Oi
I
:oon.
ara
LKEN
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN
66* Jaargang
Maandag 16 April£l628
No. 16741
Dit blad verschijnt dagelijks behalve op Zon- en Feestdagen
j Tabletten I
EEUILLETON.
■fgebeelde
uitvallen, roos,
altijd RADICAAL
lerstelden uit Uw
n 600 herstelden,
tandag en Dinsddg
INGEL 91 by de
BERGAMBACHT, BERKENWOUDE, BODEGRAVEN, BOSKOOP, GOUDERAK, HAASTRECHT, MOORDRECHT, MOERC^ELLE,
klagen
jr genezen.
t geen schadelijke
zuivere medicinale
volle Ingrediënten, j-
•st vooraanstaande
lelijke werking van g
itmet-de gastrische e
deen opgewekt en g
NIEUWERKERK, OUDERKERK, OUDEWATER, REEL WIJK, SCHOONHOVEN, STOLWIJK, WADDINXVEEN, ZEVENHUIZEN, enz.
9
^a, Sedert 24 jaar
d Prix.
j helpen U bQ bet
In 5 minuten, g
Mn 5 tot 10 minuten.
In 10 tot 15 minuten.
HET GEHEIME SPEELHOL
(Nadruk verbedeu,
den van een blijmoedig gezoud
11
HOOFDSTUK V.
intorr
UI ALLES EFEM
reeds terug
moeilijk te beantwoor
/oor
lijke
'•rd.
Rotterdam
•in, Braukband.il
rljacourant gratis
6702
mwrr*
r
e
voelen neem een o!
elt U frisch en op-
...Uw gedrag zij het beste voorbeeld voor
het gedrag van anderen.
Uit Santiago komt het bericht dat rond
om het meer van Los Girones een geweldige
sneeuwstorm heeft gewoed, waardoor vele
menschen onder de sneeuw zijn bedolven
eveneens een groote massa vee.
De sneeuw moet meters hoog liggen.
DUITSCHLAND.
Een tramramp in Berlijn.
Acht dooden, 90 gewonden.
Zondagmiddag had op den hoek van ue
Rennbahnstrasse en de Heerstrasse te Ber
lin naby het Grünewald-station een zeer
ernstig verkeersongeluk plaats. Een motor
wagen van de tram sloeg met zyn aanhang
wagens in de bocht Rennbahnstrasse-Heer-
strasse om, waarby acht personen werden
gedood en negentig gewond, van wie ver
scheidene zeer ernstig.
De tramwagens waren overvol, daar zij
na afloop van een voetbalwedstrijd in het
Stadion in verband met het regenachtige
weer door het publiek waren bestormd.
Toen de wagens ongeveer op de helft van
de Rennbahnstrasse waren gekomen, die ta
melijk steil naar de Heerstrasse afloopt,
schynen de remmen defect te zijn geraakt.
De wagens reden sneller en sneller omlaag
(luide deur, waarop een vriendelij' e
en klankrijke stem hem biet „binnen”
tueriGp.
„Wel, lieve hemel, daar hebben wij
Dare Devereux riep de geneeslice
nadat zijn vriend was binnongelreden
en die hand van Dare Devereux werd
met kracht gekleund tusschen de han-
veertig-jarigen
jonger
BULGARIJE.
Een hevige aardbeving.
De stad Tsjirpan ernstig geteisterd
Zaterdagmorgen heeft een ernstige aard
beving plaats gehad, waarvan het centrum
ligt op 200 K.M. ten Oosten van Sofia. Hoe
wel nauwkeurige gegevens nog ontbreken
staat wel vast, dat de aardbeving een cata-
strofalen omvang heeft aangenomen. Tsyir-
pan gelegen tusschen Philippopel en Stara
Zagora, ligt juist in het centrum der aard
beving en heeft ernstig geleden. De stad is
geheel van de buitenwereld afgesloten en
men vermoedt, dat een gedeelte van de
plaats geheel met den grond gelijk in ge
maakt. Ook de omliggende plaatsen hebben
groote schade geleden.
De aardbeving ia in geheel Bulgarije ge
voeld, vooral in de zuidelijke* gedeelten,
waar slachtoffers zjjn £e betreuren.
Te Borissograd, ten zuiden van Tsjirpan,
zyn zeven personen gedood, te Stara Za
gora en Plhilippopel twee personen, terwijl
in laatstgenoemde stad een moskee is Inge
stort.
