ren
4
ZOON.
ENE
RKEN
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN
No. 18742
66* Jaargang
Dinsdag 17 April 1928
NIEUWERKERK, OUDERKERK, OUDEWATER, REEUWIJK, SCHOONHOVEN, STOLWUK, WADDINXVEEN, ZEVENHUIZEN, enz.
Dit blad verschijnt dagelijks behalve op Zon- en Feestdagen
EEUILLETON.
ij afgébeelde
Per vliegtuig om de wereld,
De tocht van Costes en Lebrix.
BERGAMBACHT, BERKENWOUDE, BODEGRAVEN, BOSKOOP, GOUDBRAK, HAASTRECHT, MOORDRECHT, MOERCARELLE,
MXUtvmuxuiviixj TT VUVll, 1 »VJJLF£A1LV A V 1)UQ1\VV1 9 UVUVLaUlAL, j
meewillen
middel,
tocht
een
De
and Prix.
HET GEHEIME SPEELHOL
(Nadruk verheden;
igel 80, Tel. 46461',
I April 1928 voor
(Wordt vervolgd).
i voor
lillijke
everd.
rt-prestaties
)aartoe zijn
ingsorganen
de
de
Sr.
rika, Sedert 24 jaar
Is: uitvallen, roos,
a altijd RADICAAL
herstelden uit Uw
uim 600 herstelden.
Maarulag en Dinsdag
ESINGEL 91 bij de
-.je:-
■aanaaaa
onden in 2 praoht-
nco toegezonden.
n tot de uit-
loeten dus
e geringste
ademhaling,
behoorlijk
knock-otrt.
n smaak
land, betaal baar in
•mie, bestaande uit
sn
Zie toe, tot wien gij spreekt en hoe
En waar en in wat zin.
Is eens het woord de lippen uit,
Het keert er nooit weer in.
„I Vestten” van den, Nard
liloyd, zal ook die echtge-
ADVERTENTIEPRUS: Uit Gouda en omstreken (behoorende tot den besorgkring^
1—6 regels 1.80, elke regel meer 0.25. Van buiten Gouda en den bezorgkring:
1—6 regels 1.56, elke regel meer 0.80. Advertentiën in het Zaterdagnummer 20
bijslag op den prjjs. Liefdadigheids-advertentiën de helft van den prjjs.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN: 1-4 regels 2.05, elke regel meer 9.50. Op
de voorpagina 50 hooger.
Gewone advertentiën en ingezonden mededeeiingen bjj contract tot zeer gereduceerden
prjjs. Groote letters en randen worden berekend naar plaatsruimte.
Advertentiën kunnen worden ingezonden door tusschenkomst van eoliede Boekhande
laren, Advertentiebureau» en onze agenten en moeten daags vóór de plaatsing aan het
Bureau zjjn ingekomen, teneinde van opname verzekerd te zjjn.
groote platen,
and)
en voorkomen, niet
eener jonge vrouw,
onschuld, deugd
'orden. Het bevat
'erk is er nog nooit
i mee, men zal bet
BUITENLANDSCH NIEUWS.
VER. STATEN.
De Duitsche Oceaanvhicht.
Hulp voor de „Bremen”.
De tocht van Hertha Junkers.
e S la, net vliegtuig, waarmede
Hertnai j imker en Meemoe van uuir-
tis Fiedr' vertrokken zijn, gaat waar
schijnlijk van Montreat moor naar Que
uec, doen wel naar Greotnly-enaii ue
repamiedeeien voor de „Bremen
’zuilen te Montreal of te Quebec van
<ie S 13 naar een van landingssKi’s
voorzuen v.iegtuig wfordieii overgeoiraciiit
waarna dit laateie naar Greenly-eiland
zal vertrekken. De. S 13 wwh beur-
te-ings door Mefofa» en Hertha Jun-
<ers bestuurd
Volgens een 'Ofirjeht uit Murray Bay,
heef! 11U vlWtlllljHlUl lidlUI" 'WiWjJ'
oilandi gestart is, 500 dollar van aen
Norddeuischen Llo|d aan boord. Dit
geld zal gebracht worden, hetzij naar
i -reteaily-eiland, hetzij naar Seven Is
lands, waar de „Bremen’% naar men
verwacht, een tusschenlandiug zal mar
ken.
Volgens die laatste berichten is' -'e
Montcalm'’ thans op ongeveer 50 K.
