’RIES
ET
N!
N!
.^.<ADVEKTENI1EBLAU VOOR GOUDA EN OMSTREKEN
mt
blaarden
Maatregelen tegen Duitschen export via de neutralen.
EP
FFEN
TELEF.'27J4
DE ENGELSCHE REGEERING EN DE OORLOG
TER ZEE.
Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Zon- en Feestdagen
ABONNEMENTSPRIJS: per kwartaal 225, per week 17 cent, overal waar de
bMorging per looper geschiedt. Franco per post per kwataal 8.15.
No 20177
Groot Japansch schip op een mijn geloopen.
De aanslag in den
Biirgerbraukeller.
Verdachte George Eiser
gearresteerd.
Woensdag 22 November 1939 78e Jaargang
BERKENWOUDE, BODEGRAVEN. BOSKOOP. GOUDERAK. HAASTRECHT. MOORDRECHT. MOERCAPELLE.
NIEUWERKERK, OUDERKERK OUDEWATER, REEUWIJK. SCHOONHOVEN. STOLWIJK WADDINXVEEN, ZEVENHUIZEN, enz.
DE RAMP VAN DE „SIMON BOLIVAR’..
De vier geredde zusters in Amsterdam aangekomen.
I
sche dominé te Londen moest vele op-
gebracht
geven.”
omdat het vrij koud was. Zij bekeken
legenheld gekregen onder deskundige t
nen. Zuster Aletta, die dit verhaal deed,
fiaglers hadden gedaan.
r.. v.h. P. MAREE
TELEFOON 2893
en Jus
Ijgbaar.
lig BECKERS
NUIZEN, HAARD.
XSHOUDKACHELS
JCOON,
TOON!
and heeft
ons allen
heen, het
:hter óók
zonet" te
ie kalmte
nd heeft
uit de machinekamer naar boven storm
de.
pen, stond een hunner vertegenwoordi
gers die zijn zakken vol had met blin-
Onze bureaux zfln dagelijks geopend van 9—6 uur. Administratie en Redactie Teleï
fntarc 2745. Postrekening 48400.
Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: MARKT 31. GOUDA
b|j oase agenten en loopers, den boekhandel en de postkantooren.
kende nieuwe half crownstukken, waar
van elke reiziger, tot de kleinste baby,
er twee kreeg uitgedeeld.
Nog 67 passagiers vermist
van de 265.
108 geredden van de 127 koppen
tellende bemanning.
Op grond van de laatste gegevens
er zijn nog eenige personen als gered op
gegeven geeft de directie van de Kon.
Ned. Stoombootmaatschappij thans het
volgende overzicht van de geredden en
vermisten:
Aan boord van de Simon Bolivar wa-
igewoon
□or geen
van n
geslagen,
andel en
trie voot
at maakt
ld het
eid, doch
oor onze
illen nier
merken,
geregeld,
nd heeft
wat er
gewoon!
den Intocht van verleden Zaterdag ken
merkte. Het gezelschap was uiterst wel
gemoed en als men al tegen de reis op
Derhalve 265 passagiers in totaal.
Gered zijn: 65 passagiers le klasse,
76 passagiers 2e klasse en 57 passagiers
3e klasse. 198 passagiers in totaal.
Vermist worden: 28 passagiers ie
klasse, 24 passagiers 2e klasse en 15 pas
sagiers 3e klasse. In totaal 67 passagiers.
Van de bemanning zouden volgens de
laatst ingekomen berichten in totaal met
inbegrip van den gezagvoerder negen
tien man worden vermist, en wel van
den dekdienst 3, machinedienst 4, civie-
len dienst 11.
zag, dan was althans naar buiten daar-
van niets te merken.
Allen waren zij vol lof over de behan-
Geredden.
Volgens deze gegevens worden dus
thans nog in totaal 86 personen vermist.
