de
sT 3
I2i
*CT
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN
BERGAMBACHT, BERKENWOUDE, BODEGRAVEN, BOSKOOP, GOUDERAK, HAASTRECHT, MOORDRECHT, MOERCAPELLE.
NJEUWERKERK, OUDERKERK, OUDEWATER, REEUWIJK, SCHOONHOVEN, STOLWIJK WADDINXVEEN, ZEVENHUIZEN, enz.
Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Zon- en Feestdagen
DREIGENDE BLOKKADE VAN HONGKONG.
maar
lil
Japansche troepen aan de grens van het Britsche
militairé en economische centrum in
Zuid-China.
Danzig en de Corridor.
jjjr
Hitler overlegt met Goering
en Himmler.
No, 20094 Donderdag 17 Augustus 1939 78e Jaargang.
Gedupeerde automobilisten in Duitschland.
.tX„‘2? verk.recg de over0ave
0
PERMUNT SMEEK
hechts
ook deze
verklaarde geen benzine meer te hebben.
„Hoe wy dan ryden moesten?” vroeg ik.
Geen overleg zegt de Duitsche pers.
werd
loon
liter in reserve te houden (bjj groote tank
stations noemde men my zelfs getallen van
ue KranienverKooper, me my aan nei ai-
i Mittag” bezorgde, ant
woordde op mijn lichtelyk spottende vraag,
in de tanks van Duitsche, Italiaansche en
ook meerdere Hollandsche wagens verdwe
nen en nog altyd duurde de benzinedorst
voort...’
t
hoofdstad Victoria, heeft niet alleen betee-
kenis als handelsplaats, die nog altijd een
vierde deel van de Chineesche invoer voor
zyn rekening neemt, maar niet minder als
fabrieksstad. Katoen-spinnerijen, suiker
raffinaderijen, scheepsbouw- en reparatie-
•■werven behooren wel tot de voornaamste
industrieën en doen wel eenigszins verge
ten, dat de beteekenis van Hongkong eigen
lijk is „Dal der Welriekende Wateren”. Im
mers, door deze industrieën wordt het ver
moeden gewekt, dat de wateren der stad
allerminst welriekend zullen zijn.
De stad Victoria, wordt met haar prach
tig witte huizen, haar trotsche palmen en
rtfk-gevarieerde kust met de schilderachti
ge bochten en moderne hotels, wel de „Ri-
vière van China” genoemd. Hongkong ia
niet alleen een centrum van handel en in
dustrie, maar evenzeer van ontspanning en
verkwikking voor de in Oost-Azië levende
Europeanen en een belangrijk strategisch
sleutelpunt van het Britsche Ryk.
den krygen”, onverwacht met: „Jawel myn-
Als een schok ging het dien avond door
Garmisch, dat de „Leuna-Tankstelle” (die
onder myn raam) nieuwen voorraad ont
vangen had.
De krantenverkooper, die my aan het di-
ner een „B. Z. am Mittag” bezorgde, ant-
- woordde op mijn lichtelyk spottende vraag,
Donderdagmorgen j.l. in Koblenz ontdek- „of er 00k jn 3tond waar wy benzine kon-
i.e ik wat deze tegenspraak waard was, (jen krygen”, onverwacht met; „Jawel myn-
toen een garagehouder op Ehrenbreitstein heer, hier om den hoek is zöo juist de Leu-
na-tankwagen aangekomen” en dat nogal
luid verkondigde nieuwtje was oorzaak dat
I K-u. u- ,i;ner jn npie drei Mohren”
j in het honderd liep.
Niet in „Die drei Mohren” overigens al-
wordt toegekend, welke volkomen in strijd
is met den waren stand van zaken. Danzig
is geen thema om over te onderhandelen.
Het is een Duitsche stad en het heeft het
recht dat geheel en al te zijn. Het is echter
brutaal geweld den ondubbelzinnigen wil
van het volk tot hereeniging met hun moe
derland met oorlogsdreigingen te willen on
derdrukken, te meer daar de haven als eco
nomische uitgang naar zee voor niemand
gesloten zal blijven.
Hoe men zich overigens dergelijke „con
ferenties” in de Westelijke landen denkt,
toont een artikel van de Times. Tot ’t „po
sitieve” vredesprogram van deze bladen be
hooren o.m. beperking der bewapening
(blijkbaar volgens het recept van Versail
les) en voorts het af zien door Duitschland
van de gedachte van de „Lebensraum”, daar
dit onderdrukking en berooving van buren
beteekent.
