JPN
auTOscuaoi iraw oer kr/mts
(fl/tf mITO LIGT IN EEN DEUN?
A.oleKRAATS
Schade maken is geen kunst
Schade herstellen wel
KIA OPIRUS UITGEROEPEN TOT
'MOST DELIGHTFUL CAR' IN USA
RALLYE MONTE-CARLO: DÉJA-VU
Autotechniek LEENAUTO BESCHIKBAAR.
AUTOBEDRIJF
ZOETERMEER
IN EN VERKOOP NIEUWE EN
GEBRUIKTE AUTO'S
(ALLE MERKEN)
ONDERHOUD EN REPARATIE
pagina 16
Citroën Saxo 1.6 VTS
Ford Escort 1.6 5 drs.
Ford Fiesta 1.1 i CLX
Lancia Kappa 2.0 aut.
Opel Vectra Station Sport 1.8 16V
Renault Megane 1.4 E
Seat Arosa 1,4i
Seat Cordoba Vario 1.6 SXE
Toyota Corolla G6-R
VW Golf Variant TDI
blauw met.
blauw met.
blauw
champagne met.
zijver met.
groen
blauw met.
blauw met.
zwart met.
blauw met.
1999
1996
1995
1995
2001
1996
1999
1999
1999
2001
Zoals er garages zijn voor panne, zo zijn er FOCWA
bedrijven voor schadeherstel. Wij zijn zo'n FOCWA-
bedrijf. Met goed opgeleide vakmensen. Speciale
apparatuur. Wij herstellen perfect konform fabrieks-
specificaties. Met originele onderdelen. Allemaal
voor uw veiligheid.
Dus als schadeherstel ook echt herstèl moet zijn,
breng dan uw schade-auto rechtstreeks naar ons,
dan krijgt u ook nog eens 2 jaar garantie.
KWALITEIT VOOR EEN REDELIJKE PRIJS!
lie KOOI J ONDERHOUD EN
Autoschade Herstel
Meerburg
Audi A4 1.6
Daihatsu Cuore Casual
Daewoo Unas 1.5 SX, 5 drs., airco
Daewoo Nubira 1.6 16VSX Wagon, airco
Fiat 2000 Spider
Fiat Brava, airco
Nissan Micra 1300 GL, airco
Opel Astra 1.6 Fresh uitv., airco, 5 drs.
Opel Corso 1 4i Sport 2 drs.
Opel Sintra 7-persoons 2.2i 16V GIS
Peugeot 306 break 1.9 Diesel, airco
Suzuki Swift 3-drs. autom. met stuurbkr.
vw Beetle 2.0 highline
Caravan Knaus Vimara 450 TUF
Ton v.d. Post
de Grutto 22, 2751 CT Moerkapelle
Mobiel 06 23 45 37 75
Donkerblauw metallic
Donkerblauw metallic
Zwart metallic
Donkergroen metallic
Donkerblauw metallic
Zilvergroen metallic
Donkerrood metallic
Donkerblauw metallic
Blauw
Zilver metallic
Donkergroen metallic
Donkerblauw metallic
Donkerblauw metallic
NIEUW
2' Stationsstraat 223
2718 AB Zoetermeer
1996
6.950,-
1997
3.250,-
1997
4.750,-
1997
4.950,-
1979
7.950,-
1997
4.995,-
2000
6.950,-
1997
4.950,-
1998
5.950,-
1997
10.950,-
2001
7.995,-
1998
4.950,-
1999
13.950,-
9.950,-
Tel.: (079) 362 00 01
Fax: (079) 362 08 30
I Nationale Auto Pas
0 8 7 1 4 ft!
6.250,-
3.950,-
2.750,-
4.250,-
12.450,-
2.950,-
6.950,-
7.250,-
7.250,-
11.950,-
LID VAN DE
Nederlandse vereniging Bredeweg 96 - Zevenhuizen
Z7 cartos'seriIbIdruf hbt Tel0180-631666
Het is Peugeot Total niet gegund om een topresultaat
neer te zetten in de traditionele openingswedstrijd van
het World Rally Championship, de Rallye Monte-Carlo.
