Waar gaat de gemeente heen in 2003?
Een buk vooruit met de Algemene Beschouwingen
P
Gemeentebelangen CDA
SGP
PvdA
Christenunie:
pagina 15
ZEVENHUIZEN MOERKAPELLE
Hart van Holland 13 november 2002
Zevenhuizen - Gisteren, dinsdag 12 november, werd de jaarlijkse
begrotingsvergadering gehouden. Alle fracties konden hierbij hun mik
laten schijnen over de toekomst van de gemeente Zevenhuizen-Moer-
kapelle en reageren op de nota van aanbieding en de begroting van het
college van burgemeester en wethouders.
anta rhei, alles stroomt, gesteld door de Griekse filosoof Heraditus 500 v.Chr.
en nu gebruikt door het college in de nota van aanbieding. Panta rhei is tevens
een stimulans geweest voor een aantal fracties die op deze woordkeuze heb
ben ingehaakt bij de Algemene Beschouwingen.
Belangrijker nog dan de filosofie: hoe denken de fracties over de voorgenomen
bezuinigingen van het college, te weten:
verminderen ondersteuning door D.0.0. met 100 uur 8.300
afschaffen bibliobus in Moerkapelle 10.000
taakstellende bezuiniging bibliotheek Zevenhuizen met ingang van 2004 15.000
taakstellende bezuiniging onderhoud sportvelden 5.000
taakstellende bezuiniging op groenonderhoud 50.000
versobering speelplaatsenbeleid (10% taakstellend) 9.000
taakstellende bezuiniging peuterspeelzalen 5.000
kostendekkende exploitatie begraafplaatsen met ingang van 2004 100.000
energiekostenbesparing 25.000
halveren Zalmsnip in 2004 82.500
kostendekkend maken van de exploitatie dorpshuizen 22.200
In deze bijdrage zijn de eerste beschouwingen per fractie opgenomen.
Volgende week een verslag van de discussies en de besluiten.
Beschouwing op hoofdlijnen
De fractie van Gemeentebelangen begint in zijn beschouwingen met een terugblik op de
overgang naar het duale stelsel: "De Algemene beschouwingen van 2003 zijn de eerste
binnen het duale stelsel. Na ruim honderdvijftig jaar is het politieke bestel op gemeentelijk
niveau veranderd van een monistisch stelsel naar een dualistisch stelsel. Veranderingen die
voordelen zouden moeten hebben voor bestuur en burgers. Wij, leden van de Raad, hebben
een meer controlerende functie gekregen en zouden meer tijd beschikbaar moeten krijgen
voor het onderhouden van contacten met de burgers. De fractie van Gemeentebelangen
meent echter dat hiervan nauwelijks iets te merken is.
Over de wijze waarop de Raad tot nu toe haar controlerende taak inhoud geeft maken wij
ons grote zorgen. Te vaak houden we ons met details bezig en komen aan de echte hoofd
zaken niet toe. Dit gebeurt naar onze mening ook in een sfeer die een goed resultaat niet
ten goede komt. Door de manier van werken en de detailvragen, die veelal door onze amb
tenaren moeten worden verwerkt, wordt de druk op ons ambtenarenapparaat nog verder
Een druk die, in een gemeente van onze omvang, toch al groot is door de veelheid van taken
die in de laatste jaren van de centrale overheid naar de lokale overheid is verschoven.
Wij streven naar een situatie waarin de Raad, veel meer dan tot nu toe, zich in een goede
sfeer met de hoofdzaken bezighoudt. In deze moeilijke tijd kunnen wij als kleine gemeen
te slechts overleven indien we samen verder werken aan de toekomst van onze gemeente.
Samen als Raad, samen met het College, samen met onze ambtenaren en, niet in de laatste
plaats, samen met de inwoners van onze gemeente."
