edsel
I1
e
M
W
I
mburg
I
«1
4*
IAAR
blad.
112
OOP
UPER”
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN
Maandag IS October 1828
No. 16895
87« Jaargang
Dit blad verschijnt dagelijks behalve op Zon- en Feestdagen
3
■T
ee
V
5.
-
>on
ïrij
o
z
o
BERGAMBACHT, BERKEN W OUDE, BODEGRAVEN, BOSKOOP, GOUDERAK, HAASTRECHT, MOORDRECHT, MOERCAPELLE,
NIEUWERKERK, OUDERKERK, OUDEWATER, REEUWDE, SCHOONHOVEN, STOLWIJK, WADDINXVEEN, ZEVENHUIZEN, enz.
FEUILLETON.
DE FAMILIE PONTOIS
i** hooft door togonwind
vertragiog.
i.m. kaarten
cht
)E!
80
1998
80
8018
TEL. 762
op
OKWORSJ
30
EN SPRITS
(Wordt vervolgd)
t
i
•8«n'
2023 66
^ENHAGE”
F 312
3L
IR
om
klee-
iwalij ks
leel
(de
oop
CT^’. STUK.
IRQ.
m
Artikelen.
IS pot.
Da „Graf Zeppelin'
ri^Hf&nuel, Wim op dit
w l^innering in de -gfi-
f mejuffrouw de Brevjse
fenis had verloren.
?en
lun
kz„
\F,
iwe
blijven doorvliegen,'fullen wij Zondagmid
dag te Lakehurst arrjjreeren. Rosendahl
Om 8 uur Zaterdagavond, Amerikaansche
tyd (d.i. 1 uur Zondagochtend, Amerikaan-
sohe tijd) waa het lichtschip op ongeveer
dezelfde breedte tot op ongeveer 480 K.M.
ten Oosten van de Bermuda-eilajiden geko
men.
Qm 4 uur 16 Zondagochtend, Amsterdam
sche tyd, was men den 63sten graad Wester
lengte genaderd, d.w.s. dat men zich op cir
ca '160 K.M. ten Noordoosten' der Bermuda-
eilanden bevond.
Ten slotte werden Zondagochtend 6 uur 60
tyd van New-York, d.i. omstreeks 12 uur 10
Amsterdamsche tijd, de Noordoostelijke
eilanden der Bermuda-eilanden gepasseerd,
van waar men de roodë en groene lichten
van het gevaarte duidelijk kon waarnemen.
Nadien begonnen voor de Zeppelin de boven
vermelde moeilijkheden.
N
c
60I1ISIHE (MANT.
J4NGALANB.
Spoorwegongeluk in Engeland.
Veertien dooden, een vijftigtal
gewonden.
In de nabyheid van charfiold in Gloucester
shire heeft Zaterdag tengevolge van den
zwaren mist, eefi botsing plaats gehad tus-
schen een goederentrein en den personen
trein naar Bristol. Beide werden zwaar be
schadigd en de lynen konden niet meer be
reden worden. Van een goederentrein welke
op het oogenblik der botsing aan den ande
ren kant voorbijreed, derailleerden twee
wagens.
Het aantal lichtgewonden is groot en
men verwacht nog velen onder de overblijf
selen der wagons te zullen vinden.
Volgens particuliere telegrammen waren
hedenochtend half 12 reeds acht dooden ge
borgen van de, naar men aanneemt 9 onder
de overblijfselen liggende personen.
De ontsteltenis werd nog vergroot, door
dat de wagens in brand vlogen.
Er worden nog 10 èr 12 personen vermist,
zoodat het aantal slachtoffers nog w^l groo-
ter zal worden .Op een plek liggen twee goe
derenwagens boven op een personenwagen
van den sneltrein en de chaos hout en yaer-
deelen is verschrikkelijk. Eenige goederen
wagens zjjn volkomen versplinterd. De bei
de conducteurs van de goederentreinen be-
hooren tot de dooden.
