JNKAAS
Tunnelplan nadert zijn uitvoering
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN
otheekbank
Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Zon- en Feestdagen
D
1
IS®
s
Groot en belangrijk werk, dat 363.000 kost en dat een
jaar na de gunning geheel gereed moet zijn.
Bouw van drie tunnels van de Spoorstraat naar den
Ridder van Catsweg en van een viaduct van de
Stationslaan naar de Noothoven van Goorstraat.
Waar de tunnels beginnen
en eindigen.
I a 993/,
BARCELONA GEVALLEN.
De stad door de troepen van Franco bezet.
No 19942Donderdag 26 Januari 1939 77e Jaargang
BERGAMBACHT, BERKENWOUDE, BODEGRAVEN, BOSKOOP, GOUDERAK. HAASTRECHT, MOORDRECHT, MOERCAPELLE,
NIEUWERKERK, OUDERKERK, OUDEWATER, REEUWIJK, SCHOONHOVEN, STOLWIJK WADDINXVEEN, ZEVENHUIZEN, enz.
x. P. R. HOORWEG
jek 17 cent, overal waar de
:king
1NUARI 1939
A
celoiia. Zij hebben Rubl veruvcxd, welke
dagen langzaam weer op gang wordëh
men
4G
UABI 1939
346 16506 19124
lekend, aan de rechterzijde voor den Graaf
l
het r
hoeve
gehad. Een tweede trein heelt vanmor
gen om vier uur getracht uit Barcelona
te vertrekken, doch de spoorlijn werd
vluchtelingen, die verdeeld zijn over de
verschillende provincies van het recht-
sche Spanje, naar Barcelona zal komen.
De nieuwe burgemeester.
In een interview met een verslaggever
nis van zijn benoeming uiteengezet.
Daar, aldus Matue Pla, Catalonië door
zulke nauwe banden met Frankrijk is
tieke figuur willen kiezen, want hoewel
ik lid ben geweest van de monarchisti-
wan-
letsel-
houder v;
A. Polet,
verteld.
ucn dag na het binnenrukken van. de
troepen de arbeiders bevel zullen krijgen
weergeschut werd op hen gevuurd.
De zenuwen van de vluchtelingen zijn
geschokt door den honger en de inspan
ning. Toen de vliegtuigen naderden,
Arbeiders moeten via de Goudsche
Arbeidsbeurs worden betrokken.
Gebrek aan voedsel?
De laatste trein uit Barcelona, di§ het
der grootste vraagstukken is, de levens-
middelexivoorziening van Barcelona. Tot
dit doel zijn op Majorca, te Saragossa en
te Lcrida groote levensmiddelen depots
ingerichts, terwijl bovendien uit alle
deelen van Spanje vrachtautokaravanen
op weg naar Barcelona zijn.
Juist voordat de correspondent van
Reuter hedenmorgen te Cerbere aan
kwam, vlogen vier Savoia vliegtuigen
over een hoek Fransch gebied. Er wer-
den twee, waarschuwingsschoten gelost
door de Fransche luchtal'wecrkanonnen.
Bezetting nauwkeurig voorbereid.
Reeds een maand geleden zijn door de
regeering van Burgos gedetailleerde
voorzieningen getroffen voor de bezet
ting van Barcelona. Onder het gezag van
den minister van binnenlandsche zaken
-...oD„heelt kolonel Hungna, de chei van de
Barcelona, hadden de rgchtschen naai1 inlichtingendiensten, die belast is met
hun zeggen een opmersch van vijl mijl -
ten uitvoer gelegd. De Navarreezen. na-
JjJEN belangrijk werk, dat in de verkeers
situatie in de omgeving van den over
weg een belangrijke verbetering zal bren
gen, gaat zyn verwezenlijking' tegemoet. Op
i Februari a.s. zullen de Nederlandsche
Spoorwegen voor rekening van de gemeen
te Gouda aanbesteden de uitvoering van het
tunnelplan, bestaande, uit den bouw van
een tunnel van de Spoorstraat naar den
Ridder van Catsweg onder de spoorlijn
GoudaUtrecht en den aanleg van een
viaduct voor een verbinding van de Sta
tionslaan naar de Noothoven van Goor
straat. Een jaar na de gunning moet het
geheele werk worden opgeleverd.
