Deze Courant komt in vele duizenden gezinnen Gegarandeerde oplage 8500 ex.
Bontmantels!
^1
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN
BERGAMBACHT, BERKENWOUDE, BODEGRAVEN, BOSKOOP, GOUDERAK, HAASTRECHT, MOORDRECHT, MOERCAPELLu,
.TTOl T> TZ -
No. 20144
Zaterdag 14 October 1939
78e Jaargang
I
üblad verschijnt dagelijks, behalve Zon- en Feestdagen
Vijf jaar Gouda-Boskoop-Alphen.
Ba
HET EERSTE LUSTRUM VAN ONZEN
JONGSTEN SPOORWEG.
EERSTE BLAD.
tilmann
model wassCherij
Fa. J. H. Dan Straaten
Duikboot brengt Engelsch
schip tot zinken.
Drie duikbqpten tot zinken
gebracht.
EEN CONFERENTIE VAN NOORDSCHE
STAATSHOOFDEN.
Op uitnoodiging van den Koning van Zweden.
Op 18 October te Stockholm.
NIEUWERKERK, OUDERKERK, OUDEWATER, REEUWIJK SCHOONHOVEN’, STOLWIJK, WADDINXVEEN, ZEVENHUIZEN.
--XÖUO. aen
I
f
uit-
noodigingen aangenomen en zullen,
voordelige I vergezeld van hun ministers van bui-
d. IJSSEL.
STADSNIEUWS.
echte vrierdun heeft”.
ontredderd; gedurende de los^pg, welke
oat
i
db opening bij te wonen van een spoor
weg, die na enkele jaren wel weer ge- Kan zijn regeering) iederen keer, dat hij dit
De duim
komst.
TELEGRAFISCH WEERBERICHT.
Tijdelijk regen.
Stand.
Martinus, z. van
ensky. Cornelia
ageveen en C. J.
een
W«
een 2—Boskoop-
terden 2, 11 uur;
Tol, 28 j. te Wad-
>1, 19 j. J. D. J.
van Rede, 30 j.
G. J. Dissel, 30 j.
a N. G. A. Schou-
leren, 21 j. en W.
stal.
Bodegraven had
lieuw rijwiel aan
om daarna eeni-
loen. Bij terug-
te zijn gestolen,
an de politie te
ij wiel onbeheerd
bij de gasfabriek
voor den eersten spoorweg opstelden in
1855. Deze is merkwaardig genoeg om
hier vermeld te worden:
„Indien nu de Spoorwegen in berg
achtige Landstreken, waarin men met
loolspeelplaatsen.
eleden de betege-
itsen van de Chr.
en de Chr. school
anbesteed, thans
n begin hiermede
.e schoolplaatsen
itoirtegels aange-
t binnen enkele
■den met het leg-
later toenemende Zuidoostelijke tot
i ning, dat, indien het mogelijk blijkt een
i voldoende aantal passagiers in Napels te
concentreeren, er geen aanleiding zou
ming.
zal door de Ring
van Jongellngs-
ormeerden Grond
amer der Geref.
rgadering bijeen
irden een onder
lijk Bijbelonder-
5 zal aanvangen
it.
uwijk werd aan-
efstal van eenige
leuwen rijksweg,
i manchester jas
cers. Een daarbij
met in een der
nonnale met* on-
ileven laten han-
Dit nummer bestaat uit twee bladen.
GOUDA
<ig.
en, die als volon-
tarie te Reeuwljk
en tot ’tijdelijk
nte-secretarle te
benoemd, is nu
nbtenaar aange-
een.
Ipro- 3
m.
STRIJDE!?.
getrokken.
veen” heeft haar
n den Goudschen
sn.
wordt dit werk
metselaar Abr.
hr. school II adn
uitgevoerd wordt
idegenoinen.
nachts bij enkele
itweg van Gouda
dieven een be-
lamelijk werden
woning staande
n. Hierbij werden
Jtingplaatjes, die
afgeknepen, bult-
dabcle exploitatie. Zoo erg zou het echter i
niet zijn.
Op 7 October nam de dienst een aan-
/vang. De spoorwegen maakten van de
1 ovnlnifntio wat. nr van t.p maken viel
lang van ’s lands verdediging
worltpn.
Bont in het bijzonder, is
kwestie van vertrouwen,
staan U borg, dat U het beste
en voordeeligst bij ons slaagt.
Enorme keuze in „BLÈYLE”.
De ideale dracht voor Dames
en Meisjes.
