fflÏROL (jij
RUSCH
November
Deze Courant komt in vele duizenden gezinnen Gegarandeerde oplage 8500
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN
BERGAMBACHT, BERKENWOUDE, BODEGRAVEN, BOSKOOP, GOUDERAK, HAASTRECHT, MOORDRECHT, MOEKCAPELLlï,
nTTTTr w TX M«TZ- /ATTTATTnTrTrrtrr Tir-v a v a ï-ww w w-a-w war a rxiAïXTtrMr L'kTlJI TIr/L5M GljZ-
No. 20168
78e Jaargang
Zaterdag 11 November 1939
Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Zon- en Feestdagen
ex.
Ljjn Gouda—Schoonhoven viert haar zilveren jubileum.
dstkijden.
0
f
J
Fa. J H. Oan Straaten
Moiré
Taff
Lamé
Tulle I
Kant
Chiffon I
Bcililmann
voor moderne
Avondkleding
Bon no. 3 voor erwten.
AANBIEDINGEN I
Sptciala etalage
Zes militairen gedood.
Elegant of sportief
EnVoordeelig!
V
0-2
0—
NIEUWERKERK, ouderkerk, oudewater, rèeuwuk, schoonhoven, stolwijk, waddinxveen, zevenhuizen,
Groc van grond en in de lucht hang^gtle rails,
ophief.
op
r
r
Jn
t
>V8Waddinxveen,
3: HW 2-4100 4,
)la 4Woerden 2,
2Gouda 5; Over-
2; Nieuwkoop 1—
elijk heids beker.
>tterdam3ch elftal-
ftal, dat a.s. Zon
rein te Rotterdam
ankelijkheidsbeker
speelt, is als volgt
om
m
MODEL WASSCHERIJ
Bedrijfswater koo nacht als
regenwater
C ONA 3-GSV 2,
-n 2, Olympia 2—
NG V.
lick—WW, V'tocl-
?s—Sneek, Keeren
den—HSC.
afhankelijkheids-
r
1*
Onze
NOVEMBERAANBIEDINGEN
zijn inderdaad opvallend
goedkoop.
vijk
■rift
I- -1
ijenoord); achter:
r.) en v. d. Heide
Paauwe, Kuppen
i’eijenoord)voor:
iwdèunt (Feijen-
>rd), Drop (Spar-
.8.).
GOUDA s
erkerk 2—Lekker-
)ia 5, 11 uur.
oys 3Overschotje
11.30 uur; Bode-
2, 2.30 uur.
ïcht 3—Schoonho-
2Oudewater 2;
2, 11 uur.
Half kilogram voor vier weken.
De Minister van Economische Zaken
deelt mede, dat gedurende het tijdvak van
heden, 11 November, tot en met Vrijdag
8 December a.s. de met „3” genummerde
bon der Rijksdistributiekaart recht geeft
op het koopen van een half kilogram groe
ne erwten of spliterwten.
leden.
jubileum vqp deze ip. oorlogsrumoer ge-
KG III.
es—NEC, Tubantia
Ensch. Boys, AG
Wageningen.
KG IV.
n II—NOAD, Hel-
nd—Juliana, Lim-
PSV, Eindhoven—
>or kondag.
etbalbond.
2—Nieuwerkerk 1,
uur; Stolwijk 1*-
3weg 1—G§V 3.
kkerkerk 2—Olym-
Groot-Ammers 1
(Cht2; Ouderkerk 1
zoo zeer verlangde lijn tot stand.
De eerste poging in 1869 was van een
comité voor den aanleg van een buurtspoor
weg. De Langstraatsche Buurtspoorweg-
maatschappij stelde zich toen voor de lijn
van de Langstraat door te trekken op Go-
rmchem en vervolgens op Schoonhoven en
Gouda. Dat plan liep op niets uit en toen
heeft men zich sinds 1874 te Schoonhoven
bejjverd om te trachten een spoorwegver
binding te krijgen, in welken vorm dan
ook. De Locaalspoorweg-Maatschappij „De
Krimpenerwaayd” maakte plannen voor den
aanleg van tramwegen, ontworpen door de
heeren Kaptein en Scholten en de aan deze
maatschappij verbonden ingenieur A. J.
