TER,
gaarne GE-
één of meer
1512 aan
18
tkkers
ion naar be
ing.
EBIJ
BINNENLAND.
erkooping
Nieuws- en Advertentieblad voor Gouda en Omstreken,
>eek.
EX
sgrond,
in de directe
ter grootte
1887,
1887. Vrijdag 10 .Icnl. N° 355^
166,
nde dat hjj
>g^n blyven
n gernimen
E1D.
UN,
botterdam.
W»d-
de directe belas-
zyn geachte
'nette Cou-
den door den
Gouda.
de nalaten-
•ONS Az., ia
1 f 220.per
ax VLAAR-
1 April 1892.
1887/
in
Waddinxreen,
I van af 13
ran genoem-
ract en veil
en ter inzage
rk gebouwd
s een perceel
goüdsche courant
id> te Gouda,
Tot president der algemeene vergadering der
Remonstrantsche Broederschap in 1888 is benoemd
ds. H. P. Schim van dor Loeff alhier.
GOUDA, 9 Juni 1887.
De heer H. Pol, leeraar aan de Rijks-Hoogere
Burgerschool en het Pro-gymnasium alhier is be
noemd tot Lid van de Commissie, belast met het
afnemen van examen, in 1887, in de Duitseho taal,
waarvan het programma is vastgesteld bij Kon. be
sluit' van 14 October 1884 (Stbl. no. 216.)
Voor Predikant bij de Ned. Herv. Gemeente al
hier is het volgende drietal, in alphabetische orde,
opgemaaktD. Beeckman te Breda, Dr. M. P. van
Lennep te Hoenderlo en A. D. Ter Haar Romenij,
te Dedemsvaart.
De heer Mr. D. N. Brouwer alhier is benoemd
tot penningmeester van den Oostpolder, in de
plaats van den heer van Dort Kroon, te Wad-
dinxveen, die als zoodanig zijn ontslag nam.
Op de kiestabel, behoorende tot het Voorloopig
Kiesreglement zyn verschillende amendementen voor
gesteld. De heer Goekoop stelt o. a. voor.
In de tabel bij het hoofdkiesdistrict „Gouda":
in do tweede kolom «gemeenten van het hoofd
kiesdistrict"
a. te doen vervallen de namdn der gemeenten:
«Boskoop, Moerkapelle, Waddingsveen, Moordrecht
en Nienwarkqtk a/d. IJasel.»;
l. tn te voegen achter den naam «Gouda*, de
namen der gemeenten: «Haastrecht, Vliet, Schoon
hoven, Bergambacht, Ammerstol, Stolwijk en Ber-
kenwoude".
In de tabel bij het hoofdkiesdistrict «Bodegra-
in de tweede kolom «gemeenten van het hoofd
kiesdistrict".
te doen vervallen de namen der gemeenten:
«Hazerswoude, Haastrecht, Vlist, Schoonhoven, Berg
ambacht, Ammerstol, Stolwijk en Berkenwoude".
i. na «Aarlanderveen" in te voegen den naam
der gemeente «Oudshoort"; na «Hekendorp" in- te
voegen de namen der gemeenten: «Boskoop, Wad
dingsveen, Moerkapelle, Bleiswyk, Zevenhuizen, Nieu-
werk a/d. IJsel en Moordrecht".
Gisteren is door de politie alhier aangehouden
J. Vermaas, die zich te ’s Graven hage aan ver
duistering van zes-en-tachtig gulden had schuldig
gemaakt.
In de Dinsdag gehouden zitting der Rotterdam-
sehe Arr.-Redhtbank stond terecht
G. H. H., oud 19 jaar, machinist wonende te
Gouda, beklaagd van mishandeling van A. van Roon
op 7 Mei. Eisch 7 dagen gev.
P. v. d. B., oud 88 jaar, werkman, wonende te
Krimpen a/d IJsel, bekl. van wederspannigheid
jegens bedienende beambten op 30 April 1.1. Eisch
4 weken gev.
Nadat wij reeds in een vorig nr. gemeld
hebben, dat B. en W. dezer Gemeente zich tot de
Directie der Ned. Rynspoorweg-Mü. hadden ge
wend in zake den middagtrein van 3 uur uit
Amsterdam, laten wij thans dep brief van B. on W.
en het daarop ingekomen antwoord volgen:
De brief van B. en W. luidt aldus:
Gouda 28 Mei 1887.
