JPN auTOscuaoi iraw oer kr/mts (fl/tf mITO LIGT IN EEN DEUN? A.oleKRAATS Schade maken is geen kunst Schade herstellen wel KIA OPIRUS UITGEROEPEN TOT 'MOST DELIGHTFUL CAR' IN USA RALLYE MONTE-CARLO: DÉJA-VU Autotechniek LEENAUTO BESCHIKBAAR. AUTOBEDRIJF ZOETERMEER IN EN VERKOOP NIEUWE EN GEBRUIKTE AUTO'S (ALLE MERKEN) ONDERHOUD EN REPARATIE pagina 16 Citroën Saxo 1.6 VTS Ford Escort 1.6 5 drs. Ford Fiesta 1.1 i CLX Lancia Kappa 2.0 aut. Opel Vectra Station Sport 1.8 16V Renault Megane 1.4 E Seat Arosa 1,4i Seat Cordoba Vario 1.6 SXE Toyota Corolla G6-R VW Golf Variant TDI blauw met. blauw met. blauw champagne met. zijver met. groen blauw met. blauw met. zwart met. blauw met. 1999 1996 1995 1995 2001 1996 1999 1999 1999 2001 Zoals er garages zijn voor panne, zo zijn er FOCWA bedrijven voor schadeherstel. Wij zijn zo'n FOCWA- bedrijf. Met goed opgeleide vakmensen. Speciale apparatuur. Wij herstellen perfect konform fabrieks- specificaties. Met originele onderdelen. Allemaal voor uw veiligheid. Dus als schadeherstel ook echt herstèl moet zijn, breng dan uw schade-auto rechtstreeks naar ons, dan krijgt u ook nog eens 2 jaar garantie. KWALITEIT VOOR EEN REDELIJKE PRIJS! lie KOOI J ONDERHOUD EN Autoschade Herstel Meerburg Audi A4 1.6 Daihatsu Cuore Casual Daewoo Unas 1.5 SX, 5 drs., airco Daewoo Nubira 1.6 16VSX Wagon, airco Fiat 2000 Spider Fiat Brava, airco Nissan Micra 1300 GL, airco Opel Astra 1.6 Fresh uitv., airco, 5 drs. Opel Corso 1 4i Sport 2 drs. Opel Sintra 7-persoons 2.2i 16V GIS Peugeot 306 break 1.9 Diesel, airco Suzuki Swift 3-drs. autom. met stuurbkr. vw Beetle 2.0 highline Caravan Knaus Vimara 450 TUF Ton v.d. Post de Grutto 22, 2751 CT Moerkapelle Mobiel 06 23 45 37 75 Donkerblauw metallic Donkerblauw metallic Zwart metallic Donkergroen metallic Donkerblauw metallic Zilvergroen metallic Donkerrood metallic Donkerblauw metallic Blauw Zilver metallic Donkergroen metallic Donkerblauw metallic Donkerblauw metallic NIEUW 2' Stationsstraat 223 2718 AB Zoetermeer 1996 6.950,- 1997 3.250,- 1997 4.750,- 1997 4.950,- 1979 7.950,- 1997 4.995,- 2000 6.950,- 1997 4.950,- 1998 5.950,- 1997 10.950,- 2001 7.995,- 1998 4.950,- 1999 13.950,- 9.950,- Tel.: (079) 362 00 01 Fax: (079) 362 08 30 I Nationale Auto Pas 0 8 7 1 4 ft! 6.250,- 3.950,- 2.750,- 4.250,- 12.450,- 2.950,- 6.950,- 7.250,- 7.250,- 11.950,- LID VAN DE Nederlandse vereniging Bredeweg 96 - Zevenhuizen Z7 cartos'seriIbIdruf hbt Tel0180-631666 Het is Peugeot Total niet gegund om een topresultaat neer te zetten in de traditionele openingswedstrijd van het World Rally Championship, de Rallye Monte-Carlo. Ook in de 73e editie van de klassieker weerhield de pechduivel het team van een feestje. Ditmaal gooiden toeschouwers roet in het eten, of liever gezegd sneeuw op de weg, waardoor Marcus Grönholm spinde, een wiel verspeelde en van de tweede naar de vijfde plaats duikelde. Zijn nieuwe teamgenoot Markko Martin ein digde als vierde, waarmee de 307's WRC het 'Monte'- resultaat van vorig jaar kopieerden. Ook Citroen had een déjè-vu: Sébastien Loeb won de wedstrijd, die werd gekenmerkt door spectaculaire ongevallen, voor de derde achtereenvolgende keer. Het was weer zo'n typerende Monte-Carlo met verra derlijke omstandigheden. Met droog en dan weer voch tig of kletsnat asfalt, met stukken besneeuwd of verijst wegdek en 'overstekend', modderig dooiwater. Het maakte de bandenkeuze er niet gemakkelijker op. De situatie werd nog onvoorspelbaarder door op sensatie beluste toeschouwers, die hier en daar grote plakken sneeuw op het wegdek schepten. Omdat de klasse mentsproeven over het algemeen het snelst te rijden waren op profielloze banden (slicks), kwamen de equi pes meer dan eens voor gemene verrassingen te staan. Dat resulteerde in talloze slippartijen en spins, waarbij sommige equipes fikse schade opliepen. Peugeot met Pirelli-banden Marcus Grönholm en de van Ford overgekomen Markko Martin omzeilden op de eerste dag van de Rallye Monte-Carlo alle problemen en vestigden zich in de top acht. Zonder te forceren zette de Fin daarbij de snelste tijd op de tweede proef en sloot de dag na vier proeven af in derde positie. De overstap van Peugeot van Miche- lin- op Pirelli-banden noopte beide rijders tot enige voorzichtigheid. "De samenwerking met de Italiaanse bandenpartner is nog pril," zei Peugeot Sport-directeur Corrado Provera, "en we moeten op elkaar inspelen en de werking van de uiteenlopende banden nog beter gaan begrijpen. Dat kost even tijd. Qua betrouwbaar heid van de auto hebben we in elk geval grote vorderin gen