ilcuwi^ntotof
^00 pMANS
Een huwelijksplechtigheid op Borneo.
filmnieuws.
luxfkc^ncLz
m
Handschoenen wasschen.
De arts aan het woord.
Kunnen heerendassen
gewasschen worden
Marktdag te Goslaf.
>-jays.y 3
RECEPTEN.
SMAKELIJK
ETEN
De bruidegom onder de parapluis.
Een ltaliaansch reiziger vertelt.
De Italiaansche schrijver van reis
verhalen, Arnoldo Cipolla, maakte
op zyn laatste reis op Borneo een
huwelijksfeest mede, waartoe hy, als
vreemdeling was uitgenoodigd.
Het was in een klein dorp, welks
huisjes aan beide oevers van de ri
vier Barito verspreid liggen. Reeds
weken te voren was iedereen in rep
en roer, want het geheele dorp Ba
rito moest worden schoongemaakt,
alvorens het feest zou plaats vinden.
De bruidegom woonde aan den lin
ker- de bruid aan den rechteroever
van de rivier.
In de paalwoninkjes en op de klei
ne bamboebruggetjes, welke over het
water zyn gelegd, was het een en al
leven en bedrijvigheid. Mannen en
vrouwen hadden zich gehuld in smoe
zelige, vuile en gescheurde kleeren,
meer op lompen gelijkend, maar een
ieder had zyn best gedaan om zyn
hoofd en harerf zoo mooi mogelijk op
te sieren. De brouwen hadden het ge
laat tot boven den mond met kleurige
doekjes bedekt; rood en groen zyn
op Borneo de kleuren, die de voor
keur genieten.
Toen de dag van het groote huwe
lijksfeest was aangebroken, liepen
allen van het dorpje Barito naar den
oever; men steeg in kleine kano's.
Een ervan was zoo mooi mogelijk
versierd. Deze boot was bestemd voor
de bruid, die met eenige moeite op
een wankel troontje werd gezet. Het
hoofdtooisel van dezen troon vormde
een uit biezen gemaakte geweldige
draak, aan welks romp men bonte
papieren had geplakt. De stoet zette
zich langzaam in beweging naar den
tegenover liggenden oever. Daar
wachtte de bruidegom met familie
leden en vrienden, allen uitgedoscht
in de meest zonderlinge kleedy en
danig besmeerd op gezicht en armen.
De vrienden hadden zich schrikwek
kend toegetakeld, zulks om de lieden
van den anderen kant der rivier af
te schrikken, omdat niemand gaarne
zag of heette te zien, dat de jonge
man uit hun midden werd gehaald,
zy het dan ook door een lieftallige
vrouw.
Tusschen de beide partyen komt
het tot een „gevecht", d.w.z. een
woeste dans begint met afschuwelij
ke gongbegeleiding. De gongtromme
laars staan aan den kant van het wa
ter en werken op hun trommels zoo
hard en zooveel zy kunnen.
Als de gongtrommelaars moe zijn
dient zich een orkest aan, dat geensr
Zins behoeft onder te doen voor een
eerste klasse jazzband uit Amerika
of Europa! Ik zag er zelfs tamtams
van brons en uit vier toetsen bestaan
de klavier, welke op bamboestokken
rustte.
De verdediger van de bruid trom
melde tenslotte tot den aftocht. Daar
op steeg de bruid van haar „troon"
om zegevierend en naar alle kanten
buigend en knikkend naar haar nieu
we woning te gaan,, waar de tfamilie-
leden haar reeds opwachtten. Even
was het stil, tótdat een nieuw gehuil
en gejoel en getrommel werd aange
heven, waarop allen, die aan het
„front" hadden gestreden, als één
man tegen een bamboe-barricade aan
stormden, waarachter men alle ge
schenken ,voor de bruid bestemd, had
opgestapeld. De geschenken beston
den meerendeels uit zakken met rijst,
gebraden kippen, kokosnoten en er
lag zelfs een doode, maar vette hond
by
Later heb ik begrepen, waarom het
gehuil van de op de barricade aan
stormende mannen zoo lang aanhield.
Dit moest beteekenen een uiting van
dankbaarheid jegens bruid en brui
degom, die zoo goed waren geweest
vrienden en geburen op zulk 'n heer
lijke, rykbeladen tafel te onthalen.
