0
WJiL
I
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR
GOUDA EN OMS1 KEKEN
HAASTRE WADDINXVEEN, ZEVENHUIZEN, enz.
STOLWIJKCHT, MOORDRECHT, MOERCAPELLE,
No. 20050
78e Jaargang
Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Zon- en Feestdagen
MET DE „KONINGIN EMMA” NAAR ENGELAND.
I
Het nieuwe motorschip van „De Zeeland” in de vaart.
Interessant uitstapje naar Londen.
e Showrooms
nstraat 37
BERGAMBACHT, BERKENWOUDE, BODEGRAVEN, BOSKOOP, GOUDERAK,
NIEUWERKERK, OUDERKERK, OUDEWATER, REEUWIJK, SCHOONHOVEN,
!s
e
I
Dinsdag 6 Juni 1939
kdii
Te). I8SBO
prijs Groote letters en randen worden berekend naar plaatsruimte.
BINNENLAND.
I
houten
rinkels.
Op den eersten Au
ingewijd. Zes jaren. t
De brug, zooals wij^h
bouw begon toen
1 ons Bureau: MARKT 31. GOUDA
postkantooren.
ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda
15 regels 1.80, elke regel meer
In dezen zomer zullen worden verpacht
24 boerderijen met een gezamenlijke op
pervlakte van ca. 440 h.a. en wel 5 in de
provincie Friesland, n.l. 2 nabij Rohel,
1 in het complex „Het Jongenshuis” nabij
Appclsga, 1 nabij Hoornsterzwaag en 1
nabij Kooten, 12 in de provincie Gro
ningen, waarvan 2 in de gemeente Groo-
tegast, 8 nabij Tolbert en 2 in de ge
meente Bellingwolde, terwijl 7 stuks zul
len zijn gelegen in het land van Vollen-
hove nabij Giethoorn (provincie Over
ijssel).
De bij de boerderijen behoorende gron
den zijn van overheidswege in werkver
schaffing ontgonnen, waarna ze gedu
rende korten of langeren tijd zijn ge
ëxploiteerd, zoodat de cultuurtoestind
thans zoodanig is, dat ze in pacht kun
nen worden uitgegeven.
De aanbesteding van den bouw der
boerderijen zal zoo spoedig mogelijk ge
schieden, teneinde de gebouwen op 1 Mei
1940 in gebruik te kunnen nemen.
Na ontvangst van de (in het prospec
tus aanwezigei aanmeldingsformulieren
zal een aanvang worden gemaakt met
de selectie der pachters, waarbij even
als in vorige jaren zal worden gelet op
vakbekwaamheid, ontwikkeling, finan-
cieele draagkracht, enz.
maand,
I.
jWmAAR UES.WEET
1 j£ OAT OAN
1 N<ET» RAOïON iS
ENORM VERLAM)
IN PRIJS EN «>sr
öl NU MAAR .5CENT'
DE LONDON BRIDGE TE LONDEN.
justus vah 1831 werd de nieuwe London Bridge over de Theems
k voren was de eerste steen gelegd door den Hertog van York,
iar thans kennen, is het werk van Sir John Rennie, die met den
m Act of Parliament' was aangenomen, waarbij de kosten op
430.000 pd. werden vastgesteld. In werkelijkheid hebben zy twee millioen bedragen.
Het nieuwe 116 M. lange en 14.33 M. breede nieuwe motorschip „Koningin Emma”
van de Maatschappij „Zeeland”, dat een vaarsnelheid heeft van 23 mijl (42.3 K.M.)
en een machinevermogen van 12.300 P-K.
en zelfs staande op de roltrap, ondanks ai
het gewoel om hem heen, onverstoorbaar
zijn krant.
way de gasten
Wie op ëen trip als de^e slechts een en
en omstreken (behoorende tot den bezorgkring)
- D.25. Van buiten Gouda en den bezorgkring:
L5 regels 1.55. elke regel meer 0.30 Advertentiën in het Zaterdagnummer 20
bijslag op den prijs. Liefdadigheids-advertentiën de helft van den örifs.
INGE7X)NDEN MEDEDEELINGEN: 1—4 regels 2.25, elke regel meer 0.50. Op
de voorpagina 50 hooger.