De K.N.S.M heeft uit Londen bericht
ontvangen, dat ook de volgende personen
waarvan de namen niet op de lijst der
geredden voorkomen, veilig aan land zijn
gebracht.
Deze zijn: mr. E. M. Chenery, mej. F.
Cohen, mej. S. D. Martin, de heer L. C.
A. Lepelaars, miss Orosovitz (een veer
tienjarig meisje), allen passagiers der
eerste klasse Voorts nog drie passagiers
der tweede klasse n.l. mevrouw E. S.
Unterberger, de heer A. Voncckheimer
en de heer Wenslng.
dinale punt der conventie, daar de mijn
geen onderscheid maakt tusschen oorlogg
en koopvaardijschepen, tusschen oorlogvoe
renden en neutralen. De conventie eischt in
het bijzonder, dat wanneer dé mijnen niet
langer onder controle van hen, die ze gelegd
den, verschaften talrijke aanwijzingen be-
treffende voorbereiding en ten uitvoerleg-
j van de daad. Als dader scheen iemand
in aanmerking te komen, van wien reeds op
12 November een nauwkeurig sigmalement
gepubliceerd kon worden. Nieuwe ontdek
kingen versterkten de verdenking, dat
liezen aan menschenlevens zijn te betreu
ren. De Haagsche conventie, welke door I
Duitschland is onderteekend Duitsohland 1
heeft nog op 17 September verklaard deze
overeenkomst te willen naleven bepaalt,
dat by het gebruik van verankerde mijnen
alle mogelijke voorzorgsmaatregelen voor
d<- veiligheid der vreedzame scheepvaart
moeten worden genomen. Dit is juist ’t kar- I
Op de Oostkust van Engeland.
De bemanning gered.
Reuter uit Londen: Voor de oostkust
van Engeland ia een schip, vermoedelijk het
ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda en omstreken (behoorende tot den bezorgkring)
1—5 regels 1.30, elke regel meer 0.25. Van buiten Gouda en den bezorgkring
t5 reyels 1.55. elke regel meer f 0.30 Advertentiën in het Zaterdagnumme- 20 °k
bijslag op den prijs. Liefdadigheids-advertentiën de helft van den nrils.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN: 1—4 regels 2.05, elke regel meer 0.50. Op
de voorpagina 50 hooger.
Advertentiën kunnen worden ingezonden door tusschenkomst van «oliede Boek
handelaren, Advertentiebureaux en onze agenten en moeten daags vóór de plaatsing
aan het Bureau zijn ingekomen, teneinde van opname verzekerd te zijn.
Gewone advertentiën en ingezonden modedeelingen bij contract tot zeer gereduceerden
prijs Groote letten en randen worden berekend naar plaatsruimte.
Aen up
i&raad 1
van. het schip rondvoeren en wandelden
perron. De zusters werden letterlijk met
open armen ontvangen. Van alle kanten
kregen zij gelukwenschen in ontvangst
te nemen en het spreekt wel van zelf
dat de heeren van de K.N.S.M. ontroerd
dankten voor alles wat zij tijdens de ver-
aangekomen. Het waren de vier zusters,
Dominicanessen, genaamd zuster Emilia,
Aletta, Colombana en Waltruda, die zich
tijdens de ramp zoo buitengewoon moe
dig hebben gedragen.
Toen om ongeveer kwart over elf de
Zuster Aletta vertelt. Een uur
lang in het water gelegen.
In het restaurant werden de zusters
door de algemeen-overste onthaald op
een kopje koffie en toen kwamen ook de
_'j inderdaad veel er
varingen uit de bange uren hadden te
en een
Repressaillemaatregelen in verband
met de talrijke verliezen
der koopvaardij.
JN het Britsche Lagerhuis heeft de minis
ter van handel, Stanley, gezegd, zich er
van bewust te zijn, dat Duitschland bezig is
een handelsactie te ondernemen op den Bal
kan en vooral belang heeft bij het verkrij
gen van Roemeensche petroleum. Het is
echter niet in het nationaal belang, zoo
voeigde de minister hieraan toe, hierover
eenige openbare verklaring af te leggen.