Krieger werkte ze geheel uit, plannen voor
lijnen van Schoonhoven via Benschop naar
Oudewater en van Schoonhoven via Haas
trecht naaf Gouda. Het Rijk, de provincie
tn de betrokken gemeenten gaven subsidie
ir de stellige verwachting van de totstand
koming van het verkeersmiddel. De Staten
van Zuid-Holland verleenden, bü besluit van
16 November 1888 een subsidie voor de
spoorlijn van 127.500 en Schoonhoven
stelde daarvoor 65.000 beschikbaar. In
weerwil varf krachkigen steun van de re-
geering heeft de Lokaal spoorweg-Maat
schappij „De Krimpenerwaard” om finan
ciële redenen haar plannen niet ten uit
voer kunnen brengen.
Eu zijn ook andere plannen geweest,
waarbij ernstig sprake was, dat directe aan
sluiting zou kunnen worden verkregen aan
het internationaal spoorwegnet. Het ont
werpen der Ijjnen Rotterdam—Münster en
Amsterdanj—Baanhoek via Bergambacht
deden destijds hoop koesteren, dat op déze
wijze ebn oplossing kon worden verkregen.
Het comité te Schoonhoven kreeg hulp van
personen als de burgemeester van Gouda,
den heer J. J. van Bergen IJzendoom, het
voormalig Eerste Kamerlid, den heer Viruly
en van den heer H. J. Necferhorst, allen
destijds in Gouda woonachtig, maar alle
pogingen liepen op teleurstelling uit.
In 1901 ging de concessie over aan, de
Nederlandsche Tramwegmaatschappü en
toen ontstond nieuwe hoop. De onderneming
Een lijn niettemin, waarvan thans .na
jaar, wederom tijdens een mobilisatie, ge-
zegd^kan worden, dat zij in een behoefte
voorziet. Mogen de tramtreinen Gouda—
Schoonhoven nog lang rijden, in het welzijn
van de streek, haar verdere ontwikkeling en
van de bewoners. En mogen bij een volgend
In het Centrum en in het Noorden
des lands zijn twee mijnen tot
ontploffing gekomen.
Omstreeks het middaguur is gisteren
in het centrum des lands een mijn ont
ploft; vier militairen zijn daarbij gedood.
Door onbekende oorzaak is bij werk
zaamheden in een weiland een mijn
ontploft. Drie soldaten en een sergeant
waren met eenlge werkzaamheden bezig
toen het ongeluk gebeurde. Drie hunner
werden op slag gedood. De vierde werd
zoo zwaar gewond, dat hij kort na de -
ontploffing aan zijn wonden is over
leden. De mijn sloeg een gat van ruim
anderhalven meter in den grond.
De named, van de verongelukte mili
tairen zijn: de soldaten A Bakker, uit
Uitgeest; H. de Jong, uit Mijdrecht en
Th. de Goede, uit Enschede, en de ser
geant J. J. Herfst, uit ’s-Gravenhage.
Ook In het Noorden des lands is gis
termiddag een ontploffing gebeurd, waar
bij twee personen zijn gedood. Het zijn
de 25-jafige Jan Mulder uit Sellingen en
de 22-jarige soldaat Van der Nek uit
Kolhorn.
Omtrentxle ontploffing in het centrum
des lands vernemen wij nog:
Gisterochtend was men bezig met het
verrichten van werkzaamheden met mij
nen. Dejje mijnen worden in het land ge
legd en aan touwen 'bevestigd; op on
verklaarbare wijze is een der mijnen tot
ontploffing gekomen. De mogelijkheid is
niet uitgesloten dat een der militairen
de tot ontploffing gekomen mijn te vast
heeft aangestampt, waardoor de slagpen
naar binnen is geschoten. Vier mllital-
ren onder leiding van een luitenant wa
ren sinds vanochtend met dezen arbeid
bezig.
Toei\ de toezichthoudende luitenant
zich verwijderde* om het werk bij een
andere stelling in oogenschouw te nemen
ging de mijn bij de stelling, welke hij
juist verlaten had, af. De uitwerking was
ontzettend.
