H pagina 14 Hart van Holland/29 december 1999 24-UURS SERVICE BIJ VAN UDEN» VOERTUIGTECHNIEK Hoi Mon zow Het Way met hum II kopr 11 Born Bredeweg 23-13 Industrieterrein Doelwijk Waddinxveen Tel. 0180 635210 BOUWBEDRIJF BAKKER: "MOOI EN EFFICIËNT GAAN HAND IN HAND" HET KRUIDENIERSVERLEDEN, HEDEN EN TOEKOMST Dorpsstraat 129 Zevenhuizen Tel. 0180 631251 IN 'T VELD: "ER ZAL STEEDS VAKER WORDEN AFGEWEKEN VAN HET STANDAARD PROTOCOL" Ambachtstraat 1 Moerkapelle Tel. 079 5933001 Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Het is aan de mens om hier op d<. juiste wijze mee om te gaan. Zuidplaslaan 59 Waddinxveen Tel. 0182 615055 Jat eei kle elk afv hoi Zoi hel en bei ma mil aan i Har bet sch koe Voc exti voc chii en visi Kor kon klei deli ten zer: boe tuin sch mat Voo rate bijd rem gulc gulc wor De geb: elek vrie zov< ls kon wor zoal Gou Iconi huiz Dit t men rijks Vooi een king in h< maa De f I aan i Fenr Wad dont rang uit: 1 rt ni nog hete Edut plim Bert medi Hans Prins hij ri te v Albe chee I kracl over 'I Hege weer J kreej I gona nekk Waddinxveen - Op het industrieterrein aan de Bredeweg in Waddinxveen is al vijftien jaar de bedrijfswagengarage Van Uden Voertuigtechniek gevestigd. Ruim drie jaar geleden werd Aris Prins mede-eigenaar van de vrachtwagengarage en hij blies het bedrijf nieuw leven in. De grootste verandering betrof de vercommercialisering van het garagebedrijf: naast de vrachtwagens van Van Uden worden alle merken vrachtwagens van ieder bedrijf gerepareerd. Ook voor de jaarlijkse A.P.K. keuring, de tweejaarlijkse Tachograafijking of de inbouw van een compleet alarmsysteem kunt u bij Van Uden Voertuigtechniek terecht. Servicebus maakt vrachtwagens langs de weg rijklaar Van Uden Voertuigtechniek schafte onlangs een nieuwe, compleet ingerichte servicebus aan. Binnen een straal van ongeveer zeventig kilometer worden vrachtwagens die met pech langs de weg staan rijklaar gemaakt, gestart of naar de garage gesleept. Van Uden is vanaf heden 24-uur per dag bereikbaar om gestrande vrachtwagenchauffeurs te helpen. Het garagebedrijf is dealer van het autobandenmerk Continental en bemiddelt bij problemen onderweg (ook in het buitenland) voor een vlotte afhandeling van een reparatie. Van Uden Voertuigtechniek is gevestigd aan de Bredeweg 23-13 (telefoon 0180-635210) en is dagelijks geopend van 7.00 tot 19.00 uur. Op zaterdag van 8.00 tot 12.00 uur. Bij grote repara ties wordt geadviseerd vooraf een afspraak te maken, maar ook zonder afspraak is men welkom bij Van Uden. De medewerkers van Van Uden Voertuigtechniek hopen in het nieuwe millennium hun kwaliteit en service verder uit te kunnen breiden en wensen alle klanten en leveranciers een goed en gezond 2000 toe. VélitMil Als citaat heb ik gekozen voor een paragraaf waarin Albert Heijn beschrijft wat de essentie van de kruidenier is. "Kruideniers houden van mensen - ik zeg het gewoon zoals het is. Zij delen die eigenschap met andere dienstverleners, en ik geloof ook dat iedere kruidenier heel goed in een hotel, bij een uit zendbureau of een luchtvaartmaatschappij zou kunnen werken, maar toch onderscheidt het krui denierschap zich. Van alle dienstverlenende beroepen is het kruidenierschap het meest bewerkelij ke en het meest praktische. Het bestaat uit duizenden kleine handelingen, die in hoge mate te systematiseren zijn en die met het oog op de hygiëne nauwgezet moeten worden uitgevoerd. Dit zijn geen handelingen waarbij mensen dikwijls in dramatische situaties zult aantreffen. Het is met andere woorden een vak voor ordelijke en degelijke types, die zichzelf kunnen wegcijferen. Je moet er lol aan beleven om klanten met heel gewone dingen te helpen, ja, je moet van mening zijn dat er geen zeurende én zanikende klanten bestaan. Je functie is om mensen zo vlot mogelijk boodschappen te laten doen, waarbij ze net iets meet kopen dan ze van plan waren, niet veel meer, want anders loop je het risico dat ze bij je weggaan. Wat dat betreft is het een vak van kleine triomfen." Zonder een verleden, geen heden. Maar de tijd gaat door. Aan het beeld wat de heer Heijn had over de kruidenier zijn zaken veranderd, maar zijn er ook nog veel overeenkomsten. Het was toen een mooi vak en dat is het nog