K
BESLUIT BRANDINGDIJK BLIJFT ONDERWERP VAN DISCUSSIE
Nesselande
BRIDGELES VOOR
BEGINNERS
WORKSHOP
MASSAGE
nesselande
Hart van Holland 26 oktober 2005
pagina 11
UUUÏ'
Goudgerande oplossing
Zwakke punten
Albert Heijn "Nesselande" organiseert een
toetjesmiddag voor de kids (tot 12 jaar).
Op woensdag 2 november zijn er 3 rondes:
van 14.00-15.00 uur, van 15.00-16.00 uur
en van 16.00-17.00 uur. Je kunt je opgeven
via de poster in de winkel (max. 15 kids per
ronde).
Wie wordt Nesselandes grootste toetjestalent
Albert Heijn "Nesselande" Kretalaan 168 3059 XL Rotterdam 010-2222846
Bezwaar maken
Door Geertrude Verweij
Nesselande - De inrichting van de Brandingdijk is al meer dan een
jaar onderwerp van veel heftige discussies. De drukke weg langs
de woningen, het smalle trottoir en de inrichting van de parkeer
ruimte zorgen voor een onveilige situatie. In mei 2004 was er een
eerste bijeenkomst over deze weg en in augustus van datzelfde
jaar werd het probleem gepresenteerd aan de deelgemeente. In
het voorjaar van 2005 kwam de dS+V, de dienst Stedebouw en
Volkshuisvesting, met een rapport waarin een aantal oplossingen
voorgesteld werd.
1 V I
De Deelgemeente Prins
Alexander heeft uiteindelijk
besloten tot variatie 6, waar
in een ventweg langs de woningen
wordt aangelegd en daarnaast een
doorgaande weg met bomen aan
weerszijden. Op de vorige week
dinsdag gehouden bewonersavond
gaf de Werkgroep Verkeer bewo
ners de mogelijkheid hun menin
gen over dit besluit te geven. Dit
om een standpunt te vormen waar
mee de werkgroep de wijk kan ver
tegenwoordigen.
De bewonersavond, die standaard
op de derde dinsdag van de maand
gehouden wordt, viel dit keer in de
herfstvakantie; dat zal mede de
oorzaak zijn geweest van de lage
opkomst.
Onder de aanwezigen waren de
Brandingdijkers sterk vertegen
woordigd. Zij zijn voorstander van
het besluit van de Deelgemeente
en hopen op een snelle uitvoering.
"Wij zijn blij met dit besluit. Het
doet recht aan de vraag om ver
keersveiligheid van de Brandingdij
kers en naar onze mening doet het
ook recht aan de vraag van de
bewoners van Waterwijk om het
uitzichtte behouden."
De heer Albert-Jan Dekking, voor
zitter van de bewonersvereniging
van Waterwijk sprak zich namens
de Waterwijkers uit tegen het plan.
De bewoners van de vrije kavels
aan de overkant van Brandingdijk
voelen meer voor de tweede vari
ant, waarin het trottoir verbreed
wordt en de rest van de huidige
inrichting opgeschoven wordt. Dat
houdt op de lange termijn in dat
de bouwweg verdwijnt en er vanaf
Waterwijk een bredere strook
groen in het zicht ligt.
De heer Dekker noemde variant 6
een 'goudgerande oplossing'. "Wij
zijn van mening dat de deelge
meente ongemotiveerd gekozen
heeft voor variant 6."
Hij wees erop dat in deze oplossing
het bewonersverkeer en het bouw-
verkeer vermengd gaat worden,
wat de veiligheid niet zal bevorde
ren. "Het uitgangspunt bij de ont
wikkeling van deze wijk is immers
altijd geweest: geen vermenging
van bouw- en woonverkeer."
Een bewoner van de flat bij de
rotonde bracht daar tegenin dat hij
uit eigen observaties afleidde dat
er op dat gebied weinig zou veran
deren. Volgens hem rijdt op dit
moment al 80 procent van het
bouwverkeer over de Brandingdijk.
Ook werd opgemerkt dat het plan
voor herinrichting alleen gold voor
Brandingdijk-Oost. Het westelijke
gedeelte van de Brandingdijk
(voorbij de Rotonde, richting de
Zevenhuizerplas) blijft onveran
derd. Marc van der Meulen van de
Werkgroep Verkeer legde uit dat
dit gedeelte van de Brandingdijk
geen deel uitmaakt van de wijkont-
sluitingswegen en daarom inge
richt zal worden als 30 km zone.
Wel wordt er door de deelgemeen
te van uitgegaan, dat verkeer rich
ting strand en boulevard dan ook
gebruik maakt van de ontsluitings
route via het westelijke gedeelte
van de Brandingdijk en de laan van
Avant-garde, Of dit in de praktijk
werkt, moet nog blijken.
"Er zijn enkele zwakke punten in
de plannen rond de inrichting van
dit gedeelte van de weg. We gaan
dat ook zeker in de gaten houden.
