O aaXon □E NIEUWE KIA RIO Van Mannekes Auto's V.O.F. A.daerKRAATS - A.derKRAATS ALS SCHADEHERSTEL OOK ECHT HERSTÈL MOET ZIJN... Sc Hart van Holland 28 september 2005 FtJj l) SPORTIEF DESIGN EN KOREAANSE PRECISIE: Onderweg 8, LA Waddinxveen Tel. 0182-636008 KIJK OOK OP WWW.KIA-WADDINXVEEN.NL The Power to SurpriseM vervangende auto beschikbaar AUTOBEDRIJF ZOETERMEEF Bredeweg 96 - Zevenhuizen AUTOSCHADE Allemaal voor uw veiligheid. Dus als schadeherstel ook echt herstèl moet zijn, breng dan uw schade-auto rechtstreeks naar ons, dan krijgt u ook nog eens 2 jaar garantie. Zoals er garages zijn voor pan ne, zo zijn er FOCWA bedrijven voor schadeherstel. Wij zijn zo'n FOCWA-bedrijf.Met goed opgeleide vakmensen. Speciale apparatuur. Wij herstellen per fect konform fabrieksspecifi- caties. Met originele onderde len. Nederlandse consumenten, onder wie de zakelijke rijders, hebben een sterke voorkeur voor de vijfdeurs hatchback. Het B-segment ("compact, maar niet klein") waarin de Kia Rio een voortrekkersrol voor zich opeist, omvat in Nederland een kwart van alle personenauto's. Driekwart hiervan is een vijfdeurs hatchback. De nieuwe Kia Rio heeft alles in zich om ook veeleisende C-segment rijders aan zich te binden. Het design, de prestaties en het com fort overtreffen de verwachtingen die men in het B-seg- ment heeft. De stijgende olieprijs zet aan tot kritische beoordeling van het brandstofverbruik. Deze trend zal worden versterkt door de voorgenomen differentiatie van BPM (aanschafbelasting) op basis van C02 emissies. Het B en C-segment samen staan voor ongeveer de helft van het totaal aantal verkochte personenauto's. De die selmotor neemt in het B-segment nu nog een bescheiden plaats in. Dit is een direct gevolg van fiscaal ontmoedi gingsbeleid. In het C-segment rijdt meer dan de helft van de auto's zakelijk en meer kilometers per jaar. Deze ver houdingen veranderen, naarmate meer zakelijke rijders in het B-segment stappen. De Kia Rio met 1.5 CRDi com mon-rail diesel zal hierbij een zeer sterke troefkaart zijn. De continuïteit die onderstreept wordt door het behoud van de naam Rio, zou de aandacht kunnen afleiden van een feit van minstens even groot gewicht: de vijfdeurs hatchback is in Rüsselsheim (Duitsland) vormgegeven door Europese designers, voor Europese consumenten. De voorgaande Rio was wat betreft stijl meer op de Ame rikaanse smaak gericht. De techniek is een coproductie van Kia ingenieurs uit Amerika, Europa en Korea. De vormgeving en de gebruikte materialen zijn door Euro pese testpanels -die geen weet hadden van het merk en model- maximaal gewaardeerd. Geen enkele van de bestaande B-segment auto's die als vergelijking opgesteld stonden, kreeg op dit punt een hogere score dan de 'onbekende nieuweling': de Kia Rio. De carrosserie is kor ter, maar ook breder en flink hoger. Daarmee blijft de Rio een van de ruimste auto's in zijn klasse. Er is meer lengte voor de benen, meer breedte voor de schouders en meer hoogte voor het hoofd. Bovendien is de instaphoogte (gemeten op de heup) toegenomen met 4,5% achterin en 7,5% voorin. Grote Europeanen hoeven dus minder ver door te buigen om comfortabel plaats te nemen. De pas sagiers achterin zitten iets hoger dan voorin, zodat ook zij goed uitzicht hebben. Sportief weggedrag De onafhankelijke voorwielophanging en semi-onafhan- kelijke achterwielophanging, beide met schroefveren, zorgen samen met de bekrachtigde tandheugelbesturing voor de juiste combinatie van comfort en strak wegge drag. Eventuele zware bagage ligt door het hatchback concept vrijwel boven de achteras en dichter bij het zwaartepunt. Het comfort is vooral te danken aan de lichtgewicht wielophanging met soepele schroefveren en relatief geringe weerstand van de veerdempers (schok- brekers) bij de ingaande slag. De sportiviteit is gediend met de rolstabilisators. In bochten of tijdens uitwijkma noeuvres komt het gewicht van de auto vooral op de bui tenste wielen te rusten. De precisie van de wielgeleiding wordt gedragen door de bijzonder stijve bodemstructuur in het zelfdragende koetswerk, die ook de kern is van het terugdringen van geluid en trillingen vanuit de motor, transmissie en wielen. Terwijl ervaren Rio berijders plezie rig getroffen zullen worden door het toegenomen com fort, zullen jongere bestuurders tegelijkertijd de sportie ve