Gemeentebelangen reageert verder zoveel mogelijk op hoofdlijnen op de begroting 2003
door een aantal thema's te benoemen. Met betrekking tot de regionale samenwerking con
stateert de fractie dat er in een jaar tijd niet veel verder is gekomen na de 'eerste visievor
ming Bestuurlijke Ontwikkeling' als voorzet voor de discussie. De problemen echter zijn wel
toegenomen, zo stelt de fractie en dringt dan ook aan om op zo'n kort mogelijke termijn de
discussie af te ronden en tot besluitvorming over te gaan. Een structurele oplossing in de
vorm van een verdere samenwerking met anderen is naar onze mening zeer noodzakelijk.
langer uitstel zal de bovenmatige druk op onze ambtenaren continueren en dat mogen we
hen niet aandoen.
De fractie van Gemeentebelangen doet verder nog een aantal concrete voorstellen om te
komen tot een verbeterde veiligheid en een betere financiële situatie. Gemeentebelangen
laat zich erg positief uit over de communicatie door middel van de website.
'Management by Surprise'
gewacht,
helemaal
Een college dat op 1 oktober van een lopend begrotingsjaar de raad meldt dat:
(ie ontwikkelingen die in het tweede halfjaar plaatsvinden 1'
kunnen worden ingeschat zodat het werkelijke jaarresultaat toen, en zelfs in Oetansri
i niet
mute, kan afwijken van hetgeen in de Bestuursrapportage wordt voorzien" heeft een
roajeur probleem: of het wenst de raad niet van tijdige, juiste en voiedige informatie te
worzien óf het beschikt zelf niet over deze elementaire besturingsinformatie!"
WD gaat niet uit van onwil van de zijde van het college maar stelt wel dat probleem er
®orom niet eenvoudiger op wordt. "Een besturing die zien nog het best laat kwalificeren als
Unogement by Surprise': Het college rolt van ae ene verrassing in de andere en de raad
roug, nota bene achteraf, voor alle budget overschrijdingen aanvullende middelen beschik-
WD fractie vraagt zich oprecht af hoelong er nog bestaansrecht is cds een zelfstandige
pieente. Zij hebben daarbij niet de intentie om de gemeente te laten inlijven door een van
us ons omringende grotere gemeenten. Zij hebben ook aangegeven dat zelfstandigheid,
zonodig binnen vergaande samenwerkingsverbanden, zolang mogelijk behouden dient te
*orden. "Moer", zo stelt de fractie, "als wij onze besturing niet binnen de huidige college-
i heeft deze gemeente in de ogen van onze fractie de-facto haar
iode op orde
periode q
«stomsn
Betrokken en betrouwbaar
Ook de fractie van het CDA kijkt terug op de aanvang van het duale stelsel: "De afgelopen
maanden hebben de commissie- en raadsvergadermgen in het teken gestaan van een start
maken met het duale stelsel en de wijze van debatteren waarbij de raad meer de kaders
aangeeft. Wij zijn van mening dat de wetgever hierbij toch iets anders voor ogen heeft
gehad en onze fractie heeft zich dan ook diverse keren afgevraagd waarom de rol van de
raad nog niet is wat die eigenlijk zou moeten zijn. Wij ziin van mening dat de raad zich een
veel grotere rol zou moeten aanmeten dan alleen maar net agenderen van collegevoorstel
len en zelf ook met pro-actieve voorstellen kan komen daar waar nieuw beleid, onder ande
re inzake strategische zaken die van groot belang zip voor de toekomst van onze gemeen
te en wijziging van beleid; dan wel aanscherping, noodzakelijk dan wel wenselijk zijn."
Het CDA heeft regelmatig overleg met de Z-5 (vijf Zuidpias gemeenten), waarbij ook ver
tegenwoordigers van de provincie en 2e kamer aanwezig zijn om een gezamenlijke Zuid-
plasvisie en de toekomstige ontwikkelingen in de Eendragtspolder en de Zuidplaspolder
meer concreet te maken en een gewenste ontwikkeling meaerichting te geven. Het CDA
adviseert de andere partijen in de raad om ook in regionaal verband, dan wel met de Zuid-
plas-gemeenten in overleg te treden.
