Bloemen voor trouwe cursisten Scholieren in halve finale "Thinkquest" Eén van de deelnemers aan het konvooi naar Roe menie van de Stichting Kinderhulp Roemenië uit Moerkapelle maakte een verslag van dag tot dag. Hart van Holland publiceert dit verslag in delen. Deze week het slot. Hart van Holland/3 december 1997 pagina 17 Bij aankomst stond het ontvangstcomité al klaar. Jong, maar vol trots op de wagen. Waddinxveen - "Thinkquest" is een enorme internationale wedstrijd voor scholieren uit alle landen, waarbij ge bruik gemaakt wordt van internet. Drie scholieren van de VWO-afdeling van het Coenecoop College, Angeli- que Aerts, Karin van de Werf en Karlo Wessels, hebben samen een team ge vormd en meegedaan aan de wed strijd. Vorig schooljaar werden zij door twee van hun docenten min of meer 'verplicht' om mee te doen. Het actieve drietal is tot in de zomer vakantie bezig geweest om de inzen ding samen te stellen. Als onderwerp werd gekozen: "College Bjeneath The Sea" en handelt over het verschijnsel 'polder'. Hierbij komen onder andere het aquaduct en de waterhuishou ding aan de orde en uiteraard het feit dat het 'Coenecoop' gelegen is in één van de diepste polders ter wereld: de Zuidplaspolder. Het resultaat is een erg levendig en onderhoudend werkstuk waarin veel gebruik wordt gemaakt van plaatjes, kaartjes en geluiden. Het werkstuk is te vinden via de school-wb-page: http://www.wirehub.nl/-coenecol De inspanningen van Angelique, Karin en Karlo zijn inmiddels beloond met een plaats in de halve finale. Dit is een indrukwekkende prestatie, voor al gezien het feit dat er duizenden teams aan de wedstrijd deelnemen met vooral oudere amerikaanse stu denten. Het "College Beneath The Sea" werkstuk kwam bij de beste 18% uit. Hongarije mag dan binnenkort toetre den tot de NAVO en misschien over een flink aantal jaren tot de EU, zo'n stukje karton doet toch wel heel erg knullig aan. De grensafhandeling bij de Hon gaar duurt in totaal ca. 4 uur. Om 15.15 u. kunnen we via de busbaan oprijden naar de Roemeense grens, waar de tota le afhandeling inclusief de visums iets minder dan een uur in beslag neemt. Om 16.15 u. rijden we Roemenië in. Ei genlijk moeten we nu de klok een uur vooruit zetten, want in Roemenië is het een uur later dan bij ons. Dus om 17.15 u. rijden we Roemenië in. Tijdens het wachten bij de Hongaar, is besloten om net als vorig jaar te parkeren op het grote parkeerterrein voorbij Arad rich ting Deva. Bram en Wim rijden vooruit om te kijken of er voldoende plaats isEr staan weliswaar een aantal wagens, maar die 14 van ons kunnen er nog wel bij. Even snel doorgeven via het bakkie. Om 19.15 u. rijden onze wagens de par keerplaats op. Een ding is zeker: het is vroeger en ook lang niet zo koud als vorig jaar. Op het menu staat bami met saté en kroepoek. Dat wordt genieten. Je kan het zo gek niet bedenken, maar als er ook maar een klein kansje is om te douchen, dan ben je Willem Storm- broek kwijt. Nou Ben Koole (ook vaak zoek) bij jullie in de auto moet het wel heerlijk ruiken... Maar laten we eerlijk zijn, niet alleen Willem gaat graag onder de douche ook andere deelnemers heb ben dankbaar gebruik gemaakt van deze mogelijkheid. Na het eten nog even een afzakkertje in het restaurant bij het parkeerterrein. Niet te laat, want mor genvroeg - geen pardon - vertrek om 6.00 uur. Zondag 9 november. Om 05.00 uur voor de meeste reveille. De keukenploeg staat als gewoonlijk een klein uur eer der op om het ontbijt en de koffie voor te bereiden. Of het nou door de tempe ratuur komt of het 'verkeerde biertje', een paar mannen waren duidelijk niet in orde. Maar..., 's-avonds een vent, 's- morgens een vent en geen excuses. Om 615 u (2 uur