Voorts weigerde de minister te zeggen, of
Engeland Roemeensche petroleum opkoopt.
Cross, de minister voor economische oor
logvoering, zeide, dat de regeering haar
aandacht wijdt aan de quaestie van een
mogelijke aanschaffing van levensmiddelen
voorraden uit de Baltische landen. Op het
oogenblik doet de regeering aankoopen van
alle essentieele voedselvoorraden.
De besprekingen werden een minuut on-
deitoroken door toejuichingen toen minister
Chamberlain na zyn ziekte voor het eerst
weer in de vergaderzaal verscheen.
Chamberlain' over den handelsoorlog
en het mijngevaar op zee./
In een verklaring over het Duitsche
mynenveld zeide Chamberlain: De Britsche
regeering zal niet lijdelijk toezien, dat deze
methoden van oorlogvoering voortduren. De
Duitsche aanvallen op koopvaardijschepen
rechtvaardigen represaillemaatregelen en
wel deze, dat exporten van Duitschen oor
sprong op zee in beslag worden genomen.
Vele schendingen van het internationale
recht, zoo voegde Chamberlain hieraan toe.
en dé meedoogenlooze grofheid van de
Duitsche methoden hébben ons doen beslui
ten, thans zulk een koers te volgen. Bin
nenkort zal een koninklijk besluit verschij
nen, waarbij uitvoering wordt gegeven aan
tdit voornemen.
Uit LondenAttlee’s vraag die Chamber-
lain aanleiding gaf tot zijn verklaring in
het Lagerhuis, luidde: „Stelt de regeering
zich voor maatregelen te nemen met het
oog op het feit, dat het zonder waarschu
wing leggen van mijnen op de scheepvaart
routes in strijd met het, internationale
recht is? Attlee herinnerde daarbij aan den
ondergang van de Simon Bolivar.
Chamberlain antwoordde; „Het zal het
Huis bekend zijn, dat de laatste drie dagen
meer dan tien schepen, waaronder zes neu-
Georg Eiser ten minste in eenig verband
met den aanslag moest? staan. Onder den
last van het bewijsmateriaal, dat de spe
ciale commissie op de plaats van de mis
daad en in de intusschen bekend geworden
schuilplaatsen van Eiser verzameld had,
alsmede na verscheidene confrontaties leg
de Eiser, die eerst hardnekkig ontkende, op
14 November een volledige bekentenis af.
Op een wijze, die in de geschiedenis der
criminologie eenig is, had hy in een, arbeid,
die wekenlang duurde, in een der pilaren van
den iBürg’erbra.ukeller een tijdbom aange
bracht, waarvan het uurwerk op zes dagen
of 144 uur was gesteld. Het ontwerpen van
de misdaad gaat terug tot Septemger resp.
October 1938. In Augustus 1939 werd de
ruimte voor de helsche machine gereed ge
maakt. De lading bracht Eiser ar» den zeven
den dag voor de bijeenkomst in den Bürger-
hraukeller aam Zes dagen tevoren beproef
de hij voor het eerst, de op tijd gestelde
bom in de aangebrachte holte te plaatsen,
dit mislukte. Ook de vijfde nacht voor den
aanslag was hem ongunstig. In den daarop
volgenden nacht echter kreeg Eiser gele
genheid zijn helsche machine te plaatsen.
Hij vertrok daarna onmiddellijk om zien
over Stuttgart naar Zwitserland te begeven,
waar zijn opdrachtgevers reeds op hem
wachtten. Om zekere redenen keerde hij in
den middag van den zevenden nog eens
naar München terug. Hy slaagde er in in
het aanbreken van den dag koersgezet
naar Vlissingen, waar de boot ongeveer
vijf uur later behoort aan te komen.
