid is tot op heden geen sprake. Ik ben dan ook van mening, dat nu al bezien moet worden wat de mogelijkheden zijn tot heroverweging van het beleid. Ik vind het prima als het beleid lang ongewij zigd kan blijven, maar ik wil goed voorbereid zijn, als het plotseling niet meer kan. Heroverweging kan vol gens mij plaatsvinden door het nut van een zaak af te wegen tegen de kos ten daarvan. Gezien de enorme omvang van de .sociaal-economische problematiek, waarv^pfihet.l^nd gesteldtó)rkanpok niet op een spoedig herstel wordeh gerekend. Misschien optimistisch, maar niet uitgesloten, is mijn ver wachting dat er over enige jaren een stabiele situatie onstaat, waarbij, zij het op lager niveau, een nieuw even wicht tot stand komt. Dagelijks bereiken ons berichten over ontslagen, inkrimpingen, werktijd- verkoringen e.d. Dan vraag je je als gemeentebestuurder af hoe je de werk gelegenheid als gemeente kunt bevor deren. Je komt dan snel tot de conclu sie, dat de gemeentelijke invloed op dit terrein echter uiterst beperkt is. Niets doen kan niemand bevrediging schenken. Het voornaamste middel is de uitgifte van gronden. Wij hebben op dit moment nog een groot aantal vierkante meters uit te geven. Verkoop aan belangstellenden van buiten de gemeente ontmoet bij mij geen bezwaren, mits het maar arbeids intensieve bedrijven zijn. De gronden mogen niet worden ver kocht voor opslagruimte. Naar mijn mening moeten wij met het verkopen daarvan niet te lang meer wachten. Gaarne zal ik van uw college verne men welke activiteiten u in deze het afgelopen jaar heeft ondernomen en waar dat toe geleid heeft. Vervolgens zou ik het hierna volgende in overweging willen geven. Alhoewel het aantal werkzoekenden in de gemeente Zevenhuizen niet schrikbarend hoog is, zijn het er altijd te veel. De vacaturebanken zijn bij de arbeidsbureaux niet meer weg te denken en voldoen bij het zoeken naar een baan goed. Toch ben ik van mening dat ook de gemeente® niet aan de kant mogen blijven staan. Ook zij kunnen een arbeidsbemiddelende taak vervullen. De baanzoekers moe ten mede de gelegenheid krijgen om dicht bij huis van de bestaande vaca tures kennis te nemen. Zij zouden daarvoor ook bij de gemeenten terecht moeten kunnen. Het gemeen tehuis kan dan meer dienst doen als informatiecentrum. Uiteraard moet het Goudse arbeidsbureau haar mede werking in deze willen verlenen. Momenteel bestaat er nog geen ver plichting om vacatures aan het ar beidsbureau door te geven, alhoewel dat per 1 januari 1983 wel zal gelden. Vanzelfsprekend vraagt het een en ander enige begeleiding en zal je als gemeente op deze nieuwe dienstverle ning in moeten spelen. Verder ben ik van mening dat alle gemeentebesturen in Nederland moe ten nagaan, welke mogelijkheden er zijn om een bijdrage te leveren tot verbetering van de werkgelegenheids situatie. Dat kan onder ander door: - het op verantwoorde wijze creëren van arbeidsplaatsen; - tijdelijke inschakeling van werkne mers in het kader van de gemeente lijke sociale voorziening; - het benutten van financiële reserves om arbeidsintensievere werken eer der uit te voeren dan de bedoeling was; - bij de voorbereiding van bestem mingsplannen meer aandacht te besteden aan het element werk gelegenheid. - het stimuleren van de woningbouw met behulp van financiële reserves van de vakbonden, met name de bouwbonden. Met belangstelling zie ik uw antwoord iri deze tegemoet. Nu men meent dat het blijven houden van periodieke longonderzoeken geen nut meer heeft, geef ik uw college in overweging cervix- en borstkanker onderzoeken, in overleg met andere gemeenten, te bevorderen. De huisvesting van het Groene Kruis blijf ik onvoldoende vinden. Een goede huisvesting van de plaatselijke kruisvereniging is ook een gemeen telijk belang. De schooltandverzorging heeft een lange tijd een grote bijdrage