Zelfs onder het eten bleef men aan
het gillen en dansen, totdat alles was
verorberd. Maar het feest was daar
mee nog niet afgeloopen. Er was nog
een barricade opgesteld, waarachter
zich bamboevaten, gevuld met water,
bevonden. Tot groote vreugde van de
eene party, die van de bruid, stortte
de andere party den inhoud der groo
te tonnen over de „genoodigden", d.
w.z. de menschen, die van den ande
ren oever kwamen, uit. Het gegil be
gon opnieuw.
Gedurende dit laatste festijn hield
de bruid zich zorgvuldig verborgen in
haar hut, terwijl de bruidegom met
engelengeduld het eind van de fees
telijkheden afwachtte. Toen de weg
eindelijk vrij was, schreed hy, bege
leid door een der vrienden, die hem
eenbiedig een parapluie van ouder-
wetsch maaksel, doch kennelijk „wes-
tersch", boven het hoofd hield, naar
het huis van de bruid.
Er worden vele handschoenen door onoordeelkundig twasschen bedorven'
Langzamerhand breekt de tijd weer
aan, dat de zomerhandschoenen wor
den opgezocht en de winterhand
schoenen worden opgeborgen. Dit
brengt onvermijdelijk het wasschen,
schoonmaken en opknappen van
handschoenen met zich mee en we
staan dan wel eens voor de vraag
hoe moet dat gebeuren?
Zijden, linnen en katoenen hand
schoenen worden gewasschen in een
sopje van vlokkenzeep. Witte Zijden
handschoenen in een vlokkenzeepsop-
je, waaraan een theelepel borax is
toegevoegd. De borax wordt eerst
even in koud water opgelost. De ka
toenen handschoenen kunnen des
noods, als zij erg vuil zyn, worden
uitgekookt in huishoudzeep.
Stoffen en gehaakte handschoenen
zijn vaak in het bezit van stijve kap
pen, die we erg graag stijf willen
houden. Linnen kappen worden op
gestreken, terwijl zy nog nat zyn,
zoodat zij goed styf worden. Gehaak-
ten en organdie of voile kappen wor
den met Arabische gom gesteven.
Men moet er minstens 35 gram voor
gebruiken. Natuurlijk worden alleen
de kappen gesteven en tegelijk met
de handschoenen gestreken.
Witte wollen handschoenen kun
nen worden gewasschen in een vlok-
kenzeepsopje met een beetje ammo
niak erin, dit voorkomt het geel wor
den.
Donker gekleurde wollen hand
schoenen moeten in houtzeep worden
geweekt en daarna gewasschen. Ve
len vinden houtzeep een ouderwetsch
middel, maar als zy ze daarmee ver-
oordeelen, kennen zij de voordeelen
ervan niet. Houtzeep, by het was
schen van donkere stoffen gebruikt,
zorgt ervoor, dat deze stoffen zoo min
mogelijk verkleuren, doorloopen of
vaal worden.
Houtzeep moet worden afgetrok
ken, men zet ze hiervoor met wat wa
ter op. Al naarmate de handschoen
lichter of donkerder is, zal men een
lichter of donkerder gekleurd aftrek
sel gebruiken.
Na haar eenmaal gebruikt te heb
ben, kan ipen de houtzeep gerust la
ten drogen en haar een volgenden
keer nog eens gebruiken.
Van de leeren handschoenen zijn de
zeemleeren, varkensleeren, wildleeren
enz. waschbaar en peau de suède en
glacé handschoenen meestal niet. Dit
is alleen het geval, wanneer het in
den handschoen staat aangegeven.
Meestal is er dan ook een waschvoor-
schrift bij, dat dan het beste kan
worden gevolgd.
Nappa is nooit waschbaar. Het
wordt met tetra afgenomen en met
een weinig schoenenwas opgewreven.
Donkergekleurde j varkensleeren
handschoenen, wildleeren handschoe
nen en de donkergekleurde tricotach-
Kleine blessures, die menige huis
vrouw by het verrichten van haar
dagelyksche bezigheden oploopt, wor
den maar al te vaak verwaarloosd.
Een snee, een schram en dergelijke
kleinigheden telt men niet, schenkt
er geen verdere aandacht aan en het
gevolg is menigmaal, dat door derge
lijke nalatigheid infectie ontstaat.
Een vrouw zal dikwijls van meening
zyn, dat haar echtvriend wel wat te
overdreven voorzichtig is, waar het
kleine ongevallen en zelfs ziekte be
treft, doch in werkelijkheid kan zij
in dit opzicht nog wel wat van hem
leeren
De vrouw en moeder heeft ver
plichtingen tegenover haar gezin en
reeds daarom is het gewenscht, dat
alle mogelijke voorzorgen genomen
worden, die erger kunnen voorkomen.