Naar men weet is dit de laatste reis van
dit schip; de directie van de Mij. Zee
land heeft n.l. eenigen tijd geleden reeds
besloten den dienst tusschen Engeland
en Vlissingen voorloopig stop te zeten.
Gisteren, zou de Oranje Nassau de laat
ste overtocht hebben gemaakt. In over
leg met de Nederlandsche autoriteiten
en de K.N.S.M. is deze laatste reis nu tot
heden uitgesteld om een aantal over
levenden van de Simon Bolivar gelegen-
heid te geven zoo spoedig mogelijk in het
vaderland terug te keeren. De heele be-
manning van het verongelukte schip,
met uitzondering van de gewonden en
den tweeden stuurmah, de Grooth, wiens
aanwezigheid in Londen nog eenige
dagen vereischt wordt, is teruggekeerd.
Ook een aantal passagiers bevindt zich
in. het gezelschap.
Voor de overblijvende passagiers zullen
andere regelingen voor de terugreis wor
den getroffen.
Hoe liefderijk de schipbreukelingen in
Londen ontvangen en verzorgd zijn,
bleek gisteren op het Fenchurchstreet
station, niet alleen uit hun geestdriftige chen. De inmiddels bereikte resultaten van
betuigingen van dankbaarheid, maar ook
uit hun kleedij. Zij boden een geheel
met de eerste KLM.-machine, welke om
9.16 uur van Shoreham naar Schiphol
vertrok, op het Amsterdamsclie vliegveld het, oogenblik. waarop het schip op de
aaneeknmpn Wot wtirpn rlo vier zusters. 1 i<nn tv „inr miotara wnrpn nn dat
Aletta naar bulten, spoedig gevolgd door
haar medezusters Emilia, Colombana en
Wallruda.
Het was een geweldig gedrang op het
plaats in een sloep wisten te bemach-
- ----J tlgen. Deze sloep kon op de normale
schrikkelijke scheepsramp voor de pas- wijze in zee worden neergelaten. Zuster
Aletta trachtte een tweede sloep te be-
xxxxcxx wcxxvxx CJ.J vxzx xvx
deling die zij gedurende hun gedwongen J
oponthoud te Londen hadden genoten.
„Ik kan niet erg goed spreken”, zei een
dankbaar en eenvoudig schipbreukeling
tegen me „maar ik heb net een toespraak
tot den gezant gehouden om hem te be
danken”, daarbij doelend op de oprechte
woorden van dank, die hij tegen
het station aanwezige gezantschap^^ inn
had gestameld I ren: 93 Paasaglers le klasse, 100 passa-
Ook de heer Van Dorp, de Nederland- S‘»rs 2e klasse en 72 passagiers 3e kasse.
sche dominé te Londen moest vele op
rechte en verdiende woorden van erken- 1
telijkheid in ontvangst nemen. Aan hem
is het voornamelijk te danken, dat het
gezelschap zoo goed in de kleeren zat.
Hij deed Zondagochtend in de kerk een
beroep op de gemeente om kleeren te
geven. Het gevolg was dat nog dienzelf- 1
den middag in het Great Eastern Hotel
reeds een enorme stapel was binnenge
stroomd, welke ook den volgenden dag
nog steeds aangroeide. Zoo royaal werd
van alle kanten geholpen, ook van En-
gelschen kant, zeide ds. Van Dorp, dat
ik, nu alle schipbreukelingen voorzien 1
zijn, nog een heelen stapel over heb.
Klaarblijkelijk waren de Londensche
vertegenwoordigers van de K.N.S.M. van
meening, dat men nog een en ander kon
doen om de geredden van kledingstuk
ken te voorzien.
