GUNSTIGE CIJFERS POLITIE EERSTE HELFT 2005 Opmerkelijke daling jeugdoverlast "Uitbreiding van ons dorp is van het grootste belang om de winkelvoorzieningen op het huidige niveau te kunnen houden." pagina 6 Hart van Holland 7 september 2005 ZEVENHUIZEN - MOERKAPELLE vervolg Plannen voor de Zuitlplas Aflevering 2 Mevrouw Van Hoven van de winkeliersvereniging Moerkapelle over de plannen: Waar komen nieuwe woningen? Gestart wordt met de dorpsuitbreidingen aan de noordkant van Nieuwerkerk aan den IJssel, ten zuiden van de kern van Zevenhuizen en aan de oostzijde van de Knibbelweg. Verder aan de zuid- en oostkant van Moerkapelle en ten noorden van Waddinxveen; ook aan de noordkant van Moordrecht is nog enige uitbreidings ruimte beschikbaar. Bij de dorpsuitbreidingen wordt rekening gehouden met het karakter en de sfeer van de bestaande dorpen. In de dorpsuitbreidingen komen ook woningen voor senioren met de bijbehorende zorgvoorzieningen. In de peri ode tot 2020 wordt gebouwd aan een nieuw dorp Ringvaart, naast Nieuwerkerk- Noord. Mogelijk wordt de Nesselandemetro één halte doorgetrokken naar dit nieuwe dorp. Plusminus twaalf winkels heeft de kern Moerkapelle, maar dat zijn er geen twaalf in het dozijn. "Wij zijn meer dan een winkel, we hebben een sociale functie. Service staat hoog in het vaandel. Daarbij heeft iedere winkel hier zijn eigen specialisme. Naast de specialistische winkels als een bloemist, slijterij, bakker, etc kent Moerkapelle een buurtsuper met een uitgekiend assortiment. Zeker met het oog op de vergrij zing is het voortbestaan van de winkels in de kern Moerkapelle van het grootste belang. Wat is er nou prettiger dan gewoon te voet of op de fiets je boodschap pen te blijven doen? Dat komt de leefbaarheid in een kern ten goede." Daarbij komt dat juist de doelgroep ouderen een speciale plek in neemt in de plannen voor de woningbouw aan de kernen. Mevrouw Van Hoven benadrukt wel dat stilstand achteruitgang is. Met andere woorden, laat het niet bij plannenmakerij blijven. Ondernemers moeten weten waar ze aan toe zijn om investeringen te rechtvaardigen. Als er lang onduidelijkheid blijft, dan zullen de ondernemers in Moerkapelle afhaken. Dan heeft het geen zin meer om nog grote investeringen te gaan doen. Wat mij wel stoort, is dat inwoners van een dorp altijd graag willen dat er voldoende voorzieningen in de vorm van winkels zijn, maar dat die er dan moeten zijn voor het vergeten broodje. Ik denk wel eens die auto die loopt toch niet op water. In principe hoefje het dorp niet uit want de eerste levensbehoef ten hebben we in huis. Loop eens bij ons binnen!" Revitalisering dorpskernen Zowel voor de kern Zevenhuizen als Moerkapelle wordt er gewerkt aan revitali seringsplannen. Deze passen uitstekend in de plannen voor de Zuidplaspolder en de geplande uitbreidingen aan de kernen. De gemeente, zowel het college van burgemeester en wethouders als de raad geeft de revitalisering van de dorpsker nen al enkele jaren hoge prioriteit. Mevrouw Van Hoven over de centrumplannen voor Moerkapelle. "Fantastisch voor de werkgelegenheid, de jeugd en starters, de senioren en winkeliers (vele familiebedrijven). De winkeliersvereniging is blij met de plannen en wil midden in het dorp staan, als hart van de gemeente. Laten we met elkaar er voor zorgen, dat Moerkapelle een dorp wordt, waar iedereen graag woont, werkt én winkelt". Uitwerking van diverse deelplannen De afgelopen jaren en in het bijzonder in 2004 is er gewerkt aan een totaalvisie op de dorpskern van Moerkapelle. Rond de zomer van 2004 is deze visie door het college en de raad van Zevenhuizen-Moerkapelle goedgekeurd. Vervolgens is gewerkt aan een ontwikkelingsovereenkomst met ontwikkelaar VOSPlan Vastgoedontwikkeling. Hierin zijn de gemeentelijke en provinciale eisen vastge legd. De uitwerking van de diverse deelplannen zal geschieden door de ontwikke laar. De gemeente zal deze uitwerkingen toetsen, waarbij veel aandacht zal gaan naar verkeer en parkeren. Dit blijft zowel in Moerkapelle, maar ook in centrum ontwikkelingen van andere gemeenten, een belangrijk aandachtspunt. Ook in de kern Zevenhuizen wordt hard gewerkt aan planvoorbereiding en is vorig jaar een start gemaakt met de verplaatsing van een grote onderneming uit de Dorpsstraat. Nadat deze ondernemer is verplaatst, zullen de bouwplannen voor de kern van Zevenhuizen daadwerkelijk van start gaan. In Zevenhuizen zijn de ontwikkelaars Eagle Development en Rabo Vastgoed. Uiteindelijk moeten de plannen gaan resulteren in een aantrekkelijke winkelstraat met recreatieve mogelijkheden in stijl met de kenmerkende panden in de Dorpsstraat. Infrastructuur Belangrijk in alle planvorming is de infrastructuur. Goede fietsvoorzieningen en het weren van zwaar