We noemen b-v; kleine brandplek-
ken, die in werkelijkheid toch niet te
licht opgenomen mogen worden, en
waarvoor men steeds een of ander
huismiddel by de hand moet hebben.
Een „Brandbinde", die apothekers
en wellicht ook drogisten verkoopen,
is al even onontbeerlijk als een flesch-
je lijnolie met kalkwater, en onver
schillig welk van deze middelen aan
gewend zal worden, moet men de
brand plek onmiddellijk hiermede be
handelen. Heeft rpen noch het een,
noch het ander, dan wordt de huid
met glycerine of ?vaseline ingewre
ven, desnoods bestrooit men haar met
wat bloem of talkpoeder. Zoodra d:
brandwonden van meer ernstigen
aard zijn is medisch ingrijpen ge
wenscht.
Snywondjes van. weinig beteekenis
worden met verdubde jodiumtinctuur
bestreken. Men vérgete echter niet,
dat deze vloeistof na een bepaalden
tyd haar uitwerking mist en door
nieuwe vervangen hioet wirden.
Het verzwikken van pols of enkel
komt meermalen voor en in dergelijke
gevallen is rust noodzakelijk; aan te
bevelen zijn omslagen met goulard-
water.
Meermalen worden copieerpotloo-
den gebruikt voof het opschrijven
van de wasch of van huishoudelijke
uitgaven. Hoe vaak gebeurt het niet,
dat men er kinderen mee laat schrij
ven of een klein „handig" stukje pot
lood in den zak van het schort be
waart.
Inderdaad is dit soort potlood niet
ongevaarlijk, aangezien het analjjie
bevat. Onwillekeurig maakt men zoo'n
potlood, indien het \fiiet duidelijk
schrijft, even vochtig met de tong,
iets wat buitengewoon nadeelig kan
werken.
Copieer- of inktpotlood, zooals men
het noemt, moet steeds buiten het be
reik van kinderen gehouden en met
een huisje over de punt bewaard
worden.
Uw huid
een \ve/daad
tige handschoenen, welke tegenwoor
dig in alle kleuren gedragen worden,
worden met houtzeep gewasschen. Er
moet wèl voor gezorgd worden, dat
het sop goed vet is, vooral voor lee
ren handschoenen.
Beteekenis van het
V reemdelingen verkeer.
In 1938 overnachtten In de Haag-
sche hotels ruim 107.000 vreemde
lingen. Daarvan was 45.7 procent
buitenlanders.
De sinds den aanvang van 1938 door
het gemeentelijk statistisch bureau ver
kregen maandelij ksche gegevens betref
fende het vreemdelingenverkeer ln Don
Haag doet zien, dat ln genoemd Jaar
107.002 gasten in de hotels zijn aange
komen, waaruit bjijkt, dat het vreemde
lingenverkeer voor Den Haag meer be-
teekent heeft dan men tot nog toe meen
de te kunnen aannemen.
Met mederekening van de gasten, die
bij den aanvang van het jaar reeds aan
lig waren, overnachtten ln de hotels
107.459 gasten. Hiervan waren afkomstig
uit het buitenland 49.129 (45.7 pet.); van
deze buitenlandsche gasten kwam het
grootste deel (29.818 60.7 pet.) uit na
burige landen en wel kwamen uit
Duitschland (met Oostenrijk 10.105, Bel-
gië a32°, Engeland 7.020 en Frankrijk
5.376. Voorts waren uit Zwitserland 2.484
uit de overige landen van Europa 5.281
en uit de Vereenlgde Staten van Noord-
Amerika 7.251 afkomstig.
Over het geheele Jaar gerekend be
droeg het aantal per dag aangenomen
gasten gemiddeld 293; ook hierbU gaf
Augustus het grootste daggemiddelde
(S02), terwijl Januari het kleinste aantal
had (177).
Ameriknansche biedt zich aan.
Inzet 3000 dollar.
De chef van het hoofdpostkantoor te Ba
tavia heeft van een Ameriknansche uit Los
Angeles, die zich beschrijft als te zijn:
rijzig, blond en blauwoogig, als te hebben:
ervaring in het huwelijk zoowel ais in do
keuken, 'n brief gekregen, waarin zü zich
te koop aanbiedt voor 3000 dollar. Als
haar leeftijd noemt zü om en bij de dertig.