Reeds langer dan een kwart eeuw is uit
gezien naar een verbetering van den toe
gang aan de Noordzijde van onze stad.
Aanleg van noodweg.
'pENEINDE het verkeer in beide richtin-
weinig mogelijk te belemme-
een ieder.
Wat de ravitallleerlng betreft, staan
duizenden vrachtwagens met levensmid-
i 'delen, kleedlng en dergelijke, sedert
hedenochtend op niet grooten afstand
van de stad te wachten. De volgende cij-
tofs worden genoemd: 8UÜ.000 kg brood,
evenveel meel, 2UO.OÜO blikken conserven,
2U0.UXJ rantsoenen vleesch voor de eerste
hulp.
De politiedienst zal waargenomen wor
den door groepen Guardi Civil. Een zeer
ABONNEMENTSPRIJS: per kwartaal 2.25, per week 17 cent,-1 vL
bezorging per looper geschiedt. Franco per post per kwAtaal 3.15.
Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: MARKT 31, GOUDA
bii onze agenten en loopers, den boekhandel en de postkantooren.
Onze bureaux zijn dagelijks geopend van 96 uur. Administratie en Redactie Telef
Interc 2746. Postrekening 48400.
gen zoo v. «ivunue-
v ren, moet over de spoorbaan een noodweg
fe worden aangelegd. Met dit werk, dat de
k Spoorwegen en Gemeentewerken in eigen
beheer uitvoeren, is een aanvang gemaakt.
Gerekend van den Ridder van Catsiweg
af, zal de noodweg rechts van den bestaan-
a 101
i de duidelijkheid zullen wij echter >d<‘
“ln lanwte v?n de whht zy in de
in den Ridder van Catsweg het weg- I
anti tnnnol nnomnn I
I langzaam verkeer blijven echter tot en met
I’ de bebouwing, die in de toekomst zal over-
blijven, dat is tot de poort naast de slagerij
van den heer C. Jansen, op gelijk niveau
met de winkels. In verband met het in ta
voeren eenrichtingverkeer, krijgen de win
keliers langs hun zaken heeij het langzaam
verkeer, dat in de richting van de stad
gaat. Bovendien blijft het trottoir langs de
winkels, want voetgangers zullen ook na
uitvoering van het tunnelplan via de
kun-
De komende situatie.
]-Joe lang worden nu de tunnels en waar
is he^ begin en het einde, aldus een
vraag, die veren zich stellen.
Vooraf dit. De feitelyke tunnels liggen
alleen onder de spoorbaan, de op- en afrit
ten heeten toegangswegen. Men krijgt dus
maar een klein gedeelte, dat onder de
spoorbaan doorloppt, !nl ter lengte van
18.96 meter. Zyn de tunnels overdekt door
dat de spoorbaan er over heen loopt, de
op. en afritten zijn onoverdekt, men kan er
van een hooger punt af in kyken. Ter wille
van --4.4— j-
geheele lengte van de wegen, waar zy in üe
Spoor straat hetv bestaand niveau verlaten
en i
niveau bereiken, tunnel noemen.
De tunnel voor het snelverkeer wordt 210
meter lang. Zy begint in de Spoorstraat
ter hoogte van de garage van den heer D.
J.- van Dam en komt in den Ridder v;«n
Catsweg uit op^pen punt, dat in het ver-
lengde ligt van de noordelijke beschoeiing
van den Graaf Florisweg. De tunnel voor
snelverkeer gaat dus juist den Graaf Flo-
risweg voorbij, doch dit geeft niet, daar
hier in de toekomst, zooals gezegd, toch
een groot plein komt.