Volgens de dienstregeling, welke aanstaanden
Woensdag op de, lijnen Uwer Maatschappij in wer
king treedt, zal de sneltrein, die des namiddags te
3 uur van Amsterdam naar Rotterdam en den
gen worden, om, indien hum» werkzaamheden niet belangen der Maatschappij zouden daardoor volstrekt
vóór 1 uur geëindigd zijn «f onnoodig tot 4.40’ niet worden benadeeld en hoe het algemeen belang
te' Amsterdam te wachten of op hunne terugreis daardoor schade zou lijden, wat de Directie toch
zich 44 minuten te Woerden op te houden. beweert, is zeker voor ieder een raadsel.
Het is, dunkt ons, overbodig U te zeggen,
dat een dergelijk tijdverlies voor hen, die vele en
dringende bezigheden hebben, een groot nadeel is.
Met vertrouwen wenden wij ons daarom tot U
om Uwe welwillende aandacht op bovenbedoeld
bezwaar te vestigen, terwijl wij de vrijheid nemen
U beleefd te verzoeken ^enigszins rekening te wil
len houden met de belangen onzer Gemeente, die,
naar wij meenen, jaarlijks een zeer aanzienlijk aan
deel in het getal reizigers op de lijnen Uwer
Maatschappij levert, door alsnog te bepalen, dat
de sneltrein van 3 uur namiddags uit Amster
dam voortaan ook te Gouda zal ophouden.
Burg, en Weth. van Gouda.
Daarop is het volgende antwoord ingekomen
Utrecht, den 3n Juni 1887.
Naar aanleiding van Uw geëerd schrijven van
28 Mei No. 233 B, meenen wij U in de eerste
plaats te mogen wijzen op di groote moeielijkheden
welke bij het opmaken van eene dienstregeling door
ons moeten worden overwonnen uithoofde van de
velerlei belangen, welke wij te behartigen en zoo
veel mogelijk overeen te brengen hebben.
Wat het onderhavige geval betreft, erkennen wij
gaarne dat door het niet stoppen te Gouda van
den bewusten trein, ten 3 uur uit Amsterdam vertrek
kende, door reizigers naar dat station, eenig ongerief
wordt ondervonden, maar tevens dient erkend dat, waar
ten 1.10 en 4.40 uit Amsterdam gelegenheid wordt
gegeven naar Gouda te vertrekken en ’bovendien, zij
het ook met een tttsscheiKxpbnihoud te Woerden,
ten 3 ure, geen sprake kan zijn van veronachtzaming
der belangen van genoemd station.
Ter wille van een snel vervoer tusschen Amsterdam
en Rotterdam getroosten wij ons de kosten meerbe-
doelden trein no. 17/118 van af Woerden dubbel te
rijden in stede van dezen tot Goüda gecombineerd
te doen loopen .en laten wij het Haagsche deel glip
pen ten einde van Amsterdam eene reisgelegenheid te
geven naar de tusschenstations der Leidsche lijn aan
hen, die anders niet eerder dan ten 8 ure ’s avonds
daarheen zouden kunnen vertrekken een tweede op
onthoud vah dit Haagsche treindeel te Gouda zou
het streven naar snel vervoer, dat met de geheele
inrichting wordt bedoeld, ten eenenmale verijdelen.
Wij vertrouwen dat kennisname van het boven
staande U tot de overtuiging zal leiden, dat hoe
gaarne wij aan uwe wenschen te gemoet zouden
komen, wij dit niet kunnen doen zolder al te zeer
in onze en algemeene belangen in te grijpen.
De Directie
der Ned. Rhijnspoorweg-Maats chap pij.
Aan Burg, en Weth.
van Gouda.
Naar aanleiding van bovenstaande briefwisseling
veroorloven wij ons de vrijheid het zeer te be
twijfelen of B. en W. werkelijk door £e aangevoerde
argumenten overtuigd zullen zijn dat de» Directie
der Rijnspoorweg-Maatschappij gaarne aan den geuiten
wensch te gemoet zou willen komen en evenmin
dat het gedurende een paar minuten oponthoud aan
ons station zoozeer in de belangen der Maatschappij
en de algemeene belangen zou ingrijpen. Op ons
althans en wij meenèn ieder onpartijdig lezer
aan onze zijde te hebben hebben de aangevoerde
redenen weinig indruk4 gemaakt. Wij geven toe, dat
de concurrentie met de Hollandsche Spoorweg-Mb
er toe dwingt om de Rotterdamsche reizigers in den
kortst mogelijken tijd naar hun woonplaats te brengen,
maar niets zou-beletten, dunkt ons, om het treindeel,
dat naar ’s-Hage doorgaat, hier een paar minuten
te laten ophouden. Met het oog op den concur
reerenden *Trein van 3.05 liit Amsterdam, die 4.15
te Rotterdam is, eischt het belang der Rijnspoor-
beweert, is zeker voor ieder een raadsel.