Er zullen vooral in de zomerperio
de maatregelen getroffen moeten
worden om de veiligheid te waar
borgen", aldus Marc van der Meu
len.
Bewoners van het westelijke
gedeelte zullen apart een procedu-
Een bewoner leidt uit eigen observaties af dat op dit moment 80 procent van het bouwverkeer
over de Brandingdijk rijdt.
re moeten starten. Het is niet
mogelijk bezwaar te maken tegen
het feit dat de inrichting van dit
gedeelte niet is aangepast.
Een bewoner van een andere straat
gaf aan variant 6 de beste oplos
sing te vinden.
"Ik denk dat we op deze manier
wat betreft de hoeveelheid groen
het meest positief uit de bus
komen. De bomenrijen aan weers
zijden van de weg geven de Brand
ingdijk dezelfde uitstraling als de
Laan van Avant-garde."
Door verschillende aanwezigen
werd bezorgdheid uitgesproken
over de invloed van het besluit op
sluipverkeer. Variant 6 voorziet in
een tweebaansweg die vanaf
Zevenhuizen van de provinciale
weg naar de vierbaans hoofdweg
behoorlijke snelheden zou kunnen
uitlokken.
Een bewoner: "De setting nodigt
uit tot gas geven."
Ook het oversteken op de Brand
ingdijk blijkt niet gemakkelijk te
zijn. Wie van de Brandingdijk naar
'oetjestalent
gezocht!
de brug van wind en water wil
oversteken moet, aldus een bewo
ner 'spitsroeden lopen'. "Het is
daar levensgevaarlijk."
Van der Meulen: "De zorg over
sluipverkeer bestaat ongeacht voor
welke variant er gekozen moet
worden. Het is van belang dat de
snelheid uit het verkeer gehaald
wordt. Er wordt met de deelge
meente gesproken over de eventu
ele aanleg van verkeersdrempels.
Bij een ontsluitingsweg moet er
echter een afweging gemaakt wor
den tussen verkeersremming en
doorstroming."
De termijn waarbinnen de nieuwe
situatie gerealiseerd kan worden is
nog onzeker Op dit moment kan er
bezwaar tegen het besluit inge
diend worden, daarna moet er nog
een verandering van het bestem
mingsplan doorgevoerd worden.
Hoe lang dat duurt is afhankelijk
van het type bezwaren dat aange
voerd wordt en de manier waarop
daarmee wordt omgegaan.
Tot besluit van de avond conclu
deerde Marc van der Meulen: "Veel
van de argumenten die we van
avond gehoord hebben zijn niet
nieuw. Een aantal daarvan is ook
meegewogen in het besluit van de
deelgemeente. Het doel van deze
avond was mensen te informeren
over het besluit en het feit dat het
mogelijk is daar bezwaar tegen te
maken. Mensen kunnen individu
eel bezwaar maken, maar we roe
pen bewoners ook op hun mening
aan ons kenbaar te maken, zodat
wij een standpunt in kunnen
nemen dat de mening van de wijk
vertegenwoordigt."
De brief waarin de Deelgemeente
het besluit toelicht is te vinden op
www.nesseweb.nl. De Werkgroep
verkeer is te bereiken via ver-
keer@nesseweb.nl
Rotterdam - Fred Hoffman start een cursus 'bridge voor beginners'. In
de cursus van 12 lessen leert men de grondbeginselen van het zoge
naamde Acol systeem, de basis van het moderne bieden. De lessen
worden gegeven op dinsdagmiddag van 14.00 tot 16.00 uur. Aanmel
den kan op maandag, dinsdag en vrijdag tussen 9.00 en 11.00 uur bij
de balie van Brede school Nesselande aan de Robert van 't Hoffstraat
14. Voor meer informatie: 010-8903302 of 010-7508499.
Nesselande - In de Brede School
Nesselande wordt donderdag 3
november een workshop Nek- en
Schoudermassage gehouden. De
massage is gericht op de doorbloe
ding in het nek- schoudergebied.
Hierdoor wordt dit gebied meer
ontspannen en kan nekpijn, pijn
lijke schouders en/of hoofdpijn ver
minderen. De workshop vindt
plaats van 19.30 tot 21.30 uur.
Voor meer informatie of aanmel
den kan men terecht aan de balie in
de Brede school op maandag, dins
dag en vrijdag van 9.00 tot 11.00
uur of bel 010-8903302 of 010-750
8499.
tok*?
ZONDAG 23 OKTOBER
Kerk in Nesselande (Brede School)
10.00 uur ev. G. van den Bos.
HUIARTSENPRAKTIJK Nesselande
Noord, Cesar Domelastraat 1, tel.
010-8903320.
SPOEDGEVALLEN en/of levensbe
dreigende situaties: op werkdagen
8-17 uur: 010-8903321.
Spoedgevallen tijdens avond, nacht,
weekeinde of feestdagen: Huisart
senpost IJsselland Ziekenhuis, tel.
010-2799262.
Wijkorganisatie Nesselande: WONIO
010-2222811 of info@nesseweb.nl