De twee tunnels voor
o uwe j £,e twee tuiiiirjs vvu* langzaam verkeenj
lang moeten gedreven worden door electro- krygen in de Sterstraat haar beginpunt te-W Spoorstraat naar en van het station
---- - I bestaande slagerij .van den heer nen gaan. Aan het einde komt dan een
n en bereiken den Ridder van Cats- trap naar het viaduct.
de vyi I
Voor het drooghouden van den 1 heerenhuizeft, die, van den overweg af g>
van lek-, regen, en'zakwatfr x-’ - j
wordt een gewone open bemaling toegepastflorisweg staan. De wegen voor langzaam
de Ridder van Catswèg en de in aanleg
zijnde verbindingsweg van den Ridder van
Catsweg naar de Gouwe.
De bestaande bestrating van de Spool-
wegstraat zal men tegen den geslagen
damwand aanwerken, opdat het verkeer
langs de Spoorwegstraat, dat voor die
straat bestemd is, kan doorgaan. Ook de
straat tusschen den muur langs het kerk
hof en den damwand dient begaanbaar te
blijven als toegang tot de gevestigde ga
rage, terwijl naarmate het werk vordert
ook onder langs het viaduct een verbinding
met de Jan van der Heijdenstraat zal tot
stand komen.
Er komen drie tunnels, een voor snej
verkeer in beide richtingen en twee voor
langzaam verkeer met eenrichtingverkeer.
Het gedeelte voor het auto-snelverkeer
krijgt een doorgangshoogte van 4.05 meter
en een breedte van 6.80 meter inbegrepen
de schampkanten. Links en rechts komen
de banen voor langzaam verkeer, resp. 4.50
M. en 4 M. breed, inbegrepen de trottoirs
voor de voetgangers resp. 1.50 M. en 1 M.
breed. De ruimten onder de banen voor
langzaam verkeer dienen voor de onder
brenging van buizen en kabels aan de ééne
zijde, terwijl aan de andere zy'de het hoofa-
riool wordt gelegd, dat de rioleering van
het Noordelijk stadsdeel verbind| met het
pompgemaal achter de Jan v. d. Heyden-
straat.
Dit viaduct over de tunnel, dat de Sta
tionslaan met de Jan v. d. Heydenstraat en
later met de Noothoven van Goorstraat 4 al
verbinden, krijgt een breedte van tien me-
De tunnel onder den spoorweg komt le
rusten op houten palen; de toegangswegen,
het viaduct en de muur langs het Israëli
tisch kerkhof op gewapend bêtonpalen. Het
werk zelve wordt in gewapend beton uitge
voerd, waarbij aan wapeningsijzer ongeveer
350.000 K.G. zullen noodig zy’nf De muur
langs het Israëlitisch kerkhof zal men in
metselwerk optrekken, nog verhoogd door
een hekwerk van buisyzer waartusscheii
harmonicagaas.
De aannemer zal vooraf, na het maken
van een kistdam in den Bleekerssingel, hot
bestaande Bloemendaalsche sluisje, de
brug die den Bleekerssingel met den Kat-
tensingel verbindt, de bestaande beschoeiin
gen en bruggen, afbreken en het water
langs de Spoorwegstraat dempen.
Twee groote pleinen.
Een groot verkeersplein zal ontstaan
tusschen het einde van den tunneloprit, den
Bleekerssingel, den Kattensingel en de’
Boelekade. Het plein zal worden geëgali
seerd en bestraat. Evenzoo worden de
bruggen bij de samenkomst van den Rid
der van Catsweg en Graaf Florisweg ge
sloopt, het water gedempt en bestraat
Ook hier ontstaat een groot plein, waarep
uitkomen de tunnel, de Graaf Florisweg,
Het tunneiwerk.