De vier militairen, die in de directe
omgeving waren, werden bijna allen op
slag gedood. Andferen die zich op groo-
teren afstand bevonden, werden door
den hevigen druk tegen den grond ge
slingerd.
Een hunner werd aan zijn handen
licht door den kruitdamp aangetast. De
slag was tot ver in den omtrek hoorbaar.
Terstond werden doktoren en 'Êöode
Krulssoldaten naar de plaats van het
ongeluk gezonden om de eerste genees
kundige hulp te verleenen. Hulp mocht
echter niet meer baten. Drie militairen
waren op slag gedood. Dr vierde was
reeds stervende. Nog voordat hij kon
worden vervoerd, was hij reeds over-
Het onderzoek naar de oorzaak is
direct begonnen. Tot dusver heeft men
nog geen definitieve oplossing kunnen
verkrijgen.
Onze collectie MANTELS.
JAPONNEN, HOEDEN,
BONTMANTELS,
KINDERKLEEDING,
REGENMANTELS
bevat een groote verscheiden
heid nieuwe modellen.
Niet alleen de zeer lage prijzen,
maar vooral de prima stoffen,
bont, pasvorm en afwerking
maken onze aanbiedingen tot
iets heel bijzonders.
len voorwerpen.
ielplaatje, terug bij
119; een peddel, te-
nteweg H 104; een
jrd, terug by den
'Jra ven broekscheweg
rr Hnches’-e'-jas, terug
al. E 155.
c ames-polshorloge
oerbonnen.
Stand.
v. F. Schouten en
to Gerard, z. v. M.
Lkker. Levenloos
acht van J. Tolle
ken.
uda: Maria Johan-
chtgenoote van W.
ABONNEMENTSPRIJS: per kwartaal ƒ2.25, per week 17 cent, overal waar de
bworging per looper geschiedt. Franco per poet per kwartaal ƒ8.15
Abonnementen werden degelijks aangenomen aan ons Bureau: MARKT 31, GOUDA,
bfl oa»e agenten en loopere, den boekhandel en de postkantoren.
Onze bureaux zfln dagelijks geopend van 9—6 uur. Administratie en Redactie Telef.
taterc. 2745 Postrekening 48406.
I
BondselftaL
terreliFSparta.
r*
Jarbier
nburg
Heide
0- l
zt°i
2-Ö
2-0
2—Q
2-4»
ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda en omstrLcen (behoorende tot den bezorgkring):
1—6 regels ƒ1.80, elke regel meer ƒ0.25. Van buiten Gouda en den bezorgkring:
1—6 regels 1.55, elke regel meer ƒ0.80. Advertentiën in het Zaterdagnummer 21 M
bijslag op den prijs. Uefdadigheids-advertentiën de helft van den prijs.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN: 1—4 regels ƒ2.25, elke regel meer ƒ061 Op
de voorpagina M hooger.
Gewone advertentiën en ingezonden mededeelingen bü contract tot zeej gered uceerden
prijs. Groote letters en randen worden berekend naar plaatsruimte.
Advertentiën kunnn worden ingezonden door tusschenkomst van soliede Boek-
handelaren, Advertentiebureau! en onze agenten en moeten daags vóór de plaatsing
aan het- Bureau zijn ingekomen, teneinde van opname verzekerd te zijn.
vatte met kracht de zaak aan en weldra
waren de werkzaamheden voor de tram ver
binding in vollen gang. Reeds in 1903 had
de firma H. J. Nederhorat te Gouda de ge
bouwen opgeleverd en toen’werd begonnen
met den aanleg van de aarden baan. Het
zag er naar uit, dat de lyn spoedig gereed
zou zyn, maar er kwam tegenslag. Bij den
aanleg van de baan traden door de slechte
bodemgesteldheid herhaaldelijk verzakkin
gen op en het herstel hiervan vroeg groote
bedragen. De Maatschappij was daartoe
niet in staat en zoo bleef het werk liggen
met het gevolg, dat baan en gebouwen na
verloop van tijd in een toestand van ernsti
ge verwaarloozing raakten.
Groc van grond, noemde een bekend in
gezetene van Gouda in die jaren, mr, M. M.
