IMEEL
s.
sen
lm 73*.
:olen
EN.
OLIE
het reeds
rgeeft het
ddel waar-
1887.
3622.
.DEW.
BINNENLAND.
De vaartverbetering.
Nieuws- en Advertentieblad voor Gouda en Omstreken.
PTEN,
sn,
Zondag 6 November.
ontvan-
Departe-
Zonen.
«►o-rtw-a
INA’S
-----
GOUDSCHE COURANT
era, Leiden.
Voorburg.
eeve ge-
SENAm-
ictoren aan
■n en kin-
:ht verteer-
GOVDA
gram netto
i 571/, cent
kraat.
3!'E'Ö>3
tillen.»
>et besto V
beweerde M
w weer in 5
o kon de ft
■onn«w van
-u kon'nk-
21/rZINO,
t oplossen ft
ij longen- J
in BODES J
3 sotnrjds K
een vaste w
tegen de m
vertering, 7
tillen ver- ft
1 van den
n zij van g|
igen der
dto van w
en, lichte n
g lijden, 7
?n natuur ft
cam ddel, W
juwan n
rest.chten 7
king, er-A
ymingen.
i in dozen
Igemcene 7
ne, A po- ft
Prjjs per
lts.
VELTAz.
den héér Rahusen
t een
d ideljjk resultaat geleid. De spreker bedoelde
1
deze quaestie te vestigeneerst in de
”J 1
Uit den loop der discussie
?r>ovppï Hat Be commissaris I
UCU .nu uuv (jvnvul j
tot medewerking, Het ;3 ongetwijfeld voor ieder van het hoogste
belang iets te vernemen omtrent het nietiwo straf-
w< tboek. Op onderhoudende wijze is men nu in de
gelegenheid daaromtrent het voornaamste te weten
<n. Het is te hopen dat men deze gele-
m'nf <vr>l-.WH i Ir t rrnl foton vnnrnilffl
Hierbij dient te worlen opgemerkt, dat de Wjj meenden, dat het niet zonder nut zou
Staten ojzer provincie slechts voorwaardelijk zjjn, onze stadgenooten op de hoogte van deze
dit plqiii hebben geopperd. Het zal alleen zaak te houden. Schoon daarbij in de eerste
tot uitvoering komen, indien de Rijksregeering 1 plaats gedacht wordt aan de handelsbelangen
bereid is. mede te werken tot verhooging van der groote koopsteden, kan het niet anders of
J over de Gouwe. Als deze in ook onze gemeente zal er de vruchten van
tegenwoordigen toestand bleef, zou de plukken. Daarenboven is de stad er financieel
i v. i j— jen zeenie J," betrokken. De rechten, die wij
heffen, vertegenwoordigen eene niet te versmaden
bate op ons budget Hetgeen Gouda in de
verschillende tijden aan deze vaart heeft ten
koste gelegd, geeft de gemeente een zeker
recht op het behoud dier inkomsten of een
billjjke schadevergoeding. Geen wonder dus
dat wjj allen, en in de eerste plaats het ge
meentebestuur steeds op den uitkjjk zijn, als
er van plannen als de bovengenoemde sprake is.
GOUDA, 5 November 1887.
Z. M. heeft benoemd tot subst.-officier van just, bij
de arr.-rechtbank te Assen, mr. W. 6. A. Scholten,
thans ambt, van het O. M. bij de kantongerechten
in het arrond. Botterdam voor de kantons Rotterdam
N°. 2 en Gouda, ter standplaats Rotterdam.
In de Donderdag gehouden zitting van den Hoogen
Raad heeft Mr. A. M. M. Montijn als advocaat en
procureur den eed afgelegd.
De Evang. Luthersche gemeente alhier heeft een
trefiend verlies geleden. Na slechts kort ongesteld te
zyn gewoest overleed gisteren haar predikant, de heer
8. F. W. Grebe. Maandag jl. had hij nog zjjn gewone
catechisatie waargenomen, na afloop waarvan hij
echter zeide zich niet wel te gevoelen. Weldra bleek
het, dat hij aangetast was door eene zeer gevaarlijke
ziekte, het roodvonk, en hoewel men aanvankelijk
hoopte dat hij spoedig zou genezen, nam de ziekte
plotseling een ongunstige wending en blies hij gis
teren den laatsten adem uit. Wat in hem verloren
wordt voor zijn gade en kinderen, voor zijne vrien
den, voor zijn gansche gemeente is beter te gevoelen
dan te beschrijven. Na dat Ds. W. F. Barbiers zijne
betrekking als predikant had nedergelegd, werd Ds.
Grebe hier beroepen en spoedig wist hij de algemeens
achting te verwerven. Zijne nagedachtenis blijft in
eere voortleven.