Zij hadden althans op het perron een
enorme doos met truien en sjaals opge- i
steld waarvan vrijelijk werd uitgedeeld,
en dat was niet het eenige: bij de con- I
troledoorgang waar de schipbreukelingen
D.N.B. meldt uit Berlijn: De ryksleidei
der S.S. en Chef der Duitsche politie maakt
bekend:
„Onaniddellijik na den snoodén aanslag in
den „Biirgerbraukeller” op 8 November zyn
maatregelen getroffen, welke voor de op
heldering van het misdrijf noodig léken en
konden leiden tot arrestatie van dader of
daders. Bij deze opsporingsmaatregelen
ging men onverwijld over tot sluiting van
de geheele Duitsche grens en een ver-
scherpte grenscontrole.
Onder de nog in d’ienzelfden nacht gie-
t arresteerden bevond zich een man, die
trachtte langs illegalen weg naar Zwitser
land te vluchten. Het was de 36-jarige
Georg Eiser, laatstelijk wonende te Mün-
I
GOIDSCIIE C01R4Y1.
vermoedelijk op een myn is geloopen, wel
ke door een Duitschen onderzeeër is gelegd.
De tot zinken gebrachte Terukuni Maroe
was het mooiste schip van de Nippon Yusen
Line, dat op Europa voer. De Japansche
ambassadeur en de consulaire ambtenaren
hebben zich naar de haven begeven om een
onderhoud te hebben met de opvarenden,
teneinde een onderzoek in te stellen.
Alle opvarenden van het schip zijn gered.
Zij zullen met een specialen trein naar Lon
den komen.
Het schip bleef geruimen tijd nadat het
op de mijn was geloopen drijven en hier
door, alsmede door het feit, dat een kleinu
vloot reddende schepen snel ter plaatse
was, werd een grooter onheil voorkomen.
Britsche treilers tot zinken gebracht.
Reuter uit Londen: De Britsche treiler
Thomas Hankins is door een onderzeeër tot
zinken gebracht. Na twaalf uur roeien in
volle zee is de bemanning door een anderen
treiler aan boord genomen en gisteren in
Noord-Ierland aan land gezet.
Ook de Britsche treiler Sea Sweeper is
door een duikboot tot zinken gebracht.
180 koppen, ter
wijl zich 26 passagiers aan boord bevinden
De gezagvoerder is de oudste kapitein van
1 de Nippon Yusen Line.
de terugreis naar Nederland aanvaard.
trein naar een plaats aan de Theems- oostkust van Engeland is gezonken, werke-
oever, waar het gezelschap zich in- 1in- J- rn1
scheepte aan boord van de Oranje Nassau I
van de Mij. Zeeland. Vandaar is gisteren
nog naar de kust gevaren en heden bij I 'veronderstelt
hot nnnhrnban van rlnn rianr IrAnrerrnnöf J
derhalve, dat alle opvarenden zyn gered.
Reuter voegt hieraan toe, dat het schip
gemaakt wordt, zoodra de militaire behoef
ten dat toelaten. Wanneer niet verankerde
mijnen gébruikt worden, moeten zy onscha.
ielijk gemaakt worden, ten hoogste een uur
nadat degenen, die ze gelegd hebben, de
controle over de mijnen verloren hebben. Bij
het leggen van, de mijnen, welke de door
rny genoemde verliezen veroorzaakt hebben,
heeft de Duitsche regeering geen dezer be
palingen in acht genomen. Deze nieuwe
gewelddaad is een hoogtepunt in de reeks
vérdragsschendingen, waaraan Duitschland
zich heeft schuldig gemaakt. Ik behoef
slechts te herinneren aan het tot zinken
brengen van de Athenia,, waarbij 110 men- 1
schenlevens verloren gingen en de daarov
volgende vernietiging van Duitsche, geal
lieerde of neutrale schepen dóór middel van
mijnen, torpedo’s of kanonvuur. Deze aan
vallen zyn, vaak zonder waarschuwing on
dernomen en in een stijgend aantal gevat-
ten met volkomen veronachtzaming van het
door Duitschland geteekende protocol over
den duikbootoorlog en de meest elementaire
wetten van mensóhelykheid.