Schim yan der Loeff, advocaat en procureur
en secretaris van de Kamer van Koophan
del en Fabrieken, den bodem en inderdaad,
ouderen zullen zich nog herinneren .hoe
eigenaardig de baan er bü lag. Te Stolwij-
kersluis liep toentertijd de ijsbaan tot vlak
langs den weg. De spoorlyn was wel ge
maakt, maar de baan zonk geleidelijk weg
en ten slotte hingen de rails in de lucht,
waarbij men des winters onder de spoor
staven door schaatste.
Eindelyk in 1910 kwam er uitkomst. De
Staat pakte de zaak aan, de ljjn werd
genaast en er werd beslist, dat de trein
GoudaSchoonhoven e*n lokaalspoor zou
zijn, op het station Gouda aansluitend aan
/liet spoorwegnet. De lijn werd dus deel van
het net van de Maatschappij tot Exploitatie
van Staatsspoorwegen, de tegenwoordige
Nederlandsche Spoorwegen.
Was aanvankelyk de ljjn als tramlyn aan
gelegd, het besluit tot afbouw als lokaal
spoorweg beteelfende, dat de lyn |an smal
spoor tot normaalspoor werd omgebouwd.
burgemeester van Gouda, de voorzitter en
reeretaris van de Kamer van Koophandel
en Fabrieken! voor Gouda en omstreken,
dc heeren I. IJssel de Schepper en mr. M.
M. Schim van der Loéff en de burgemees
ters van de betrokken gemeenten.
Burgemeester R. L. Martens heette de
aanwezigen welkom, waarna de burgemees
ter van Schoonhoven, de heer P. K. P. J.
van Slooten voor de ontvangst dankte.
Daarop begaven allen zich naar het station;
waar om 11 uur de officieele eerste trein
naar Schoonhoven vertrok. Aan het station
stond het Stedelyk Muziekkorps, dat de
volksliederen speelde. Onder de tonen dezer
muziek vertrok de trein. Langs den gehee-
len weg was veel belangstelling. Van vele
w oningen was de driekleur ontplooid.
Na aankomst van den trein te Schoonho
ven, waar velen aan het station stonden, is
ten stadhuize de lijn officieel geopend ver
klaard. Burgemeester P. K. P. J. van Sloo
ten, de heer Hermann A. Schreuder Sr.,
voorzitter van de Kamer van Koophandel
te Schoonhoven, mr. dr. G. v. d. Mpulen als
.vertegenwoordiger van minister Lely, de
garnizoenscommandant van Schoonhoven,
majoor James, het Kamerlid voor Gouda,
jhr. mr. W. Th. C. van Doom, de directeur
van de Staatsspoorwegen, jhr. J. O.
Kretschmar van Veen en de burgemeester
v^p Bergambacht en Ammerstol, de heer
J. A. A. Uilkens, voerden het woord en
allen spraken de beste wenschen uit voor
den bloei van de lün en vipi de gemeenten.
Na de ontvangst ten stadhuize, keerden
de autoriteiten per trein naar Gouda terug.
De dienst werd op 16 November geopend
met vy£|treinen in beide richtingen, van
Gouda otti 8.45, 12.40, 4.20, 7.20 tn 10.20
uur, van Schoonhoven om 7.00, 10.05, 2.00,
5.50 en 8.40 uur. Thans rüden in beide rich
tingen per dag dertien trainen, nagenoeg
elk uur. Er zyn twee klasse gebleven, toen
heetten zy le en 2e klasse, thans zyn het
2e en 3e klasse.
De exploitatie van dezen lokaalspoorweg
word aangevangen met stoomtrammateriaal,
omdat door de tijdsomstandigheden de uit
voering van het voor deze lijn bestemde
materiaal was vertraagd. Er reed materiaal
van hetzelfde soort als in den voormaligen
Stoomtramdienst Den HaagScheveningen
met personenwagens, waarin jies winters
een kacheltje gezellig brandde. j
Het toegeziegde andere materiaal is gekp-
men, maar het bleef trami^ateriaal, wan|
de locaalspoorweg is later in een stoom-
tramdienst omgezet. Veel is er feitelijk in
al die jaren niet veranderd. Een enkelen
keer kwam er een ander soort locomotieven,
de wagens werden wat moderner, maar de
dienst Gouda—Schoonhoven is de gemoede-
lyke lijn gebleven.
