U
0 i
BINNENLAND.
E I
il
’j
Zondag 20 Juli.
N° 3107.
Advertentieblad voor Gouda en Omstreken.
Nieuws-
en
i
IJLS
Ls
Her
A J
«tl
nl
I
L1
Ir i ‘a
4N.
P’S,
2.
i
eder
■N.
t
Bi
lUl
h i ii
jh
H
5-T”?*F
V;.
4>
uitgifte vermeld is. By afgifte
o
oor zjjne
kapitaal
het «paleis
van.
van
lysicus.
zeg het
iouJa.
1) JeMja S3: 8, 9.
f
onderge-
lie mond-
nieuwe vinding wordt te
Het is een locomotief,
Hoftaodt
rnerstraan
zamen ib,
tndvleescn
reuk va-
.EEVER,
Secr.
tn
middelen
KAAS,
VL,BO-
■ZOET.
he Cou-
door den
ou^i.
lezen be-
l te ver-
i bij hem
GOUDSCHE COURANT.
een voor-
o lastigen
it te hou
der kwaal
en al
verricht, en
belangrijkste
oogstraat;
ten Kolff,
porcelein-
apoth.,
m bij C.
.msterdam
th Co.
en Zoon
s Utreht»
k Porton,
de voorloopige adminis-
Z. K. H. den ‘Prins van
Naar men verneemt zou de Raad van State reeds
een goedkeurend advies hebben uitgebracht over het
wetsontwerp nopens het Regentschap,
Bij de verkiezing van een lid van den gemeente
raad te Nieuwerkerk a/d IJsel, werden uitgebrftcht
46 stemmen. Herstemming tusschen de heeren L.
Mijnlieff Azn., die 17, en P. Karreman en F. Mijn
lieff Azn., die ieder 9 stemmen belTwamen.
’s-Konings antwoord op het adres van rouwbeklag
van de Eerste Kamer wegens het overlijden van Z. K.
H. Willem Alexander Karei Hendrik Frederik, Prins
van Oranje, luidde
Mijne Heeren
Met bijzondere waardeering ontvang ik van de
Eerste Kamer der Staten-Generaal de betuiging harer
hartelijke deelneming in den diepen rouw, dien het
smartelijk verlies van Mijnen beminden Zoon over
Mij en Mijn Huis en over Nederland brengt, en ik
verzoek u, Mijne Heeren, aan de Eerste Kamer der
Smten-Generaa! Mijnen welmeenenden dank over te
brengen voor de. gevoelens, waarvah haar Adres van uwe
Rouwbeklag getuigt.
Z. M. de Koning heeft baron Siiouekaert van
Schauburg, zijnen thesaurier, benoemd tot gemach
tigde voor de ontvangst en
tratie der nalatenschap van
Oranje.
Gisteren zijn de paarden, het rijtuigmaterieel en
verdere inhoud der stallen aan dezen gemachtigde
overgedragen en heden wordt een aanvang gemaakt met
de inventarisatie van den inboedel van het «paleis
aan den hoek der Heubtraat.
haar eerste dag U op het zifekbed wierp, waarop
de benevelde geest nog den laatsten r.acht over Uwe
dooden sprak
Rust zacht in dit Uw tweede Tehuis!
Wat al geheimen en raadsels zinken daar in die
diepteWat gedachten eu aandoeningen
doorkruisen als een branding het hart der levenden
daaromheen! Maar die alle lossen zich op in diepen
weemoed, waar gansch de natie in deelt
Aan U allereerst, beminde Vorst en Koningdenken
daarbij allen, nu gij den laatsttn uwer drie zonen
ten grave brengt. Toen deu eersten de dood dreigde,
torn hoorde ik *t u zeggen: en een Koninklijk woord
vergeet men niet, ook na meer dan 30 jareu
„wanneer het de Voorzienigheid behaagt mij kinderen
te ontnemen, zal ik mijn troost vinden in de kin
deren van Nederland." Mocht te alzoo. mijn Koning! i
door de liefde van uw volk gedragen, meer dan eenig
ander Vorst, eu door duizenden bij duizenden op
gedragen aan den Koning der Koaingen, ook dezen
zwaren slag te boven komen, ondersteund door eene
trouwe, liefdevolle gade, en ook in rouw gelukkig
door het aanvallig kind, thans ‘Nederlands troost eu
hoop.
Of zouden wij hier vooral niet hopen, zonen van
Nederland! hier waar voor driehonderd jaren de
bede van deh verraderlijk vermoorden Vader des
Vaderlands werd gehoord: «Heere God! ontferm u
over dit arme volk!" Die bede des stervenden ver
hoorden drie eeuwen, ook in den bangsten nood. Nog
zweeft zij, als uit zijn open graf, gelijk een bescher
menden engel over Koning» hoofd, en huis, en
volkO verlieze dat volk nooit het christelijk
geloof, dat zóo nog stervend» bad!
