POLITIEK COLLEGE WADDINXVEEN WIL FUSEREN TOT GROENE GEMEENTE CAMERATOEZICHT OP SLUIPVERKEER IN NIEUWE CENTRUM? Veel meningen over de verkeersvisie op korte termijn Waddinxveen Vrachtverkeer pagina 30 Waddinxveen - Het college van Burge meester en Wethouders van de gemeente Waddinxveen legde onlangs haar discus siedocument over de bestuurlijke toekomst van Waddinxveen ter bespreking voor aan de gemeenteraad. Het college geeft in het discussiedocument aan, naast Boskoop, te willen fuseren met (een gedeelte van) Rijnwoude en een gedeelte van Zevenhui- zen-Moerkapelle, mits aan bepaalde eisen wordt voldaan. Op 7 februari neemt de ge meenteraad een besluit. Om een vrije discussie voor de raad moge lijk te maken, werd het document onlangs besloten besproken. Naar aanleiding van deze discussie werd het document aange past en woensdag 24 januari behandeld in de openbare Commissie Bestuur Midde len. Het Waddinxveense gemeentebestuur wil een krachtige, complete en groene gemeente. Deze gemeente moet in ieder geval bestaan uit Boskoop, Waddinxveen, (een gedeelte van) Rijnwoude en een ge deelte van Zevenhuizen-Moerkapelle. De karakteristieken van de kernen binnen de nieuwe gemeente moeten gehandhaafd blijven. Om opgaven als de Zuidpias en Geenport Boskoop het hoofd te kunnen bieden, moet het een gemeente van vol doende omvang worden en een duurzaam karakter hebben. Elementen als cultuur en historie mogen niet worden vergeten. Inwoners, het bedrijfsleven en verenigin gen moeten bij het fusieproces betrok ken worden. Tevens hecht de raad grote waarde aan de inhoud van het dienstverle ningsconcept. De nieuwe gemeente moet een groene identiteit hebben, passend bij Greenport Boskoop, Greenport Zuidpias en het Groene Hart. De verbindende ken merken die de nieuwe gemeente volgens Waddinxveen sterk maken, zijn naast de greenporteconomie, het aantal en de di versiteit van bedrijventerreinen, de duur zame schaal, de zuidplasopgave en be grenzing. Deze begrenzing moet bepaald worden op grond van de inhoud en niet op grond 'toevallige' planologische grenzen als spoor, wegen en waterwegen. Op deze pagina politieke onderwerpen in de samenleving. Deze pagina wordt samengesteld onder redactie en verantwoordelijkheid van medewerkers van het Hart van Holland Hart van Holland: dé krant voor de Zuidpias 17 januari 2007 Door Paulien de Graaf Waddinxveen - In februari 2006 werd door de gemeenteraad een verkeersvisie aangenomen voor de middellange en lan ge termijn. De korte termijnoplossing die door het college was voorgesteld werd door de raad afgewezen. Door omwonen den en belanghebbenden werden destijds veel verschillende zienswijzen ingediend tijdens de inspraakperiode. Er werd be sloten om een ander onderzoeksbureau een second opinion uit te laten voeren en daarbij ook alle ingebrachte alternatie ven te laten onderzoeken. In de komende raadsvergadering zal de verkeersvisie weer besproken worden. Ook nu hebben verschillende groepen uit Waddinxveen andere meningen over de invulling van de verkeersvisie. In december werd de uitslag van de second opinion gepresenteerd. De conclusie was dat eigenlijk geen van de onderzochte va rianten het gewenste effect heeft. Het on derzoeksbureau kwam ook met een eigen oplossing: een variant waarin de Kerkweg- Oost en Juliana van Stolberglaan een door gaande route worden. In de Kanaalstraat komt een knip. In de Oostpolderwijk en rondom het nieuwe centrum worden ver- keerswerende en -remmende maatregelen genomen om sluipverkeer tegen te gaan. Het doorgaande verkeer wordt rondge leid via de Juliana van Stolberglaan, Beet- hovenlaan, Chopinlaan, Esdoornlaan en Kerkweg-Oost doorgaande route? Zuidplaslaan zolang er geen Westelijke Randweg is gerealiseerd. Verkeer op de route Kerkweg-Oost - Prins Bernhardlaan - prinses Beatrixlaan - Kerkweg West blijft mogelijk. Over de aanleg van de westelijke Randweg is tot op heden nog geen duide lijkheid. De provincie heeft hierover nog geen beslissing genomen en het kan nog vele jaren duren voordat deze aangelegd zal worden. Ook adviseerde het bureau om verkeers management maatregelen in de vorm van elektronische borden in te voeren. Deze borden kunnen de verkeersstroom op de Henegouwerweg sturen naar de Coene- coopbrug als de Hefbrug geopend is. De andere optie die het bureau gaf was de zogenaamde nul-optie: 'niets doen, de si tuatie voorlopig laten zoals het is.' "In de second opinion wordt met geen woord gerept over vrachtverkeer," zegt Gert Jongbloed, voorzitter van Industrieel Contact Waddinxveen (ICW). "Het is voor de bedrijven erg belangrijk dat zij bereik baar blijven voor