Ook in de 73e editie van de klassieker weerhield de
pechduivel het team van een feestje. Ditmaal gooiden
toeschouwers roet in het eten, of liever gezegd sneeuw
op de weg, waardoor Marcus Grönholm spinde, een
wiel verspeelde en van de tweede naar de vijfde plaats
duikelde. Zijn nieuwe teamgenoot Markko Martin ein
digde als vierde, waarmee de 307's WRC het 'Monte'-
resultaat van vorig jaar kopieerden. Ook Citroen had
een déjè-vu: Sébastien Loeb won de wedstrijd, die werd
gekenmerkt door spectaculaire ongevallen, voor de
derde achtereenvolgende keer.
Het was weer zo'n typerende Monte-Carlo met verra
derlijke omstandigheden. Met droog en dan weer voch
tig of kletsnat asfalt, met stukken besneeuwd of verijst
wegdek en 'overstekend', modderig dooiwater. Het
maakte de bandenkeuze er niet gemakkelijker op. De
situatie werd nog onvoorspelbaarder door op sensatie
beluste toeschouwers, die hier en daar grote plakken
sneeuw op het wegdek schepten. Omdat de klasse
mentsproeven over het algemeen het snelst te rijden
waren op profielloze banden (slicks), kwamen de equi
pes meer dan eens voor gemene verrassingen te staan.
Dat resulteerde in talloze slippartijen en spins, waarbij
sommige equipes fikse schade opliepen.
Peugeot met Pirelli-banden
Marcus Grönholm en de van Ford overgekomen Markko
Martin omzeilden op de eerste dag van de Rallye
Monte-Carlo alle problemen en vestigden zich in de top
acht. Zonder te forceren zette de Fin daarbij de snelste
tijd op de tweede proef en sloot de dag na vier proeven
af in derde positie. De overstap van Peugeot van Miche-
lin- op Pirelli-banden noopte beide rijders tot enige
voorzichtigheid. "De samenwerking met de Italiaanse
bandenpartner is nog pril," zei Peugeot Sport-directeur
Corrado Provera, "en we moeten op elkaar inspelen en
de werking van de uiteenlopende banden nog beter
gaan begrijpen. Dat kost even tijd. Qua betrouwbaar
heid van de auto hebben we in elk geval grote vorderin
gen gemaakt; dat is een belangrijke stap." Beide auto's
bleven gedurende de gehele rally zonder problemen.
Zware crashes
Dag twee van de 'Monte' werd verstoord door twee
afzonderlijke ongelukken, waarbij Francois Duval (van
Ford overgestapt naar Citroën) en Armin Schwarz
(_koda) waren betrokken. Op de tweede proef van de
dag, KP6, raakte Duval vlak voor de finish hard van de
weg, waarop zijn Xsara de doorgang blokkeerde en de
teamgenoot van de Belg, Sébastien Loeb, moest stop
pen. Op KP7 crashte Schwarz op 4 km van de finish,
waarbij de Duitser een schouder blesseerde. De officials
zwaaiden gele vlaggen om de nakomende equipes te
waarschuwen. Net als bij Duvals ongeluk resulteerde de
commotie in normtijden voor een aantal rijders, onder
wie Grönholm, omdat zij de proef niet op snelheid kon
den afmaken.
Wennen aan proporties
Door het uitvallen van de tweede Citroën promoveerde
Grönholm naar de tweede positie achter Loeb in de lei
dende Xsara, terwijl Martin de zesde plaats innam. De
rijder uit Estland voelde zich gaandeweg steeds meer
vertrouwd met de Peugeot, al zei hij: "Waar ik nog aan
moet wennen, zijn de afmetingen van de 307 WRC. Dat
is belangrijk bij het aanvallen van de bochten, het zet
ten van de auto en het dwars uitkomen van de bochten.
