Nieuws- en Advertentieblad voor Gouda en Omstreken.
ffl.
en,
«ent, ven
■ten.
binnenland"
1878.
N? 2118.
R.
I
Zondag 24 Maart.
wland,
jk onder
rp, groot
1.
I
Maart
5 Co.
{otterdam
lingr
o
‘j
GOUDSCHE COURANT
I
iel
no.
j
AN.
I 1
VAK
tuda.
or one in
loozen te
£b*ar ge.
oogstraat,
bruik van
u omloop
rden.
Vildeman,
ip. buiten
Notaris J.
I.
kun-
i kant
n het
KL
BAK-
i, een
e het
n be-
eent
ge-
men
et in
fchen
melk
flsoel
s vol
melk
r ver
in is,
(het
giet
mi-
-
gemaakt
(genaamd
lt verkre-
'it voedsel
11 en beste
en op dit
agen ge»-
Nadat door ons kennis genomen was van
/_de memorie van toelichting op het voorstel
tot verbetering van den waterweg tueschen Am
sterdam en Rotterdam, en 't ons gebleken was
dat die memorie weinig licht verspreidt, hebben
we pogingen in het werk gesteld om het Rap
port der Hoofdingenieurs, waaraan het wets
ontwerp zjjn oorsprong dankt, te verkrijgen.
Ben zonderlinge indruk maakte het bericht op
ons dat dit belangrjjk staatsstuk niet tn den
hand'l was. Over de benadeeling van Gouda’s
belangen wordt in de memorie met geen enkel
woord gerept en het rapport, dat Gouda's be
langen ten deele poogt weg te cjjferen of te
verkleinen, wordt niet publiek gemaakt! Doch
het zjjzoo; wij hebben ’t voorrecht gehad een
afdruk van dit Rapport voor enkele uren in
Voor de stoomvaart en geregelde beurt vaart
zou aan het volgen van dien weg nog een bij
zonder voordeel verbonden kunnen worden,
bestaande in voorschutting aan de Mallegatsluis.
gelijk ook thans bestaat Zoodanige voorschut
ting te verleenen voor de Sluis aan de Galg
zou aan bezwaar onderhevig zijn, omdat daar
door allicht eene te groote hoeveelheid schut-
water op Rijnland zou gebracht worden.
Wanneer men ook den waterweg door Gouda
verbetert, wordt het voordeel verkregen, dat
de scheepvaart zich verdeelt en dus in het al
gemeen veel minder oponthoud zal ondervinden
dan bij ophooping op één punt het geval zal
zijn. Gouda zelve zal dan van de afsluiting
bewesten de stad geen ander nadeel ondervin
den, dan dat de groote vaart den korteren weg
zal volgen.
De kleine schepen, dat zjjn die welke ook
thans van den waterweg door Gouda gebruik
maken, voor zoover ze in die gemeente worden
bevracht, en de stoombooten zullen gemakkelijk
de stad kunnen naderen, minder oponthoud
ondervinden en dus tot lagere prijzen hunne
goederen kunnen vervoeren. Deze verbetering
van de vaart door Gouda wordt op f 170,000
geraamd; en deze uitgave het rapport vestigt
er uitdrukkelijk de aandacht op, kan geens
zins beschouwd worden als uitsluitend ten be
hoeve der gemeente Gouda te geschieden. Dit
volgt reeds uit het boven aangevoerde, maar daar
enboven zou zonder deze verbetering eene tweede
kleine sluis aan de Galg onvermjjdeljjk sjjn.
Tot zoover het rapport. Veel valt voorzeker
af te dingen op de daarin voorkomende weer
legging van Gouda’s bezwaren. Later komen
we daarop terug. Thans nog slechts de wenech,
dat de ramp, die onze gemeente bedreigt, door
verstandig overleg en eendrachtige samenwer
king worde voorkomen.
GOUDA, 28 Maart 187».
Woensdag 27 Maart e. k. des arouds ten 7’/,
ure heeft eene vergadering van de deiating-club plaste,
waarin als spreker sal optreden de heer J. M. Noot
hoven vau Goor, die tal spreken over het Ontwerp-
I Kappeijne, tot henieniug der fKet op ‘I Lager
Onderwijs.
B(j deze Courant behoort een Bijvoegsel.
K E N N I S G E V IN G.
NATIONALE MILITIE.
