Waar gaat de gemeente heen in 2003? Een buk vooruit met de Algemene Beschouwingen P Gemeentebelangen CDA SGP PvdA Christenunie: pagina 15 ZEVENHUIZEN MOERKAPELLE Hart van Holland 13 november 2002 Zevenhuizen - Gisteren, dinsdag 12 november, werd de jaarlijkse begrotingsvergadering gehouden. Alle fracties konden hierbij hun mik laten schijnen over de toekomst van de gemeente Zevenhuizen-Moer- kapelle en reageren op de nota van aanbieding en de begroting van het college van burgemeester en wethouders. anta rhei, alles stroomt, gesteld door de Griekse filosoof Heraditus 500 v.Chr. en nu gebruikt door het college in de nota van aanbieding. Panta rhei is tevens een stimulans geweest voor een aantal fracties die op deze woordkeuze heb ben ingehaakt bij de Algemene Beschouwingen. Belangrijker nog dan de filosofie: hoe denken de fracties over de voorgenomen bezuinigingen van het college, te weten: verminderen ondersteuning door D.0.0. met 100 uur 8.300 afschaffen bibliobus in Moerkapelle 10.000 taakstellende bezuiniging bibliotheek Zevenhuizen met ingang van 2004 15.000 taakstellende bezuiniging onderhoud sportvelden 5.000 taakstellende bezuiniging op groenonderhoud 50.000 versobering speelplaatsenbeleid (10% taakstellend) 9.000 taakstellende bezuiniging peuterspeelzalen 5.000 kostendekkende exploitatie begraafplaatsen met ingang van 2004 100.000 energiekostenbesparing 25.000 halveren Zalmsnip in 2004 82.500 kostendekkend maken van de exploitatie dorpshuizen 22.200 In deze bijdrage zijn de eerste beschouwingen per fractie opgenomen. Volgende week een verslag van de discussies en de besluiten. Beschouwing op hoofdlijnen De fractie van Gemeentebelangen begint in zijn beschouwingen met een terugblik op de overgang naar het duale stelsel: "De Algemene beschouwingen van 2003 zijn de eerste binnen het duale stelsel. Na ruim honderdvijftig jaar is het politieke bestel op gemeentelijk niveau veranderd van een monistisch stelsel naar een dualistisch stelsel. Veranderingen die voordelen zouden moeten hebben voor bestuur en burgers. Wij, leden van de Raad, hebben een meer controlerende functie gekregen en zouden meer tijd beschikbaar moeten krijgen voor het onderhouden van contacten met de burgers. De fractie van Gemeentebelangen meent echter dat hiervan nauwelijks iets te merken is. Over de wijze waarop de Raad tot nu toe haar controlerende taak inhoud geeft maken wij ons grote zorgen. Te vaak houden we ons met details bezig en komen aan de echte hoofd zaken niet toe. Dit gebeurt naar onze mening ook in een sfeer die een goed resultaat niet ten goede komt. Door de manier van werken en de detailvragen, die veelal door onze amb tenaren moeten worden verwerkt, wordt de druk op ons ambtenarenapparaat nog verder Een druk die, in een gemeente van onze omvang, toch al groot is door de veelheid van taken die in de laatste jaren van de centrale overheid naar de lokale overheid is verschoven. Wij streven naar een situatie waarin de Raad, veel meer dan tot nu toe, zich in een goede sfeer met de hoofdzaken bezighoudt. In deze moeilijke tijd kunnen wij als kleine gemeen te slechts overleven indien we samen verder werken aan de toekomst van onze gemeente. Samen als Raad, samen met het College, samen met onze ambtenaren en, niet in de laatste plaats, samen met de inwoners van onze gemeente." Gemeentebelangen reageert verder zoveel mogelijk op hoofdlijnen op de begroting 2003 door een aantal thema's te benoemen. Met betrekking tot de regionale samenwerking con stateert de fractie dat er in een jaar tijd niet veel verder is gekomen na de 'eerste visievor ming Bestuurlijke Ontwikkeling' als voorzet voor de discussie. De