O
aaXon
□E NIEUWE KIA RIO
Van Mannekes Auto's V.O.F.
A.daerKRAATS -
A.derKRAATS
ALS SCHADEHERSTEL OOK
ECHT HERSTÈL MOET ZIJN...
Sc
Hart van Holland 28 september 2005
FtJj l)
SPORTIEF DESIGN EN KOREAANSE PRECISIE:
Onderweg 8, LA Waddinxveen
Tel. 0182-636008
KIJK OOK OP WWW.KIA-WADDINXVEEN.NL
The Power to SurpriseM
vervangende auto beschikbaar
AUTOBEDRIJF
ZOETERMEEF
Bredeweg 96 - Zevenhuizen
AUTOSCHADE
Allemaal voor uw veiligheid.
Dus als schadeherstel ook echt
herstèl moet zijn, breng dan
uw schade-auto rechtstreeks
naar ons, dan krijgt u ook nog
eens 2 jaar garantie.
Zoals er garages zijn voor pan
ne, zo zijn er FOCWA bedrijven
voor schadeherstel. Wij zijn
zo'n FOCWA-bedrijf.Met goed
opgeleide vakmensen. Speciale
apparatuur. Wij herstellen per
fect konform fabrieksspecifi-
caties. Met originele onderde
len.
Nederlandse consumenten, onder wie de zakelijke rijders,
hebben een sterke voorkeur voor de vijfdeurs hatchback.
Het B-segment ("compact, maar niet klein") waarin de
Kia Rio een voortrekkersrol voor zich opeist, omvat in
Nederland een kwart van alle personenauto's. Driekwart
hiervan is een vijfdeurs hatchback. De nieuwe Kia Rio
heeft alles in zich om ook veeleisende C-segment rijders
aan zich te binden. Het design, de prestaties en het com
fort overtreffen de verwachtingen die men in het B-seg-
ment heeft. De stijgende olieprijs zet aan tot kritische
beoordeling van het brandstofverbruik. Deze trend zal
worden versterkt door de voorgenomen differentiatie
van BPM (aanschafbelasting) op basis van C02 emissies.
Het B en C-segment samen staan voor ongeveer de helft
van het totaal aantal verkochte personenauto's. De die
selmotor neemt in het B-segment nu nog een bescheiden
plaats in. Dit is een direct gevolg van fiscaal ontmoedi
gingsbeleid. In het C-segment rijdt meer dan de helft van
de auto's zakelijk en meer kilometers per jaar. Deze ver
houdingen veranderen, naarmate meer zakelijke rijders
in het B-segment stappen. De Kia Rio met 1.5 CRDi com
mon-rail diesel zal hierbij een zeer sterke troefkaart zijn.
De continuïteit die onderstreept wordt door het behoud
van de naam Rio, zou de aandacht kunnen afleiden van
een feit van minstens even groot gewicht: de vijfdeurs
hatchback is in Rüsselsheim (Duitsland) vormgegeven
door Europese designers, voor Europese consumenten.
De voorgaande Rio was wat betreft stijl meer op de Ame
rikaanse smaak gericht. De techniek is een coproductie
van Kia ingenieurs uit Amerika, Europa en Korea. De
vormgeving en de gebruikte materialen zijn door Euro
pese testpanels -die geen weet hadden van het merk en
model- maximaal gewaardeerd. Geen enkele van de
bestaande B-segment auto's die als vergelijking opgesteld
stonden, kreeg op dit punt een hogere score dan de
'onbekende nieuweling': de Kia Rio. De carrosserie is kor
ter, maar ook breder en flink hoger. Daarmee blijft de Rio
een van de ruimste auto's in zijn klasse. Er is meer lengte
voor de benen, meer breedte voor de schouders en meer
hoogte voor het hoofd. Bovendien is de instaphoogte
(gemeten op de heup) toegenomen met 4,5% achterin en
7,5% voorin. Grote Europeanen hoeven dus minder ver
door te buigen om comfortabel plaats te nemen. De pas
sagiers achterin zitten iets hoger dan voorin, zodat ook zij
goed uitzicht hebben.
Sportief weggedrag
De onafhankelijke voorwielophanging en semi-onafhan-
kelijke achterwielophanging, beide met schroefveren,
zorgen samen met de bekrachtigde tandheugelbesturing
voor de juiste combinatie van comfort en strak wegge
drag. Eventuele zware bagage ligt door het hatchback
concept vrijwel boven de achteras en dichter bij het
zwaartepunt. Het comfort is vooral te danken aan de
lichtgewicht wielophanging met soepele schroefveren en
relatief geringe weerstand van de veerdempers (schok-
brekers) bij de ingaande slag. De sportiviteit is gediend
met de rolstabilisators. In bochten of tijdens uitwijkma
noeuvres komt het gewicht van de auto vooral op de bui
tenste wielen te rusten. De precisie van de wielgeleiding
wordt gedragen door de bijzonder stijve bodemstructuur
in het zelfdragende koetswerk, die ook de kern is van het
terugdringen van geluid en trillingen vanuit de motor,
transmissie en wielen. Terwijl ervaren Rio berijders plezie
rig getroffen zullen worden door het toegenomen com
fort, zullen jongere bestuurders tegelijkertijd de sportie
ve accenten voelen.