vrachtwagens, maar die zijn voor een deel ook de oorzaak van de verkeersproblemen in Waddinxveen. Daar om hadden wij bij de eerste verkeersvisie al een aantal zienswijzen ingebracht." Hier van heeft bureau XTNT alleen de derde variant beoordeeld. Jongbloed: "De eerste variant vinden wij nog steeds een goed al ternatief: Eenrichtingsverkeer op de Oran jelaan, in ieder geval voor vrachtverkeer maar liefst voor alle verkeer, en de Kerk weg-Oost na de Oranjelaan afsluiten voor vrachtverkeer in beide richtingen. Met een duidelijke bewegwijzering kan dit goed uitgevoerd worden." Op deze wijze wordt het vrachtverkeer gedwongen andere routes te kiezen als zij niet in Noord moe ten zijn en vermindert het vrachtverkeer drastisch op het kruispunt Kanaalstraat - Kerkweg Oost - Juliana van Stolberglaan. Uitgaand vrachtverkeer heb je dan over de hefbrug helemaal niet meer. "Daar naast moet de bestaande afsluiting voor vrachtverkeer op de Kanaalstraat opge heven worden. De vrachtwagens worden nu gedwongen om de te nauwe rotondes op de Esdoornlaan, Chopinlaan en Beetho- venlaan te nemen. Bij het openstellen van de Kanaalstraat ontstaan er weer twee Noord-Zuidroutes, waardoor het verkeer evenwichtiger verdeeld wordt." Verder is het ICW voorstander van een stappenplan. "Voer stap voor stap nieuwe maatregelen in, test het uit en evalueer telkens of het beoogde resultaat wordt behaald. De politiek moet daarbij de moed hebben om maatregelen terug te draaien als blijkt dat deze niet werken" aldus Jong bloed. Wet regulerende heffing "In alle varianten van de second opinion wordt in feite het verkeersprobleem ver plaatst van oost naar west", zegt Peter Veringmeier namens Wijk en buurtbeheer Groenswaard. "Door de knip in de Kanaal straat wordt de verkeersdruk steeds groter op de Chopinlaan, Noordeinde en Beet- hovenlaan. In plaats van het probleem te verschuiven kan de gemeenteraad beter inzetten op capaciteitsvergroting van de oostelijke noord-zuidroute." Voorstellen die de heer Veringmeier daarvoor heeft zijn bijvoorbeeld vrij liggende fietspaden aanleggen op de Juliana van Stolberglaan en op de Kanaaldijk, het verkeer op de Hefbrug in twee richtingen laten stromen, fietspaden aan de buitenzijde van de brug aanbrengen en de op- en afrit vanaf de Kerkweg verbreden. "Verder kan men het Passagegebied opnieuw inrichten als het nieuwe centrum er is, door er bijvoorbeeld een rotonde aan te leggen op het kruis punt Kerkweg-Oost - Kanaalstraat - Juli ana van Stolberglaan." Op lange termijn wil hij ook geen knip in de Kanaalstraat, omdat ook dat de verkeersdruk op de wes telijke noord-zuidroute weer verhoogt en 'je dan als het ware je achterdeur dicht gooit'. Om het sluipverkeer in het centrumge bied tegen te gaan heeft de second opi nion segmentering voorgesteld. De heer Veringmeier heeft een ander voorstel: "Er is een nieuwe wet op komst: de Wet re gulerende heffing. Deze maakt het moge lijk om sluipverkeer te weren zonder een knip in de Kanaalstraat aan te brengen en werkt met cameratoezicht. Er worden op twee punten camera's geplaatst, zoals bij een trajectcontrole wordt gemeten hoe lang een voertuig over het traject doet. Indien er een kortere tijd gemeten wordt dan de vastgestelde tijd, dan heeft men of te hard gereden of een sluiproute ge nomen en wordt men vervolgens beboet. Als men de tweede camera niet passeert, moest men blijkbaar in het gebied zijn en behoort het voertuig tot bestemmings verkeer. Uiteraard moet men vooraf goed communiceren over het invoeren van dit systeem en vervolgens goed handhaven." Prins Bernhardlaan "Het college heeft wederom een dokter gevonden, die een patiënt die bijna een infarct krijgt, probeert te genezen met het afknijpen van een van de hoofdslagaders! We waren blij dat de gemeenteraad het college had teruggestuurd om de korte termijnmaatregelen nogmaals te onder zoeken, maar ook bij de second opinion worden er alleen varianten voorgesteld waarbij de Kanaalstraat wordt afgeslo ten en er sluipverkeer zal ontstaan rond het nieuwe centrum", zegt Ir. E.H. Allaart namens de Werkgroep Passage Rondom. "Ook in de variant segmentering van bu reau XTNT staat letterlijk dat verkeer door de Prins Bernhardlaan onvermijdelijk is. Daarnaast moet ook het bouwverkeer voor het nieuwe centrum door deze straat en dat betekent dus een zeer grote ver keersdruk. De bewoners van deze straat worden over het hoofd gezien!" De buurt pleit voor een 30 km zone en vrachtwa- genvrije zone. "Volgens de wethouder is dat vrij eenvoudig Rotonde blijft knelpunt tot aanleg Westelijke Randweg.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2007 | | pagina 30