Niemand ter wereld zal kunnen veronder
stellen dat dergelyke taal ook maar in ’t
minst een toenadering zal vermogen te be
werken. Integendeel. Er moet duidelijk aan
worden herinnerd, dat geen enkele Duit-
scher Versailles heeft vergeten. Met het oog
op de vijandigheid, welke het rijk van zijn
Oostelijken buur, dien het zelf heeft gehol
pen bij het herstel van zyn bestaan, in toe
nemende mate ondervindt, is het tijd ook
dezen staat er eindelijk aan te herinneren,
wat hem van rechtswege toekomt en wat
niet.
De Italiaansche pers.
De Italiaansche pers pleit met een een
stemmigheid, die officieele inspiratie doet
vermoeden, voor directe Poolsch-Duitsche
onderhandelingen voor een vreedzame rege
ling van het vraagstuk van Danzig.
De Giornale d’Italia schrijft; „Polen heeft
by onderhandelingen met Duitschland niets
te verliezen: het kan door oplossing van
het vraagstuk van Danzig tot vriendschap
pelijke betrekkingen met den grooten buur
staat komen. Als het echter oorlog prefe
reert, zal het zijn geheele bestaan op het
spel zetten. Polen moet er aan denken, dat
Italië in een algemeenen oorlog zijn plicht
zal doen en dat de spil onverwoestbaar als
staal is.
De democratische pers spreekt van moge
lijke conferenties en van compromis, doch
er zijn rechten, voor welker erkenning geen
conferentie noodig is en die geëerbiedigd
moeten worden. Dat zijn de Duitsche aan- v
spraken op Danzig en de Italiaansche aspi
raties in de Middellandsche Zee en Afrika”.
Dergelijke redeneeringen komen in alle
bladen voor. De Lavoro Fascista schrijft
boven zijn artikel; „De eenige mogelijkheid
is onderhandelingen met Duitschland”.
doen dat in de afgeloopen week honder
den, ja wellicht duizenden benzinestations
gedwongen waren te sluiten. Enkele Hol-
landsche couranten hadden reeds begin
Augustus een bericht gebracht dat men
benzine tekort kwam in Duitschland, maar
prompt kwam het Duitsche Verkeersbureau
te Amsterdam met een pertinente tegen
spraak.
Engeland in China, een „flankver-
voor de Britsche belangen in het
Jangtse-dal en tenslotte in den loop der
jaren de linkervleugel van de vesting-drit-
joek; Singapore—-Hongkong—Port Darwin
overeenkomstig zyn beteekenis voor Enge,
■and bleef de stad onder leiding van een
ïouverneur een kroonkolonie.
Hef eiland zelf Ie 18 K.M. lang, 3 tot 8
bfeed en heeft een oppervlakte van
vierkante K.M. Van het vasteland is het
wechts gescheiden door de 800 meter bree.
.Straat van l.ema". ]n het jaar 1860
er het tegenoverliggende gebied Kow-
aan toegevoegd. Hongkong zelf met
«Jn, aan de voet van de prachtige 564 me
r hooge Victoria Peak gelegen haven on
Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: MARKT 31. GOUDA
bjj onze agenten en loopers, den boekhandel en de postkantooren.
Onze bureaux zijn dagelijks geopend van 9—6 uur. Administratie en Redactie Telef
(aten: 1746. Postrekening 48400.
ABONNEMENTSPRIJS: per kwartaal 2.25, per week 17 cent, overal waar de
berging per looper geschiedt. Franco per post per kwataal 8.15.
Het door de Engelsche en Fransche pers
gelanceerde denkbeeld van een conferentie
over de Duitsch-Poolsche kwestie wordt
door de Duitsche pers duidelijk afgewezen.
„Geen compromissen, maar ons recht”,
schrijft de Lokal Anzeiger en het blad ver
volgt: Danzig is geen vraagstuk, maar een
Duitsche stad, die tot Duitschland behoort.