J£én der eerste werkzaamheden voor den
aannemer by de uitvoering van -het
tunnelplan zal bestaan in het omhoog bren
gen van de spoorbaan. Daartoe worden 36
beslagen oregon-pine-palen van 16.50 Me
ter lengte en zwaar 40 x 40 c.M. ingeheid
en jukken saamgesteld die de hulpbruggen
60.000 K.G. ijzer dienen te dragen.
Het spreekt wel vanzelf, dat deze werken
des nachts moeten geschieden. Trouwens,
al het heiwerk binnen een afstand van
3 Meter van de spoorbaan zal des nachts,
op uren en tyden door de directie van de
Nederlandsche Spoorwegen te bepalen,
worden verricht. Tydens de uitvoering van
het werk mag het treinverkeer geen enkele
belemmering, hinder of vertraging onder
vinden. Het heien der palen, die op een af
stand van méér dan 3 meter buiten -den as
van den spoorweg komen, kan tijdens den
treinenloop slechts met inachtneming van
de door de directie noodig geachte voorzor
gen geschieden.
Alvorens men met de ontgravlng'van den
bouwput tot de vereischte diepte zal aan
vangen, moet een stalen .damwand,
160.000 K.G. yzer, ingeheid worden, Ovei
den bouwput komt een voetbrug voor het
leizigersverkeer van- en naar de richting
Schoonhoven.
De aannemer zal een bronbemaling aan-
leggen, waarvan de filmers zyn aangebracht
in de onder de veen- en kleilagen liggende
zandlagen. Deze bronbemaling moet dienen
om den druk tegen de Veen, en
weg te nemen. De pompen van
ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda en omstreken (behoorende tot den bezorgkringj
15 regels 1.30, elke regel meer 0.25. Van buiten Gouda en den bezorgkring:
1—6 regels 1.55. elke regel meer 0.30 Advertentiën in het Zaterdagnummer 20
byslag op den prijs. Liefdadigheids-advertentiën de helft van den prijs.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN: 1—4 regels 2.25, elke regel meet 0.50. Op
de voorpagina 50 hooger.
Advertentiën kunnen worden ingezonden door tusschenkomst van snliede Boek
handelaren, Advertentiebureaux en onze agenten en moeten daags vóór de plaatsing
aan het Bureau zyn ingekomen, teneinde van opname verzekerd te zijn.
Gewone advertentiën en ingezonden mededeelingen by contract tot zeer gereduceerden
prijs Groote letters en randen worden berekend naar plaatsruimte.
84 189 200
04 506 528
73 788 780
41 1090 1167
35 1596 1509
31 1940 1972
55 2263 2300
53 2775 2910
32 3290 3340
11 3861 3885
13 4135 4162
11 4450 4500
18 4913 4930
!2 5344 5450
>0 5076 5080
17 0030 6036
1 6401 6404
,4 6780 6043
3 7307 7416
6 7700 7730
5 8027 8077
9 8370 8440
4 8717 8760
0 9732 9823
0 10227 10300
0 10027 10030
3 11005 11101
2 11318 11372
3 11095 11710
1 12103 12111
2 12507 12585
l 12981 13040
13429 13530
1 13805 14035
l 14518 14508
i 15140 15170
L 15420 15454
15751 15708
10204 10273
i 10573 16011
I 10879 10925
17247 17204
17505 17003
18040 18005
18477 18507
18345 10020
19313 19372
19844 19852
20140 20272
20071 20736
plannen den
ting van een
degraafschen o.
een groot terrein afgestaan, een betonnen
brug gebouwd, en het woonwagenkamp ver
plaatst worden. Een nieuwe waterinlaat uit
de Breevaart naar den polder kwam gereed.
Inmiddels volgden de aankoop van ver
schillende perceelen, huizen en gronden en
aangaan van overeenkomsten ten be-
van het tunnelplan. Met de verbree-
ding der singels en den bouw van een nieu
we brug over de Kamemelksloot werd een
aanvang gemaakt. En zoo zal dan nu de
aanbesteding van het tunnelplan geschie
den.
Over dit groote werk heeft de wet-
van openbare werken, de heer
‘t, ons interessante bijzonderheden
polltleken strijd deelgenomen, en ben Ik
nooit afgevaardigde geweest.
