DE JONG'S
MAUIERS-CftCflO
Isnieuws.
tn bussen
en paLKJes-
Binnep land.
STATEN GENERAAL
Gemengde Berichten.
"ÜXslSEP6" te «H loe
pen. Want~SWv de Langafraatsche
niet gauw komt, zijt ge looffende veel
eerder aan het station, dan wanneer
ge blijft wachten.
kerknieuws.
Voetbal op Zondag.
405e STAATS LOTERIJ
habkibbbichter
POSTERIJEN
BOEKAANKONDIGING.
Laatste Berichten.
Telegrafisch Weerbericht
Officieele Prijscourant
E f fe ctcnliandel le Amsterdam
BI'ROERLIJKE STAND
4%
aan de eischen, welke tegenwoordig
worden gesteld. In dit opzicht ver
schilt de ramp ten zeerste van de ca
tastrofe der Titanic. Er waren genoeg
ijeddingbooten aan boord. Verder was
de Empress voorzien van een dubbelen
draadloozen dienst en een onderzeesch
«eintoestel.
De Titanic drOng, ondanks waar
schuwingen, in een streek met drijfijs.
Maar de Empress of Ireland had ge
stopt in den dikken mist en het schip
was onbewegelijk toen het den doo-
delijken stoot ontving.
Afgezien van de kwestie omtrent de
schuld van de Storstad, lag de oorzaak
van het vergaan der Empress in het
grootste gevaar, dat de zee oplevert,
namelijk de mist. Deze is gevaarlijk
in de open zee, maar nog oneindig
veel gevaarlijker in betrekkelijk weinig
uitgebreide watoren, als die van Sfc.
Laurens. In zulk vaarwatar is de
eenige veiligheidsmaatregel die, welke
door kapitein Kendall genomen werd.
Het was echter tevergeefs, omdat bet
kolenschip deze maatregel niet had
getroffen.
t De ramp maakt het duidelijk, dat
nieuwe en soherpe bepalingen betref
fende het varen van schepen in mistige
zeeën noodig zijn. Dat een schip aan
een ramp als deze blootgesteld is, om
dat een andór schip een lading kolen
gaarne een dag of eenige uren eerder
in do haven brengen wil, is een gevaar
dat voorkomen behoort te worden,
Bovenal blijkt echter uit dezecata-
strofo, dat hot niet voldoende is voor
plaats voor allen in de booten te zor
gen, wanneer niet tegelijkertijd een
lang drijf.vermogen van het schip zelf
verzekerd is.
Hoewel alle voorzorgsmaatregelen
getroffen waren, is do Empres in kor
ten tijd gezonken. Hetgeen bewijst,
dat de inrichtingen ter beperking van
hot lek on behoud van het dryfver-
mogen niet toereikend waren.
Bij zoorampen kan men er op re
kenen, dat door het overhellen van het
Bchip tengevolge van het binnendrin
gen van het wator, een deel der boo
ten niot gebruikt kan worden. Het
komt er dus, naar de rijkscommissaris
Louran bij den zeeraad te Hamburg
in oen Duitscb blad opmerkt, in de
eerste plaats op aan, het drijfvermo-
gen van het schip onder alle omstan
digheden te bohoudon, om hulp van
andero schepen te kunnen afwachten
en noodseinen te geven.
De DuitBcho scheepsbouw en do
Duitsche rooderijen hebben dit, vol
gons dezen deskundige, reeds ten volle
erkend en bij bet bouwen van nieuwe
schepen in aanmerking genomen. Bij
den proeftocht van de nieuwe Ilapag-
boot Vaterland had hij de uiterst zorg
vuldige inrichtingen tegen gevaar van
brand en botsing bewonderd.
Bij deze gelegenheid werd do heer
Louran gesterkt in zijn overtuiging,
dat do onzinkbaarheid van het schip
de grondslag van alle voorzorgsmaat
regelen op zeo moet zijn.
De laatste officieele schatting van
het verlies aan menschonlevens bij de
ramp is als volgtAantal opvarenden
aan boord van do Empress of Ireland
14G7aantal der gereddon 444. Het
getal der omgokomenen zou dus 1023
bedragen.
Het is echter mogelijk, dat deze
cijfers nog gewijzigd moeten worden.
Naar men woot, waren er 160 offi
cieren on leden van het Leger dos
Heil» aan boord. Zij waren op weg
nnar Londen nis gedelegeerden uit
Canada voor het internationale con
gres, dat den llon dezor door gene
raal Bramwell Booth zal worden ge
opend.
De hoogste officier van het Heils
leger in Canada, do heer Rees, die by
de ramp is omgekomen, werd door
een der leden van den staf van het
Leger te Londen een der meest be
leende en beminde personen genoemd
van het Leger des Heils, waaraan hij
niet alleen in Canada, maar ook in
Zuid-Afrika en andero landen groote
diensten bewezen heeft.
Een van de treurigste gevallen is
dat van een familie vat) negen per
sonen, die allen moeten zijn omgeko
men. Verder wordt gemeid, dat vier
jonge meisjes, van 8, 6, 5, en 3 jaar,
die door een oom naar Engeland wer
den gtebracht) allen verdronken zijn.
Eenvormige bepulingeii voor de
binnenscheepvaart.
Naar aanleiding van de in het ver
slag der Staatscommissie voor het bin-
neuechipperijbedrijf voorkomende «ou-
luflie, luidende: „De Regeering stelle
een onderzoek in naar de vraag of
en naar de wijze waarop weilicht
door vaststelling eener algemeene
wettelijke regeling over het ge-
neele Rijk eenvormigheid ware te
brengen in de wijze van betonning,
brug- en sluisverlichting en seinge-
viug dit laatste ook bij de schip,
bruggen met invoering o.a. van
j*n seinvoorschrift bij beweegbare
muggen met slechts één doorvaart-
openmg heeft de minister van
Waterstaat aan de prov. besturen
doen opmerken, dat door de invoe
ring van een eenvormig verlichtings-
stelsel voor sluizen en bruggen in-
en over de Rijkskanalen, reeds een
Map m die richting is gedaan.