IAL.
>or Zondag,
etbalbond.
NG II.
-ODS.
Alphen, LFC—Lug-
Woerden.
'ONA—Roodenburg,
)VSWaddinwApn
opende en verjarende lyn, reeds lanjj vrede
«en geluk over de wereld heerschen.
(.(Hinsr.HE courant.
Die omboy^^s vrywel /üeuwbouw geweest,
want de’* baan verkeerde in een desc^ten
toestand. Al met al zyn met den aqjftleg
zeer belangrijke bedragen gemoeid geweest.
In twee en een half jaar way het werk
oltooid en in het laatst van 1914 was het
zoover, dat de lijn in gebruik kon worden
genomen. Op Zaterdag 14 November ^vera
de spoor! yn Gouda—Schoonhoven ofticieel
geopend en op Maandag 16 November be
gon het regelmatig treinverkeer.
De opening viel in,den bersten, tyd van
den oorlog en deze zorgelijke tijdsomstan
digheden waren oorzaak, dat er van groote
feestelijkheden, welke men voornemens was
te organiseeren, werd afgezien. Maar al
waren er geen uiterlyke teekenen van
feestelijkheid, toch werd in alle plaatsen de
gebeurtenis als een feest gevoeld, omdat de
verbinding, waarnaar zooveel jaren was
verlangd, de betrokken gemeenten uit haai
isolement bracht
De eerste rit.
p]EN illuster gezelschap maakte op den
14en November 1914 den openingsrit
mede. Met een specialen trein kwamen des
morgens de besturen der gemeenten Schoon
hoven, Ammerstol, Bergambacht en Stol-
wyk naar Gouda, waar zy zich met vele
anderen in de raadzaal op het stadhuis ver-
eenigden, die ter beschikking was gesteld
van, het gemeentebestuur van Schoonhoven
om de genoodigden te ontvangen ten einde
van Gouda uit den eersten officieelen rit
per trein naar Schoonhoven te maken. Tot
de aanwezigen behoorden' o.a. mr. dr. G. v.
d. Meulen,' fhef van de afdeeling spoorwe
gen aan het ministerie van Waterstaat, als
vertegenwoordiger van minister Lely, de
directeur-generaal derStaatsspoorwegen,
jhr. J. C. Kretschmar van Veen, het lid van
de Tweede Kamer, jhr. mr. W. Th. C. van
Doorn, de leden van Gedeputeerde Staten,
de heeften H. A. v. d. Velde en jhr. mi. L.
von Fisenne, de griffier der Staten, mr. de
Monchy, de Statenleden Brunt, J. van
Galen en R. U. Jongenburger, de garni
zoenscommandant van Schoonhoven, majoor
James, den vader van den tegenwoordigen
Aanleg een lijdensgeschiedenis.
£)E aanleg van de lijn is een lijdensge
schiedenis geweest. In 1869 werd Je
eerste stap voor de spoorwegverbinding ge.
daan, jaren en jaren hebberilfcjerjonen en
corporaties zich moeite gegeven om het
vraagstuk tot een oplossing £e brengen,
maar eerst na vyf.en veertigMaar kwam de
IN.
amlust.
i de jaarlyksche
vereeniging „Dam-*
had het volgende
0-^2
2—0
ijvlng.
en een inwoner uit
erbaal opgemaakt
g. Een grossier in
;er petroleum aan
te Reeuwijk ver
der liter. De petro-
genomen.
kt.
dt Haaerswoude
I, had het er met
om met dit voer-
weg, die wegens het
ngsbuizen voor het
in, te berijden. Bij
auto in de gegra-
kwam daardoor in
ste heel wpt moei-
llchten. Bovendien
een bekeuring we-
een daartoe afge-
Vjjf en veertig jaar duurde het voor na veie moeilijkheden en ten koste
van groote bedragen de plannen voor den Krimpenerwaard-
spoorweg waren verwezenlijkt.