Matue deelde voorts nog mede, daV etn
)12 1164 1186
)05 2087 2112
108 3478 3545
)30 5070 5170
)84 6126 6152
>77 6622 6754
141 8041 8101
.96 9320
100 10073 10223
10 11702 11760
:72 13585 13591
58 14674 14738
62 15498 15608
02 16918 16941
70 17723 18038
98 18730 18797
50 20091 20397
genover
C. Jansen en
weg tegenover het tweede van
flOBBSCHE COLllAM.
375 615 859
1584 1745 1844
3121 3144 3216
3961 4010 4053
4075 4713 4734
5549 5743 5955
6357 0448 6606
7193 7237 7422
8686 8988 9037
9830 9872 9951
11434 11837 14878
12808 12994 12996
13847 13907 14119
14888 14889 15205
16267 16407 10502
17069 17256 17265
18098 18230 18230
19724 19770 19820
20441 20514 20587
ter inbegrepen twee trottoirs van twee
meter elk. r
De doortrekking naAr de Noothoven van
Goorstraat zal niet onmiddejlyk tot stand
komen. Men stuit nJ. op de spoorbaan
GoudaSchoonhoven, welke overbrugd zou
moeten worden, hetgeen overbodig is, om
dat de tramlyn, zooals men weet, opgehe
ven wordt. Zoodra dit gebeurt en de grond
is in eigendom verkregen, kan de weg naar
de Noothoven van> Goorstraat worden dour-
getrokken.
In de tunnels zullen de scheidingswan
den tusschen groot en klein verkeer en da
grondkeerende wanden onder de spoorbaan
worden bekleed met gele tegels. Buiten de
tunnel Worden de betonwerken en de
den van het viaduct bekleed met
werk.
Van het oorspronkelijke plan om de af
scheidingen tot boven het straatniveau in
beton op te trekken is, na een beziohtiging
van kunstwerken elders in het land door
het gemeentebestuur, afgezien. Er komen
nu op de wanden ijzeren hekwerken van
stijlen om den Ito meter en twee horizon
tale ijzeren buizen van 10 c.M. dikte. Dit
geeft wel onderhoud^ doch daarmede wordt
een ruiifier doorzicht verkregen. De vloer
van de tunnel, van de toegangswegen en
van het Oostelyk deel van het viaduct zal
bestaan uit dikke klinkers op zijn plat in
cementspecie mechanisch ingetrild, zooals
op den Kattensingel liggen. De trottoirs
krijgen tegels met betonbanden. De afvoer
van het regenwater geschiedt door putten
en goten naar een waterkelder. daarboven
wordt e«i pompgebouwtje gebouwd, waar-
\erkeer krygen een lengte van 115 meter.
De tunnel voor snelverkeer zal dieper
nomen, daft de beide andere. Voor de sncl-
verkeerstunnel bedraagt de helling van de
rijde van. den Kleiwegsbrug 1 op 30 meter
en van den kant van den Ridder van Cats
weg 1 op 27 to, voor de tunnels voor lang
zaam verkeer van beide zijden 1 op 23
‘meter;
De breedte van de eigenlijke tunnel van
by na negentien meter is belangrijk groo-
ter dan. die van den bestaanden overweg.
Dit komt, omdat de Spoorwegen een derde
spoor met wissel over de tunnel zullen leg-
gen-
Het verkeer in de Spoorstraat.
Uit het bovenstaande blykt, dat in de
Spoorstraat de tunnel voor het snelverkeer
dus al spoedig gaat dalen. De tunnels voor
Duizenden vrachtauto’s met levens
middelen staan reeds geruimen tijd
gereed.
E rechtscfic unisingelingsbewcging
om uuiceiona Vordert en men ge-,
luolt, dat ue val van ue Cataluansclie
hooldstad ophanden is, zoo seinde Keu- I
ter en voegde er aan toe dac alle weer-
srunu van de regetxingstroepen gebro
ken was.
