g
(handel
No. 20189
NIEUWERKERK, OUDERKERK. OUDEWATER,
HALIFAX SPREEKT IN HET HOOGERHUIS.
Versterking Van de spoorbaan op het baanvak
GoudaOudewater./
De essentieele beginselen van een bevredigenden
en jduurzamen vrede.
BAND
w/
D,
Chamberlain over de
Finsche quaestie.
Woensdag 6 December 1939 78e Jaargang
BBBI£ENWpUDE' bodegraven, boskoop, gouderak. haastrecht, moordrecht, moercapelle.
REEITWIJK. SCHOONHOVEN. STOLWIJK WADDINXVEEN, ZEVENHUIZEN, enz.
BRANDING
voor echtgen. en
latie, dragers en
it-leden 165
erzekeringsfonds
lingssecretaresse,
Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Zon- en Feestdagen
ABONNEMENTSPRIJS: per kwartaal 2.25, per week 17 cent, overal waar de
bezorging per looper geschiedt. Franco per post per kwataal 8.15.
4.
en
9.30
Redactie Telef
begin ge-
f
Waarom München geen vrede
bracht.
gelijkmatig mogelijk over de slootbodem
verdeelde. De zandaanvulling werd voortge
zet tot het zand over de geheele te dempen
oppervlakte boven water kwam te liggen.
ver
van
aan
komen met de doelstellingen, waarvoor
wij de wapens hebben opgenomen.
2. De zekerheid moet bestaan, dat
iedere regeling, die tot stand komt ge
ëerbiedigd zal worden.
Op iedere andere basis zou een confe-
DADELS
8ERVEN
EN NOTSN
ITMANDEN.
•reecende prijzen.
TELEFOON 3311.
voor .later
Hue Band,
ninen A en D.
geen duurzamen vrede in Europa? Er
werd een overeenkomst bereikt, de meest
plechtige verzekeringen werden gegeven,
i maar slechts zes maanden later veran
derde Hitler van opvatting. Hij kan altijd
verontschuldigingen vinden, die voor
hem zelf voldoende zijn om een optreden
- rechtvaardigen, dat volkomen.
bijgevolg zou de wereld in dezelfde nete
lige ondragelijke onzekerheid blijven, die
wij allen in deze laatste jaren hebben
gekend.
weinig nut ons illusies te maken over
resultaten, die door een conferentie zou
den kunnen worden bereikt vóór de pri
maire les geleerd is door hen, die daar
aan zouden deelnemen, nl. dat geweld
een slechte methode is. Er is nog geen
bewijs, dat Duitschland die les geleerd
heeft. De twee voorwaarden voor een
conferentie zijn:
1. Er moet een bewijs zijn, dat de
Dultsche regeerlng bereid is de voor-
Nog geen protest te Moskou.
In het Britsche Lagerhuis heeft Attlee
de vraag gericht tot Chamberlain, of de
regeerlng het verzoek der Finsche regee-
ring steunde ten opzichte van een bij
eenkomst van den Volkenbondsraad.
Chamberlain antwoordde: „Het optre
den der Finsche regeering is op haar
eigen initiatief geschied. De secretaris
generaal yan den Volkenbond heeft de
Britsche- regeering het verzoek overge
bracht van de Finsche regeerlng tot bij-
eenroeping Van Volkenbondsraad en Vol
kenbondsvergadering. De Volkenbonds
raad is bijeengeroepen tegen Zaterdag
9 December.
Verwacht^wordt, dat de Volkenbonds
vergadering Maandag 11 December bij
een zal komen. De Ëngelsche regeering
zal vertegenwoordigd worden door den
onder-secretarls voor Buitenlandsche
Zaken, Butler, die namens de regeering
in de bijeenkomst een verklaring zal af
leggen.”
Miss Wilkinson vroeg daarop of eeni-
gerlel protest gezonden was naar Berlijn
en Moskou tegen de schending van het
Finsche gebied. Chamberlain antwoord
de; „Neen”.
*Vyvyan Adams, conservatief afgevaar
digde, vroeg of de regeerlng in overwe
ging wilde nemen steyn te verleenen aan
een actie om Rusland, dat den Bond mis
leid en oitfeerd heeft, uit te wijzen.