verkeer uit de kernen. De nieuwe N219, die al gepland staat, om de kern Zevenhuizen en de plannen voor de wegen rondom de andere kernen zijn van groot belang in de plannen. Dat moet op orde zijn. Er komt een nieuwe A12-aansluiting Zevenhuizen-Moerkapelle en Waddinxveen (vóór 2010). Op de Al2 tussen Gouda-West en Zoetermeer komen extra spitsstroken (vóór 2010). Binnen de Zuidplaspolder krijgen de dorpen (met uitzondering van Moordrecht) een rondweg. De N219 dient als rondweg Zevenhuizen. De parallelweg A12 wordt de rondweg Moerkapelle, welke naar verwachting de verkeersdruk in het dorp doet afnemen. Nieuwerkerk aan den Ijssel/Regio - De heer Jaap de Kok, nieuwe teamchef Nieuw erkerk aan den IJssel van politie Hollands Midden, waaronder ook de gemeente Zevenhuizen- Moerkapelle valt, was met de wijkagent Roelof Elzinga in de commissievergadering om de cijfers te presenteren over het eerste half jaar van 2005. Team chef De Kok geeft een toelich ting op de resultaten van het eerste halfjaar en is tevreden over de resultaten. Het overzicht van de inciden ten is ingedeeld naar 'soort', dat wil zeggen dat meldin gen en aangiften van geweld, inbraken, autodiefstallen en - inbraken, vernielingen, overlast, problemen door of met de jeugd, milieuovertredingen en verkeers ongevallen of -overtredingen apart worden gemeten. Bijna alle soor ten laten een daling zien in het eerste half jaar ten opzichte van dezelfde periode in 2003 en 2004. Behalve de meldingen van overlast; deze scoren over de hele linie het hoogst. In 2003 was het aantal mel dingen bijna 250, er was in 2004 een lichte stijging en nu in 2005 stijgen de meldingen weer tot net iets boven het niveau van 2003. "Overlast is wel een 'containerbe grip', geluidsoverlast in de woon omgeving, door de horeca en ver oorzaakt door jongeren vallen daar allemaal onder", licht teamchef De Kok toe. Geweldsincidenten vertonen een forse daling ten opzichte van 2003, een uitzondering hierop is geweld met letsel, wat min of meer gelijk bleef. Het oplossingspercentage is wel hoog: ruim de helft van alle gevallen wordt opgelost. Een hele forse daling is te zien bij de woning- en bedrijfsinbraken. De heer De Kok is van mening dat aan dacht voor betere beveiliging hier aan mee werkt, steeds meer huizen voldoen aan het Keurmerk Veilig Wonen. Het oplossingspercentage is wel laag: het is moeilijk de daders te pakken te krijgen. Het aantal meldingen van auto-inbra ken en andere voer- en vaartuigcri- minaliteit blijft stabiel. Alleen is er een stijging van fietsendiefstal. Gemiddeld verdwijnen er in de gemeente twee fietsen per maand. Vernielingen, overlast en jeugdpro blematiek zijn nauw met elkaar verbonden. Jeugdproblematiek laat een bemoedigend resultaat zien: dalende cijfers over de eerste helft, met name in de kern Zeven huizen. Teamchef De Kok licht toe dat er fors wordt ingezet door de politie om dit onderwerp aan te pakken en de politie doet dit door middel van het zogenaamde 'stop lichtmodel'. Alle plekken waar jon geren zich ophouden hebben een kleur: 'groen' is een plek met rela tief weinig overlast. Hier wordt door de politie contact gelegd met de jongeren waarbij zij een beeld kunnen krijgen van de groep. Krijgt de plek code 'geel' dan betreft het een hangplek met teveel overlast, de jongeren wor den verwijderd wanneer zij over last veroorzaken. Code 'rood' bete kent dat de jongeren het hebben verbruid, de politie tolereert niets meer, jongeren worden direct ver wijderd bij overlast en krijgen indien mogelijk een proces verbaal. Deze aanpak in de kern Zevenhui zen werkt, er wordt goed samen gewerkt met de gemeente en het openbaar ministerie. Het resultaat mag er dan ook zijn: in 2003 en 2004 waren er rond de 90 meldin gen en aangiften, dit is in 2005 gedaald tot ongeveer 55. Teamchef De Kok staat nog even stil bij milieuovertredingen en ver keersongevallen. 'Milieuovertre dingen' vertoont een stijging wat voor een deel te wijten is aan de extra opgave van de Milieucfc it Midden Holland die een hogere doelstelling heeft dan in de atge lopen jaren. Het verkeer geeft een redelijk stabiel beeld. Uit ai aez punten heeft het team Nieuw-' kerk een aantal speerpunten ccge steld voor 2006. Voor een dee, wor den deze bepaald door de regio a Ie en landelijke overheid en ont wikkelingen. De gemeente - recent het Integraal Veilighei so gramma opgesteld en ook heeft de politie een taak in c heeft de politie zich ten gesteld de cijfers nog verder x laten dalen. Enige zorg spree» ae teamchef uit over de ontwikken gen rondom de Zevenhuizen" Door de vergroting komt e„e toename van het toerisme r 'e gevolgen van dien: ook mec keer, meer overtredingen overlast.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2005 | | pagina 6