De Britsche regeering is niet voornemens
toe te laten, dat deze methoden van oorlog-
voering voortduren zonder vergeldings- i
maatregelen. Ik mag het Huis er aan her
inneren, dat gedurende den vorigen oorlog
by wijze van gerechtvaardigde represaille
voor ddikbootaanvallen op koopvaardijsche
pen exporten van Duitschen oorsprong of
van Duitsche eigenaars op zee in bes’ug
zijn genomen. De vele schendingen van het
internationale recht en de meedoogenloozn
ruwheid der Duitsche methoden hebben ons
er toe» doen besluiten thans een dergelyken
koers te volgen. Binnenkort zal een ko- I
ninklijk besluit verschijnen, waarbij aan i
trale, door Duitsche mijnen tot zinken zijn deze beslissing uitvoering zal worden ge-
“br^ht en dat daarbij zeer ernstige ver- geven.”
mijn liep. De vier zusters waren op dat
moment op het dek, in tegenstelling met
de meeste passagiers, die binnen bleven,
omdat het vrij koud was. Zij bekeken
de oorlogsschepen die in de nabijheid
-w—- V.— -- - van 11VV ovilijz i wv.» X... - -
„Zilverreiger” in zicht kwam, stelden verder rustig heen en weer. Het eerst
allen zich op het perron voor het dou- voelden zij een schok, de ruiten rlnkel-
anekantoor op, om de vier dappere Ne- 1 jen en na enkele seconden helde het
derinnrtanHo «raib-nm schjp over Onmiddellijk ontstond er een
I groote chaos aan boord.
van binnen het schip uit renden alle
'vlieg,tuig te begroeten, daar, zooals be- passagiers naar de sloepen. Men wist
'k»yrwiF de ramen van de verkeersmachi- evenwel niet bij welke sloep men zich.
nes, in verband met de tijdsomstandig- moest vervoegen, want er was nog geen
heden geblindeerd zijn. Onmiddellijk sloepenrol gehouden en evenmin de ge
nadat de machine op het perron stil-
stond, kwam als eerste de jonge zuster leiding met de reddinggordels te oefe-
nen Zuster Aletta, die dit verhaal deed,
begaf zich met haar drie collega’s naar
een der sloepen Op een gegeven oogen
blik kon zij niet verder, omdat haar den
weg werd versperd door een. man, die anderen aanblik dan drie dagen geleden.
I enkel pak moge een paar maten te groot t
reiken. Deze was eveneens vol met men-
schen en toen het moment gekomen was
dat de sloep zou worden gestreken, bleek
het dat de davits vetwrongen waren. Van
een derde sloep konden de touwen niet
gevierd worden. Zuster Aletta wist in
deze derde sloep een plaats te bemach
tigen. Tevoren had zij haar schoehen
uitgetrokken, evenals haar mantel, om
tijdens de redding niet door overtollige
kleeren gehinderd te worden. Zij had
wel haar reddingsgordel aan, doch zij
begreep, dat deze verkeerd zat.
Sloep zonk*
De stampvolle sloep kwam toch in net
water terecht, nadat iemand de touwen
had doorgesneden, doch vrijwel onmid
dellijk zonk dit vaartuig, zoodat de pas
sagiers in het water terecht kwamen.
Zuster Aletta vertelde voorts hoe zij en-
kele keeren onder water kwam. Op een
gegeven oogenblik kwam zij opnieuw
i' boven, waarbij een dame met haar kind
aan haar hals hingen. De dappere zuster
hebben staan, de gevaarly-ke zone békend trachtte een pla.’ -k te grijpen, doch deze
i.x jx j gjeed Hit haar hinden, omdat alles met
olie besmeurd was. Het was buitenge-
I woon moeilijk een plank of een ander
ronddrijvend wrakstuk te grijpen. Ein-
I delijk slaagde zij er in een stuk hout,
waaraan een ijzeren staaf zat vast te
houden. Zij probeerde nog de vrouw en
het kind te grijpen, doch deze schenen
aan het einde van hun krachten te zijn.
