uw huis OP Z'N PAASBEST versprille DORPSKRANT MOERKAPELLE: rijk aan historie met een fleurig VOORJAARSBOEKET van BLOEMSIERKUNST RENÉÜÜ! Krassen? Niet getreurd! Maak het weer goed. straatnamen De heer Bakker: "Ik werd door bur gemeester Lips benaderd of ik hem aan historische straatnamen kon helpen. Ik heb er toen een stu die van gemaakt die resulteerde in de namen van zo'n 13 a 14, die de namens waren van alle kastelen die vroeger in "Schieland" ston den. Welke waren dat? "Onder an dere 'Hof te Weena', 'Bulgersteijn en 'Huis ter Duyn'. Helaas was de meerderheid van B. en W. en uit eindelijk ook de raad, vóór de lan delijke namen. Dat was wel jam mer. Destijds heb ik ook nog voor gesteld om de straat die nu het Westland heet, de naam Zwarte Vaart te geven. Daar ligt namelijk een water dat vanuit de historie al de Zwarte Vaart heet. alle 'bakker's familie Op de vraag of de heer Bakker een geboren en getogen Moerkapelle- naar is, antwoordt hij ontkennend. "Oorspronkelijk kom ik hier wel vandaan, tenminste mijn grootva der. Bijna alle Bakker's in Moerka pelle zijn familie van elkaar, omdat varen met trekschuit jaartallen spitten Stichting Behoud ingezonden G.S. van Zuid-Holland reageren op plannen voor oliewinning in het Rottegebied. OP 14 maart werd door Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland een hoorzitting ge houden, waarin ondermeer de plannen van de Nederlandse Aard olie Maatschappij om in de omge ving van de Rotte een groots olie- winning-projekt te starten, aan de orde kwamen. Aaleiding voor deze hoorzitting vormde de behande ling van de bezwaarschriften, die tegen het bestemmingsplan Lan delijk Gebied van de gemeente Moerkapelle zijn ingediend. Deze bezwaarschriften zijn gericht te gen de wens van de NAM om op verschillende plaatsen in de om geving van Moerkapelle een her nieuwde oliewinning te starten. Deze oliewinning gaat plaatsvin den met behulp van stoominfiltra- tie. Hiertoe is een behandelings- fabriek nodig, die op het industrie terrein Zoeterhage te Zoetermeer wordt geplaatst en 37.500 m2 be slaat. Vandaar gaan stoomleidin- gen in bovengrondse kabelkokers ter breedte van een straat de pol der in. Daar verrijzen nieuwe boor- lokaties, met diverse technische installaties, "eeuwige vlammen" en dergelijke. Bestaande lokaties zullen worden vergroot, aantasting van landschap De Stichting Behoud Rottegebied is een van de opstellers van bezwa ren tegen deze plannen. Zij vreest, dat deze vorm van oliewinning het milieu en het landschap ter plaatse ernstig zullen aantasten. Zij wijst er in haar bezwaarschrift op, dat pagina 8 Rottegebied tweede schonebeek? Ervaringen in Schonebeek en in Noord Groningen hebben geleerd, dat aan deze vorm van oliewinning zeer grote en gevaarlijke conse quenties verbonden zijn. Daarbij komt, dat deze aktiviteiten haaks staan op het beleid dat door de overheid wordt voorgestaan in dit deel van het Groene Hart van Zuid- Holland. Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland hebben in principe geen bezwaar tegen deze winnin gen, omdat op basis van de Mijn wet uit 1810 en de Mijnwet uit 1903 aan de NAM een concessie is ver leend voor het winnen van aard olie. Zij meent, dat volstaan kan worden met het aanbrengen van een beplantingsstrook rond de boorlokaties. Als het ware om de zaak te camoefleren. gemeenteraad moerkapelle akkoord klaas van schriek leuke verhalen W "Iemand die veel van de geschiedenis van Moerkapelle weet, is meneer Bakker van de Moerdijkstraat" zo deelt raadslid mevr. Van der Feltz ons telefonisch mede. Zij betreurt het dat er bij de naamgeving van straten in de nieuwbouw niet gebruik gemaakt is van namen uit de rijke historie. Dat Moerkapelle, evenals zovele gemeenten koos voor landelijke namens, zoals b.v. Akkerweg, Papaverlaan enz. "Meneer Bakker was ook voorstander van straatnamen met een historische achtergrond" weet ze. Zodoende belanden we bij de man in kwestie, die in een fraai uit het begin van deze eeuw daterend oud pand woont en veel moet weten over de geschiedenis van Moerkapelle. Iemand, die niet alleen graag uit lief hebberij in de geschiedenis duikt, maar er ook zijn beroep in heeft. De heer Bakker is namelijk ge schiedenisleraar aan een Capelse scholengemeenschap. Dat hij dientengevolge veel leest, vooral in oude boeken, is de bezoeker, die niet alleen de hoge goed gevul de boekenkast in de kamer ziet, maar ook die in zijn studeerkamer, die een gehele wand, van de vloer tot het plafond beslaat, wel duide lijk. De geschiedenis van Moerka pelle en Zevenhuizen fascineert hem bijzonder. Zo zelfs dat hij in een binnenkort verschijnend tijd schrift van de historische vereni ging "stichting oud-Zevenhuizen /Moerkapelle" artikelen hierover gaat publiceren. Dientengevolge verschiet hij zijn kruit niet voor de Dorpskrant, maar wordt er meer een schets gegeven hoe Moerka pelle er in het verleden uitgezien heeft en hoeveel inwoners het tel de. Allereerst brandt ons de vraag op de lippen hoe het nu precies zit met de namen die de heer Bakker in petto had voor de nieuwe stra ten in de uitbreidingswijk. en als zodanig ook gegraven en niet, zoals de volksmond beweer: een ringvaart is.... "Ik kom uit een schippersfamilie. Mijn vader is destijds nog in de Hervormde kerk hier gedoopt, maar hij groeide in Bleiswijk op. Dat alle Bakker's familie van elkaar zijn zal ik ook verklaren. M'n bet overgrootvader Dirk, had drie zo nen die ook schipper wilden wor den. Jan had de pakschuit en zijn twee broers Koos en Hein de ko renschuit. Die pakschuit was meer een bodedienst. Er kon heel wat op zo'n schip, zeker zo'n zeven a acht ton. Dat was veel meer dan een paard en wagen kon vervoeren. Zodoende werd veel gebruik ge maakt van de schuiten. Met de pakschuit werden ook passagiers vervoerd naar Rotterdam en Gou da. Dat deed m'n overgrootvader ook nog die een echte marktschip per was en op marktdagen in Rot terdam (dinsdag) naar Rotterdam voer en op de marktdag in Gouda (donderdag) via het kanaal rich ting Nieuwerkerk naar Gouda voer. Naast passagiers nam hij ook post mee. Een retourtje Rotterdam of Gouda kostte destijds slechts een dubbeltje. Er werd zo moge lijk op de wind gevaren. Zo niet dan moest de boot getrokken wor den. De reis naar Rotterdam duur de zes uur en die naar Gouda ze ven uur, en dan sprak men nog van een vlotte reis! De ligplaats in Gou da was aan de Turfmarkt, die in Rotterdam aan de Karnemelksha- ven. Een soort haven in de buurt van het station Hofplein. De vaar route naar Gouda duurde langer omdat deze helemaal over Nieu werkerk liep en via de Tiendweg- sluis op de Gouw.e uitkwam, (som migen denken dat de schepen via de IJssel voeren. Dat is niet zo). Naar Rotterdam was een kortere route, via de Hennipsloot in Ze