In de geteisterde streek bevinden zich
vele minerale bronnen, die plotseling meer
water, van hoogere temperatuur, begonnen
te geven. De eerste schok wend door andere
zwakkere schokken gevolgd. Van uit Philip-
popel is hulp naar Tsjirpan gezonden, ter
wijl de premier Ljaptsjef zich naar de
plaats des onheil* heeft begeven.
Ook te Belgrado en te Constantinopel
wend de aardbeving waargenomen, zonder
dat echter schade werd aangericht of doo-
den zijn te betreuren. In de omgeving van
Adrianopel en in de stad zelf werden zwak
ke schokken gevoeld.
tlsbeschrijvingovcr
mwstoringen, huid-
iratte koude, slapc-
verzwakking.
Da Duitsche Oceaanvlucht.
Kapitein Koehl en Freiherr von Hiinefeld.
Zelden is een vliegendernemintg met meer
aandacht door de wereld gevolgd dan dit
maal de Oceaan vlucht, van Ierland1 uit naai
Amerika ondernomen door de Duitschers
Koehl en von Hiinefeld, in wier gezelschap
zich Fitzmaurice, de leider der lersche lucht
macht, bevond, De tocht over den Oceaan
van Oost naar West is tot dusver nog nim
mer gelukt en zy, die trachten den Oceaan
in deze richting, over te steken, hébben hun
pogingen tot nog toe met den dood moeten
bekoopen. De ongunstige afloop van deze
vliegondernemingen heeft de Duitsche koe
ne aviateurs er niet van kunnen weerhou
den opnieuw te trachten Amerika van Euro
pa uit per vliegtuig te bereiken. Zy, die na
voldoende voorbereidingen en dus geenszins
roekeloos en hals over kop de vlucht be
gonnen, zijn men weet het, ditmaal geluk
kiger geweest dan hun voorgangers, al heb
ben zjj dan hun doel nog niet heelemaal .be
reikt.
dat zelfs de geringste afwijking aanwijst en
automatisch de fouten herstelt.
„De machine vliegt als vanzelf”
ABONNEMENTSPRIJS: per kwartaal 2.25, per week 17 cent, met Zondagsblad
per kwartaal 2.90, per week 22 cent, overal waar de liezorging per looper geschiedt.
Franco per poet per kwartaal 3.15, met Zondagsblad 11.1 0.
Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bui eau: MARKT 31, GOUDA,
bjj onze agenten en loopers, den boekhandel en de postkantoren.
Onze bureaux zjjn dagelijks geopend van 9—6 uur. Administratie Telef. Interc. 82;
Redactie Telef. 83. Postrekening 48400.
(fill INIIL COURANT.
brieven ontvangen
•erbruikers.
;che Handel- en
„YEAST-VITB”
Haag»
„De machine vliegt als vanzelf” moet
Koehl gezegd hebben. De geheele „Bremen
is met een dunne laag parafine bedekt, wel
ke iedere neerslag van vocht voorkomt. Aan
de vleugelvlakken was de machine voorzien
van thermometers, die de bestuurders op de
hoogte stellen van de temperatuur der bui
tenlucht. Het toestel was van een dubbele
stuurinrichting voorzien.
Een lokkend aanbod van filmm^gnaten en
Aiperikaansche kranten, hebben de Duit
sche vlieger van de hand gewezen; zelfs het
fotografeeren bij den start hebben zij ver
hinderd* Zy hebben zich alleen laten leiden
om den roem van de Duitsche luchtvaart,
alsmede die var. het vaderland, te verbrei
den,
in 10 tot 15 minuten
in 24 uren.
te spijsverte-
lusteloosheid
M>r ’t gebruik
s Pillen -
jjt ge binnen
e maar eens.
ing. Overal
al. Toch was ’t heam ondoeiilij^ au» de
herinnering aan haar en aan hare
Zioe.e stem ie 'verniieligen. Hij gevoel
de aanhoudend dieq zachiten druk van
het kleine handje, en die waarschu
wingen van Helena waren verge*
en voorbijgetrokken als zomerwolk
Hoe zou dit alwes aïloopai
Al is dus het laatste het geval,
noohthans mag men den tocht als ge
slaagd beschouwen, daar het den vliegers is
gelukt den Oceaan in de richting van Oost
naar West over te .'•teken. Aan de aviatiek
is zoodoende een groote dienst bewezen,
daar de ervaringen, tydens den stellig moei
lijken en gevaarlijken overtocht opgedaan,
van zeer veel nut zullen blijken te zijn. De
Duitschers hebben prachtig pionierswerk
verricht; de hulde, aie heel de wereld hun
brengt, is stellig op haar plaats, daar hun
prestatie meer is dan een sportief bravour-
stukje.