Onze prachtvolle collectie be
vat stuk Voor stuk juweeltjes
van prima bontsoorten,
stekend van pasvorm.
ongeveer 48.000 reizigers en 3.000 ton goe
deren. Deze cijfers zijn niet overweldi
gend, maar het kon slechter. Na vijf jaar
Is de lijn al aardig ingebwrgcrd. Toen
ton.
üerweg
liguet”,
n. He’.
igetroC-
fr^/spoor te
van Finland uitgenoodigd tot een bjj-
eenKomsc te otuciuiuuii.
De staatshoofden hebben deze uit-
L.
ncOmpetitie.
Oct.*
1 A.
rvers A, 4 uur.
Zondag.
lalbond.
tolwijk 1. 11 uur;
Nieuwerkerk 1—
oeneweg 1.
cerkerk 2—Groot
4—Ouderkerk 1
2, if uur; Dil'èt-
is aangifte ge-
,alf nieuwe man-
s. Tot op heden
□g niet terug ge-
f vindster wordt
ij den rijksveld-
i Kerkweg alhier h
laan, dat gevon-
is terug te be-
ouderak.
President Kallio heeit een wet op den
naticnaien dienstplicht uitgevaardigd, inge
volge welke ieder burger kan worden opge-
roepen oin, indien noodzakelijk, in liet be
en veiligheid
spoedKln
koop aaarl
lijkheden brt
Propaganda-avond
Ned. Chr. Vrouwenbond.
Dinsdag 17 October a.s., des avonds half
acht hoopt'de Ned. Chr. Vrouwenbond een
uropanganda-avond te houden in de Lu
ther sche Kerk, Spreekster is Mevr. A. L. A.
RingelingVerhoeff uit Amsterdam.
men dan niet kunnen verwagten van I
een Land hetwelk de Natuur als het
ware er toe aangelegd heeft. De Ing.
Brindley door een Torylid van het
Parlement ondervraagd waartoe hij
dan vermeende dat de Voorzienigheid
de rivieren geschapen had indien hij
van het i ■->->-<
geen gebruik wilde maken en kanalen
inpiaats daarvan wilde graven, ant
woordde, dat het Opperwezen de
rivieren geschapen had om de Kana
len te voeden, zouae die bij het aan
schouwen van onze vlakten niet ge
nogen geweest zijn te geloven dat
deeze geschapen waren om Spoorwe
gen in aan te leggen?”
2—Olympia 5;
erk 2, 11.30 uur;
30 uuri ONA 6—
elle 2-A-Bodegra-
erschotje 2.
ter 2—Bergam-
2—Ammerst. SV
oven 3, 12 uur.
„Bedrijfswatfr zoo .acht als
regenwater.
Fransche tanker „Emile Mig net”
brandend op den Oceaan.
De Britsche admiraliteit deelt mede, dat
een duikboot het Engelsche schip „Herons-
puol” heeft aangevallen en tot zinken ge
bracht. De bemanning vanvhet schip be
vindt zich aan boord van de Amerikaansche
boot „President Harding”. Het heeft de 36
opvarenden van het s.s. „Heronspool” ge
red. De schipbreukelingen werden uit de
reddingibooten opgepikt. Er wordt niemand
vermist. De „Heronspool” mat
De „President Harding” was ói
naar de Fransche tankboot „Emile ft
die S.O.S.-seinen had uitgezonde
Fransche schip werd brandend
fen. Van de bemanniwg
bekennen.
Communiqué van Britsche
admiraliteit.
De Britsche Admiraliteit maakt bekend,
dat heden twee Duitsbhe onderzeebooten tot
zinken zyn, gebracht. De Britsche marine
heeft een klein gedeelte van de overleven- J
den gered.
De Britsche admiraliteit deelt, naar Reu
ter meldt, nog mede, dat heden nog een
derde Duitsche duikboot tot zinken is ge
bracht. Enkele overlevenden zijn ook in dit
geval door de Engelschen aan boord ge
nomen.
De Admualiteit deelde tevens mede, dav
van Duitsche zijde thans toegegieven wórdt,
dat na den aanval op de Britsche zeestryd-
krachten in de Noordzee op Maandag j.l.
vier Duitsche vliegtuigen in zee gestort zyn,
terwyl twee gedwongen waren op Deensen
gebied te landen. x
bestaan de vlucht niet te maken. In
Londen vertoeven thans eenige duizen
den gestrande Zuid-Airikaners: onder
zocht zal nu worden, ux hoeverre er on
der deze personen belangstelling voor de
vlucht naar Zuid-Afrika bestaat.
