I
NU BIJ BAAK
AUTOCENTER B.V.
G5n
UW PU TO LIGT IN DEUK?
a.xiskraats
RUTOSCHHOE UR DER
ZIET ER WEI EEN CRT IN
T1Pf^TrnT^T=j
Wïn)
DE NIEUWE MAZDA5
Zoom-Zoom voor zeven personen
Duitse zusterorganisatie van
de ANWB doet crashtest
23.495,-
25.295,-
26.995,-
27.295,-
28.995,-
30.795,-
AUTOBEDRIJF
ZOETERMEER
X
Bredeweg 96 - Zevenhuize
Tel. 0180-631666^.
Hart van Holland 20 juli 2005
- I
Nederland is de eerste markt in Europa waarop
de gloednieuwe MazdaS wordt geïntroduceerd.
Vanaf eind mei, begin juni staat deze moderne
midi-MPV met zijn in dit segment unieke twee
schuifdeuren en het innovatieve Karakuri-zit- en
opbergsysteem bij [naam dealer] in de show
room.
"Mazda prolongeert het succes van de Mazda
Premacy, sinds 1999 op de Europese markt, met
de geheel nieuwe Mazda5", vertelt de heer Baak
van Baak Autocenter b.v. "Met de Mazda5 intro
duceren we een unieke midi-MPV op een van de
grootste en snelst groeiende marktsegmenten
van Europa. Enkele opvallende kenmerken
onderscheiden de Mazda5 van zijn concurrenten:
de grote mate van functionaliteit van het inte
rieur, de ruimte voor zeven personen, de stijlvol
le vormgeving en de voor zijn klasse unieke
schuifdeuren. Hij is zeker het bekijken én rijden
waard", aldus [achternaam persoon].
Interieurfunctionaliteit -
gebruiksvriendelijk en flexibel
De Mazda5 is voor een intelligent gebruik van
de binnenruimte van binnenuit ontworpen.
"De 2+3+2-stoelopstelling biedt veel comfort,
gebruiksgemak en functionaliteit", vertelt de
heer Baak. "De bestuurderstoel is tweevoudig
verstelbaar en heeft een slaapstand. Het stuur
wiel is in hoogte en in diepte verstelbaar,
waardoor vrijwel elke bestuurder de juiste posi
tie achter het stuur kan vinden. Voor comforta
bel en soepel schakelen is de schakelpook onder
aan het centrale instrumentenpaneel geplaatst."
De twee afzonderlijke stoelen op de tweede rij
kunnen in lengterichting verschoven worden of
eenvoudig worden dubbelgeklapt. Met één
handbeweging kunnen de stoelen worden
omgeklapt zodat de passagiers voor de derde
zitrij gemakkelijk kunnen in- en uitstappen. De
ingebouwde flexibiliteit van de basisopstelling
van de stoelen wordt verder vergroot door toe
passing van het Karakuri-zit- en opbergconcept
waarmee het aantal zitplaatsen in een handom
draai tot zeven wordt uitgebreid. De achterste rij
bestaat uit een bank waarvan de rugleuningen
eenvoudig voorover op de zittingen kunnen
worden geklapt waardoor de bagageruimte ver
der wordt vergroot.
Aandrijflijnen - Pittig en zuinig
"Het benzinemotorengamma van de Mazda5
bestaat uit twee viercilinder, 16-kleps DOHC-
motoren", aldus de heer Baak. De 1.8-liter basis
versie produceert 85 kW/115 pk bij 5.300 t/min
en een maximumkoppel van 165 Nm bij 4.000
t/min, en hij verbruikt slechts 7,9 liter brandstof
per 100 km. De krachtigere 2.0-litermotor produ
ceert 107 kW/145 pk bij 6.000 t/min, een koppel
van 185 Nm bij 4.500 t/min, en hij verbruikt 8,2
liter per 100 km. Beide motoren zijn gekoppeld
aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak die
soepel en precies schakelt.
Later dit jaar is de Mazda5 ook leverbaar met de
verbeterde 2.0-liter CiTD common-rail turbodie
selmotor (twee versies), gekoppeld aan een
Volkswagen Fox is veiligste in zijn klasse
nieuw ontwikkelde handgeschakelde zesbak.
De standaardversie levert 81 kW/110 pk bij 3.500
t/min en een maximumkoppel van 310 Nm bij
slechts 2.000 t/min voor uitstekende motorres-
pons in het hele toerenbereik. De high power-
versie levert 105 kW/143 pk bij 3.500 t/min en
een koppel van 360 Nm bij 2.000 t/min. Beide
motoren zijn standaard voorzien van een roetfil-
ter waarmee wordt voldaan aan Euro Stage IV
en de 5 mg/km-norm voor BPM-korting.
Onderstel en veiligheid - Vol vertrouwen op weg
De heer Baak vertelt verder: "Het onderstel van
de Mazda5 zorgt voor ontspannen en comforta
bel rijden. De stijve carrosserie en de geavan
ceerde wielophanging voorkomen het overhel
len van de auto. De ideale balans tussen carros
seriestijfheid en wisselwerking tussen auto en
bestuurder zorgt voor een stabiel en comforta
bel weggedrag en veel rijplezier, zelfs met zeven
mensen aan boord."
De benzineversies van de Mazda5 zijn voorzien
van snelheidsafhankelijke, elektro-hydraulische
stuurbekrachtiging die onder alle omstandighe
den de juiste mate van bekrachtiging levert.
Grote geventileerde remschijven op de voorwie
len en dichte remschijven op de achterwielen
garanderen een uitstekende remvertraging en
vormen het hart van het antiblokkeer-rem-
systeem (ABS). Dit remsysteem beschikt verder
over elektronische remkrachtverdeling (EBD)
met mechanische brake assist.
De actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen
van de Mazda5 geven een veilig gevoel. Het
intelligente, automatisch inschakelende verlich
tingssysteem en het volautomatische ruitenwis-
sersysteem (standaard vanaf de Executive) leiden
de bestuurder minder af. Standaard is elke
Mazda5 voorzien van een antiblokkeer-rem-
systeem (ABS) met elektronische remkrachtver
deling (EBD). De 2.0 liter benzine en de CiTD
High Power hebben bovendien standaard dyna
mische stabiliteitsregeling (DSC) met tractiecont-
role (TCS).
Verder biedt de sterke carrosserie van de
Mazda5 een hoge mate van bescherming voor
alle inzittenden. Alle stoelen, met inbegrip van
de uitklapbare zevende stoel, zijn voorzien van
driepuntsgordels en hoofdsteunen. De bestuur
der en voorpassagier hebben elk vóór- en zijair
bags en alle stoelen beschikken over een
gordijnairbag.
Prijzen Mazda5 in Nederland
De ADAC heeft de Fox getest in zijn
technisch centrum in Landsberg. De
botsproeven zijn gehouden volgens
de criteria van de EuroNCAP, de
Europese organisatie die elk jaar
nieuwe auto's toetst op veiligheid
en daarmee inmiddels de norm
heeft gezet op dit vlak. De Fox
scoorde in totaal 28 punten, wat
goed is voor vier van de vijf maxi
maal te behalen sterren bij de
EuroNCAP. Geen enkele andere
auto in de prijsklasse onder de
10.000 euro komt aan deze score.
Veel bescherming
Bij een frontale botsing biedt de
compacte Volkswagen zijn inzitten
den veel bescherming, wat volgens
de ADAC duidelijk uit de verf kwam
in de proef waarbij de auto met een
snelheid van 64 kilometer per uur
en met 40 procent van de voorzijde
tegen een vervormbare wand van
aluminium botste. 'De compacte Fox
-1.8 Exclusive
-1.8 Touring
- 1.8 Executive
- 2.0 Touring
- 2.0 Executive
- 2.0 Active
Voor meer informatie:
Baak Autocenter b.v.
Contactpersoon: de heer J.P. Baak
Koperweg 2, Alphen aan den Rijn
Telefoon: 0172-435401
E-mailinfo.0007@mazdanet.nl
toont grote kracht', zegt ADAC-
crashdeskundige Klaus Brieter in het
julinummer van het tijdschrift ADAC
motorwelt. 'De interactie tussen de
gordelspanners, de spankrachtbe
grenzers, de airbags en de inschui
vende stuurkolom verloopt goed.
Beide airbags zijn volledig opgebla
zen vóórdat bestuurder en passa
gier er met hoofd en borst mee in
aanraking komen.
Ook van opzij
De Fox biedt ook goede bescher
ming bij een zijdelingse aanrijding.
Deze proef is uitgevoerd met een
vervormbaar stootblok, dat meteen
snelheid van 50 kilometer per uur
de zijkant van de auto trof. 'De ster
ke B-stijl, de nauwelijks verbuigen
de dorpels en de stalen balken in de
portieren vangen de botsenergie op
en verdelen deze over andere dra
gende delen in de carrosserie', aldus
Brieter.
Alfa Romeo 145 1.4 TS 16V L
Daihatsu Cuore Casual
Fiat Seicento 1100 Young, CV, el. ramen,
Lancia Delta 1.8ie Sdns
Mercedes Cl 80 Sedan
Nissan Sunny°m"lX sarfan, stuurbekrachtiging
Nissan Serena 2.0 SLX, 7 persoons
Opel Sintra 7-persoons 2.2i 16V GIS
Peugeot 306 break 1.9 Diesel, arrco
Peugeot 306 1.4 XR 5-deurs
Renault Espace 2.2i RT, 7 persoons
Renault Twingo 1 -2i
VW Golf CL 1.6
VW Passat Variant 1 8T Highhne, airco
Rood 1998
Donkerblauw metallic 1997
Signaalrood 200
Lichtblauw metallic 199b
Donkergroen metallic 1995
Blauw metallic 1998
Blauw metallic
Bordeaux rood metallic 1993
Zilver metallic '997
Donkergroen metallic 2001
Donkergroen metallic 1999
Donkerblauw metallic 1994
Donkerblauw metallic 1996
Donkerblauw metallic 1996
Donkergroen metallic 1997
4.995,-
3.250,-
4.450,-
3.995,
5.750,
5.450,-
2-750,
3.950,-
€10.950,-
7.995,-
8.250,-
4.950,-
3.950 -
4.950,-
€10.950,-
V
Ton v.d. Post
de Grutto 22, 2751 CT Moerkapelle
Mobiel 06 23 45 37 75
2' Stationsstraat 223
2718 AB Zoetermeer
Tel (079) 362 00 01
Fax: (079)36208 30
i
A vakj N O 'n
Zoals er garages zijn voor panne, zo zijn er
bedrijven voor schadeherstel. Wij zijn zo'n FOC
bedrijf. Met goed opgeleide vakmensen. sPeC'ks.
apparatuur. Wij herstellen perfect konform fabrie
specificaties. Met originele onderdelen. Allem
voor uw veiligheid. -:n
Dus als schadeherstel ook echt herstèl moe^ J
breng dan uw schade-auto rechtstreeks naar o
dan krijgt u ook nog eens 2 jaar garantie.
LID VAN DE
NEDERLANDSE VERENIGING
VAN ONDERNEMERS IN HET
CARROSSERIEBEDRUF