De corridor, uit Duitsch gebied gesneden,
is geen probleem, maar zinneloosheid, die
moet verdwijnen. Moeten de Polen voort
gaan, naar goeddunken het verkeer tus-
schen het Duitsche rijk en Oost-Pruisen af
te snijden of te belemmeren? Moeten de
Duitschers in deze Duitsche gebieden nog
langer zijn overgeleverd aan Poolsche haat
en terreur? Neen. Het gezonde verstand en
de feiten gebieden een billijke en verstan
dige oplossing en dat kan slechts de Duit
sche oplossing zijn. Er is geen plaats vooi
compromis of conferentie. Het is een kwes
tie van de Duitsche eer.”
Over Danzig, dat een Duitsche stad is,
zoo schrijft de Deutsche Allgemeine Zei-
tung”, kan geen conferentie iets anders be
slissen en d :t de kwestie van den corridor
in Duitschen zin opgelost moet worden is
voor te meer duidelijk nu uit het kamp der
omsingelaars het woord „voorwaarden’ ’op
duikt.
Hiermee zinspeelt het blad op het hoofd
artikel in de Times, welk blad o.a. eischte,
dat Duitschland zyn opvatting van het be
grip „Lebensraum” zou moeten prijsgeven.
De Nachtausgabe schrijft (naar Havas
meldt): „Een compromis is niet mogelijk.
Conferenties over deze vraagstukken heb
ben geen enkelen zin. Als de democratische
staten naar een dergelijke conferentie de
legaties zouden zenden, die slechts tot taak
hadden zich tegen de Duitsche eer te ver
zetten, zou het eenige resultaat zijn, dat de
toesiand ernstiger werd.”
De Angrif tenslotte schrijft; „Het Duit
sche volk gevoelt slechts afkeer en walging
van dergelijke conferenties. Conferenties,
compromissen en onderhandelingen hebben
Europa geen vrede gegeven. De corridor en
Danzig zyn Duitsche vraagstukken, die
niemand anders aangaan. Wij zullen hier
recht en vrede brengen zonder Engeland of
tegen Engeland.”
Uit Berlijn meldt D.N.B.: De Deutsche
diplomatisch-politische Korrespondenz wijst
met kracht de geruchten af over mogelijk
heden tot onderhandeling in de kwestie
Danzig.
De correspondentie schrijft o.a.: In zeke
re landen acht men het gepast juist op dit
oogenblik van een vastgeloopen toestand te
spreken van onderhandelingen. Daarbij
waagt men het te beweren, dat het Duitsch
land is dat de behoefte daartoe gevoelt,
waarby aan zekere bezoeken een beteekenis
inaar tenslotte den aandrir.genden Hollander
toch 5 liter Aral (een Duitsche soort ben
zine) verkoopen moest omdat zyn personeel
inmiddels tal van andere Duitsche automo
bilisten van deze brandstof (en telkens in
grootere hoeveelheden) voorzag! Lang niet
alle benzinepompen (hetzij Shell, Standard, uren ontstopd
Aral, Leuna Olex of wat dan ook) bleken tie, welke wij
daarna gesloten te zijn op de reis via Hei- j
del berg, Heilbronn, Stuttgart, Ulm en j
Augsburg, maar op den weg van München
- en i pomp, -
merde zich niet om deuken of schrammen
in de carosserie en haalde uit de hotels en
pensions emmers, kannen, gieters enz. enz.
om op die wijze eerder by de pomp gehol
pen te kunnen worden en aldus zyn tank
weer eenigermate te vullen. Twintig liter
verschafte men in den aanvang aan de auto
mobilisten (40 liter aan vrachtauto’s, hotel-
wagens ,enz.j, maar weldra daalde dit ma
ximum tot 15 en toen tot 10 liter.
Om half zeven was de run op de Tank-
stelle begonnen en zy bleef met onvermin
derde hevigheid in de avonduren voortdu
ren onder groote belangstelling van het pu
bliek. Automobilisten,’ die geholpen waren,
sloten echter weer ergens aan om zoo mo
gelijk nog een tweede beurt te krijgen en
van alle zjjden reden maar weer nieuwe ge
gadigden voor! In anderhalf uur was de
voorraad van 1500 liter uitgeput, doch juist
op tyd arriveerde een andere volle tank
wagen om nogmaals 1500 liter te brengen.