Mocht de vlucht doorgaan, hetgeen
dus van vele factoren aihankelijk is,
aan is bfet nagenoeg zeker, dat dezelidc
roJte zal worden gevolgd als hij de Din-
gaansvlucht, n.l. over Alexandria, Khar
toem, Nairobi, Livingstone, Johannes
burg naar Kaapstad.
Wat den heropenden dienst op Lonürn
betrelt, dezer dagen is de -toestemming
van de .Engelsche autoriteiten op de
dienstregeling afgekomen. Het. is thans
vrijwel zeker, dat de dienst Zondag in
gaat in de richting Londen, terwijl de
dienst Maandag in belde richtingen zal
worden gevlogen. Dat de ’belangstelling
In Londen voor dezen dienst zeer groot
is, blijkt wpl uit lipt feit, dat voor het
toestel van Maandag reco» elf passagiers
bij den K.L.M.-vertegenwoordiger te
Londen hebben geboekt.
Met deze heropenden dienst gaat de
Nederlandsche post naar Engeland, ter
wijl bovendien alle luchtpost, d^e uit de
Scandinavische landen wordt aange
voerd en bestemd is* voor Engeland, met
de Nederlandsche toestellen naar Lon
den zal worden vervoerd.
i ontdaan.
he diefstal van
leegd. Een zand-
voor het vervoer
ileuwen rijksweg
jkschen Tol was
nieuwe achter
sts aan den weg
voertuig behoor-
iandsche Ballast
ster van 't werk
eg. De auto werd
jrwielen ontdaan.
De voorwaarden van Moskou^ijn gister
avond aan Helsinki medegedeeld en het
antwoord van de Finsche regeering is heden
ontvangen, zoo meldt United Press.
Du regeering te Helsinki verklaag offi-
ciee', dat de Russische voorstellen kalm
zyn overwogen. Zy waren, ofschoon de toe
stand* ernstig wordt geacht, van dien aard,
dat de voortzetting der onderhandeliugen
mogeiijk is, in de hoop, dat de Sovjet egee-
v-.ng redelijk zal zyn on de houding van
Killend zal begrypen.
.Jen is te Moskou algemeen van oordeel,
de onderhandeluigen langer zullen du
ren, aan de besprekingen met de Laiusche
*•- De
gevoelens. Immers de meesten dachten Uinsche regeering heeft haar onderhand^-
mar geen volmacht gegeven en Paasikm
f)e Koning van Zweden heeft naar
officieel wordt medegedeeld de
koningen van Denemarken en Noor
wegen alsmede den staatspresident
van Finland uitgenoodigd tot een bij-
aan Uoor belangrijke onkosten door eenkomst te Stockholm,
bergen en rotsen door te graven en 1
vallijen optehogen een voor-Spoorwé
gen vereischte vlakke grondslag heeft
kunnen verkrijgen, zulke 5
ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda en omstreden (behoorende tot den bezorgkring);
1—6 regels ƒ1.80, elke regel meer ƒ0.25. Van buiten Gouda en den bezorgkring:
15 regel* 1^5, elke regel meer 0.30. Advertentiën in het Zaterdagnummer 2fl
bijslag op den prijs. Liefdadigheids-advertentiën de helft van den prijs.
INGEZONDEN MEDEDEELLNGEM: 1—4 regels ƒ2.25, elke regel meer ƒ0.50. Op
de voorpagina 5Q hooger.
Gewone advertentiën en ingezonden mededeelingen bij contract tot zeej gereduceerden
prijs. Groote letters en randen worden berekend naar plaatsruimte.
Advertentiën kunnn worden ingezonden door tusschenkomst van soliede Boek
handelaren, Advertentiebureau! en onze agenten en moeten ctaags vóór de plaatsing
aan het Bureau zjjn ingekomen, teneinde van opname verzekerd te zijn.
lijks een 75.000 reizigers verwerkt (abon
nementhouders niet medegerekend) en
een goederenquantum van rond 9.500 ton.
Het vervoer van eii naar Waddinxveen
zoo lang ver- is geringer; dit station .verwerkt per jaar
haar op het
moment toch nog zou ontgaan.