venhuizen, het sluisje en zo op de Rotte. De haven van Moerkapelle lag hier, voor onze deur. Tot aan de Tweede Wereldoorlog is ervan deze haven gébruik gemaakt. Moerkapelse schoolkinderen op schoolreis konden opzijn boot..." Van Bakker s geschiedenis naar die van Moerkapelle. Hoe is Moer kapelle ontstaan? "Er zijn nogal wat raadsels rond het ontstaan van Moerkapelle. Er is weinig van be kend. Op een oude kaart van ene Jacob van Deventer uit de zestien de eeuw wordt de plaats aange duid als "Op Moer". Ik heb daar m'n twijfels over. "Kapelle op moer" zou volgens mij beter lijken. Die oudste kaart waar Moerkapelle op voorkomt dateert van ca. 1540. Verder is er weinig over bekend. Het vermoeden bestaat dat de eerste kerk van Moerkapelle op d e hoek van de Nassaustraat/Oran- jestraat heeft gestaan. Het huis dat op de hoek Moerdijkstraat/Nas- saustraat staat, moet er tegenover hebben gelegen, wat op die plaats stond vermoedelijk de pastorie. Hoe lang dat geleden is weet ik niet, maar dat moet vóór 1657 ge weest zijn, want vanuit die tijd da teert de huidigedorpskerk. In 1656 had Moerkapelle z'n eerste predi kant. Het kerkgebouw is één van de weinige van oorsprong protes tantse kerken. Jammergenoeg zijn de gebrandschilderde ramen ver dwenen. mogelijk door het achter wege blijven van goed onderhoud. Daarom maakten die ramen plaats voor andere. Ook de ramen van de kerk van Zevenhuizen verdwenen zo. Helemaal weg zijn die niet, want ik heb gehoord dat een parti culier er gedeeltes of enkele van heeft. Moerkapelle telde in 1632 70 hui zen. In 1732 68 huizen. In 1846 stonden er 65 huizen in Moerka pelle. Een complete lijst met na men van inwoners is behouden ge bleven uit 1730. Toen is ervoor de 'verponding'(belastingen) een en quête gehouden in het gehele land in alle gemeenten. Het inwonertal van Moerkapelle liep op van: 1867: 551, 1925: 740; 1945: 1085; 1967: over de 1500 en thans bijna 3000! Al deze feiten en nog meer komen uit het archief van de gemeente. De beroepen die hier ter plaatse werden uitgeoefend waren: ge mengde bedrijven (boeren); schippers, vissers en winkeliers. Uiteraard waren er weer tal van in woners in dienstbetrekking bij deze zelfstandigen." Is Moerkapelle altijd een zelfstan dige gemeente geweest? "Ja, sinds 1646, toen de polder "De honderdtienmorgen" of "De Wilde Veenen" werd drooggelegd. Kort na 1830 werd de Zuidplaspolder drooggemaakt, zodat het water in ons land veranderde. Het water van de Zuidpias liep tot aan de dijk die boven langs de Onderweg richting Waddinxveen loopt. De bovendijk was vroeger de verbin dingsweg naar Waddinxveen. Het heeft daar op die bovendijk best met harde wind en storm gespookt De paarden moesten dan met de koppen vast gehouden worden, wilden ze niet van de kade in het water van de Zuidpias terechtko men." De heer Bakker vertelt over de mo lens die nodig waren om de Zuid- plas droog te malen, over de pol- derpeilen en het kanaal, dat vooral belangrijk was als scheepvaartver binding. Over vaarwegen, waar over men zo enthousiast was dat bij het droogmaken van de Zuid- plas nauwelijks rekening is gehou den met de aanleg van wegen. "Vaarwateren waren belangrijker" concludeerde men toen, vandaar dat de Bredeweg de enige weg werd in dit gebied en eigenlijk een kig bewaard gebleven boekjes haalt de heer Bakker originele vondsten, zo onder andere heeft hij een boekje over