Met het oog op brandgevaar is in de Sociëteit
ffOns Genoegen* weder eene verbetering aangebracht,
die vermelding verdient. Alhoewel de komediezaal
tegenwoordig alle gelegenheid aanbiedt - ook voor hen
talrijk publiek als gewoonlijk de tooneelvoorstellingen
bijwoont om, als er brand mocht uitbreken, bij
tijds weg te komen werd nog een maatregel noodig
geacht. Nu is rechts en links van het tooneel,
tegen een brandvrije muur, een brandkraan aan-
gebracht in verbinding met de Waterleiding. Bij
brand behoeft slechts een wieltje om gedraaid
te worden en men heeft volop water,, dat met
kracht daaruit spuit. Een slang van 10 meter stelt
in staat om het water zelfs boven *t gebouw uit te
brengen en zoowel de zaal als het tooneel zelf kunnen
in één oogenblik worden bespoten. Bij iedere voor
stelling staat een brandwacht op zijn post om on-
middelyk de brandkraan in werking te brengen. Nog
meer dan vroeger kunnen dus voortaan de schouw
burgbezoekers met gerustheid naar «Ons Genoe
gen" gaan.
Blijkens achterstaande advertentie zal Dinsdag
e. k. in1 het Dep. Gouda der Maatschappij tot
i Nut van ’t Algemeen eene voordracht wortlen ge-
1 houden, die voor ieder a 10 cents toegankelijk is.
Mr. D. Simons uit Amsterdam zal dan houden
uLeekepraatjes over het nieuwe Wetboek van Strafrecht."
UVMWM gtzVfzyv'iu. HVU 4.01 ailWU /.aait Lc 11UUUC
ing komen, indien de Rijksregeering plaats gedacht
J
dp spoorbrug over de Gouwe. Als deze in ook onze gemeente zal er de vruchten van
den tegenwoordigen toestand bleef, zou
vaart niet aan haar doelkannen beantwoorden.
Men acht verhooging van den onderkant der
brug tot 31/, a 4' meter boven de waterljjn
volstrekt noodzakelyk. De Rijnspoorweg
maatschappij, wier belang in strijd is met de
verbetering der waterwegen, zal natuurlijk uit
eigen beweging niet aan de bezwaren der
schipperij te gemoet komen. Vandaar dat de
Staten op het denkbeeld zjjn gekomen de wet
gevende macht te verzoeken deze maatschappij
tot verhooging der brug te dwingen. Zjj stellen
voor van de tegenwoordige gunstige omstan
digheden gebruik te maken De concessie vau
den Rjjnspoor loopt ten einde; indien nu de
regeering geeue verlenging dezer onderneming
toestaat dan op voorwaarde, dat aan deneisch
der scheepvaart worde voldaan, dan is men
geholpen. Vau de gunstige beslissing dezer
zaak is de uitvoering van het nieuwe plan van
Zuid-Holland afhankelijk gemaakt.
Terecht betoogde de heer Rahusen, dat Noord-
Holland alle reden heeft deze daad van den
zuidelijken buur met ingenomenheid te begroe
ten en naar vermogen te steunen. Indien toch
de vaartverbetering niet voortgezet wordt op
Noordhollandsch grondgebied, dan beantwoordt
ze niet aan het doet en 't >s daarenboven oUWeder-
sprekelyk, dat de belemmering, door de brug alhier
veroorzaakt, even groot is voor beide provin
ciën. Hjj wenschte dus, dat men pok van uit
Noord-Holland in dezelfde richting werkzaam
was en. aldus toonde dat men het groote be
lang begreep. Zoodra toch de wetgevende macht
tusschen beide was getreden en aan het ver
langen der Zuidhollandsche Staten was vol
daan, werd het plicht ook het Noordelijk deel
der vaart in denzelfden geest te verbeteren.
Dit nu was voor Noord-Holland des te ge-
makkeljjker, daar die provincie betrekkelyk
weinig te doen had. Voor Noord-Holland toch
bleef, behalve de verbreeding van eene brug
te Leimuiden, eene te Aalsmeer, en eenig bag-
gerwerk in de Ringvaart, alleen de verbeteriug
over van de -ieuwmeer, den Schinkel en de
j van
de Schinkelsluis, werken in vroeger tgd door
den heer Stieltjes op ongeveer 300,000 be
groot. Wel hadden in 1877 de Rjjks-ingeni-
enrs daarvoor f 1,000,000 gesteld, doch men
boude daarbjj in het oog, dat door hen een
ontwerp van veel grooter Omvang was gemaakt,
dat 4 a 5 millioen zou kosten, terwjjl de ra
ming van den heer Stieltjes slechts 2 a 3 mm.
beliep. Zelfs al nam men de taxatie der Rjjks-
ingenieurs als grondslag aan van berekening,
dan bedroegen de kosten in Noord-Holland
toch ook slechts van het geheel.
