O
P
IQN
AUTOWERELD?
ff l/l/ HlITO LIGT IN [EN DEUK?
De Rooij
k
X'-
E
NIEUWE 2.2 D-4D DIESELMOTOREN
VOOR TOYOTA AVENSIS: 150 PK
EN 177 PK 'D-CAT CLEAN POWER'
nuTOiCHnoti ihnunnnn'
ZIET ER WEL EEN 6RT IN
Z7
A.dIrKRAATS
Ook adverteren in Hart van Hollands
Bel 0180-632289 voor meer informatie
[r-iLiLvi U Jj
Hart van Holland 7 december
DltSELREVOLUTIE: 177 PK VERSIE REDUCEERT ROET ÉN STIKSTOFOXIDE (NOX)
KWALITEIT VOOR EEN REDELIJKE PRIJS!
_X 6
".C
Zoals er garages zijn voor panne, zo zijn er FOCWA
bedrijven voor schadeherstel. Wij zijn zo'n FOCWA-
bedrijf. Met goed opgeleide vakmensen. Speciale
apparatuur. Wij herstellen perfect konform fabrieks-
specificaties. Met originele onderdelen. Allemaal
voor uw veiligheid.
Dus als schadeherstel ook echt herstèl moet zijn,
breng dan uw schade-auto rechtstreeks naar ons,
dan krijgt u ook nog eens 2 jaar garantie.
Bredeweg 96 - Zevenhuizen
Tel. 0180-631666
AUTOBEDRIJF
-rC",
ZOETERMEER
IN EN VERKOOP NIEUWE EN
GEBRUIKTE AUTO'S
(ALLE MERKEN)
ONDERHOUD EN REPARATIE
V
Toyota maakt de Avensis nog aantrekkelijker met twee
compleet nieuwe 2,2 liter dieselmotoren. Beide geheel uit
aluminium opgetrokken motoren leveren vermogens van
150 en 177 pk. De 177 pk 'D-CAT Clean Power' vormt de
start van een dieselrevolutie. Deze 400 Nm sterke diesel is
uitgerust met Toyota's Diesel Clean Advanced Technology
wat de uitstoot van stikstofoxide (NOx) en roetdeeltjes
tegelijkertijd aanzienlijk vermindert. Hierdoor heeft de
motor de laagste gecombineerde uitstoot van NOx en
roetdeeltjes ter wereld. De reductie van stikstofoxide is
noodzaak omdat het onder meer leidt tot de opwarming
van de aarde. Iets dat in de Verenigde Staten en Japan al
ruiterlijk onderkend wordt. De 177 pk versie heeft de
laagste compressieverhouding van alle dieselmotoren ter
wereld, keramische gloeibougies en een injectiesysteem
met piëzo-elektrische verstuivers. Beide 2.2 D-4D motoren
zijn gekoppeld aan een nieuwe zesversnellingsbak. Deze
is extreem compact en draagt bij aan een laag brandstof
verbruik. De nieuwe motoren worden geproduceerd in
Polen, Toyota's achtste Europese productiefaciliteit. De
consumentenprijzen van de Toyota Avensis 2.2 D-4D
mogen gerust scherp genoemd worden. Ze starten voor
de 150 pk en 177 pk D-CAT Clean Power Linea Luna bij
respectievelijk 31.100 en 33.100 euro.
Toyota Avensis aanbod
In Europa is 2004 tot nu toe het beste hele verkoopjaar
voor de Toyota Avensis geweest met ruim 145.000 ver
kochte eenheden. Dat betekent een stijging van maar
"etst 25% vergeleken met het jaar daarvoor. Bovendien
voert de Avensis met benzinemotor zijn segment met
9lans aan. In 2004 zijn in Nederland 5.986 Toyota's Aven
sis op naam gesteld. Dit jaar (tot en met april) is de Toyo-
ta Avensis in Nederland de op twee na bestverkochte
auto in het D-segment. De toevoeging van twee geheel
aieuwe 2.2 D-4D dieselmotoren vergroot het dieselaan
bod in het D-segment. Toyota Avensis klanten hebben nu
keus uit drie moderne D-4D diesels. De bestaande 116 pk
2.0 D-4D, gevolgd door de 150 pk 2.2 D-4D en ten slotte
de 177 pk 2.2 D-4D D-CAT Clean Power.
Uiterst scherpe prijstelling, hoogste
koppel en laagste uitstoot
Met de komst van de 2.2 D-4D versies worden niet alleen
2eer krachtige diesels aan het Avensis-gamma toege
voegd, ze hebben ook nog eens een uiterst scherpe prijs.
Uo 2.2 D-4D 150 pk Sedan Linea Luna begint bij 31.100
eur°. De motor beschikt over een koppel van 310 Nm. De
'77 pk 2.2 D-4D D-CAT Clean Power start met een prijs die
«echts 2.000 euro hoger ligt, kortom 33.100 euro (inclu-
S|ef 600 euro BPM-korting). Daarvoor krijg je met 400 Nm
trekkracht en 177 pk de meest krachtige diesel die in het
V'ercilindersegment te koop is én de dieselauto met de
'eagste gecombineerde uitstoot van roetdeeltjes en NOx.
Er is geen concurrent die op deze punten zo gunstig
scoort. Concurrenten hebben een hogere consumenten
prijs in combinatie met minder vermogen en trekkracht.