ABONNEMENTSPRIJS* per kwartaal 2J5, per week 17 cent, mot Zondagsblad
Ml OOM MUts «o loopen, dn booMuuuM «o d. poMkoKoran.
Oom buiwax .tin (UünUike <Mpend TM 9—t uur. Admlnlrtrata. TMM. latm. 82;
MMti. TM.L 88. PortMteolu. <84M.
Niets is groot als het niet tevens goed
is.
Het congres der Liberale Partij.
Een felle aanval van Lloyd George
op de buitenlandsche politiek der
regeering.
In zijn redo te Yarmouth besprak Lloyd
Georg? ook de buitenlandsche politiek der
regeering, welke volgens hem den wereld
vrede in gevaar bracht
Het bezet houden van het Rijnland nadat
de Duitschers hun verplichtingen waren
nagekomen noemde hy „een inbreuk op een
plechtig verdrag”. Duitschland, zoo ging hij
voort, heeft al zyn verplichtingen ten aan
zien van de ontwapening naar de letter en
naar de geest vervuld, maar steeds sedert
vier jaar heeft de Britsche regeering niets
gedaan om de in 1919 afgelegde plechtige
gelofte gestand te doen.
Het Fransch-Engelsche vlootaccoord is
„de meest sinistere gebeurtenis sedert den
oorlog”. Zich een tegenstander toonen van
Italië is het summum van dwaasheid, maar
een tegenstander zyn van Amerika is vol
slagen krankzinnigheid.
Lloyd George wees er vervolgens op, dat
Frankrijk, Tsjecho-Slowakye en Polen mor
gen acht miilioen soldaten in het veld zou
den kunnen brengen, maar als men naar de
ontwapeningsconferentie gaat mag men
daarover niet spreken. Deze reusachtige
reserves mogen niet in aanmerking worden
genomen. Dat is bedrog en misleiding.
Lloyd George voegde er by, dat jiet in
hooge mate absurd is om de Duitsche reser
ves te vergelijken met die van Frankrijk.
ons geen inhubtangen omtrent dit rendez
vous zou kunnen geven.”
Mijnheer Torcy’ zedde Cwnrille, mijtte
moeder heeft zich idet goed uitgedruxt. Men
had dit rendez-vous niet aan mijnheer de
Ghangiron, niwir aan een ander gegeven
eu ik beu liet, die vooral belang heb bij
de ontdekking van dun naam vau d» juf
frouw- Ik heb tet zeer wtol begrc-
I pen het was Gagerotl wlen men op dit
rendez.-vous vorwachtte zoide Torcy, en
vervolgde daarop, ais bij zicbzelven spre
kende: ..Gagerot was het, op wiens naam
zij ontetcjilfg hij moest op de bnig van
Jena verwacht winden en mk«chien is- de
Changiron het slachtoffer van oen vergis
sing geworden.’’ - „Wat meent gij?” rep
Camille uit- „Kent mijnheer de Ohangiron
die vrouw dan niet?” - „Neen, mevrouw
ihij heeft haar gistenen voor de eerste maal
gezien Ik moet dit ten minste geloo-en/’
„Maar welk liejang k'aiAik dan hebben
bij dn ontdekking van haren nanm?’ ber-
nam Camille.
„«Wélk Many?”
oogenbfcik eën Haul
dachten kwam,- dy
eons een rijke «rfenis had verloren, en
rjx-n een jong meisje daarbij van. een moord
en dp on'vreemding van een teetain ent had
verdacht.
„Welk bellang?*’ herhaalde hij nog een»
De verwachtingen dat de ,jGraf Zeppe
lin” Zondagavond op Lakehurst zou arrive»-
ren, zyn geen werkelijkheid geworden, en
vermoedelyk zal het wel hedennamiddag
worden voor het luchtschip zal aankomen.