De Minister vraagt tevens mede
werking dat in den geest van den
wn«li 1 uU8U,le,nefrge,<;gdeii wensch
worde gehandeld, door bij het vaststel-
7a», reglementen voor vaarwegen
en daarin gelegen kunstwerken, on
de genoemde eenvormigheid te letten.
De Minister wijst er verder on
dat in vorenbedoeld verslag, ten aan-
ZL?° ,lfi reglementeering van en
de politie op de binnenscheepvaart,
de wenschelijkheid wordt uitgespro
ken van meerdere eenvormigiiaid
voor hot geheete Rijk in de regie-
menteenng der verschillende scheep,
vaartwegen, met name der verschil
lende daarop van toepassing zijnde
verbodsbepalingen, waarbij zou zijn
te overwogen of algemeene aanpas
sing dor reglementen aan het Alge
meen Reglement van politie voor ri-
vitTSuf'** euz' ondor Imheer
van het Kijk mogelijk ware.
Onderwijs aan Prinses Juliana,
11.M. do Koningin heeft „nar de
Standaard, meldt - aan den heer
Jan Ligtharl, hoofd eener school ie
a Mravenhage, het gevep van het
onderwijs opgedragen, Jat Prinses
Juliana eerlang zal hebben te ont
vangen. De heer Ligthart moet die
veroerende opdracht hebben aanvaard
en het gemeentebestuur heeft, als het
blad wel is ingelicht, hem het noo-
d ge verlof gegeven om zijn functie
f f. hootdonderwijzer tegelijkertijd te
blijven waarnemen.
TWEEDE KAMER.
Klachten vnn Jules Rornain.
he?r E®nlma„s hoe(t in verbam1
met de klachten van den heer Julee
Komain over de door hem en ande
ren op oen rois door ons land onder
vonden bejegening de volgende vra
gen gedaan
1. Zijn de klachten van den heer
Jules Remain, over de bejegening
door hem en eenige hem vergezel
lende I-ranschen op een reis door
ons land in April 1914 ondervonden,
die door bemiddeling van den Fran-
schen gezant tot do kennis van den
Minister van Bultenlandsche Zaken
Zijn gebracht, reeds aan don Minis-
t VAn -'i'etitii> medegedeeld?
Indien dit niet hot geval is, wil
Minister van Justitie zich van
sMten? °P d" hoogte doe"
2. Vindt de Minister in deze klach
ten aanleiding om middelen te over
wegen, waardoor dergelijke gebeur
tenissen die als zij Inderdaad heb
ben plaats gehad hoogst betreu
renswaardig zijn, in de toekomst zoo
veel mogelijk zullen kunnen worden
voorkomen?
De Minister vnn Justitie heeft hier
op geantwoord, dat bedoelde klachten
onder_ zijn aandacht zijn gebracht en
op zijn last worden onderzocht^ on
voorts dat na afloop van dat onder
zoek en na kennisneming van de juis
te toedracht der zaak zijnerzijds ern
stig zai worden nagegaan, of er ter
men aanwezig zijn om van justitie-
wego tot het treffen van eenigerlei
maatregel over te gaan.
hem wel sympathiek in de gegeven
omstandigheden niet in de wet be
hoort. Later zal wel blijken dat de
uitbreiding als daarin gewenscht
noodzakelijk aaugebracht moet wor
den.
De heer van Nispen tot Se-
vena'er, r.k., Nijmegen, wilde zoo
scherp mogelijk zien vastgesteld de
omvang van de werking der wet,
teneinde rechtszekerheid te hebben.
Spr. wilde eenerzijds verruiming der
grenzen door steun te verleenen aan
het amendement-Spiekman, anderzijds
verklaarde hij zich tegen het derde-
I amendoment-Nierstrasz, waarmede hij
zich niet kan vereenigen, daar diens
definitie van „havenarbeider" niet de
zijne is.
De heer van der Voort van
Z ij p, a.r., wees er op dat thans on
der de wet vallen vier categorieën
van ondernemingen: le. de stuwa-
dioorsoiulernemingen, die" uitsluitend
stuwadoorsarbeid verrichten2e. die
welke somtijds ook expeditiewerk ver-
I richten; 3e. de expeditie-ondernemin-
I gen, die soms stuwadoorsarbeid ver
richten; 4e. de veemen, die expedi
tiewerk verrichten, dat in verband
staat met stuwadoorsarbeid. Waar
over de arbeiders in deze ondernemin
gen contréle wordt uitgeoefend, daar
acht spr. het amendement-Spiekman
overbodig.
De heer Roodenburg, v.d.,
constateerde dat verruiming der wer
kingssfeer ten opzichte van de vee-
men noodzakelijk is. Spr. ondersteunt
Spiek ma g®Hrne het amendement-
De heer Eerdmans, u.l., juich
te dit wetsontwerp toe, doch zou
gaarne daarin juistere begripsbepa
lingen zien opgenomen. Spr. detailleer
de dit nader en verklaarde ten slotte
in plaats van het woord „havenar
beiders" gaarne „bootwerkers" te
zien opgenomen. Spr. behield zich
overigens zijn stem voor,, ook om
trent het amendement-Spiekman. Ver
betering in den toestand der bootwer
kers verwacht spr. alleen van bete
re arbeidsverdeling.
De heer ter Laan, s.d., Rotter
dam, acht het geheel onverschillig of
de havenarbeider werkt op den wal
of aan boord van een schip. Daarom
ziet spr. in het amendement-Nierstrasz
gevaar en acht dit nadeelig voor de
I arbeiders.
De Minister van Handel enz.,
de heer Treub, noemde dit artikel
het lastigste van het ontwerp, wijl
het bepaalt den omvang der wet, be
nevens den omvang van de op over
treding gestelde straffen. De bepaling
van de grens is zeer moeilijk.
De Minister nam het oej-ste amen-
doment-NierstraszT over, daar het niet
bedoeld is, uit te sluiten de werklie
den werkzaam aan werktuigen, die
met de hand bediend worden.
De Minister besprak vervolgens de
verschillende amendementen-Nierstrasz
on het amendement-Spiekman en gaf
daarna den heer Nierstrasz in over
weging deze overige amendementen
terug te nemen. Ook in het amende-
mënt-Spiekman zag de Minister gaar
ne een redactie-wijziging aangebracht.