problemen echter zijn wel toegenomen, zo stelt de fractie en dringt dan ook aan om op zo'n kort mogelijke termijn de discussie af te ronden en tot besluitvorming over te gaan. Een structurele oplossing in de vorm van een verdere samenwerking met anderen is naar onze mening zeer noodzakelijk. langer uitstel zal de bovenmatige druk op onze ambtenaren continueren en dat mogen we hen niet aandoen. De fractie van Gemeentebelangen doet verder nog een aantal concrete voorstellen om te komen tot een verbeterde veiligheid en een betere financiële situatie. Gemeentebelangen laat zich erg positief uit over de communicatie door middel van de website. 'Management by Surprise' gewacht, helemaal Een college dat op 1 oktober van een lopend begrotingsjaar de raad meldt dat: (ie ontwikkelingen die in het tweede halfjaar plaatsvinden 1' kunnen worden ingeschat zodat het werkelijke jaarresultaat toen, en zelfs in Oetansri i niet mute, kan afwijken van hetgeen in de Bestuursrapportage wordt voorzien" heeft een roajeur probleem: of het wenst de raad niet van tijdige, juiste en voiedige informatie te worzien óf het beschikt zelf niet over deze elementaire besturingsinformatie!" WD gaat niet uit van onwil van de zijde van het college maar stelt wel dat probleem er ®orom niet eenvoudiger op wordt. "Een besturing die zien nog het best laat kwalificeren als Unogement by Surprise': Het college rolt van ae ene verrassing in de andere en de raad roug, nota bene achteraf, voor alle budget overschrijdingen aanvullende middelen beschik- WD fractie vraagt zich oprecht af hoelong er nog bestaansrecht is cds een zelfstandige pieente. Zij hebben daarbij niet de intentie om de gemeente te laten inlijven door een van us ons omringende grotere gemeenten. Zij hebben ook aangegeven dat zelfstandigheid, zonodig binnen vergaande samenwerkingsverbanden, zolang mogelijk behouden dient te *orden. "Moer", zo stelt de fractie, "als wij onze besturing niet binnen de huidige college- i heeft deze gemeente in de ogen van onze fractie de-facto haar iode op orde periode q «stomsn Betrokken en betrouwbaar Ook de fractie van het CDA kijkt terug op de aanvang van het duale stelsel: "De afgelopen maanden hebben de commissie- en raadsvergadermgen in het teken gestaan van een start maken met het duale stelsel en de wijze van debatteren waarbij de raad meer de kaders aangeeft. Wij zijn van mening dat de wetgever hierbij toch iets anders voor ogen heeft gehad en onze fractie heeft zich dan ook diverse keren afgevraagd waarom de rol van de raad nog niet is wat die eigenlijk zou moeten zijn. Wij ziin van mening dat de raad zich een veel grotere rol zou moeten aanmeten dan alleen maar net agenderen van collegevoorstel len en zelf ook met pro-actieve voorstellen kan komen daar waar nieuw beleid, onder ande re inzake strategische zaken die van groot belang zip voor de toekomst van onze gemeen te en wijziging van beleid; dan wel aanscherping, noodzakelijk dan wel wenselijk zijn." Het CDA heeft regelmatig overleg met de Z-5 (vijf Zuidpias gemeenten), waarbij ook ver tegenwoordigers van de provincie en 2e kamer aanwezig zijn om een gezamenlijke Zuid- plasvisie en de toekomstige ontwikkelingen in de Eendragtspolder en de Zuidplaspolder meer concreet te maken en een gewenste ontwikkeling meaerichting te geven. Het CDA adviseert de andere partijen in de raad om ook in regionaal verband, dan wel met de Zuid- plas-gemeenten in overleg te treden. Over 0Z-belasting is de fractie van het CDA de volgende mening toegedaan: "Wij kun nen niet goed begrijpen waarom onze landelijke CDA- onderhandelaars akkoord zijn gegaan met de afschaffing van de Onroerend Zaak