Het schip heeft schyribaar door tegen
wind veel vertraging en heeft bovendien een
schadè bekomen aan de stabiliseerings-
vlaken. 5|
Deze schade bekwam het Zaterdag, vol
gens de telegrammen van Dr. Eckenen, aan
bakboordzyde. De commandant seinde toen
dat het gewenscht zou zyn dat een stoofri-
schip in de nabyheid bleef voor eventueele
gebeurtenissen, dit werd later niet moer
noodig geacht. Het luchtschip stuurde aan
op ‘Kaap Hatteras, aan de Amerikaansche
Oostkust. OnofhankeJyk van dë gevraagde
hulp heeft-het Amerikaansche departement
van mfirine alle lichte kruisers te Roads en
alle torpedobootjagers te Charleston op
dracht gegeven direct naar zee te vertrek
ken, om het luchtschip ter hulp te komen,
indien dit noodig is.
Dr. Duerr, de constructeur van het lucht
schip deelde aan het Wolffburehu mede, dat
het heel goed mogelyk is geweest om de
heistellingen aan te brengen, omdat men
binnen bij de bespanning kon komen en de
afgeslagen bespanning weer vastmaken. In-
dien de bespanning niet van de constructie-
ytylen is losggraakt, doch gescheurd is, kan
men ook de, gescheurde deeJen^eer aan el
kaar bevestigen. Reservebespa^^^Èfe niet
aan boord, maar het hindert ookirSJP wan
neer er in het ergste gevat een opening,
blyft. De bestuurbaarheid is niet beïnvloed.
Dat is het essentieele. Het eenige nadeel is.
dat'de snelheid verminderd wordt. Na het
aanbrengen der reparatie heb ik reeds, zoo
zei hy, een bericht ontvangen, dat de „Graf
Zeppelin*’ weer een snelheid van 87 K.M.
ontwikkelt.”
De berichten spraken elkaar nadien tegen
of het luchtschip de Bermuda-eilanden was
gepasseerd, of dat het direct afstevende op
de Amerikaansche kust. Inderdaad schjjnt
Dr. Eckener tweemaal in de nabyheid van
de Bermuda-eilanden te zy> geweest.
Stellig werd verzekerd dat de „Graf Zep
pelin” reeds Zondagmorgen 6 uur 50 tydfvan
New-York, d.i. omstreeks 12 uur Amster
damsche tijd, de Bermuda-eilaifden was ge
passeerd en men verkeerde dientengevolge
in de vrtle meening dat het luchtschip in
elk gevalXles middags op het vliegvëM La
kehurst zou landen. Maar deze verwachting
moest helaas blyken ydel te zyn geweest.
Dr. Eckener heeft zich genoodzaakt ge
zien, de snelheid van het lichtschip zooda
nig te verminderen, dat het volgens eén bè-
ïekening van den chef van den marinestaf
te Washington niet vóór Maandagochtend
acht uur New-Yorksche tyd, d.w.z. Maan-
dagjmiddag 1 uuir Amsterdamsche tyd,
ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda on omatrekoo «Wmoaunda tot <ton bworgkrinc):
1—6 regela LM, «Um r«gel maw MS. Van buiten Gouda en dan bozorgkring:
1—4 regeto LM, elke regel meer Md. Adrerteartifa in tot Zatardagnummer M M
bjjalag op den prtja. Uefdadighddnudrartentidn de helft van den prga.
INGEZONDEN MEDEDREL1NGEN: 1—4 regel* LM, elke regel meer ML O»
de voorpagina M tt booger.
Gewone advertentiln en ingezonden mededeeüngen btf contract tot aeer gereduceerdea
prtja. Groote lottere en randen worden berekend naar plaateruimta.
Advertentiin kannen worden ingezonden door tMocbcnkomat van aoliede Boekhand»*
laren, Advertentiebureaux en onze agenten en moeten daagn vóór de piaataing aM bat
Bureau zyn ingekomon, teneinde van opname veneM>4 to afjn.
aiiiiiseerd had, cn. zoodra hij hierop had
geantwoord, begon zij oen preek over het
gevaarlijke, om vrouwen alleen thuis to
laten. Ik begreep niet» waar zij heen wil
de, en Torcy evenmin want wij dachten
beiden., dat het dp mij gemunt was. Ik zei,
heb je je dan gisterenavond eng verveeld.’’