TWEEDE ZITTING van dbn MILITIERAAD.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van Gouda,
orengen ter algemeens kennis, dat de TWEEDE ZIT
TING van deu Militieraad, bedoeld bij art. 86 der wet
van den 19den Augustus 1861, (Staatsblad No. 72),
zal plaats hebben op het Raadhuis Ie LEIDEN, en wel:
lo. Ou MAANDAG den 8u April 1878 des voor-
middags ten 11 ure, voor de Lotelingen omtrent
wier zaak in de eerste zitting geene uitspraak kon
worden gedaan en voor ben, die wegens gemis der
gevorderde lengte of het hebben van gebreken nog
persoonlek moeten worden onderzocht.
2o. Op WOENSDAG den 17u April daaraanvol
gende, des voormiddags ten 11 ure.
Voor de Lotelingen, die een Plaatsvervanger of
Nummerverwisselaar verlangen voor te stellen.
i. Voor hen die als Plaatsvervanger of Numiner-
verwisselaar verlangen op te treden.
So. Op ZA1URDAG den 20u dier maand des roor-
middags ten 10 uit voor de behandeling van alle
nog onafgedane zaken.
De Lotelingen, die voor bovengenoemden Militieraad
moesten versehijnen, doch niet verschenen zijn, worden
gehouden geene redenen tot vrijstelling te hebben en
voor den dienst aangewezen; het niet ontvangen eener
bijzondere kennisgeving of van een oproepingsbiljet
ontheft geenszins van de verpligting tot hi
of tot het iudienen van de tot staring der redenen van
vrijstelling gevorderde bewijsstukken.
De totaling omtrent wier, de Militieraad in de
eerste Zitting reeds uitspraak heeft gedaan, behoeft
uiet iu de Tweede ZittMg te versehijnen, ten ware
hij daarin een Plaatsvervanger of Nuinmervdrwisse-
laar roogt willen voorstellen.
Gouda, den 22n Maart 1878.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
REMY, L. B.
De Secretaris,
BROUWER.
1 KEN MÏ8GBVING
'1JÏRIGTINGEN WELKE GEVAAR, SCHADE OP
HINDER KUNNEN VEROORZAKEN.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van Gouda;
gelet op art. 8 der Wet van den 2n Junij 1865,
(Staatsblad n». 95.)
Doen te weten
dat zij vergunning hebben verleend:
1°. aan den Heer J. Coster en zijne regtverkrijgen-
den, tot het oprichten van eene fabriek van boter-
kleursel iu het perceel gelegen aan de Gouwe ge-
teekend C no. 76, kadaster sectie B no. 1438.
2°. aan do Heereu K. en C. Jonker en hunne
regtverkrijgenden tot het uitbreiden hunner aarde
werkfabriek, gelegen aan de Raam, wijk O
291/292, kadaster sectie D no. 1543.
Gouda, den 19u Maart 1878.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
REMY, L. B.
De Secretaris,
BROUWER.
Nadat door ons kennis genomen
ons bezit te hebben en we zijn daardoor inde
gelegenheid er het een en ander nit mede te
deelen. We bepalen ons uitsluitend tot dat ge
deelte, hetwelk onze gemeente van nabij betreft.
Het regeeringsvoorstel heeft de strekking om
derf waterweg van Amsterdam naar Rotterdam
te verbeteren, o. a. door van den zoogenaamden
Galg, halverwege Moordrecht, door den Moor-
drechtschen polder een kanaal te graven, uit-
loopende op de Gouwe, vlak bij de spoorweg-
brug over deze rivier. Daardoor zou Gouda
worden afgesloten van dezen waterweg. Met dit
plan, oorspronkelijk van de hh. ingenieurs W. v.
d. Hoeven en T. J. Stieltjes, ver^enigden zich
de Hoofdingenieurs Conrad en van der Vegt.
De vraag werd hun voorgelegd, of de door
snijding aan de Galg, in het belang der vaart
volstrekt noodzakeljjk wasdan wel of 't mo
gelijk zou zijn, zij het ook met meerdere kos
ten, de vaart door Gouda te behouden.
Het antwoord is ontkennend.