belasting. Als pleitbezorger van het dik middenveld I fractie van de WD steft dat er langer dan gewoonlijk op de gemeente bearoting is Met reden, zo werd de fractie duidelijk toen deze eenmaal werd aangeboden. "Niet als donderslag bij heldere hemel maar todi in aanzienlijk ernstiger mate dan, dit voorzien büjkt onze gemeente financieel gezien in zwaar weer te zijn terecht komen. Het resultaat daarvan b een begroting die, op het altijd geduldige papier althans, sluitend b. Maar om het zo ver te krijgen is we! een behoorlijke lastenverhoging nodig en moeten wij een deel van ons tafeMver verkopen. De vraag die daarbij gesteld kan en moet worden b: waarom hebben we dot niet of in onvoldoende mate zien aankomen. Kennelijk is het inzicht in hoe de zaken et daadwerkelijk voor staan en zich ontwikkelen in onvol doende mate aanwezig." De WD fractie b met deze situatie en de daaruit voortvloeide begroting voor 2003 en de volgende jaren allerminst gelukkig is: aanzienlijk hogere lasten voor de burger waar niet of «iwelijks meer of betere prestaties tegenover staan. Slechts met moeite kon enige ruimte ruw nieuw beleid gecreëerd worden. De WD erkent dat een deel van de hogere lasten veroorzaakt wordt door maatregelen die wten onze directe invloedsfeer liggen zoals de rekeningen vanuit de gemeenschappelijke fegelingen en samenwerkingsverbanden. Alleen om die reden al kipet de fractie van de VVD met ongeduld uit naar de rapportage over de regiokeuze. De beschouwingen van de WD kijken echter ook in eigen keuken: "Dat alles neemt niet weg (fat een deel van de kostemtijgingen, voor zover deze de inflatie te boven gaan, binnen wze eigen invloedsfeer gezocht moet worden. Dat geldt evenzeer voor een deel van de !egenvtslers aan de kant van de inkomsten. I heeft het CDA altijd oog gehad voor de menselijke maat. De DZB b hef middel bij uitstek om met een eigen belasting de noodzakelijke voorzieningen aan te passen bij de plaatselijke behoeften. Wordt die afgeschaft dan ontstaat er een wezen lijk probleem voor de gemeente. Nu lijkt het er op dat voor onze gemeente er door een extra uitkering uit het gemeentefonds direct geen financiële problemen ontstaan, maar de vrijheid van een eigen belastingterrein (tje) wordt ons als gemeente ontnomen. Anderzijds wordt er wel meer verantwoordelijkheid nam de gemeenten geschoven voor de uitvoering van regelingen die onder de sociale dienst vallen." Het CDA kiest bewust voor het leefbaar houden van de kernen met een kwalitatief goed niveau van voorzieningen en diensten: "We moeten een open oog houden voor de kansen en bedreigingen die op ons af komen. Met name de invulling van het Zuidplasgebied en de Eendragtspolder vragen komende tijd onze aandacht. Wij wdlen benadrukken dat we voor deze relatief omvangrijke ontwikkelingen de samenwerking met anderen goed in het oog moeten houden. Dat houdt enerzijds m dat we voorzichtig moeten zipi met uitspraken over de oplossingsrichting, mam anderzijds goed moeten opletten dat de belangen van onze samenwerkende partgen passen bij de behoeften van onze eigen inwoners en het leefbaar houden van onze kernen." Het CDA wil weten van bet college welke mogelipce oplossingen het college ziet ten aanzien van de toekomst van de zorgcentra. Het CDA wil de raad voorstellen om het colege de opdracht te geven om mogelijkheden te creëren rond het zorgcomplex. Het zorgcentrum 'de Zevenster' beft de laatste jaren diverse investeringen gedaan Edrter ondanks deze investe ringen voldoet de huidige huisvesting in de nabije toekomst niet mem aan deze tijd. Om op een adequate manier zorg te kunnen blijven bieden zal er op korte termijn actie onderno men