Over 0Z-belasting is de fractie van het CDA de volgende mening toegedaan: "Wij kun
nen niet goed begrijpen waarom onze landelijke CDA- onderhandelaars akkoord zijn
gegaan met de afschaffing van de Onroerend Zaak belasting. Als pleitbezorger van het
dik middenveld I
fractie van de WD steft dat er langer dan gewoonlijk op de gemeente bearoting is
Met reden, zo werd de fractie duidelijk toen deze eenmaal werd aangeboden. "Niet
als donderslag bij heldere hemel maar todi in aanzienlijk ernstiger mate dan, dit
voorzien büjkt onze gemeente financieel gezien in zwaar weer te zijn terecht
komen. Het resultaat daarvan b een begroting die, op het altijd geduldige papier althans,
sluitend b. Maar om het zo ver te krijgen is we! een behoorlijke lastenverhoging nodig en
moeten wij een deel van ons tafeMver verkopen. De vraag die daarbij gesteld kan en moet
worden b: waarom hebben we dot niet of in onvoldoende mate zien aankomen. Kennelijk
is het inzicht in hoe de zaken et daadwerkelijk voor staan en zich ontwikkelen in onvol
doende mate aanwezig."
De WD fractie b met deze situatie en de daaruit voortvloeide begroting voor 2003 en de
volgende jaren allerminst gelukkig is: aanzienlijk hogere lasten voor de burger waar niet of
«iwelijks meer of betere prestaties tegenover staan. Slechts met moeite kon enige ruimte
ruw nieuw beleid gecreëerd worden.
De WD erkent dat een deel van de hogere lasten veroorzaakt wordt door maatregelen die
wten onze directe invloedsfeer liggen zoals de rekeningen vanuit de gemeenschappelijke
fegelingen en samenwerkingsverbanden. Alleen om die reden al kipet de fractie van de VVD
met ongeduld uit naar de rapportage over de regiokeuze.
De beschouwingen van de WD kijken echter ook in eigen keuken: "Dat alles neemt niet
weg (fat een deel van de kostemtijgingen, voor zover deze de inflatie te boven gaan, binnen
wze eigen invloedsfeer gezocht moet worden. Dat geldt evenzeer voor een deel van de
!egenvtslers aan de kant van de inkomsten.
I heeft het CDA altijd oog gehad voor de menselijke maat. De
DZB b hef middel bij uitstek om met een eigen belasting de noodzakelijke voorzieningen
aan te passen bij de plaatselijke behoeften. Wordt die afgeschaft dan ontstaat er een wezen
lijk probleem voor de gemeente. Nu lijkt het er op dat voor onze gemeente er door een
extra uitkering uit het gemeentefonds direct geen financiële problemen ontstaan, maar de
vrijheid van een eigen belastingterrein (tje) wordt ons als gemeente ontnomen. Anderzijds
wordt er wel meer verantwoordelijkheid nam de gemeenten geschoven voor de uitvoering
van regelingen die onder de sociale dienst vallen."
Het CDA kiest bewust voor het leefbaar houden van de kernen met een kwalitatief goed
niveau van voorzieningen en diensten: "We moeten een open oog houden voor de kansen
en bedreigingen die op ons af komen. Met name de invulling van het Zuidplasgebied en de
Eendragtspolder vragen komende tijd onze aandacht. Wij wdlen benadrukken dat we
voor deze relatief omvangrijke ontwikkelingen de samenwerking met anderen goed in het
oog moeten houden. Dat houdt enerzijds m dat we voorzichtig moeten zipi met uitspraken
over de oplossingsrichting, mam anderzijds goed moeten opletten dat de belangen van onze
samenwerkende partgen passen bij de behoeften van onze eigen inwoners en het leefbaar
houden van onze kernen."
Het CDA wil weten van bet college welke mogelipce oplossingen het college ziet ten aanzien
van de toekomst van de zorgcentra. Het CDA wil de raad voorstellen om het colege de
opdracht te geven om mogelijkheden te creëren rond het zorgcomplex. Het zorgcentrum 'de
Zevenster' beft de laatste jaren diverse investeringen gedaan Edrter ondanks deze investe
ringen voldoet de huidige huisvesting in de nabije toekomst niet mem aan deze tijd. Om op
een adequate manier zorg te kunnen blijven bieden zal er op korte termijn actie onderno
men moeten worden om plannen voor nieuwbouw mogelijk te mtdcen.
