I
imp
IDIO
aar
leren
aar!
■GGEN!
1
W'I
i
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN
BERGAMBACHT, BERKENWOUDE, BODEGRAVEN, BOSKOOP, GOUDERAK, HAASTRECHT, MOORDRECHT, MOERCAPELLE.
NIEUWERKERK, OUDERKERK, OUDEWATER, REEUWUK, SCHOONHOVEN, STOLWIJK WADDINXVEEN, ZEVENHUIZEN, enz.
No. 20068
u
Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Zon- en Feestdagen
UUR.
I
:E voor -Uw
sal U zeker
nt per ons.
DIJK VAN ALBERTKANAAL BEZWEKEN.
Modderstroom vloeit in de richting van Hasselt.
vanaf 40.00.
EL, Gouwe 81.
manstraat.
Roep om samenwerking weerklinkt te Kopenhagen.
'erg
mbur^f
Spanning houdt aan
te Tientsin.
„Onvermogen of onwil”
in Duitschland
Dinsdag 27 Juni 1939 78e Jaargang
Groote plannen van de K.N.I.L.M.
u
portret,
Jan van Henegouwen-
I
I
in Weef falen.
door de Westfalen.
<enl« an hat Munsterland.
teeld.
luchtwegen.
n.m.: „Heeft de tijd wel ooit luider om.
en
IS.
(lelijke menschen.”
heden elk een commissie van. economl-
64.
UIS Burgrlietkade 34.
aan de vreedzame veiligheid en de pro
ducten der aarde.
Ik zou dan ook willen voorstellen en
het congres willen verzoeken, mijn voor-
Het subsidie-contract met de K.N.I.L.M.
dat de laatste keer voor drie jaar is aan
men
een
tuurtijd. h. gah. [aar door.
■teland van
is Bernhard
financieele verhouding tusschen de In-
'I
I
Opening van het tiende congres der
Intern. Kamer van Koophandel.
N de Deensche hoofdstad is het tiende
congres van de Internatioale Kamer
van Koophandel plechtig geopend in
tegenwoordigheid van Koning‘'christiaan
Kroonprins Frederik, Kroonprinses In
grid, de leden der Deensche regeering en
van het diplomatieke corps. De voorzit-
ter van het congres, Holger Laage-Peter-
sen, heette de deelnemers namens de
Deensche jgroep hartelijk welkom.
De Deensche minister-president, Th.
Stauning, sprak woorden van welkom
namens de Deensche regeering. Hij zeide
n.m.: „Heeft de tijd wel ooit luider om
x samenwerking geroepen dan thans? Is
de noodzakelijkheid van samenwerking
ooit zöo groot geweest als thans? Zijn
rlp toi’hniwhp mnrrolii IrhoHon vnnr ca—
reld zijn ons te helpen bij het aanleggen
van dezen toeg naar den vrede. De laat
ste oorlog heeft ons vele dingen geleerd.
Hij kostte 23 millioen menschen, 10 mil-
üoen soldaten en 13 millioen burgers het
leven, 224 millioen soldaten werden ge
wond of vermist, 9 millioen kinderexi
werden tot weezen gemaakt en 10 mil
lioen menschen van hun haardsteden
verdreven. Wij kunnen dat alles niet
goed maken maar wij kunnen een
herhaling verhinderen en wij
kunnen plannen maken om het geld lie
ver te gebruiken voor ophoudend werk
dan voor doeleinden der verwoesting.
De wereldoorlog heeft 238 milliard dol
lar gekost en nog steeds moet de wereld
betalen in den vorm van rente voor de
schulden en de voorzieningen voor de
invaliden en geesteszieken. Met dit geld
had men den totalen invoer van alle
landen aan suiker, tarwe, koffie, katoen,
rubber, petroleum, nikkel, koper en tin
in de jaren van 1914 tot 1939 viermaal
kunnen betalen.
'Gedurende de laatste tien jaren zijn
de uitgaven voor bewapening en defen
sie zoo toegenómen, dat zij thans zes
maal zoo groot zijn als in 1928. Volgens
de beschikbare cijfers heeft de wereld
fin 1938 meer dan 18 milliard dollar uit
gegeven voor oorlogsvoorbereiding. Thans
wordt 50 millioen dollar per dag uitge
geven voor de voorbereiding van een
nieuwen massamoord op de Jeugd. In-
tusschen speelt de grootte der uitgaven
niet de grootste rol. De militaire voorbe
reidingen beteekenen ook een ontwrich
ting van het géheele economische leven,
dat in abnormale banen gedrongen
wordt.