moeten worden om plannen voor nieuwbouw mogelijk te mtdcen. Dualisme in de polder; is dit beleid of is hier over nagedacht? De fractie van de PvdA brengt haar algemene beschouwingen over in de vorm van een brief aan het college. De fractie is er niet gelukkig mee dat de beschouwingen niet meer worden gebruikt als een terugblik op het gevoerde beleid en het geven van een mening over het voorgenomen beleid. In niet mis te verstane bewoordingen geeft de fractie haar mening over het functioneren van de raad en het bestuur. Als inleiding van haar brief schrijft de PvdA een stuk over luisteren', vrij naar Remco Campert. In commentaar daarop stelt de fractie: "De bestuurscultuur in deze gemeente was ziek en is (helaas en onnodig) nog steeds ziek! Het is een gotspe! Het college en de meerderheid van de raad doen alsof er niets gebeurd is op 11 september 2001 en 6 mei 2002. Het college doet alsof er geen verkiezingen zijn geweest in maart en mei. De algemene leuze; we gaan luisteren naar de burgers, is niet deles die we moeten leren. Die hadden we al moeten kennen! U wekt als college met deze kreten ver wachtingen bij de inwoners; verwachtingen op veranderingen ten goede. Die kwamen er niet. En.met deze begroting komen ze er niet! Is het dan gek dat de inwoners van dit dorp het vertrouwen in de politiek verliezen?" "De zieke bestuurscultuur in deze gemeente is niet onschuldig! Deze zieke cultuur is niet zonder consequenties! Deze bestuurscultuur van verdeel en heers, van machtspelletjes, angst en chaos, heeft enorme financiële en beleidsmatige gevolgen voor de inwoners van dit dorp. Het is toch te gek voor woorden dat de totale OZB-opbrengst (bijna 2 miljoen euro) nog niet eens voldoende is om de gevolgen van deze zieke cultuur te kunnen betalen. Zie ige gemeente verloren" de jaarrekening 2001 en de twee bestuursrapportages 2002) Om het nieuwe werkwoord van Remkes en Rehwinkel maar eens te gebruiken: Dit is PRULLEBAKKEREN! Het college kijkt er naar en gaat gewoon door!" De PvdA stelt zich kritisch op ten aanzien van de huidige plannen van het college voor een kostendekkende exploitatie van de begraafplaats, het berekenen van de kosten voor een 2e afvalcontainer, het verkopen van gemeentelijke eigendommen zoals Land Kanaan (monument) en zegt verder over het opheffen van de bibliobus in Moerkapelle: "Het afschaffen van de bibliobus in Moerkapelle is in één woord een schande. Hoe komt u op dit onzalige idee. Van de 300 leden die hier gebruik van maken is een groot deel (ruim 200) afhankelijk van deze service!" Tot slot zegt de fractie van de Partij van de Arbeid tijdens de begrotingsbehandeling ver schillende voorstellen te zullen doen die de bezuinigingsvoorstellen voor een groot deel teniet zullen doen. Gezamenlijk stroom opwaarts! De SGP-fractie wil samen met het college een moment meedenken met de Griekse filosoof Heraditus. Panta Rhei, alles stroomt, dusalles verandert! In eerste instantie vroegen wij ons af wat het doel van uw College was om dit als motto aan de begroting mee te geven: alles verandert. Later werd ons dat al snel duidelijk: de begroting (aangeboden in oktober 2002) doorwor stelend en tegelijk vergelijkend met het Collegeprogram (aangeboden april 2002) ontdek ten wij dat de begroting 2003 volkomen haaks staat om niet te zeggen in strijd is met dat gene wat u toen als College met elkaar afgesproken hebt. Natuurlijk mag uw College deze opvatting hebben. Wij, als SGP fractie delen deze mening niet. Er verandert veel, laat daar geen discussie over zijn, maar niet alles. Als dat waar is dan zou den wij in de politiek volkomen onbetrouwbaar worden.'Vanuit onze christelijke visie