Precies anderhalf uur later was ook deze
JAPAN zet Engeland „onder druk”, aldus
kan men het best de huidige verhouding
kenschetsen. Thans zyp Japansche troepen
nabij Hongkong geland, om de grens tus-
schen deze Britsche kroonkolonie en het
Japansche gebied te blokkeeren. Daarmede
wordt een belangrijke schrede voorwaarts
gezet door de Japansche legerleiders op
hun weg, welke leidt naar een algemeen po
litiek en economisch offensief tegen den
Britschen invloed in China. Terwijl de on
derhandelingen van wereldpolitieke betee
kenis tusschen de as-partners en Japan
eenerzijds, Engeland, Frankrijk en de Sjv-
jet-Unie anderzyds voortduren, en nogi niet
tot een beslissing lijken te hebben gele’d,
gaan de Japansche militairen hun gang en
stellen zy naar men mag aannemen
evenals by den aanvang van het Japansch-
Chineesche conflict in 1987 de regeering in
Tokio telkenmale voor voldongen feiten.
Het Japansche leger meent dat thans de
kans schoon is (aangezien Engeland naar
Chamberlain telf erkende in Europa gebon
den is) om de Britten uit het Verre Oosten
en China te verdryven. Nadat de blokkade
r van Tientsin, de bezetting van Sjanghai en
andere „verdragshavens” den Britschen in
vloed reeds aanzienlyk had verminderd en
aan het Britsche prestige ernstige klappen
had toegebracht en nog steeds toebrengt,
lijkt thans Hongkong aan de beurt te zyn.
Hongkong, de Britsche kroonkolonie aan
de trechtervo,,mige monding van de Kaï^on-
stroom, wordt met recht beschouwd als etn
sleutel-stelling in Oost-Azië. Dit is eigen
lijk al het geval sinds de Union Jack over
het eiland waait, en wel sinds 1841.
Tot in de 19de eeuw behoorde de China-
handel van de Europeesche landen tot het
monopolie der bevoorrechte „Chartered
Companies”, voor Engeland tot die van de
Oost-Indische Compagnie. Het jaar 1833
bracht voor Engeland de afschaffing der
verschillende privilegies. Men zond Lord
Napier naar Kanton, ten einde de „vrye
handel te bewaken, China voor de wereld tc
ontsluiten en de rechtsgelijkheid te verze
keren”.
Over die „ontsluiting van China” loopen
de meeningen njg al uiteen, want nadat
Engeland met geestdrift begonnen was mee
het verdringen der andere landen, was de
weg vry voor een onbegrensde opiumhan-
oel, waaraan de Engelsche O.I.C. in de ja
ren van 1780 tot 1839 ongeveer 300 miL
Moen Chineesche dollars verdienen kon. Uit
gevoerd werden o.a. thee en zyde. Het be
hoeft geen betoog, dat de invloed van de
opium-invoer in groote mate fnuikend was
voor de moreele ontwikkeling en de volks
gezondheid V" v
Er trad toen t
commissaris naar
stem liet hooren
opium verbood en
gebood van alle voorraden, die aHHn’het
bent van buitenlmdsche handelaren b*
vonden. Ongeveer 20.000 kisten opium m.
den i„ beslag genomen. Een en ander leidde
tot den „opium-oorlog", die met het ver
drag
Na het onderhoud met Greiser
vertrok Chodacki naar Warschau.
Hitler heeft te Berchtesgaden met Goe
ring en Himmler gesproken over de laatste
phasen in de ontwikkeling van den Euro-
peeschen toestand.
Greiser en Chadacki hebben het afge
sproken onderhoud gistermorgen om 11 uur
gehad in het gebouw van den Danzigschen
senaat. Na een korte gedachtenwisseling
vertrok Chodacki naar Warschau.
Welingelichte kringen te Berlyn verkla
ren, dat de bespreking, die Greiser en Cho
dacki hebben gehad, beperkt was tot tech
nische aangelegenheden en geen betrekking
heeft gehad op de politieke zy'de van het
vraagstuk van Danzig.
Er is geen bevestiging verkregen van de
geruchten, dat Burckhardt een tweede be
zoek aan Hitler zal brengen.
De dageljjksche vermelding in de bladen
van beweerde wreedheden tegenover Duit
schers in de Poolsche corridor gaat nog
voort.
Britsch-Japansche besprekingen
kunnen voorloopig niet gehouden
worden.