in den noordwestelijken sector van
Llobregat, waar de rivier wcgbuigt vaii
een volledige door vertirandingsmotoren g
dreven reserve-pompinstallatie is voorge
schreven. i’
bouwput van lek-, regen- en1 zakwater
260 294 304
643 651 683
1152 1160 1201
15,46 1549 1592
2043 20^7
2437 2503
2834 2841
3119 3208
3000 3612 3639
3940 3963 4065
4554 4563 4575
4981 5036 5043
5317 6362 5373
5775 5832 5850
0129 0189 6318
0351 0657 0727
7110 7184 7232
7397 7571 7601
8033 8070 8075
8860 8124 8482
9272 9292 9375
9702 9727 98t) 7
10035 10051 10110
10382 10393 10449
1090J 10947 10952
11212 11227 11281
11482 11503 11525
11810 H896 11904
12005 12161 12171
12539 12548 12647
13011 13034 13050
13384 13426 13146
13532 13030 13041
13918 13939 13975
14201 14202 14301
14572 14585 14003
15065 15137 15'225
15719 15806 15950
16328 16530 10701
17135 17183 17244
17625 17641 17601
17910 18001 18043
IC331 13334 13T30
.8685 18691 18707
.9011 19030 19130
9643 19714 19710
10004 30073 20131
10516 9525 20595
10812 30821 20942
1181 m?t i 70.—,
het bestudeeren van de verschillende
kanten van hel probleem, besloten, dat
deren thans de buitenwijken van Bar-
plaats aan den voet der heuvels rondom den post te bezetten, dien zij voordien
Barcelona llgi en zijn reeds verder ge- j Innamen. De machinerie zal in de eerste
trokken. De divisies van Maestrazco, die dascr. langzaam
ten Noorden vun Tarrasa opereeren, gebracht. Daarna zal een onderzoek wor-
hebben colonnes gezonden naar het Zui- j den ingesteld naar het optreden, van
den van die stad, terwijl artillerie is -■ oon
aangevoerd om de defensie van Tairasa
en van Babadell te bestoken.
Het Mdiokkaansche corps heeft vol-
ledige controle verworven over de twee
bruggehoolden van de rivier Llobregat
ten Zuiden van Barcelona.
Slechts enkele uren later kwam he't
bericht: Barcelona is gevallen, Franco's
troepen zijn de stad binnengerukt zon
der ook maai' eenige tegenstand te onb- i
moeten.
strenge controle zal worden ingesteld,
om te beletten, dat een stroom van
traject tot de grens heeft kunnen afleg-
gen, is heden te Portbou aangekomen
met ruim tweehonderd gevluchte vrou-
wen en kinderen. De meeste vluchtelin-
gen hadden in twee dagen niets te eten
van Havas heeft Miguel Matue Pla, die
zoojuist door Franco tot burgemeester
I van Barcelona benoemd is, de beteeke-
zoo zwaar gebombardeerd, dat hij moest
terugkeeren. Terwijl de vluchtelingen1
nog te Portbou waren, vlogen rechtschc
vliegtuigen over de stad. Uit luchtai- verbonden, heeft de generalissimus de
weergeschut werd op hen gevuurd. keuze doen vallen op een vriend van
Frankijk, die het land kent en die op
de hoogte is van industrleele vraagstuk-
o ken. Hij heeft wellicht ook een a-poli-
vluentten zij, om beschutting te zoeken,
in een donkeren tunnel. De toestellen
vlogen langs de grens op een hoogte van sche partij, heb ik nooit actief aan
lü.üjü voet, gadegeslagen door leden van Hopiuonnmon nn hnr.
de internationale commissie voor de
evacuatie van buitenlandsche vrijwilli-
gers.
De rechtschc luchtmacht is vandaag
zeer actief geweest. De toestellen vlogen
over alle wegen en spoorlijnen, die van
Barcelona’ naar de grens leiden, waarbij
zij de verkeersopstoppingen met bom
men en macliinegeweervuur bestookten.
den looptn. Hij kruist de spoorbaan ter
hoogte van de plaats, waar nu de kleine
overweg is voor de reizigers van en naar
Schoonhoven. Het bestaande seinhuis komt
dus links van den noodweg, die vervolgens
dwars het expeditieterrein van de Spoor
wegen oversteekt en met een boog naar
rechts op de Stationslaan uitkomt. Do
noodweg wordt 5.80 M. breed.