Advertentiën kunnen worden ingezonden door tusschenkomst van soliede Boek
handelaren, Advertentiebureaux en onze agenten en moeten daags vóór de plaatsing
aan het Bureau zijn ingekomen, teneinde van opname verzekerd te zjjn.
Gewone advertentiën en ingezonden mededeelingex bij contract tot zeer gereduceerde^
Gevolgen van Colorado-kever.
Duitsch invoerverbod wreekt zich
>n het Westland.
De maatregelen, welke Duitschland ge
meend heeft te moeten treffen ter voor
koming van besmetting met Colorado
kevers heeft zich aan de Westlandsche
veilingen reeds terdege doen gevoelen.
Juist in de afgeloopen week waren er
groote aanvoeren sla van den vollen
grond, terwijl de rol van de glassla is uit
gespeeld. De prijzen daalden dan ook
plotseling tot ten hoogste 80 ets. per 100
kroppen, voor de mooiste, zware kroppen
werd niet meer dan zegge één cent bé-
taald! De binnenlandsche handel en de
Engelsche export zijn lang niet in sta,at
de aangevoerde hoeveelheden op te ne
men en alleen aan de veiling te ’s-Gra-
venzande draaiden 8.5 millioen kroppen
sla door. Omdat bloemkool van den vol
len grond óók niet meer naai' Duitsch
land mag worden uitgevoerd, heeft men
er in toegestemd, dat de Duitsche Ge-
nehmigungen, welke voor bloemkool be
stemd waren, werden overgeschreven op
bosteen onder glas, die voor de besmet
ting als ongevaarlijk wordt beschouwd.
Hierdoor konden de prijzen van bospeen
op peil blijven.
Nieuwe aardappelen bleven nog op
prijs, maar wanneer door l|et aanhou
dende mooie weer binnen een week of
veertien dagen de groote aanvoeren los
komen, zijn de vooruitzichten somber.
De export biedt al zeer weinig vooruit
zichten: Duitschland is geheel verboden.
België staat aan den aanvang van een
ruimen eigen oogst en Engeland hoeft
tot dusverre zich vrij traag getoond.
Inmiddels blijft er gebrek heerschen
aan de andere gangbare zomergroenten,
die nog maar bij kleine hoeveelheden
worden aangevoerd en zeer duur betaald
worden. Ook het fijne fruit blijft uitste
kend op prijs.
Vóór de vacantie naar «le
3 entoons idling „Waar wonen wij?”
Het hééle land in het Gemeentemuseum.
De vacantles komen in zicht en ïK'l
ziet er dit jaar naai' uit, dat, meer dan
voorheen, het eigen land een plaats zal
krijgen in de plannen voor uitstapjes on
langere vacantie verblijven.
De „drang naar het buitenland” heeft
zóólang gehcerscht, dat er ternauwer
nood gelegenheid overbleef om de schoon
heid van het eigen land te leeren ken
nen, een gemis, dat eerst in vollen om
vang wordt begrepen, zoodra men er
eens per trein, per auto of per fiets op
uit getrokken is. Dan blijkt, dat men zich
vele jaren ernstig tekort heeft gedaan
en veraf zocht, wat dichtbij in even over
vloedige mate kon worden genoten:
prachtig landschaps- en stedeschoon on
der luchten en in een sfeer, die uniek
zijn in Europa.
Het kost eenige moeite, het publiek
hiervan te overtuigen, hetgeen een reden
temeer is, om met onverminderde energie
voort te gaan met de propaganda.
Nu doet zich ditmaal voor de Haag-
sche bevolking het verheugende feit voor,
dat zij in haar eigen stad een kaleidos-
copisch beeld kan krijgen van 't geheele
landdat zij als het ware thuis een voor
studie kan maken van wat, bij een ver
blijf in eigen land, in de komende maan
den het meest voor een bezoek in aan
merking komt.
Die gelegenheid vindt men op de ten
toonstelling „Waar Wonen Wij?”, welke
in het Gemeentemuseum wordt gehou
den. Daar is Nederland geëxposeerd, daar
ziet men zijn oude en moderne steden,
zijn polders en bosschen, zijn duinen en
heiden. Veel, wat anders het oog gemak
kelijk ontgaat, en dat toch het genot van
een tocht door bosch en veld, langs de
wegen en de oude straten oneindig ver
hoogt, wordt hier getoond. De flora en
fauna behooren er toe, onze molens en
hoe ze werken, oude, stille stadjes, die
verdroomd liggen in het vlakke land.