Dualisme in de polder; is dit beleid of is hier over nagedacht?
De fractie van de PvdA brengt haar algemene beschouwingen over in de vorm van een brief
aan het college. De fractie is er niet gelukkig mee dat de beschouwingen niet meer worden
gebruikt als een terugblik op het gevoerde beleid en het geven van een mening over het
voorgenomen beleid. In niet mis te verstane bewoordingen geeft de fractie haar mening over
het functioneren van de raad en het bestuur. Als inleiding van haar brief schrijft de PvdA een
stuk over luisteren', vrij naar Remco Campert. In commentaar daarop stelt de fractie: "De
bestuurscultuur in deze gemeente was ziek en is (helaas en onnodig) nog steeds ziek! Het is
een gotspe! Het college en de meerderheid van de raad doen alsof er niets gebeurd is op 11
september 2001 en 6 mei 2002. Het college doet alsof er geen verkiezingen zijn geweest in
maart en mei. De algemene leuze; we gaan luisteren naar de burgers, is niet deles die we
moeten leren. Die hadden we al moeten kennen! U wekt als college met deze kreten ver
wachtingen bij de inwoners; verwachtingen op veranderingen ten goede. Die kwamen er niet.
En.met deze begroting komen ze er niet! Is het dan gek dat de inwoners van dit dorp het
vertrouwen in de politiek verliezen?"
"De zieke bestuurscultuur in deze gemeente is niet onschuldig! Deze zieke cultuur is niet
zonder consequenties! Deze bestuurscultuur van verdeel en heers, van machtspelletjes,
angst en chaos, heeft enorme financiële en beleidsmatige gevolgen voor de inwoners van
dit dorp. Het is toch te gek voor woorden dat de totale OZB-opbrengst (bijna 2 miljoen euro)
nog niet eens voldoende is om de gevolgen van deze zieke cultuur te kunnen betalen. Zie
ige gemeente verloren"
de jaarrekening 2001 en de twee bestuursrapportages 2002) Om het nieuwe werkwoord
van Remkes en Rehwinkel maar eens te gebruiken: Dit is PRULLEBAKKEREN!
Het college kijkt er naar en gaat gewoon door!"
De PvdA stelt zich kritisch op ten aanzien van de huidige plannen van het college voor een
kostendekkende exploitatie van de begraafplaats, het berekenen van de kosten voor een
2e afvalcontainer, het verkopen van gemeentelijke eigendommen zoals Land Kanaan
(monument) en zegt verder over het opheffen van de bibliobus in Moerkapelle: "Het
afschaffen van de bibliobus in Moerkapelle is in één woord een schande. Hoe komt u op dit
onzalige idee. Van de 300 leden die hier gebruik van maken is een groot deel (ruim 200)
afhankelijk van deze service!"
Tot slot zegt de fractie van de Partij van de Arbeid tijdens de begrotingsbehandeling ver
schillende voorstellen te zullen doen die de bezuinigingsvoorstellen voor een groot deel
teniet zullen doen.
Gezamenlijk stroom opwaarts!
De SGP-fractie wil samen met het college een moment meedenken met de Griekse filosoof
Heraditus. Panta Rhei, alles stroomt, dusalles verandert!
In eerste instantie vroegen wij ons af wat het doel van uw College was om dit als motto aan
de begroting mee te geven: alles verandert.
Later werd ons dat al snel duidelijk: de begroting (aangeboden in oktober 2002) doorwor
stelend en tegelijk vergelijkend met het Collegeprogram (aangeboden april 2002) ontdek
ten wij dat de begroting 2003 volkomen haaks staat om niet te zeggen in strijd is met dat
gene wat u toen als College met elkaar afgesproken hebt.
Natuurlijk mag uw College deze opvatting hebben. Wij, als SGP fractie delen deze mening
niet.