de waterhuis houding van de polder 'honder- tienmorgen', voor geïnteresseer den in molens heeft hij een boek, geschreven door drs. C. de Jong over de droogmaking van de Wilde Veenen in Schieland. Een oud boekje, dat dateert uit 1697 dat van ene Houttuijn is geweest bevat de 'kleuren en de ordonnantiën van 't Heemraadschap van Schieland en den ten gevolge van dien ge- maeckt bij Hooge Heemsrade des zelffs Landt." Het kadaster heb ik nooit uitgespit daar hoop ik m'n hart nog eens op te gaan halen en het hele 19e eeuwse archief....Toch kom ik speurende en zoekende tal van bewaard gebleven dingen tegen" waarop hij een verhaal, dat inge lijst aan de muur hangt en door een mevrouw in een jeugdboekje tegenkwam over die goede oude tijd voorleest Een ander verhaal vertelt hij naar aanleiding van hetonderwerp 'ker ken' in Zevenhuizen/Moerkapelle. Het sluit aan op de geschiedenis van de vrijzinnig Hervormden.... Eerder hebben wij ooit een artikel gewijd aan de in het leven geroe pen stichting "Behoud Rottege- bied". Enige tijd is het stil geweest rond deze stichting, waarvan de le den echter niet stilzaten. Afgelo pen donderdag heeft bestuurslid ir. R.J.I.M. van der Ham uit Moer kapelle tijdens een hoorzitting bij Provinciale Staten zijn verontrus ting uitgesproken over zaken die in het navolgende artikel omschre ven staan. Binnenkort wordt er ook in Zevenhuizen huis aan huis een informatiebulletin verspreid, waarop men zijn/haar adhesie kan betuigen door begunstiger te wor den van de stichting. Ene Passchier de Fijne, die geleefd heeft van 1588-1667 hield zijn pre ken in de winter vanuit een slee op het ijs van de Rotte. Daar hield hij de bijnaam IJsvogelken aan over. Dat moest hij doen omdat hij niet op de kansel mocht van de Her vormde (toen nog Gereformeer de) kerk, vanwege zijn Remon strant-zijn en het verbod op de Re monstranten van 1618/1619. Hij preekte vanuit of vanaf die slee op dat hij zich, als de schout het ont dekte, zo uit de voeten kon maken. Hij was voorganger van de zgn. 'schuilkerk'. Ook werkte hij onder het mon van glazenmaker. In 1633 werd hij predikant te Haarlem. De onlusten waren toen afgezakt. Hij is daar overleden en begraven in de St. Bavo" zo weet de heer Bak ker. Van deze geschiedenisleraar, die ook zitting heeft in het historisch genootschap oud Zevenhuizen/ Moerkapelle zullen we ongetwij feld nog tal van 'oude artikelen' over Zevenhuizen en Moerkapelle kunnen lezen. In de volgende Dorpskrant hopen we de doelstelling van dit histo rische genootschap en wat we er van kunnen verwachten wat nader toe te lichten. het nu nog landelijke gebied in de gemeenten Moerkapelle, Benthui zen en Bleiswijk, zal veranderen in een waar industrielandschap. De Stichting heeft er al meerdere ma len op gewezen, dat er door de be voegde autoriteiten nauwelijks voorlichting over deze zaken aan de inwoners van het gebied wordt gegeven. Gevreesd moet worden, dat het besef van de ernst van deze zaak pas komt als het te laat is. Al eerder had de gemeenteraad van Moerkapelle - weliswaar met een krappe meerderheid - de plan nen van de NAM goedgekeurd. Had deze raad anders beslist, dan was de uitvoering van dit omstre den projekt heel wat minder zeker geweest. De Stichting Behoud Rottegebied zal op hoorzitting haar bezwaren nader toelichten en in elk geval, indien het standpunt van Gedeputeerde Staten niet ge