- l naar
exploiteeren, deelden deze
itcr niet ^de gemeente Bos-
- -j-ï, ver_
I
Verwachting voor het geheele land: mati- AÜrika,
Zuidwestelyke wind, betrokken Hot half of
zwaar bewolkt, tydelyk regen, weinig ver
andering in temperatuur, in den morgen
olaatselyk misti J
4 ftter
plaats. Een groot aantal genoodigden
I maakten In den versierden trein dezen -
feestrit mee, maar met zeer gemengde RHinen, misschien zes of tien dage
>den reeds zeer ver
dreigde echter toch, de tot stand
^ier lijn nog te, zullen mislukken,
«^opkomst van het autoverkeer
'idzakelijkheid van de spoor-
vmg n den loop der Jaren
immers sterk verminderd. Ook 4n de
streek werd dit gevoeld en zelis drong
de gemeente Waddinxveen bij de Regee-
ring op stopzetting der reeds begonnen
weikzaamheden aan. Zeer terecht wees
men er op, dat autobus en vrachtauto
even goed .en misschien zelis beter dan
den trein de streek uit haar isolement
2°uden kunnen verlossen. De Nederland
sche Spoorwegen, die de nieuwe lijn zou
den moeten e’”'-
meening. Echter r‘
koop, waar men zich' met kracht
weerde, bevreesd, dat de
beide «spoorwegverbinding
laatste
Ben ondersoek word Inn’etcld r.a’ar~dë
mogelijkheid in de plaats van den spoor
weg een autoweg aan te leggen, met ge
bruikmaking van de reeds gebouwde
bruggen. De strijders voor den
behotdn,
voltooid.
Op 8 Januari 1929 werd de bouw van
kUe verdere werken vbor den
aanbesteed. De raming bedroeg 3.494.000
ïulden of bijna tweemaal zooveel als de
raming van 19081 Bij den bouw van de
Gouda—Schoonlieven had men ech-
er Vergeld betaald. Het aanloggen van
®en.voorweg in dit zeer slappe polder
land viel Immers lang niet mee. In dit
komt ons een zeer optimistisch
gestelde passage in gedachten uit de Me-
rie, welkq de concessie-aanvragers
ABONNEMENTSPRIJS: per.kwartaal ƒ2.25, per week 17 cent, overal waar de
bezorging per looper geschiedt. Franco per post per kwartaal ƒ8.15
Abonnëmenten werden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: MARKT 31, GOUDA.'
tij onze agenten en loopers, den boekhandel en de postkantoren.
Onze bureaux zyh dagelijks geopend Tan 96 uur. Administratie en Redactie Telef.
Interc. 2745 Postrekening 48400.
Voorts zijn speciale maatregelen getrof-
fefi Voor de politiemacht, vopr het geval het
land of een deel van het^Jf&id oorlogsterren!
wordt. De president heeft bij verordening
den uitzonderingstoestand uitgevaardigd
voor de politie en het provinciaal bestuur.
Dit beteekent niet het afkondigen van den
staat van beleg.
GOUDA, 14 October 1939.
AAN DE BREIENDE VROUWEN
MEISJES TE GOUDA.
Uit de Peel bereikte-my een noodkreet
van een compagnie infanteristen, waar
onder vele Gouwenaren, die reeds van April
af onder de wapenen zyn. Zij beschrijven
hun omgeving op dichterlyke wyze al!
soort Siberië en houlf&h zich voor het
duet onzer handen en pennen aanbevoj*
Desgevraagd schreef mij hun c/mnaii-
^dant, dat van zyn 160 mannen sbeclits en
kele in het bezit van handschoei
doch deze zeer wel kunnen gel
Het bleek mij voorts, dat gj
fen (met duim) Imt beste a
voldoen, al zijn^drandschoenj
ook welkom. Bs bei
dergrond was verkregen. De sporen voor
de zandtreinen waren dikwijls geheel
ongeyeer 1 minuut duurde, zakte zoo’n
trein soms een li«m. Eor de lijn voltooid
was, werd dan ook «iet minder dan
1,798.000 m3 zand verwerkt! Maar het
werk kwam gereed, al duurde het dan
langer dan aanvankelijk was gedacht. In
totaal was er ruim 6$ miilloto. gulden
aan het werk besteed.
In den namiddag van 6 October 1934
voneb* eindelijk de offlcieele openingsrit
Er mogen drie vliegtuigen over
Duitscn gebied vliegen.
Reeds eenige tyd bestonden bij de K.