D^ communist Gallacher, die met ge
lach begroet werd, vroeg Chamberlain,
of, wanneer de Volkenbondsbijeenkomst
plaats vindt, hij de aandacht zal vesti
gen op het feit, dat de Britsche regeering
oorlog voert om een haar passende re
geering te krijgen in Duitschland en dat
er ruim jechtvaardiglng bestaat voor de
Sovjet-Unle om een regeering te krijgen,
die de defensie zal verzekeren aan de
Finsche Golf. (Hilariteit).
naties, met inbegrip van Duitschland,
ten behoeve van het werk van polltleken
en economischen wederopbouw, want al
leen op die wijze gelooven wij, dat een
ordelijk internationaal leven behouden
kan worden.
rentie niets bereiken en waarschijnlijk
alleen de Duitsche leiders in staat stel
len hun volk te doen gelooven, dat de
oude methode van het geweld toch niet
al te slecht gewerkt heeft. Het groote
belang van aan te toonen, dat de agres
sie mislukt is zou niet bereikt zijn en
alle wolken veilig onder de heerschappij
van het recht, hun eigen politieke en
economische leven kunnen bepalen, vrij
van Ingrijpen door hun machtlger na
buren. Te dien einde zou Engeland be
reid zijn, zijn beste krachten in het werk uuiuscne regeeruig uerciu ia uv »uui-
te stellen, in samenwerking met andere waarden te aanvaarden, welke overeen-
Onze bureaux zijn dagelijks geopend van 96 uur. Administratie en
(nterc 2745. Postrekening 48400. 1
Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: MARKT 31. GOUDA
bü onze agenten en loopers, den boekhandel en de postkantooren.
zijn toegepast. Het publiek krijgt’den In
druk alsof de spöorslooten zijn verplaatst,
want deze zijn meer landwaarts gekffcien
Naast die spoorbaan liggen breede zand-
dammen.
Onder het spoor een plaat van/
slikslak.
pJEN bij zonderheid bij de baanversterkinj»
aan den Achterwillens ig, dat over een
lengte van ongeveer 300 M. van het met
zand versterkte baanvak een werk in uit-
voering is, dat een inwendige verbetering
van het bestaande baanlichaam zelf beóogt
De bodem n.l. waarop dit baanlichaam rust
bestaat uit samengeperste veen- en kleila
gen, welke een zekere mate van elasticiteit
bezitten. By treinpassage drukt het baan.
i lichaam onder de belasting enkele milime-
ters in den ondergrond en veert na het
passeeren van dien last weder terug tot het
i oorspronkelijk niveau. Deze bij kleine trein,
snelheid zeer geringe beweging neemt, zoo-
i alg onderzoekingen hebben uitgewezen, met
het grooter worden van ,die snelheid too
1 Voordat met de baanversterking ter plaatse
werd aangevangen moest als gevolg daar-
van steeds veel zorg aan het onderhoud van
1 het spoor worden besteed.
Ter bestrijding van dit verschijnsel wordt
I nu onder het spoor een gewapende plaat
I aangebracht van z.g. „slikslak”, een mate-
I riaal, dat door de hoogovens in IJmuiden
VERSTERKING EERSTE GEDEELTE BAANVAK GOUDA—OUDEWATER DER
NED. SPOORWEGEN VOLGENS DRIE VERSCHILLENDE EN OP
ZICHZELF GOEDE METHODEN.
Op deze foto zijn de spoorlsooten, nadat ze in snel tempo met z.g. draglines waren
drooggemaakt, met zand volgestort. Met speciale zandtreinen is daarvoor dagelijks
1000 M3, zand aangevoerd, dat werd overgeladen in kipkarren op een daarvoor aan
gelegd werkspoor, waarna het in de te dempen slooten is gestort. Een deel van de
sloot is op deze foto nog zichtbaar.
Drie proef vakken by den
Achterwillens nagenoeg gereed.
Doel: minder onderhoudskosten,
120 K.M. snelheid.
De kosten van K.M. bedragen
275.000.