Na dupliek van de heeren N i e r -
straez en Spiekman werden
de amendementen ingetrokken of naai
den wensch van den Minister gewijr
zigd. Art. 1 werd daarna z.h.st. aan
genomen.
De vergadering werd verdaagd tot
Uonderdagmorgen 11 uur.
I toorbediende te Nijmegen,
I morgen de stad verlaten met n,m
I ming van ongeveer f 7000 ten
deele van zijn patroons; eerst
I dagmorgen werd, door zijn wa
ven, de fraude ontdekt.
7?J§
vuurzee niet veel doen daarom werd
telefonisch hulp gevraagd aan IJsel-
I stein en aan Utrecht.
Utrecht was enorm vlag met zijn
materiaalmen zegt dat 20 minuten
na de aanvrage, de automobielspuit
van de Utrechtsche brandweer voor
de brandende fabriek stond, om op
den voet te worden gevolgd door een
van de stoomspuiten.
De brandweer was er eensdeels op
I uit, om te blusschen, anderdeels om
te verhoeden, dat 't woonhuis van de
I familie Cocknijt, het nieuwe pakhuis
en de andere olietanks zouden vlam
vatten. Vooral moest het nieuwe pak
huis, vol lijnzaad, worden gespaard.
Het oude pakhuis grensde onmiddellijk
aan het nieuwe, was daarvan alleen
gescheiden door brandvrije muren en
deuren de/vlammen sloegen echter
zóó verwoed naar allen kant uit, dat
op een gegeven oogenblik ook het
nieuwe pakhuis begon te branden,
l Dit begin wist men echter terstond
te overwinnen, al eischte dit van de
brand weer ook zeer groote inspanning
en niet minder overleg, waar men
om uitzetting van het lijnzaad en als'
gevolg daarvan scheuring der muren
te voorkomeu, zoo min mogelijk water
wilde aanvoeren en dus met de uiterste
behoedzaamheid het brandende punt
moest localiseeren. Dit is schitterend
mogen gelukken. Het nieuwe pakhuis,
het woonhuis en twee olietanks heeft
men volledig weten te sparen; de
tank die in brand stond, toen het
poote materiaal uit Utrecht kwam,
heeft men rustig laten uitbranden,
alleen zorgende dat het vuur zich
nergens uitbreiden kon. Oude pakhuis
machinegebouw, kantoren en derde
olietank zijn geheel uitgebrand van
de gebouwen ziet men niets meer dan
de kale muren.
De brand duurde ongeveer 10 uur.
In de oliefabriek van N. V. „de
Schie" aan de Westerkade te Schie
dam, goraakte gisterenavond van «en
der werklieden, zekeren De Koning
het sloofje, dat doortrokken was van
olie en vet, in brand. Toen de man
zich opeens door vlammen omringd
zag, sprong hy in het water van de
Westerhaven, waar hij echter spoedig
weer werd uitgehaald. Hij werd ver
volgens naar het Ziekenhuis vervoerd.
Zijn toestand is zeer ernstig.
Kerkbrand te Streefkerk.
De Gemeenteraad van Streefkerk
heeft besloten, den onlangs afgebran-
den toren in denzelfden stijl op te
bonwen. (Ned.)
Het Stbl. n°. 211 bevat het Kon.
besluit van den 19den Mei, tot aan
vulling vaü de Kon. besluiten betref
fende do locale Rijkstelefoonnetten te
Rhoden, Nijmegen, Lisse, Bergen op
Zoom, Boskoop, Gorinchem, Lochom,
Roosendaal (N.B.), Waalwijk, Zand-
voort, Cuienburg, Harlingen, Heeren
veen, Heerlen, Neuzen, Noordwyk bin
nen, WinUrBwijk, Zierikzoe, Enkhui
zen, Goes en Alphen (Z.H.),
TWEEDE KAMER.
Vergadering van 3 Juni.
Voorzitter: Mr. H. Goeman Borgeeim
Stuwadoorswet,
(Vervolg.)
De heer van R a a 11 e, v.d., ver-
klaardo gaaruc voor de totstandko
ming dezer wet zijn medewerking te
willen verleenen. Spr. is het eens
met den heer Roodenburg, dat on
middellijk aan de grens van den be
doelden kring economische verhou
dingen bestaan, welko met die bin
nen don kring weinig verschillen.
Dat is het bezwaar van sociale rege-
iingen als deze. Er zijn hier groote
moeilijkheden Ie overwinnon, «ooals
Püï <1° I"gediende amendementen
blijkt. Eenerzijds is er een streven
om de grenzen der wet te verbroeden,
I anderzijds om deze te bekrimpen.
Waai- we hier te doen hebben met
een strafwet, meent Bpr. dal de be
grippen zoo precies mogelijk worden
geformuleerd. Spr. ging achtereen
volgens na welke gevallen zich in
hot Stuwadoorsbedrijf voordoen ©n
waarschuwde ten slotte tegen het
amendemeut-tSpiekinan, dat hoewel
Fabrieksbrand te Jutfaas.
Omtrent den brand te Jutfaas meldt
men nader aan hel Utr. Dbl.
In den vroegen Zondagmorgen is
brand uitgebroken in de bekende fa
briek van den heer Cockujjt. Zaterdag
avond te 12 u. had do laatste man de
fabrieksgebonwen verlaten en was alles
veilig en wel afgesloten te zes nnr
Zondagmorgen ontdekte men op de
nabij-liggende brug over den IJsel,
dat or in de fabriek ieta niet in den
haak moest zijn, want rookwolken
stegen boven het dak nit en een on
heilspellende gloed verried dreigend
gevaar. Even later stond de fabriek
aan den straatweg in lichte laaie en
sloegen de vlammen naar buiten. De
brand bleek te woeden in het onde
pakhuis, dus in den linkervleugel van
de gebouwen; rochts op het fabrieks
terrein, langs den IJssel, staat het
groote, nieuwe pakhuis, links het
onde pakhuis, het machinegebonw,
kantoor, olietanks enz., terwijl in het
midden tnsschen beide deelen zich het
woonhuis van de familie Cockuijt be
vindt. Toen men den brand ontdekte,
zag men hèt vuur in hoofdzaak in
den linkerhoek van het onde pakhuis,
waar de vlammen met groote kracht
oplaaiden. In verband met de omlig
gende gebouwen was de toestand aan
stonds zéér ernstig, want weldra stond
't geheele oude pakhnis is brand en
was ieder oogenblik aantasting van
de aangrenzende perceelen te dnchten.
