Mazda 323 F 1.5i-16V GLX
ION
Voor een
blijvend
mooie huid
SfehOuwer
novo ferm
www.abtechniekgaragedeuren.nl - 015 361 2781
1 JAAR TURBO - PORSCHE
ALS DRIJVENDE KRACHT BIJ
DE ONTWIKKELING
€6.950,-
De Rooij
Autotechniek
AutogordelsEen gezonde gewoonte
O
de klauwen van je auto als het
sneeuwt en baggert in de
fircïÏLPA gen maar echt ook in Nederland.
AUTOBEDRIJF
ZOETERMEER
IN EN VERKOOP NIEUWE EN
GEBRUIKTE AUTO'S
(ALLE MERKEN)
ONDERHOUD EN REPARATIE
n I Koperweg 2, Alphen a/d Ri
I I I IdaMQ DddK Telefoon: (0172)4354 01
Autocenter Telefax (0172)43 05 60
BANDEN VOOR AUTO'S EN
MOTOREN EN ALLES WAT RIJDT
BALANCERENUITLIJNEN
APK-KEURING, REPARATIE EN
ONDERHOUD
WINTERBANDEN EN
SNEEUWKETTINGEN
LICHTMETALEN WIELEN
REMMENSERVICE
DE VOLGENDE WERELDPREMIÈRE: VTG
1997/132.000 km
v.v. L.M. 15 inch velgen,
klepspoiler, ramen elektrisch
bedienbaar, centrale deur
vergrendeling etc.
Vraagprijs
Hart van Holland 23 november 2005
pagina 25
KWALITEIT VOOR EEN REDELIJKE PRIJS!
TEVENS UW ADRES VOOR
ONDERHOUD EN
REPARATIE.
LEENAUTO BESCHIKBAAR.
Citroen Saxo 1.1 i rood 1997 2.950,-
Ford Escort 1.6 5 drs. blauw met. 1996 3.950,-
Mazda 323F rood 1992 1.200,-
Mitsubishi Carisma 1.6i blauw met. 1999 5.950,-
OpelCorsa 1.2 Comfort zilver met. 2001 7.950,-
Opel Vectra 1.6i 16V blauw met. 1996 3.250,-
Opel Vectra Station 1.6116V Pearl blauw met. 1999 7.250.-
Opel Astra Station 1,6i Pearl blauw/zilver 2001 9.950,-
Renault Megane 1.4 E groen 1996 2.950,-
Renault Scenic 1.6 RXE grijs met. 2000 10.950,-
Seat Cordoba Vario 1.6 SXE blauw met. 1999 6.500,-
Volkswagen Golf TDi 5-drs, airco zilver met. 2000 9.950,-
Nationale Auto Pas
De Rooij Autotechniek
Zuidplasstraat 1A
2751 GL Moerkapelle
Telefoon: 079 - 593 6028
klasse koi
B0VAE
Auto s boven 4.500,- minimaal 6 maanden
BOVAG-garantie en afgeleverd met grote beurt
Chevrolet Kolos 1.4 5-drs., airco,
iiaihatsu Cuore Casual 3-deurs
ford Fiësta 1.25 15V automaat 5-deurs, airco
loncia Kappa 2 liter L5.
'sercedes Benz Al 40
Nissan Almera S, 5 deurs
Nissan Micra 75 Tango 1.3 3-drs.
Nissan Sunny 1.4 LX sedan, stuurbekrachtiging
Nissan Serena 2.0 SLX, 7 persoons
Zeugeot 306 break 1.9 Diesel, airco
Peugeot 306 1.4 XR 5-deurs
Peugeot 306 1.8 16V Cabriolet automaat
VW Polo 5-deurs 1.6 Atlanta
Lichtblauw metallic 2004
Donkerblauw metallic 1997
Bordeaux rood met. 1997
Zwart metallic 1999
Groen
Blauw metallic 1998
Donkergroen metallic 1994
Blauw metallic 1995
Bordeaux rood metallic 1993
Donkergroen metallic 2001
Donkergroen metallic 1999
Donkerrood metallic 1998
Bordeaux rood metallic 1995
9.950,-
3.450,-
4.950,-
8.950,-
8.950,-
4.950,-
3.750,-
2.350,-
3.250,-
7.995,-
7.950,-
9.950,-
4.750,-
Ton v.d. Post
de Grutto 22, 2751 CT Moerkapelle
Mobiel 06 23 45 37 75
2' Stationsstraat 223
2718 AB Zoefermeer
Tel.: (079) 362 00 01
Fax: (079) 362 08 30
Flet begrip Turbo' is onlosmakelijk verbonden met het merk
Porsche. In oktober 1974 presenteerde de autofabrikant uit
Stuttgart de eerste in serie geproduceerde sportwagen ter
wereld met een door de uitlaatgassen aangedreven turbo
compressor. Sindsdien verraste elke nieuwe modelgeneratie
van de Porsche 911 Turbo met bijzondere technische
aspecten. Interkoeler, bi-turbo, VarioCam Plus of het
predikaat'schoonste auto ter wereld' markeren mijlpalen bij
de ontwikkeling van de 91 I Turbo. FHet hoogtepunt van de
volgende Turbo-generatie kan worden samengevat met drie
letters: VTG.
