LENNY VAN DE BLOEMENKRAAM: 'HEIMWEE NAAR ZEVENHUIZEN' HELPEN, VOOR AZIË BLOEMENVERKOOP EN KNAKENACTIE VOORAZIË HELP INFORMATIQUE M DIER VERMIST OF GEVONDEN? MANTELZORGCAFÉ Hart van Holland 12 januari 2004pagina 11 Avondvierdaagse Boerendorp? Eigen bloemenkraam Droeve omstandigheden Persoonlijke aandacht Boeketten Stichting AMIVEDI, Kosteloze re- istratie vermiste en gevonden uisdieren. Hulppost 3B-Hoek- Zevenhuizen/Moerkapelle-Pij- nacker/Nootdorp. in de week van 3 tot 10 oktober werden de volgende vermiste/gevonden huisdieren geregistreerd. VERMIST: Kater, cypers-grijs, licht en donkergrijs gestreept, donker bruine vlooienband, groene ogen, Tweemanspolder, Zevenhuizen; Kater, rood getijgerd, vrij platte snuit, goudkleurige ogen, dikke vacht, chip, rode band, Molenweg, Zevenhuizen; Poes,zwart/witte bef, sokken en vlekje bij neus, tenger, kromme pootjes, Noordelijke Dwarsweg Zevenhuizen; GEVONDEN: Kat, zwart/wt, klein iel poesje, witte snuit en voetjes.. Zuideinde, Zevenhuizen; •Kater, zwart/witte voorpoten en achter sokken, bef, vlekje buik. Laan van Avantgarde, Nesselande; Kat, lijkt op Britse korthaar zwart/witte kin, bef, achter sokken en tenen voor, Dorpstraat, Zevenhuizen; Kat, zwart/wit, kleine witte borstvlek, 1 witte snorhaar. Herenweg, Moerkapelle. ledereen die vragen heeft of informatie kan geven kan bellen naar: Stichting Amive- di Hulppost: 3B-Hoek- Pijnac- kerlNootdorp - Zevenhui- zenlMoerkapelle tel: 010- 5121937 of kijk ook op www.amivedi.nl Gouda/Regio - Het Steunpunt Man telzorg houdt vrijdag 21 januari van 10.00 tot 12.00 uur het mantelzorg café. Mensen die zorgen voor een naaste met een ziekte of handicap, hebben hier de mogelijkheid om elkaar te ontmoeten. Mantelzor- gers kunnen zo hun verhaal bij elkaar kwijt, elkaar steun geven en kunnen er even uit zijn in een gezellige omgeving. De koffie is gratis. Het doel van deze bijeen komst is het bieden van een plek aan mantelzorgers waar zij elkaar ondersteuning kunnen bieden, waarbij lotgenotenervaringen en informatie uitgewisseld kunnen worden. De bijeenkomsten worden iedere derde vrijdag van de maand gehouden in café Résistance, bij het Verzetsmuseum in Gouda, Turf markt 30. Men hoeft zich voor deze bijeenkomst niet aan te melden. Voor meer informatie: 0182 547920. Bart Bakker weet al jaren via zijn pen door te dringen tot iemand zijn leef- en gevoelswereld. In de wekelijkse rubriek 'Het Voetstuk' zet ht] mensen uit de lokale samenleving in de schijnwerpers, die het aandurven om met hem de confrontatie aan te gaan. Regio - Informatique is een van Nederlands grootste retailers in com puters, componenten, randapparatuur en entertainment producten. Informatique is er trots op het bedrijf een menselijk gezicht te geven en iedere klant de beste service en producten te bieden en daarom leek het Informatique dan ook niet meer dan logisch dat er ook een menselijk gezicht moet worden getoond aan de mensen die het op dit moment het hardst nodig hebben. In samenwerking met diverse hard- en softwarefabrikanten, waaron der Caselogic en Pinnacle en de filmmaatschappij Dutch Filmworks, is er een assortiment "Informatique voor Azië"-producten samengesteld, waarvan een gedeelte van de omzet ten goede zal komen aan Giro Deze actie zal middels een nieuwsbrief per e-mail aan het klantenbe stand van Informatique worden verstuurd. Alle producten uit de actie zijn ook op de frontpage van lnformatique.nl te zien en te bestellen. Ook beide winkels van Informatique staan in het teken van de actie. Het "Informatique voor Azië"-assortiment is ruim op voorraad en wordt door middel van posters, flyers en de verkoopmedewerkers onder de aandacht gebracht. Uiteraard is er ook gedacht aan donaties van winkelend publiek, die kunnen worden gedeponeerd in een van de Giro 555 collectebussen. Timo" Marcel sp°ntan* acJies voor deu slachtoffers van de natuurramp in Azië is die van Romy, tis hétrhilh c w i 9!ngen "95 de deuren om bloemen te verkopen. Een kweker stelde de bloemen gra ge opbrengst gaatna^r gfro5559 opnieuw op pad voor een 'knaak-voor-een-taak' actie. De volledi- Meer informatie is te vinden op www.informatique.nl, of ga langs in de Informatique-winkels in Bergschenhoek of Berkel. leven door de euro duurder werd, had men dit er graag voor over. Mensen kozen bewust een boeket dat bij hun interieur paste. De omzet werd dus anders. In de bloemenkraam was geen sprake van massaverkoop, maar het ging juist om die speciale boeketten. Er komen overigens nog steeds Zevenhuizenaren speciaal naar Hillegersberg. Enerzijds vanwege de band die ik met ze heb opge bouwd, anderzijds omdat ze behoefte hebben aan zo'n speci aal boeket." Tijdens de Avondvierdaagse had Lenny boeketten van drie euro, die haar werkgever kant en klaar op de veiling kocht. Ze deelde tevens een tegoedbon voor een ijsje voor de kinderen uit. "Dit groeide uit tot een ware traditie", vertelt Lenny. "De kinderen wisten dat ze met de bon een ijsje kon den gaan halen. 