mm
POUTIEK
POLITIEKE BESCHOUWINGEN VAN DE VOORJAARSNOTA
PARTIJ VAN
pagina 22
Hart van Holland 8 juni 2005
Zevenhuizen-Moerkapelle:
een "Rotte "-gemeente
Evenwicht
Op een kruising van wegen
Zevenhuizen-
Zevenhuizen - De beschouwingen van de politieke partijen zijn volgende week dinsdag aan de orde tijdens de behandeling
van de voorjaarsnota in de extra lange zitting van de raadsvergadering. De politieke partijen zullen het college en de inwo
ners van de gemeente laten weten wat zij vinden van de koers van de gemeente en welke aanpassingen in het beleid zij wen
selijk vinden. Op deze pagina van het Hart van Holland alvast een blik op de komende week met bijdragen van alle politieke
partijen van de gemeente Zevenhuizen-Moerkapelle. Dinsdag 14 juni zuilen deze onderstaande verkorte versies van de
beschouwingen uitgebreid aan de orde komen in de raadsvergadering, waarna er discussie gevoerd zal worden over de begro
ting.
U kunt onze titel op 2 manieren lezen
Maar wij als Gemeente Belangen zullen
die onzekerheid gelijk wegnemen,
"Rotte" staat voor het water waar de 3
kernen van onze gemeente aan gelegen
zijn. Deze Rotte is een binding van de ker
nen en het water dat langs de kern Oud-
Verlaat stroomt, komt ook langs de kern
Zevenhuizen en de kern Moerkapelle. De
"Rotte" maakt daarin geen onderscheid,
geeft iedereen hetzelfde water.
Gemeente Belangen is blij met dit gege
ven, en ook wel een beetje jaloers op de
"Rotte". Ook wij zouden dit graag zien,
maar hebben een voorjaarsnota waar we
niet vrolijk van worden. De Rotte stroomt
door, maar bij ons staat het water tot aan
de lippen. Van ons worden keuzes ver
wacht, waarbij we soms drastische beslis
singen moeten nemen.
Onze "Rotte" gemeente:
Meer vlees op de botten: onze hoop dat
dit zo snel mogelijk gaat gebeuren.
•Als recreatie gemeente: de Rotte is
natuurlijk een geweldige plaats voor
recreatie, dus het openen van de
bruggen moet blijven.
Hoelang nog? Als het aan Gemeente
Belangen ligt, geen samenvoeging, wel
de noodzakelijke samenwerking.
•Wat gaan we doen met de bezuinigingen
van het college? Wij als Gemeente
Belangen weten net als iedereen hoe
gevoeiig het ligt, dus voordat we
beslissen moeten wij weten of het
uitvoerbaar is.
In de Zuidpias: GemeenteBelangen hoopt
dat onze gemeente zijn identiteit van de
kernen in dit grote project zal behouden.
Aafke Hoogma - de Leeuw
Renee Huizinga
Bram van Rijn
Wij zien al een aantal jaren dat de financi
ële positie van onze gemeente niet roos
kleurig is. Er moeten regelmatig, soms
pijnlijke, beslissingen worden genomen
om de begroting sluitend te krijgen.
Eerst zien watje gaat uitgeven en dan (via
belastingen) zorgen dat de inkomsten
daarop worden aangepast is echter voor
ons geen optie. Zo werkt het bij ons thuis
niet, zo werkt het bij u thuis niet en zo zal
het bij de gemeente ook niet mogen wer
ken. Laten we duidelijk zijn: wij houden als
WD vast aan kostendekkende tarieven
voor de dienstverlening (op voorwaarde
dat we de kosten weten te beheersen) en
een aanpassing van de OZB tarieven die
niet verder gaat dan het gemiddelde
niveau van de prijsstijgingen. Het is vervol
gens aan het college en de raad om vast te
stellen wat we met de beschikbare midde
len gaan doen. Dat daarbij niet alle wen
sen vervuld kunnen worden zal duidelijk
zijn.
Ginus Aaiderink
Bert de Bruin
John van Eijk
Wij hebben in de afgelopen raadsperiode
kennis kunnen nemen van de inhoud van
de bestuurskracht
monitor voor onze gemeente. De daarin
geschetste conclusies en aanbevelingen
waren niet verrassend: de conclusies had
den we zelf al getrokken en met het uit
voeren van de aanbevelingen waren we al
begonnen, te weten het vormen van
samenwerking met andere gemeentes. In
ons geval spreken we dan over samenwer
king met de gemeente Nieuwerkerk aan
den IJssel en zo mogelijk Moordrecht.
Wat de WD fractie betreft zal deze
samenwerking verregaand kunnen en mis
schien wel móeten zijn. In de eerste plaats
natuurlijk om daarmee een maximaal
voordeel in de zin van kwaliteit van dienst
verlening en kostenbesparing te behalen.
