POLITIEK
COLLEGE WADDINXVEEN WIL FUSEREN TOT GROENE GEMEENTE
CAMERATOEZICHT OP SLUIPVERKEER IN NIEUWE CENTRUM?
Veel meningen over de verkeersvisie op korte termijn
Waddinxveen
Vrachtverkeer
pagina 30
Waddinxveen - Het college van Burge
meester en Wethouders van de gemeente
Waddinxveen legde onlangs haar discus
siedocument over de bestuurlijke toekomst
van Waddinxveen ter bespreking voor aan
de gemeenteraad. Het college geeft in het
discussiedocument aan, naast Boskoop,
te willen fuseren met (een gedeelte van)
Rijnwoude en een gedeelte van Zevenhui-
zen-Moerkapelle, mits aan bepaalde eisen
wordt voldaan. Op 7 februari neemt de ge
meenteraad een besluit.
Om een vrije discussie voor de raad moge
lijk te maken, werd het document onlangs
besloten besproken. Naar aanleiding van
deze discussie werd het document aange
past en woensdag 24 januari behandeld in
de openbare Commissie Bestuur Midde
len.
Het Waddinxveense gemeentebestuur
wil een krachtige, complete en groene
gemeente. Deze gemeente moet in ieder
geval bestaan uit Boskoop, Waddinxveen,
(een gedeelte van) Rijnwoude en een ge
deelte van Zevenhuizen-Moerkapelle. De
karakteristieken van de kernen binnen de
nieuwe gemeente moeten gehandhaafd
blijven. Om opgaven als de Zuidpias en
Geenport Boskoop het hoofd te kunnen
bieden, moet het een gemeente van vol
doende omvang worden en een duurzaam
karakter hebben. Elementen als cultuur en
historie mogen niet worden vergeten.
Inwoners, het bedrijfsleven en verenigin
gen moeten bij het fusieproces betrok
ken worden. Tevens hecht de raad grote
waarde aan de inhoud van het dienstverle
ningsconcept. De nieuwe gemeente moet
een groene identiteit hebben, passend bij
Greenport Boskoop, Greenport Zuidpias
en het Groene Hart. De verbindende ken
merken die de nieuwe gemeente volgens
Waddinxveen sterk maken, zijn naast de
greenporteconomie, het aantal en de di
versiteit van bedrijventerreinen, de duur
zame schaal, de zuidplasopgave en be
grenzing. Deze begrenzing moet bepaald
worden op grond van de inhoud en niet op
grond 'toevallige' planologische grenzen
als spoor, wegen en waterwegen.
Op deze pagina politieke onderwerpen in de samenleving. Deze pagina wordt samengesteld onder redactie en verantwoordelijkheid van medewerkers van het Hart van Holland
Hart van Holland: dé krant voor de Zuidpias 17 januari 2007
Door Paulien de Graaf
Waddinxveen - In februari 2006 werd
door de gemeenteraad een verkeersvisie
aangenomen voor de middellange en lan
ge termijn. De korte termijnoplossing die
door het college was voorgesteld werd
door de raad afgewezen. Door omwonen
den en belanghebbenden werden destijds
veel verschillende zienswijzen ingediend
tijdens de inspraakperiode. Er werd be
sloten om een ander onderzoeksbureau
een second opinion uit te laten voeren en
daarbij ook alle ingebrachte alternatie
ven te laten onderzoeken. In de komende
raadsvergadering zal de verkeersvisie
weer besproken worden. Ook nu hebben
verschillende groepen uit Waddinxveen
andere meningen over de invulling van de
verkeersvisie.
In december werd de uitslag van de second
opinion gepresenteerd. De conclusie was
dat eigenlijk geen van de onderzochte va
rianten het gewenste effect heeft. Het on
derzoeksbureau kwam ook met een eigen
oplossing: een variant waarin de Kerkweg-
Oost en Juliana van Stolberglaan een door
gaande route worden. In de Kanaalstraat
komt een knip. In de Oostpolderwijk en
rondom het nieuwe centrum worden ver-
keerswerende en -remmende maatregelen
genomen om sluipverkeer tegen te gaan.
Het doorgaande verkeer wordt rondge
leid via de Juliana van Stolberglaan, Beet-
hovenlaan, Chopinlaan, Esdoornlaan en
Kerkweg-Oost doorgaande route?
Zuidplaslaan zolang er geen Westelijke
Randweg is gerealiseerd. Verkeer op de
route Kerkweg-Oost - Prins Bernhardlaan
- prinses Beatrixlaan - Kerkweg West blijft
mogelijk. Over de aanleg van de westelijke
Randweg is tot op heden nog geen duide
lijkheid. De provincie heeft hierover nog
geen beslissing genomen en het kan nog
vele jaren duren voordat deze aangelegd
zal worden.
Ook adviseerde het bureau om verkeers
management maatregelen in de vorm van
elektronische borden in te voeren. Deze
borden kunnen de verkeersstroom op de
Henegouwerweg sturen naar de Coene-
coopbrug als de Hefbrug geopend is.
De andere optie die het bureau gaf was de
zogenaamde nul-optie: 'niets doen, de si
tuatie voorlopig laten zoals het is.'