De Britsche gezant heeft heden het de
partement van Binnenlandsche Zaken te
Tokio medegedeeld, dat de besprekingen
voorloopig niet kunnen plaats vinden, daar
de beraadslagingen in Londen inzake de
economische kwesties verband houdend met
de Chineesche dollar en het in Tientsin aan
wezige zilver, in Londen nog niet zijn afge
loopen.
Voor de leege pomp heeft men tot mid
dernacht in groote troepen staan praten
over den Duitschen benzinevoorraad.
Ik sprak Hollanders, die hun wagen tot
voor het tankstation hadden geschoven en
juist voldoende gekregen hadden om Inns
bruck te kunnen bereiken. Langs die route
wilden zij trachten (zij' het dan langs een
grootei. omweg) door Duitschland naar Ne
derland te komen in de hoop aan den Oos-
tenrykschen kant meer benzinevoorraad aan
te treffen; ik sprak andere landgenooten,
die zich tevoren wyselyk een carnet in
plaats van een triptiek hadden aangeschaft
en van plan waren zoo snel jnogelyk naar
Zwitserland te verdwijnen...
Ik hoerde ook van Amsterdammers, die
met zeer veel moeite Garmisch bereikt had
den en zich onderweg tot de politie hadden
gewend met de vraag, waar de vreemdelin
gen benzine konden krygen. Ze hadden als
antwoord ontvangen: „Dat weten we niet.
Als u geen benzine meer hebt, laat u den
wagen maar staan en reist u maar per trein
verder...!”
Deze landgenooten waren zoo gelukkig
zich’nog te redden, maar er moet snel ver
andering in komen of ongetwijfeld zullen
vele automobilisten in Duitschland spoedig
gedwongen worden by gebrek aan benzine
hun wagens ergens langs den weg te laten
staan...!
W1M COUIAM.
ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda en omstreken (behoorende tot den bezorgkring)
1—5 regels 1.30, elke regel meer 0.25. Van buiten Gouda en den bezorgkring:
1—5 regels 1.55. elke regel meer f 0.80 Advertentiën in het Zaterdagnummer 20
bijslag op den prijs. Liefdadigheids-advertentiën de helft van den prffs.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN: 1—4 regels 2.05, elke regel meer 0.50. Op
de voorpagina 50 hooger
Advertentiën kunnen worden ingezonden door tusschenkomst van «oliede Boek
handelaren, Advertentiebureau* en onze Agenten en moeten daags vóór de plaatsing
aan het Bureau zyn ingekomen, teneinde van opname verzekerd te zijn.
Gewone adverteatiën en ingezonden mededeelingea bjj contract tot zeer gereduceerde»
Prijs Groote letters en randen worden berekend naar plaatsruimte.
naar Garmisch-Partenkirchen (waar dag
nacht honderden arbeiders zwoegen om nieu
we autobanen gereed te maken) werd het
een zeldzaamheid als men ergens nog 5 of
10 Liter kon kry'gen. Vrywel iedere auto
mobilist op deze drukke route van bijna 100
K.M. zag men den blik nieuwsgierig wenden
naar een naderende pomp en direct werd er
gestopt als het bekende bordje met „Aus-
verkauft er op ontbrak.
Sensatie in Garmisch-Partenkirchen.
Web dit alles op zichzelf reeds vreemd,
ongewoon en sensationeel, de klap op de
vuurpijl volgde ten slotte in Garmisch zelf»
waar alle tankstations gesloten bleken te
zijn. Vrydag reeds was daar geen benzine
meer te krygen en dien dag, maar vooral
Zondag zag men overal auto’s rond rijden
op zoek naar benzine.
Van mijn hotel, had ik het uitzicht op een
Leuna-pomp en zonder overdrijving mag
worden gezegd, dat daar op één middag 200 j
auto’s zyn voorgereden om te trachten
brandstof te krygen, terwyl vele tientallen
Benzinepompen staan droog.
„Laat U den wagen maar staan
en reist U maar per
trein verder...”