Als er, aldus het Bat. Nwsbl., iemand ia
in Batavia, die 3000 dollar heeft en in
deze onderneming wil steken, wil de dame
in kwestie zeer gaarne naar hier overko-
men.
Het staat in den brief niet aangegeven,
doch waarschijnlijk is de vraagprijs geba
seerd op contante betaling. Het is mis
schien niet onmogelijk, dat een afbetalings
regeling kan worden getroffen met een be
hoorlijke rentevergoeding.
Economen zien in dit geval een produc
tie-overschot in Amerika van dertigjarige
ongetrouwde of gescheiden vrouwen,
Noor men exportmogelijkheden tracht k
scheppen. Zij teekenen hierby aan, dat fel
gevaar niet denkbeeldig is, wanneer gebU.
ken is dat dit gedeelte van de wereld benid
is een gedeelte van deze productie te tb
sorbeeren, de markt door het groote aanbod
binnen afzienbaren tyd zal zyn bedorven
Betrokken dameskringen echter zien met
zekere zorg de ontwikkeling van dexen
openly ken handel tegemoet. Zy achten n.l
een vraagprys van 8000 dollar te laag om
bevredigend te zyn voor hun eigenwaarde
Zeker dames, de z.g. onkreukbare
dassen heel gemakkelijk zelfs. Het
beste is hiervoor een lauw, bijna koud
Luxsopje te gebruiken. De voering
hoeft men niet eens uit de dassen te
tornen, doch men moet by het was
schen de das zooveel mogelijk in het
model houden. Dit kan U het beste
doen, door de das dubbelgevouwen te
wasschen.
U weekt de das even in water
(lauw, bijna koud) met een scheutje
azyn er in, vervolgens maakt U een
lauw, bijna koud Lux-sopje en perst
voorzichtig met de handen het sop
door het weefsel. Vooral niet wrin
gen! Is de das bovenop by de knoop
erg vuil, dan even heel voorzichtig
over elkaar wrijven. Daarna de das
in water van dezelfde temperatuur
spoelen, tot het water helder blijft
Voeg aan het laatste spoelwater een
scheutje azijn toe. Druk dan met de
handen zooveel mogelijk vocht er uit,
doch niet wringen en rol de das om
zooveel mogelijk water er uit te ver
wijderen in een badhanddoek uit en
leg hem vervolgens verder te drogen,
maar' niet in de zon of bij vuur. Wan
neer de das droog is, kan hy voor
zichtig onder een doek gestreken
worden.
7e 't* V* - t
i
l f -
iv i iiiiiiHittHfiÉÊiM
wv r
-4L.
Deanne Durbin het allerliefste filmsterrctje, met haar kostschool
vriendinnen in de film „De Wildzang".
deanne durbin
IN „DE WILDZANG".
Schouwburg-Bioscoop-
e Durbin, de thans zestienjarige
met de mooie stom, het schalksche
en ontwapenende charme, heeft,
os elders, te onzent de harten van
L oud stormenderhand veroverd. De
film waarin zij' de hoofdrol vervulde
K,e Smart Girls", introduceerde haar,
Eestiids 14-jarige, als volslagen orrbe-
aan een publiek, dat zich terstond
fcpalmen door de naieve openhartlgheiu
Kit dartele talent en Deanna, frisch en
Bangen, plaatste *ch ai zingend ln de
ftte rjjen van Hollywood's prominente
n De tweede film „One hundred men
[l girl», waarin zij tezamen met Adol-
mcnjoil, Mischa Auer en den vermaar-
Mirigent Leopold 'Stokowsky de hondo-
fdrSeg, accentueerde haar veelzijdig.
1 dank zy een scenario dat op brillante
1 haar hoedanigheden exploiteerde, in
Jhate, dat zelfs de meest critischfe toe-
|wer' glimlachend het hoofd boog en
fmet welbehagen overgaf aan de gra
ft: onstuimigheid van de jonge actrice,
i thans brengt Universal Deanna's der-
ftm „De Wildzang" (Mad about music)
ftet men haar als dochter van de be-
i filmactrice Gwen Taylor op een
{pensionaat in een pittoresk Zwit-
dorpje .Zy heet Gloria Harkinson
•ft haar vader nimmer gekend, aan-
Mii deze in den wereldoorlog gesneuveld
poch een natuurlyk, echt kinderlijk ver-
tn doet haar een phantasievadcr
iren, die in afgelegen gebieden op grof
m jaagt en wiens zoogenaamde avontu-
i de kostschoolmeisjes met ontzag ver-
ftn. Deze vader neemt allengs in de ge-
Stenwercld van de kinderen concrete
Ken aan en als Gloria argeloos vertelt
Hiy naar Zwitserland zal komen, wekt
iermate de belangstelling van de vrien-
pn op, dat zy tegen wil en dank deze
Een waar moet maken. Zoo zien wy Glo-
I gevolgd door het gansche pensionaat,
stationwaarts tygen om in uitersten nood
een geheel vreemden heer, den componist
I Richard Todd («erbert Marshall), die met
zyn secretaris Tripps (Arthur Treacher)
enkele rustig eweken in het gebergte door
I wenBcht te brengen, aan te klampen en hem
na zyn verklaarbaren tegenstand te hebben
overwonnen, tot vader te bomibardeeren.