eerder dan in 1996) ver trekken we van de parkeerplaats rich ting Sibiu. De temperatuur loopt snel op en het belooft een stralende dag te wor den Dat we 2 uur vroeger vertrekken heeft 2 redenen, op de le plaats willen we vroeg in de middag in Rosia arrive ren, zodat we bij daglicht alle voorberei dingen kunnen uitvoeren en op de 2e plaats waren we 2 uur eerder op de Parkeerplaats dan vorig jaar, dus kun nen met minder nachtrust toekomen. Omstreeks 8.30 u. een korte stop om worden gehaald om ruimte krijgen. Deze platen hebben we kort voor vertrek ge kregen van Martens uit Oosterhout. Een flinke partij die we over verschillende wagens hebben verdeeld en in het bij zonder over de aardappels om even tueel bevriezen te voorkomen. Twee tractoren met aanhanger rijden langs de wagens en laden de platen op. Hierna kan het uitdelen van de goederen aan de bevolking beginnen. Alhoewel we meer artikelen hebben dan vorig jaar (meer soorten) gaat alles toch in een razend tempo. De technische ploeg is inmid dels begonnen aan het magazijn van de medische post. Deze ruimte wordt langs de wanden voorzien van planken. Aan de straatzijde wordt voor het raam een hekwerk gemonteerd als inbraakbevei liging. Verder staat ook nog het plaatsen van 16 waterreservoirs voor de school gebouwen op het programma. Om streeks 15.00 u. zijn de mensen van de maandag allemaal geweest om hun spul letjes op te halen. Dan alvast een flink aantal mensen van de dinsdag oproepen om te komen. Je moet maar zo denken, klaar is klaar. Rond 18.00 u. definitief gestopt en de wagens afgesloten. De bewakingsploeg begon aan hun ronde. Vanavond eten we Italiaans. Macaroni en dat is heel wat anders dan peen en uien. Eerst even een opkikkertje. Dat hebben we wel verdiend. De macaroni smaakt goed en een tweede bord(je) lijkt me wei verantwoord. De rioolbuis (plaatselijk etablissement) wordt welis waar bezocht maar niet zo frequent als in '96. Nee, in ons eigen 'dorpshuis' was het drukker (en goedkoper), maar ook buiten staan groepjes mensen, want de temperatuur Iaat het toe. Sommigen maken ook nog dankbaar gebruik van de douchemogelijkheid die een 3-tal fami lies ons biedt. Morgen nog ca. 300 fami lies, een vracht naar het kindertehuis "Toar" in Talmaciu en de wagen van v.d. Ende (Gerrit Luyken en Piet Verschoor) die inmiddels leeg is, gaat naar Prislop, een dorpje op 25 km afstand van Sibiu stad. Daar hebben 30 families 6000 be zems gemaakt die wij mee terug nemen naar Nederland. Voor deze 30 families een aardige bron van inkomsten, 't Is nou middernacht en een mooie tijd om te gaan slapen. De meesten liggen al. Dinsdag 11 november. Wat ik nu vertel gebeurt eigenlijk elke morgen bij het opstaan. De keukenploeg staat ca. 1 uur eerder op dan de rest. Zij slapen ook in de slaapwagen. Je staat er versteld van wat ze tijdens hun slaap allemaal moe ten hebben meegemaakt. Een constant gefluister en gegiechel, het wekkertje doet het niet goed, even testen... Kort om, nadat zij de wagen hebben verlaten ga ik er ook maar uit, want opnieuw slapen lukt niet meer, alleen al vanwege het 'snurk-orkest' dat op volle sterkte de zoveelste symfonie uitvoert. Eerst even naar één van de twee Dixie's (onze mobiele toiletten). Vervolgens scheren, wassen en tanden poetsen. Zo, klaar voor een vers bakkie koffie. Vandaag begint de distributie om 9.00 u. Het zon netje begint al vroeg te prikken. De wa gen voor het kindertehuis is inmiddels gereed voor vertrek. Het tehuis ligt op ca. 20 km. afstand van Sibiu stad. Mark Fijan en Arjen Veenman - twee nieuwe lingen in ons konvooi - gaan deze vracht wegbrengen. Koos van Marle gaat mee om de zaak op video vast te leggen. Ook vandaag loopt alles weer op rolletjes. Rond