mm POUTIEK POLITIEKE BESCHOUWINGEN VAN DE VOORJAARSNOTA PARTIJ VAN pagina 22 Hart van Holland 8 juni 2005 Zevenhuizen-Moerkapelle: een "Rotte "-gemeente Evenwicht Op een kruising van wegen Zevenhuizen- Zevenhuizen - De beschouwingen van de politieke partijen zijn volgende week dinsdag aan de orde tijdens de behandeling van de voorjaarsnota in de extra lange zitting van de raadsvergadering. De politieke partijen zullen het college en de inwo ners van de gemeente laten weten wat zij vinden van de koers van de gemeente en welke aanpassingen in het beleid zij wen selijk vinden. Op deze pagina van het Hart van Holland alvast een blik op de komende week met bijdragen van alle politieke partijen van de gemeente Zevenhuizen-Moerkapelle. Dinsdag 14 juni zuilen deze onderstaande verkorte versies van de beschouwingen uitgebreid aan de orde komen in de raadsvergadering, waarna er discussie gevoerd zal worden over de begro ting. U kunt onze titel op 2 manieren lezen Maar wij als Gemeente Belangen zullen die onzekerheid gelijk wegnemen, "Rotte" staat voor het water waar de 3 kernen van onze gemeente aan gelegen zijn. Deze Rotte is een binding van de ker nen en het water dat langs de kern Oud- Verlaat stroomt, komt ook langs de kern Zevenhuizen en de kern Moerkapelle. De "Rotte" maakt daarin geen onderscheid, geeft iedereen hetzelfde water. Gemeente Belangen is blij met dit gege ven, en ook wel een beetje jaloers op de "Rotte". Ook wij zouden dit graag zien, maar hebben een voorjaarsnota waar we niet vrolijk van worden. De Rotte stroomt door, maar bij ons staat het water tot aan de lippen. Van ons worden keuzes ver wacht, waarbij we soms drastische beslis singen moeten nemen. Onze "Rotte" gemeente: Meer vlees op de botten: onze hoop dat dit zo snel mogelijk gaat gebeuren. •Als recreatie gemeente: de Rotte is natuurlijk een geweldige plaats voor recreatie, dus het openen van de bruggen moet blijven. Hoelang nog? Als het aan Gemeente Belangen ligt, geen samenvoeging, wel de noodzakelijke samenwerking. •Wat gaan we doen met de bezuinigingen van het college? Wij als Gemeente Belangen weten net als iedereen hoe gevoeiig het ligt, dus voordat we beslissen moeten wij weten of het uitvoerbaar is. In de Zuidpias: GemeenteBelangen hoopt dat onze gemeente zijn identiteit van de kernen in dit grote project zal behouden. Aafke Hoogma - de Leeuw Renee Huizinga Bram van Rijn Wij zien al een aantal jaren dat de financi ële positie van onze gemeente niet roos kleurig is. Er moeten regelmatig, soms pijnlijke, beslissingen worden genomen om de begroting sluitend te krijgen. Eerst zien watje gaat uitgeven en dan (via belastingen) zorgen dat de inkomsten daarop worden aangepast is echter voor ons geen optie. Zo werkt het bij ons thuis niet, zo werkt het bij u thuis niet en zo zal het bij de gemeente ook niet mogen wer ken. Laten we duidelijk zijn: wij houden als WD vast aan kostendekkende tarieven voor de dienstverlening (op voorwaarde dat we de kosten weten te beheersen) en een aanpassing van de OZB tarieven die niet verder gaat dan het gemiddelde niveau van de prijsstijgingen. Het is vervol gens aan het college en de raad om vast te stellen wat we met de beschikbare midde len gaan doen. Dat daarbij niet alle wen sen vervuld kunnen worden zal duidelijk zijn. Ginus Aaiderink Bert de Bruin John van Eijk Wij hebben in de afgelopen raadsperiode kennis kunnen nemen van de inhoud van de bestuurskracht monitor voor onze gemeente. De daarin geschetste conclusies en aanbevelingen waren niet verrassend: de conclusies had den we zelf al getrokken en met het uit voeren van de aanbevelingen waren we al begonnen, te weten het vormen van samenwerking met andere gemeentes. In ons geval spreken we dan over samenwer king met de gemeente Nieuwerkerk aan den IJssel en zo mogelijk Moordrecht. Wat de WD fractie betreft zal deze samenwerking verregaand kunnen en mis schien wel móeten zijn. In de eerste plaats natuurlijk om daarmee een maximaal voordeel in de zin van kwaliteit van dienst verlening en kostenbesparing te behalen. Echter, in de toekomst zou