50 JAAR VLIEGER
OP. LEND GOED IN
VERZEKERINGEN
Nieuwe winkelwagen voor
Jan Bijsterbosch
Grote toeloop kapsalon JM Haarmode - Door allerlei
oorzaken was het er niet van gekomen om een foto te maken 'na de
opening' van de verplaatste dames- en herenkapsalon van JM Haar-
Mode. De ene keer was ons fototoestel in de reparatie en de andere keer
één van de medewerksters op vakantie. Eindelijk was het dan zover dat
er een plaatje geschoten kon worden.
Een Moerkapellenaar die het luchtruim als
werkterrein had
Assurantiekantoor "AKKOORD"
Peter Hovens Schielandsingel 39
2761 XR Zevenhuizen TEL. 01802-1918
Onafhankelijk informatieblad
voor alle inwoners van Zeven
huizen, Oud Verlaat en Moerka-
pelle. Verschijnt éénmaal per
week in een oplage van 4.000
exemplaren.
REDAKTIEADRES: Drukkerij
Elgersma, Dorpsstraat 62a, Ze
venhuizen, tel. 01802-2289 en
Noordeinde 17, Zevenhuizen,
tel. 01802-1653.
De redaktie van de Dorpskrant
stelt zich niet aansprakelijk
voor de inhoud van de in elke
krant staande advertenties.
Rovendien behoudt zij zich het
recht voor om zonder opgave
van reden, advertenties voor
publikatie in de dorpskrant te
weigeren
VERHUIZING - De nieuwe huisvesting aan de Lange Zijde van JM
Haarmode blijkt volgens het echtpaar Meibergen, een schot in de roos.
Men heeft het nog drukker dan voorheen, toen de zaak in de Dorps
straat was gevestigd. Over het genomen besluit om zich in een gecreëerd
pand wat de fa. Schotte hiervoor afstond, te vestigen, heeft men beslist
geen spijt. "We zijn erg blij dat we destijds de knoop doorhakten." Zoals
bekend is kapsalon Meibergen op alle werkdagen geopend en kuflnen
dames en heren er op afspraak terecht. Jacques Meibergen wordt
terzijde gestaan door Leny endoor Diana, terwijl Lea zich voornamelijk
bezighoudt met 'nails by lamplight'
9e jaargang nummer 202
Er zijn in Nederland 18 vliegers die meer dan 40 jaar een brevet
hebben. Onder hen is Prins Bernhard. Éénmaal per jaar hebben
ze een reünie. Van deze 'vliegveteranen' hebben er zes meer dan
50 jaar een brevet. Van deze zes is de 73-jarige Moerkapellenaar
HANS DE BRUIJN de enige met een brevet als beroepsvlieger.
In september jl. maakte hij de 50 jaar vol.
Vrijdag 24 oktober werd er in de Rotterdamse Aeroclub op de
luchthaven Rotterdam een receptie gehouden, waarop velen uit
de luchtvaart hem kwamen gelukwensen met dit 'gouden jubi
leum'
AFSTANDEN DOOR
VLEUGELS
GEDRAGEN
"Onmetelijke afstanden moet de
heer De Bruijn in zijn leven gevlo
gen hebben. Vele, vele malen de
aarde rond..." denken we als we
na wat zoeken bij zijn bungalow
aan de rand van Moerkapelle zijn
aangeland. Dat blijkt inderdaad
hetgeval, al vloog de jubilaris nooi
in één ruk de aarde rond, maar
wel in etappes.
Omdat we weinig kaas van de
luchtbaart in z'n algemeenheid
hebben gegeten, en niet zoals an
dere. veel en veel grotere kranten,
diegexperts in ons midden heb
ben, komt het gesprek wat schoor
voetend op gang. Slaan flaters
(nog nooit van Schreiner Airways
gehoord?!), weten niets, maar dan
ook niets van het echtpaar De
Bruijn en in bijzonderheid van
deze gouden vlieger, op wiens
spoor we gebracht werden door
de heer Lindhoud, oud politie
functionaris van Moerkapelle
En dan vliegen we door de ge
luidsbarrièreHet veroorzaakt
geen klap....maar we maken de
nemen los....het wolkendek is
doorbroken
Logboeken komen op tafel, inter
nationale brevetten van tal van
landen worden getoond en een
koninklijke onderscheiding. "Die
onderscheiding heb ik aan burge
meester Keijzer te danken. Tien
jaar geleden kreeg ik deze ridder
orde van Oranje Nassau bij m'n
JO jarig jubileum."
