VERBAZING BIJ COMMISSIE RUIMTELIJKE ORDENING
RENOVATIE BERMWEG MOET PRIORITEIT KRIJGEN
UITSTEL UITBREIDING BLAUWE ZONE EN PARKEREN RAADHUISPLEIN
POLITIEK
Nieuwerkerk
Veranderde visie Rottersam op Ontwikkeling Zuidplaspolder
Ingezonden brief:
POLITIEK
Hart van Holland: dé krant voor de Zuidpias 21 februari 2007
pagina 9
Door Jac Spekman
Nieuwerkerk - Tijdens de presentatie van
het concept Gemeenschappelijke regeling
Regionale Ontwikkeling Zuidpias (ROZ)
gaf de heer P.Hordijk, Projectleider van
de RZG-Zuidplas een presentatie over de
stand van zaken. Hierbij bleek dat vanuit
Rotterdam een nieuw geluid te horen is
met betrekking tot het aantal woningen
dat in de Zuidpias gebouwd zou moeten
worden voor de woningbehoefte van de
Stadsregio Rotterdam. Tot verbazing van
de commissieleden vertelde Hordijk, dat
ervan Rotterdamse zijde gesproken wordt
over de bouw van 3000 woningen, ruim in
het groen, en 2000 dure woningen bij de
dorpskernen. "Bouwen in 'dun groen' en
'duur dorps' is de wens", was zijn opmer
king.
De heer Hordijk gaf een nadere toelich
ting bij het concept, dat de komende tijd
in de verschillende gemeenten aan de
orde komt. In het concept staan onder
meer voorstellen over de kaders voor een
ontwikkelingsstrategie, over infrastruc
tuur en over de organisatie voor de Ont
wikkeling Zuidpias. Gerth Westmaas van
de ChristenUnie/SGP sprak als eerste zijn
verbazing uit over het feit dat Rotterdam
een duidelijke ommezwaai maakt over
de Zuidplasplannen: "We hebben jaren
lang plannen gemaakt voor de bouw van
15.000 tot 30.000 woningen. Nu horen we
een ander verwachtingspatroon plus een
uitloop voor de aanwas van de eigen be
volking in de gemeenten. Praten we nu
nog over hetzelfde plan?"
Harm Lamberts (GBN) memoreerde dat
Rotterdam behoefte had aan goedko
pe woningen in de regio en dat er een
rijksopdracht ligt om in de Zuidpias deze
woningen te bouwen. "Ik maak me naar
aanleiding van de opmerkingen van de
heer Hordijk zorgen over de ROZ en over
de mogelijke samenwerkingsvormen."
Hij vroeg zich ook af hoe de toekomstige
stemverhouding en risicoverdeling over de
diverse gemeenten zal zijn. Daarbij doelde
hij op de verwachte fusie van de drie re
giogemeenten Nieuwerkerk, Moordrecht
en Zevenhuizen-Moerkapelle.
Chris Nebelstein (PvdA), was van mening,
dat Rotterdam afhaakt. Nebelstein vroeg
zich af wat er gebeurt met de afspraak om
30% sociale woningbouw in de Zuidpias te
realiseren als de Zuidplaspolder een luxe
wijk wordt van Rotterdam. Op deze ma
nier hoeft men volgens hem niet door te
gaan met de plannen, want de uitgangs
punten veranderen helemaal.
Rockx (VVD) vroeg welke consequenties
het bijstellen van het aantal woningen
heeft voor de financiering van de plan
nen. Wim Janse (CDA) had zich uitvoerig
verdiept in het concept en had daar de no
dige vragen over.
Vóór de zomer moet bekend worden hoe
veel woningen er gebouwd moeten wor
den. Hij verklaarde dat de discussie over
woningbouw altijd zal blijven. "De maat
schappij verandert en daarmee ook de wo
ningbehoefte", aldus Slagt. In antwoord
op de opmerkingen van Chris Nebelstein
gaf hij aan niet uit te sluiten dat in de aan
gepaste plannen voor de Zuidplaspolder
ook sociale woningbouw komt. Projectlei
der Hordijk gaf de commissieleden tot slot
aan dat de inhoudelijke wijzigingen zullen
worden meegenomen en dat een aantal
zaken worden aangepast. Jan Slagt sprak
ter afronding: "Het nieuws geeft reden
tot nadenken, maar ik vind niet dat we
niks moeten doen. De ontwikkeling van
de Zuidpias staat niet ter discussie."