'„Dat is niet te verwonderen”, antwoorU I Gagerot. „Daar zijn zij.'
de zij; „want ik heb deen inide bekenden’ -w».» :n<ii«ninnd mn
die mij komen opzoeken, als gij uit zijt.
Evenwel, ik zit .liever alleen, dan bezoek
te krijgen van iemand als Raai Chagoin.’’
Op dit’oogenblik zag .Torcy, die in het
plaatwerk ztat te bladeren, vérschrikt op,
en vroeg Is Paul Oh agoiiy er dan ge
weest?” - „WW zeker’antwoordde Cor-
van net bestuurbare iuentsenip van net
Zieppeim-stelsei, lyinecht stond tegen dat
van den oud cavaierie-olficier, graaf Ferdi
nand von Zeppelin.
Het was in de eerste jaren der proef
nemingen met Zeppelin’s „starre systeem”
te Friedrichshafen, dat in een naburig pro
vinciaal blad regelmatig correspondenties
uit Friedrichshafen verschenen, welke met
een schuilnaam waren onderteekend, en die
op Zeppelin en zyn plannen een bytende
cntiek uitoefenden. „Onzin, geld weg-
smyten.
Dwaze tierschenschimmen van een
cavalerist,
die van techniek geen flauw begrip hedlt.
Zoo ongeveer, werd over de uitvinding van
Zeppelin geschreven. En dat in een tyd,
toen inderdaad ook de aller-alierhoogste
Duitschers met koninklijke titels, alsmede
koningen en koninginnen uit het Ryk dèr
Techniek als Bertha Krupp, in bewaard ge
bleven brieven beleefd maar duidelyk elke
ondersteuning van de tierschenschimmen"
geweigerd hadden.
De oUde graaf was woedend!
Wie kon de schryver zyn?
Men speurde maanden lang, tot men er
achter kwam, dat een zekere literator, dr.
Hugo Eckener genaamd, de schuldige was,
die op deze wijze het wAerk van Zeppelin in
de oogen der wereld belachelijk trachtte
te maken. Op een zonnigen ochtend trok de
„alte Graf” er op uit, ontdekte Eckener
bezig zyn tuintje om te spitten, en riep
hem over de heg toe:
„Goeien morgen, Ik ben Zeppelin!”
Morgen. lik heet Eckener.”
„Ja dat weet ik,” zoo begon nu Zeppelin.
„En ook weet ik, dat u de schry ver van die
venijnige stukjes tegen myn luahtschip is.”
„Zoo zoo!”
„Jawel: zoo zoo. Maar waar schryft
over, mensch Heeft u ooit in een luchtschip
meegevlogen?”
„Neen?” z
f<Nou, dan vliegt u morgen maar eens
mee. En dan kunt u naar afloop voor myn
part nog tienmaal gemeener stukjes schrij
ven dan vroeger.
„Afgesproken!”
„Afgesp roken!”
En Eckener vloog met Zeppelin.' En werd
andersdenkende, een der vurigste Zeppelin-
geestdriftelingen. Schryven deed hy niet'
meer. Geen letter. Hy kwam by den ouden
graaf in de leer, werd diens opvolger, en
geldt thans als de grootste man ter wereld
op het gebied van Zeppelin-luchtschepen.
EISn GEHEIMZINNIGE MISDAAD.
18 -
Gagwot nam daarop afscheid. Hij had
wel lust om Torcy ’te^waarschuweu, of om
de Chanigiron te gaan opzoeten, inn^ vond
beide eenigëzins' gevaarlijk, en ’besloot
daarom, naar de woning Vak Lavignan te
gaan, als een o«izijdag grondgebied, waar
hij jkon vernemen wat er voorviel, zonde*
den sohijn te hebben, dot hij zich met iets
temóddcfe z
Toen Gagerot bij Lavignan bi^jéntrad,
baddert man en vrou<w een hevigen twist.