Vorsten en gezanten uit den vreemde! Dank voor
belangstelling iu Oranje in Nederland. Zegt
het ten uwent, dat, waar de takten worden afge
broken, wij ons te nauwer scharen om den stam
van Omnje-Nassau, en bidt met ons, dat God hem
beware, zooais hij diep zijn wortels heeft in de graven
der dooden. en in de harten der levenden.
En nu nu worde ons allen de kracht geschonken,
om Gode te zwijgen, waar zoo luide de graven
spreken. Amen.
De begrafenis van Z. K. H. den Prins van Oranje
had Donderdag plaats geheel volgens het daarvan
gegeven programma. In de kerk te Delft hield de
hofprediker Dr. C. E. van Koetsveld de volgende rede:
„Mijne gedachten zijn niet tdieder gedachten en
uwe wegen niet mijne wegen", spreekt de Heer:
//want gelijk de hemelen hooger ziju dan de aarde,
alzoo zijn mijne wegen hooger dan uwe wegen, en
mijne gedachten dan de uwe" 1). Dat geloof alleen,
broeders! geeft den bijna tachtigjarigen grijsaard moed
en kracht, om nog een», en God geve, nu althans
voor het laatst! te spreken bij dit vorstelijk graf,
geopend voor den laatsten der vier prinsen van Oranje,
die nog voor zes jaren den kroon omringden.
Hoe telden wij de dagen der verraderlijke ziekte,
die hem had aangetast! Wat blijde mare was, door
het ganache land, zyn aanvankelijk herstel! Maar
anders waren Gods gedachten! Onverwacht nog legde
de onverbiddelijke dood <le kille hand op dat nog
jeugdig hart, en het klopte niet meer.
Het had veel geleden, dat hart!
Arme Prins, die nooit uit den rouw over uwe
dooden u hebt kunnen opheffen tot de blijmoedigheid
der levenden! Nog hoor ik het u zeggen, in een
vertrouwelijk gesprek
„Ik beu nog geen dertig jaren oud en
reeds Borger na:
Ik wensch geen stap terug *.e treden
Op de afgelegde levensbaan."
Zóo riep ieder jaar de Zomermaand, als de maand
Uwer dooden, U herwaarts ter bedevaart; tot dit jaar
GOUDA, 19 Juli 1884.
Op de voordracht voor onderwijzeres aan een
meisjesschool voor uitgebreid lager onderwijs te
Rotterdam staat no. 1 mej, C. P. Bokhoven te Gouda.
emoese-
1°. OC-
10.- be-
en ge-
ll
Op Vrijdag 1 Aug. a. s. zal te Berg-Ambacht de
verkiezing plaats hebben van een heemraad van den
polder, ter vervanging van den heer C. Oskam Az,
die, wegens zwagerschap met den nieuwbenoemder.
schout, den heer A. van der Straaten, zijn ontslag
heeft genomen. Tevens rnoet alsdan een gecommit-
teerd-iugeland verkozen worden, ter vervanging van
wijlen den heer M. Hoffland.
het
aan
onder het station waarheen de reis verlangd wordt,
altijd het laatste station de bestemming
reiziger is, wat ook voor de conducteurs
groot gerief aanbiedt. De volgorde der station»
dat de laagste vrachtprijzen
boven-, de hoogste onderaan staan, ten gevolge
waarvan de reiziger slechts tegen zijn belang zou
handelen, door zelf nog ëën gedeelte van zijn
biljet af te knippen.
Het is duidelijk, dal door invoering van deze
biljetten het aantal biljetsoorten (behalve voor
de zeer belangrijke stations, voor welke de tegen
woordige kaartjes wel zullen moeten blijven bestaan)
met negen tiende verminderd wordt.
Ook voor retourbiljetten, in denzelfden geest
ingericht, is door den heer Van Rennes in de
evengenoemde Zeitung den Ver eins deutscher Eisen-
bahn Verwaltungen een zeer practisch model aan
gegeven. (A. R. Cl.)
De Times deelt bijzonderheden mede, betreffende
het plan ontworpen door sir Robert M. Stephenson
om Europa door middel van een spoorweg te ver
binden met Perzië, Engehch ludië, Birma en China.
Was men jaren geleden met dergelijk plan voor
den dag gekomen, zegt de Times dan had men
van verbazing de banden in een geslagen, thans
echter verwekt het groot opzien.
De ontwerper van het plan heeft gedurende
verscheidene jaren onderhandeld met de Turksche
regeering om de noodige machtiging te erlangen
ten einde een aanvang met de zaak te kunnen
maken. Hij is hiermede nu zoo verre gevorderd,
dat het uitzicht op het verkrijgen der definitieve
vefguauing *rer gunstig mag «orden genoemd sn
hy een voorloopig prospectus heeft gemeend te
moeten uitgeven.