Uitzonderlijk stil interieur
Het comfort verbetert sterk door maatregelen gericht op
NVH (noise, vibration en harshness). Het niveau van
geluid, trillingen en hardheid daalt veel verder dan de
consument in deze klasse verwacht: de Kia Rio is een ver
rassend stille, trillingvrije en soepele auto. In het verkeer
is 70 dB een normale waarde, terwijl 60 dB hoort bij de
relatieve rust in een kantoor. Het interieurgeluid van de
Kia Rio daalt van 69,5 dB bij 110 km/h op vlak asfalt naar
64,5 dB. Deze vermindering van 5 dB ervaart de mens als
bijna eenderde minder geluid. In het B-segment is deze
waarde uitzonderlijk laag. Het windgeruis wordt buiten
gesloten door drievoudige deurrubbers en 'zelfknellende'
raamrubbers. Als een portierraam gesloten wordt, vormt
de druk van de ruit met de sluitstrip een dubbelzijdig,
luchtdicht contact. De deurframes zijn versterkt om vorm
vast te blijven bij grote luchtdrukverschillen. De inlaat en
uitlaattrajecten van de motor zijn vergroot om effectiever
de schokgolven van de passerende lucht en gassen te kun
nen dempen. Trillingen van de verbranding zelf blijven
goeddeels in het motorblok, vanwege de vierpunts
hydraulische motorsteunen. Deze geluidsisolatie op basis
van dikvloeibare substantie is zeldzaam in het B-segment.
Door de verder uit elkaar geplaatste wielen is er meer
ruimte beschikbaar in het interieur. Forse Europeanen
passen met gemak in de Kia Rio. De ruimte binnenin kan
zonder twijfel tot de beste in zijn klasse worden gere
kend. De groot uitgevoerde zitplaatsen bieden zeer
goede ondersteuning, voor elk formaat passagier. De
bestuurdersstoel is tweevoudig in hoogte verstelbaar. De
kantelbare zitting ondersteunt ook lange benen. Het
stuurwiel is eveneens in hoogte verstelbaar.
De nieuwe Common Rail dieselmotor met Variable
Geometry Turbocharger (VGT) levert zeer hoge presta
ties. Naast vlotte acceleratie en hoge topsnelheid, dient
het koppel ook voor een hoge kruissnelheid bij matig
toerental (bijvoorbeeld 120 km/h bij minder dan 2.850
tpm) en aangenaam geluidsniveau. De emissies voldoen
ruimschoots aan de Euro-4 norm. De brandstofverbruik-
<kïE>
Chevrolet Beretta Aut., airco,
Fiat Seicento 1100 Young, CV, el. romen,
Lancia Delta 1.8ie Sdns
Mercedes Cl 80 Sedan
Nissan Almero S, 5 deurs
Nissan Micra 75 Tongo 1.3 3-drs.
Nissan Sunny 1.4 LX sedan, stuurbekrachtiging
Nissan Serena 2.0 SU, 7 persoons
Opel Sintra 7-persoons 2.2i 16V GLS
Opel Corsa 1 -4 Sport
Peugeot 306 break 1.9 Diesel, airco
Peugeot 306 1.4 XR 5-deurs
Renault Espace 2.2i RT, 7 persoons
Renault Twingo 1.2i
VW Polo 5-deurs 1.6 Atlanta
VW Passat Vorian! 1.8T Highline, airco
Bordeaux rood metallic ^994
1996
1995
1998
1994
1995
Signaalrood
Lichtblauw metallic
Donkergroen metallic
Blauw metallic
Donkergroen metallic
Blauw metallic - -
Bordeaux rood metallic IvVJ
1997
2001
1999
1994
1996
Zilver metallic
Blauw metallic
Donkergroen metallic
Donkergroen metallic
Donkerblauw metallic
Donkerblauw metallic -
Bordeaux rood metallic 1995
Donkergroen metallic 1997
3.950.
4.250,
3.995,
5.450,
4.950,-
3.750,-
2.350
3.250,-
€10.950,-
4.950,-
7.995,-
8.250,
4.950,-
3.950,-
4.750,-
9.950,-
Ton v.d. Post
de Grutto 22, 2751 CT Moerkapelle
Mobiel 06 23 45 37 75
2' Stationsstraat 223
2718 AB Zoetermeer
Tel.: (079) 362 00 01
Fax: (079)362 08 30
cijfers zijn spectaculair gunstig. Gemiddeld vraagt de diesel (Richtlijn 1999/100/
slechts 4,7 liter per 100 km. De Kia Rio wordt leverbaar met drie 16-kleppen motoren
naar keuze. Elk van deze motoren loopt vooruit op de trend naar hogere prestatie-
in het B-segment. Naast de 1.5 CRDi VGT diesel zijn er twee benzinemotoren: de ver
nieuwde 1.6 CWT viercilinder met een accent op sportiviteit en een geheel nieuwe
1.4 viercilinder met de nadruk op economie. De 1.4 motor die zijn werelddebu
maakt in de Kia Rio heeft twee bovenliggende nokkenassen die vier kleppen per o w
der bedienen. Dit draagt bij aan het forse vermogen van 71,3 kW (97 pk) bij 6^
tpm. De trekkracht is maximaal 126 Nm bij 4.700 toeren. Niettemin bereikt
motor een gemiddeld verbruik van slechts 6,2 1/100 km en een C02 emissie van
gr/km (1999/100/EC, met handgeschakelde transmissie).
NEDERLANDSE VERENIGING
rj VAN ONDERNEMERS IN HET T niQn£31£££
LJ CARROSSERIEBEDRIJF I eIU I OVj-D3 I ODD