Na de oorlog ontving de heer De
Bruijn van de toenmalige regen
tes prinses Juliana het 'vliegers-
kruis', omdat hij in de bange mei
dagen van 1940, twee vijandelij
ke vliegtuigen, een Heinkel 111
on een Junkers 52, in zijn jacht
bommenwerper 8A/3N bij Ypen-
burg neerschoot.
helaas werd hij - naar later bleek -
door de eigen luchtafweer neerge
schoten in de buurt van Schiplui
den. De sergeant-vlieger De
Bruijn slaagde erin een noodlan-
d'ngte maken in een weiland. Zelf
had hij geen schrammetje, maar
djn boordschutter was in zijn knie
geraakt.
BEROEPSMILITAIR
dijn gevleugeld leven begon Hans
de Bruijn als beroepsmilitair in
Li"36....Het had bij die luchtaan-
val kunnen eindigen
Tot 1946 bleef hij in deze functie,
die na de capitulatie enkele jaren
stil heeft gelegen. In de na-dagen
van de oorlog vloog hij vanuit En
geland bij No. 6 Squadron, een
lichte verkenner voor SHAEF
(Supreme Headquarters Allied
Expeditionary Forces) het ver
voer van stafofficieren; o.a. kwam
hij na het einde van de oorlog met
stafofficieren van een onderzoeks
team bij het concentratiekamp
Bergen-Belsen. In 1946 werd hij
instructeur bij de rijksopleiding
voor verkeersvliegers in Gilze -
Rijen - wat later verhuisde naar
het vliegveld Eelde. Hij bleef er tot
zijn 50ste jaar en moest toen om
dat men het geven van instructie
bij de Rijksluchtvaartschool na de
leeftijd van 50 jaar niet meer ver
antwoord vindt, vanwege zijn leef
tijd 'afzien' of 'omzien' naar een
andere functie.
VLIEGEROPLEIDING
De selectie is streng, je moet een
goede vooropleiding hebben:
HAVO of VWO, met ruim vol
doende voor wiskunde en me
chanica, niet gedoubleerd heb
ben of een gunstige uitslag van
een psychotechnisch onderzoek
en vliegmedische keuring.
Bij de Rijksluchtvaartschool wer
den door hem ca. 170 leerlingen
opgeleid voor het brevet van ver
keersvlieger. Zij werden vlieger bij
de KLM, Martinair, Garuda, Luft
hansa enz.
Veel vliegers die hij opleidde zijn
nu al met pensioen.
SCHREINER AIRWAYS
Op 50-jarige leeftijd, met een ge
degen vliegervaring, zomaar thuis
zitten en niks doen, trok Hans de
Bruijn bepaald niet aan. Gelukkig
was er een functie voor hem bij
Schreiner Airways, een maat
schappij welke chartervluchten
uitvoerde met vestigingen in Ni
geria en Iran en juist begon met
een lijndienst van Groningen naar
Hamburg en Schiphol. Behalve
deze lijndienst vloog hij veel va-
kantievluchten met Dakota en
Friendship, dikwijls was hij ook
maanden van huis als hij binnen
landse charters vloog in Nigeria of
Indonesië, of uitgeleend was aan
maatschappijen o.a. in Iran, Jor
danië, Libië of Qatar. Zijn vrouw
vergezelde hem nu en dan, maar
aangezien ze vanaf 1954 in Gro
ningen woonden, waar zijn vrouw
RECEPTIE
Op Zestienhoven vond vrijdag
middag een door ca. 300 perso
nen bezochte receptie plaats,
waarvan velen uit de luchtvaart
wereld. Aanwezig waren o.a. gene
raai-vlieger b.d. D.L. Asjes, Schout
bij Nacht J. v. Renesse met echt
genotes, kolonel Ron A. Wolff,
gezagvoerders van KLM, Marti
nair, Transavia, Schreiner Air
ways, Swissair en Lufthansa. Ver-
tenwoordigers van Rijkslucht
vaart Dienst en een aantal oud
stewardessen. Veel bloemen en
geschenken en telegrammen, o.a.
van ZKH prins Bernhard en Ir.
Frits Philips.
29 oktober 1986
een schoonheidssalon had, was
dat nogal moeilijk.
Stapels foto's in fotoboeken herin
neren aan landen, waarvan een
gewone sterveling het niet in zijn
hoofd zou halen ze te bezoeken.
Primitieve landingsstrips midden
in de bush uitgekapt, of in zand-
wostijnen met adembenemende
temperaturen....