>,J&!” ripp Lavignan uit, ^het is> een
laagheid, een baobaarsohheiJT Wat had die
arme vrouw je gedaan?” - „Wat zij mjj
gedaan hlid?” hernam' Cornelie. „Dat lie*
verije, met hare zedige oogjes, bet hart p
de lippen, het haar gladgestreken, een
Heilige Maagd van iLphaöl, zxx>als gij
haar noemt, dat mfij peggen laat, dat zij
njet thuis is, en uren lang een Paul Ch i-
göin bij zioh houdt! Het is wgfl aardig: 1
En zoudt gij willen, dat ik daCzoo maar
aanzag?” - „Maar wat raakt dat u?"
riep Lavignan. uit. .,Het raakt mij zoo
Vëel, dat ik hert aardig vind, en he4 vertel
wfaj ft: wrtl. Ik heb todi he^ recht
Wordt eerst hedenavond op Lakehurst verwacht.
Lakehurst zal kunnen arriveeren, anderAi
spraken reeds van Maandagnamiddag en
\olgens een zoo juist ontvangen,bericht zal
het wel hedenavond laat woroen eer het in-
uerdaad Lakehurst bereiken zal.
Volgens hedenmorgen te Friedrichshaven
ontvangen berichten ligt het depressiegebieo
ten oosten van het Amerikaansche vaste
land nog steeds op dezelfde plaats. Hieruit
blykt waardoor de „Graf Zepeplin” by den
sterken*noord-westen wind, welke het lucht
schip ontmoette, de windsterkte bedroeg 30
Meter per sec., koers naar het zuiden heeft
genomen, om het ten z.-w. van de Bermuda-
eilanden gelegen hoogdrukgebied.te berei
ken.
By déze manoeuvre is het luchtschip weer
veel naar het oosten over de eilandengroep
afgedreven. Als bevestigt wordt dat de
„Graf Zeppelin" thans het hoogcjrukgebied
bereikt heeft, zooals dooi; het Amerikaansch
marinestation op Lakehurst wordt gemeld,
dan zal het by de huidige snelheid van het
luchtschip nog minstens 16 uur in den na
middag worden voordat Kaap Hatterus be
reikt wordt. Dat de „Graf Zeppelin”, zoo
zegt het bericht, siechts op# halve snelheid
vliegt zal aan twee oorzaken toe te schry-
ven zyn.
In de eerste plaats is het luchtschip door
de Zaterdag opgeteopen schade in het berei
ken van een groote snelheid gehandicapt
terwyl daarnaast getracht schynt te wor
den zooveel mogelyk brandstof te sparen,
daar het mogelyk is dat het luchtschip op-
irieuwr kort voor het bereiken van het doel
sterken tegenwind ontmoet. Daar het lucht
schip hedenmiddag reeds honderd uur in de
lucht zou zyn, zal in dit geval jjetracht wor
den, met groote kraoht door het dopre\sie-
gebied heen te vliegen. De afstand van Kaap
Hatterus naar New-York is nog zoo groot
dat in het gunstigste geval het luchtschip
in de late avonduren Amerikaansche tyd
Lakehurst kan bereiken.
Op Lakehurst.
Op Lakehurst was men Zondagmorgen
reeds vroeg op de Been. Het anders zoo
rustige plaatsje krioelde van de talryke
menschen, die daar reeds den avond te voren
waren gearriveerd, i
Om zeven uur was de trek naar Lakehurst
in vollen gang. lAiizenden auto’s rukten in
lange files naar het vliegveld op. Zy wer
den echter alle reeds aan den ingang van
het plaatsje Lakewood aangehouden en hun
eigenaars werden gedwongen, hun wagens
daar achter te laten en te voet den 3 K.M.
langen weg naar het vliegveld af te leggen.