M. van Greenly eiland geikomen. Gis
ternacht werd de boot door ijslage
die tot boven het dek reikten, opge-
houden, toen zij nog slechts 110 K.M.
van haar bestemming was verwijderd.
Gistermiddag echter, nadat de Noor
denwind hel ijs had weggedreven, ‘-on
de reis worden voortgezet.
Mevrouw Fitzmaurxce heeft de uit
noodiging aangenomen van de Nor*
deuteche Liloyd om inert, die Dresden’'
op 21 April naar New York te ver
trekken.
Me; de
deuteduen r a
noo/te van Köhl zich naar New York
begeven.
De tejegraifisch tot luitenant-kolonel
(mijjjor) bevorderde commandant der
Dat de nainen der Duitsche en lersche
vliegers, die voor het eerst den Atlantischen
Oceaan overstaken, een verrichting, die veel
energie, beleid eu uithoudingsvermogen
veigde, thans op ieders lippen zyn, is van
zelfsprekend. Terecht wordt hun van alle
zjjden hulde gebracht, doch dit mag er ons
niet van weerhouden eveneens de aandacht
te vestigen op de prestaties van een paar
.Fransche LichtheidenCostes en Lebrix, die
Zaterdagavond om ongeveer zes uur op liet
vliegveld van Le Bourget zijn aan gekomen,
waai- zij met een weelde van bloemen en
matelooze geestdrift zijn ontvangen en door
Minister Poincaré hartelijk zijn toegespro
ken. j
Het warop-1’0 October, dat zjj de lucht
kozen en Frankrijk verlieten, teneinde een
tocht om de wentld te maken. Hierin zijn
zij geslaagd, al moet hieraan worden toe
gevoegd, dat zij den Grooten (Stillen)
Oceaan niet zijn overgestoken per vliegtuig^
maar per schip, terwijl de tocht over den
Atlantischen Oceaan van Afrika naar
Brazilië eveneens ovei- de kortste breed
te geschiedde.
Ofschoon de vjucht over den Atlantischen
Oceaan van Köhl en zjjn metgezellen, ster
ker tot de verbeelding der massa spreekt,
is toch ongetwijfeld de reis om de wereld
van de Fransche vliegers Costes en Le Brix
van een veel grootere practische waarde.
Inderdaad moet de tocht der Franschen als
een der merkwaardigste verrichtingen uit
de historie der luchtvaart worden be
schouwd.
Aahvankelijk van plan zijnde in een di
recte non-stop vlucht van Parijs naar New
York te vliegen, werd dit plan door Costes
en Le Brix in verband met de eraan verbon
den gevaren opgegeven, om plaats te ma
ten voor een tocht ParijsBuenos Aires.
Deze vlucht slaagde buitengewoon, en was
in meer dan één opzicht merkwaardig. De
vliegers vertrokken op hun geheel metalen
Breguet-vliegtuig, type 19, met 500 paards
motor, op 10 October van het vorige jaar
van Parijs, en vlogen in één rek, dus zonder
tusschenlandiing, naar St. Louis in Senegal
aan de westkust van Afrika, een afstand
van 4600 k.m., die zij aflegden in 26% uur.
Op 14 October volgde, weer in één sprong,
de vluoht St. LouisNatal, over de equa
toriale zone van den Atlantischen Oceaan,
een afstand van 3400 k.m., die de Franschen
overbrugden in goed 18 uur. Het was de
eerste maal, dat over dit gedeelte van den
Oceaan een directe vlucht wend gemaakt,
en de eerste maal ook, dat hierbij gebruik
werd gemaakt van, een landvliegtuig. Van
Natal werd via Caravellis, Rio de Janeiro
en Pelotas naar Buenos Aires gevlogen,
waar de „Nungesser-Coli”, zooals de Fran
schen hun vliegtuig hadden gedoopt, 20 Oc
tober aankwam. De afstand van 12.480 km.
Werd dus af gelegd in totaal elf dagen.
„Hebt ge volstrekt geen denkbeeld
waar zij zich thans bevinden mag
vroeg de dokter, nadat beiden ee
oogénblik gezwegen hadden.
..Ik vermoed, dat zij op het oogen-
blik te Londen is, en wel om de vol
gende rixieiiei alle schelmen, die
van hun bedrog moeten leven trek
ken ten slotte naak Parijs of Londen,
zij mogen met een grooten omweg
naar die steden gaan, zij mogen er
zelfs zeer kort vertoeven, het noodlot
brengt hen er steeds weder terug. Nu
is t evenwel voor madame Ransome
te Pariije niet bizonder veilig; Weenen
werd haar ook le benauwend- en
verondlersted ik, dat zij te Londen
moet wezen."