Echter, in de toekomst zou van hogerhand
(Rijk of Provincie) kunnen worden beslo
ten tot een gemeentelijke herindeling in
het Zuidplasgebied, een mogelijkheid die
wij onder ogen zullen moeten zien. Door
nü al verregaand samen te gaan werken
met de genoemde gemeentes zal het voor
de provincie lastig worden om ons in de
toekomst te dwingen samen te gaan met
andere gemeentes waarmee we dat liever
niet willen. En als de samenwerking echt
een succes wordt kan daarmee de nood
zaak tot samenvoeging ook wel eens
komen te vervallen.
De CDA-fractie vindt dat er nu veel zaken
aan de orde zijn die de leefbaarheid
binnen onze gemeente betreffen.
Deze week worden in "de week van de
Zuidpias" de contouren van het in
richtingsplan van de Zuidplaspolder aan
de orde gesteld. Een mix van wonen,
werken en recreëren zullen met elkaar
samen moeten gaan en daarbij zullen we
nieuwe woonconcepten moeten
ontwikkelen die passen in deze tijd.
Bij de plannen voor zowel Zevenhuizen
als Moerkapelle zal naast bouw van
woningen ook de voorgenomen plannen
voor de dorpskernen aangepakt
moeten worden om de leefbaarheid en
de uitstraling te behouden.
•Voor de inrichting van de Eendragts-
polder moeten we ons afvragen of de
inrichtingsvariant met roeibaan wel een
optie is die voldoende rekening houdt
met de huidige gebruikers en burgers
van onze gemeente.
•Wat de ambtelijke samenwerking met
Nieuwerkerk a/d IJssel betreft zijn de
ervaringen goed. Wij hebben het gevoel
dat dit samenwerkingsproces na het
bestuurskracht onderzoek in een stroom
versnelling is gekomen. Het is volgens
onze fractie tevens te vroeg voor de
conclusie dat deze ambtelijke samen
werking zonder meer zal leiden tot
gemeentelijke samenvoeging. Daarvoor
is een breed draagvlak in de samenleving
nodig.
Bij de plannen voor de brandweer is
duidelijk dat de bestaande kazernes niet
meer aan de eisen voldoen. Opknappen
van de bestaande ruimtes is geen reële
optie en daarom is aan de keuze voor 1
nieuwe kazerne, die aan de eisen
voldoet, niet te ontkomen.
Bij de voorbereiding van de begroting
2006 is nog steeds een flink tekort te zien
ondanks de ombuiging uit de begroting
2004. Als CDA-fractie vinden wij dat er
een sluitende begroting moet komen
anders verschuiven we de lasten naar de
toekomst. Ais we daarnaast ook willen
dat de OZB-tarieven slechts mogen
stijgen met een maximum van de
aanpassing aan de inflatie dan is er een
nieuwe bezuinigingsronde nodig.
Chiel van der Kooij
Jan Boersma
De begroting 2006 is de laatste die door
deze raad moet worden goedgekeurd. Je
kunt zeggen wat je wilt maar niet dat er
niets gebeurt. Helaas moeten we ook vast
stellen dat het evenwicht soms moeilijk te
vinden is! Van 'groot' naar 'klein'.
Achtertuin
Er wordt hard gewerkt aan de inrichting
van uw achtertuin. In de plannen blijven
de 'Rotte-polders' gelukkig leeg.
Maar...wat te doen met de resterende
ruimte? De ruimtewens moet gedeeld
worden tussen woningbouw, infrastruc
tuur, waterberging, glastuinbouw en
bedrijfsterreinen. De keuze van de PvdA is
duidelijk; woningbouw en waterberging!
Voordeur
Het college stelt een ambtelijke fusie voor
tussen Nieuwerkerk a/d IJssel en onze
gemeente. Die fusie werkt alleen wanneer
wij het beleid op elkaar afstemmen. Dit
besluit is onomkeerbaar! Wij vinden dan
ook dat u, als inwoner, het recht heeft uw
mening daarover te geven! (referendum
of verkiezingen.)
Huiskamer
De PvdA is blij dat het college onze voor
stellen heeft overgenomen: Subsidie Bibli
obus, Peuterspeelzalen. Ook de invoering
toeristenbelasting! Wij hebben dit voorge
steld om de belangen van onze inwoners
(betaalbaarheid en toegankelijkheid van
het zwembad De Koornmolen) te verzeke
ren. Helaas: Niet gelukt!
Kort:
Er is een tekort aan huurwoningen! Voor
Groot Swanla daarom 40% huur, 40%
koop en 20 vrije kavels. Ook
duidelijkheid over de kernvoorraad.
•Heroverwegen plannen brandweer.
Besluit om voor de komende 5 jaar de
huidige c.q. plaatsvervangende locaties
aan te passen aan de eisen van de tijd.
Let op uw achtertuin, uw voordeur en uw
huiskamer. Spreek de door u gekozen
raadsleden aan.