Een uur lang dreef zuster Aletta in
het water rond, waarop een dikke vuile
olielaag lag. Tenslotte werd zij opge
merkt door een Engelsch oorlogsschip
dat hulp bood. Het was zelfs buitenge
woon lastig vanwege de laag olie, om
aan boord van dit oorlogsschip te ko
men, doch eindelijk werden de pogingen
van de redders mél succes bekroond. ---
I Zuster Aletta was volkomen versuft. Aan in een lange rij doorheen moesten loo-
boord van het oorlogsschip heeft zij alle
mogelijke zaken te drinken gekregen. Zij
wist niet wat.
Om halfvijf meerde het schip aan de
f kade van Harwich. De geredde zuster
1 werd, op een draagbaar van boord ge-
dragen.
„Ik zag er verschrikkelijk uit, al mijn
kleeren waren weg en ik had een ma
trozenbroek aan.” Toen zij aan wal
kwam zag zij oogenblikkelijk haar drie i
mede-zusters, die eveneens gered waren.
JTatzx cnH vcilz Iran Hairiir nr» rlnnLfnn z4nF
haar college ernstig gewond was. Dit
was evenwel niet het geval.
Het verhaal van zuster Aletta was
verder kort en sober: om half twaalf i
kwam de trein in Londen aan, waar zij
met andere geredden gelogeerd hebben
in het Great Eastern Hotel.
Met de „Oranje Nassau”
naar Nederland.
Een aantal geredden verlaat Londen.
Kwart voor twee gistermiddag hebben
j 85 overlevenden van de Simon Bolivar
Ren enthousiaste ontvangst viel haar
op Schiphol ten deel.
r\E eerste passagiers, die de ramp van
L' de „Simon Bolivar” op Zaterdag-
middag overleefden, zijn gistermorgen i tongen los, omdat zij
do narefn W TKJ mnnhinp wpllrn nm Ln».
vertellen. Zoo beschreef zuster Aletta j
van Japan naar Londen, gezonken. Het
schynt, dat het schip op een mijn is gedoo-
pen. Van de kust werd waargenomen, dat
groote hoeveelheden water de lucht inspo
ten. Een reddingboot en een ander schip
zijn uitgevaren en hebben overlevenden aan
land gebracht.
De Terukuni Maroe meet 11.930 ton en
heeft een bemanning van
gezagvoerder is de oudste kapitein
NWwvwx». Vilofin T.ItiA*
Een later Reutertelegram luidt: Het
De reis ging in drie stadia: Eerst per wordt bevestigd, dat het schip, dat voor de
trpfn naar onn nlaats aan rio Thnnmc- 1 nnatlniHl. van F.no’planH Is trezonken1. werke
lijk de Terukuni Maroe is geweest.
Verder wordt gemeld, dat op het kantoor
van de eigenaars te Londen geen bericht is
de speciale commissie, die door de veilig-
keidscommissie naar München was gezon-
1 j__ v_j"xi
Iedereen zat warm in de kleeren. Een
C. rxULCl puit iiiugv fjaaji xxxtxucxx giuuu
Zij zag hoe haar drie mede-zusters een 1 geweest zijn en de completjes mogen ?in£
*-i— *- eenigszins aan harmonie te wenschen
hebben overgelaten, maar dat droeg
slechts bij tot de algemeene vroolijkheid
die dezen uittocht in tegenstelling met
Japansche schip Terukuni Maroe op weg
Deze schrokken hevig en dachten dat
haar cnlleer» emstia «rpwond was Dit 1
I
derlandsche zusters hartelijk welkom te
.Werelden.
3et was niet mogelijk haar nog in het
F'' UCRrUVVCXl, V
'k^nd, de ramen van de verkeersmachi-