De mooiste plekjes laat de expositie
ontdekken in de reservaten en zij wijst
den weg, hoe ze te bereiken.
De wijze, waarop hier dit alles wordt
gedemonstreerd en geëtaleerd, is op zich
zelf reeds een gang naar het Museum
waard. Men zie er de prachtige collec
ties foto’s op aan, de knappe diorama’s,
de maquettes, o.a. die van het polder-
complex met dé drie karakteristieke mo
lens van den Driemanspolder onder Leid-
schendam. Lustig draaien de miniatuur-
molens op het dijkje langs het groene
molenslootje.
Elke zaal biedt nieuwe verrassingen.
Het is een genot er rond te wandelen en
wie daai' niet den prikkel voelt om al dat
interessante schoons „in natura” te gaan
bewonderen^ zal Nederland nooit kunnen
waardeeren.
Wij vestigen hier tevens gaarne de
aandacht op de interessante Tentoon-
stellingsgids, waarin behalve tal van
waardevolle artikelen over verschillende,
op de tentoonstelling betrekking heb
bende onderwerpen, een aantal fraaie
„wandelingen’in en om de Residentie
voorkomen, welke toegelicht worden door
duidelijke kaarten. Deze gids beteekent
een waardevol bezit in de boekenkast.
Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan
bjj onze agenten en loopers, den boekhandel en de p
Onze bureaux zfjn dagelijks geopend van 9—6 uur. Administratie en Redactie Telef
Interc 2746. Postrekening 48400.
ABONNEMENTSPRIJS: per kwartaal 2.25, per week 17 cent, overal wwr de
bezorging per looper geschiedt. Franco per post per kwataal 3.15.
De Maatschappij Zeeland, die sinds jaren
met haar goede bootverbinding de Nèder-
landers naar Engeland heeft gebracht en de
Engelschen naar Nederland, zal met haar
nieuwe voor den dagdienst speciaal inge
richte mooie stabiele schepen ongetwijfeld
ee’n veel grooter aantal toeristen naar èn
van Engeland vervoeren dan tot nu toe het
geval is. Allereerst omdat de zeereis van
vyf en een half uur een verkwikking is en
een genot en voorts omdat Nederland voor
de Engelschen en Engeland voor de Neder
landers zoo groote bekoring heeft. Land en
volk hebben in menig opzicht overeenstem
ming met elkander, maar ook groote ver
schillen, ook in zeden en gewoonten.
Het heeft, zeker in tyden als die we thans
beleven, groote waarde, wanneer beide vol
ken door een nauw persoonlijk contact, el
kander meer leeren kennen en daardoor meer
leeren begrijpen. Bevordering van het ver
keer naar beide zijden van de Noordzee heeft
daarom niet alleen toeristische beteekenis,
daaraan is een veel verder strekkende be
teekenis toe te kennen.
Dat de Zeeland en de met haar samen
werkende organen in Engeland en Neder
land daartoe het hunne hebben gedaan, ver
dient dank en hulde.
by te wonen van het aflossen van de wacht
by het St. James Paleis, het zyn maar en
kele tipjes aangègeven van deze imposante
stad, die als een sterke magneet aantrekt.
En dat geldt niet alleAi Londen, maar
ook het overige deel van •Engeland.
Een ontstellend resultaat.
De onderhandelingen over invoer
van onze melkproducten in Enge
land. Volle melkpoeder totaal
geschrapt
Het Handelsblad doet mcdedeelingen
over het resultaat der ondcrhandclingen,
welke te Londen door de heeren Louwes,
Sparrius en Okkinga zijn gevoerd met de
Engelsche regeerlng over den invoer daar
te lande van onze melkproducten. Dit
resultaat kan, zoo schrijft het blad,
slechts met één woord worden getypeerd,
nl. ontstellend.
In vergelijking tot het kalenderjaar
1938 wordt de invoer van magere melk
poeder en van volle gecondenseerde melk
gehalveerd; die van magere condens
wordt met een vijfde deel verminderd
en die van vollen melkpoeder wordt ge
heel verboden.