De heer Todd heeft terwille van Gloria deze
rol met ware virtuositeit gespeeld en de
geschiedenis ontwikkelt zich geleideiyk zoo
dat niemand meer twyfelt aan hun bloed-
verwanschap.
De beschikbare plaatsruimte gedoogt
niet het op den voet volgen van dit hoogst
amusante verhaal en deszelfs geestige com-
plicaties, zoodat wy zullen volstaan met le
mededeeling dat Gloria en haar moeder,
alsmede haar pseudo-papa, uiteindelyk een
gelukkig gezin vormen,
i Met Deanna Durbin treden in deze film
op Gail Patrick als Deanna's moeder, Her-
bert Marshall, de knappe acteur die in den
wereldoorlog zwaar gewond werd en sinds
dien met een klein gebrek aan het been te
I kamipen heeft, als pseudo-papa, Arthur
Treacher, overbekend als 'butler uit talloo-
ze films, thans als den uitgestreken secre-
I taris Tripps, Jackie Moran als het jongetje
dat Deanna zoo aardig vindt.
I „De Wildzang", Deanna Durbin's derde
film, zal zeer zeker de reeds enorme popu
lariteit van dit aardige kind, wier spel voor
velen een zonnèstraal beteekent, met spron
gen doen toenemen.
CHINEESCH GOUD.
Schouw bur g-Bioecoop.
Zondagmorgen draait in de Schouwburg-
Bioscoop een reprise van de mooie Para-
mountfilm „Ohineesch Goud", met Cary
Cooper en iMadeleine Carrol. De film is ge
baseerd op een verhaal van Charles G.
Booht, het scenario werd geschreven door
Clifford Odek. Het is een prachtig ge
speelde en geëensceneerde avonturenfilm.
DE GENTLEMAN VAGEBOND
met Melm Ruhmann, Paul Ilörbiger
en Hana Holt.
Thalia-Theater.
Het Thalia-Theater zal vertooncn de
geschiodcnls van drie vrienden, een
kleermaker, een meubelmaker en een
schoenmaker die de wijde wereld, intrek
ken. Zij zullen gaan waarheen het lot
hen voert. -Heel lang blijven zij ndet bij
elkaar want zij trekken een hooge prijs
in een loterij, deelen de buit en gaan
ieder weer hun eigen weg. Meubelmaker
Lijm gaat het weer eens in Wcenen pro-
beeren en met zijn Popi vindt hij daar
een burgerlijk, doch goed gefundeerd
bestaan.
Schoenmaker Pekdraad, bezeten van
een panischen angst voor de „groote
komeet", die de wereld met ondergang
bedreigt, neemt zijn Intrek in een oude
molen. Daar Inviteert hij alle landloo-
pers en vagebonden, die voorbij komen
en tracteert hen op wijn en lekker eten.
Zoo verdwijnt zijn geld als sneeuw voor
de zon.
Kleermaker Garen is in kennis geko
men met een zekere Slgnorina Palpiti
en volgt haar alS haar schaduw. Om
haar waardig te worden laat hij zich ln
Parijs door een zwendelaar een kasteel
aansmeren en als Markies Roquefort
maakt hij daar een Jaar lang goede sier.
Maar als hij dan tot de ontdekking komt
dat er van al zijn geld geen centime
meer over is, lachen de Slgnorina en
haar vrienden hem uit en eernaam en
berooid zoekt hij zijn heil ln de vlucht.
Alleen Paula, het kamermeisje van de
Slgnorina, ziet hem met weemoed in het
hart vertrekken.
