50 JAAR VLIEGER OP. LEND GOED IN VERZEKERINGEN Nieuwe winkelwagen voor Jan Bijsterbosch Grote toeloop kapsalon JM Haarmode - Door allerlei oorzaken was het er niet van gekomen om een foto te maken 'na de opening' van de verplaatste dames- en herenkapsalon van JM Haar- Mode. De ene keer was ons fototoestel in de reparatie en de andere keer één van de medewerksters op vakantie. Eindelijk was het dan zover dat er een plaatje geschoten kon worden. Een Moerkapellenaar die het luchtruim als werkterrein had Assurantiekantoor "AKKOORD" Peter Hovens Schielandsingel 39 2761 XR Zevenhuizen TEL. 01802-1918 Onafhankelijk informatieblad voor alle inwoners van Zeven huizen, Oud Verlaat en Moerka- pelle. Verschijnt éénmaal per week in een oplage van 4.000 exemplaren. REDAKTIEADRES: Drukkerij Elgersma, Dorpsstraat 62a, Ze venhuizen, tel. 01802-2289 en Noordeinde 17, Zevenhuizen, tel. 01802-1653. De redaktie van de Dorpskrant stelt zich niet aansprakelijk voor de inhoud van de in elke krant staande advertenties. Rovendien behoudt zij zich het recht voor om zonder opgave van reden, advertenties voor publikatie in de dorpskrant te weigeren VERHUIZING - De nieuwe huisvesting aan de Lange Zijde van JM Haarmode blijkt volgens het echtpaar Meibergen, een schot in de roos. Men heeft het nog drukker dan voorheen, toen de zaak in de Dorps straat was gevestigd. Over het genomen besluit om zich in een gecreëerd pand wat de fa. Schotte hiervoor afstond, te vestigen, heeft men beslist geen spijt. "We zijn erg blij dat we destijds de knoop doorhakten." Zoals bekend is kapsalon Meibergen op alle werkdagen geopend en kuflnen dames en heren er op afspraak terecht. Jacques Meibergen wordt terzijde gestaan door Leny endoor Diana, terwijl Lea zich voornamelijk bezighoudt met 'nails by lamplight' 9e jaargang nummer 202 Er zijn in Nederland 18 vliegers die meer dan 40 jaar een brevet hebben. Onder hen is Prins Bernhard. Éénmaal per jaar hebben ze een reünie. Van deze 'vliegveteranen' hebben er zes meer dan 50 jaar een brevet. Van deze zes is de 73-jarige Moerkapellenaar HANS DE BRUIJN de enige met een brevet als beroepsvlieger. In september jl. maakte hij de 50 jaar vol. Vrijdag 24 oktober werd er in de Rotterdamse Aeroclub op de luchthaven Rotterdam een receptie gehouden, waarop velen uit de luchtvaart hem kwamen gelukwensen met dit 'gouden jubi leum' AFSTANDEN DOOR VLEUGELS GEDRAGEN "Onmetelijke afstanden moet de heer De Bruijn in zijn leven gevlo gen hebben. Vele, vele malen de aarde rond..." denken we als we na wat zoeken bij zijn bungalow aan de rand van Moerkapelle zijn aangeland. Dat blijkt inderdaad hetgeval, al vloog de jubilaris nooi in één ruk de aarde rond, maar wel in etappes. Omdat we weinig kaas van de luchtbaart in z'n algemeenheid hebben gegeten, en niet zoals an dere. veel en veel grotere kranten, diegexperts in ons midden heb ben, komt het gesprek wat schoor voetend op gang. Slaan flaters (nog nooit van Schreiner Airways gehoord?!), weten niets, maar dan ook niets van het echtpaar De Bruijn en in bijzonderheid van deze gouden vlieger, op wiens spoor we gebracht werden door de heer Lindhoud, oud politie functionaris van Moerkapelle En dan vliegen we door de ge luidsbarrièreHet veroorzaakt geen klap....maar we maken de nemen los....het wolkendek is doorbroken Logboeken komen op tafel, inter nationale brevetten van tal van landen worden getoond en een koninklijke onderscheiding. "Die onderscheiding heb ik aan burge meester Keijzer te danken. Tien jaar geleden kreeg ik deze ridder orde van Oranje Nassau bij m'n JO jarig jubileum." Na de oorlog