Deze beschouwingen van d
hebben, geljjk vanzelf spreekt, niet tot
1—1221 1XX 1 1 1- Ivrtzl
alleen de aandacht van Gedeputeerde Staten
op
zomervergadering verlangde hjj eenig antwoord
van dat college.
bleek evenwel reeds zooveel, dat de commissaris
des konings en de Ged. Staten van dat gewest
in beginsel bereid waren I
indien daartoe termen bestaan; zjj achten zich
echter nog niet voldoende op de hoogte om
thans reeds een oordeel uit te spreken over
een flan, dat nog niet officieel tot hunne to konv
kennis is gekomen.
Bij deze Courant behoort een Bijvoegsel.
Reeds sedert eenige jaren bestaat het plan
de vaart tusschen Rotterdam en Amsterdam
langs deze gemeente te verbeteren. Onze lezers
hebben er reeds menigmaal van hooren spreken,
want deze zaak, die ons van zoo nabjj raakt,
trekt steeds onze aandacht.' Indertijd maakte
deze vaartverbetering deel uit van de groote
kanalenwet van den heer Tak van Poortvliet
en sedert het mislukken van dit ontwerp zjjn
de uitzichten, dat het werk van rijkswege zal
worden ondernomen, er niet op verbeterd. Wjj
leven in een tjjd, waarin de schatkist wel niet
in nood verkeert, maar die toch een voorzichtig
financieel beheer tot plicht maakt. Groote
werken zullen vooreerst wel niet aangevangen
worden, temeer daar verscheiden ontwerpen
nog niet geheel zjjn uitgevoerd, oa.'het Mer-
wede-kanaal, dat uog aanzienlijke sommen
kosten zal, voor het geheel gereed is.
Intusschen wordt dit belang niet geheel uit
het oog verlorende belanghebbende provin
ciën komen telkens op de zaak terug en het
laat zich aanzien, dat er ten slotte toch wel
iets van zal komen. Dezer dagen heeft een
lid der Provinciale Staten van Zuid-Holland,
de heer Rahusen, in de vergadering van dat
college dit onderwerp weder aangeroerd en uit
de daarbij gehouden discussie bleek, dat ook
de provincie Noord-Holland niet ongezind is
tot medewerking. Vroeger reeds heeft dit
gewest getoond het belang eener goede ge
meenschap tusschen de beide groote koopsteden
te waardeeren door V/t» ja zelfs eens 3 millioen
voor dit doel toe te staan. Toen is echter van
de zaak niet gekomen, omdat de beide belang
hebbende provinciën niet over de uitvoering tot
eenstemmigheid kónden geraken. Men mag ver
trouwen, dat men thans op den goeden weg is,
want wie zich zelf helpt, wordt het best geholpen.
Wat toch is het geval De Provinciale Staten
van Zuid-Holland hebben dezen zomer besloten j
niet langer te wachten op Rjjkshulp, maar zjj
willen zelf de handen aan het werk slaan, voor
zoo ver de vaart op hun grondgebied loopt.
Die uitvoering zoude wel geschieden op meer
bescheiden schaal dan het plan van 1877, doch
—naar het schjjnt op voor de scheepvaart,
waartoe deze waterweg bestemd is, voldoende Kostverloren-Wetering, met verruiming
wijze. ,.De afmetingen voor den waterweg toch J- =--*-■*
zjjn dezelfde als voor het ontworpen Merwede-
kanaal, dat wil zeggen, 3 meter diepte en 20
meters bodembreedte. Wel werd niet voorge
steld de Mallegatsluis (aan den IJsel) en de
Gouwscheslnis (aan den Rjjn) te vergrooten,
doch men moet niet vergeten, dat, nu het Mer-
wedekanaal tot stand komt, de Rotterdamsche
waterweg niet meer zal behoeven te dienen voor
de lange Rjjnaken. Deze zullen dan van het
Merweaekauaal gebruik maken. Daarentegen
zal het Merwedekanaal ,eeu onbruikbare weg
zjjn voor betovergroot aantal schepen, dat vaart
in het verkeer tusschen Amsterdam en Rotterdam
een verkeer, dat een cjjfer van ongeveer 2,000,000
ton per jaar vertegenwoordigt. Indien toch die
lichterschepen, stoombooten, tjalken, praam scha
pen en welke de benaming dier vaartuigen mogen
ziin, deu weg nemen langs het Merwedekanaal,
Gorichem, Merwede, Noord en Maas, dan zou
die weg lang zjjn 112 kilometer, terwjjl de Rot
terdamsche waterweg langs Schinkel, Nieuw-
meer, Ringvaart van de Haarlemmermeer,
Oude Wetering, Brasemermeer, Hermans-We-
tering, Rjjn, Gouwe en I.Jsel slechts lang is
76 kilometer, hetgeen dus een verschil van on
geveer de helft uitmaakt.