Men beweert, dat ter voldoening aan de noo-
dig gebleken schutlengte (190 M.), eenegeheele
of gedeeltelijke onteigening van de kaarsenfa-
j briek zou gevorderd worgen. Wel werd ook 1 ,._o o
over het omtrekken van die fabriek ges roken, I nadeel verbonden ware, dan de iets grootere
doch dan stuit men op de Begraafplaats en I lengte van dien weg. Schepen, die in Gouda
derhalve op niet minder groote moeilijkheden. I vracht kunnen vinden, zullen zich dan allicht
j Wilde men de vaart zoo dicht mogelijk langs den kleinen omweg getroosten.
Gouda bremzen, dan zou men een richting Voor de stoomvaart en Beregelde benrtvaxrt
ontheft geenszins vau de verpligting tot het verschijnen Gouda brengen, dan zon men een richting
-»...a j i moeten zoeken onmiddelljjk bewesten de Be
graafplaats, maar het zou dan niet mogeljjk
zijn den weg door Gouda te nemen en vol
gens het rapport zou het ook deze gemeente
onverschillig zijn of het Kanaal zich 500 of
1500 M van haar verwijdert.
Na alzoo de technische gronden te hebben
aangevoerd voor de nootzakelijke afsluiting van
Gouda, treft men in het rapport der HH.
Hoofdingenieurs eene gedeeltelijke weerlegging
aan, van de redenen, die het voor Gouda wen-
schelijk maken om het vaarwater door de
gemeente te behouden. Die redenen, ontleend
aan eén adres van het Gemeentebestuur van 2
Maart 1876, zijn drie in getal.
1°. de schipperij voorziet zich te Gouda van
levensmiddelen /en de neringdoende stad zou
groote schade lijden, wanneer dit niet meer
plaats vond.
2°. Gouda kan geen rechtstreeksche scheep
vaartverbinding mei verschillende gemeenten
voeden, maar in de voorbijgaande vaart vindt
het eene niet genoeg te waardeeren gelegenheid
om naar alle oorden des lands goederen te ver
zenden. Menige nijverheids-onderneming ves
tigde zich dan ook daarom alhier, en, hij het
ophouden dier gemakkelijke communicatie-mid-
delen, is er vrees voor verplaatsing.
3°. Ten behoeve van Gouda worden belang
rijke scheepvaartrechten geheven, ter vergoeding
van de renten der kosten van aanleg en onder
houd van vele en belangrijke werken ten be
hoeve der vaart en het kan deze inkomsten
niet missen.
Omtrent het eerstgenoemde zegt het rapport:
Het moge niet denkbeeldig zijn, het is toch
zeker minder groot dan men zich voorstelt.
Men kan hoogstens het vertier, daardoor te
weeg gebracht, gelijk stellen met eene vermeer
derde bevolking van 100 vaartuigen, zooals ge
middeld dagelijks Gouda passeeren, en nu moge
eene meerdere of mindere bevolking van 500
zielen niet onverschillig wezen, de welvaart der
stad zul daarvan toch wel niet af hankelijk zjjn.
Het mag bovendien niet uit het oog worden
verloren, dat, naarmate de vaart beter is en de
schutting vlugger kan geschieden, naar die mate
ook het oponthoud en daarmede het voordeel
voor Gonda zal verminderen.
Omtrent het derde bezwaar stelt het Rapport,
dat het de vraag niet is of Gouda de inkomsten
kan ontberen, maar wel of de gemeente daarop
in billijkheid, zoo al niet naar streng recht,
aanspraak kan maken. Die rechten worden niet
geheven voor de werken in de gemeente zelve,
maar voor de Gouwewerken in het algemeen
Heeft de gemeente daarop aanspraak, dan
zouden ze dus even goed aan de nieuwe, als
i aan de tegenwoordige sluis kunnen worden
geheven, of wel er zou onteigening moeten
plaats hebben. Kan zij die aanspraak niet doen
gelden, dan is er geene reden om de schipperij
voortdurend ten haren behoeve te bezwaren.
Van meer gewicht dan deze twee, acht de
commissie bet derde, sub 2° genoemde, bezwaar.
Het wordt erkend, dat het voor Gouda van
belang is, dat het aan de groote route ligge,
en het rapport geeft het volgend middel aan
de hand om dit te bereiken. Men zou
nameljjk eene behoorlijke verbinding kunnen
tot stand brengen van Gouda met de afsnijding
van de Kromme Gouwe tot nabij de Galg,
zoodat er voor kleinere vaartuigen aan het
1 volgen van den weg door Gouda geen ander