..En indien of laat mij liever
zeggen, wanneer gij haar gevonden
heat”, zeide West, „wat denkt ge dan
te dioen Haak ook uit haar laatste
verschansing jage
I tatre Defcereux leundie met het blon
de hoofd tegen de rugleuning van den
stoel, waarop hij gebeten was, en zei
de zacht en langzaam, doch met een
scherpte in toon en blik, die aan
vrouw, jover wie hij sprak weinig
goeds voorspelde
„Beste vriend, geloof toch niet, dat
ik in al dio jaren ge<en ander doel
voor oogen gehad heb, dan om die
ellendige vrouw van stad tot stad te
drijven. Zulk een wraak is in 't ge
heel niet voldoende bovendien zoek
lersche lucht macht, Fitzmaurice, isgis-
lenmduiag niet 'het vliegtuig van i >UKe
bchpiiier vertrok'en naar een veruw
punt in ue provincie Quebec, al naar
gelang ae weersomstandigheden net
zo twen toe la te».
Köhl en von HuenefeiQ' bUjven op
c reenly-eülaaW achter om m eik geval
num tocht -mar New lork met de Bre
inen te voltooien.
Wolff mOidt nader uit Quebec
r'itzinaurize is hedenmiddag 3.30 A
tijd te Nafashkuan aan den oever van
de St. Laurens baai geland.
Hij zal daar blijven en wachten op
zijn toclMgenooten, die hem daar ko
men
naar
ABONNEMENTSPRIJS: per kwartaal 2.25, per week 17 cent, met Zondagsblad
per kwartaal 2.90, per week 22 cent, overal waar de imorging per looper geschiedt.
Franco per poet per kwartaal 8.15, met Zondagsblad 3.F0.
Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bui eau: MARKT 31, GOUDA,
bü onze agenten en loopers, den boeknandel en de postk anf oren.
Onze bureaux zjjn dagelijks geopend van 9—6 uur. Administratie Telef. Intekc. 82;
Redactie Telef. 83. Postrekening 48400.
draadlooze seinen met de „Dresden", die
kort na elf uur antwoordde. Een kleine
sleepboot naderde, welke, naar later bleek,
bij ruw weer het geld van de „Dresden”
naar Let schip had moeten brengen. Dit
waa echter niet noodig, want de zee was
zoo stil dat de overiading rechtstreeks kon
geschieden.
Bij het licht van sterke lampen wenden de
staven goud overgeladen. Twee uren duur
de dit, daarna vertrok het Duitsche schip
met onbekende bestemming. Het overla-
dingswerk geschiedde door de Londenache
firma Moxon, Salt and Cy.
Het gestolen parelsnoer.
De dief bekent.
In het eind van Februari verzond een Fu-
rysche juwelier een parelsnoer, waarvan ue
waarde niet miniier dan zes nuhioen frank
bedroeg, naar Londen, waar het echter nim
mer aankwam. Thans heeft een postambte
naar bekend, dat hy het snoer had verdui
sterd. Tevens heeft hy die politie mede
gedeeld, dat hy de pajels hadj verborgen op
een plek, die hy haar zou wyaen.
Het paarlensnoer ter waande van zes mii-
lioen francs was door een groote Parysche
juweliejrsfirma naar haar filiaal te Londen
gezonden. De by de zaak betrekken verze
keringsmaatschappij loofde een premie van
1(1.000 pd. str. uit voor den vinder van het
pakket.
Na langdurig onderzoek wist de politie
met zekerheid dat het halssnoer niet over
de Fransche grens was geraakt en dat alleen
het etiket met het woord „ingeschreven",
na van het pakket te zyai af genomen en op
een ander te zyn geplaatst, den wg Parys-
Londen had afgelegd.
Toen was de politie er zeker van dat d&
dffff niemand anders dan een postbeand^fa
zjjn kon, en een zekere Séverac, die ondw
zware verdenking stond, werd door den
commissaris in verhoor genomen. Na veel
aarzeling ging hy ten slotte tot bekentenis
sen over. Hy had, zoo zegde hij, by het be
handelen van verscheiden postpaketten er
een in handen gekregen, dat geheel stuk
was en waaruit het paarlensnoer half hing. I
Gevolg gevend aan een impuls, had hy het
snoer er uit genomen en het etiket op een
ander pakket geplakt. Het snoer zelf heeft
hij naderhand in veiligheid gebracht.