gemaakt; dat is een belangrijke stap." Beide auto's bleven gedurende de gehele rally zonder problemen. Zware crashes Dag twee van de 'Monte' werd verstoord door twee afzonderlijke ongelukken, waarbij Francois Duval (van Ford overgestapt naar Citroën) en Armin Schwarz (_koda) waren betrokken. Op de tweede proef van de dag, KP6, raakte Duval vlak voor de finish hard van de weg, waarop zijn Xsara de doorgang blokkeerde en de teamgenoot van de Belg, Sébastien Loeb, moest stop pen. Op KP7 crashte Schwarz op 4 km van de finish, waarbij de Duitser een schouder blesseerde. De officials zwaaiden gele vlaggen om de nakomende equipes te waarschuwen. Net als bij Duvals ongeluk resulteerde de commotie in normtijden voor een aantal rijders, onder wie Grönholm, omdat zij de proef niet op snelheid kon den afmaken. Wennen aan proporties Door het uitvallen van de tweede Citroën promoveerde Grönholm naar de tweede positie achter Loeb in de lei dende Xsara, terwijl Martin de zesde plaats innam. De rijder uit Estland voelde zich gaandeweg steeds meer vertrouwd met de Peugeot, al zei hij: "Waar ik nog aan moet wennen, zijn de afmetingen van de 307 WRC. Dat is belangrijk bij het aanvallen van de bochten, het zet ten van de auto en het dwars uitkomen van de bochten. Geen sinecure op deze smalle weggetjes, want je wilt iedere centimeter benutten en de speelruimte is zo beperkt." Op drie wielen Net als op de eerste en tweede dag van de rally won Marcus Grönholm in het laatste traject een proef, "maar," zei hij, "ik reed op het behouden van de twee de plaats, niets meer en niets minder. Dat zou gezien de afgelopen jaren ons beste resultaat in Monte-Carlo zijn." Het lot besliste anders. Op de drienalaatste proef, over de roemruchte Col de Turini, werd de Fin verrast door op het vochtige asfalt gekiepte sneeuw. "Het was in een krappe bocht naar rechts. We gleden tegen de rotspar tij, waardoor de voorwielophanging een klap kreeg en een voorwiel afbrak." Grönholm wist de 307 op de weg te houden en had het geluk dat de politie hem na de proef op drie wielen liet doorrijden naar het servicepark in Monaco. Daar verrichtten de monteurs een klein wondertje, door de wielophanging in een mum van tijd te herstellen, zodat de Fin zijn rally kon vervolgen. Dit kon niet worden gezegd van onder meer het Subaru- team, dat met Petter Solberg en nieuwe recruut Stépha- ne Sarrazin geheel van WK-punten verstoken bleef. In de eerste WRC-krachtmeting van 2005 brachten alleen Ford, Mitsubishi en Peugeot de twee voor WK-punten genomineerde auto's aan de eindstreep. Derde 307 in Zweden In de tweede WRC-ronde, de Rally van Zweden, die medio februari wordt verreden, hoopt Peugeot Total op sneeuw en ijs. Onder volmaakt winterse omstandighe den moeten Marcus Grönholm en Markko Martin geacht worden het beste uit de 307 WRC te halen. Zij krijgen rugdekking van de Zweedse belofte Daniel Carlsson, die een derde 307 WRC zal besturen. Deze wordt ingezet door het trouwe Peugeot 'satelliet'-team Bozian Racing. De Rooij Autotechniek Zuidplasstraat 1A 2751 GL Moerkapelle Telefoon: 079 - 593 6028 a> TEVENS UW ADRES VOOR Auto's boven 4.500,- minimaal 6 maanden BOVAG-garantie en afgeleverd met grote beurt A VAM N 7~> Hoofdweg 48, 2908 LC Capelle aan de IJssel, Telefoon 010-4517149 www.autoschade-meerburg.nl,info@autoschade-meerburg.nl Amerika. De jaarlijkse 'Customer Delight Index Study' doet uitgebreid onderzoek naar de productspecificaties en klantvoor delen die leiden tot extreem positieve reac ties van de hoofdbestuurders van de auto. In de mid-size categorie heeft Kia tal van concurrenten verslagen waaronder model len van Acura, Honda en Nissan. Strategie Vision ondervroeg voor het onderzoek een kleine 75.000 bezitters van nieuwe auto's die deze hebben aangeschaft tussen okto ber 2003 en maart 2004 en minimaal 90 dagen over deze auto beschikken. "Tot het winnen van deze award 'Most Delightful Car' is volledige tevredenheid van de consument benodigd", aldus Dr. Darrel Edwards, oprichter van Strategie Vision. "De klant moet dusdanig tevreden zijn met de auto dat hij of zij een sterke Onlangs is de Kia Opirus ('Amanti' genaamd in de USA) emotionele band kent met het product, het merk en de door onderzoeksbureau Strategie Vision in San Diego fabrikant". Gedurende 2004 zijn er in totaai 10.185 uitgeroepen tot 'Most Delightful Car', Dit is amper 18 stuks van de Kia Opirus verkocht in Korea en 43.175 aan maanden na de introductie van de Kia Opirus in Noord- export landen.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2005 | | pagina 16