Het feit, dat de weg meer naar het per
ron dan de bestaande komt te liggen, za',
waar de stoom- en dieseltreinen uit Den
Haag en de electrische uit Rotterdam veel
al tot dicht by het seinhuis opryden, tot
gevolg hebben, dat de overweg langer ge
sloten zal zyn dan thans, met wachten als
gevolg, maar dit is een onvermijdelijk on
gemak, dat men moet over hebben om
straks de groote verbetering middels de
tunnel, waarby de overweg dSn geheel ver
vallen zal zyn, te verkrijgen.
tDe Spoorstraat wordt by den aanvang
van het tunneiwerk voor het ry verkeer af
gesloten en voorgoed zal zy hiermede haar
beteekenis als verbinding van de stad naar
het station voor auto’s verliezen.
Zoowel van als naar de stad zal
tydens de uitvoering van het plan de route
Kattensingel - Crabethstraat - Stationslaan
moeten volgen om via den noodweg de
spoorbaan over te steken en 90k is men op
Kattensingel en Crabethstraat aangewezen
om per voertuig het station te bereiken,
dan wel naai’ de stad te gaan. Voor voet
gangers bljjft het mogelyk om via de
Spoorstraat naar en van het station en het
stadsdeel Jver den overweg te komen. Hier
toe wordt een tijdelyk pad aangelegd, dat
van de Spoorstraat door de poort naast de
slagerij vah len heer C. Jansen gaat en op
de Stationslaan tegenover den noodweg uit
komt.
De aanleg van den behoorlijk breeden
noodweg, waarheen de bestaande overweg
zal worden verplaatst, beteekent, dat het
verkeer niet over den Zwarteweg met den
onbewaakten overweg zal behoeven te wor
den omgeleid.
kleilagen
deze bema-
motoren, terwijl tevens de opstelling van
- 11 - A-' A.. JSX__- I
IS' Plannen zyn gemaakt, doch deze werden
C,- nimmer uitgevoerd. Urgeht werd de aan-
gs gelegenheid door de sterke toeneming van
L het verkeer. Vooral toen de plannen van
I Ryk en Provincie tot Het aanleggen van
groote vericeerswegen vasteren vorm aan-
I namen heeft ihet vorige college van Burge-
I meester en Wethouders het maken van een
T tunnel in ernstige studie genomen en de
I eerste besprekingen gevoerd.
Daar geen overeenstemming bestond om-
K trent de plaats waar de tunnel komen
E moest, kon nog geen resultaat worden be-
reikt. Aanvankelijk dacht men aan een
I punt ter hoogte van den Winterdijk met
een verbindingsweg door het Park tot het
Stationsplein. De Commissie voor de Uit-
breidingsplannen te ’s-Gravenhage gevoel-
de meer voor een verbinding aan de Oost-
^yde, waarbij gebruik zou kunnen worden
gemaakt van den spoordijk in de richting
K Schoonhoven.
De besprekingen, die namens het tegen-
I woordige Coillege van B. en W. met de
K Commissie werden gevoerd, hadden tenslot-
k te het gewenschte resultaat.
Dat het niettemin eenige jaren heeft ge-
duurd, alvorens de aanbesteding der wer-
ken kan geschieden, is een gevolg van den
I' grooten omvang van de voorbereidende
L werkzaamheden. Behalve dat onderhande
ld lingen met het Rijk, de Provincie, het Werk-
fonds en de Ned. Spoorwegen dienden te
l worden gevoerd, moest de sluis van den
Polder Bloemendaal worden aangekocht,
Deze aankoop kon slechts goedkeuring van
I hoogerhand verkrijgen, als met de belan-
E gen van de Coöperatieve Tuiniersvereem-
5 ging Gouda, én Omstreken werd rekening
i gehouden. Zoo hebben de Goudsche tunnel-
j stoot gegeven tot de stich-
groentenveiling aan den Bo-
Straatweg. Daartoe moest
brug gebouwd,