Na het vorige congres is een commis
sie benoemd onder voorzitterschap van
mijn voorganger, dr. Fentener van Vlis-
singen, die een practisch programma
voor uitbreiding van den wereldhandel
op de basis van den tegenwoordigen toe
stand moest uitwerken. Deze commissie
heeft in twee jaar alle mogelijkheden
voor een oplossing onderzocht, voorstel
len gedaan en plannen uitgewerkt. Maar
aan het einde van deze twee jaar moest
zij erkennen op een hindernis te zijn ge-
stooten, die, wanneer zij niet zou worden
1 overwonnen, de ruïneering van
net economische wereldleven
beteekent: de Wapeningswed-
loop. Wij moeten alle menschen oproe
pen, een einde te maken aan de onge
breidelde oorlogsvoorbereidingen. Er mag
(.geen nieuwe oorlog komen, want hij zou
het einde van onze beschaving beteeke
nen.
ad-
*en
b-Hooptf «ttwatnb.l.DullK hl
l-jeuïdh«rb.InluV«rk.hr»*ial
Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: MARKT 31. GOUDA
bü onze agenten en loopers, den boekhandel en de postkantooren.
Onze bureaux zün dagelijks geopend van 9—6 uur. Administratie en Redactie Telef
Interc 2745. Postrekening 48400.
ABONNEMENTSPRIJS: per kwartaal 2.25, per
bezorging per looper geschiedt. Franco per post per
ichouwburgstad.
urn monumentaal stad-
Ruhrdal met de burchten
chten in het Ruhrgebled,
linde en tochtjes.
rsamt, Rathaus, Tel. 3941.
LD
Wrijving; te Swatau.
Britsche schepen keeren
onverrichterzake terug.
Te Tientsin is gistermiddag wederom een
Britsche legerauto, die de concessie wilde
verlaten om levensmiddelen voor de troe
pen te halen, door de Japanners aangehou
den. De wagen werd begeleid door acht on
gewapende Engelsche soldaten onder com
mando van een luitenant. Na besprekingen
tusschen den Britschen officier en de Ja-
pansche schildwachten mocht de auto na
drie kwartier passeeren en de Japanners
brachten tien ossen, die zij gerequireerd
hadden terug.
Deze bemoeiingen met Britsche troepen,
die levensmiddelen gaan halen, wekt by de
Britsche militaire autoriteiten te Tientsin
bezorgdheid, naar verluidt hebben zij den
Japanners by de afkondiging van de blok
kade duidelijk gemaakt, dat stopzetting van
den aanvoer van levensmiddelen voor de
troepen beschouwd zou worden als gelijk
staande met oorlog.
'De concessie heeft het gisteren wederom
zonder melk moeten stellen. De autoriteiten
van het Britsche ziekenhuis hebben den Ja-
panschen consul-generaal medegedeeld, dat
het leven van een Japan schen douane-offi-
cier, die een melkdieet noodig heeft, tenge
volge van het tekort aan melk gevaar loopt.
De intimidatie van Chineesche winkeliers
in de concessie duurt nog steeds voort.
Men meent te weten, dat met ingang van
30 Juni Chineezen, die niet voorzien zij'n
van een speciaal paspoort, niet meer tot de
concessie zullen worden toegelaten. Verder
is er nog steeds een krachtige campagne
tegen de concessie gaande. In de Chinee
sche stad worden aanplakbiljetten 'aange
bracht, waarin de leden van dén bond van
ricksja-koelies worden aangespoord de con
cessie te verlaten. Bovendien wordt een
krachtige anii-Britsche pampagne gevoerd,
auto’8 metopBchj-jften en voorzien van
luidsprekers rjjden door de Chineesche stad
en door de Japansche nederzetting om pro
paganda te maken tegen de Engelschen.
Ook uit andere deelen van China komen
berichten over anti-Britsche agitatie.
Volgens mededeelingen van Engelschen,
z°o meldt Reuter, die gistehen overzee van
Tajingtuu zyn aangekomen, zyn daar gedu-
flende de vier dagen, dat hun schip werd
°Pgehouden, voortdurend groote anti-Brit-
\sche demonstraties gehouden. Het belang
rijkste van de betoogingen was een reus
achtig portret van Chamberlain met |yn
parapluie, dat steeds getoond werd zoodra
de geestdrift scheen te verslappen. Het
schip was optgehouden, doordat de koelies,
die voor de lading werden aangenomen,
steeds weer overreed” werden het schip te
verlaten en voor de lading van Japansche
schepe nte zorgen.