Porsche zal als eerste fabrikant ter wereld een turbo-ben
zinemotor met variabele turbinegeometrie (VTG) presenteren.
Deze techniek, die sinds de jaren negentig al wordt toegepast bij
turbodieselmotoren, maakt met name bij lage toerentallen een
aanmerkelijke verbetering van souplesse en acceleratie mogelijk.
Tot nu toe golden echter de in verhouding tot turbodieselmo
toren aanzienlijk hogere uitlaatgas-temperaturen van tot wel
WINTER
BANDEN...
'oternet: www.stehouwerbanden.nl, E-mail: info@stehouwerbanden.
Beneden 7°C wordt rubber van "gewone" banden
harder en verliest veel grip. Rubber van winterhan
den is zachter en rijdt daardoor safer, in de bergen
maar vooral ook in Nederland. Een dubbel stel ban
den gaat 2x zo lang mee. Echte kosten dus gering.
^addinxveen, Bredeweg 18-A
fel. 0180 - 328648
Naaldwijk, Energiestraat 7 Maasdijk, Transportweg 17
Tel. 0174-622071
Tel. 0174 - 540700
Lisse, Meer en Duin 36
Tel. 0252-414388 VG^]
APK
1.000 graden Celsius als onoverkomelijke technische hindernis.
Porsche heeft dat probleem opgelost, waarbij nauw werd
samengewerkt met de turbocompressor-fabrikant Borg Warner
Turbo Systems. Het geheim is de toepassing van zeer temper-
atuurbestendige materialen uit de ruimtevaarttechniek op deze
plaats.
De uitvinding van de door uitlaatgassen aangedreven turbocom
pressor werd precies 100 jaar geleden gedaan. Op 16 november
1905 kreeg de Zwitserse ingenieur Dr. Alfred Büchi van het
Duitse 'Kaiserlichen Patentamt' onder nummer 204630 het
octrooi voor een 'Verbrandingsmotorsysteem, bestaande uit een
compressor (turbinecompressor), een zuigermotor en een
daaraan gekoppelde turbine'.
Eerste 91 I met turbocompressor
In 1974 presenteerde Porsche de eerste 91 I Turbo op de Autos
alon van Parijs. Met een vermogen van 260 pk, een topsnelheid
van meer dan 250 km/h en een acceleratie van 0-100 km/h in
slechts 5,5 seconden onderscheidde deze nieuwe sportwagen
zich door prestatiekarakteristieken die alom achting verdienden.
De opvolger van de oer-Turbo ontwikkelde vanaf 1977 uit een
cilinderinhoud van 3,3 liter een vermogen van 300 pk.
Doorslaggevend voor de vermogenstoename en een absolute
noviteit was de toepassing van een interkoeler.
Schone Turbo
In 1990 introduceerde Porsche een nieuwe 91 I Turbo. Een 50
procent grotere interkoeler, een eveneens grotere turbocom
pressor en een drukgestuurde referentieveld-ontsteking
zorgden voor de vermogenstoename tot 320 pk. De nieuwe 91 I
Turbo onderscheidde zich echter ook door zijn 'schone' presta
ties. De vooruitstrevende uitlaatgasreiniging door middel van
een geregelde drieweg-katalysator met metalen monoliet
vervulde de zwaarste Amerikaanse emissienormen. Zelfs de
emissies uit de 'bypass'-klep werden met behulp van een aparte
katalysator gereinigd.
De vierde generatie van de 91 I Turbo ging begin 1995 van start.
Als basis diende de 3,6-liter motor uit de 91 I Carrera. Maar de
prestatiecijfers vertoonden een groot verschil. De nieuwe tur
bomotor was namelijk uitgerust met twee turbocompressoren.
Nadat bij de technologiedrager Porsche 959 in 1987 voor het
eerst een tweede turbo succesvol was toegepast, ging het bitur-
bo-tijdperk nu echt van start in de serieproductie.
De nieuwe 91 I Turbo onderscheidde zich door een maximum
vermogen van 408 pk bij 5.750 tpm. Het maximum koppel
bedroeg 540 Nm bij 4.500 tpm. Zijn prestaties waren ronduit
sensationeel: de Turbo accelereerde in 4,5 seconden van 0 naar
100 km/h en de topsnelheid bedroeg 290 km/h. De vermogen
sontplooiing was opnieuw harmonieuzer geworden, want de
beide kleinere turbocompressoren reageerden sneller op vari
aties in de uitlaatgassenstroom.