JJET zal vele reizigers, die zich per trein 1
van Gouda naar Utrecht of verder be-
geven, wel zijn opgevallen dut op het baan- I
Vak CrOlld'4*"—Oiwlpwntr*»-
heid wordt gereden, dan op het overige
(IaaIIo va» 1!m TViF ..Un z.a—
in de bodemgesteldheid op dit traject. Bij
de uitvoering van den dienst met electri
sche treinen in Mei 1938 kon dan ook op
dit baanvak de snelheid van 120 K-M. niet
worden gereden.
Het is een bekend verschijnsel dat dijken,
wegen en spoorbanen, welke zijn aangelegd
in het Hollandsdhe polderland, waar de bo
dem veelal bestaat uit veen en slappe klei,
aan zakking onderhevig zijn. Op zich zelf
i«i dit verschijnsel niet verontrustend, daar
deze zakkingen zeer geleidelijk plaats vin
den.
X In de omgeving van Gouda is de jaarlijk-
scAgakking grooter dan normaal en hier
veel zorg en geld worden besteed
aan het onderhoud.
Uit een uitgebreid voor-onderzoek, dat
«enige jaren in beslag heeft .genomen en
waarbij periodiek nauwkeurige waterpas
singen en andere metingen zijn verricht, is
gebleken, dat voor enkele gedeelten van het
baanvak GoudaOudewater bijzondere
maatregelen moeten worden getroffen
Deze baangedeelten zullen woorden ver
sterkt.
MH deze versterking is een begin ge
maakt over een lengte van 850 M. ppoor-
*eg ter hoogte van den Achterwillens op
circa 3 KM. van het station Gouda. Ter
plaatse is de snelheid tot 45 K.M. beperkt.
Van den Willens gaat het 75 K.M. tot Oude-
Water, waar de electrische treinen de ge
bruikelijke vaart van 120 K.M. krijgen.
De versterking beoogt, zoo deelde onze
oud-stadgenoot ir. J L. A. Cuperus, inge
nieur bij de Ned. Spoorwegen, die de leiding
van ’twerkheeft, ons mede, het baanlicheam
in de toekomst zonder eenigi bezwaar a-tn
het gewenschte profiel te brengen en bet
onderhouden om de treinsnelheid te zijner
lüd te kunnen opvoeren tot 120 K.M. per
nur met geheel dezelfde mate van veiligheid
*ls elders in den lande bestaat.
De uitvoering van het werk aan den Aeh-
terwillens, waarmede in het najaar 1938 ia
**gonnen, nadert thans haar voltooiing.
De versterking geschiedt volgens de nieu-
inzichten van de grondmechanica dooi
«et dempen van de zich naast het baan-
‘chaam bevindende spoorelooten met zand.
Voor afvoer van het polderwater werden
voren nieuwe parallelslooten gegraven.
ADVERTENTIEPRIJS! Uit Gouda en omstreken (behoorende tot den bezorgkring)
15 regels f 1.80, elke regel meer 0.25. Van buiten Gouda en den bez^rgkring:
15 regels 1.55. elke regel meer f 0.30 Advertentiën in het Zaterdagnumme*- 20
bijslag op den prijs. Liefdadigheids-advertentiën de helft van den Drifts.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN1—4 regels 2.05, elke regel meer 0.50. Op
de voorpagina 50 hooger
Advertentiën kunnen worden ingezonden door tusschenkomst van soliede Boek
handelaren, Advertentiebureaux en onze agenten en moeten daags vóór de plaatsing
aan het Bureau zjjn ingekomen, teneinde van opname verzekerd te zijn.
H Gewone adverteritiën en ingezonden modedeelingen by contract tot zeer gereduceerde!»
prfls Groote letters en randen worden berekend naar plaatsruimte,.
Met de tegenwoordige regeering te
Berlijn wil Engeland niet onder
handelen.