Na deze bekentenissen werd Sévérac aan
gehouden.
ik niet alleen naar wratajr, malar naar
v eliding fndien Hester Ransome te
I onden mocht zijn, dan ben ik mijn
deel nabij. Laat haar mijnentwege
droomen, dat zij hier in volle veilig
heid' is.”
„Wat bedoelt ge toch, Devereux?"
„Dit", luide het antwoord van De
vereux, terwijl hij zich voorover boa'
en zijn fijne hand op den arm zijns
vriend' ‘egde. „Op het vaste land wor
den de wetten niet nuet zooveel streng-
eid gelraudhaaid ik weet, dat (ie
uitspraken der rechtbank vaak wille
keurig zi;n en t laaitste tooneel van
mijn werk moest dfus in Engeland wor
den afgespeeld. Met he<t ergste moest
ik eerst hier te voorschijn komen.
Zoodra ik zal ontdekt hebben, waa.
zij zich sdhluil houdt, zal ik haar gan
gen laten nagaan en in stilte hande
len. Bedenk tevens, dat het ook ui
belang is, de zaak door een En" 1-
sclie rechtbank te doen beslissen- om
dat zoowel Hester Ransome als Perci
val Claremont tot de Engeisebe onder-
d anen be' oorden
„Weet ge wed, Dare Dekereux
spnak Gifiord West met een ernstig
”dat 0611 VTeeSeliike -vijand
IWereux klemde zijn tanden vast
te zamen.
„Dit is ook het doel mijns leven”,
voer hij uit. „Dit is een nalatenschap
hiij vermaakt door de doodle hand van
vrouw kent slechts één genoegen, na
melijk om, even als een Zigeuner
vrvuw, van de een® plaats naar de
aiidlere te trekken. Te Praag nieiu zij,
als naar gewoonte, weder een speei-
lioi en deed ook veel aan waarzegge
rij Ik liet haar niets van mijne tegen
woordigheid bemerken. Na dien oe
'wusten nacht in t park Monceau, toen
ik haar voor de eerste maal zag, heb
ik geen persoonlijke ontmoeting meer
met haar gehad toch weet zij, dat
ik haar schrede voor schrede vervolg.
Ik gaf die politie van Praaij een wenk
en madame zocht wedler een goed heen
komen. Sedert dien tijdi heb ik niets
van haar gehoord, doch ik zal iet
rusten yoor ze mij de gehieele waar
heid heeft opgribiecht. We kennen
thans allen hert feit, doch weten niet
hoe het oieh heeft toegedragen. Te
Parijs kon ik geen oplossing van he»
raadsel vinden, hoe ijverig k, zoo ge
weet, daarnaar heb gezocht."
„Wie weet <rf t niet alltijd een 4iep
geheim zal blijven zei Gifford West
„Ik beken, dat ik indertijd uw vasie
overtuiging, dat alle» een aan ’t licht
moest komen, gedeeld hielb, maar lang-
zaïmierhiand is dat geloof verzwakt.
„Bij mij niet’ gaf Dare Devereux
ten antwoord1. ,,bij mij niet, ofschoon
ik in ai die jaren geen enkel punt
van overeenkomst gevonden heb tus-
sehen de ontdekking, indiertijd door
u gedaan, en die Hester Ransome.”
DUITSCHLAND.
Het conflict in het Ruhr-gebied.
Beide partyen wyzen de uitspraak
van de hand.
Zaterdagmiddag is de arbitrale uitspraak
gevallen, inzake den arbeidstyd en de loon
regeling jn de» mynbouw van het Ruhrge-
bied. De 8-urendag voor de ondergrondsche
arbeiders blyft gehandhaafd. De ailbeddstyd
van de bovengrondsche arbeiders, die onmid-
dellyk betrokken zijn iby het vervoer der
steenkool, wordt verminderd van 9 uur tot
8 uur. Eveneens wordt de arbeidstyd van de
Percival Clarenront, en niets is in
staat mij in mijn besluit te doen wan'
kelen Hester Kansome zelf heeft mij
d'en handschoen toegeworpen, zonder
de nuacht te kennen van haar vijand.
„Zeher met, anders had zij dei
breedto van den oceaan tusseben zien
en u gebracht.”
