Mazda 323 F 1.5i-16V GLX ION Voor een blijvend mooie huid SfehOuwer novo ferm www.abtechniekgaragedeuren.nl - 015 361 2781 1 JAAR TURBO - PORSCHE ALS DRIJVENDE KRACHT BIJ DE ONTWIKKELING €6.950,- De Rooij Autotechniek AutogordelsEen gezonde gewoonte O de klauwen van je auto als het sneeuwt en baggert in de fircïÏLPA gen maar echt ook in Nederland. AUTOBEDRIJF ZOETERMEER IN EN VERKOOP NIEUWE EN GEBRUIKTE AUTO'S (ALLE MERKEN) ONDERHOUD EN REPARATIE n I Koperweg 2, Alphen a/d Ri I I I IdaMQ DddK Telefoon: (0172)4354 01 Autocenter Telefax (0172)43 05 60 BANDEN VOOR AUTO'S EN MOTOREN EN ALLES WAT RIJDT BALANCERENUITLIJNEN APK-KEURING, REPARATIE EN ONDERHOUD WINTERBANDEN EN SNEEUWKETTINGEN LICHTMETALEN WIELEN REMMENSERVICE DE VOLGENDE WERELDPREMIÈRE: VTG 1997/132.000 km v.v. L.M. 15 inch velgen, klepspoiler, ramen elektrisch bedienbaar, centrale deur vergrendeling etc. Vraagprijs Hart van Holland 23 november 2005 pagina 25 KWALITEIT VOOR EEN REDELIJKE PRIJS! TEVENS UW ADRES VOOR ONDERHOUD EN REPARATIE. LEENAUTO BESCHIKBAAR. Citroen Saxo 1.1 i rood 1997 2.950,- Ford Escort 1.6 5 drs. blauw met. 1996 3.950,- Mazda 323F rood 1992 1.200,- Mitsubishi Carisma 1.6i blauw met. 1999 5.950,- OpelCorsa 1.2 Comfort zilver met. 2001 7.950,- Opel Vectra 1.6i 16V blauw met. 1996 3.250,- Opel Vectra Station 1.6116V Pearl blauw met. 1999 7.250.- Opel Astra Station 1,6i Pearl blauw/zilver 2001 9.950,- Renault Megane 1.4 E groen 1996 2.950,- Renault Scenic 1.6 RXE grijs met. 2000 10.950,- Seat Cordoba Vario 1.6 SXE blauw met. 1999 6.500,- Volkswagen Golf TDi 5-drs, airco zilver met. 2000 9.950,- Nationale Auto Pas De Rooij Autotechniek Zuidplasstraat 1A 2751 GL Moerkapelle Telefoon: 079 - 593 6028 klasse koi B0VAE Auto s boven 4.500,- minimaal 6 maanden BOVAG-garantie en afgeleverd met grote beurt Chevrolet Kolos 1.4 5-drs., airco, iiaihatsu Cuore Casual 3-deurs ford Fiësta 1.25 15V automaat 5-deurs, airco loncia Kappa 2 liter L5. 'sercedes Benz Al 40 Nissan Almera S, 5 deurs Nissan Micra 75 Tango 1.3 3-drs. Nissan Sunny 1.4 LX sedan, stuurbekrachtiging Nissan Serena 2.0 SLX, 7 persoons Zeugeot 306 break 1.9 Diesel, airco Peugeot 306 1.4 XR 5-deurs Peugeot 306 1.8 16V Cabriolet automaat VW Polo 5-deurs 1.6 Atlanta Lichtblauw metallic 2004 Donkerblauw metallic 1997 Bordeaux rood met. 1997 Zwart metallic 1999 Groen Blauw metallic 1998 Donkergroen metallic 1994 Blauw metallic 1995 Bordeaux rood metallic 1993 Donkergroen metallic 2001 Donkergroen metallic 1999 Donkerrood metallic 1998 Bordeaux rood metallic 1995 9.950,- 3.450,- 4.950,- 8.950,- 8.950,- 4.950,- 3.750,- 2.350,- 3.250,- 7.995,- 7.950,- 9.950,- 4.750,- Ton v.d. Post de Grutto 22, 2751 CT Moerkapelle Mobiel 06 23 45 37 75 2' Stationsstraat 223 2718 AB Zoefermeer Tel.: (079) 362 00 01 Fax: (079) 362 08 30 Flet begrip Turbo' is onlosmakelijk verbonden met het merk Porsche. In oktober 1974 presenteerde de autofabrikant uit Stuttgart de eerste in serie geproduceerde sportwagen ter wereld met een door de uitlaatgassen aangedreven turbo compressor. Sindsdien verraste elke nieuwe modelgeneratie van de Porsche 911 Turbo met bijzondere technische aspecten. Interkoeler, bi-turbo, VarioCam Plus of het predikaat'schoonste auto ter wereld' markeren mijlpalen bij de ontwikkeling van de 91 I Turbo. FHet hoogtepunt van de volgende Turbo-generatie kan worden samengevat met drie letters: VTG. Porsche zal als eerste fabrikant ter wereld een turbo-ben zinemotor met variabele turbinegeometrie (VTG) presenteren. Deze techniek, die sinds de jaren negentig al wordt toegepast bij turbodieselmotoren, maakt met name bij lage toerentallen een aanmerkelijke verbetering van souplesse en acceleratie mogelijk. Tot nu toe golden echter de in verhouding tot turbodieselmo toren aanzienlijk hogere uitlaatgas-temperaturen van tot wel WINTER BANDEN... 