steeds. Een vak waarin je je iedere dag moet bewijzen aan je klan ten. De vraagstukken die je als kruidenier krijgt worden wel gecompliceerder maar niet minder boeiend. Namens alle medewerkers hopen wij u en uw familie in goede gezondheid in 2000 weer van dienst te kunnen en mogen zijn. De directie van Albert Heijn. Moerkapelle - Voor Gerrit Bakker was bouwen zijn lust en zijn leven. Zo gebeurde het dat deze dorpstimmerman in 1927 het bedrijf aan de Dorpsstraat overnam en enkele jaren later het bedrijf naast zijn huis aan de Oranjestraat vestigde. Omdat er veel houtwerk was gesneuveld tijdens de oorlog - veel hiervan was noodgedwongen in de kachel beland- werd in 1950 het pandje opge knapt en voorzien van een stenen gevel. Hier werd gewerkt tot zoon Hans in 1965 een nieuwe werkplaats met woonhuis bouwde. Later werd hier nog het een en ander aangebouwd tot in 81 de eerste paal werd geslagen van het huidige pand aan de Ambachtstraat en Bakker zich vervol gens als een van de eerste bedrijven op het Moerkapelse industrieterrein vestigde. Volgens Johan Bakker -derde generatie- is die periode het begin geweest van de huidige structuur. "De recessie van 1980 zorgde ervoor dat de bouwprijzen instortten en er veel efficiënter gewerkt moest worden. In de hele bouwbranche werden organisatie, controle en vakkennis de belangrijk ste facetten. Het timmer- en metselwerk kreeg een meer ondergeschikte rol, aldus Johan. Van de efficiënte manier van werken is het bedrijf niet meer afgeweken. Door opgedane kennis en erva ring is Bakker daarnaast een goede partij geworden om zich met architect en andere disciplines bezig te houden met de ontwerpfase. Bakker heeft hierbij een adviserende rol met als doel effi ciëntie en vormgeving parallel te laten lopen. Voor het nieuwe millennium verwacht Johan vooral een verschuiving van nieuwbouw naar onderhoud. "In de volgende eeuw zal er naar mijn mening een verzadiging van woningen zijn. Daarbij komt dat de kwaliteit van de woningen uit de jaren '70 zo goed is, dat deze huizen nog lang pA||urDrT\p| ir intact zullen blijven." G.J. BAKKER 8t ZN. BV. Waddinxveen - Op een waardige manier afscheid nemen met respect voor de overledene en de wensen van diens nabestaanden; uitvaartondernemers-echtpaar Richard en Hilda in t Veld zien het als een eervolle taak wanneer zij gevraagd worden een uitvaart te begeleiden. Richard en Hilda, die in mei 1996 vanuit hun flatwoning aan de Elzenhorst hun uitvaartonderneming begonnen, hebben inmiddels bewezen een duidelijke meerwaarde te bieden. Zo fungeren zij al vanaf de melding van overlijden als vraagbaak, bieden tegelijkertijd een luisterend oor en zijn zij er vanaf begin tot einde bij om de overledene te verzorgen en de nabestaanden bij te staan. Hilda. "Een moeilijke, maar ook heel dankbare taak. Moeilijk omdat je ook steeds emotioneel bij een overlijden betrokken raakt. Daar staat tegenover dat wanneer blijkt dat alles geheel naar wens is verlopen, je ontzettend veel voldoening in dit werk hebt." Inmiddels is het echtpaar verhuisd naar de Zuidplaslaan waar zij beschikken over een royale kan toorruimte voor hun onderneming. Wat de toekomst betreft zijn zij optimistisch. Richard. "Vroeger was de dood een taboe, nu is alles gelukkig meer bespreekbaar. Aan eigen wensen kan daarom invulling worden gegeven en zolang het eerbiedige niet voorbij wordt gegaan, staan wij er ook helemaal voor open om af te wijken van het standaard protocol." Wel is het echtpaar van mening dat sommige oude tradities in ere moeten worden houden. "Tegenwoordig worden er steeds vaker karretjes gebruikt om de kist naar het graf te rijden. Wij zullen zo n karretje echter nooit gebruikten, omdat we vinden dat de overledene op de schouders van minstens zes dragers, van veel meer respect en eerbied getuigt.' De beschikbare ruimte in deze advertorial laat een uitgebreide terugblik op het kruideniers vak in de afgelopen eeuw niet toe. Om u toch een kleine terugblik te geven wil ik Albert Heijn citeren uit zijn boek "De memoires van een optimist". Veel leesplezier; heeft u meer interesse? Het boek is een echte aanrader, en dat zeg ik niet alleen uit chauvinisme.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 1999 | | pagina 14