De milieuprestaties van de 177 pk versie in verband met
roetdeeltjes en NOx liggen respectievelijk 92% en 56%
onder de EURO IV norm. De absolute waarden voor uit
stoot van roet en NOx bedragen respectievelijk: 0,002 en
0,11 g/km.*) Homologatie testcijfers
Bouw van de motor
In 2001 heeft Toyota het aluminium motorblok van de
Yaris met 1,5 liter motor gebruikt als basis voor de 1.4 D-
4D dieselmotor. Voor de nieuwe 2.2 D-4D motoren heeft
Toyota het aluminium blok van de benzinemotorenfami
lie gebruikt waartoe ook de 2.0 en 2.4 benzinemotoren
van de Toyota Avensis behoren. Als gevolg hiervan zijn de
150 en 177 pk 2.2 D-4D motoren lichter dan vergelijkbare
motoren van de concurrentie, die bestaan uit traditionele
gietijzeren motorblokken. Een van de speerpunten van
de hoge efficiëntie en het lage geluids- en trillingsniveau
van de 2.2 D-4D motoren is hun lage compressieverhou
ding. Met 15,8:1 heeft de 177 pk Clean Power motor 's
werelds laagste compressieverhouding van productiedie
selmotoren. De versie met 150 pk heeft een compressie
verhouding van 16,8:1. Dit is ook nog altijd één van de
laagste waarden. Toyota heeft de 2.2 D-4D Clean Power
met 177 pk voorzien van keramische gloeibougies. Deze
kunnen veel hogere temperaturen aan; 100 °C meer dan
de vorige generatie keramische gloeibougies. Ze zorgen
voor een verminderde uitstoot en een betere koude start.
Injectie- en inductiesystemen
De nieuwe 177 pk 2.2 D-4D Clean Power motor maakt
gebruik van inspuiting met piëzo-elektrische technolo
gie. Piëzo-elektrische injectoren kunnen grotere hoe
veelheden brandstof aan en zijn tot tweemaal zo snel
als elektromagnetische injecteren. Dit komt omdat de
verstuivernaald sneller opent en sluit. Toyota's piëzo-
elektrische systeem produceert de hoogste injectiedruk
van dit type motoren: 1.800 bar. Het technisch hoog
staande common rail injectiesysteem vormt een centra
le factor in het bereiken van het beste vermogen en
koppel in zijn klasse - tezamen met een enorme brand-
stofefficiëntie. Daarbij staat de Avensis ook nog eens
aan de top van zijn segment voor wat betreft de dem
ping van geluid en trillingen.
De motor is voorzien van een elektrisch aangestuurde
turbo met variabele geometrie. Hierdoor kan het motor-
management de vanen preciezer aansturen, wat de effi
ciëntie van de turbo ten goede komt. Vergeleken met de
2.0 D-4D is de inwendige weerstand van de turbo afge
nomen met 30%. Dit komt door de toepassing van een
kleiner aantal vanen, die tevens dunner zijn.
1 TEVENS UW ADRES VOOR
Alfa 147 1.6 TS Distinctive
Mazda 323F
Mitsubishi Carisma 1.6i
Opel Vectra Station 1.6i 16V Pearl
Opel Astra Station 1.6i Pearl
Peugeot 106
Renault Megane 1.4 E
Renault Scenic 1.6 RXE
Seat Cordoba Vario 1.6 SXE
Volkswagen Golf TDi 5-drs, airco
ONDERHOUD EN
REPARATIE.
LEENAUTO BESCHIKBAAR.
zwart
2001
11.950,-
rood
1992
1.200,-
blauw met.
1999
5.950,-
blauw met.
1999
7.250.-
blauw/zilver
2001
9.950,-
grijs
1992
1.400,-
groen
1996
2.950,-
grijs met.
2000
10.950,-
blauw met.
1999
6.500,-
zilver met.
2000
9.950,-
I Nationale Auto Pas
Kilometerteller Certificaat
0 8 7 1 4MB
De Rooij Autotechniek
Zuidplasstraat 1A
2751 GL Moerkapelle
Telefoon: 079 - 593 6028
Auto's boven 4.500,- minimaal 6 maanden
BOVAG-garantie en afgeleverd met grote beurt
klasse
AUTOBEDRIJF
BOVAB
Si
A vakj 5*
1 V
LID VAN DE
NEDERLANDSE VERENIGING
VAN ONDERNEMERS IN HET
CARROSSERIEBEDRIJF
Chevrolet Kalos 1.4 5-drs., airco,
Daihatsu Cuore Casual 3-deurs
Ford Fiësta 1.25 16V automaat 5-deurs, airco
Lancia Kappa 2 liter LS.
Mercedes Benz Al 40
Mercedes Benz automaat, airco, lederen bekleding
Nissan Almera S, 5 dears
Nissan Sunny 1.4 LX sedan, stuurbekrachtiging
Nissan Serena 2.0 SLX, 7 persoons
Peugeot 306 break 1.9 Diesel, airco
Peugeot 306 1.4 XR 5-deurs
Peugeot 306 1.8 16V Cabriolet automaat
VW Polo 5-deurs 1.6 Atlanta
Lichtblauw metallic
Donkerblauw metallic 1997
Bordeaux rood met. 1997
Zwart metallic 1999
Groen 1
Zwart metallic T997
Blauw metallic 1998
Blauw metallic 1995
Bordeaux rood metallic 1993
Donkergroen metallic 2001
Donkergroen metallic 1999
Donkerrood metallic 1998
Bordeaux rood metallic 1995
9.950,-
2.950,-
4.950,-
8.950,-
9.950,-
€10.950,-
4.750,-
2.150,-
3.250,-
7.995,-
7.950,-
9.950,-
4.750,-
Ton v.d. Post
de Grutto 22, 2751 CT Moerkapelle
Mobiel 06 23 45 37 75
2* Stationsstraat 223 Tel.: (079) 362 00 01
2718 AB Zoetermeer Fax: (079) 362 08 30