geleverd in de jeugdtandverzorging. Vooral in de periode toen we nog geen tandarts rijk waren. Nu de ziektekostenverze keraars dé jeugdtandverzorging in hun pakket hebben opgenomen; stel ik voor dat ook de gemeente Zeven huizen uit de Stichting treedt en geen gemeentelijke subsidie meer verstrekt. Gepoogd moet worden of Zevenhui zen de deelneming nog per 1 septem ber 1983 kan opzeggen, hetgeen de gemeente een uitgave van ruim 5.000,- kan besparen. De stijgende werkloosheid, de dalen de koopkracht en de terugval in de woningbouw grijpen diep in het leven van de in Nederland verblijvende bui tenlanders en hun gezinnen in. De slechte bouwmarkt brengt een oplos sing van de vooral voor buitenlanders zo grote woningnood nog verder buiten bereik. De Stichting Rijn en Lek vindt de situatie in Zevenhuizen ronduit bedroevend. Gaarne zou ik van uw college willen vernemen, hoeveel woningen er dit jaar aan buitenlanders zijn toegewe zen en waar dat toe heeft geleid. Uit reeds eerder gestelde vragen of er zich ook meetverschillen bij het inko pen en distribueren van gas bij het Streekenergiebedrijf Rijnland hebben voorgedaan, heb ik uit het antwoord daarop vernomen, dat deze verschil len zich niet hebben voorgedaan. Zoals u bekend is, worden in de maand september de standen van meters opgenomen. Dat spaart na tuurlijk mankracht en geld uit. En nu komt het probleem: als per 1 jan. de gasprijs stijgt (en dat is sinds kort be kend) welk deel van het totale gasver bruik wordt dan tegen de oude lage prijs afgerekend en welk deel tegen de nieuwe hoge prijs? Gaarne zal ik vernemen welk systeem Leiden hiervoor hanteert. Ook bij de openbare verlichting kan energie worden bespaard. De moge lijkheden daartoe zijn beschreven in een informatieblad, dat is samenge steld door het ministerie van Econo mische Zaken in samenwerking met de ministeries van Binnenlandse Za ken en van Verkeer en Waterstaat, als mede met de Nederlandse Stichting voor Verlichtingskunde. In de bro chure worden aanbevelingen gedaan voor het op een verantwoorde manier verminderen van het lichtniveau op de verschillende soorten van wegen. Voor woonstraten - met weinig of geen verkeer - ligt de functie van de verlichting meer in het vlak van de openbare veiligheid. Ik geef uw college in overweging een brochure aan te vragen en deze met een advies van gemeentewerken in de Commissie Openbare Werken te bespreken. In het te rioleren gebied van het buurt schap Oud Verlaat en de Wollefop- penweg schijnen momenteel onder zoeken te worden verricht. Gaarne zal ik van u vernemen of zowel eigenaars als huurders zijn geïnfor meerd. Een jaar is inmiddels weer verstreken. Uit de schaarse informatie kan ik geen conclusie trekken, dat er veel of wei nig voorbereidend werk is verricht. Zoals u bekend zal zijn, is in het kader van de bezuinigingsoperatie bij het Rijk een nieuwe subsidieregeling op gesteld voor het aansluiten van pan den op de riolering. Volgens de oude regeling geldt voor volkstuinen, dat voor elk op de riolering aangesloten huisje een bijdrage kon worden verkregen. Per I januari 1983 wordt de regeling van kracht, waarbij voor de aansluiting van o.a. een volkstui nencomplex maar voor twee aanslui tingen een aansluitingsbijdrage kan worden verkregen. Wat heeft uw college gedaan om de thans geldende rijkssubsidie niet mis te lopen? Tot nu toe is, na herhaaldelijke ver zoeken hiertoe, van gemeentezijde niet overgegaan tot het aansluiten van de huisriolering op het nieuwe ge meenteriool. Ik dring er bij uw college op aan, van uw wettelijke bevoegdheden gebruik te maken en de nodige maatregelen te treffen, welke tot spoedige aanslui ting leiden. Het verheugt mij, dat de verkeerscon troles wat intensiever plaatsvinden. Ook dit jaar heb ik "de veldwachter" op de fiets gemist. Daarvan zou wel licht een goede