De brandweer van Jutfaas was gauw
gealarmeerd, maar de eenvoudige hand
spuit van het dorp kon tegenover deze
Moordaanslag.
Te Haarlem is, naar de O. H. Ct.
mededeelt, gevankelijk binnengebracht
R. v. d. H., nit Krommenie, die daar
op de kermis een moordaanslag heeft
gepleegd op een meisje, dpor haar met
revolverschoten te verwonden.
Kersen.
De eerste kersen in de Betnwe zijn
Dinsdag te Geldermilspn verkocht.
Men besteedde naar schatting 5 a 6
cent per pond op het hout.
I In deze streek heeft men een bui
tengewoon goed gewas.
Museum van Kunstnijverheid te
Haarlem.
Het Museum van Kunstnijverheid te
Haarlem werd geduronde de maand
Mei bezocht door 664 belangstellenden.
Uit de aan het Musenm verbonden
Boekerij werden 199 boek- en plaat
werken naar verschillende plaatsen
van ons land verzonden, terwijl de
lessen der aan het Musenm verbonden
School voor Kunstnijverheid door 163
vrouwelijke en mannelijke leerlingen
werden bijgewoond. De inschrijving
voor den nieuwen cursus der School
die met 1 September 1914 begint is,
van af 1 Juni geopend.
Maandagavond zijn te Rotterdam
twee jongens van 10 en 11 jaar in
een boom geklommen om vogelnestjes
nit te halen. Door het breken van een
tak viel een van hen. In wond ig z*aar
gekneusd werd hij opgenomen en naar
het ziekenhuis vervoerd, waar hn
gisternacht is overleden.
In gezelschap van zijn meisje, zoo
meidt de -N, Ct., heelt zekere K., kan-
Gemoedelijke lui.
Men schrijft aan de Tijd:
Voor een paar jaar hJeft ia
blad eens een aardig verhaal ga
van een onzer Noord-Braban
tramlijnen, waarop het nog aa
moedelijk toeging, zóó zelfs, dat w>
zekere gelegenheid, toen het gehaS
trampersoneel bij een wisselplaat
eens een ge^llig praatje ging
ken met de bewoners eener boerde
rij, een paar passagiers, die melds
behandeling van een locomotief «n
ook mei geld ophalen best vertrouwd
waren, met den trein er vandoor gin.
brachten. SPU' t0' eil"Hoel
Hoe vriendschappelijk het nog o»
sommige plaatsen gaan kan bleek de
zer dagen nabij Tilburg. I„ de wik
Hasselt loopen daar twee stoomtrain-
lijnen, die van Breda-Oosterhout en
die van de Langstraat in elkaar. Een
der avondtreinen van Oosterhout km
mende en die te Tilburg moet aan
sluiten op den trein naar Venio mag
den weg niet ten einde brengen of
de ongeveer gelijk aan het verbin-
dingspunt komende Langstraatsche
trein moet voorbij wezen. Nu komt
de Oosterhoutsche, die veel oponthoud
had gehad, aanstoomen en daar de
Langstraatsch© in geer/? velden 0f
wegen te zien is, wordt de machine
stop gezet en gaat men geduldig
/vachten totdat de Langstraat arri
veert.
Het treinpersoneel bedenkt evenwel
dat er wel eens passagiers kunnen
Zijn, die naar Venio moeten en stelt
deewege een onderzoek in en ia,
daar moeten«t^velen naar Venio.
„iNou, hiaar dan zou Hr-rr--ern8tig ra-
Met zulk een vriendelijke waar
schuwing doet men natuurlijk zijn
voordeel Een groot aantal passa
giers stapte uit en vervolgde den
weg met de apostelpaarden. De blii-
vers waren toen getuige van een
vrooiijk tooneel.
JVrrivem-de toch een veldwachter,
een diender of zoo iets en knoopte
een praatje aan met het wachtende
trampersoneel. Al wachtende kwam 't
van bot eene onderwerp op het ande
re, en Spoedig was de oorzaak van
net wachten het onderwerp van het
gesprek. Maar nauwelijks had de dit-
naar van Hermandad vernomen, dat
men op den Langestraatschen trein
Ww Xi? iï.'É' ,li0htte in W!
„Wablief? Die is allang gepasseerd".
Toen ging het dadelijk voort naar
lilburg, waar de voetgangers reeds
waren aangekomen en werkelijk de»
I gekregen6 ,e pakk®n hadden
Na afloop van het Maandag teKrui-
ningen gehouden muziekfeest is ze-
kero K. uit Wemeldinge door een
milicien uit het garnizoen te Middel
burg met oen bajonet vrij ernstig in
de borst verwond. De dader word
gearresteerd. n. Ct.
Een bewoner van Rijnsburg heeft
des nachts twee kunsttanden inge-
slikt, die in zijn keel zijn blijven
steken en door een gevaarlijke ope
ratie moeeten worden verwijderd. Zija
toestand is thans bevredigend.
De kerkeraad van de Ned. Herv.
gem, te Alphen heeft geweigffu de
nieuwe lidmaten in te schrijven, die
te Oudshoorn (de Ned. Herv. kerk
aldaar is modern) zijn bevestigd.
J Deze lidmaten hebben naar aanlei
ding van die weigering, een klacht
ingediend bij het bestnnr van de Clas
sis Leiden. (Nederl.)
Wijlen de heer L. Pot te Elshont j
heeft vermaakt, vrij van snccessiereoh- J.
ten aan de N. H. Gemeente te Nieuw-
Lekkerland een groot gedeelte van zijn
I onroerende goederen aldaar, al zijn
onroerend goed te Groot Ammers en
een som van f57.000 onder verplich-
ting tot het stichten van een kerkge
bouw met [consistorie te Elshout, het
inrichten van (een huis tot pastori©i
het aankoopen van een orgel, van twee
zilveren nachtmaalserviezen en van
twee zilveren doopbekkens.
Aen de Vereenigingen tot Stichting -*
en instandhouding van scholen met
den Bijbel te Nieuw-Lekkerland en te
Elshout ieder f 4000.