Hierin zijn de essentieele beginselen
gelegen van een bevredigenden en duur- j
zamen vrede. Op de vraag wat de nauw
keurige voorwaarden zijn, waarop Groot
Brittannië bereid zou zijn den oorlog
vandaag te eindigen, herinnerde Halifax
er aan, dat de Koning in zijn antwoord
op het initiatief van den Koning der
Belgen en de Koningin der Nederlanden
verklaard heeft, dat noch hij, noch zijn
regeering den oorlog een dag langer dan
noodig was wilden laten voortduren. Da-
ladier heeft enkele dagen geleden in zijn r
redevoering antwoord gegeven op de
vraag op welk» voorwa arden Groot-Brit-
tannië de wapens zou willen neerleggen,
toen hij zeide, dat Frankrijk dit zou wil
len doen wanneer het kon onderhande
len met de regeering in welker handtee-
kening men vertrouwep kon stellen.
Het succes van een conferentie, die
thans na, een wapenstilstand bijeen zou
worden geroepen, is afhankelijk van de
voorwahrden, waarop zij bijeenkomt, al
dus spr. De conferentiemethode is in
September 1938 gevolgd en wij waren be-
reid die methode onmiddellijk voor dezen
oorlog toe te passen» wanneer Duitsch
land zou hebben aïgezien van zijn voor
nemen om Po^en binnen te vallen en zijn
troepen zou hebben teruggetrokken
Waarom zoo vroeg Halifax ver
zekerde de conferentie van München
T ORD HALIFAX, de Britsche minLter
■L' van Buitenlandsche Zaken, heeft
in*het Hoogerhuis het woord gevoerd.
Sprekende over de oorlogs- en vredes-
doelstellingen zei hij, dat het onder
scheid van Chamberlain tusschen deze
belde algemeen als geldig erkend wordt
en algemeene goedkeuring heeft ver
worven. Het heeft mij zoo zei hij -c
verheugd, dat er in het debat op gewezen
is, dat het ónmogelijk is voor Broot-Brit-
I tannië om te streven naar grootere de
tailleering en verduidelijking in dit op
zicht zonder behoorlijk rekening te hou
den met de opvattingen van de domi
nions of de bondgenooten.
Het algemeene doel waarvoor de wa
penen opgenomen zijn, ia volkomen dui
delijk en in de oorlogsdoelstellingen zal,
naar spj. verwacht, geen wijziging van
belang gebracht worden, wat de regee
ring overigens ook aan het einde van
den oorlog zou vermogen te doen.
Voortgaande gaf Halifax om der wille
van de duidelijkheid een definitie van
hetgoen hij noemde een herhaling van
de reeds, door de regeering, de oppositie
en namens de dominions afgelegde ver
klaringen. Hij zei daarbij, dat Engeland
wil, dat de .volken, die van hun onaf-
hankelijkheid beroofd zijn, hun vrijheid
herkrijgen, dat de volken van Europa
verlost worden van de voortdurende
vrees voor Duitsche aggressie en dat
eigen veiligheid en vrijheid van Enge
land worden gewaarborgd. Engeland
streeft niet maar gebiedsuitbreiding of
naar wijziging van de landkaart te eigen
tegenspraak is met de verzekeringen, die
hij eerder had gegeven. Die soort van
rechtsomkeerd makerij toont, dat geen
conferentie geacht kan worden succes te
hebben gehad, tenzij die gewoonte van
het veronachtzamen van toezeggingen
afgeJegd wordt.
Dat echter zal een volkomen omme
keer beteekenen van wat tot dusver de
dat het vernield heeft, te herstellen,
moet gezegd worden, dat wij streven
naar een regeling, welke Duitschland zal
aanmoedigen zijn gerechtvaardigde
plaats in Europa in te nemen Wij willen
de overigq gedeelten van het baanvak een Internationale orde vestigen, waarin
tncMiwTvist. allo ivnlkan vpIHp nnder Ha heorschaDDii
bewogen door eenlgerlei geest van
wraakneming .ofschoon*spr. de waarheid
erkende van alles, wat gezegd kan wor
den over’de toenemende moeilijkheid om
dit standpunt in de harten van het volk
te handhaven bij de voortzetting van
den oorlog.