Het is nog niet bekend hoe de vliegeniers
liet rotsachtdge^iland zullen verlaten. Som-
mige berichten verluidden dat het vliegtuig
heel spoedig hersteld zal zijn en dat Kapi
tein Koehl het voornemen heeft van het
Greenly eiland op te stygen, andere berich
ten zeggen dat dit niet mogelyk is.
De landing op het eiland heeft Vrijdag
avond tegen 6 uur Amerikaansohe tyd
plaats gehad. Pe vliegers moesten echter
het bericht, dat overgeseind moest worden,
per hondenslede naar het 20 myl verwijder
de radiostation laten overbrengen, wat de
vertraging in het bekend woixlcn van de be
richten verklaart. De Canadeesche regee-
ring twijfelde nog eerst en liet daarom
nader te New-York informeeren. Daar werd
het antwoord gegeven, dat volgens een te
Philadelphia opgevangen bericht het niet
onmogelyk scheen, dat het vliegtuig om 6
liur Amerikaansoher. tyd was geland.
De overige bijzonderheden heeft men
reeds Zaterdag in on3 folad kunnen lezen.
Wy willen thans nog een ander van Ka
pitein Koehl de bestuurder en zjjn tochtge
noot von Hünefeld vertellen.
Hermann Koehl is 16 April 1888 te Neu-
ulm in Beieren geboren. Zijn vader wa?
oflfilcier en ook hij was voor den militairen
dienst bestemd. Zyn opleiding kreeg hij
stroomd door Belgisfehe refugié’», kon men
met goed fatsoen allps zjjn behalve Duit-
scher. Von Hünefeld^n zyn collega in deze
misère ondervonden dat rykelyk. Von Hü
nefeld het ergst. Zjjn markant uiterljjk van
hautain Pruisisch jonker, zjjn monocle, zy
waren een etiket, d«t dezelfde uitwerking
had als de bekende Xoode lap op een col
lectie stieren. Maa? onder de vyandiige
stemming, in deze vijandige omgeving ble
ven von Hünefeld tm zjjn collega onbe
wogen. Zoolang het bij de vijandige sfeer
bleef. Viel er een bfcleedigend woord, dan
werd het anders. Zoo was ik er eens ge
tuige van, hoe in een sciheersalon de bereids
geheel ingezeepte von Hünefeld een der
wachtende klanten, dóe zich een beleedigen-
de opmerking over den „mof” had veroor
loofd, ingezeept en wel een eindweegs bui
ten op de straat achtervolgde en de achter
volging alleen opgaf,, pmdat hy met zijn
stuk geschoten been den ander niet kon
achterhalen.
Begin T9. De kroonprins in ballingschap
op Wierfngen. Von’(Hünefeld, de trouwe
vazaï en persoonlijke vriend der Hohenzol-
lerns, kon het in hA Dhnburgsche stadje niet
langer uithouden. Zijn hart trök naar zjjn
vorsten. Ofschoon toén reeds door den oor
log van zjjn fortuin beroofd, gaf hjj zjjn
ambt van Kriegs-vice-consul op en daarmee
ook zjjn inkomen en ging de ballingschap op
Wieringen deelen. Eettelijkc malen heb ik
hem toen nog ontmoet in Amsterdam en in
den Haag, in confiderjtieele missie. In dien
moeilijken tijd zat de j^roonprinselijke huis
houding op het barre eiland zonder geld.
Persoonlijke sieraden1 van den prins en zjjn
weinige getrouwen moesten te gelde worden
gebraakt. Dat ,was .Mr romantiek en is nu
Waarom von Hünefeld aan de tocht deel
nam. In de rij der groote naties, wier zonen
over oceanen vlogen, kwam Duitschland
achteraan zonder resultaten. Dat moet voor
von Hünefeld tie allesbeheerschende prikkel
zijn geweest. Duitschland mocht niet achter
blijven. Daarom heeft hy, uiterlijk zooals
altijd rustig en onbewogen, innerlijk vol
vuur en energie zyn plannen gemaakt, zich
niet laten terneer slaan, door- de reeds mis
lukte poging, gewacht aan de lersche kust,
gereed voor den grooten sprong... die gelukt
is. Wie hem kennen, weten, dat Duitsch-
land’s eer’by dit gebeuren, von Hünefeld*»
belooning zijn zal.