accenten voelen. Uitzonderlijk stil interieur Het comfort verbetert sterk door maatregelen gericht op NVH (noise, vibration en harshness). Het niveau van geluid, trillingen en hardheid daalt veel verder dan de consument in deze klasse verwacht: de Kia Rio is een ver rassend stille, trillingvrije en soepele auto. In het verkeer is 70 dB een normale waarde, terwijl 60 dB hoort bij de relatieve rust in een kantoor. Het interieurgeluid van de Kia Rio daalt van 69,5 dB bij 110 km/h op vlak asfalt naar 64,5 dB. Deze vermindering van 5 dB ervaart de mens als bijna eenderde minder geluid. In het B-segment is deze waarde uitzonderlijk laag. Het windgeruis wordt buiten gesloten door drievoudige deurrubbers en 'zelfknellende' raamrubbers. Als een portierraam gesloten wordt, vormt de druk van de ruit met de sluitstrip een dubbelzijdig, luchtdicht contact. De deurframes zijn versterkt om vorm vast te blijven bij grote luchtdrukverschillen. De inlaat en uitlaattrajecten van de motor zijn vergroot om effectiever de schokgolven van de passerende lucht en gassen te kun nen dempen. Trillingen van de verbranding zelf blijven goeddeels in het motorblok, vanwege de vierpunts hydraulische motorsteunen. Deze geluidsisolatie op basis van dikvloeibare substantie is zeldzaam in het B-segment. Door de verder uit elkaar geplaatste wielen is er meer ruimte beschikbaar in het interieur. Forse Europeanen passen met gemak in de Kia Rio. De ruimte binnenin kan zonder twijfel tot de beste in zijn klasse worden gere kend. De groot uitgevoerde zitplaatsen bieden zeer goede ondersteuning, voor elk formaat passagier. De bestuurdersstoel is tweevoudig in hoogte verstelbaar. De kantelbare zitting ondersteunt ook lange benen. Het stuurwiel is eveneens in hoogte verstelbaar. De nieuwe Common Rail dieselmotor met Variable Geometry Turbocharger (VGT) levert zeer hoge presta ties. Naast vlotte acceleratie en hoge topsnelheid, dient het koppel ook voor een hoge kruissnelheid bij matig toerental (bijvoorbeeld 120 km/h bij minder dan 2.850 tpm) en aangenaam geluidsniveau. De emissies voldoen ruimschoots aan de Euro-4 norm. De brandstofverbruik- <kïE> Chevrolet Beretta Aut., airco, Fiat Seicento 1100 Young, CV, el. romen, Lancia Delta 1.8ie Sdns Mercedes Cl 80 Sedan Nissan Almero S, 5 deurs Nissan Micra 75 Tongo 1.3 3-drs. Nissan Sunny 1.4 LX sedan, stuurbekrachtiging Nissan Serena 2.0 SU, 7 persoons Opel Sintra 7-persoons 2.2i 16V GLS Opel Corsa 1 -4 Sport Peugeot 306 break 1.9 Diesel, airco Peugeot 306 1.4 XR 5-deurs Renault Espace 2.2i RT, 7 persoons Renault Twingo 1.2i VW Polo 5-deurs 1.6 Atlanta VW Passat Vorian! 1.8T Highline, airco Bordeaux rood metallic ^994 1996 1995 1998 1994 1995 Signaalrood Lichtblauw metallic Donkergroen metallic Blauw metallic Donkergroen metallic Blauw metallic - - Bordeaux rood metallic IvVJ 1997 2001 1999 1994 1996 Zilver metallic Blauw metallic Donkergroen metallic Donkergroen metallic Donkerblauw metallic Donkerblauw metallic - Bordeaux rood metallic 1995 Donkergroen metallic 1997 3.950. 4.250, 3.995, 5.450, 4.950,- 3.750,- 2.350 3.250,- €10.950,- 4.950,- 7.995,- 8.250, 4.950,- 3.950,- 4.750,- 9.950,- Ton v.d. Post de Grutto 22, 2751 CT Moerkapelle Mobiel 06 23 45 37 75 2' Stationsstraat 223 2718 AB Zoetermeer Tel.: (079) 362 00 01 Fax: (079)362 08 30 cijfers zijn spectaculair gunstig. Gemiddeld vraagt de diesel (Richtlijn 1999/100/ slechts 4,7 liter per 100 km. De Kia Rio wordt leverbaar met drie 16-kleppen motoren naar keuze. Elk van deze motoren loopt vooruit op de trend naar hogere prestatie- in het B-segment. Naast de 1.5 CRDi VGT diesel zijn er twee benzinemotoren: de ver nieuwde 1.6 CWT viercilinder met een accent op sportiviteit en een geheel nieuwe 1.4 viercilinder met de nadruk op economie. De 1.4 motor die zijn werelddebu maakt in de Kia Rio heeft twee bovenliggende nokkenassen die vier kleppen per o w der bedienen. Dit draagt bij aan het forse vermogen van 71,3 kW (97 pk) bij 6^ tpm. De trekkracht is maximaal 126 Nm bij 4.700 toeren. Niettemin bereikt motor een gemiddeld verbruik van slechts 6,2 1/100 km en een C02 emissie van gr/km (1999/100/EC, met handgeschakelde transmissie). NEDERLANDSE VERENIGING rj VAN ONDERNEMERS IN HET T niQn£31£££ LJ CARROSSERIEBEDRIJF I eIU I OVj-D3 I ODD

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2005 | | pagina 22