K BESLUIT BRANDINGDIJK BLIJFT ONDERWERP VAN DISCUSSIE Nesselande BRIDGELES VOOR BEGINNERS WORKSHOP MASSAGE nesselande Hart van Holland 26 oktober 2005 pagina 11 UUUÏ' Goudgerande oplossing Zwakke punten Albert Heijn "Nesselande" organiseert een toetjesmiddag voor de kids (tot 12 jaar). Op woensdag 2 november zijn er 3 rondes: van 14.00-15.00 uur, van 15.00-16.00 uur en van 16.00-17.00 uur. Je kunt je opgeven via de poster in de winkel (max. 15 kids per ronde). Wie wordt Nesselandes grootste toetjestalent Albert Heijn "Nesselande" Kretalaan 168 3059 XL Rotterdam 010-2222846 Bezwaar maken Door Geertrude Verweij Nesselande - De inrichting van de Brandingdijk is al meer dan een jaar onderwerp van veel heftige discussies. De drukke weg langs de woningen, het smalle trottoir en de inrichting van de parkeer ruimte zorgen voor een onveilige situatie. In mei 2004 was er een eerste bijeenkomst over deze weg en in augustus van datzelfde jaar werd het probleem gepresenteerd aan de deelgemeente. In het voorjaar van 2005 kwam de dS+V, de dienst Stedebouw en Volkshuisvesting, met een rapport waarin een aantal oplossingen voorgesteld werd. 1 V I De Deelgemeente Prins Alexander heeft uiteindelijk besloten tot variatie 6, waar in een ventweg langs de woningen wordt aangelegd en daarnaast een doorgaande weg met bomen aan weerszijden. Op de vorige week dinsdag gehouden bewonersavond gaf de Werkgroep Verkeer bewo ners de mogelijkheid hun menin gen over dit besluit te geven. Dit om een standpunt te vormen waar mee de werkgroep de wijk kan ver tegenwoordigen. De bewonersavond, die standaard op de derde dinsdag van de maand gehouden wordt, viel dit keer in de herfstvakantie; dat zal mede de oorzaak zijn geweest van de lage opkomst. Onder de aanwezigen waren de Brandingdijkers sterk vertegen woordigd. Zij zijn voorstander van het besluit van de Deelgemeente en hopen op een snelle uitvoering. "Wij zijn blij met dit besluit. Het doet recht aan de vraag om ver keersveiligheid van de Brandingdij kers en naar onze mening doet het ook recht aan de vraag van de bewoners van Waterwijk om het uitzichtte behouden." De heer Albert-Jan Dekking, voor zitter van de bewonersvereniging van Waterwijk sprak zich namens de Waterwijkers uit tegen het plan. De bewoners van de vrije kavels aan de overkant van Brandingdijk voelen meer voor de tweede vari ant, waarin het trottoir verbreed wordt en de rest van de huidige inrichting opgeschoven wordt. Dat houdt op de lange termijn in dat de bouwweg verdwijnt en er vanaf Waterwijk een bredere strook groen in het zicht ligt. De heer Dekker noemde variant 6 een 'goudgerande oplossing'. "Wij zijn van mening dat de deelge meente ongemotiveerd gekozen heeft voor variant 6." Hij wees erop dat in deze oplossing het bewonersverkeer en het bouw- verkeer vermengd gaat worden, wat de veiligheid niet zal bevorde ren. "Het uitgangspunt bij de ont wikkeling van deze wijk is immers altijd geweest: geen vermenging van bouw- en woonverkeer." Een bewoner van de flat bij de rotonde bracht daar tegenin dat hij uit eigen observaties afleidde dat er op dat gebied weinig zou veran deren. Volgens hem rijdt op dit moment al 80 procent van het bouwverkeer over de Brandingdijk. Ook werd opgemerkt dat het plan voor herinrichting alleen gold voor Brandingdijk-Oost. Het westelijke gedeelte van de Brandingdijk (voorbij de Rotonde, richting de Zevenhuizerplas) blijft onveran derd. Marc van der Meulen van de Werkgroep Verkeer legde uit dat dit gedeelte van de Brandingdijk geen deel uitmaakt van de wijkont- sluitingswegen en daarom inge richt zal worden als 30 km zone. Wel wordt er door de deelgemeen te van uitgegaan, dat verkeer rich ting strand en boulevard dan ook gebruik maakt van de ontsluitings route via het westelijke gedeelte van de Brandingdijk en de laan van Avant-garde, Of dit in de praktijk werkt, moet nog blijken. "Er zijn enkele zwakke punten in de plannen rond de inrichting van dit gedeelte van de weg. We gaan dat ook zeker in de gaten houden. Er zullen vooral in de zomerperio de maatregelen getroffen moeten worden om de veiligheid