Piet Pols,
Rob Fermont
Baradina Spekman
Ik aal
Tijdens het onlangs gehouden referendum
over de Europese Grondwet is ondubbel
zinnig duidelijk geworden dat er een kloof
bestaat tussen de politiek en de burgers.
De tijd dat vanuit ivoren torens het land
bestuurd kon worden is nu definitief voor
bij, de politici hebben de taak aan de bur
gers helder te vertellen wat er op hen
afkomt en wat de keuzes zijn.
Wij zijn een relatief kleine gemeente in
een gebied waar op het gebied van Ruim
telijke Ordening de komende jaren meer
gaat gebeuren dan misschien wel enig
ander gebied in Nederland. Als Christen-
Unie hebben wij al in ons verkiezingspro
gramma in 2002 aangegeven dat wij het
wenselijk achten om meer te gaan samen
werken met de gemeenten Nieuwerkerk
a/d IJssel en Moordrecht. Omdat wij het
van groot belang vinden dat het bestuur
van de gemeente dicht bij de burgers Mijft
vinden wij het ongewenst dat er de
komende jaren een gemeentelijke herin
deling komt. Ons voorstel is dan ook het
volgende: bestuurlijk zelfstandig, ambte
lijk taken samenvoegen die met name lig
gen op het terrein van de uitvoering,
taken op het gebied van beleid zelf blijven
doen.
Het tweede punt wat wij willen noemen is
de uitbreiding van onze kernen Zevenhui
zen en Moerkapelle. Wij zouden dan ook
van dit college heldere tijdslijnen willen
horen wanneer er welke uitbreidingen
gaan plaats vinden.
Als derde willen wij noemen het in stand
houden van onze voorzieningen. Wij zijn
blij dat dit college niet voor de derde maal
een poging heeft gedaan om de bibliobus
in Moerkapelle weg te bezuinigen. Wij
kiezen er voor om een aantal voorzienin
gen per kern in stand te houden. Wij den
ken dan aan bijvoorbeeld de dorpshuizen,
onze sportvoorzieningen, de peuterspeel
zalen en de bibliotheek.
Wij zijn nog steeds tegen het heel fors ver
hogen van de OZB, dit is voor de Christen-
Unie te gemakkelijk. Wij willen graag met
dit college in overleg om extra inkomsten
te genereren om voorzieningen zichzelf te
laten betalen. Het schoolproject in Zeven
huizen is hier een goed voorbeeld van, kan
dit bijvoorbeeld ook niet gaan gelden voor
de nieuwe brandweergarage? Wat voor
mogelijkheden zijn er in Groot Swanla?
Wij zullen nu keuzes moeten gaan maken.
Gert-Jan Freeke
Jaap Rooker
De SGP fractie is een tegenstander van
samenvoegen van gemeentes, maar een
voorstander van samenwerken. Wij vinden
het belangrijk dat zowel de gemeenteraad
van Nieuwerkerk a/d IJssel als onze
gemeenteraad dit uitspreekt. Wij achten
ons zelf zeer in staat om taken als biblio
theek, peuterspeelzaalwerk, ruimtelijke
ordening, de dorpshuizen, recreatie en
onze financiële zaken in eigen beheer te
houden.
Tevens is het van groot belang dat de bur
ger zich veilig voelt in onze gemeente Het
openbaar groen moet een nette verzorgde
indruk maken. Met name de relatief jonge
wijken verdienen onze aandacht. De bur
ger moet meer betrokken worden bij de
kwaliteit van de directe leefomgeving. Als
de kwaliteit van een wijk toeneemt, zal dit
zijn uitstraling hebben naar de omgeving.
De financiën staan onder druk. Daarom
moet er goed gekeken worden naar het
huidige subsidiebeleid. De gebruiker
betaalt ook hier. Volwassenen moeten hun
eigen sport bekostigen. Het subsidiegeld
kan beter besteed worden aan een goed
verenigingsaanbod voor de jeugd. Dit
voorkomt het ontstaan van hangjeugd.
Met spoed moet de woningbouw ter hand
genomen worden. Dit genereert financiële
middelen en helpt onze inwoners aan
woningen binnen ons dorp.
Wat ons betreft mag er niet verder bezui
nigd worden op: de bibliobus in Moerka
pelle, het peuterspeelzaalwerk, het veilig
heidsbeleid, het leerlingenvervoer, de uit
gaven voor de drie dorpshuizen, de kwa
liteit en de leefbaarheid van de leefomge-
ving.
Verder is de SGP fractie niet bereid aan iets
mee te doen wat tegen de uitgangspunten
van Gods Woord ingaat.
R. de Gooijer
D. Bac
I
0p deze pagina politieke onderwerpen in de samenleving. Deze pagina wordt samengesteld onder redactie en verantwoordelijkheid van medewerkers van het Hart van Holland.