den ken en spreken wij vanuit de onveranderlijke boodschap van de bijbel. Vast en zeker voor alle mensen en voor alle tijden. Daartoe behoren ook de bijbelse, christelijke waarden en normen. Met alleen praten over waarden en normen ben je er niet. Daar waar wij waarden kwijt zijn, zullen wij alle middelen moeten aanwenden om dat waardebesef weer te laten terugkeren. Daarom is het niet vreemd dat in onze samenleving waarin alles verandert, in die omstan digheden van onzekerheid de roep klinkt naar begrippen als veiligheid en leefbaarheid. Het zijn juist die twee onderwerpen, die in die onzekere tijden enig houvast kunnen bieden. Ze zijn voor onze fractie dan ook de bakens voor het komende begrotingsjaar. De beide thema's: veiligheid en leefbaarheid zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Veiligheid daar rekenen wij onder: goede openbare straatverlichting net aanpassen van plaatsen die als onveilig ervaren worden. komen tot een integraal plan van aanpak uiteindelijk resulterend in een volledig terug dringen van overlast en vandalisme. verkeerscirculatieplan op grond waarvan uiteindelijk planmatig onveilige situaties worden weggenomen. handhaving in de breedste betekenis van het woord dus ook handhaving van eigen gestelde regels als het gaat om het op tijd beantwoorden van brieven, correct en op tijd reageren op ingediende klachtenbonnen van burgers. Leefbaarheid daar reken wij onder: goed onderhouden wegen en voetpaden goed onderhouden openbaar groen en andere objecten in de openbare ruimte zoals schone bushokjes voortgang maken met name in de kern Moerkapelle met de revitalisering van o.a. de winkelvoorzieningen inventarisatie en tijdsplanning van woningbouw vooral voor starters goede en bereikbare voorzieningen voor ouderen en invaliden. Tegen de stroom op weg naar morgen De ChristenUnie begint zijn beschouwingen met de leidraad van de partij voor de 2e Kamer verkiezingen. Hierin wordt een aantal principes verwoord: Om echt vrij te zqn moet je rekening houden met anderen. ledereen is verantwoordelijk voor een leefbare en Wieindesamenlevmgniete Het bedrijfsleven moet ook s Ie zekerheid. wordt in Nederland te weinig nadruk gelegd op traditionele waarden en normen. De fractie van de ChristenUnie stelt dan ook dat er heel wat verwacht wordt van de politiek. Deze lijn wil de partij doorzetten naar de lokale politiek: "Wat wij als ChristenUnie zouden wiien is om ook lokaal met elkaar en met onze inwoners in gesprek te gaan over waarden en normen. En hoe doorbreken wij de cultuur van onverschilligheid en wederzijdse afwe zigheid. En tendotte hoe veryoten wij de sociale cohesie tussen allerlei sociale verbanden." Om dit in onze eigen lokale situatie vorm te geven hebben zij een aantal concrete voor stellen: houden van een veiligheidsenquête onder onze bewoners bezinning in de gemeenteraad zelf op waarden en normen, op onze voorbeeldfunctie dus een theatervoorstelling rond het thema waarden en normen tijdens de jaarlijkse kernbezoeken een debat met al onze inwoners een jaorlipes dei) at zoals hetLagerhuis" over morele thema's met onze jongeren publiceren van gedragcodes voor politici, bestuurders, ambtenaren e.d. op de gemeen telijke website het maken van een melc^runt voor asociaal gedrag Op de gemeentelijke begroting reageert de fractie teleurgesteld. Zq missen wat de burgers nu voor extra's kritaen voor de voorgestelde belastingverhogingen. °U schrapt veel zaken en van nieuw beleid is praktisch geen sprake. Onze conclusie kan dan ook niet anders zijn dm dat de burgers voor minder service meer gam betalen."

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2002 | | pagina 15