De stroom van protesten over en weer
houdt aan.
Groote materieele schade.
Ingenieur verongelukt.
j^ABIJ Hasselt is gistermiddag de dyk
van het Albertkanaal plotseling in be-
weging gekomen en over een lengte van
ongeveer 100 meter weggeslagen. De dyken
zyn doorgebroken in de richting van Gent,
op 150 meter afstand van de brug van
Godscheid. De weiden zijn overstroomd. Tot
aan de sluis van 'Hasselt, over een lengte
van drie kilometer, zyn diepe voren van
Ij tot 15 meter breed ontstaan.
Aan de linkerzijde, in de richting van
Hasselt, is de dijk over een leygte van 100
meter weggeslagen en de watermassa, wel
ke zich over het land uitstortte, heeft een
van de 'beide sluiswachtershuisjes, welke
pas voltooid zijn, vernield. Een modderige
jfctermassa stroomt in de richting van
Wsselt. Ook de Demer is hierdoor buiten
dc oevers getreden en de wegen worden be
dt eigd. De gendarmerie en de bevolking
Mellen alles in het werk om het vee, dat
in het water rondzwemt, te redden.
Op het moment van de ramp bevond Ir.
Cougan, een Roemeen, zich met twee op
zichters by het bedreigde gedeelte. Opeens
kwam de dijk in beweging. Men hoorde nog
even „Sauve qui peut” roepen, toen brak de
aarden wal door en stortte zich het water
in het zes meter dieper gelegen terrein ter
zijde.
De ramp geschiedde met ongelooflijke
snelheid. In enkele minuten was de brug
boven het sluiscomplex opengereten over
een lengte van ongeveer 100 meter. IY. Cou
gan werd door de geweldige Watermassa’s
gegrepen, tusschen de aardmassa’s meege
sleurd en gedood.
'Zyn lijk is later tegen een boom terug
gevonden.
sche deskundigen benoemen, die met
vertegenwoordigers van regeering en
economisch leven isen uitvoerig onder
zoek-moet instellen ^aar het bedrijfs
leven in het betreffende land, opdat
vastgesteld worde, welke behoeften dit
land heeft, wat het var^Midere landen
zdu willen ontvangen enwat het ande
ren landen In het algemeen belang kan
bieden.
De deur voor der. vrede staat open en
het is de plicht van eiken weldonkenden
mensch In elk^and ervoor te zorgen, dat
zij open blijft.
Het is mijn oprechte overtuiging, dat
bijna alle menschen in alle landen be-
Waarschuwende woorden tot Duitsche
leiders gericht in een hoofdartikfi
van de Times.
De Times schryft in een hoofdartikel,
„het onvermogen of de onwil van de leiden
der Duitsche publieke opinie om rekening
te houden met de waarde der duidelijke ver
klaringen van Britsche staatslieden, en van
de gevaarlykste ontwikkelingen in den ge-
heelen internationalen toestand” te achtep.
Het Engelsche blad schryft verder: „De
verwondering van BethmajiHeilweg, dat
Engeland in 1914 bereid was in den oorlog
te gaan vooy wat hy een vodje papier be-
liefde te noemen, zal niets, zijn vergeleken
bij de verbazing van het Duitsche volk, ais
een directe uitdaging der belangen van En
geland of zyn bondgenooten het land tot
oorlog zóu dryven.
Men vertelt den Duitschers en Italianen
Al gauw deden in de omgeving geruch-
I ten de ronde, over meer menschelyke slacht-
I offers, doch zekerheid daaromtrent was nog
I niet te verkrygen. Er zyn vermisten, doch
die kunnen door den schrik bevangen, te
j ver gevlucht zyn.
Gelukkig loopt de Demer op enkele hon
derden meters afstand van het kanaal en
kon de watervloed spoedig daardoor af
vloeien. Maar hierdoor overstroomde het
riviertje zelf en dreigde de watermassa
Hasselt binnen te dringen.