Er verandert veel, laat daar geen discussie over zijn, maar niet alles. Als dat waar is dan zou
den wij in de politiek volkomen onbetrouwbaar worden.'Vanuit onze christelijke visie den
ken en spreken wij vanuit de onveranderlijke boodschap van de bijbel. Vast en zeker voor
alle mensen en voor alle tijden.
Daartoe behoren ook de bijbelse, christelijke waarden en normen.
Met alleen praten over waarden en normen ben je er niet. Daar waar wij waarden kwijt zijn,
zullen wij alle middelen moeten aanwenden om dat waardebesef weer te laten terugkeren.
Daarom is het niet vreemd dat in onze samenleving waarin alles verandert, in die omstan
digheden van onzekerheid de roep klinkt naar begrippen als veiligheid en leefbaarheid.
Het zijn juist die twee onderwerpen, die in die onzekere tijden enig houvast kunnen bieden.
Ze zijn voor onze fractie dan ook de bakens voor het komende begrotingsjaar.
De beide thema's: veiligheid en leefbaarheid zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden.
Veiligheid daar rekenen wij onder:
goede openbare straatverlichting
net aanpassen van plaatsen die als onveilig ervaren worden.
komen tot een integraal plan van aanpak uiteindelijk resulterend in een volledig terug
dringen van overlast en vandalisme.
verkeerscirculatieplan op grond waarvan uiteindelijk planmatig onveilige situaties
worden weggenomen.
handhaving in de breedste betekenis van het woord dus ook handhaving van eigen
gestelde regels als het gaat om het op tijd beantwoorden van brieven, correct en op
tijd reageren op ingediende klachtenbonnen van burgers.
Leefbaarheid daar reken wij onder:
goed onderhouden wegen en voetpaden
goed onderhouden openbaar groen en andere objecten in de openbare ruimte zoals
schone bushokjes
voortgang maken met name in de kern Moerkapelle met de revitalisering van o.a. de
winkelvoorzieningen
inventarisatie en tijdsplanning van woningbouw vooral voor starters
goede en bereikbare voorzieningen voor ouderen en invaliden.
Tegen de stroom op weg naar morgen
De ChristenUnie begint zijn beschouwingen met de leidraad van de partij voor de 2e Kamer
verkiezingen. Hierin wordt een aantal principes verwoord:
Om echt vrij te zqn moet je rekening houden met anderen.
ledereen is verantwoordelijk voor een leefbare en
Wieindesamenlevmgniete
Het bedrijfsleven moet ook s
Ie zekerheid.
wordt in Nederland te weinig nadruk gelegd op traditionele waarden en normen.
De fractie van de ChristenUnie stelt dan ook dat er heel wat verwacht wordt van de politiek.
Deze lijn wil de partij doorzetten naar de lokale politiek: "Wat wij als ChristenUnie zouden
wiien is om ook lokaal met elkaar en met onze inwoners in gesprek te gaan over waarden
en normen. En hoe doorbreken wij de cultuur van onverschilligheid en wederzijdse afwe
zigheid. En tendotte hoe veryoten wij de sociale cohesie tussen allerlei sociale verbanden."
Om dit in onze eigen lokale situatie vorm te geven hebben zij een aantal concrete voor
stellen:
houden van een veiligheidsenquête onder onze bewoners
bezinning in de gemeenteraad zelf op waarden en normen, op onze voorbeeldfunctie dus
een theatervoorstelling rond het thema waarden en normen
tijdens de jaarlijkse kernbezoeken een debat met al onze inwoners
een jaorlipes dei) at zoals hetLagerhuis" over morele thema's met onze jongeren
publiceren van gedragcodes voor politici, bestuurders, ambtenaren e.d. op de gemeen
telijke website
het maken van een melc^runt voor asociaal gedrag
Op de gemeentelijke begroting reageert de fractie teleurgesteld. Zq missen wat de burgers
nu voor extra's kritaen voor de voorgestelde belastingverhogingen. °U schrapt veel zaken
en van nieuw beleid is praktisch geen sprake. Onze conclusie kan dan ook niet anders zijn
dm dat de burgers voor minder service meer gam betalen."