ontving de heer De Bruijn van de toenmalige regen tes prinses Juliana het 'vliegers- kruis', omdat hij in de bange mei dagen van 1940, twee vijandelij ke vliegtuigen, een Heinkel 111 on een Junkers 52, in zijn jacht bommenwerper 8A/3N bij Ypen- burg neerschoot. helaas werd hij - naar later bleek - door de eigen luchtafweer neerge schoten in de buurt van Schiplui den. De sergeant-vlieger De Bruijn slaagde erin een noodlan- d'ngte maken in een weiland. Zelf had hij geen schrammetje, maar djn boordschutter was in zijn knie geraakt. BEROEPSMILITAIR dijn gevleugeld leven begon Hans de Bruijn als beroepsmilitair in Li"36....Het had bij die luchtaan- val kunnen eindigen Tot 1946 bleef hij in deze functie, die na de capitulatie enkele jaren stil heeft gelegen. In de na-dagen van de oorlog vloog hij vanuit En geland bij No. 6 Squadron, een lichte verkenner voor SHAEF (Supreme Headquarters Allied Expeditionary Forces) het ver voer van stafofficieren; o.a. kwam hij na het einde van de oorlog met stafofficieren van een onderzoeks team bij het concentratiekamp Bergen-Belsen. In 1946 werd hij instructeur bij de rijksopleiding voor verkeersvliegers in Gilze - Rijen - wat later verhuisde naar het vliegveld Eelde. Hij bleef er tot zijn 50ste jaar en moest toen om dat men het geven van instructie bij de Rijksluchtvaartschool na de leeftijd van 50 jaar niet meer ver antwoord vindt, vanwege zijn leef tijd 'afzien' of 'omzien' naar een andere functie. VLIEGEROPLEIDING De selectie is streng, je moet een goede vooropleiding hebben: HAVO of VWO, met ruim vol doende voor wiskunde en me chanica, niet gedoubleerd heb ben of een gunstige uitslag van een psychotechnisch onderzoek en vliegmedische keuring. Bij de Rijksluchtvaartschool wer den door hem ca. 170 leerlingen opgeleid voor het brevet van ver keersvlieger. Zij werden vlieger bij de KLM, Martinair, Garuda, Luft hansa enz. Veel vliegers die hij opleidde zijn nu al met pensioen. SCHREINER AIRWAYS Op 50-jarige leeftijd, met een ge degen vliegervaring, zomaar thuis zitten en niks doen, trok Hans de Bruijn bepaald niet aan. Gelukkig was er een functie voor hem bij Schreiner Airways, een maat schappij welke chartervluchten uitvoerde met vestigingen in Ni geria en Iran en juist begon met een lijndienst van Groningen naar Hamburg en Schiphol. Behalve deze lijndienst vloog hij veel va- kantievluchten met Dakota en Friendship, dikwijls was hij ook maanden van huis als hij binnen landse charters vloog in Nigeria of Indonesië, of uitgeleend was aan maatschappijen o.a. in Iran, Jor danië, Libië of Qatar. Zijn vrouw vergezelde hem nu en dan, maar aangezien ze vanaf 1954 in Gro ningen woonden, waar zijn vrouw RECEPTIE Op Zestienhoven vond vrijdag middag een door ca. 300 perso nen bezochte receptie plaats, waarvan velen uit de luchtvaart wereld. Aanwezig waren o.a. gene raai-vlieger b.d. D.L. Asjes, Schout bij Nacht J. v. Renesse met echt genotes, kolonel Ron A. Wolff, gezagvoerders van KLM, Marti nair, Transavia, Schreiner Air ways, Swissair en Lufthansa. Ver- tenwoordigers van Rijkslucht vaart Dienst en een aantal oud stewardessen. Veel bloemen en geschenken en telegrammen, o.a. van ZKH prins Bernhard en Ir. Frits Philips. 