wijzigd wordt - bezwaar aanteke nen bij de Kroon tegen het voor stel van Gedeputeerde Staten om het stoominfiltratieprojekt te ver bergen achter beplanting. De kwestie Moerkapelle is van groot belang, omdat het voornaamste deel van de winningsaktiviteiten plaats vindt op het grondgebied van de gemeente Bleiswijk. Het bestemmingsplan Moerkapelle is dus een test voor het wel of niet doorgaan van het stoominfiltratie- plan. "•''erf, CD*»* ze van dezelfde voorouders af stammen. Ik ben in Hillegersberg geboren. Omdat Moerkapelle mij altijd al trok vanwege die voor ouders die er vandaan kwamen, waren we blij dat we het huis van m'n oud-oom konden kopen". Me vrouw Bakker vult aan: Hier woon de in het oorspronkelijke huis een gezin met elf kinderen. Toen wij hier zo'n negen jaar geleden kwa men wonen dachten wij er al aan om het te vergroten. Dat gebeurde ook nadat onze eerste geboren was." Alles is zoveel mogelijk in de oorspronkelijke staat gelaten, waardoor het bijzonder smaakvol le interieur een sfeer van nostalgie oproept. Het zicht naar buiten, door de fraaie hoge ramen, is op de oorspronkelijke haven van Moerkapelle. "Het moet hier vroe ger erg bedrijvig zijn geweest" denkt mevr. Bakker "alleen ziet het water van het kanaal er niet zo fris uit." Haar man vertelt over de funk- tie van het kanaal, dat een vaarrou te was naar Gouda en Rotterdam Toen de stenen brug Kwam bij de afrit naar de Bredeweg, kon dit ge deelte van het kanaal niet meer ge bruikt worden. Maar ik weet nog dat een oud-oom van mij en diens neven het nog vele jaren na de oor log volgehouden hebben om vanaf Zevenhuizen verder te varen, met tal van goederen. In de familie kwam de naam van Klaas van Schriek nogal eens naar voren. Allerlei verhalen deden over hem de ronde. Ik heb dat eens uit gezocht en wat blijkt: hij hertrouw de destijds de weduwe van Corne lls Bakker. Diens zoon Dirk, mijn betovergrootvader, zette het schipperbedrijf weer voort, dat Klaas van Schriek in 1837 opge richt had. Zo voeren er van de familie Bakker één schuit op marktdagen naar de'grote steden' en daarnaast was er één koren schuit, speciaal voor graantran- sport. Zo hoorde ik ook dat Ome Arie, de jongste broer van m'n opa, er jaarlijks voor zorgde dat de soort hoöfdweg was. Als Rnnses Wilhelmina destijds niet bij de Goejanverwellesluis was tegenge houden op weg naar Den Haag, dan zou ze zeker door. Moerka pelle gereisd zijn" denkt de heer Bakker. Anekdotes uit de patriottentijd rond 1780, en de strijd tussen Oranjegezinden en patriotten: Moerkapelle was erg Oranjege zind. "In het begin van de Franse tijd ontstond er in Moerkapelle een ge weldige rel. Schoolmeester Leij, die tevens voorzanger was in de kerk, beledigde de dominee nogal. "Ziedaar die donderse donkere wolken, ziedaar die donderse do minee", zo moet hij gezegd heb ben. Dominee Duytsch liet dat niet op zich zitten...en het gevolg was een grote rel. Dit was niet zomaar een ruzie om niets, het had ook met partijstrijd te maken. Vóór of tegen Oranje, vóór of tegen de Fransen." Uit tal van oude, geluk- Plaats 19 - Bleiswijk - 01892-7157 Julianastraat 72 - Moerkapelle - 01793-1588. met SIKKENS Autofine of Autoflex RX Alle kleuren leverbaar in 200- 500-1000cc spuitbussen voor 2 laag systemen SPECIAALZAAK VERF BEHANC AUTOLAKKEN

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Dorpskrant | 1985 | | pagina 8