's Avonds was het daarom rennen geblazen naar Ineke, die de ijsjes in de koeling had liggen. Dat waren toch aardi ge dingen die je niet gauw ver geet." Wat vindt Lenny eigenlijk van de Zevenhuizenaren? Zij komt ten slotte uit 'de grote stad'. Veel Rot terdammers zien Zevenhuizen toch als een boerendorp. "Men is in deze gemeenschap direct en eerlijk", reageert Lenny. "Maar aan de andere kant zijn ze bijzon der afwachtend. De kat wordt eerst uit de boom gekeken. Ik wil de bewoners zeker niet als boeren betitelen. Integendeel. De winke liers waren uiterst behulpzaam en de klanten zeer vriendelijk. Als ik nog een kans zou krijgen om weer in Zevenhuizen te gaan werken, dan zou ik dit zeker doen." Lenny heeft overwogen zelfstan dig de bloemenkraam voort te zetten. "Het is een serieuze optie geweest", bekent ze. "Maar mijn beide dochters werken voor zich zelf, dus ik ben nu al twee dagen per week oppasoma. Daarnaast heb ik mijn beide ouders nog, die ik veel aandacht geef. Kortom, de familieomstandigheden laat het doodeenvoudig niet toe. En laten we niet vergeten dat ik zelf ook de jongste niet meer ben, al bruis ik nog van energie. Ik wil overi gens graag iedereen bedanken voor de fijne tijd. Maar niets is zeker in het leven, wellicht keer ik ooit nog eens terug om weer in Zevenhuizen te gaan werken." De aanleiding voor haar komst naar Zevenhuizen herinnert Lenny zich overigens goed. "Dat waren droevige omstandigheden", ver telt ze. "Want een zoontje van een collega was overleden. Men vroeg of ik toen wilde invallen. Natuurlijk deed je dat, maar nadat ik een paar weken in Zevenhuizen stond, kreeg ik het aanbod te blij ven. Ik vond het bijzonder leuk, al moest ik in mijn beginperiode wel even het vertrouwen winnen. Men kwam binnen en vroeg: kun je even een boeketje voor me maken? Ik dacht: oh jee, wat mag het kosten en hoe zal ik dat maken? Maar dat ging dermate goed dat de mensen bleven komen. Uiteindelijk heb ik dus negen jaar in een bloemenkraam voor Albert Heijn gestaan." Juist die persoonlijke aandacht zorgde ervoor dat Lenny, die momenteel in de bloemenkiosk in Hillegersberg werkt, een speciale band met haar klanten opbouw de. In april van dit jaar moest zij noodgedwongen haar bloemen kraam vaarwel zeggen. "Dood zonde, want ik mis Zevenhuizen nog iedere dag", reageert de vijf tigjarige Rotterdamse. "Sterker nog, ik heb nog regelmatig heim wee naar het dorp. De redenen waarom in vertrok? Diverse omstandigheden lagen hieraan ten grondslag. Allereerst werd mijn bloemenwagen gestolen. Ondanks een oproep in de plaat selijke media is de wagen helaas nooit teruggevonden. Tevens was er een wisseling van de wacht. Jeroen van den Berg stopte met de Albert Heijn. Daarnaast wilde mijn baas zich, mede door zijn leeftijd, tot Hillegersberg beperken. Met pijn in mijn hart heb ik op Konin ginnedag 2004 afscheid van Zevenhuizen genomen. Twee weken geleden ben ik nog even bij Myrthe geweest, die stage bij me heeft gelopen. Momenteel loopt ze overigens stage bij de Wonderlijke Verleiding, die mijn stek heeft overgenomen. Als je dat allemaal weer ziet, dan gaat je bloed toch weer sneller stromen. Ik heb ai die jaren de bloemen kraam als iets van mezelf gezien." Lenny verkocht naast de goedko pere soorten ook boeketten met witte seringen en pioenrozen. "Dat was best bijzonder, zeker voor de tijd van dit jaar", aldus Lenny. "Dit verkocht goed, want mijn klanten wilden graag iets mooi hebben. Ondanks dat het ijn eerste kennisma king met Lenny van de bloe menkraam, zoals veel mensen haar kennen, was heel bijzonder. Ik kocht in haar bloemenwagen, die voor Albert Heijn stond, voor een goede vriendin een bloemet je. Prompt kwam mijn vrouw een uurtje later om een bosje voor thuis te kopen. "Ik zou het niet doen hoor'", zei Lenny direct. "Want je man is net langs geweest en heeft een grote bos rozen gekocht." De afloop van de anek dote laat zich raden, maar de vol gende dag stond ik weer bij Lenny om, inderdaad, een bos rozen te kopen. "Oh jee, wat zal ik dan niet allemaal in die Zevenhuizense en Moerkapelse gezinnen hebben aangericht?", lacht Lenny. "Want doordat ik negen jaar in de bloe menkraam stond, kende ik hon derden inwoners uit de gemeen schap. Je raakt zo bij veel mensen betrokken."

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2005 | | pagina 11