Zoo arm als kerkmuizen ontmoeten de
twee landloopers Garen en Pekdraad
elkaar weer na een Jaar ln de oude her
berg. Daar vernemen ze van den her
bergier, dat hun vriend Lijm niet kan
komen, omdat hij in het ziekenhuis ligt
en totaal aan lager wal is geraakt. Da
delijk verklaren zij zich bereid de 300
daalders, die zij indertijd als appeltje
voor den dorst bij den waard achterlie
ten, aan Lijm te sturen. Maar Lijm is
niet arm of ziek, integendeel, het is hem
Juist zeer goed gegaan en hij heeft een
J aardig kapitaaltje vergaard. Hij heeft
zijn oude makkers slechts op de proef
willen stellen en beiden hebben ale
glansrijk doorstaan. Samen met Pepi,
zijn vrouw, biedt hij hun een broodwin
ning aan: Garen kan een kleermakerij
en Pekdraad een schoenmakerij van
j hem krijgen. Garen, nog steeds bekoord
door de lokstem van Lumpacl, aarzelt.
Maar dan verschijnt op het Juiste oogen-
bllk het vroegere kamermeisje Paula. Nu
krijgt zijn betere ik de overhand en met
beide handen neemt hij het aanbod van
Lijm aan. Pekdraad achter, gedwongen
te kiezen tusschen een daalder, als sym
bool van burgerlijke degelijkheid en een
glas wijn, het teeken van lichtzinnig
heid, luistert naar de sirenenzang van
Lumpaci. Hij nipt aan het gla$, proeft
nog eens en drinkt het leeg. Dan merkt
hij pas, dat hij zijn keus heeft gedaan.
Aan de arm van Lumpaci Vagabundus,
die toch zijn slachtoffer heeft gekregen,
wandelt hij weer de wijde toereld in.
Shirley Temple in haar
nieuwe 20th Century-Foxfilm
ZWERFSTERTJE
(„Rebecca of Sunnybrook Farm")
QA1RY COOPER,
de populaire filmacteur.
Nog heden ten dage geldt de markt van Goslar als een der mooiste oude pleinen
van Duitschland, en dit zeker niet ten onrechte. Het Gothische stadhuis met zijh
arcaden en zijn fraaie trap, de „Mjrktkirche" met haar ongelpke torenB en de Kaiser,
worth, het vroepre Gildehuis der kleermakers, met zijn erkertoren en het beroemde
ducaten-mannetje, vormen samen met de omliggende huizen een zeldzaam indruk-
wekkend geheel. In de feestzaal van het raadhuis, een wonder van middeleeuwse!*
architectuur, hebben burgemeesters en raadsheeren onderhandeld met vorstelijke per
sonen en haar een welkomstdronk uit de vermaarde kan uit Goslarsch zilver aan-
geboden.
In de straten en de straatjes in de omgeving van de markt vindt men talrijke ven
de mooiste vakwerkJhuizen uit de laatste jaren van de Gothiek tot aan het barok-
tijdperk^ Naast vermaarde patriciërshuizen, zooale het „Brusttuch", het SiemeM-
hms, het „M«inchehauB\e.a. staan talrijke kleine en nog kleinere huisjes, welke een
Goslar de ongeëvenaard^ aantrekkelijkheid eener middeleeuwse!» stad verleenen.
gpote! van mvoyekool met yehalct.
■gsavoye kool, 100 gram boter, 1% K.G.
■Jiappelen, 1 flinke dikke snee oud brood,
rgram varkensgehakt, 5 d.L. melk, noot,
paneermeel, stukje boter.
Fe koken de aardappelen met het zout
r' malen of stampen ze fyn en vermen-
j ze met de melk, noot en 60 gram ge-
pten boter, waarna wy ze om het luch-
p te krygen, nog even flink opkloppen,
nkool wordt dn water met zout gaar ge-
J* en gehakt, terwyi we het gehakt
Jnaken met het in water geweekte brood
der korst, dat flinik uitgeknepen en ver-
Fgd wordt met peper en zout; is dit al-
|goed door elkaar gekneed, dan smelten
iüiet restje boter en smoren hierin het
P^t gedurende 20 min. met deksel op de
Een flinke vuurvaste schotel wordt met
boter ingevet en hierin komen laag om laag
aardappelen, kool en vleesch. De laatste
laag moet uit purée bestaan en flink be
strooid worden met paneermeel en' stukjes
boter, daarna gedurende drie kwartier in de
oven plaatsen, totdat de bovenkant licht
bruin is.
Eierschotel
5 eieren, 3 d.L. melk, 40 gram boter, 30
gram bloem, 1 theelepel kerry, peper, zout,
1 ui, desverkiezend 1 biet en 1 appel, an-
dyvie.