Aan de Zondagsschool te Nieuw-
Lekkerland f 2000.
Tot erfgenamen van zijn nalaten
schap heeft hy benoemd de diaconie
der N. H. Gemeente te Nienw-Lek-
kerland, de Weesinrichting te Neer*
bosch en de Vereeniging tot bevorde-
ring van $e Inwendige Zendingte
Doetinchem.
GOUDA, 4 Juni.
life lag van de her
stemming.
I is voor de vrijzinnigen
"verloren gegaan.
stemmen meerderheid heeft
iwrzijde de overwinning be-
get aantal uitgebrachte stem-
954 van de 1019 kiezers, doet
van deze herstemming zeer
ig gemaakt. Wanneer de
«hare zieken van het g1©-
HBuiijvers worden afgetrokken,
•m zagen zelfs een r.k. kiezer op
,Jt0ei naar het stadhuis dragen,
dfo stem uit te gaan brengen
blijkt dat er slechts 5 van de
ireohtigden niet aan de stern-
hebben deelgenomen,
it den uitslag, die de rechterzijde
met eigen krachten heeft kunnen
Oiien, blijkt, dat er hier een be-
jgjfeog aantal kiezers zijn, die zich
door drogredenen bij den neus hebben
lata armen; dat er bovendien onder
dektaflts zijn, die wèl, vrijzinnig heo-
ten doch dio inderdaad meer eigen-
nalig zijn, die hun stem uitbrengen
tiet op den eandidaat, tot yten zij
„eh in politiek opzicht verwant ge-
voeta, doch op den poiitieken t«-
gewtonder of wel hun stembiljet on
geldig maken.
Wij mill® »ver dezeu uitslag, waar
door een vrijzinnige raadszetel vor
luren is B0gaan' ni€t veel zeggen.
Alleen dit: de rechterzijde, die altijd
too a&eerig wil zijn van de sociaal
democraten, heeft er ditmaal haar
foordeel in gezien om in een etrooi-
liljet, uitgaande van de R.K. Kies
\weeniging, lonk jee te geven aan de
roode kiezers. Van roomsch-katholie-
ke, antirevolutionaire en sociaal-de
mocratische zijde zijn het de per
soon en de bekwaamheden van den
heer van Rijn van Alkemade geweest,
die tot mikpunt in dezen verkiezings
strijd hebben gediend. Het veelbespro
ken „fietshok" heeft opgeld gedaan!
't Is inderdaad betreurenswaardig
dat zulk een klein gedoe een verkie
zing beheerscht.
De rechterzijde heeft gewonnen,
maar de eandidaat, die op deze wijze
in den Raad komt, en tot wiens aan
beveling in strooibiljet en rephtsche
pers alleen is kunnen worden bijge
bracht, rlat hij in Gouda is geboren,
Aat zijpa naam is Vingerling en (lal
hij is antirevolutionair, wete flat het
op hem uitgebrachte stemmencijfer is
verkregen op een wijze, die niet de
onze zou kunnen zijn.
Aangehouden.
Door de politie is alhier een
vrouw aangehouden, die gesignaleerd,
i stond om 7 dagen hechtenis te on-
J (lergaan. De aangehoudene is over
I gebracht naar het Huis van Bewa
I ring té Rotterdam.
Tweede Orgelbespeling.
Bij ie tweede orgelbespeling door
den heer J. H. B. Spaanderman, in de
I proote of St.-Janskerk op Dinsdag
I 9 Juni a.s. des avonds te 8 uur, zal
1 welwillend medewerking worden ver-
I leend door mej. Betsy Falies (mezzo-
I lopraanl den Haag.
j Het programma bevat werken o.a.
«n Bach, Hèlndel, Homilius, Ilaydn,
I Mendelssohn en Thomas.
Kamer van Arbeid.
Naar wij vernemen zal de verkiezing
tan leden van de Kamer van Arbeid
▼oor de Bouwbedrijven alhier plaats
hebben op Maandag 6 Juli en de her
stemming op Maandag 13 Juli, des
iiiddags van 12 tot 3 uur en des avonds
pin 7 tot 9 uur.
voor de Provinciale Staten en 1121
voor den Gemeenteraad. In het vorig
jaar bedroegen deze cijfers respectieve-
lijk 1202, 1192 en 1103.
WaddmxveenReeds iB door ruim
1280 ingezetenen alhier geteekend op
het adres aan de Tweede Kamer der
Staten-Generaal, inzake een spoorweg
verbinding* tnsschen GoudaWad-
di nx veenBoskoopAlphen
Vanwege het hoofdbestuur der
Posterijen en Telegrafie te 's Graven-
hage is gisteren aanbesteed het ver
sterken, onderhouden en uitbreiden
van de telephoonlijn langs den Staats
spoorweg DordrechtLage Zwaluwe
en bijspannen van draden aan de
telephoonlijn RotterdamZwaluwe
eenige inschrijver P. van den Berg,
alhier voor f 5326.
Varkenswagön te water
Gouderak. Gisteren goraakte hier
de met biggen geladen wagen van
den vrachtrijder J. van den .Heuvel
te Reenwijk, door het schrikken van
het paard van de in werking zijnde
korenmolen, van den dijk te water.
Het paard sprong over de heg en
rolde met wagen en varkens den IJsel
in. De voerman sprong er nog bijtijds
af, zoodat deze voor ongelukken en
een nat pak gespaard bleef. De biggen
zwommen, zoodra ze het nat voelaen,
naar den kant en klauterden direct
op den vasten wal.
Het paard ploeterde in het water,
totdat het door een paar dijkwerkers,
die daar met een boot waren, werd
losgesneden, waarna het. naar den te-
genoverliggenden oever zwom en te
Moordrecht heel bedaard aan wal
stapte, waar het werd gegrepen.
Dit voorval gaf "Wel stoornis aan
de reis van den vrachtrijder, wiens
wagen bovendien nog al werd be
schadigd.
De Reinigingsdienst.
t Door het Gemeentebestuur alhier is
oe heer G. A. de Monyé, directeur
der Geröeentereiniging te Zutfen uit-
roodigd advies uit te brengen over
eventneele kosten van een gemeen-
Iwinigingsdienst hier ter stede.
