Plannen voor de Zuidpias Aflevering 2: RZG Hart van Holland 7 september 2005 pagina 5 Verstedelijking en Infrastructuur Verstedelijking driehoek Infrastructuur ZUIDPLAS cn Verstedelijking en Infrastructuur Dit is een publicatie van het project Zuidpias driehoek RZG waarin de vijf Zuidplasgemeenten Zevenhuizen-Moerkapelle, Moordrecht, Waddinxveen, Nieuwerkerk aan den IJssel en Gouda, de provincie Zuid-Holland, het Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard en de gemeen te Rotterdam samenwerken. De vijf gemeenten stellen binnenkort een Ontwerp-Intergemeentelijk Structuurplan vast. Om u daarover te informeren verschijnt 'Plannen voor de Zuidpias' in deze krant op: 7 september Verstedelijking en Infrastructuur 14 september Recreatie en Water 21 september Planning en Informatie Voor meer informatie: www.zuidplas.nl Dit is de tweede aflevering van 'Plannen voor de Zuidpias'.In aflevering 1 (31 augustus) van Plannen voor de Zuidpias, het Ontwerp- Intergemeentenlijk Structuurplan, ging het over de veranderingen in de polder. In deze aflevering worden de veranderingen op het gebied van verstedelijking en infrastructuur in meer detail toegelicht. Woningen In de eerste fase vanaf 2010 tot 2020 wordt aan de randen van de kernen gebouwd (de zogeheten dorpsuitbreidingen). De nodige voorzieningen wor den in de buurt gevestigd. Vanaf 2015 staat het nieu we Ringvaartdorp gepland tussen Nieuwerkerk aan den IJssel en Zevenhuizen. Hier komen circa 6000 woningen. Na 2020 is er, afhankelijk van de ontwik keling van de markt, ruimte voor nog eens 15.000 woningen in het midden-gebied van de Zuidpias en de Gouweknoop. Bedrijfsterreinen Bij de afslag Nieuwerkerk aan den IJssel (A20) is ruimte voor bedrijvigheid. Voor de Gouweknoop (het gebied ten oosten van de Middelweg en ten zuiden van de Al 2) wordt gedacht aan bedrijven en bijzon dere voorzieningen. Ook ten noorden van de A12 komt een bedrijfsterrein. grens plangebied Bestaand en gepland wonen Vanaf 2010 zal het aantal mensen dat woont en werkt in de polder fors gaan toenemen. Nu loopt het verkeer al op sommige plekken vast, vooral bij op- en afritten van de snelwegen en op provinciale wegen. Hoe moet dat straks? Ook de kernen van de gemeenten krijgen te maken met steeds meer verkeer. Daarom is er een begin gemaakt met de werkzaamheden voor de omleiding van de N219 bij Zevenhuizen. Gemeenten en provincie moeten ervoor zorgen dat de Zuidpias goed bereikbaar is en blijft. De grootste knelpunten, zoals de capaciteit van de A12 en A20 in de spits, worden nu als eerste aan gepakt. Na een vliegende start voor de bereikbaar heid moet de aanleg van wegen en voorzieningen voor openbaar vervoer gelijk op gaan met de uitbrei ding van de bebouwing. Snelwegen De Al 2 en de A20 worden verbreed met spits- en plusstroken. Er komen nieuwe aansluitingen voor Zevenhuizen-Moerkapelle/Waddinxveen en Moordrecht en langs de snel-wegen worden parallel wegen aangelegd. Regionale wegen De kernen in de Zuidpias krijgen een rondweg, zodat het doorgaande verkeer niet meer door de dorpen hoeft. De rondwegen vormen samen een netwerk en zijn goed bereikbaar vanaf de snelwegen en vanuit de kernen zelf. Deze oplossing komt ook de leefbaar heid en de bereikbaarheid van de dorpen ten goede. Fietspaden In de polder wordt een uitgebreid netwerk van fiets paden aangelegd. Voorzieningen die goed per fiets bereikbaar zijn zorgen voor een afname van de groei van autoverkeer. Nieuwe stations Er wordt ingezet op twee nieuwe stedenbaanstati- ons: één bij de Goudse nieuwbouwwijk Westergouwe en één aan de spoorlijn Gouda-Den Haag, bij het huidige bedrijfsterrein Doelwijk in Waddinxveen. Daarnaast kan de metro vanaf Nesselande één halte worden doorgetrokken naar het nieuwe Ringvaartdorp en ontsluit de RijnGouweLijn de Gouweknoop. Als de helft van de woningbouwop gave is gerealiseerd, kan bij voldoende reizigers een lightrailverbinding tussen Rotterdam via Nieuwerkerk aan den IJssel en Doelwijk worden aan gelegd. Luchtkwaliteit De locaties waar vanaf 2010 woningen gebouwd worden, liggen voor het grootste deel ver van de snel wegen. Er wordt in de planvorming rekening gehou den met de lokale luchtkwaliteit. Bovendien is de verwachting dat auto's na 2010 nog een stuk schoner zullen worden. Lees verder op pagina 6 Verstedelijking Fasering bedrijven glastuinbouw fase I (2010-2020) fase II (2020-2030) wonen bedrijven glastuinbouw bedrijven wonen I werken voorzieningen Infrastructuur (inter-)nationale hoofdwegennet regionaal gebiedsontsluitende weg lokaal gebiedsontsluitende weg weginfrastructuur reservering fietsverbindingen stedenbaan regiorail HOV-as HOV-as Nesselande Bentwoud j Moerkapellf Gouda Zevenl ✓^NNieuwerke d. IJssel. Krimpenerwaard Glastuinbouw Ten noorden en zuiden van de Al 2 worden op som mige plekken kassen gecombineerd met bedrijven die diensten leveren aan de glastuinbouwsector. Doelstelling is om ten minste 20% van de glastuin bouw via dubbel ruimtegebruik te combineren met andere functies, bijvoorbeeld met waterberging en logistieke bedrijvigheid. De nieuwe glastuinbouw wordt duurzaam; dat wil zeggen energiezuinig, goed ingepast in het landschap, met weinig lichthinder. Uitgangspunt is dat de kassen op korte afstand van de snelwegen komen te liggen om vrachtverkeer in de Zuidpias te beperken. Voorzieningen Bij de dorpsuitbreidingen in de eerste fase geldt dat dagelijkse maar ook niet dagelijkse voorzieningen een plaats moeten krijgen. Het uitgangspunt is dat er voor de dagelijkse voorzieningen zoals winkels, basisscholen en zorginstellingen gebruik wordt gemaakt van de bestaande kernen. De niet-dage- lijkse voorzieningen zoals sportvelden en voortgezet onderwijs moeten aan de randen van de dorpsuit breidingen en zo nodig bij OV-knooppunten gerea liseerd worden. Vooralsnog komen er geen nieuwe regionale voorzieningen, zoals een ziekenhuis of een schouwburg, bij. In de eerste fase kunnen de nieuwe bewoners gebruik maken van de regionale voorzie ningen in de bestaande kernen en van de grotere voorzieningen in Gouda, Zoetermeer of Rotterdam. Ook in de tweede fase wordt niet uitgegaan van een nieuwe regionale voorzieningenkern.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2005 | | pagina 5