van hogerhand (Rijk of Provincie) kunnen worden beslo ten tot een gemeentelijke herindeling in het Zuidplasgebied, een mogelijkheid die wij onder ogen zullen moeten zien. Door nü al verregaand samen te gaan werken met de genoemde gemeentes zal het voor de provincie lastig worden om ons in de toekomst te dwingen samen te gaan met andere gemeentes waarmee we dat liever niet willen. En als de samenwerking echt een succes wordt kan daarmee de nood zaak tot samenvoeging ook wel eens komen te vervallen. De CDA-fractie vindt dat er nu veel zaken aan de orde zijn die de leefbaarheid binnen onze gemeente betreffen. Deze week worden in "de week van de Zuidpias" de contouren van het in richtingsplan van de Zuidplaspolder aan de orde gesteld. Een mix van wonen, werken en recreëren zullen met elkaar samen moeten gaan en daarbij zullen we nieuwe woonconcepten moeten ontwikkelen die passen in deze tijd. Bij de plannen voor zowel Zevenhuizen als Moerkapelle zal naast bouw van woningen ook de voorgenomen plannen voor de dorpskernen aangepakt moeten worden om de leefbaarheid en de uitstraling te behouden. •Voor de inrichting van de Eendragts- polder moeten we ons afvragen of de inrichtingsvariant met roeibaan wel een optie is die voldoende rekening houdt met de huidige gebruikers en burgers van onze gemeente. •Wat de ambtelijke samenwerking met Nieuwerkerk a/d IJssel betreft zijn de ervaringen goed. Wij hebben het gevoel dat dit samenwerkingsproces na het bestuurskracht onderzoek in een stroom versnelling is gekomen. Het is volgens onze fractie tevens te vroeg voor de conclusie dat deze ambtelijke samen werking zonder meer zal leiden tot gemeentelijke samenvoeging. Daarvoor is een breed draagvlak in de samenleving nodig. Bij de plannen voor de brandweer is duidelijk dat de bestaande kazernes niet meer aan de eisen voldoen. Opknappen van de bestaande ruimtes is geen reële optie en daarom is aan de keuze voor 1 nieuwe kazerne, die aan de eisen voldoet, niet te ontkomen. Bij de voorbereiding van de begroting 2006 is nog steeds een flink tekort te zien ondanks de ombuiging uit de begroting 2004. Als CDA-fractie vinden wij dat er een sluitende begroting moet komen anders verschuiven we de lasten naar de toekomst. Ais we daarnaast ook willen dat de OZB-tarieven slechts mogen stijgen met een maximum van de aanpassing aan de inflatie dan is er een nieuwe bezuinigingsronde nodig. Chiel van der Kooij Jan Boersma De begroting 2006 is de laatste die door deze raad moet worden goedgekeurd. Je kunt zeggen wat je wilt maar niet dat er niets gebeurt. Helaas moeten we ook vast stellen dat het evenwicht soms moeilijk te vinden is! Van 'groot' naar 'klein'. Achtertuin Er wordt hard gewerkt aan de inrichting van uw achtertuin. In de plannen blijven de 'Rotte-polders' gelukkig leeg. Maar...wat te doen met de resterende ruimte? De ruimtewens moet gedeeld worden tussen woningbouw, infrastruc tuur, waterberging, glastuinbouw en bedrijfsterreinen. De keuze van de PvdA is duidelijk; woningbouw en waterberging! Voordeur Het college stelt een ambtelijke fusie voor tussen Nieuwerkerk a/d IJssel en onze gemeente. Die fusie werkt alleen wanneer wij het beleid op elkaar afstemmen. Dit besluit is onomkeerbaar! Wij vinden dan ook dat u, als inwoner, het recht heeft uw mening daarover te geven! (referendum of verkiezingen.) Huiskamer De PvdA is blij dat het college onze voor stellen heeft overgenomen: Subsidie Bibli obus, Peuterspeelzalen. Ook de invoering toeristenbelasting! Wij hebben dit voorge steld om de belangen van onze inwoners (betaalbaarheid en toegankelijkheid van het zwembad De Koornmolen) te verzeke ren. Helaas: Niet gelukt! Kort: Er is een tekort aan huurwoningen! Voor Groot Swanla daarom 40% huur, 40% koop en 20 vrije kavels. Ook duidelijkheid over de kernvoorraad. •Heroverwegen plannen brandweer. Besluit om voor de komende 5 jaar de huidige c.q. plaatsvervangende locaties aan te passen aan de eisen van de tijd. Let op uw achtertuin, uw voordeur en uw huiskamer. Spreek de door u gekozen raadsleden aan. Piet Pols, Rob Fermont Baradina