In 1968 begon Schreiner een
vliegschool voor beroepsvliegers
op de luchthaven Zestienhoven.
De Bruijn werd daar Hoofd Vlieg-
dienst en Chef Instructeur. Hij
moest toen in de direct omgeving
wonen en zodoende vestigde de
familie De Bruijn zich in 1968 in
Moerkapelle, waar ze het best
naar hun zin hebben.
Bij de school, waarin kort daar
na de Nationale Luchtvaartschool
werd opgenomen, werden door
hem nog eens 140 leerlingen op
geleid voor verkeersvlieger.
Toen hij 68 jaar was kwam er een
wet, die bepaalde dat er na de 60-
jarige leeftijd geen verkeersvluch-
ten meer gemaakt mogen wor
den....
Vliegen doet Hans de Bruijn nog
wel, om zijn brevet geldig te hou
den. "Hoelang ik nog vlieger blijf,
is niet te zeggen. Ik moet elk half
jaar vliegmedisch gekeurd wor
den en een bekwaamheidsproef
afleggen, bovendien moet ik per
jaar minimaal 30 uur vliegen op
één- en meermotorige vliegtui
gen."
Thans is hij nog zijdelings bij de
luchtvaart betrokken, vanwege
zijn connecties en ervaring....Nu is
het meer een hobby aan het wor
den... evenals het imkeren, wat hij
vanaf 1943 doet....
Zij bijenvolken stonden altijd op
een vliegveld en staan nu op de
luchthaven Rotterdam, vanwaar
ze hun starts en landingen maken.
FEITEN!
Wist u dat....
De heer De Bruijn maar liefst
19.200 vlieguren - waarvan
13.500 als instructeur - op zijn
naam heeft staan, keurig in log
boeken bijgehouden?
en....dat hij gevlogen heeft in vele
type's vliegtuigen o.a. de gehele
Fokkerserie vanaf D VII tot en met
Friendship, Dakota en vliegtuigen
voor aerobatics?
en....dat hij de hele ontwikkeling
van de luchtvaart van zeer dicht
bij heeft meegemaakt, vanaf open
vliegtuigjes met vleugels van hout
en Tinnen, met watergekoelde
motor tot de moderne turbo prop
en jet vliegtuigen?????
Tijdens een 'open huis' kwamen vorige week dinsdagavond de
velen de nieuwe winkelwagen van Jan Bijsterbosch bekijken in
de stalling aan de Eendrachtsdijk. Vooral veel klanten kwamen
Jan en zijn vrouw Tineke gelukwensen aanbieden....
Inmiddels is het al weer 13 jaar
geleden dat hij voor zichzelf be
gonnen is. Hij kwam toen pas uit
militaire dienst. Op 1 november
1971 kwam Jan vanuit Kouder-
kerk a.d. Rijn mee met bakker
Gerritsen en zijn gezin. "Ik behoor
de zogezegd bij de inventaris die
mee verhuisde" zegt hij. Jan hield
zich niet met het bakken bezig
maar met de bezorging. Toen hij
voor zichzelf begon bezorgde hij
brood en banket met een volks
wagenbus. Deze bakkerswaren
werden betrokken van bakker
Gerritsen. Vorige week is die rela
tie door Bakker Gerritsen onge
daan gemaakt en bezorgt Bijster
bosch brood van bakker Van der
Bregge De Zeeuw uit Berkel en
Rodenrijs. Hij doet dat in zijn
nieuwe winkelwagen, de modern
ste die verkrijgbaar was, een Mer
cedes diesel, met koeling en veel
uitstalruimte. Het is zijn derde
winkelwagen. De eerste, van zes
meter lengte, werd in 1978 aange
schaft, twee jaar later kwam er een
grotere, van acht meter en die van
nu heeft eveneens die lengte. In
tussen breidde ook het assorti
ment uit in die winkelwagens. Al
lerhande levensmiddelen, betrek
king hebbend op de levensbehoef
ten, naast brood en banket kon
den zijn klanten in de Zuidpias en
de aan Zevenhuizen grenzende
buitenwijk in Nieuwerkerk, kopen
Vooral voor hen die zo ver van de
bebouwde kom afwonen is de win
keiwagen van Jan Bijsterbosch
een uitkomst Dat deze in een be
hoefte voorziet kwam vorige
week dinsdag tot uiting in de feli
citaties en de bloemstukken,
waarvoor het echtpaar Bijster
bosch iedereen zeer erkentelijk
is... Dat de winkelwagen zijn func
tie goed mag vervullen is een
wens van de Dorpskrant....