I Zooals bekend, eindigt het contract
den tegenWoordigen uitvoerder
▼M :lden reinigingsdienst met 31
DflC. a.B.
Gedeputeerde Staten hebben aan
H. M. de Koningin ter vernietiging
▼oorgedragen het besluit van de Ge-
Oeenteraad van Aarlanderveen, hou-
j dende een verordening, waarin ver-
Men werd het voetbalspel op Zondag
beoefenen, als zijnde strijdig met
wet.
Boskoop. Op uitnoodiging van het
Hoofdcomité welk ten doel heeft de
oprichting van een Quatre-Bfas-mo-
t nament, heeft zich alhier onder voor-
I «tterechap van den heer Burgemeester
E oene commissie gevormd welke zal
*~ichten voor bovenstaand doel gelden
te brengen.
De op 25 Mei jl. van kracht
worden kiezerslijst vermeldt 1206
i voor de Tweede Kamer, 1204
6a° Ki: Trekking v. Donderdag 4 Juni.
No. 7704, 16674 en 19630 |ieder
f 1000.
1094, 1993, 8048, 8622, 8813.
13789, 17084 en 18918 ieder
f 400.
1797, 4689, 7778, 11332,12096
en 20439 ieder f 200.
146, 478, 7124, 12764, 12820,
13722, 14953, 18601, 18996,
19799, 19846, 20487 en 20S74
ieder f 100.
Prijzen van f 70.
KM 289 BSO 00 .99 614 <5 68 7W SI» 886 51
1US 1688 98 1722 1930 13
2072 77 2102 2171 2501 37 2664 «71 78 9806
8018 71 8115 8205 84B8 67 8588 8620 82 55 8728 26 S88
ilSHlUW^SU 4157 4616 47 4855 90 4926 82 54
5172 5266 5802 11 5422 5509 66® 10 44 67 5781 5865 66
fïioo'oo 6162 0227 6806 78 6031 6726 68 05 6808 87 10
7028 36 7178 7280 7816 7465 7521 40 84 7604 5 49 80 7796
SüKJi?» 80 56 8648 »m 8880 56 06 8906 48 I
9017 80 0112 9002 80 9472 9524 46 0008
10088 10649 06 10860
11008 11168 11221 11404 72 11576 11805 50 11912
122S1 12323 48 60 00 12482 12610 12757 12905 80 04 i
18000 30 13175 13388 18540 18670 13757 18814 10 41 18900
I 14006 24 78 142U 14884 90 14580 75 14637 64 86 14820
immm 16161 15283 99 16892 15459 15532 84 86 15
luTlS6 1 16269 76 96 16651 16660 16748 99 16674
I STSS lm 1867. 16782 48
IteïVi 19154 19296 19384 19» 19621 24 68 90 99
mIRmW 47 20460 83 20520 57 20707 64 93660 70
90 20966
Klasse 10a° Ljjst No. 921 f 70
DJ. niet.
Gouda. 4 iMi 1914
GRANENPrijshoudend met kalme
I stemming.
TarweZeeuwsche 9-25 9-5°
I mindere dito 8.85 A ^D9.!5*
kende 8.50 i 8.75. I'oWer 8 --
I 4 8.50. Rogge óeeuwsche 7 »S
j ;.5o. Polder 6. o 4 6.75. Bulten
landsche per 70 kilo 6 'S 6 5°
Gerat: Winter 5 71 S- ^omer
5-35 a 6.10 Chevalier 6.254/ 6.75
Buitenl. voergerat per 65 kilo 5,— 4
5-5°- Haver per H.L. 4 5°4-7°J
Per 100 kilo 8.25 4 8 600 Hennep
zaad Buitenlandache per 50 Kilo1 6 25
4 6 50. Kanariezaad 19.— 4 ao.
p. H.l. Karwijaaad per 50 Kilo -
4 Koolzaad 13 4 14.—
per H L. Erwten Kookerwten 10 50
h r,o 75. Buitenlandache voererwten per
80 Kilo 7 50 4/7-75 Boonenbruine
boonen 14.5» a f '5-— ",tte b°°"en
fPaardenboonen 8.25
a 875. Duivenboonen 8.50 A 9
Mais per 100 Kilo Amerikaansche Mixed
8.— A 8.85. Kleine ronde 7.75 4'
f 8.25.
j Veemarkt. Melkvee redel. aanvoer
I handel en prijzen langzaam.
Vette varkens, redel. aanvoer, handel
I gewoon, 21 A 24 ct. per half K.G.
I Biggen voor Engeland, redel. aanvoer.
I handel gewoon 21 A 23 ct. per half K.G.
Magere Biggen, goede aanvoer, handel
j matig 1.60 A 1.90 per week.
Vette Schapen, weinig aanvoer, handel
vrijwel 28.— A 34
Lammeren, redel. aanvoer. Handel vrij
wel 12.a 17.
Nuchtere Kalveren, redel. aanvoer, han
del vlug, 12.— A 18.
Graskalveren, geen aanvoer,
Fok.kalveren 20.A 36.
Eieren redel. aanvoer, handel vlug,
ir 100 stuks, 4,— tot 4,80.
Kaas, aangevoerd 146 partijen, handel
zeer vlug.
ie kwal. 3a.— A 34.—. 2de kwal.
29.— A 31.—.
Zwaardere 36.A
Noordhollandsche a
Boter matige aanvoer. Handel vlug.
Goeboter 1,30 A 1.36.
Weiboter./ 1.15 A i.ao.
Postkantoor te Gouda,
Lijst van do aan dit kantoor ter
post bezorgde brieven en briefkaarten,
welke wegens onbekendheid van de
geadresseerden gedurende de 2e helft
der maand Mei niet zijn kunnen
worden uitgereikt.
Namen der Plaatsen van
geadresseerden. bestemming.
Binnenland. Brieven.
Bosch, D. van den Ermelo.
Hulik Gouda.
Vrede, van de Vlissingen
Briefkaarten.
Does, Joh. Hilversum.
Eenige, Bertha de
Erkel, C. J. van A'dam.
Kwant, Mej. A. R'dam
Lange, de
Lugt, Gerritje v. d. r
Buitenland Brieven.
Ouden, P. J. van den Mannheim.