Daaruit blijkt dat voor de zijtakken in Klein
Azië en Perzië noodig wordt geacht een kapitaal
van 16 millioen pond sterling, verdeeld in 600,900
aandeelen elk groot 20 pond sterling. Dit geeft
wel is waar slechts een totaal van 12 millioen
pond sterling maar de ontwerper zal de uitgaven
voor den weg met 4 millioen p. st. verminderen,
door het bezigen van troepen bij den aanleg daar-
Ook bij de overige regeeringen zullen derge
lijke pogingen worden aangewend.
In Londen zal op deu eersten Mei 1886 eene
Amerikaansche tentoonstelling geopend worden,
waarop niet enkel producten van landbouw en in
dustrie zullen worden geëxposeerd, maar een aan
schouwelijk beeld van het leven van den bewoner
Amerika zal worden gegeven, van het bureau
van een beursman van Wallstreet af, tot de vuren
van een kamp in Nevada toe.
Er zal letterlijk van alles te zien zijn lokalen van
Californio waarin wijn geschonken wordt, fruitwin
kels van Florida, Indianen die kano’s en matten
verviardigen, Amerikaansche kiosken voor het
gebruiken van verfris?chende dranken, restaurants
met blanke en zwarte koks en kellners, een paviljoen
van de pers, een telegraafbureau en een electrische
spoorbaan die over hoogten en laagten rijd’, af
beeldingen van gevels en van het inwendige van
hotels en openbare gebouwen, werkplaatsen met
blanke, Chineesche, Indiaanschc en zwarte arbeiders
en arbeidsters, alles wat op de inrichting en werking
van spoorwegen eu kanalen, petroleumbronnen en
steenkool- en zilvermijnen betrekking heeft, met
al de daarbij in gebruik zijnde machines, reddiugs-
toestellen en vaartuigen, modellen van schepen,
een Amerikaansch too nee l, Amerikaansche musici
en muziek, verschillende spelen in de open lucht
en binnenshuis, al wat op het onderwijs betrekking
heeft enz. enz.
De geprojecteerde tentoonstelling zal dus doen
zien wat de Amerikaan eet en drinkt en al wat
hij in het dagelijksch leven doet en
zij zal dus een der merkwaardigste en
worden, die ooit in vLonden plaats vonden.
Een
§1 fl
Donderdag zijn te Delft circa 130 treinen der H.
IJ. S. M. aangekomen en van daar vertrokken, in
de richting Amsterdam en Rotterdam, aanbrengende
18.000 a 20.000 personen.
Donderdag werden met de stoomtram tusschen
Den Haag en Scheveningen vervoerd ruim 20.000
personen.
Het aantal personen, dat ter gelegenheid van de
begrafenis van den prins van Oranje per Hollandtch
spoor in Den Haag werd aangebmcht, wordt geschat
op 30 a 35 duizend.
Tydens de ongekende drukte, die Donderdag aan het
station aldaar heerschte, moeten velen het slachtoffer
geworden zijn van behendige zakkenrollers. Bij den
chef van het station, dqn heer Rademaker, werd her-
haaldelyk aangifte g»da-.n van vermissingen van
gouden uurwerken, kettingen enz. enz. De rijks-
veldwachlers die tot handhaving van de orde ten
getale van vier op hel perron aanwezig waren, acht
ten het noodzakelijk, in de zakken van eemge
verdachte lieden een onderzoek in te stellen, zonder
dat echter het gewenschte gevolg verkregen werd.
Een persoon, die op heeterdaad betrapt werd, is
aangehouden en onmiddelyk gearresteerd.
Men twijfelt er niet aan, dat men hier te doen heeft
gehad met eene afgerichte bende, die deze gelegenheid
verbeidde, om op de hoofdpunten van verkeer haren slag
te slaan, daar te Delft eveneens vele gevallen van zak
kenrollerij voorkwamen.
Op de stations der Maats, tot «xploitatie van
Staatsspoorwegen zal eene proef worden genomen
met een stelsel van biljetten, dat reeds in het
jaar 1874 in de Zeitung den Fereins deutscher
Eisenbahn Verwaltimgen, door den heer Is. van
Rennes, burcau-chef bij de controle der Neder-
landscho Rijnspoorwegmaatschappij, werd aanbevolen.
Naar zijn denkbeeld zullen thans biljetten worden
I ingericht, waarop onder elkander een tiental bestem- I Een stoomtram van i
I mings-statiöns zijn gedrukt, terwyl aan het hoofd Aken in werking gesteld.
i het ge-
1 en 28
station van i
den reiziger wordt het biljet doorgeknipt juist
zoodat
van den
een f
is voorts zoodanig,