We beginnen de eieren hard te koken,
koelen ze daarna af en pellen ze, zóó, dat
het wit en de dooiers gescheiden zyn; de
dooiers worden met de vork zeer fyn ge
maakt en het eiwit aan schyfjea of ringen
gesneden. We maken een sausje, door d*>
boter te smelten en hierin de zeer fyn ge
snipperde ui gaar te smoren, peper, zout
en kerry toevoegen en bloem en daarna
langzaam de melk. Alles tezamen 5 min
laten koken en hierin de stukjes eiwit ver-
We snyden de andyvie zéér fyn, was
schen ze en laten ze goed uitlekken, maken
ze daarna aan met olie, azyn en iets zout;
desgewenscht mengen we door de sla een
fyngehakt bietje en een fyn gesneden ap
pel. Op een schotel wordt een rand ge
vormd van de sla, zóó, dat de
ning met de kerry, saus en de eieren gevuld
kan worden, terwijl we over het geheel de
fyngemaakte dooiers strooien.
Appelbeignets.
Zure appelen, b.v. bellefleuren, 125 gr.
bloem, 1 ei, tikje zout, 1 eetlepel suiker en
kaneel, 1 eetlepel slaolie, 1 d.L. bier of
spuitwater, 1 mespunt bakpoeder, frituur
vet, poedersuiker.
De appels worden dun geschild en de
klokhuizen met de appelboor uitgestoken,
daarna aan niet te dunne plakken gesne
den, bestrooid met suiker en kaneel en op
een .bord gelegd. Het beslag, dat dik moet
zyn en de appelschyven moet omhullen,
wordt als volgt gemaakt.
Bfltoem, zout en bakpoeder «eeven, gekflopf1
ei en slaolie toevoegen en van het midden
uit met de bloem vermengen, daarna wordt
1 d.L. bier of spuitwater toegevoegd. Moch^
het beslag niet dik genoeg zyn, wat heel*
vaak afhangt van de soort bloem, dan strooit
men er nog een weinig bloem over en klopt
het goed door.
Frituurvet wordt heet gemaakt, daarna
worden telkens eenige appelschyven door
het beslag gehaald, waarna men ze in de
heete olie laat schuiven en mooi bruin bak
ken, uitscheppen met een schuimspaan, be
ter nog een frituurlepel, uit laten lekken
op grauw papder, warm opdienen, flink be-
Borrah Minevitch en Jane Withers
in de 20th Century-Foxfilm
ZIGEUNERBENDE
(„Rascals")
Shirley Temple
ln „ZWERFSTERTJE".
De film „Zwerfstertje" werd gemaakt
naar het bekende boek van Kate Dou
glas WlggLn, en vertelt de geschiedenis
van een klein meisje, Rebecca, die bij
haar tante op een groote farm woonde.
De opnameleiding had daarvoor een
pracht van een hoeve ontdekt, halfweg
tusschen Los Angeles en San Francisco,
een verrukkelijk oud huls, omgeven door
een prachtlgen tuin, waar vriendelijke,
gastvrije, hartelijke menschen woonden,
die het gezelschap op allerlei verfris
singen onthaalden en waar het Inder
daad in leder opzicht een paradijs was.
Zoodat na enkele uurtjes filmen de ac
teurs reeds bij zichzelf hadden uitge
kiend, dat het wel zou tegenvallen als
het werk hier afgeloopen was en ze weer
naar de studio terug zouden gaan...
Er was vooraf berekend, dat de op
namen hier vier dagen in beslag zouden
nemen; ln oen aardig buitenhotel was
logies voor het gansche gezelschap en
des avonds wandelden de spelers en
speelsters in de heerlijke omgeving rond
en genoten van dit uitstapje. En toen
kwam een bedrijfsstoring en verlengde
hun verblijf met nogmaals vier dagen.
Tijdens de opnamen voor deze film
werd van de kleine Shirley voor de tien
duizendste keer ih haar filmloopbaan
een z.g. „Still" gemaakt.
„Zigeuners".
In „Zigeuners" is Jane Withers, Gypsy,
een zigeunermeisje, dat de kunst van
waarzeggen verstaat, en zelfs aan het
hoofd staat van een zigeunerorkest.