Dat geldt yiu nog. Wel heeft de verbete
ring van de verkeersmiddelen sindsdien een
groote vlucht genomen, zoo zelfs, dat de
spoorweg in het algemeen, in den auto een
geduchte concurrent heeft gevonden, maar
ondanks kdie snelle evolutie van het auto
verkeer is deze streek behept gebleven met
allertreurigste wegen. Nog altijd leidt de
route van Gouda naar Stolwyk, Bergam
bacht en Schoonhoven over een smallen,
bochtigen we*g met rechte hoeken en hooge
bruggetjes en ondanks alle plannen is cr
aan de verbetering van de wegverbinding
tot dusver nog niets gebeurd. Afgezien van
de vraag, of er ook by goede wegen geen
plaats vooj* den trein zou overblyven, is het
toch zoo, dat by den huldigen toestand van
de wegverbindingen opheffing van de
spoorlyn volkomen onjuist en niet verant
woord is te achten. De streek kan en wil
dc spoorlyn niet missen en van harte hoopt
zy, dat de zoo gewaardeerde treinverbin
ding nog lang zal blijden bestaan.
yiJF en twintig jaar is het op 16 Novem
ber a.s. geleden, dat de tramlyn Gouda—
Schoonhoven in exploitatie werd genomen.
Ook op den trein, die de verbinding tus-
schen de IJssel- en de Lekstad vormt heeft
het tempo van den tijd zyn stempel ge
drukt. Deed de trein den eersten tyd over
den afstand van 18 K.M. precies een uur,
de rytyd is thans tot 43 minuten versneld.
Maar alle goedmoedige spot terzyde, de
streek is bly met deze verbinding en zij
verheugt zich in het zilveren bestaan. Men
mag nu wel eens smalend spreken over
den koffiemolen, over het spoortje, maar
ten slotte wordt dat niet zoo gemeend en
algemeen waardeert men in de plaatson,
die de verbinding aandoet, ten zeerste dat
gemoedelyke en knusse treintje, dat vele
ntelen per dag vervoergelegenheid biedt.
feie voldoening is wel duidelijk gebleken
u» de wijze, waarop de streek zich heeft
seftrap gezet, toen de plannen bekend wer
den om de, lyn op te heffen. De protest
actie is jachtig en duidelijk geweest en
bet is zeker niet aan de localitelt te wyten,
dat ten slotte het besluit viel, dat de exploi
tatie zal worden gestaakt. Al eenige jaren
itaat in het spoorboekje in, de tabel van de
lijn GoudaSchoonhoven „Deze dienstrege
ling geldt alléén tot nadere aankondiging”,
maar desondanks rydt het treir.tje gelukkig
nog en nu gaat het zyn 25-jarig jubileum
tegemhet.
Trouwens, ’t is misschien bout gesproken,
maar er zün er in deze Streek nog maar
weinigen, die ini ernst gelooven, dat de
dienst zal worden opgeheven. In ruimen
kring bestaat de gedachte, datetet wel niet
too'n vaart zal loopen. Welk motief men
voor deze veronderstelling heeft valt moei
lijk te zeggen, want ten slotte hebben de
autoriteiten het opheffin^swoord gesproken.
En toch, men gelooft er, intuïtief misschien.
niet hard aan, evenmin als men trouwens
j hier de meeniig kan onderschrijven, dat de
uitkomsten van het vervoer zoo slecht zijn.
Zeker, alle treinplaatsen zijn heusch niet
bezet, maar toch zijn er nog velen, die van
dc verbinding gebruik maken e wat het
goederenvervoer betreft, men ziet nogal
eens een wagon rijden.
Hoe het ^ij, de streek hoopt van harte,
dat de trein GoudaiSchoonhoven nog larg
tal rijden. Wel heel sterk treft het, dat on
danks alle verbeteringen van de wegen voor,
de f verbinding Gouda'StolwijkBergam
bachtSchoonhoven nog hetzelfde argu-
ment geldt als vüf en twintig jaar geleden.
Immers bij de opening! werd geschreven, dit
dese lijn een einde maakte aan de treurige
verkeersmiddelen, waarmede* een streek vnn
nijverheid en van land- en tuinbouw zich
inoest behelpen en dat de treinverbinding
het volkomen isolenient, waarin Schoonho-
ven, Bergambacht en Stolwijk verteerden,
ling.
waren aangevoerd
pryzen die besteed
kipeieren van 6.—
an 4.50 tot 4.80
cent p. p. Appelen