De lersche commandant die meegevlogen
i;, heeft de „Bremen” grondig geïnspecteerd
en proefvluchten met haar ondernomen en
verklaard, zulk een wonderwerk van een
vliegtuig nog nooit gezien te hebben.
Kapitein Koehl heeft byv. bjj zjjn proef
vluchten vastgesteld, dat de „Bremen”, als
zy in ’n zekeren koers ligt, in staat is dezen
koers zonder eenige menschelijke hulp ook
te houden. By nog geen enkel vliegtuig ter
*werelfl ook, is deze stabiliteit, zjj het zelfs
maar bjj benadering bereikt. Bovendien is
de „Bremen” met een instrument toegerust.
BUITENLANDSCH NIEUWS.
ITALIË.
Nobile op weg voor de eerste
HooLetappe.
Te Stolp in Pommeren geland.
Generaal in oblie is Zondagnacht in alle
stilte met de „Italia” .gestart. Slechts zeer
weinigen waren op de hoogte en even on
verwachts als Nobde in den nacht uit Rome
was aangekomen, is hjj ook weer 's nachts
uit Milaan vertrokken.
Generaal Nobile heeft zich by zjjn besluit
uitsluitend door de weerberichten laten lei
den.
Aan boord van het luchtschip bevinden
zich, behalve generaal Nobile en zjjn adju
dant, de kapitein-vlieger Mariano, als navi-
gatoren korvet-kapitein Zappi en de luite-
veteranen van den Norge-tocht ais mecan”
ciens en twee radio-telegrafisten. Voor de
wetenschappelijke onderzoekingen bevinden
zich voorts aan boord ingenieur Troiani en
de jeugdige professor Pontremoli met zjjn
geheimzinnige apparaten voor het onder
zoeken van de electrische golven bjj lage
temperaturen, waarvan men opzienbarende
resultaten verwacht, Opk de Zweedsche me
teoroloog prof. Kralgren maakt den tocht
mede. Ten slotte behooren tot de deelne
mers de beide journalisten Lago van de
„Pqpolo d’Itaiia” en Tomaselh van de „Cor-
riere della Sera” die voor de .berichtgeving
zullen zorgdragen.
Kwart voor tweeën ging ook Nobile met
zjjn onafseheddelijken foxtemer Titina in de
cabine. Hjj overtuigde zich er van, dat ieder
op zjjn post was en gaf toen het sein voor
het vertrek.
De start had een vlot verloop; het ludit-
schip cirkelde boven het Domplein en zette
toen koers naar Venetië. Van de lagunen
stad gaat de tocht over Zagreb, Weenen en
Praag, in rechte lijn naar Stolp, waar het
luchtschip hedenochtend1 te 8 uur is geland.
Te 5 minuten voor 8 kwam het luchtschip
boven het landingsterrein en landde vlot.
"en vraag, miss Carolaii. Geen mensch
v.ndt het aangenaiam om bedrogen en
misleid te worden en te minder wan
neer het bedrog uitgaat van n wouw,
die men bemint. Misschien is de tiet
je in staat om' vergiffenis» (o schenken
voor een lont, die uit liefde bedreven,
werd., doch ik zou zéér ongaarne op
zulk een harde proei wotrden gesimd.
Vida slaakte* een langem, maar schier
orhoorbaren zucht.
O, hoe letvendig herinnerde zij zich
later dit geheele tooneel, dien heerlij
ken tuin, die fraaie kleurschakeerin",
dien schat van blodmen, dlie spraak
zame gaisten en vooral die edeie ge
stalte, die aan hare voeten lag, dal
teruggetrokken hoofd met dien goud
blonden haartooi, en dik woord, het
welk die zachte en hdldere stem ge
sproken had, woorden, die als een
doodsklok in haar eigen binnenste
hadden weerklonken.
't Gesprek had een wending gen»
men, die al spoedig tot andere op
merkingen en veirhalen aanleiding gat
en kort daarop waren Angela en
'Pempde beiden vergelen door de per
sonen, die aan de woordenwisseling
hadden deelgenomen, behalve door
Dare Devereux en Vidh Carolan. De-
'vereux was boos op zichzelf, omdat hij
zich nog bekommerde over hetgeen
Vida dacht en gevoeldle.