een uur of twee is de klus geklaard. Alle families hebben hun goederen op gehaald. Een aantal mensen gaat, net als vorig jaar, een bezoekje brengen aan de vallei waar de meest arme families wo nen. De rest begint inmiddels met het afbreken van de geluidsinstallatie en een deel van de verlichting. Dadelijk, tijdens de maaltijd - we eten culinair gebakken aardappelen, 3 soorten groen- Waddinxveen - Tijdens de herhalings avond van de reanimatiecursus van de Nederlandse Hartstichting waren er bloemen voor drie trouwe bezoek sters van de herhalingscursus. Me vrouw Y. Pat deed voor de twaalfde keer een herhalingscursus en me vrouw. T. Geers is in 1987 begonnen met de cursus en deed voor de tiende keer de cursus. Er waren ook bloemen voor mevrouw Houtman, deze was echter helaas verhinderd en kon de bloemen dus niet in ontvangst ne men. Nadat mevrouw Pat en mevrouw Geers beiden de techniek van het re animeren hadden geoefend kregen zij hun certificaat en de bloemen. een klein euvel te verhelpen en om 9.30 u. nog een sanitaire stop. Rond 12.30 u. arriveren we bij Rosia. Net als vorig jaar is de weg 'geblokkeerd' door een lijn met daarover een aantal kleden. Een delega tie staat klaar om ons te verwelkomen. Kennelijk kunnen ze zich nog herinne ren, dat ik vorig jaar stond te prutsen met een te groot brood en een te onhan dig mes waarmee ik een stuk brood moest afsnijden. Het brood was al keu rig in plakken gesneden zodat iedereen die ook maar in de buurt durfde te staan, onmiddellijk een stuk brood kreeg aan geboden. Even in het zout dopen en natuurlijk opeten. Na dit welkom rijden we richting dorp waar de bevolking langs de weg staat en ons toezwaait. De auto's worden op logistieke volgorde opgesteld. De technische ploeg begint met het plaatsen van de verlichting rond de wagens en het ophangen van de speakers voor de geluidsinstallatie. Te gen 16.00 u. zijn de voorbereidingen uit gevoerd en wordt van het zonnetje ge noten. Inmiddels hebben de 24 Roem eense medewerkers van ons kantoor in Sibiu zich bij ons gevoegd. Net als in voorgaande jaren assisteren zij ons bij het uitdelen van de goederen en zorgen zij voor de bewaking van het materiaal en de goederen tijdens de avond en de nacht. Het 'dorpshuis' staat er nog steeds, dus we kunnen weer alle dagen overdekt eten in een verwarmde ruimte. Peen en uien staat voor vanavond op het menu. Nou lust ik heel erg veel, maar peen en uien... nee. Met smaak eet ik een ring rauwe ui op, maar de combinatie van peen en uien is voor mij niet te pruimen... Dus, met nog een paar ande ren aten wij puree en doperwten verge zeld van 2 flinke ballen. De meesten van ons waren toch wel aardig moe gewor den en gingen tijdig naar bed. Niet om dat we er de volgende dag vroeg uit moeten, maar een paar uurtjes normale rust kan echt geen kwaad. De helft van onze Roemeense vrienden was inmid dels gestart met de bewaking van het materiaal, de andere helft zat te eten. Hierna zou er worden gewisseld zodat ook de rest kon eten. ten en een karbonade - wil mevrouw de burgemeester een kleine toespraak hou den en ons bedanken. Tijdens de maal tijd komt er - geheel onverwacht -een jonge inwoonster uit Rosia en biedt ons een mand met 'oliebollen' aan. In het Engels bedankt zij ons voor het werk dat we hebben gedaan. Ook de burgemees ter bedankt ons en biedt Bram een pen tekening aan, voorstellende "landarbei ders rondom Rosia". Verder krijgen wij van de gemeente enkele honderden handgemaakte tasjes voor de deelne mers en de rest b.v. voor verkoop. Zo, nu eerst een hapje eten. Na de maaltijd hebben we nog een tijdje zitten napra ten met een paar bobo's van Rosia. Uit eindelijk om 23.00 u. richting slaapwa gen want