Het ongeluk geschiedde om vier uur. Te-
I gen zes uur waren reeds ter plaatse de
secretaris-generaal van Openbare Werken,
Delmer, die men als den geestelykeh vader
van het Albertkanaal beschouwt en de heer
Lamdermont, directeur der groote werken
van het betreffende vak, dat tot Luik be
hoort. Het onderzoek naar de oorzaak is
terstond aangevangen.
Men vermoedt, dat de bodem, bekleed met
klei, niet voldoende is gedicht. Hetgeen in
dertijd ook het geval was met het Juliana-
kanaal. Daar echter leidde dit niet tot een
ramp. Het was overigens bekend, dat de
bodem ter plaatse zeer slecht was en opge
vuld moest worden bij den bouw van den
dyk.
De troepen houden de duizenden belang
stellenden die per fiets of auto zijn komen
toesnellen op ruim één kilometer rfstand
van de groote bres in den dyk. Daarvoor
.strekt zich een wyde modderpoel uit, waarin
.de graanvelden vernield liggen en sommige
huizen nog moeilijk te bereiken zyn. Enkele
bewoners hebben zich inderhaast in veilig
heid moeten brengen op hun zolders, want
in minder dan geen tyd stond het water
een meter hoog in de woningen.
Een yisscher, die naby de Demer zat te
hengelen, klom in een boom toen het water
met groote vaart kwam aanzetten en kon
zich aldus in veiligheid brengen.
Nieuwe luchtlijnen in Oost-Indië
ontworpen.
Luchttaxidienst, voor het
Gouvernement.
Met het indië-vliegtülg „Reiger” zijn
op Schiphol aangekomen Ir. Ch. F. van
Haeften, directeur van het departement
van verkeer en waterstaat In Ned.-Indié
en reserve-majoor B. H. C. van Lent,
hoofd van de afdeellng luchtvaart van
dit departement.
Werden zij Dinsdag bij het vertrek uit
ïndië zoowel te Bandoeng als te Batavia
door vele belangstellenden uitgeleid, ook
op Schiphol waren vanmiddag vele voor
aanstaande persoifen op luchtvaartge
bied aanwezig om d<; beide heeren In het
moederland te verwelkomen.
Na de officleele Begroeting kreeg een
aantal persvertegenwoordigers gelegen
heid ir. yan Haeften en majoor Van Lent
de technische mogelijkheden voor sa- 1
menwerking ooit in zoo groote mate aan-
wezig geweest als thans het geval is? I
Vertegenwoordigers van het economische
leven uit bijna veertig landen moeten
gezamenlijk de mogelijkheid hebben, ter- 1
rein te winnen voor de samenwerking
tusschen landen en volken, want zij ver
tegenwoordigen zelf een zoo belangrijk,
deel van datgene, waarop de internatio
nale samenwerking moet rusten en
waaruit zij bestaat. Het is goed te we
ten, dat concurrentie de samenwerking
niet uitsluit. Dit geldt voor de afzonder
lijke gemeenschap en cvenzoo voor de
betrekkingen tusSchen landen o» volken.
De president der Internationale Ka
mer van Koophandel, de heer Thomas
J. Watson, zeide te meenen. dat de we
reld genoeg öpbrengt onj aan de behoef-,
ten van alle menschen in alle landen te
i kunnen voldoen, maar de capaciteiten
der volken, de hoedanigheid van den
voortdurend dat het Britsche rijk in een grond en de natuurlijke schatten zijn
staat van hulpeloosheid en verval verkeert.
Men vergeet, dat een bulldog, hoe zeer hy overproductie ontstaat,
ook gesard wordt, niet blaft voor hy byt,
raaar, 'als hij byt, laat hy niet los. De pers
van Duitschers en Italianen is zoo vol van
schreeuwende uitdagingen, dat de rustige
gemaitgdheid der Engelsche redevoeringen
verkeerd begrepen wordt. Het zal een ramp,
omvatten het oprkhten van een ahimmium-
fabriek bij Naupactou of Astacos, belde
steden gelegen in de Ionische bocht tegen
over Patras, en de oprichting van een stik-
•Atoffabriek en een staalfabriek.
Rijke bauxietvoorraad.
Wat de aluminiumfabriek betreft, wordt
d< plaats bepaald door den rijken bauxiet-
\oorraad. Het bauxiet werd pas in de laat
ste jaren ontdekt en uitvofer met kracht ter
hand genomen. In het afgeloopen jaar be
droeg de productie reeds 150.000 ton, welke
bijna geheel werd uitgevoerd voor pen
waarde van 50 millioen drachmen. De mo
gelijkheden zijn nop; [mg niet uitgeput
Steeds weer worden nieuwe voorraden
gunstig gelegen voor het- vervoer, ontdekt.