Spekman Ik aal Tijdens het onlangs gehouden referendum over de Europese Grondwet is ondubbel zinnig duidelijk geworden dat er een kloof bestaat tussen de politiek en de burgers. De tijd dat vanuit ivoren torens het land bestuurd kon worden is nu definitief voor bij, de politici hebben de taak aan de bur gers helder te vertellen wat er op hen afkomt en wat de keuzes zijn. Wij zijn een relatief kleine gemeente in een gebied waar op het gebied van Ruim telijke Ordening de komende jaren meer gaat gebeuren dan misschien wel enig ander gebied in Nederland. Als Christen- Unie hebben wij al in ons verkiezingspro gramma in 2002 aangegeven dat wij het wenselijk achten om meer te gaan samen werken met de gemeenten Nieuwerkerk a/d IJssel en Moordrecht. Omdat wij het van groot belang vinden dat het bestuur van de gemeente dicht bij de burgers Mijft vinden wij het ongewenst dat er de komende jaren een gemeentelijke herin deling komt. Ons voorstel is dan ook het volgende: bestuurlijk zelfstandig, ambte lijk taken samenvoegen die met name lig gen op het terrein van de uitvoering, taken op het gebied van beleid zelf blijven doen. Het tweede punt wat wij willen noemen is de uitbreiding van onze kernen Zevenhui zen en Moerkapelle. Wij zouden dan ook van dit college heldere tijdslijnen willen horen wanneer er welke uitbreidingen gaan plaats vinden. Als derde willen wij noemen het in stand houden van onze voorzieningen. Wij zijn blij dat dit college niet voor de derde maal een poging heeft gedaan om de bibliobus in Moerkapelle weg te bezuinigen. Wij kiezen er voor om een aantal voorzienin gen per kern in stand te houden. Wij den ken dan aan bijvoorbeeld de dorpshuizen, onze sportvoorzieningen, de peuterspeel zalen en de bibliotheek. Wij zijn nog steeds tegen het heel fors ver hogen van de OZB, dit is voor de Christen- Unie te gemakkelijk. Wij willen graag met dit college in overleg om extra inkomsten te genereren om voorzieningen zichzelf te laten betalen. Het schoolproject in Zeven huizen is hier een goed voorbeeld van, kan dit bijvoorbeeld ook niet gaan gelden voor de nieuwe brandweergarage? Wat voor mogelijkheden zijn er in Groot Swanla? Wij zullen nu keuzes moeten gaan maken. Gert-Jan Freeke Jaap Rooker De SGP fractie is een tegenstander van samenvoegen van gemeentes, maar een voorstander van samenwerken. Wij vinden het belangrijk dat zowel de gemeenteraad van Nieuwerkerk a/d IJssel als onze gemeenteraad dit uitspreekt. Wij achten ons zelf zeer in staat om taken als biblio theek, peuterspeelzaalwerk, ruimtelijke ordening, de dorpshuizen, recreatie en onze financiële zaken in eigen beheer te houden. Tevens is het van groot belang dat de bur ger zich veilig voelt in onze gemeente Het openbaar groen moet een nette verzorgde indruk maken. Met name de relatief jonge wijken verdienen onze aandacht. De bur ger moet meer betrokken worden bij de kwaliteit van de directe leefomgeving. Als de kwaliteit van een wijk toeneemt, zal dit zijn uitstraling hebben naar de omgeving. De financiën staan onder druk. Daarom moet er goed gekeken worden naar het huidige subsidiebeleid. De gebruiker betaalt ook hier. Volwassenen moeten hun eigen sport bekostigen. Het subsidiegeld kan beter besteed worden aan een goed verenigingsaanbod voor de jeugd. Dit voorkomt het ontstaan van hangjeugd. Met spoed moet de woningbouw ter hand genomen worden. Dit genereert financiële middelen en helpt onze inwoners aan woningen binnen ons dorp. Wat ons betreft mag er niet verder bezui nigd worden op: de bibliobus in Moerka pelle, het peuterspeelzaalwerk, het veilig heidsbeleid, het leerlingenvervoer, de uit gaven voor de drie dorpshuizen, de kwa liteit en de leefbaarheid van de leefomge- ving. Verder is de SGP fractie niet bereid aan iets mee te doen wat tegen de uitgangspunten van Gods Woord ingaat. R. de Gooijer D. Bac I 0p deze pagina politieke onderwerpen in de samenleving. Deze pagina wordt samengesteld onder redactie en verantwoordelijkheid van medewerkers van het Hart van Holland.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2005 | | pagina 22