,jlk' zou tiaar vervolgd hebben waar
heen zij ook gevlucht was. Gij k'uit
mij nog niet ten voile, West.
„Dat stem ik dadelijk toe. Ik g*"ool
niet, dat ooit een man in staat zal
zijn uw ziel geheel te begrijpen een
vrouw misschien wel, maar t zou een
vrouw van zeldzatmd hoedanigheden
jnoeten wezen. Ik hoop van harte De
vereux, dat gij dien schat moogt vin
den."
„Altijd1 het oude liedje", zei Deve
reux met een plotselinge verandering
in iijn geheele voorkomen, zoodat de
zelfde man, die met zooveel ernst van
't vreselijke dodl zijns levens had
gesproken, thans een luchthartige pra
ter scheen
Het onderhoud, dlat nu volgde ov°r
hun we^erzijdsche kennissen., werd al
spoedig afgebroken door de komst van
een patient, die den geneesheer drin
gend dieed verzoeken om dadel jk tot
hem te worden toegelaten
Het beste (iag-gemi(klel<le was tot heden de
1363 km. van Itn. Koppen op zijn tocht Am
sterdamBatavia in tien dagen tyds.
Door deze geweldige vlucht heeft Dieu-
donné Costes, die 4 November 1H92 te Caus-
sadë (Tam et GaronMe) (verd geboren, op
nieuw bewezen, welke een buitengewone
vlieger hij is.
Iets meer dan een^ half jaar lang zyn
vliegers onderweg, en meestentijds in
lucht, geweest
De naam der Fransche aviatiek hebben zij
hoog gehouden en er in bel angry ke mate
mede toe bijgedragen, dat de vliegkunst zich
geleidelyk ontwikkeld tot een. steeds veiliger
en betrouwbaarder verkeersfactor, waarvan
niet slechts Frankrijk, maar heel de wereld
de vruchten plukt, omdat de prestaties de
toekomstmogelijkheden der aviatiek in een
helder licht hebben gesteld.
halen om gezamenlijk die
New-York voort te zetten.
FRANKRIJK.
Het SovJ^goud.
De ovüHading in het Kanaal, j
Russen zyn de Franschen te vlug af i
geweest. Het millioen pd. st. aan Sovjet- i
goud, welks invoer door de Ver. Staten werd
geweigerd en dat dbor Frankrijk wordt op-
mëiischt, is Vrijdag te middernacht in het
K’tnaal voor Falmouth van het as. „Dres- i
den” op een speciaal door de Russen gechar
terd schip overgeladen. Het wordt nu naai- i
een onbekende bestemming overgebracht, J
waardoor de dreigende inbeslagneming van
het goud, indien de „Dresden” Cherbourg
had aangedaan, worden ontloopen.
Men heeft reeds kunnen lezen dat het 3
Sovjet-goud begin Februari uit Rusland
naar de Ver. Staten was geëxpedieerd, waar
het zou dienen als crediet voor den Sovjet-
handel. Met dit doel werd het in twee Ame-
rikaansche banken geconsigneerd. De Ame-
rikaansche autoriteiten kwame^, tusscheii-h
’be'tteii eli'v’erklaarden dat het recht der Sov-
jetregeering op het goud onzeker was. Kort
daarop eischte de Bank van Frankrijk het
gout op met de bekering dat het een party
goul betrof, die voor de „Sovjet-revolutie
doon Fransche banken was .gekocht en by
de Russische Staatsbank was gedeponeerd.
De jl Amerikaansche banken verklaarden
daarop dat zy het goud slechts voor dc
Sovjet-Staatsbank in depot hadden. Waar
na de Sovjetregeering order gaf het goud
naar Rusland terug te zenden, dat den 6er.
April met het s.s. „Dresden” New-York ver
liet.
De Franschen waren nu voornemens om
wanneer de „Dresden” Cherbourg zou aan
doen, de lading in Besjag te nemen. Volgens
den bekenden advocaat mr. Rollin had de
regeering daaitoe het volste recht. Frank
rijk is de schuldeischer van Rusland. Het
goud had echter onaangeroerd moeten
bly'ven totdat een arbitrage-rechtbank, h.v.
het Internationaal Hof te Den Haag, uit
spraak zou hebben gedaan.