Er heerscht benzinegebrek in Duitsch
land! „Het kan zyn aldus schrijft een
der redacteuren van het Leidsch Dagblad
uit Garmisch dat er voldoende aanwezig
is om in.alle behoeften te voorzien, maai
regeeringsvoorschriften zorgden er voor
dat de practyk wel héél anders (en héél on-
gewoon!) is geworden. Met het oog op mo- i
gelijke gebeurtenissen in de naaste toe- luiauu 1UCV VUUfII1
komst, legde de overheid immers den tank- (zooveel dat straten, pleinen grasvelden
j vui ButiHi mei purneereiiue auto’s, die er
dag en nacht blijven staan, omdat de ga
rages bezet zyn!), tientallen auto’s waren
4000 liter) en zoo kon het geval zich voor- met een volkomen of bijna volkomen ledige
ir. dz “L benzinetank...
te ik wat deze tegenspraak waard was,
Een reeks van jaren kon Hongkong niet
ontkomen aan het noodlot, dat het min of
meer verwaarloosd werd en tal van sinds
lang besproken en uitgewerkte plannen tot
uitbreiding, bleven plannen. De herbewape
ning, welke het Britsche rijk ondergaat,
ook aan Hongkong niet ongemerkt voorbij
gegaan en gezien de huidige gebeurtenissen
is het wel aan te nepien, dat de Engelschen
zooveel mogelijk vaart achter het werk zet
ten. H§t doel is, in 1942 „oen stevig be
schermde vesting” verkregen te hebben. De
plannen zijn drieërlei; twee versterkingen
bij de havenmonden en één op het vaste-
land. Ze worden voornamelijk in de rotsen
aangebracht en van het zwaarste geschut
voorzien. Munitie-depots, vliegvelden spe
ciale legerstraten, dit alles is in den ves
tingbouw opgenomen. De uitvoering van
het Britsche vlootbouwprogramma zal
Hongkong in de naaste toekomst tot een
sterke oorlogshaven voor het Oost-Azië-
vlooteskader maken. Hoe zich de militaire
en politieke situatie in Zuid-China ook zal
ontwikkelen, de vestings-versterking van
Hongong zal steeds voor het Britsche ryl<
een buitengewoon groote beteekenis hebben.
Dit komt niet alleen tot uiting in het per
manente garnizoen van 10.000 man, maai
ook in samenwerking met Port Darwin er
Singapore.
„Ja, das weisz ich auch nicht!” antwoord- het gansche diner
de de Duitscher, die zich verder op alle vra_ plotseling in het honderd liep.
gen bepaalde tot een licht schouderophalen, i Niet in „Die drei Mohren” overigens al-
- - ieen, want als een loopend vuurtje ging
deze ty'ding door Garmisch, waarop de
auto’s in lange rijen naar het genoemde
tankstation reden; de meeste nog op eigen
kracht, vele echter ook door twee of drie
personen voortgeduwd En in de avond-
i daar de meest dwaze situa-
j in het voor de rest zoo uit-
stekend gedisciplineerde Duitschland ooit
hebben meegemaakt. Een chaos van wagens
dromde van alle kanten tezamen rondom de
men reed over de trottoirs, bekom-
automobilisten te voet kwamen om eveneens
I te zien of er inmiddels een tankwagen was
I gearriveerd...
In de Werdenfeiser-;arage vertelde de
baas (die 4 jaar in België aan het front
I heeft gestaan) den Hollandschen klant in
I een grappig Vlaamsch, dat hy Zaterdais-
I middag een nieuwen voorraad Aral ontvan
gen zou. Nog in den vooravond moest hy
i echter meedeelen, dat de tankwagens hal-
verwege München teruggeroepen waren en
nu in geen geval vóór Dinsdag komen zou-
I den!
Dinsdag! Terwyl in het prachtige Gar-
i misch met zyn enorm groot aantal gasten
houders de verplichting op minstens 1000 VO1 staan met IlilrkMren(le
liter in reserve te houden (bii eroote tank-
rages bezet zyn!), tientallen auto’s
van het Chineesche rijk.
toen een keizerlijk Chineesch
voren, die in Kanton zijn
en verderen invoer van
bovendien de vernietiging
van buitenla idsche handelaren
den in beslag genomen. Een c..
„oplum-oorlog”, die met het
van Nanking in 1841 eindigde.
gA°'g' de oponstelling van vijf bc-
ngrufe Ch'mesche havens, zooals Kanton
en Sjanghai en ex-territoriale rechten voor
de Engelsche onderdanen.
Hongkong werd al spoe<lig dc 8leutel.std.
ung van F-
zekering”