morgen wacht ons een lange dag. Woensdag 12 november. Gisteravond hebben we afgesproken om vandaag ui terlijk om 9.00 u. te vertrekken. Behalve wat gemanoeuvreer met de combinatie van Rien Lindhout (slaap- en keukenwa gen) staan alle wagen klaar voor vertrek. Nog wat handen schudden, een af- scheidskusje en dan de wagens in en richting Hongarije. Aan het eind van het dorp staat een flink aantal mensen die ons bloemen en een takje groen aanbie den. Eigenlijk is het een 'kopie' van 1996. Want ook toen was het mistig bij ver trek. Het enige grote verschil is. dat we nu bijna 2 uur vroeger en zonder pech wegrijden. Eenmaal beneden aan de berg is de mist verdwenen en straalt de zon ons vrolijk toe. Omstreeks 11.15 u. een korte sanitaire stop gehouden en van schijfjes gewisseld. Op naar de grens... Toch wel een beetje spannend, want de grenspassage van vorig jaar zit bij de meesten nog vers in het geheugen. Omstreeks 16.15 u. arriveren we bij de grens. Kijk, nu hebben we een voordeel tje want we gaan mooi een uur terug. Dus om 15.15 u arriveren we bij grens. Slechts 10 wagens voor ons. Bijna niet de moei te dus maar rustig in de rij. Ja, bij de Roemeen was het zo ge piept. Maar bij de Hon gaar leek al les weer mis. Druppelsge wijs lieten ze onze wagens door. Par keerterrein vol, dan wachten...! Maar wan neer er van ons een wa gen het par keerterrein op kwam dan werden de papieren wel gelijk in orde gemaakt. Klaar is maar klaar! Uiteinde lijk reed onze laatste wagen om 21.20 Hongarije in op weg naar het tankstation in Mako. De meeste wagens waren in middels al afgetankt en we besloten om de nacht in Mako door te brengen. Mor genvroeg - uiterlijk 06.30 u. - op weg richting Duitsland. Maar eerst nog even eten, Boerenkool met worst... Zal onge twijfeld smaken na zo'n lange dag. Rond 23.00 u. ging de laatste naar bed tenmin ste in de slaapwagen. Of de chauffeurs allemaal in hun bed lagen... tja.... dat horen we morgen dan wel weer! Donderdag 12 november. Nou, eerst maar eens even de wagens langs lopen en flink op de deuren bonken. Er moeten er nog een paar komen, 't Is nog donker dus kijk ik maar even naar Nederlandse kentekens, dan maak ik per ongeluk geen buitenlandse chauffeur wakker. Jammer dat er bij ons ook een Neder landse vrachtwagen staat die om 8.00 u in Mako zonnepitten moet laden. 'Ik hoef er niet uit...!" Sorry, ik heb alleen maar naar Nederlandse kentekens gekeken en niet naar de wagens, weet je wat, slaap nog maar een uurtje door...! Uiteindelijk was iedereen wakker en konden we rond 6.20 u. vertrekken. Gisteravond nog t eens extra de kaart van Hongarije beke ken, want vandaag beslist geen tol! Frans Veenman, Ton de Bruijn en Toon van Dongen hebben zich verdiept in de route, dus dat kan niet meer mis gaan. Met de kaart op schoot rijden we weg en inderdaad we omzeilen keurig de tolweg om rond 10.30 u. een korte stop te hou den, waarna we onze tocht weer ver volgden richting 'mandjes'. Ja, zoals elk jaar zullen we ook nu weer even stoppen - maximaal een half uur - om wat souve nirs te kopen. Dat gebeurt om 12.45 u. en om 13.20 u. rijden we weer weg richting Hongaars/Oostenrijkse grens waar we om 14.30 u. aankomen. Ook hier'typisch Hongaarse werklust' het duurt uiteinde lijk tot 17.00 u. voordat we allemaal de grens over zijn. Een aantal wagens was al eerder klaar en vast doorgereden naar een tankstation. Toen de laatste wagens daar ook waren volgetankt, re den we rond 18.00 u. richting Duitsland. Onze hoop om nog een beetje tijdig Duitsland in te komen, werd steeds klei ner zeker gezien de drukte rond Wenen. Laten we er maar van uitgaan dat we naar de grens rijden en hopen dat we daar voldoende parkeerplaats hebben. Het werd