Noot van de redactie:
Het college van de Stadsregio Rotterdam heeft maandag 12 februari de 'Stadsvi-
sie 2030' gepresenteerd. Hierin zijn een aantal scherpe keuzes geformuleerd op
het gebied van economie en ruimtelijke ontwikkeling. Uit het rapport blijkt dat
Rotterdam stevig wil inzetten op het bouwen van woningen binnen de bestaan
de stad. Bouwen binnen bestaand stedelijk gebied betekent ook dat een gerin
gere aanslag wordt gepleegd op de beschikbare ruimte in de regio, waaronder
de Zuidplaspolder. De consequentie van dit beleid is dat er volgens het rapport
tot 2020 geen woningen nodig zijn om te kunnen voorzien in de Rotterdamse
woningbehoefte. Voor Rotterdam is de realisatie van landelijke woonmilieus in
de Zuidplaspolder van groot belang omdat hiervoor binnen het bestaande stede
lijke gebied geen mogelijkheden zijn.
Nu het steeds meer duidelijk wordt dat de bebouwing tot 2020 van de Zuidplas
polder zich zal beperken tot ruim 1000 a 1500 woningen in "dorpse en lande
lijke woonmilieus" volgens de zojuist verschenen Stadsvisie van Rotterdam, is het
wellicht een idee om het te bebouwen gebied een meer Zevenhuis karakter te
geven. Ervan uitgaande dat de dorpse bebouwing dichtliggend tegen Zevenhui
zen kan geschieden, is het in ieder geval zaak om de nieuwe aansluiting van de
provinciale weg op de A12 tevens als waterkering uit te voeren om zowel deze
nieuwe als ook de huidige bebouwing in Swanla etc extra te beschermen.
Het resterende gebied gelegen grofweg tussen de provinciale weg de spoordijk
den Haag-Gouda en de A20 zou dan als landelijk woonmilieu kunnen worden
ontwikkeld. Dit "Tochterland" zou dan bebouwd kunnen worden met woon
boerderijen, die kwa vormgeving geinspireerd kunnen worden door de boerde
rijen zoals die ooit op onnavolgbare wijze zijn geschilderd door onze plaatsge
noot van Zuylen. In een enkel geval is het zelfs denkbaar een nog bestaande
(heren)boerderij af te breken en weer opnieuw op te bouwen; denk maar eens
aan de boerderij gelegen aan het kruispunt Noordelijke Dwarsweg en Bredeweg.
In een dergelijk plan dat bijvoorbeeld gebruik maakt van de mogelijkheden van
de zogeheten "nieuwe landgoederen" kan een zodanige verkaveling worden
gekozen, dat de het open karakter van zuidelijk deel van de Zuidplaspolder zo
veel mogelijk wordt versterkt respectievelijk wordt bewaard.
ir J.D.Dorrepaal.
Nieuwerkerk aan den IJssel - De leden
van de commissie Ruimtelijke Ordening
vinden het de hoogste tijd dat het onder
houd aan de Bermweg zo snel mogelijk
wordt opgepakt. Tijdens de vergadering
bleek dat er inmiddels stappen zijn on
dernomen en dat onderhoud van de weg
staat gepland voor de zomerperiode.
Inspreker de heer Hoogendoorn lichtte
zijn brief toe waarin de slechte staat van
de Bermweg aan de orde wordt gesteld.
De heer Hoogendoorn stelde aan de hand
van een aantal foto's dat er diepe gaten
liggen in de weg, de kanten verzakt
zijn en dat er, als het geregend heeft,
gigantische plassen staan in de kanten en
op de weg. Dat geeft voor weggebruikers
zeer gevaarlijke situaties. Ook houdt men
zich niet aan de regel, dat de Bermweg in
de spitsuren alleen opengesteld is voor
bestemmingsverkeer. De controle hierop
laat te wensen over, evenals de snelheid
waarmee er over de weg wordt gereden.