,,Wat gaat 'mij die vrouw ook eigen
lijk aan vroeg hij mokkend1 zichzelf
„Noen, maar bedenk toch eens hoe-
keeï aij geleden had, voor welke moei
lijkheid zij stond haar geheele le
vensgeluk hing van een paar woord
af, die zij spreken of zwijgen moest.
,.Maar die paar woorden maken juist
den scheidsmuur tusschen waarheid
en valsjOhiheid... tussdhen een leven
van bedrog en een schuldeloos be
slaan.”
,,I>aar worden in de wereld vrij wat
groot ere zonden bedreven dan deze
daad van Angela, zei Vida half m
zich zelve.
,,O, zeker”, antwoordde Devereux,
e*1 in zijn oog en lag iets vreemds,
iets dat getuigde hoe pijnlijk hem
deze opmerking was. „Het staat ons
vrij om ons oordeel over elke minder
goede daad te vetrzaciuten. doch geheel
vrijpleiten mogen wij die dlaad noo’t
Zoo denk ik erover.’*
..Gij zoudt dus Angela nooit vergi -
Penis hebben gesdhonken?” vroeg V’-
dti opeens.
„Dait is een
ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda en omstreken (behoorende tot den beaorgkringi
1—5 regels 1.30, elke regel meer 0.25. Van buiten Gouda en den bezorgkring:
1—5 regels 1.55, elke regel meer 0.30. Advertentiën in bet Zaterdagnummer 20
bjjslag op den prijs. Liefdadigheids-adveitentiën de helft van den prjja.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN: 1—4 regels 2.05, elke regel meer 0.50. Op
de voorpagina 50 hooger. f v
Gewone advertentiën en ingezonden mededeelingen bij contract tot zeer gereduceerden
prjjs. Groote letters en randen worden berekend naar plaatsruimte.
Advertentiën kunnen worden ingezonden door tusschenkomst van «oliede Boekhande
laren, Advertentiebureaux en onze agenten en moeten daags vóór de plaatsing aan het
Bureau zyn ingekomen, teneinde van opname verzekerd te zyn.
men. Voor alle dingen, hoe maant gij
het Zijt ge na uw laatste scüirijvea
^ioms ook op een oi ander aardig kop
je verliefd geraakt?’*
West sohudJdie het hooid, doch ver
anderde daarbij schier onmerkbaar
van kleur, t geen evenwel aan de
opmerkzame, helderblauwe oogen zij-
rer bezoeker met ontging.
„Neen zei hij, „nog niet, doch
nuet men u dezelfde vraag niet doen?
„O, ik Lk ben, geloof ik, te veel.
e’schend om ooit te trouwen. Ik ver
lang van mijn toekomstige wederlicht
meer volkomenheden dan eenig men
scheiijk wezen bezit.”
„Dan hebt ge zeker onze niepwe
Londensche schoonheid nog niet ge
zien.”
„O ja”, antwoordde Devvreux, ter
wijl huj een sigaar naan uit den kok°r
dien Dr. Weet hem voorhield. „Ge
bedoelt waarsdhijnlijk mise Carolan?
Ik heb haar gqpasseer'ien Dondert'
in den tuin van lady Mansfield ont
moet Hebt gij haar al gezien
„Neen, doch heb natuurlijk van*haar
gehoord. Hoe is uw oordeel over haar
..Wat kan men anders van haar
gen, dan dat zij een beeldschoon
meisje is, een ideaal, rtmls jnen zel
den in 't werkelijke leven, maar des
te meer in romens vindt.
(Wordt vervolgd).
Een auto hield stil voor een groot
huis in Cavendsh (Square en Dare De
vereux sprong uit de auto en liet de
bel overgaan naast de deur, waarop
een koperen plaat prijkte met den
naanu „Mr. Gerford West.
Mr. West was een der beroemdste
dokters van Engeland, doch t was
heden niet zijn medische kennis, wel
ke Dare Devereux kwam raadplegen
Is Mr. West thuis?' vroeg hij aan
den statig gerokten bediende, die
die wieg scheen te zijn bestemd voor
de betrekking, welke hij bekleedde.
„Ja. sir. juist thuis gdconion.
„Dankje. Zeg mij nu maar waar bij
is, dan is het onmoedig mij aan te
dienen, want ik ben Mr Devereux
een oud vriend van den dokter.”
„Op zijn bureau, sir, aa t ein'’
van de gang.”
„Heel goed.’
En Dare Devereux klopte na met
vluggen tred door de marnieren gang
te hebben geloopen, aan de aange-
iiiap heer van ruim
leeftijd, die er evenwel veel
uitzag
,Waar komt ge vandaan?’
meerde Mr. Gehord West.
