Plannen voor de Zuidpias Aflevering 2:
RZG
Hart van Holland 7 september 2005
pagina 5
Verstedelijking en Infrastructuur
Verstedelijking
driehoek
Infrastructuur
ZUIDPLAS
cn
Verstedelijking en Infrastructuur
Dit is een publicatie van het project Zuidpias
driehoek RZG waarin de vijf Zuidplasgemeenten
Zevenhuizen-Moerkapelle, Moordrecht,
Waddinxveen, Nieuwerkerk aan den IJssel en Gouda,
de provincie Zuid-Holland, het Hoogheemraadschap
van Schieland en de Krimpenerwaard en de gemeen
te Rotterdam samenwerken. De vijf gemeenten
stellen binnenkort een Ontwerp-Intergemeentelijk
Structuurplan vast. Om u daarover te informeren
verschijnt 'Plannen voor de Zuidpias' in deze krant
op:
7 september Verstedelijking en Infrastructuur
14 september Recreatie en Water
21 september Planning en Informatie
Voor meer informatie: www.zuidplas.nl
Dit is de tweede aflevering van 'Plannen voor
de Zuidpias'.In aflevering 1 (31 augustus)
van Plannen voor de Zuidpias, het Ontwerp-
Intergemeentenlijk Structuurplan, ging het over
de veranderingen in de polder. In deze aflevering
worden de veranderingen op het gebied van
verstedelijking en infrastructuur in meer detail
toegelicht.
Woningen
In de eerste fase vanaf 2010 tot 2020 wordt aan
de randen van de kernen gebouwd (de zogeheten
dorpsuitbreidingen). De nodige voorzieningen wor
den in de buurt gevestigd. Vanaf 2015 staat het nieu
we Ringvaartdorp gepland tussen Nieuwerkerk aan
den IJssel en Zevenhuizen. Hier komen circa 6000
woningen. Na 2020 is er, afhankelijk van de ontwik
keling van de markt, ruimte voor nog eens 15.000
woningen in het midden-gebied van de Zuidpias en
de Gouweknoop.
Bedrijfsterreinen
Bij de afslag Nieuwerkerk aan den IJssel (A20) is
ruimte voor bedrijvigheid. Voor de Gouweknoop (het
gebied ten oosten van de Middelweg en ten zuiden
van de Al 2) wordt gedacht aan bedrijven en bijzon
dere voorzieningen. Ook ten noorden van de A12
komt een bedrijfsterrein.
grens plangebied
Bestaand en gepland
wonen
Vanaf 2010 zal het aantal mensen dat woont en
werkt in de polder fors gaan toenemen. Nu loopt
het verkeer al op sommige plekken vast, vooral bij
op- en afritten van de snelwegen en op provinciale
wegen. Hoe moet dat straks? Ook de kernen van
de gemeenten krijgen te maken met steeds meer
verkeer. Daarom is er een begin gemaakt met de
werkzaamheden voor de omleiding van de N219
bij Zevenhuizen. Gemeenten en provincie moeten
ervoor zorgen dat de Zuidpias goed bereikbaar is en
blijft. De grootste knelpunten, zoals de capaciteit van
de A12 en A20 in de spits, worden nu als eerste aan
gepakt. Na een vliegende start voor de bereikbaar
heid moet de aanleg van wegen en voorzieningen
voor openbaar vervoer gelijk op gaan met de uitbrei
ding van de bebouwing.
Snelwegen
De Al 2 en de A20 worden verbreed met spits- en
plusstroken. Er komen nieuwe aansluitingen
voor Zevenhuizen-Moerkapelle/Waddinxveen en
Moordrecht en langs de snel-wegen worden parallel
wegen aangelegd.
Regionale wegen
De kernen in de Zuidpias krijgen een rondweg, zodat
het doorgaande verkeer niet meer door de dorpen
hoeft. De rondwegen vormen samen een netwerk en
zijn goed bereikbaar vanaf de snelwegen en vanuit
de kernen zelf. Deze oplossing komt ook de leefbaar
heid en de bereikbaarheid van de dorpen ten goede.
Fietspaden
In de polder wordt een uitgebreid netwerk van fiets
paden aangelegd. Voorzieningen die goed per fiets
bereikbaar zijn zorgen voor een afname van de groei
van autoverkeer.
Nieuwe stations
Er wordt ingezet op twee nieuwe stedenbaanstati-
ons: één bij de Goudse nieuwbouwwijk Westergouwe
en één aan de spoorlijn Gouda-Den Haag, bij het
huidige bedrijfsterrein Doelwijk in Waddinxveen.
Daarnaast kan de metro vanaf Nesselande één
halte worden doorgetrokken naar het nieuwe
Ringvaartdorp en ontsluit de RijnGouweLijn de
Gouweknoop. Als de helft van de woningbouwop
gave is gerealiseerd, kan bij voldoende reizigers
een lightrailverbinding tussen Rotterdam via
Nieuwerkerk aan den IJssel en Doelwijk worden aan
gelegd.
Luchtkwaliteit
De locaties waar vanaf 2010 woningen gebouwd
worden, liggen voor het grootste deel ver van de snel
wegen. Er wordt in de planvorming rekening gehou
den met de lokale luchtkwaliteit. Bovendien is de
verwachting dat auto's na 2010 nog een stuk schoner
zullen worden.
Lees verder op pagina 6
Verstedelijking
Fasering
bedrijven
glastuinbouw
fase I (2010-2020)
fase II (2020-2030)
wonen
bedrijven
glastuinbouw bedrijven
wonen I werken voorzieningen
Infrastructuur
(inter-)nationale hoofdwegennet
regionaal gebiedsontsluitende weg
lokaal gebiedsontsluitende weg
weginfrastructuur reservering
fietsverbindingen
stedenbaan
regiorail
HOV-as
HOV-as Nesselande
Bentwoud
j Moerkapellf
Gouda
Zevenl
✓^NNieuwerke
d. IJssel.
Krimpenerwaard
Glastuinbouw
Ten noorden en zuiden van de Al 2 worden op som
mige plekken kassen gecombineerd met bedrijven
die diensten leveren aan de glastuinbouwsector.
Doelstelling is om ten minste 20% van de glastuin
bouw via dubbel ruimtegebruik te combineren
met andere functies, bijvoorbeeld met waterberging
en logistieke bedrijvigheid. De nieuwe glastuinbouw
wordt duurzaam; dat wil zeggen energiezuinig, goed
ingepast in het landschap, met weinig lichthinder.
Uitgangspunt is dat de kassen op korte afstand van
de snelwegen komen te liggen om vrachtverkeer in
de Zuidpias te beperken.
Voorzieningen
Bij de dorpsuitbreidingen in de eerste fase geldt dat
dagelijkse maar ook niet dagelijkse voorzieningen
een plaats moeten krijgen. Het uitgangspunt is dat
er voor de dagelijkse voorzieningen zoals winkels,
basisscholen en zorginstellingen gebruik wordt
gemaakt van de bestaande kernen. De niet-dage-
lijkse voorzieningen zoals sportvelden en voortgezet
onderwijs moeten aan de randen van de dorpsuit
breidingen en zo nodig bij OV-knooppunten gerea
liseerd worden. Vooralsnog komen er geen nieuwe
regionale voorzieningen, zoals een ziekenhuis of een
schouwburg, bij. In de eerste fase kunnen de nieuwe
bewoners gebruik maken van de regionale voorzie
ningen in de bestaande kernen en van de grotere
voorzieningen in Gouda, Zoetermeer of Rotterdam.
Ook in de tweede fase wordt niet uitgegaan van een
nieuwe regionale voorzieningenkern.