Het resultaat van dit alles is dat de gehele
weg en de kanten kapot is gereden
waardoor de weg zeer smal is geworden
en gevaarlijk voor fietsers.
Wethouder Van Loon gaf aan dat
er overleg is geweest met het
Hoogheemraadschap Schieland over het
onderhoud. Dat heeft geresulteerd in een
overeenstemming, waarin aangegeven
is dat het onderhoud van de weg
gepland staat voor de zomerperiode. De
commissieleden vroegen zich af wat de
wethouder onder onderhoud verstaat:
"Is dit een totale renovatie van de weg
of worden hier en daar kleine stukken
opnieuw geasfalteerd", vroeg Wim Janse
(CDA) zich af. De commissie pleit ook
voor een degelijk signaleringssysteem
voor het melden van schade aan wegen.
Er moet vanuit de gemeente structureel
gesignaleerd worden, iets wat wethouder
Van Loon onderschreef. Hij verklaarde
dat een signalering automatisch wordt
doorgegeven aan de desbetreffende
afdeling om actie te ondernemen, maar
dat er opnieuw gekeken zal worden hoe
dit systeem aangepast kan worden.
Door Jac Spekman
Nieuwerkerk aan den IJssel - De leden van
de Raadscommissie Ruimtelijke Ordening
hebben uitstel gevraagd van de invoering
van de uitbreiding van de blauwe zone
rond het winkelcentrum Reigerhof en de
uitbreiding van het parkeren op het Raad
huisplein. Verkeerswethouder Siem van
Loon moet eerst een gesprek voeren met
de omwonenden, waarna het agendapunt
opnieuw in de vergadering van de raads
commissie aan de orde zal komen.
Aan het begin van de behandeling van het
onderwerp sprak één van de bewoners
van het Spechtendaal namens de overige
bewoners over de situatie die ontstaat na
het invoeren van de uitbreiding van de
blauwe zone met het Ravendaal en een
deel van het Valkendaal. De bewoners van
het Spechtendaal worden volgens spreker
nog steeds geconfronteerd met de ge
volgen van het invoeren van de destijds
ingevoerde blauwe zone, te weten een
overvolle parkeerplaats. Dit komt onder
andere doordat bewoners, die wel een
ontheffing hebben, hun auto buiten het
gebied van de blauwe zone parkeren. Of
door bewoners, die binnen deze zone wo
nen maar geen ontheffing aanvragen voor
een tweede auto. Ook werknemers van
het winkelcentrum Reigerhof parkeren
overdag hun auto op het parkeerterrein
aan het Spechtendaal. Grootste bezwaar
tegen de uitbreiding van de zone vinden
de bewoners het feit dat er geen evaluatie
heeft plaatsgevonden met de bewoners,
die destijds ook bij de plannen betrokken
waren. Naar hun mening kunnen zij het
beste na bijna twee jaar aangeven hoe de
situatie in werkelijkheid is. Na een uitvoe
rige discussie tussen de commissieleden en
de wethouder werd besloten om het voor
stel voor de uitbreiding van de blauwe
zone van de agenda te halen. De raads
commissie ging mee met het
verzoek van de bewoners om
het voorgenomen advies aan de gemeen
teraad te heroverwegen en tot een ver
nieuwde evaluatie te komen om zodoende
samen met de inspraak van de bewoners
tot een gezamenlijk besluit te komen. Ge
zien het feit dat ook de uitbreiding van de
parkeermogelijkheden op het Raadhuis
plein in het verlengde van het voorstel van
de uitbreiding van de blauwe zone ligt,
was de commissie van mening, dat ook dit
agendapunt niet in de volgende raadsver
gadering op 27 februari op de agenda kan
komen maar in de eerstvolgende commis
sievergadering aan de orde kan komen.
Op deze pagina politieke onderwerpen in de samenleving. Deze pagina wordt samengesteld onder redactie en verantwoordelijkheid van medewerkers van het Hart van Holland