Wanneer daarentegen, zoo zei Halifax, j
Duitschland in staat is het vertrouwen,
Duitsche politiek is geweest. Het heeft
wordt geleverd en de eigenschap bezit zeei
langzaam te verharden tot een soort beton,
achtigen steen met elastische eigenschap
pen.
Eerst werden de sporen pl.rn. 40 c.M. om
laag gebracht, daarna werd de „slikslak”,
die per trein uit Umuiden werd aangWoerd,
in lagen aangebracht eji goed aangestampc
met electrische Wacker stampers, totdat de
vereischte dikte was verkregen. Op deze
plaat welke 8 M. breed en gemiddeld 70 c.M.
dik is, wordt een afdtekiking van zand aan
gebracht, waarop tenslotte het z.g. ballas*
bed komt te rusten, waarin de sporen hui
vaste ligging vinden.
Daar het werk moest worden uitgevoerd
tusschen den treinenloop, die op dit baan
vak zeer druk is, zal men begrijpen, dat de
opgave niet eenvoudig was, vooral als men
daarbij In aanmerking neemt, dat op dit
baanvak automatisch blokstelsel van het
seinwezen en electrische bovenleiding aan
wezig zijn. Alles moest dan ook in het werk
worden gesteld om treinvertraging te voor
komen en deze zym gelukkig tot het mini
mum beperkt gebleven.
Van het geheele versterkingswerk met
inbegrip van de bijzondere voorziening met
slikslaig bedragen de kosten rond 275.000.
Het werk werd onder leiding van de Neder-
landsche Spoorwegen uitgevoerd door de
N.V. Het Spoorwegbedrijf te Utrecht.
Tamofoon; 3— Christ. lee.
Jiofwn; 4.16 Kindenar,.
foon; 4.45 Felicitaties; 5’
3.45 Gramofoon; 6—
6.30 Taalles en causerie
et onderhoud en de stune„.
mmachines en stoomtete',
schepen"; 7,_ Berichten'-
gelverzamelaars; 7.45 Gra
Berichten ANP, herha-
en; 8.15 Vroolyk program,
ten ANP, actueel halfuur;
ins en gramofoon; iijg’
11.5012 Schriftlezing.
>01.5 M. VARA-Uitzending
i 7.30--8 VPRO:
ANP, grcmofooe;
<euken”; 10.— MorJenw-y'.
arbeiders in Je continube-
or de vrouwJ 12.- Grani0.
Rosian-orkesi; I2.4ö Be-
«nofoon; 1—1.45 VARA.
>les; 2.30 Cello en piano;
inderen; 5.30 Kindorzan?
0 Cramofoon; 6.35 Org,.),
aal; 7.VARA-Kulendor;
7.10 Causerie „De onge-
ie practük”; 7.30 Bijbel.
Herhaling SOS-Berichten,
ANP, VARA Varia; 8,15
- Radiotooneel; 9.30 Man-
en solisten; 10,— Cause.
onschuldig?” iojo De
Causerie „Huwelüksmoei.
Berichten ANP; 11.10--12
GoudaOudewater te worden toegepast.
£oodra de uitkomsten zy'n bepaald, zal in
de rfthting Oudewater worden doorgegaan.
Het is niet noodig de geheele spoorbaan te
versterken, de werkzaamheden betreffen
gedeelten. Zullen ook deze versterkingen
zy'n gereed gekomen, dan zal weer gedacht
kunnen worden aan het opvoeren van de
treinsnelheden.
Bij gereedikoming van het werk aan' den
Achterwillens, zal er uiterlyk niet veel van
te zien zijn, dat drie verschillende methoden
Het Russischr—Finsche conflict.
Sprekende over het Russisch—Finsche
conflict zeide de minister:
Het relaas van de kwade gevolgen, die
voortgekomen zijn uit het Duitsche voor
beeld en uit de praktijk der agressie,
wordt langer. In de paar laatste dagen
hebben wij gezien, hetgeen algemeen
veroordeeld wordt als een niet te ver
ontschuldigde daad van aggressie door
een van de grootste jegens een van de
kleinste, maar hoogste beschaafde naties
van Europa.