Zigeuners zijn lang niet altijd overal
welkom. Zelfs wanneer het heel moderne
zigeuners zijn, die met auto's reizen,
zoodat ze zich snel verplaatsen kunnen
en zoo noodig met een geweldige vaart
vluchten, wanneer de bevolking van stad
of dorp hen nazit. Dat ondervindt ook
de troep, waartoe Gypsy behoort en
waarvan ook Gino Lamaprate, Stella
Storiansky en Tony deel uitmaken. Tony
ts eigenlijk geen echte zigeuner. Wat hij
dan wel is en hoe hij in den troep ver
zeild is geraakt, kan niemand meer na
vertellen. Hij is er al zoolang bij en hij
leeft heelemaal het leven van de overi
gen mee... en toch is er verschil, al zou
Je niet goed kunnen zeggen, waarin dat
is gelegen. Hoe het hen allen vergaat, de
film zal het u vertellen.
Zondagmorgen draait de
Warner Bros-film „De wonderbaarlij kate
avonturen van Duikboot D 1".
m
pliNZ HUHMANN
«Gentleman-vagebond
Poffertjes.
250 gram bloem, 100 gram krenten, 2
eieren, 26 gram gist, 2V6 kopje lauwe melk,
zaut.
De bloem wordt gezeefd in een kom ge
daan, de gist aangemaakt met de lauwe
melk en de eieren worden flink geklopt.
In het midden van de bloem wordt een
kuiltje gemaakt en hierin telkens een wei
nig van de met gist vermengde melk ge
daan. Van het midden uit de bloem roe
rende vermengen met de vloeistof en later
de met zout geklopte eieren en krenten
met het beslag vermengen, dat nog een
uur moet ryzen op een warme plaats (toe
gedekt). De poffertjespan wordt verwarmd
en de verschillende afdeelingen met boter
of delfrite vet gemaakt, daarna een wei
nig van het beslag ingegoten. Even laten
bakken, met een vork omkeeren en alle
poffertjes op een schotel warm houden.
Presenteeren met boter en suiker (fyne).
Vanillevla piet bitterkoekjes.
L. melk, ongeveer 1 ons bitterkoekjes,
1 pakje vanillesuiker, 40 gram maizena, 60
gram suiker, 1 ei.
We brengen de melk op 1 d.L. na aan de
kook en lossen er suiker en vanillesuiker in
op, dompelen in de heete vloeistof de koek
jes, die met de schuimspaan uitgeschept en
op een platte schaal overgebracht worden.
Maizena tot een papje aanmengen met het
restant van de melk en met het geklopte
ei, 'hierby wat kokende melk gieten, alles
terug doen in de pan en de massa roerende
doorkoken, daarna van het vuur nemen en
met de garde opkloppen tot de vla afge
koeld en luchtig ds. Over de koekjes gieten
en koud laten worden.
We brengen de melk aan de kook met het
citroenschilletje en breken de macaroni aan
stukken van ongeveer 3 c.m., voegen deze
by de melk en laten alles heel zachtjes gaar
koken, terwyl de rozynen er na 30 minuten
koken bygevoegd worden. Is de macaroni
by na gaar, dan wordt de suiker erin ge-
i strooid en blyft zy doorkoken, totdat de
melk erop verkookt is en de massa er sma-
i kelyk gebonden uitziet; voor het opdienen
I wordt de citroenschil verwyderd.
By enkele soorten macaroni komt het
wel eens voor, dat de melk er uitziet, alsof
ze geschift is, dit kan men voorkomen, door
de macaroni eerst even op te koken met
water, in het vergiet over te brengen en
flink onder de kraan af te spoelen; daarna
by de kokende melk voegen.
Koekjes voor de thee. -
Rotsjes zyn erg lekkere koekjes voor de
thee. Men heeft er voor noodig: 180 gram
zelfryzend bakmeel, 50 gram basterdsuiker,
60 gram krenten, Vz theelepel kaneel, 50
gram boter, 1 ei, 30 gram sucade, een tikje
zout.
De bloem wordt gereefd en in een kom
gedaan, de boter wordt er bijgevoegd en
met dfe vingertoppen wordt alles in een
kruimelige massa omgezet. De droge in
grediënten worden hierdoor gemengd, ver
volgens het geklopte ei en eventueel wat
melk, als het deeg te droog blijkt te zijn.
Een bajiblik invetten, er kleine hoopjes
van het deeg opbrengen en deze ongeveer
16 minuten in een middelmatig warmen
oven bakken.
Maearoni met rozijnen.
1% L. melk, 200 gram macaroni, citroen
schilletje, 126 gram suiker, 160 gram sun-
maid rozijnen.