Het spijt ons te moeten constateeren dat de Di
rectie der Rijnspoorweg-Mij., die een vroeger uit
Gouda gedaan verzoek, om in de Rotterdamsche
treinen een kleine wijziging te brengen in het be
lang der Goüdsche inwoners, eveneens kortaf van de
hand wees, opnieuw heeft getoond geen rekening te
willen houden met de Goüdsche belangen. Dat het
opmaken van eene dienstregeling moeielijk is, willen
wij gaarne gelooven, maar door eenvoudig een trein
te laten doorloopen aan een station, dat als „hoofd-
station" alle aanspraak had dat hij daar stil hield,
,is eene wijze, om de moeielijkheden te boven te
komen, die minder aanbeveling verdient.
Naar wij vernemen, zal de Rotterdamsche Wiel
rijders-vereeniging De Zwaluw, in den loop dezer
maand, eene ouderlingen wedstrijd houden van het
Cajé -den Burg te Kralingen naar Gouda en terug.
Staten-Generaal. Tweede Kamer. Zittingen
van Dinsdag 7 en Woensdag 8 Juni.
Zitting van Dinsdag.
Het debat is aangevangen over de Additioneele l
artikelen. Er werd geert'* algemeen debat gevoerd
Het door de heeren De Ruiter Zijlker c. s. voor
gesteld amendt. op art. II om de accijnzen op ver
schillende eerste levensbehoeften, met ingang van
1891 af te schaffep, werd door de voorstellers
ingetrokken.
Over de motie van den heer ?E Mackaij, om
te bepalen dat het wenschelijk is, dat in de Add.
artikelen der Grondwet bepaald worde, dsvua de
afkondiging van de wetten, houdende verandering
in de Grondwet, de leden der nieuwe Eerste Ka
mer door nieuwe Provinciale Staten gekozen wor
den, werd uitvoerig gediscussieerd en deze motie
ten slotte dbor den heer De Geer van Jutphaas
namens den voorsteller ingetrokken.
Daarna kwam in behandeling art. 1, waarbij het’
Kiesrecht wordt toegekend
lo. aan hen die in. de persoheele belasting zijn
aangeslagen voor de volle huurwaarde;
2o. die minstens 10 grondlasten betalen;
3o, die perceelsgedeelten bewonen van huizen,
in de huurwaarde gelijkstaande met sub. lo. ge
noemd.
Hierop zijn voorgesteld
A. Een amendement van de heeren Van der
Feltz c. s. om het kiesrecht toe te kennen
lo. aan de aangeslagenen in de personeele
belasting voor eene huurwaarde, afwisselend tusschen
ƒ24 in kleine gemeenten tot 67in de groot
ste, en die de belasting ten volle hebben betaald.
2 o. aan de bewoners van perceelgedeelten als
sub 3o. door de Regeering voorgesteld?
3o. aan alle aangeslagenen in de directe belas
tingen voor 10 en
4o. aan hen die voldaan hebben aan eenig bij
Wet of besluit vjyngesteld examen en aan bedie
naren van> den Godsdienst;
B. een amendt. van den heer Van der Kaay om
het kiesrecht voor de gemeenteraden in afwachting
eener nadere wettelijke regeling voorloopig onver
anderd te laten.
Het amendt.-Van der KaayTterd verworpen met
44 tegen 32 stemmen.
De heer van Houten, het amendt.-Van der Feite
c. s. toelichtende, betoogdp dat het doel er van
hoofdzakelijk *is, de onevenredigheid weg te nemen
in de toekenning van het kiesrecht aan de gezeten
werklieden in de steden en ten platte lande.
Zitting van Woensdag.
De discussie werd voortgezet over dê Kiesrecht-
bepalingen in de Add. artikelen en bet. daarop
voorgestelde amendement van de heeftm Van. der
toe te laten.'
Door den heer Rutgers van Rozenburg werd het
Feltz er. s.
Door den heer Rooseboom was als sub-amende-
weg-My. om den trein van 3 uur reeds 4.10 te
Rotterdam te doen aankomen, maar daar die concur-
reerende trein in het geheel niet te ’s-Hage op
houdt, zou dat enkele minuten oponthoud aan ons
station van geen invloed zijn op het aantal reizigers,
dat de Rijnspoor naar de residentie vervoert. De
Dit is voor onze Gemeente oen groot ongerief,
daar toch vele ingezetenen, die in den voormiddag
voor zaken Amsterdam moeten bezoeken, gedwon-