Verder sprekende over „deze ongeluk
kige uitbreiding van het conflict” zeide
Halifax „de Russische aanval op Finland
komt mij voor een rechtstreeks gevolg te
zijn van de Duitsche politiek. Door een
overeenkomst, welke naar hij dacht, hem
de vrije hand zou laten om Polen aan
te vallen, schijnt het, dat Hitler ver
kwanseld heeft wat hem niet toebehoor
de, n.l. de vrijheid der Baltische bevol
king en het vervolg der gebeurtenissen
toont hoe groot de schade is, wanneer
de sluizen eenmaal geopend zijn. Vroeger
in dit jaar hebben wij getracht onze be
trekkingen met Rusland te verbeteren,
maar steeds hebben wij het standpunt
gehandhaafd, dat de rechten van derden
onaangetast mbesteu blijven en onge
deerd door onze'offerhandelingen
Engelands rechten ter zee.
Halifax sprak voorts over de protesten
der neutralen tegen de Britsche repre
saillemaatregelen wegens de Duitsche
illegale daden ter zee. Hij zeide: Deze
protesten zullen uiteraard uitvoerig be
antwoord worden. Het is niet tegen te
spreken, dat de vijandelijkheden nood
zakelijkerwijze eenig verlies met zich
mee moeten brengen voor alle landen.
De Ëngelsche regeerlng heeft haar rech
ten, welke haar door het internationaal i
recht toegekend worden, echter niet
overschreden.
Wij begrijpen zeer wel, wat op het spel
staat. Wij verwachten geen gemakkelijke
overwinning. Wij onderschatten de be
kwaamheid en vastberadenheid van on
zen vijand nieC en evenmin rekenen wij
op een spoedige ineenstorting van het
blnnenlandsche front van den vijand.
Drie methoden toegepast.
yOOR de verstenkinig zün drie verschillen,
de methoden toegiepasr.
Qp het eerste vak van c.a. 250 M. lengte,
werden eerst kleine dammetjes zand op af
standen van pl.m. 8u M. dwars op de baan-
I richting door de sloot gebracht. Was op
I deze wyze de overzijde van de sloot bereikt,
dan werden de tusschenliggende watervlak-
ten aangevuld, zoodat de belasting zich zon
vak GoudaOudewater piet mindere snel-
heid wordt gereden, dan op het overige ge
deelte van deze lyn. Dit vindt zy’n oorzaak
I» Lndainzm UiL Pn
I De tweede methode is gebaseerd op het-
zelfde beginsel, echter met dit verschil dat
alvorens met de zandsborting werd aange
vangen een rijzenbed was aangebracht over
de volle breedte van de te dempen slooten.
Dit bed van rijshout dient voor een gelei
delijke verdeeling van de zandbelasting over
dien ondergrond. Het rijzenbed is met zware
perkoenpalen in het bestaande baanlichaam
verankerd. Voor het verkrijgen van een
dichte pakking van het zand tusschen de
riislagen werd dit door spuiten ingewas-
schen. Deze weekwijze werd uit gevoerd over
een totale lengte van 220 M. baan.
Met deze twee methoden wordt dn
sterking verkregen door verbreeding
||et
eiken kant.
De derde methode bestaat in het dempen
van de beide spcorslooten, nadat deze tevo
ren machinaal met z.g. draglines zy’n uit
gebaggerd. Door de delping van deze uitge
baggerde slooteh zoo snel mogelijk te doen
geschieden werden aan weerszijden van de
spoorbaan zan<Mammen, waarvoor 1000 M3
zand per dag is verwerkt, tot diep in den
ondergrond doorgeperst. Op deze wijze i<?
het baanlichaam versterkt door het in 'rijn
geheel tusschen de beide dammen zijdelings
op te sluiten. Deze versterking beslaat een
lengte van 250 M. baan.
Alle drie methoden voeren volgens uitge
voerde berekeningen naar hetzelfde doel,
doch zijn alleen verschillend van uitvoe
ringswijze en kosten.
De ervaring zal moeten leeren, welke
methoden in verband met het verkregen re
sultaat der uitvoering en met de daaraan
bestede kosten de voorkeur verdient om op