Reeds thans beschikt Griekenland over een
naar verhouding goede aluminiumwaren-
industrie. Een verdere invoer van alumi-
rrumproducten is derhalve zoo goed als on-
mogelijk geworden. Wat de stikstofindustrie
betreft, is men van plan over te gaan tot
een productie in het groot, en naar allH*
landen van het Nabije Oosten te gaan ex-
porteeren. Binnenkort zullen iiivloedrijire
personen uit de Vereenigde State» te Athe
ne aankomen om het reeds in details opge
stelde verdrag te onderteekenen. Het groote
project vgn de Acheloos-rivier vormt
slechts een van het groote program der
Grieksche regeering. Openbare werken van
allerlei aard op het gebied der reguleering
der rivieren, het droogleggen van moeras-
B?n, het uitbreiden der verkeersmogelijkhe
den. de bebossching en de indusfcrialisee-
rmg van het land bevinden zich in het sta
dium van voorbereiding, bestudeering of
uitvoering, waarbij buitenlandsche hulp
niet gemist kan worden.
GROOTSCHEEPSCHE INDUSTRIE
PLANNEN.
Bouw van waterkracht werken,
stikstof- en aluminiumfabrieken,
Hulp van het buitenland kan
niet gemist worden.
Wanneer de voorteeképen niet bedreigen,
schijnt Griekenland, het "Armste der Balkan,
lander economische verrassingen voor te
bereiden, aldus ds „Deutsche Bergwerks-
ztg.’’. Het betreft hier een aantal groote
projecten voor de explcntatie van de aan
zienlijke waterkracht va» het land, tezamen
met de oprichting vstn een aantal fn-
dustrieën, waardoor het economische uiter-
lyk van het land een aanzienlijke wijziging
zou ondergaan.
Volgens berekeningen van professor De-
lyannis van de unlVersiteH van Athene, zou
Griekenland in staat zyn, door exploitatie
van de waterkracht per jaar ongeveer 2.6
milliard kilowatt te winnen, waarvan 760
millioen in Macedonië, 80 millioen in Tbes-
salonië, 715 millioen in het overige Griek
sche gebied, 386 millioen in den Peloponne-'
sus en 225 millioen in Epirus. Tot de rivie
ren, die bijzonder hiertoe geschikt zijn, be
hoort de Acheloos in de provincie Acarna-
r.ië, welke stroom reeds sinds eenigen tyd
de belangstelling geniet van een Amen-
kaansche financieele gtroep. Na vele jart.i
van studie en moeilijke ortderhandelingen
met de Grieksche regeering schijnt
binnenkort tpt» de onderteekening van
verdrag te zullen overgaan. Dit verdrag
zoü voorfcien in het regulieren van de Afhe
loos, het bouwen van drie stuwdammen en
vergaande industrialisatieplannen, welke
WIIILSIHE (lllilin.
ADVERTENTIEPRIJS! Uit Gouda en omstreken (bèhoorende tot den bezorgkringj
1—5 regels J^0, elke regel meer f 0.25. Van buiten Gouda en den bezorgkring:
1—5 reyels 1.56. elke regel meer f 0.30 Advertentiën in het Zaterdagnumme- 20
bjjslag pp den prijs. Liefdadigheids-advertentiën de helft van den üriis.
INGEZONDEN MEDEDEELIN^pi; 1—4 regels 2.25, elke regel meer 0.50. Op
de voorpagina 50 hooger.
Advertentiën kunnen worden ingezonden door tusschenkomst van soliede Boek
hanaelaren, Advertentiebureaux en onze agenten en moeten daags vóór de plaatsing
aan het Bureau zyn ingekomen, teneinde ’’an opname verzekerd te zyn.
Gewone advertentiën en ingezonden mededeelingex by contract tot zeer gereduceerde»
prijs Groot» letters en randen worden berekend naar plaatsruimte.
De nieuwe uitbreidingsplannen vragen
uiteraard ook nieuwe kosten en het is
wel het voornaamste doel van onze over
komst deze financieele vraagstukken bij
het opmaken van het nieuwe contract
tot een oplossing trachten te brengen.