Nota. Aan de afzenders wordt aan
bevolen hun naam en adres op de
stukken te vermelden, opdat deze bij
onbestelbaarheid aan hen kunnen
teruggegeven worden.
De Directeur van het Post
en Telegraafkantoor
HERMANS.
Bij de Hollandia-Drukkerij te Baarn
zijn de volgende brochures versche
nen „Onze Koloniën" serie I no. 7.
i Denkbeelden der inlanders van onzen
Indischen Archipel omtrent het ont
staan van Ziekten, dóór Dr. J. P.
Kleiweg de Zwaan.
Onze Groote Meestersfserie ,no. 3,
Rembrandt door J. D. O. van Dok-
kum.
TWEEDE KAMER.
Vergadering van heden
Stuwadoorswet.
Wegens onvoltalligheid wordt 'de
vergadering tot half twaalf nnr ver
daagd.
Op dat uur wordt de vergadering
geopend.
De heer van Raai te (n.l.) ver
dedigt de invoeging van een artikel
bepalende dat de wet alleen zal gel
den in die havens waar 's jaarlijks min
stens 20 zeeschepen worden gelost.
De arbeiders die in de kleine havens
het bootwerkersbedrijf uiteefenen, zijn
niet van beroep bootwerkers. De
slechte toestanden komen dan ook niet
voor. Voor hen is de wet feitelijk niet
gemaakt en dus is het beter hen er
ook aan te onttrekken.
De heer van Nispen (r.k. Nij
megen) bestrijdt het amendement.
10e zitting duurt voort)
Russische handelsplannen.
Petersburg, 3 Juni. Nadat te Je-
katerinodar en Rostof a/d. Don ver
schillende conferenties waren gehou
den, hebben de vertegenwoordigers van
de Rijksbank en het ministorie van
handel besloten onmiddellijk te begin
nen mot den bouw van 68 elevators
in het Don-gebied en het noorden van
den Kaukasus met een totale capaci
teit van 30 tot 40 millioen poed.
Drama op zee
Petersburg, 4 JuniTe Kief heeft
men een vreeselijke ontdekking ge
daan. Aan boord van het uit Tchernij
goff binnen gekomen schip „Schory
had de equipage zich reeds verbaasd
dat de hut van den kapitein gesloten
bleef ook na herhaald kloppen. Men
besloot de deur te forceeren, doch wie
schetst de verbazing der equipage toen
men inplaats van den kapitein op de
vloer een zieltogend meisje vond Zij
werd naar het hospitaal vervoerd en
ligt daar zwaar ziek,} waarschijnlijk
tengevolge van uitgestane angst. Zij
kon vertellen dat de kapitein door de
kajuitspoort in zee was gevallen. Ove
rigens herinnerde zij zich niets. Hoe
't meisje op het schip is gekomen, was
voor de equipage een raadsel.
Geheimzinnige rijke bedelaar.
Brussel, 4 Juni. Gisteravond werd
hier een bedelaar aangebonden, die
allerarmelijkst gekleed op de boulevard
bedelde en door zijn ongelukkige wijze
van doen alleen medelijden opwekte.
Hy werd door een agent meegenomen
en toen bleek bij onderzoek op het
politiebureau; dat de man niet gebrek
kig was doch wel leefde alsof hy aan
de grootste armoede ten prooi was.
In een voeringzak in zijn pantalon
vond men echter een groote som gelds
en verschillende bankbiljetten. Hij
wilde geen enkele inlichting geven
nog zijn herkomst meedeelen.
Tot razernij gedreven.
Dinant, 4 Juni. Te Mesmil heeft een
stukadoor zijn vrouw aangevallen, die
aan het houthakken was.
Zy heeft zich toen met de bijl ver
dedigd en de man twee zware slagen
op het hoofd toegebracht -zoodat de
man eerst een oor werd afgeslagen en
vervolgens den schedel werd gespleten
De man was onmiddellijk dood.
De vrouw was zoo buiten zich zelf
geraakt dat zij de te hulp schietende
buren eveneens jwmviel.
De vrouw is ter bewaring gesteld.
Mevr. Caillaux.
Parijs, 4 Juni. Het procee tegen
mevr. Caillaux zal 20 Juli in open
bare behandeling komen.
De Vorst van Albanië.
Boekarest, 4 Juni. Koning Carol
van Rumenië zal bij de mogendheden
een verzoek doen om steun voor den
Prins von Wied als vorst van Al
banië.
Parijs, 4 Juni. Fransche bladen en
daaronder vooral de „Petit l'arisien'
die in den regel in regeeringszaken
goed is ingelicht, geeft als haar mee
rling te kennen, dat de mogendheden
don Vorst van Albanië steun zullen
onthouden. Hot blad meent dat naar
een Mohamedaan al» troonopvolger
wordt gezocht.
Ned. torpedo vloot op reis.
Een Nederlandsche torpedoflottieljo
zal dezen ^omer in verschillende West-
Europoesche havens oen bezoek bren
gen.
Twee spelende kinderen zijn gister
avond te Schiedam ongemerkt te wa
tor geraakt en verdronken.
Vanmorgen werden hun lijkjes op-
gevischt.
27. Aaltjé van Veen, oud 72 j.
weduwe van W. van Wilgen. 29.
Jan Tennis van der Heijden, ond 1
maand.
van het Koninklijk Mèteriologisch
Instituut te,DEn$ILDT.
Hoogste barometerstand 773.6 te
Horta, laagste stand 749.8 te Hapa-
randa.
Verwachting tot den volgendon dag
Zwakke tot matige veranderlijke
wind, later uit N. richting, gedeelte
lijk bewolkt, weinig of geen regen,
overdag iets koeler.
VAN DEN
4 JUNI 1914. -
Koer» van
heiifti
Vorige
Koer».
775/„
81%
89
89"/,li
82%
35%
GOUDA.
GEBOREN3 Juni. JohanneB,
öuders C. Brons en A. den Bleeker
GETROUWD3 Juni. J. Gerritsen
en A. Vlasman. M. C. Bol en 0.
M. van Reeden. P. P. Barneveld
en R. G. Verboom. - P. Verkerk en
A. van der Wal. A. F. van den
Oever en D. Verkerk.