'oternet: www.stehouwerbanden.nl, E-mail: info@stehouwerbanden. Beneden 7°C wordt rubber van "gewone" banden harder en verliest veel grip. Rubber van winterhan den is zachter en rijdt daardoor safer, in de bergen maar vooral ook in Nederland. Een dubbel stel ban den gaat 2x zo lang mee. Echte kosten dus gering. ^addinxveen, Bredeweg 18-A fel. 0180 - 328648 Naaldwijk, Energiestraat 7 Maasdijk, Transportweg 17 Tel. 0174-622071 Tel. 0174 - 540700 Lisse, Meer en Duin 36 Tel. 0252-414388 VG^] APK 1.000 graden Celsius als onoverkomelijke technische hindernis. Porsche heeft dat probleem opgelost, waarbij nauw werd samengewerkt met de turbocompressor-fabrikant Borg Warner Turbo Systems. Het geheim is de toepassing van zeer temper- atuurbestendige materialen uit de ruimtevaarttechniek op deze plaats. De uitvinding van de door uitlaatgassen aangedreven turbocom pressor werd precies 100 jaar geleden gedaan. Op 16 november 1905 kreeg de Zwitserse ingenieur Dr. Alfred Büchi van het Duitse 'Kaiserlichen Patentamt' onder nummer 204630 het octrooi voor een 'Verbrandingsmotorsysteem, bestaande uit een compressor (turbinecompressor), een zuigermotor en een daaraan gekoppelde turbine'. Eerste 91 I met turbocompressor In 1974 presenteerde Porsche de eerste 91 I Turbo op de Autos alon van Parijs. Met een vermogen van 260 pk, een topsnelheid van meer dan 250 km/h en een acceleratie van 0-100 km/h in slechts 5,5 seconden onderscheidde deze nieuwe sportwagen zich door prestatiekarakteristieken die alom achting verdienden. De opvolger van de oer-Turbo ontwikkelde vanaf 1977 uit een cilinderinhoud van 3,3 liter een vermogen van 300 pk. Doorslaggevend voor de vermogenstoename en een absolute noviteit was de toepassing van een interkoeler. Schone Turbo In 1990 introduceerde Porsche een nieuwe 91 I Turbo. Een 50 procent grotere interkoeler, een eveneens grotere turbocom pressor en een drukgestuurde referentieveld-ontsteking zorgden voor de vermogenstoename tot 320 pk. De nieuwe 91 I Turbo onderscheidde zich echter ook door zijn 'schone' presta ties. De vooruitstrevende uitlaatgasreiniging door middel van een geregelde drieweg-katalysator met metalen monoliet vervulde de zwaarste Amerikaanse emissienormen. Zelfs de emissies uit de 'bypass'-klep werden met behulp van een aparte katalysator gereinigd. De vierde generatie van de 91 I Turbo ging begin 1995 van start. Als basis diende de 3,6-liter motor uit de 91 I Carrera. Maar de prestatiecijfers vertoonden een groot verschil. De nieuwe tur bomotor was namelijk uitgerust met twee turbocompressoren. Nadat bij de technologiedrager Porsche 959 in 1987 voor het eerst een tweede turbo succesvol was toegepast, ging het bitur- bo-tijdperk nu echt van start in de serieproductie. De nieuwe 91 I Turbo onderscheidde zich door een maximum vermogen van 408 pk bij 5.750 tpm. Het maximum koppel bedroeg 540 Nm bij 4.500 tpm. Zijn prestaties waren ronduit sensationeel: de Turbo accelereerde in 4,5 seconden van 0 naar 100 km/h en de topsnelheid bedroeg 290 km/h. De vermogen sontplooiing was opnieuw harmonieuzer geworden, want de beide kleinere turbocompressoren reageerden sneller op vari aties in de uitlaatgassenstroom.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2005 | | pagina 25