Siechts auto’s van offideele persoonlykhe-
den en van de pers mochten doorrijden.
Reeds in den vroegen ochtend stonden de
wagens van Lakewood^af in een dubbele
haag ter weersz(jdénvan den toch al niet tc
broeden weg over een afstand van verschei
dene K.M. lengte geschaard, zoodat er
slechts een smalle ryweg overbleef en van
keeren of uitwyken geen sprake meer was.
Terwyl dus de talloos velen in gespannen
verwachting den gezichtseinder afzochlen
kwam plotseling als een koude douche het
bericht, dat de mededeeling, dat de Zeppelin
\reeds op 320 K_M. ten Zuid-Oosten van den
Ambrosevuurtoren zou zyn gezien) onjuist
is geweest en dat het luchtschip integendeel
nog 1200 K.M. van Lakehurst verwijderd"
moest zyn. Het bericht ontketende een wedA,
loop naar den eersten officier van het mari-
ne-luchtstation, die echter evenmin in staat
was nauwkeurige inlichtingen omtrent de
positie van de Zeppelin te verstrekken. Om
half negen Jtoorde men dan, dat het lucht
schip Riet een aantal Oceaanschepen groe
ten moet hebben gewisseld ,doch ook dit
werd niet nader bevestigd.
Eckener contra Zeppelin.
Van tegenstander tot enthousiast.
Dr. Eckener is niet altyd de enthousiaste
pro- ZeppeMn man geweest, zooals men hem
thans over de geheele wereld kent. Integen
deel. Immers in zyn vroegere levensjaren
heeft dr. Eckener behoort tot de „anders-*
denkenddb", wier geloof in de toëkomstj
aelio, „wtet/gij dat niet? Hij is den luv1
ven avond^geblcven ,,Dat is niet
waar!” riep Torcy, zoo bleek als een lijk
k ,,Ja, mijnheer Gagerot! viel Cornelie
nter haren irfan in de rede, „Torcy heeft
lAdj in het gezicht gezegd, ,,dat Is niet
waar”, en Lavignan heeft hem geen oor
veeg gogeven. <Zulk eeui man zegt nog, dat
zijn vrouw haar fatsoen niet houdt -
„Maar wat i.» er verder gebeurd?” vroeg
Gagerot. - „Torcy is als een razende het
atelier uitgeetoven en naar ^ijn woning ge-
loopen.” - „En naderhand?’’ antwoordde
Lavignan, „heb ik CotrneUe belet, om uit
te gaan want zij wilde giaan ien, wat er
voorviel.” - „En hoe lang is Torcy nu
reeds weder weg?” vroeg Gagerot.
„Een paar uren antwoordde Lavignan;
„maar daar hoor ik hem wod^ naar zijn
atelier gaan.”
Gagerot met zijn lenlijk karakter ver
heugde zich in hetgeen er gebeuren zou,
toen men zacht aan het atelier van Torcy
hoorde aankloppen. Cornelie kon haar
nieuwsgierigheid niet bedwingen en keek
eens uit. „Het zijn twee dames”, zedde zij
met een zachte stem. - „Ah, zoo!” dacht
üet waren inderdaad mevrouw de Br «vis o
en Camille.
Torcy verwonderde zich ’'zeer, toen hij
meVrouw de Changirdh herkende. Op he
eerste oogenblik verwenschte hij zijn be
roep, dat hem dwong om dit lastige be-_
zoek met vriéndelijk» beleefd!»ei<| te ont-
Omtrent den tocht van het luchtschip op
Zaterdag en Zondagochtend kunnen nog de
volgende byizonderheden worden gemeld:
Volgens een door het marinestatikn te
Chatham in den staat New-York ontvangen
draadloos bericht, was de Zeppelin Zater
dagmiddag vier uur (9 uur Amsterdamsche
tyd) nog op circa 2050 KjM. van Lakehurst
verwyderd. Om zeven uur des avonds (12
uur Amsterdamsche tyd) was de afstand tot
1750 K.M. verminderd.,
Kort daarop ontving het marinestation
het volgend rechtstreeksch draadloos tele
gram van het luchtschip: „Wy maken gun-
stagen voortgang op ongeveer driekwart der
normale snelheid in de lucht. Zaterdagmid
dag om zeven uur tyd van New1-York, was
onze^ositie 34 gr. 40 m. N-Br. en 56 gr. 10
'm. WJu. Indien wy met dezelfde snelheid
BUITENLANDSCH NIEUWS.