Geen sinecure op deze smalle weggetjes, want je wilt
iedere centimeter benutten en de speelruimte is zo
beperkt."
Op drie wielen
Net als op de eerste en tweede dag van de rally won
Marcus Grönholm in het laatste traject een proef,
"maar," zei hij, "ik reed op het behouden van de twee
de plaats, niets meer en niets minder. Dat zou gezien de
afgelopen jaren ons beste resultaat in Monte-Carlo
zijn."
Het lot besliste anders. Op de drienalaatste proef, over
de roemruchte Col de Turini, werd de Fin verrast door op
het vochtige asfalt gekiepte sneeuw. "Het was in een
krappe bocht naar rechts. We gleden tegen de rotspar
tij, waardoor de voorwielophanging een klap kreeg en
een voorwiel afbrak." Grönholm wist de 307 op de weg
te houden en had het geluk dat de politie hem na de
proef op drie wielen liet doorrijden naar het servicepark
in Monaco. Daar verrichtten de monteurs een klein
wondertje, door de wielophanging in een mum van tijd
te herstellen, zodat de Fin zijn rally kon vervolgen. Dit
kon niet worden gezegd van onder meer het Subaru-
team, dat met Petter Solberg en nieuwe recruut Stépha-
ne Sarrazin geheel van WK-punten verstoken bleef. In
de eerste WRC-krachtmeting van 2005 brachten alleen
Ford, Mitsubishi en Peugeot de twee voor WK-punten
genomineerde auto's aan de eindstreep.
Derde 307 in Zweden
In de tweede WRC-ronde, de Rally van Zweden, die
medio februari wordt verreden, hoopt Peugeot Total op
sneeuw en ijs. Onder volmaakt winterse omstandighe
den moeten Marcus Grönholm en Markko Martin
geacht worden het beste uit de 307 WRC te halen. Zij
krijgen rugdekking van de Zweedse belofte Daniel
Carlsson, die een derde 307 WRC zal besturen. Deze
wordt ingezet door het trouwe Peugeot 'satelliet'-team
Bozian Racing.
De Rooij Autotechniek
Zuidplasstraat 1A
2751 GL Moerkapelle
Telefoon: 079 - 593 6028
a> TEVENS UW ADRES VOOR
Auto's boven 4.500,- minimaal 6 maanden
BOVAG-garantie en afgeleverd met grote beurt
A VAM N 7~>
Hoofdweg 48, 2908 LC Capelle aan de IJssel, Telefoon 010-4517149
www.autoschade-meerburg.nl,info@autoschade-meerburg.nl
Amerika. De jaarlijkse 'Customer Delight
Index Study' doet uitgebreid onderzoek
naar de productspecificaties en klantvoor
delen die leiden tot extreem positieve reac
ties van de hoofdbestuurders van de auto.
In de mid-size categorie heeft Kia tal van
concurrenten verslagen waaronder model
len van Acura, Honda en Nissan. Strategie
Vision ondervroeg voor het onderzoek een
kleine 75.000 bezitters van nieuwe auto's
die deze hebben aangeschaft tussen okto
ber 2003 en maart 2004 en minimaal 90
dagen over deze auto beschikken.
"Tot het winnen van deze award 'Most
Delightful Car' is volledige tevredenheid
van de consument benodigd", aldus Dr.
Darrel Edwards, oprichter van Strategie
Vision. "De klant moet dusdanig tevreden
zijn met de auto dat hij of zij een sterke
Onlangs is de Kia Opirus ('Amanti' genaamd in de USA) emotionele band kent met het product, het merk en de
door onderzoeksbureau Strategie Vision in San Diego fabrikant". Gedurende 2004 zijn er in totaai 10.185
uitgeroepen tot 'Most Delightful Car', Dit is amper 18 stuks van de Kia Opirus verkocht in Korea en 43.175 aan
maanden na de introductie van de Kia Opirus in Noord- export landen.