Deze regeling gaat reeds in op 1 Juli
as. dus over drie en een halve week.
Men moet zich er derhalve over verwon
deren, dat van officieele Nederlandsche
zijde nog geen enkele mcdcdeeling aan
het «bedrijfsleven is gedaan Immers de
Nederlandsche zuivelindustrie moet hare
productie reeds thans instellen op deze
zéér ingrijpende verandering in export
mogelijkheid!
De invoer in Engeland, van Nederland
sche volle melkpoeder, welke in ’t basis
jaar 1932 nog 2400 ton bedroeg en vorig
jaar reeds was beperkt tot de helft, dus
tot 1200 ton, wordt thans geheel verboden
Dit scheelt ons land dus, vergeleken bij
vorig jaar een export van tien millioen
kilo verwerkte melk!
De invoer van gedeeltelijke ontroomde
en magere melkpoeder, benevens karne
melk- en weipoeder, welke vorig jaar
4820 ton bedroeg, wordt thans beperkt
tot 50.000 hundredweigths per jaar, dat
is dus tot 2500 tons of wel de helft. Dit
scheelt ons dus den export van 25 mil
lioen kilo verwerkte ondermelk, karne
melk en wel.
Voorts wordt de invoer in Engeland
van Nederlandsche magere geconden
seerde melk bepêrkt tot 800.000 hundred
weights per jaar.
Uitgifte nieuw ontgonnen
pachthoeven.
De regeeringspersdienst meldt:
Evenals in vorige jaren zal binnenkort
van staatswege oen aantal nieuw te bou
wen boerderijen in pacht worden uitge
geven op de onder het beheer van den
rentmeester der staatsdomeinen te Zwol-
le ressorteerende gronden in de 4 noor
delijke provinciën.
.,r vx.p MV.V O1UVI1UB veil Vil-
kelen dag in Londen verblijft en dan in
I vogelvlucht een blik kan werpen op het
stadsbeeld en op enkele der tallooze merk-
J waardigheden van histori^chen en van an-
deren aard, en op de groote attracties, die
J Londen biedt, voelt een gloeiend verlangen
J opkomen om deze machtige wereldstad door
een langduriger bezoek te leeren kennen.
In den Tower alleen de kostbare kroonju-
weelen te aanschouwen, de Westminster
Abbey te zien en het kleurrijke schouwspel
beneden door roltrappen. De flegmatieke
Engelschman leest in de vo’gepropte trein,
De ontvangst der Nederlandsche gasten
in Engeland heeft blyk gegeven dat aan de
overzijde van de Noordzee het bezoek der
Nederlanders ten zeerste wordt gewaar
deerd. In een geestige speech heeft de heer
Gibson van de Londen North Eastern Rail-
aan een maaltyd verwelkomd
en hen er op gewezen dat Harwich niet al
leen de toegangspoort is tot Londen, maar
ook tot zoovele andere mooie gedeelten,
waaraan Engeland zoo rijk is en wel in het
byzonder het Meren district van
Penrith, Kewick, Windermere etc. Yorks-
h i r e, de S c h o t s c he hooglanden,
het Zuidwesten van Engeland met
de badplaatsen en het betooverende
eiland Wight, dat de tuin van Engeland
wordt genoemd.