De bedoeling is de nieuw geprojecteer
de lijnen te vliegen met amphible-vlieg
tuigen, toestellen dus, die zoowel op.het
land als op het water kunnen starten en
landen. We hopen Indlë zou dat erg
prettig vinden deze vliegtuigen in
Nederland te kunnen laten bouwen.
vandaar naar Babo op Nieuw Guinea.
Verder is er een lijn geprojecteerd, die
de eerstgenoemde route kruist en die
loopt van Menado'(Celebes)Makassar
Edeh (Flores) naar Koepang (Timor)
met een eventueede verlenging naar
Dilly (Portugeesch Timor).
Dan stelt de K.N.I.L.M zioh voor een
luchtlijn te maken van Batavia óver Bil
liton naar Pontianac (West Borneo) en
terug over Slngaporè. En tenslotte over
weegt men een verbinding te maken tus
schen Batavia en Sabang over Oost-
Sumatra via Benkoelen, Padang en Me
dan. Zooals men weet bestaat roedel
lijn Batavia—Medan, doch deze gaat^i
Palembang over West-Sumatra.
Naast deze groote geprojecteerde lijnen
zijn er plannen een luchttaxidienst te
onderhouden van Ambon naar de kleine
eilanden in de omgeving, voornamelijk
voor bestuursdoelèinden. f»
De financieele regelingen «schen de
11VXU 11. Y cxxx xxai.iv'.xx vxx uxujuu* xxxx xjvuu
enkele vragen te stellen omtrent het doel i K.NI.L.M. en de Indische regeering zijn
vair hun overkomst j oP’bet oogenblik niet zoo, als gewenscht
Ir. Van Haeften 'feekfe mede, dat hij is om dte maatschappij zekqr te stellen
en zijn reisgenoot naa’r Nederland zijn zo<^ ir- Haeften verder. Oor-
gekomen om met de betreffende instan-. spjonkelijk was het regeeringssubsid e,
ties besprekingen te voéren over de 1 2’4 m^ar^Itoen de Australische iyn
r en de verbinding met Saigon tot stand
dlsche regeering en* de k“N.li.M.,”vwr- kwamen en de exploitatiekosten dus
- grooter werden, moest het subsidie om
hoog. Dat gebeurde trouwens ook, in 1938
-- kreeg de maatschappij 3 ton extra en dit
jaar 5 ton extra,
gegaan, loopt dit jaar af en nu er een 1
nieuw contract moet worden afgesloten,
stuit men op moeilijkheden, die in hoofd
zaak verband houden met de ontwikke
ling van het blix-ienlandSch luchtverkeer
in ïndië en de plannen om het blnnen-
landsch luchtnet in onze Oost het vol
gende jaar zeer aanzienlijk uit te brei
den.
In de eerste plaats bestaat het voor
nemen de lijn SoerabajaMakassar
(Celebes) te verlengen naar Ambon en
ongelijk verdeeld, zoodat in tfele landen
Het is onze be
langrijke taak een manier te vinden om
de overschotten te verdeelen en verkrijg
baar te makeïl voor menschen in andere
landen, die ze noodig hebben. De sterke
landen verheugen zich door hun finan- --
cieele, industrieele en militaire hulp- namelijk op het gebied van de burger-
bronnen in een grooter comfort en een luchtvaart,
grootere veiligheid dan vele der jninder
begunstigde landen. Op grond hiervan
moetep, alle groote en machtige volken
de verantwoordelijkheid op zich nemen
voor een regeling der internationale
vraagstukken op een grondslag, die Het'
voor de geheele wereld zyn, als men geen
nota neemt van Chamberlain’s en Halifax’s
herhaalde verklaringen, dat geweld met ge
weld zal worden beantwoord.
Als het eenmaal zoover is gekomen, zal
de daa voor onderhandeüngen voorby zyn.
De gelukkige tijd van wederxijdsoh begrip aUeen mogellik maakt deel hebben
en <roote welvaart voor de Europeesche -
volken moet een droombeeld bljjven, totd»*-,
zooals Chamberlain zeide, Duitschland zijn
ongerechtvaardigde verdenking laat varen
en toont, dat het oprecht wenscht deel tc stei nauwkeurig' te bestudesren', dat de
nemen aan redelyke besprekingen met re- j zes of zeven leidende wereldmogelnd-
week 17 cent, overal wa«/ de
kwataal 8.15.