toch nog 22.15 u. voordat de laatste wagen geparkeerd stond. Snel de keuken open voor onze laatste maaltijd: Nasi en Saté, moet geen problemen ge ven. Mannen even de aandacht: Morgen vroeg vertrek uiterlijk om 7 uur. We hebben onze tijd erg hard nodig om de laatste 940 kilometer te rijden. Nog even nagepraat met een stel Nederlandse chauffeurs die er al 2 dagen stonden met gevechtstanks van de UN uit Bosnië. De tanks zijn te hoog, te breed en ook nog tezwaar, nou jawe zien wel.. Vind ik ook, welterusten... en sterkte! Vrijdag 14 november. Zoals gepland rij den we zelfs voor 7 uur weg. Om 10.30 u. de eerste stop. Tanken en sanitaire be hoefte. Om 11.10 u. rijden we weer weg van het tank station. Om 15.15 u weer een nood zakelijke stop en snel allemaal een plakje worst, dat door de keuken ploeg rijdende weg alvast was gesneden. We houden de moed erin. Nog zo'n 300 kilometer te gaan. Toch wat autoproblemen. De DAF van Wil lem Stormbroek kan niet meer schakelen. We besluiten om bij Hünxe een stop te maken en te kijken of een en ander te verhel pen is. De Duitse radio meldt een bankoverval in Bocholt vlak bij de grens. Het is ook meteen een drukte van jewelste. Politiewagens met gillende sirenes komen ons voorbij en rijden richting grens. Toen wij om 18.00 u. bij Hünxe aankwamen leek het wel een invasie. Tientallen politie- en overval wagens staan geparkeerd, en een flink aantal politiemensen staat met elkaar te praten. Zal wel te maken hebben met de overval. Het zijn in elk geval geen halve maatregelen. De wagen van Willem Stormbroek is niet 'even snel' te repare ren en hij gaat vooruit en zal uiteindelijk via een andere weg Moerkapelle binnen komen omdat hij niet meer kan schake len. De laatste kilometers. Om toch via het dorp binnen te komen was vooraf al besloten om bij Bleiswijk de weg af te gaan en vervolgens via de Kruisweg en Zijde Moerkapelle in. Het werd een war me ontvangst, vermoeide deelnemers, die allemaal op eigen wijze heel veel te vertellen hebben. Emmy Noordam sprak een korte welkomstwoordje waar na Bram de aanwezigen bedankte voor de warme ontvangst. Tot slot liet Jan Zijderhand geheel op rijm en op zijn eigen wijze alle deelnemers nog eens de revue passeren. Maar een ding hebben alle deelnemers gemeen: ze weten waar voor ze het hebben gedaan! Bram Noordam. Reanimatie is niet alleen van levens belang in het geval van een hartstil stand als gevolg van een hartinfarct, maar ook andere oorzaken kunnen een hartstilstand veroorzaken. Bij voorbeeld bij verdrinking, verstik king of bij ongevallen kan een hartstil stand optreden. In een levensbedrei gende situatie is het prettig als er een of meerdere personen aanwezig zijn Bloemen waren er voor mevrouw Y. Pat en mevrouw T. Geers. die de reanimatietechniek beheer sen. De cursussen worden in Wad dinxveen gegeven in wijkgebouw De Paddestoel in de Lijsterbesstraat. Voor informatie kan men contact op nemen met Lydia van Tol, telefoon 0182-619561 of Carla Hoogwerf, tele foon 0182-615308. Maandag 10 november. Omstreeks 8.00 uur zitten of hangen de meesten toch wel aan het ontbijt. Vorig jaar kwam de douane om 9.00 u. naar Rosia en konden we een half uur later beginnen met het uitdelen van de goederen. Angela had afspraken gemaakt met de douane en het zou nu nog sneller gaan dan vorig jaar. 09.30 u... Geen douane, 10.00 u.... nog steeds geen douane, eindelijk rond 11.00 u. kwam er een ambtenaar en kon den we be ginnen. Ver geet niet dat er 's- morgens om 7.00 u. al mensen klaar ston den om hun goederen op te halen. Diestonden dus al 4 uur! Als eerste moeten de golfplaten (voor de da ken) uit de wagens

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 1997 | | pagina 17