preventieve werking kunnen uitgaan. Vinden momenteel de nachtsurveil lances nog plaats? Het bestrijden van diefstal en verniel zucht zal de nodige aandacht moeten hebben. Ben ik goed ingelicht, dan bestaat er een mogelijkheid de tele foonlijn van het plaatselijk politie bureau in de onbezette uren (veelal 's nachts) doorgekoppeld te krijgen op de alarmlijn. Deze geeft een recht streekse verbinding met de centrale meldkamer van de rijkspolitie. De districtscommandant van de rijkspoli tie heeft de gemeenten, die geen aan sluiting hebben op de alarmlijn, intussen in de gelegenheid gesteld deze voor eigen rekening te laten aanslui ten. Gaarne zou ik over de kosten worden geïnformeerd. Uit klachten is mij gebleken, dat vele automobilisten het rode licht negeren. Het plaatsen van een roodlicht- camera kan een preventieve werking hebben. Ik verzoek u de politie daarover een advies te laten uitbrengen. Een rampenplan kunnen wij binnen 2 jaar tegemoet zien. Kan het college intussen de volgende vragen beant woorden? a. Welke gevaarlijke stoffen worden er voor Zevenhuizen per auto ver voerd? b. Bestaat er een meldingsplicht voor het vervoer van gevaarlijke stoffen door woonkernen? c. Is de brandweer (waarvoor overi gens veel waardering kan worden uitgesproken) toegerust met mate riaal ter bestrijding van een ramp, veroorzaakt door chemicaliën? Contacten met buurgemeenten kun nen zeer nuttig en van groot belang zijn, daar sommige zaken een grens overschrijdend karakter hebben. Het zou een goede zaak zijn een regelmaat in deze te bevorderen. Enige tijd geleden waren enthousiaste mensen bezig óm het landelijk gebied meer aanzien te geven. Hoewel dat een zaak is van lange termijnplanning, ben ik van mening, dat zulks door de gemeente kan worden gestimuleerd. Ik dring er dan ook op aan het over leg in deze te heropenen. Onlangs ben ik tot in details daar uit voerig op ingegaan. Mijn energie voor deze zaak zal ik nu maar bewaren tot de raadsvergadering in december a.s., waarin de centrumvorming weer een punt van bespreking zal uitmaken. Voor de inzet van het gemeentelijk personeel heb ik grote waardering. Het afgelopen jaar is het pakket van werkzaamheden er weer niet eenvou diger op geworden. Vooral de demo cratisering eist veel van uw en hun krachten. Een periodieke werkbespre king zal moeten worden ingevoerd. Een goede afhandeling van zaken is alleen mogelijk in een gestructureerd overleg tussen de verschillende afde lingen. Dit overleg moet op gezette tijden plaatsvinden. De overheid wil het aantal deeltijd banen ^uitbreiden. Ook aan de lagere overheden is ge vraagd om deeltijdwerk toe te staan, wanneer daar geen onoverkomelijke bezwaren voor de dienst of voor ande ren uit voort vloeien. Ook ten aanzien van vacatures wordt gevraagd stelsel matig te bezien of die in deeltijd vervuld kunnen worden. Er is een subsidieregeling die bijdraagt in de meerkosten. Welk beleid staat uw college in deze voor? Voor zover mij bekend, vindt in onze gemeente geen geneeskundige begelei ding van het personeel plaats. Ik stel uw college voor daartoe over te gaan en de nodige stappen daarvoor te ondernemen. De informatie naar de bevolking over de gebeurtenissen op het gemeentelijk bestuurlijk erf verloopt zeer bevredi gend. Vanuit het gemeentehuis zou evenwel in de pers meer aandacht besteed dienen te worden aan het commissie-gebeuren. Na alles wat zoal in de Dorpskrant is gepubliceerd over de begroting en bijlagen 1982, kan ik mij voorstellen dat belangstellende burgers er net iets meer van willen weten. Is uw college bereid bij wijze van experiment voor de begrotingsbehan deling 1983 een avond te beleggen om een mondelinge toelichting op de begroting te geven? Inspraak vanuit de bevolking moet in ruime mate mogelijk worden ge maakt. Het laten inspreken vind ik een goede zaak, vooral