DUtlSCHLANU.
Auto by Beriyn door een trein medegesleurd.
Zaterdagmiddag is by het station Eich-
kwalde in Beriyn, by den overwég aan de
%.aiser Friedrichstrasse, een auto door een
personentrein van het traject BeriynKö-
nigswusterjjtttoBn gegrepen en ongeveer 200
M. nieoge.'jjJMJe drie inzittenden van den
Lauto zyn offlteK leven gekomen.
rung nog grookor, torn hij vernam, met
welK oogmerk mevrouw de Cbaagirou g
komen was.
„Hel spijt mij, movrouwI’ begon hij;
„maar u. heb. nog niet oin uwe verzame
ling kunuen »Wi.»en. - „Dat geloof ik
wex’ antwoordde Camille, „maar het ia
ook niet daarover, dat Ik n wilde spre
ke». - „Wat we» ei» dun van uw verlan
gen?’ „Gij hebt gisterenavond mijn-
,haur de Clianglron gjzien?" Torcy bloos
de, want deft> vraag bracht hem* te bin
nen, waarom de Changiron gekomen was.
„Ja, ine\rouw! antwoordde hij. „Mijn
heer de Changiron liad zich ongerust gc-
maalt over een dreigement van Chagoin.”
„Daarover wikte ik niet spreken.”
„Neen!’ <viel mevrouw de Brevise hierop
in, „wij hebben niet het minste recht o’
vecringon om te weten f wat er bij u kan
voorgevallen zijn; maar wanneer gij hoort
wat er gebouwd is, zult gij begrijpen waar
om mijn dodiiter zich ongerust maakt.’
Daarop wrhpakte zij het geval van '°n
brief aan Gagerot, alsook, hoe de Changb
ron zich naar liet rendez-vous luid begeven
en tot nog toe niet teniggekomen was.
Daarop vervolgde zij ''met een verlegenheid
d e Torcy bewees, dat zij Wel geyoelde,
hoezeer hetgeen zij zedde hem krenken
moest: „Voordat wij de pólitie te hulp
rbfpen.lom te weten of mijnheer de Cban-
giron ook het slachtoffer van een valstrik
was geworden, zijn wij hier gekomen, om
te vragen, of de juffrouw, wier naam men
bem zou openbaren, en die bij u woont,
om io spreken, dhukt mij t* BeliWive uul,
itc liug njel. De kamermeid eu de purUer- I
ster xuunen het getuigen. -
„Wat is er gebeurdvroeg Lav.gnan.
„tiet suiujoi* dat gisteravond, Usiwjjl 'iorcy
ui£ was, Claagoln hier is geKomen, en een
bezoek bij Antonie heeft afgelegd. - „Ter
■vijl zij mij liet zeggen, dai zij niet thuis
was’voegde Cornelie er bij„Zoo
waarlijk?” zeide Gagerot. „Ja, ^»o
waarlijk’ liervatte Cornelie. „Maar het
mooiste is nog jets andere. Toen Manuel
thuis kwam, en vrpeg, of er iemand ge
weest was, heeft men geantwoord', dat er
niemand was gekomen.”
„Van .morgen kwam Torcy oij mij,
niij een plaatwerk van oude Franse'
dendraahten te leen te vragpn.
had ik het hem gogevon, of Cornell
hem, of hij zidh bij de Oliangiron wel ge-