L. M. plannen um drie vliegtuigen met
extra-benzineiaills, zondeï passagiers,
naai- Napels over te brengen. Dit is noo-
aig voor een betere veraeeling van net
materieel op de indiscne route en schept
ae mogelijkheid om eventueel, by vol
doende lading, den Ihdischen dienst, die.
mans tweemaal per week wordt uitge-
vyerd, driemaal per week te% vliegen.
Er rijzen by dit overbrengen echter
enxele moeUyxheddn, die nog opgelost
moeten worden, t.w. de route en de ver-
gunpingen, die noodig zyn om over
1 vreemde lanften te vliegen.
I Naar wij vernemen, hebben de Duit-
I sche autoriteiten er in beginsel in toe-
gestemd deze drie vliegtuigen over
Duitsch rechtsgebied te laten vliegen.
Mocht het gelukken, de drie vliegtui
gen naar Napels over te brengen, dan
zou de voorgenomen vlucht naar ZUid-
die aanvankelijk onmogelyk
scheen, weder betere kansen op uitvoe
ring verkrijgen. De K.L.M. is van mee-
(lOUIMHE COHIAM.
Te Helsinki is naar de „United Press”
meldt, een Duitsch stoomschip aangekomen
om de Duitsche burgers mee te nemen,
leden van de Duitsche kolonie en tal van
Duitschers die er tydelyk verblyf houden.
Van Duitsche zyde wordt ontkend dat deze
maatregel verband houdt met de evacuatie
der Duitschers uit de Oostzeelanden.
k AUWELIJKS nog is het eeuwfeest van
1N onze eerste spoorwegverbinding
Amsterdam—Haarlem voorbij, of in de
afgeloopen week diende zich al weer een
nieuw jubileum op spoorwegterrein aan.
Ditmaal was het onze jongste spoorweg,
die verjaarde: bij de invoering van den
wmterdienst, 5 jaar geleden, werd n.l. de
moeizaam tot stand gekomen laatste
aanwinst van ons spoorwegnet, de lijn
GoudaBoskoopAiphen a. d. Rijn, voor
het verkeer opengesteld. Het is met on- j
aardig, ter gelegenheid van dit eerste
lustrum, eenige regels aan de tot stand
koming van deze, verbinding te wyden.
Redds in het laatst der vorige eeuw
werden plannen geopperd om het tuin-
derscentrum Boskoop aan het spoorweg-
net te verbinden. Al deze plannen, welke
beoogden dezen hoek van Zuid-Holland
geheel met een jiet van tramwegen te 1
ovérdekken, liepen evenwel op mets uit. 1
Alleen de hjn GoudaSchoonhoven 1
kwam met zeer veel moeite tot stand.
Boskoop bleel geïsoleerd. Toen in het 1
begin van deze eeuw een spoorwegnet in
de Haarlemmermeer 'en omgeving werd 1
ontworpen een net, dat thans al weer 1
goeddeels verdwenen is werd "dan ook
n denkbeeld overwogen Bos- I
iK op te nemen. Twee fnoge-
riNdit mert hierbij in bespre
king: een verbinding Gouda-Boskoop-
Alphen of BodegravenBoskoopZoe-
termeer. De keus viel ten slotte op de
aanleg van deze' lijn overwonnen moes- cyden als deze,” zeide hy, „is het een troost
ten worden, waren niet mis: herhpalde- te vdent dat men echte vrienden heeft”.
lijk vonden verzakkingen plaats; dagfen-
1 exploitatie wat er van te maken viel:
zij voerden een uurdlenst in met motor-
rijtuigen. En het vervoer viel mee. Na tü wer^eP‘
twee jaar werden dè twee-assige motor- vWhi
naar/uld-A^a.
dag over de lijn GoudaAiphen wordt
vervoerd, bedraagt ongeveer 600. Het be-
langrijkste station is Boskoop, dat jaar-
m waren,
liken.
jze polsmof-1
de behoefte
!n met vinger»
ook welkom. Nr ben gaarne bereid om te
Gouda gebreide polsmoffen naar de Peei/jj
door te zenden. Een eenvoudig patroon
wordt hieronder door de vriéndelijk^ zorg
der redactie afgedrukt.
Intusschen is myn potje voor he* koopeu
van wol ten behoeve van hen, die wel breiea/
maar niet veel betalen kunnen, weer uitge
put. Wie geeft nog wat? Het busje staat
klaar in myn huis: Crabethstraat 2.