In den nacht van Vrijdag op Zaterdag nu
stoomde een Duitsch schip, welke naam i
men nog niet te weten is kunnen komen,
westwaarts het Kanaal langs. Het wisselde
12 -
„Wees vooraidhrtig Devereux spotte
de dolkter. ,.fk weet hoe trotsch ?ij
van nature zijt, doch trotschhead is
een zwalk wapen tegen vrouw en oog en.
als zij zoo schoon zijn als van deze
jonge dame wökdt beweerd'.
„Wef mogelijk”, zeide Devereux
voor zich heen. Vroeg of Ipat moei
Inch ieder man verliefd worden.
„En dat ziall bij u ook wel niet uit
blijven, Devetreux”y zei West lachend.
„Ge zijt veel te goedi voor hot een
tanige leven van een ouden vrijer
Doch om op iets anders te kom0».: H
vdrtmoed, dat gij ’t spoor van Hester
Ransone zijt bijster géwordén, se ert
zij ruim een jaar geleden door uw
toedoe», uit Weenen verdreven werd
„Zeker niet”, luiddte het antwoor
vani lievereux. „Ik vond! hebniet goed
om u dlie geschiedenis over te brie
ven en daarom heb ik gewacht tot ik
ze u mondeling kom mededeelen. Ik
vond te Praag haar spoor terug. Die
GOUkSIJIE COIKi VI.
By den eersten opzet «lacht men de vlucht
te eindigen in Buenos Aires. Doch in-Argen
tinië aangekomen, rypte een nieuw plan.
Besloten werd een bezoek af te leggen aan
de voornaamste hoofdsteden van Latynsch
Amerika, een rondvlucht welke eindigde met
een bezoek aan Washington en New' York.
Van 12 November af werden, na eerst vluch
ten te hebben gemaakt naar Brazilië, Para-
guae en Uruguay, bezocht: Chili, Bolivia,
Peru, Equador, Columbia, Venezuela, Pana
ma en Guaetmala, welke landentocht op 11
Februari te New York eindigde. Zoo hadden
Costes en Le Brix dus toch een vlucht Pary's
New-York volbracht, zy het dan ook
langs een grooten omweg, en in vier maan
den tyds.
Te New York aangekomen, werd
nieuw plan ontworpen.
Zeer aanlokkelijk .was het denkbeeld van
een directe vlucht van New York naar «Pa
rijs, doch het ongunstige jaargetyde deed
de Breguetbemanning hiervan ten slotte af
zien. Weinig eervol beschouwde ze naar
huis terug te keeren per boot. Dies werd
overgegaan tot de uitvoering van het plan,
van den tot nog toe succesvol geslaagden
tocht een reis' om de wereld te maken, en
daarbij d«n Stallen Oceaan per 'boot over te
steken.
Op 2 Maart verliet de „Nungesser-Coli”
New York en vloog in etappes naar San
Francisco, waar de vliegers den 15den aan
boord van de „Korea Manu” met hun vlieg
tuig naar 'Japan vertrokken. Hadden de
Franschen van Buenos Aires af tot San
Francisco, de reis op hun gemak volbracht,
van Tokio tot Parijs werd' een tempo ont
wikkeld zoo verbluffend snel, ais nog nim
mer met een vliegtuig over een dergeltfke
afstand bereikt werd. Op 8 April verliet de
„Nungesser-Coli" Tokio om te pogen in één
rek naar Hanoi te vliegen, een afstand 4200
km. Tegenwind noopte Costes echter aan de
grens van Tonkin een tusschenlanding te
maken. Benzine werd ingenomen, waarna
het vliegtuig 9 April Hanoi bereikte. Dins
dag 10 April volgde HanoiCalcutta,
Woensdag Calcutta'Karachi, Donderdag
en Vrydag Karachi>BasaoraAléppo
Athene en Zaterdag Athene—Parijs, via
Marseille.
De groote beteekenis van deze vlucht,
schuilt niet zoozeer in het feit, dat een reis
om <le wereld werd gemaakt, want als ge
heel .genomen, was het hierbij ontwikkeld
tempo matig. Van de vlucht van Costes en
Lebrix is echter de by'zondere beteekenis
wel deze, ten eerste, dat van Frankrijk
naar Zuid-Amerika gevlogen werd' in slechts
twee etappes, en ten tweede, dat van Tokio
naar Pary's werd gevlogen in acht dagen,
waarbij een daggemiddekle werd gemaakt
van 2235 km. hetgeen alles met stukken
slaat dat tot nog toe op het gebied van
lange afstandvluchten ondernomen wefd-
na
en