te waar borgen", aldus Marc van der Meu len. Bewoners van het westelijke gedeelte zullen apart een procedu- Een bewoner leidt uit eigen observaties af dat op dit moment 80 procent van het bouwverkeer over de Brandingdijk rijdt. re moeten starten. Het is niet mogelijk bezwaar te maken tegen het feit dat de inrichting van dit gedeelte niet is aangepast. Een bewoner van een andere straat gaf aan variant 6 de beste oplos sing te vinden. "Ik denk dat we op deze manier wat betreft de hoeveelheid groen het meest positief uit de bus komen. De bomenrijen aan weers zijden van de weg geven de Brand ingdijk dezelfde uitstraling als de Laan van Avant-garde." Door verschillende aanwezigen werd bezorgdheid uitgesproken over de invloed van het besluit op sluipverkeer. Variant 6 voorziet in een tweebaansweg die vanaf Zevenhuizen van de provinciale weg naar de vierbaans hoofdweg behoorlijke snelheden zou kunnen uitlokken. Een bewoner: "De setting nodigt uit tot gas geven." Ook het oversteken op de Brand ingdijk blijkt niet gemakkelijk te zijn. Wie van de Brandingdijk naar 'oetjestalent gezocht! de brug van wind en water wil oversteken moet, aldus een bewo ner 'spitsroeden lopen'. "Het is daar levensgevaarlijk." Van der Meulen: "De zorg over sluipverkeer bestaat ongeacht voor welke variant er gekozen moet worden. Het is van belang dat de snelheid uit het verkeer gehaald wordt. Er wordt met de deelge meente gesproken over de eventu ele aanleg van verkeersdrempels. Bij een ontsluitingsweg moet er echter een afweging gemaakt wor den tussen verkeersremming en doorstroming." De termijn waarbinnen de nieuwe situatie gerealiseerd kan worden is nog onzeker Op dit moment kan er bezwaar tegen het besluit inge diend worden, daarna moet er nog een verandering van het bestem mingsplan doorgevoerd worden. Hoe lang dat duurt is afhankelijk van het type bezwaren dat aange voerd wordt en de manier waarop daarmee wordt omgegaan. Tot besluit van de avond conclu deerde Marc van der Meulen: "Veel van de argumenten die we van avond gehoord hebben zijn niet nieuw. Een aantal daarvan is ook meegewogen in het besluit van de deelgemeente. Het doel van deze avond was mensen te informeren over het besluit en het feit dat het mogelijk is daar bezwaar tegen te maken. Mensen kunnen individu eel bezwaar maken, maar we roe pen bewoners ook op hun mening aan ons kenbaar te maken, zodat wij een standpunt in kunnen nemen dat de mening van de wijk vertegenwoordigt." De brief waarin de Deelgemeente het besluit toelicht is te vinden op www.nesseweb.nl. De Werkgroep verkeer is te bereiken via ver- keer@nesseweb.nl Rotterdam - Fred Hoffman start een cursus 'bridge voor beginners'. In de cursus van 12 lessen leert men de grondbeginselen van het zoge naamde Acol systeem, de basis van het moderne bieden. De lessen worden gegeven op dinsdagmiddag van 14.00 tot 16.00 uur. Aanmel den kan op maandag, dinsdag en vrijdag tussen 9.00 en 11.00 uur bij de balie van Brede school Nesselande aan de Robert van 't Hoffstraat 14. Voor meer informatie: 010-8903302 of 010-7508499. Nesselande - In de Brede School Nesselande wordt donderdag 3 november een workshop Nek- en Schoudermassage gehouden. De massage is gericht op de doorbloe ding in het nek- schoudergebied. Hierdoor wordt dit gebied meer ontspannen en kan nekpijn, pijn lijke schouders en/of hoofdpijn ver minderen. De workshop vindt plaats van 19.30 tot 21.30 uur. Voor meer informatie of aanmel den kan men terecht aan de balie in de Brede school op maandag, dins dag en vrijdag van 9.00 tot 11.00 uur of bel 010-8903302 of 010-750 8499. tok*? ZONDAG 23 OKTOBER Kerk in Nesselande (Brede School) 10.00 uur ev. G. van den Bos. HUIARTSENPRAKTIJK Nesselande Noord, Cesar Domelastraat 1, tel. 010-8903320. SPOEDGEVALLEN en/of levensbe dreigende situaties: op werkdagen 8-17 uur: 010-8903321. Spoedgevallen tijdens avond, nacht, weekeinde of feestdagen: Huisart senpost IJsselland Ziekenhuis, tel. 010-2799262. Wijkorganisatie Nesselande: WONIO 010-2222811 of info@nesseweb.nl

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2005 | | pagina 11