,,In de eerste plaajs uit een
auto antwoordde Devereux lachend
.,en irt de tweede u.t Earlton Gardens
Ik ware dadelijk na irijn aankomst te
Londen naar uw woning geijld dat
was Maandag indien ik niet uit de
nieuwsbladen vomamen had, dat ge
tijdelijk afwezig waart.”
„Nu. ’t verheugt mij buitengemeen,
u reeds den dag van mijn terugkomst
Hen (mijnent te zien”, zed Gefford West
..Ga zitten en laat ons eens gezellig
praten, ik heb gelukkig juist wat ge
legen tijd, omdat de meeste menschen
nog niet weten dat ik
ben.”
„Dat tref ik inderdaad goed”, zei
Devereux, plaats nemende, „wan’ ik
maakte mij al ongerust, dat ik u hie'
eens te zien zou krijgeif. Beroemde
dokters, als gij, worden bijna gestaag
door hunne patiënten in beslag geho-
allereerst in het Beiersche cadettencorpb.
Daarna kwam hy op het Gymnasium te
Augsburg, om vervolgens opgenomen te
worden in het 13e pioniersbatillon te Ulm,
waarmtxle hij ook ten stryde toog. Tenge
volge van een verwonding kon hij r.iet lan
ger in dit bataillon dienst doen en dus leg
de hjj zich op het vliegen toe, haalde zijn
brevet te Böblingen en kwam als waarne
mer in dienst. Later werd hy bestuurder bij
het 22e vliegtuig-escadrille van de bombar-
dementsafdeeling nr. 7. Koehl ontkwam by
een nachtelijken strijd nauwelyks aan de
gevangenschap, bracht drie maanden in een
hosjpitaal door en werd daarop by escadrille
19 van de bombardementsafdeeling nr. 4
ingedeeld. Na zijn promotie tot kapitein,
nam hij het commando van de, bombarde
mentsafdeeling 7 op zich, werd bij een stryd
in de lucht neergeschoten, geraakte in Fran-
sche gevangenschap, ontvluchtte in 4919 als
werkman verkleed n^ar Zwitserland en kon
dus naar Duitschland terugkeeren.
Na het einde van den oorlog kwam Koehl
bij de politie te Boblingen en daarna by 'le
Ryksweer, nam echter, nadat hy eenigen
tyd compagniescommandant was geweest,
in '1925 afscheid om nachtvlieger te worden
by de Junkers-Werke. Hy vloog op den
deinst Berly'niWarnemündeStockholm.
Later kwam Koehl in dienst bij de Deutsche
Lufthansa. Eveneens als nachtvlieger. Zijn
naam werd wereldberoemd door zyn vlucht
met de „Bremen” die 14 Augustus 1927,
met de „Europa” <oor een Oceaanvlucht zou
starten. Hij werd toen evenwel gedwongen
terug te keeren.
Freihen*E. G-.- - run (INhiefleMr w >i»fm
de heer Bauduin in het Vad., is een telg uit
een oud adellyk (geslacht, nu omstreeks vijf
en dertig, markante scherpe kop, gemili-
meterd haar, monocle als vastgegroeid in
het rechteroog, kijkglas, waarmee hij naar
bed ging en ontwaakte, vóór den oorlog in
de diplomatie, tydens den oorlog reserve-
officier, zwaar gewond, oorlogs-invalide, af
gezeurd voor den werkelyken dienst,
Kriegs-vice-consul hij het Duitsche Kraegs-
consulat te Maastricht, ballingschapsgezel
van den kroonprins op Wieringen, deelne
mer aan den Kapp-putsch, vogelvrij onder
het wankelende begin der Duitsche repu
bliek, later, in rustiger tijden, geruïneerd
als zoovelen zijner standgenooten, gedwon-’
gen om aan te pakken wat aan te pakken
viel, in dienst van den Nord Deutscher
Lloyd, voorloopig laatste incarnatie:
Oceaan vlieger. Aristocraat, monarchist,
scherp, geestig, voor vreemden ongenaak
baar, voor zyn vrienden charmant en trouw,
gevoeismensch, idealist e»... dichter.
In de jaren T8 en T9 was het voor de
Duitsche heeren, verbonden aan het Duit
sche Kriegsconsulat te Maastricht, geen
aangename tyd. In het toen zeer sterk anti-
Duitsch gezinde stadje, bpvendien over-