OVERLEDEN2 Juni. Arie Poot
23 m. Albertus Vèrmeulen, 3 w. -—
3. Alida Houthoff 66 j. Cornelia
ten Brummeler 61 j.
BOSKOOP.
GEBOREN: Adriaan, ouders C.
Oosterwijk en C. van der Spek.
Jacoba Catharina, ouders G. Kersber
gen en J. C. van Elswijk. Albertus
Hendrikus, ouders B. Geers en M. van
den Broek. Marinus, ouders F.
Treuren en E. Molenaar. Adrianus,
ouders A. van Bergen en B. M. Joha.
Willem, onders P. Spijker en M. van
Laar Cornelis Johannes, ouders
A. van Vliet en M. 0. Klaverveld.
Johan Willem, ouders D. J. Derksen
en C. M. de Groot.
GEHUWD: A. J. Straver enC. A
van Leeuwen. G. Groen in 't Woud
en J. M. van*"Es.
OVERLEDEN: A. J. Vreeburg,
4 j, W. J. van der Laan, lj.
G J. Vergeer, 7 m. C. Akerboom,
1 j. J. de Kooter, 71 j. echtgenoot
van M. Merver.
WADDINXVEEN.
GEBOREN20 Mei. Hendrik Si
mon, onders D. A. Piltekere en M
Groen. 21. Antonia Geertrmda,
onders K. Schelling en P. J. van der
Sterre. Jan Andries, onders J.Al
berts en M. A. van der-Wal. 22.
Pieter, ouders W. Hoogerdijk en M.
Dullemeijer. Willem, ouders J.
Rupke en J. H. van der Geur. 25
Willem, ouders R.Boekhout en M
den Hartog. 30. Johannes Hen
drikus Maria, ouders I. J. Doeleman
en C. M. de Ruijter. Hendrikus,
ouders H. van der Zijden. 31.
Adriana, onders A. Noorlander en A,
Marclianij. Plenn Adrianus, ouders
A. Rijlaarsdam en B. Kok.
GEHUWD: 26 Mei. J. Galama en
M. Moons. 27. H. J. Campfens te
Oeltgenspiaat en C. J. Streenand.
3 Jnni. M. A. G. Binnendijk te Gouda
en A. van 'tWout. J. Stoute te
Leiden en M. Drost.
OVERLEDEN: 22 Mei.Level.aan-
geg. kind van W. Hoogerdijk en M.
Dullemeger. 25. Johannis Matheus.
Moons, oud 57 j. echtgen. van L,
Boef. Klasina Johanna Hendriks,
ond 52 j. echtgen. van J. W. F.pker
49'/,
50%
68'/,.
63%
©%6
23
00%
01%
Staatslceuingen.
Ned. Cert. Werkelijke
Schuld 3 pot. 77%
Oostenr. Belastingvrije
Kronenrente 4 pet. 81 '/2
Port. Obl. 3de Serie
Amort. Schuld 3 pet. 61
Russische Obl. 1906
5 pot. 99
ld. Obl. (Gr. Russische
Spw.mij) 1898 4 pet. 86%
ld. Obl. (Nicolai Spoor
weg) 1867-69 4 pet. 88"/,
ld. Obligatie 6e Emis.
sie 4 pet. 82
Japan. Obl. 1899 4 pot. 89'/,
Mexico Ail. Binnenland
Obl. 5 pet. 34
Brazilië. Funding Lee
ning 5 pet. 99%
d. Obl. 1899 4 pet. 70
Venezuela Dipl. Schuld
1905 3 pet. 56
U>uk en Crediet-lnstel
Iingen.
Fed. Bankaandeelen
Indnitr. Ondernemingen
American Car Foun
dry Comp. 0. v. A.
Id. Smolting Refining
Co. Cort. v. Aand.
Anglo American Tele
graph Cy. Cert. V. A.
U. S. Steel Corp. Ctert.
v. Gew. Aand.
Hol. Credlet lus lei I- en
Cultuur Ondernemingen
Handelsver. „Amster
dam" Aand.
Jav. Cultuur Mij. Aand.
Ned, Handel-Mi). C.v.A.
nynbouw nyneu.
„Katahoen" Mijnbouw
Mjj. Gew. Aand.
Redjang Lobong, Mijn
bouw Mij. Aand.
Great Cobar Aand.
Petroleum-Ondern.
Dordsche Petroleum In
dustrie Mij. Gew. A.
Kon. Nod.Mij.totExpl.
v. Petr. Bronn. C.v.A.
Shell" The Transp.
Trad. Oy. C. v. G. A.
■Stbccpvaurt nl(Jen.
Ned.-Am. Stoomvaart-j
Mij. Aand.
Stoomvaart-Mij. „Zee
land" Preferentie A.|
Int Mercantile Marine
Cy. afgest. Pref. A.
rulmk-Ondernemingen
Bindjey Tabak Mij. A.
Diversen.
Maxwel Land Gpant
Cert. v. Aand.
Peruvian Corporation
Lim. Cert. v. Aand, 8%
spoorwegen.
Holl. IJzeren Spoor
wegmij. Aand. 100
Mij. t. ICxpl. v. Staats
spoorwegen Aand. 1026/
Zuid-Italiaan. Spwmij.
Serie A-H Obl. 3 pet. 6l7/ffi
W arschan-W oenen
Spoorwegmij. Aand.
dito dito Act. de Jouiss-
Amerika. Atchison Alg.
Hypb, Obl. 4 pet. 98'/,6
Erie Spoorweg-Mij.
Gew. Aand. 28
Union Pacific Railroad
Cy. Cert. v. gew. A. 156%
Wabash Gew. Aand. 1%
Pbemieleenisoks
Amster.damAand.3pot. 100% 6
Hongarije. Theiss-Re-
gulirnngs-Ges. 4 pet. 146'/
GELDKOERS.
Prolongatie '2pCt.
Nat. en Bnitenl. Staatsf. vaster,
Culturen geen omzet, Tabakken zwak,
Petroleum lusteloos, wol «enige ver
betering, Rubbers stil, Mijnen geen
omzet.
235
233
14%
165
4%
185;%
621
15Ö
193%
99
233
W%
187%
022
193
2%
99
2'/.
8'/,,
100
103
61 Vu
9915/n,
2»%
150%