in eery kleine gemeente als de onze moet het mogelijk zijn zoveel mogelijk met eikaars wensen rekening te houden. Uiteraard moet dat niet ontaarden, zodat besluitvorming niet meer moge lijk is. Het spreekrecht voor belang stellenden op een commissievergade ring behoort in een wijziging op de verordening te worden vastgelegd. Met u ben ik van mening dat een snelle hervatting van de woningbouw bevor derd moet worden om het aantal woningzoekenden binnen de perken te houden. Verschillende bestemmingsplannen zijn in beweging en kosten de belas tingbetalende burger veel. Wat het bestemmingsplan "Swanla" betreft ben ik van mening, dat met meer voortvarendheid daaraan moet wor den gewerkt, willen we onze woning bouw kunnen continuëren. Als alles tegen zit kunnen we pas in 1986 daar de eerste paal slaan. Besturen is voor uit zien en tevens een noodzaak. Dat de financiële haalbaarheid hier een grote rol speelt is de raad voldoende bekend. Ik wens dan ook binnen 3 maanden meer duidelijkheid in die gegevens, die tot een besluitvorming kunnen leiden. Spoedig daarna kunt u anders een voorstel van mij verwachten. Ik vraag mij nu al af of wij deze nieuwe bouwlokatie niet meer naar het noor den moeten verleggen. Het bebouwen van het sportveldencomplex is moge lijk ook een kostbare zaak, maar het overwegen waard. Het tenniscomplex zou dan kunnen verhuizen naar de rand van plan West, fase E-F, welke gronden wij onlangs hebben aange kocht en die nog geen bestemming hebben. De lokatie waar nu de woningbouw plan "Swanla" is ge dacht, zou dan de bestemming sport velden en bijzondere bebouwing moeten krijgen. Gestreefd zal moeten worden naar de bouw van zoveel mogelijk huur- en premie-koop-wo- ningen. De integratie van het kleuter- en basis onderwijs is - ruimtelijk gezien - voor de openbare school voltooid. Ten aanzien van het in elkaar passen en afstemmen van het onderwijs met de daarbij behorende leermiddelen om de overgang van kleuter- naar basis onderwijs zo gemakkelijk mogelijk te laten vedopenr wordt in, de beleids nota niets' vermeld.De lokalen, die leegkomen door terugloop van het aantal leerlingen, zullen zo goed mogelijk benut moeten worden. Gaarne verneem ik uw visie in deze en welke stappen er gedaan zullen worden. Een andere taakomschrijving van de leerkrachten - richtend op achter standskinderen - kan van belang zijn voor behoud van de werkgelegenheid in het onderwijs. In het recente verleden zijn energie besparende maatregelen getroffen aan de plaatselijke scholen. Sinds enige tijd zijn de scholen opgenomen in de subsidieregeling "Energiebesparing in de non-profitsector". Voor zover mij bekend is, zijn niet alle energiebesparende maatregelen ge troffen. Ik geef u in overweging de kostbare voorzieningen thans te tref fen. Een voorstel daartoe zie ik graag spoedig tegemoet. De instelling van een verkeerscom- missie komt mij wenselijk voor. In deze nieuwe commissie zou ik bij wijze van proef particulieren willen laten deelnemen. Na 2 jaar zou ik dan willen gaan bekijken hoe de resultaten zijn met deze commissie, waarin ook niet- raadsleden zitten. Reeds lange tijd houd ik mij intensief bezig om het voorzieningenpakket in alle sectoren in stand te houden en uit te breiden. Zo is er een grote vraag naar betaalbare levensmiddelen. De vestiging van een tweede kruidenier is mogelijk en door de commissie financiën geadviseerd. Ik betreur het in hoge mate, dat u dat zo maar naast u neer heeft gelegd. De burgerij zal u dat niet in dank afnemen. Ik dring er dan ook op aan uw stand punt in deze te herzien en al het mogelijke te doen om een spoedige vestiging te bewerkstelligen. De kosten van instandhouding van de brandweereenheden in onze gemeente en regionale samenwerking zijn hoog.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Dorpskrant | 1981 | | pagina 8