Ten slotte zy aan al degenen, die aan het
breien van andere zaken zyn, gemeld, dat
ook deze steeds welkom zijn. Al berichtten
de autoriteiten, dat het legier in engeren zin
geen bivakmutsen noodig heeft, de lucflt-
wachters en de matrozen (maar dan blau
we Ikunnen deze kleedingstukken goed ge
bruiken.
Patroon Polsmof. 9
Naalden no. 12. Ongeveer &0 gr. Jnjzc of
grys-groene sajet. 56, steken opzetten; 50
toeren 2 recht 2 averecht, rond breien, dan
20 toeren heen en weer, om een split voor
den duim te laten, daarna weef. 39 toeren
rond en afkanten. Voor den duim 6 steken
opzetten, om de andere naald aan weers
zijden 1 steek erbij maken tot er 20 êteken
zyn; daarop nog 20 naalden breien (alles
2 recht 2 averecht); afkanten. De duim
dicht en in de polsmof naaien.
M. JAMES—VAN DER HOOP.
De bouwers van den spoorweg Gouda—
Aiphen zijn wellicht genegen geweest
heel veel te geloven, maar één ding vast
en zeker niet, en dat is, dat ons land er
door de natuur speciaal toe aangelegd
eerste route en in 1908 werd hiervoor 1 zou zyn om er spoorwegen te bouwen.
zelfs een tracé, met een globale begroe
ting van kosten ad 1.782.000, ingezon
den.
Dan hoort men een tijd lang niets - -r—------ -
ine^r van de spoorwegverbinding, totqat/ moest soms op hetzelfde punt zand
m 1916 eindelijk, een 'wet in behandeliiié worden ^gestort voordat een stevige on-
kwam en werd aangenomen, welke be- J
paalde, dat het Ryk den spoorweg Gou-
da—Boskoop—Aiphen zou aanieggen,
zoodra de streek een bedrag van 1.00ü.<|p
guiuen byecngcbracnt zou hebben een
aestyds gebruikeiyié methode bij den
aanleg van locaalspoorwegcn, weikc
moest waarborgen, dat de betrokken
streek inderdaad belangstelling had voor
de lijn. Hier bleek dit het feevai te zijn
en zoo verscheen op li Januari 192T een
onteigeningswet voor nieuwen spoor
weg. Eind 1925 waren de bcri.oo<ngde ter
reinen eindelijk alle in eigendom ver
kregen en wci;d reeds de bouw der brug
gen aanbesteed.
Terwyl dus de voorbereidende werk-
zaanmeden reeds zeer ver gevorderd
warer j—
komli
Door
was
wegverbuN
bij de eerste beperkte dienstregeling van
30 Aug. J.l. de dienst eenigen tijd werd
echter ïïet-p^ L"» “ee^
“at de spoorweg zou worden doening en het geelt moed voor de toe-
l' komst.
Utrecht, October 1939.
voor den spoorweg 1» VAN BETTEN.
Kulden of bijna tweemaal
hjn Gouda—Schoonlieven
j sloten zou worden wegens een onren- nuttig oordeelt, raadplegen.
rtnhnlp nvnlnitat.i#» 7.an ore win hot pc.ht.pr t o— l iilm hoptt. na»
niet zijn.
resultaten hebben opgeleverd, wat zal tenlandsche zaken, naar Stockholm
komen, waar de conferentie 18 Octo
ber a.s. zal worden gehouden.
De Noorsche premier Nygaardsvold heeft
verklaard er van overtuigd te zijn, dat deze
conferentie de samenwerking en de goede
- - - betrekkingen zal bevestigen en het verlan-
natuurlijke transportmiddel ,en neUfraai blijven zal versterken. Stel-
nik wilrip maknn pn kanalen
J lig zal uiting worden gegeven aan den vu-
rigen wensch, dat de vrede gehandhaafd zal
blijvcn.X
in geHeel Noorwegen heeft de aankondi
ging der J. <»nf erentie groote voldoening ge
wekt.
Helsinki is het optimisme ten aanzieu
vfii het resultaat der Moskousche bespre
Nqngen toegenofnen, meldt Keuter.
Finsche minister?vari buitenlanTlscle
zaken, Erkko, heeft Scandinavische!! jour-
inlieten medegedeeld, dat het bericht inzake
dp Deensche, Noorsche en Zweedsche de-
marches te Moskou in Finland met groote
Want de moeilijkheden, welke bij den 1 voldoening is ontvangen. „In moeilijke
aciiAivta 'du uvue ..J.l vva
ten worden, waren niet mis: herhpalde- J
I