"In de second opinion wordt met geen
woord gerept over vrachtverkeer," zegt
Gert Jongbloed, voorzitter van Industrieel
Contact Waddinxveen (ICW). "Het is voor
de bedrijven erg belangrijk dat zij bereik
baar blijven voor vrachtwagens, maar die
zijn voor een deel ook de oorzaak van de
verkeersproblemen in Waddinxveen. Daar
om hadden wij bij de eerste verkeersvisie al
een aantal zienswijzen ingebracht." Hier
van heeft bureau XTNT alleen de derde
variant beoordeeld. Jongbloed: "De eerste
variant vinden wij nog steeds een goed al
ternatief: Eenrichtingsverkeer op de Oran
jelaan, in ieder geval voor vrachtverkeer
maar liefst voor alle verkeer, en de Kerk
weg-Oost na de Oranjelaan afsluiten voor
vrachtverkeer in beide richtingen. Met een
duidelijke bewegwijzering kan dit goed
uitgevoerd worden." Op deze wijze wordt
het vrachtverkeer gedwongen andere
routes te kiezen als zij niet in Noord moe
ten zijn en vermindert het vrachtverkeer
drastisch op het kruispunt Kanaalstraat -
Kerkweg Oost - Juliana van Stolberglaan.
Uitgaand vrachtverkeer heb je dan over
de hefbrug helemaal niet meer. "Daar
naast moet de bestaande afsluiting voor
vrachtverkeer op de Kanaalstraat opge
heven worden. De vrachtwagens worden
nu gedwongen om de te nauwe rotondes
op de Esdoornlaan, Chopinlaan en Beetho-
venlaan te nemen. Bij het openstellen van
de Kanaalstraat ontstaan er weer twee
Noord-Zuidroutes, waardoor het verkeer
evenwichtiger verdeeld wordt."
Verder is het ICW voorstander van een
stappenplan. "Voer stap voor stap nieuwe
maatregelen in, test het uit en evalueer
telkens of het beoogde resultaat wordt
behaald. De politiek moet daarbij de moed
hebben om maatregelen terug te draaien
als blijkt dat deze niet werken" aldus Jong
bloed.
Wet regulerende heffing
"In alle varianten van de second opinion
wordt in feite het verkeersprobleem ver
plaatst van oost naar west", zegt Peter
Veringmeier namens Wijk en buurtbeheer
Groenswaard. "Door de knip in de Kanaal
straat wordt de verkeersdruk steeds groter
op de Chopinlaan, Noordeinde en Beet-
hovenlaan. In plaats van het probleem te
verschuiven kan de gemeenteraad beter
inzetten op capaciteitsvergroting van de
oostelijke noord-zuidroute." Voorstellen
die de heer Veringmeier daarvoor heeft
zijn bijvoorbeeld vrij liggende fietspaden
aanleggen op de Juliana van Stolberglaan
en op de Kanaaldijk, het verkeer op de
Hefbrug in twee richtingen laten stromen,
fietspaden aan de buitenzijde van de brug
aanbrengen en de op- en afrit vanaf de
Kerkweg verbreden. "Verder kan men het
Passagegebied opnieuw inrichten als het
nieuwe centrum er is, door er bijvoorbeeld
een rotonde aan te leggen op het kruis
punt Kerkweg-Oost - Kanaalstraat - Juli
ana van Stolberglaan." Op lange termijn
wil hij ook geen knip in de Kanaalstraat,
omdat ook dat de verkeersdruk op de wes
telijke noord-zuidroute weer verhoogt en
'je dan als het ware je achterdeur dicht
gooit'.
Om het sluipverkeer in het centrumge
bied tegen te gaan heeft de second opi
nion segmentering voorgesteld. De heer
Veringmeier heeft een ander voorstel: "Er
is een nieuwe wet op komst: de Wet re
gulerende heffing. Deze maakt het moge
lijk om sluipverkeer te weren zonder een
knip in de Kanaalstraat aan te brengen en
werkt met cameratoezicht. Er worden op
twee punten camera's geplaatst, zoals bij
een trajectcontrole wordt gemeten hoe
lang een voertuig over het traject doet.
Indien er een kortere tijd gemeten wordt
dan de vastgestelde tijd, dan heeft men
of te hard gereden of een sluiproute ge
nomen en wordt men vervolgens beboet.
Als men de tweede camera niet passeert,
moest men blijkbaar in het gebied zijn en
behoort het voertuig tot bestemmings
verkeer. Uiteraard moet men vooraf goed
communiceren over het invoeren van dit
systeem en vervolgens goed handhaven."
Prins Bernhardlaan
"Het college heeft wederom een dokter
gevonden, die een patiënt die bijna een
infarct krijgt, probeert te genezen met het
afknijpen van een van de hoofdslagaders!
We waren blij dat de gemeenteraad het
college had teruggestuurd om de korte
termijnmaatregelen nogmaals te onder
zoeken, maar ook bij de second opinion
worden er alleen varianten voorgesteld
waarbij de Kanaalstraat wordt afgeslo
ten en er sluipverkeer zal ontstaan rond
het nieuwe centrum", zegt Ir. E.H. Allaart
namens de Werkgroep Passage Rondom.
"Ook in de variant segmentering van bu
reau XTNT staat letterlijk dat verkeer door
de Prins Bernhardlaan onvermijdelijk is.
Daarnaast moet ook het bouwverkeer
voor het nieuwe centrum door deze straat
en dat betekent dus een zeer grote ver
keersdruk. De bewoners van deze straat
worden over het hoofd gezien!" De buurt
pleit voor een 30 km zone en vrachtwa-
genvrije zone. "Volgens de wethouder is
dat vrij eenvoudig
Rotonde blijft knelpunt tot aanleg
Westelijke Randweg.