J|et in_de yaart komen van de twee nieu
we motor- en mailschepen „Koningin
Emma” en „Prinses Beatrix" is voor de
Stoomvaart-Maatschappy „Nederland" aan
leiding geweest om, in samenwerking me
de London North Eastern Railway, de Tra
vel Association of Great Britain Ireland
en meerdere instatnties op het gebied van
het toerisme en het reiswezen in Engeland,
een aantal vertegenwoordigers van reis-
bureaux en van de pers in Nederland uit te
noodigen voor een tocht met het nieuwe
schip „Koningin Emma” van Rotterdam uit slechts een vluchtigen indruk van krijgen:
deze metropool, den terugtocht met ditzelfde j weldig, onafgebroken rijden de groote
schin on via Vliocino-on hnia- bussen met imneriaals vaak in mee
hot luierend in een dekstoel of op een
rustbank, staand aan dek, starend over de
golven tot aan den verren horizon, genie
tend van zon en lucht, terwijl het schip
licht deinend met groote snelheid de golven
doorklieft, is het een zaligheid interes- 1
santer wordt het door het bezoek aan Lon
den, dat na 1%2 uur sporens van Har
wich wordt bereikt, de wereldstad, die op
ieder, die er voor de eerste maal komt,
een overweldigenden indruk maakt. Bij een
kort verblijf in die metropolis kan men er
alerhta «on vlnnhtio’en inrlrnlr vnn Urncren;
I het is een wereld op zich zelf, waarin alles
voortjaagt. Is het verkeer in de straten ge-
bussen met imperiaals vaak in meerdere
naar Harwich en vandaar per spoor naar
Londen, om na een eendaagsch verblijf in
schip te aanvaarden en via Vlissingen huis-
waarts te keeren. I ryen met taxi’s door de lange straten naar
Het is een goede gedachte geweest van de verschillende wijken der stad, waar al
de „Zeeland" om op daze wijze bekendheid 1 naar den aard van dat stadsdeel en het uur
te geven aan haar nieuwe schepen, welke er j van den dag, de drukte zich concentreert,
op zyn ingericht om het toeristisch ver- I het groote vervoer der massa geschiedt
keer tusschen Engeland en Nederland te door de ondergrondsche spoorwegen, waar
van er meerdere boven elkander zijn ge
bouwd. Onophoudelijk rollen de electrische
treinen af en aan voor de perrons, waar
slechts een enkele spoorwegman aanwezig
is om inlichtingen te geven. Dat is trou
wens niet noodig, want duidelijk staat aan
gegeven naar welke stations de treinen loe
pen. De treindeuren worden automatisch
geopend en gesloten en ieder moet daarom
zorgen direct in en uit te stappen, anders
gaat men niet mee of rijdt men verder. Dat
beteekent ook niemendal, want elke paar
minuten komt er weer een andere trein.
De, verschillende perrons zyn verbonden
door een net van gangen en naar boven of
0I1ISIHE UilHIM
bevorderen. Deze schepen, we hebben er
reeds eerder een gedetailleerde beschrijving
van gegeven, overtreffen in verschillende
opxichten de thans in de vaart zijnde boo
ten dezer Maatschappij, die reeds by hen,
die de Noordzee meermalen overstaken, als
voortreffelijk bekend staan. De „Koningin
Emma” en haar zusterschip „Prinses Bea
trix” hebben een grootere snelheid, de in
richting ana boord, de salons, de dekken,
toet vele beschutte gedeelten, alles is met
goeden smaak verzorgd, zoodat het er
gezellig uitziet, de accomodatie is perfect,
comfort is er, zooals maar te wenschen is.
Het is er aan boord zóó dat men er zich
behagelyk en prettig voelt, waardoor men
Tan de zeereis heerlyk kan genieten, ook
wanneer het verblyï aan dek niet geraden
18, Dat het schip vast ligt op het water is
Tan groot belang voor hen, die niet op
froote schommelingen gesteld zijn en by
401 woelige zee geen zeebeenen hebben.
De talryke gasten uit Nederland, die naar
L°nden zijn getogen en de vele Engelsche
genoodigden, die daarna aan boord van de
«Koningin Emma” den tocht naar Neder-
and meemaakten, waren op de vaart Har-
’«h-Vlissingen in volle zee getuige van
a spannenden stryd tusschen het stoom
pP „Mecklenburg” van de gewone lyn-
«nst van de Zeeland, en het motorschip
pningin Emma”, dat een tiental minuten
wter van de kade te Harwich was vertrok-
Ito -«Koningin Emma”, die 28% myl
Pt, werd de „Mecklenburg”, die een snel-
(1? van »de baas en zoo kon
"Koningin Emma” aan de kade te Vlis-
meren, vóór de „Mecklenburg” bin-
n was. De race tusschen beide schepen
erd door de passagiers aan boord met le-
een t e- ^an8;stelling- gevolgd. Het was
bii ?ypisch moment toen de beide schepen
■brac}ie^nPa88epren elkaar den v>aggengroet
Jp- Is Zo° n trip naar den overkant al een ge-
K.ZOU
lAH oe
UOKM
<AL8
nirt
WAS