29 oktober 1986 een schoonheidssalon had, was dat nogal moeilijk. Stapels foto's in fotoboeken herin neren aan landen, waarvan een gewone sterveling het niet in zijn hoofd zou halen ze te bezoeken. Primitieve landingsstrips midden in de bush uitgekapt, of in zand- wostijnen met adembenemende temperaturen.... In 1968 begon Schreiner een vliegschool voor beroepsvliegers op de luchthaven Zestienhoven. De Bruijn werd daar Hoofd Vlieg- dienst en Chef Instructeur. Hij moest toen in de direct omgeving wonen en zodoende vestigde de familie De Bruijn zich in 1968 in Moerkapelle, waar ze het best naar hun zin hebben. Bij de school, waarin kort daar na de Nationale Luchtvaartschool werd opgenomen, werden door hem nog eens 140 leerlingen op geleid voor verkeersvlieger. Toen hij 68 jaar was kwam er een wet, die bepaalde dat er na de 60- jarige leeftijd geen verkeersvluch- ten meer gemaakt mogen wor den.... Vliegen doet Hans de Bruijn nog wel, om zijn brevet geldig te hou den. "Hoelang ik nog vlieger blijf, is niet te zeggen. Ik moet elk half jaar vliegmedisch gekeurd wor den en een bekwaamheidsproef afleggen, bovendien moet ik per jaar minimaal 30 uur vliegen op één- en meermotorige vliegtui gen." Thans is hij nog zijdelings bij de luchtvaart betrokken, vanwege zijn connecties en ervaring....Nu is het meer een hobby aan het wor den... evenals het imkeren, wat hij vanaf 1943 doet.... Zij bijenvolken stonden altijd op een vliegveld en staan nu op de luchthaven Rotterdam, vanwaar ze hun starts en landingen maken. FEITEN! Wist u dat.... De heer De Bruijn maar liefst 19.200 vlieguren - waarvan 13.500 als instructeur - op zijn naam heeft staan, keurig in log boeken bijgehouden? en....dat hij gevlogen heeft in vele type's vliegtuigen o.a. de gehele Fokkerserie vanaf D VII tot en met Friendship, Dakota en vliegtuigen voor aerobatics? en....dat hij de hele ontwikkeling van de luchtvaart van zeer dicht bij heeft meegemaakt, vanaf open vliegtuigjes met vleugels van hout en Tinnen, met watergekoelde motor tot de moderne turbo prop en jet vliegtuigen????? Tijdens een 'open huis' kwamen vorige week dinsdagavond de velen de nieuwe winkelwagen van Jan Bijsterbosch bekijken in de stalling aan de Eendrachtsdijk. Vooral veel klanten kwamen Jan en zijn vrouw Tineke gelukwensen aanbieden.... Inmiddels is het al weer 13 jaar geleden dat hij voor zichzelf be gonnen is. Hij kwam toen pas uit militaire dienst. Op 1 november 1971 kwam Jan vanuit Kouder- kerk a.d. Rijn mee met bakker Gerritsen en zijn gezin. "Ik behoor de zogezegd bij de inventaris die mee verhuisde" zegt hij. Jan hield zich niet met het bakken bezig maar met de bezorging. Toen hij voor zichzelf begon bezorgde hij brood en banket met een volks wagenbus. Deze bakkerswaren werden betrokken van bakker Gerritsen. Vorige week is die rela tie door Bakker Gerritsen onge daan gemaakt en bezorgt Bijster bosch brood van bakker Van der Bregge De Zeeuw uit Berkel en Rodenrijs. Hij doet dat in zijn nieuwe winkelwagen, de modern ste die verkrijgbaar was, een Mer cedes diesel, met koeling en veel uitstalruimte. Het is zijn derde winkelwagen. De eerste, van zes meter lengte, werd in 1978 aange schaft, twee jaar later kwam er een grotere, van acht meter en die van nu heeft eveneens die lengte. In tussen breidde ook het assorti ment uit in die winkelwagens. Al lerhande levensmiddelen, betrek king hebbend op de levensbehoef ten, naast brood en banket kon den zijn klanten in de Zuidpias en de aan Zevenhuizen grenzende buitenwijk in Nieuwerkerk, kopen Vooral voor hen die zo ver van de bebouwde kom afwonen is de win keiwagen van Jan Bijsterbosch een uitkomst Dat deze in een be hoefte voorziet kwam vorige week dinsdag tot uiting in de feli citaties en de bloemstukken, waarvoor het echtpaar Bijster bosch iedereen zeer erkentelijk is... Dat de winkelwagen zijn func tie goed mag vervullen is een wens van de Dorpskrant....

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Dorpskrant | 1986 | | pagina 1