VERBAZING BIJ COMMISSIE RUIMTELIJKE ORDENING RENOVATIE BERMWEG MOET PRIORITEIT KRIJGEN UITSTEL UITBREIDING BLAUWE ZONE EN PARKEREN RAADHUISPLEIN POLITIEK Nieuwerkerk Veranderde visie Rottersam op Ontwikkeling Zuidplaspolder Ingezonden brief: POLITIEK Hart van Holland: dé krant voor de Zuidpias 21 februari 2007 pagina 9 Door Jac Spekman Nieuwerkerk - Tijdens de presentatie van het concept Gemeenschappelijke regeling Regionale Ontwikkeling Zuidpias (ROZ) gaf de heer P.Hordijk, Projectleider van de RZG-Zuidplas een presentatie over de stand van zaken. Hierbij bleek dat vanuit Rotterdam een nieuw geluid te horen is met betrekking tot het aantal woningen dat in de Zuidpias gebouwd zou moeten worden voor de woningbehoefte van de Stadsregio Rotterdam. Tot verbazing van de commissieleden vertelde Hordijk, dat ervan Rotterdamse zijde gesproken wordt over de bouw van 3000 woningen, ruim in het groen, en 2000 dure woningen bij de dorpskernen. "Bouwen in 'dun groen' en 'duur dorps' is de wens", was zijn opmer king. De heer Hordijk gaf een nadere toelich ting bij het concept, dat de komende tijd in de verschillende gemeenten aan de orde komt. In het concept staan onder meer voorstellen over de kaders voor een ontwikkelingsstrategie, over infrastruc tuur en over de organisatie voor de Ont wikkeling Zuidpias. Gerth Westmaas van de ChristenUnie/SGP sprak als eerste zijn verbazing uit over het feit dat Rotterdam een duidelijke ommezwaai maakt over de Zuidplasplannen: "We hebben jaren lang plannen gemaakt voor de bouw van 15.000 tot 30.000 woningen. Nu horen we een ander verwachtingspatroon plus een uitloop voor de aanwas van de eigen be volking in de gemeenten. Praten we nu nog over hetzelfde plan?" Harm Lamberts (GBN) memoreerde dat Rotterdam behoefte had aan goedko pe woningen in de regio en dat er een rijksopdracht ligt om in de Zuidpias deze woningen te bouwen. "Ik maak me naar aanleiding van de opmerkingen van de heer Hordijk zorgen over de ROZ en over de mogelijke samenwerkingsvormen." Hij vroeg zich ook af hoe de toekomstige stemverhouding en risicoverdeling over de diverse gemeenten zal zijn. Daarbij doelde hij op de verwachte fusie van de drie re giogemeenten Nieuwerkerk, Moordrecht en Zevenhuizen-Moerkapelle. Chris Nebelstein (PvdA), was van mening, dat Rotterdam afhaakt. Nebelstein vroeg zich af wat er gebeurt met de afspraak om 30% sociale woningbouw in de Zuidpias te realiseren als de Zuidplaspolder een luxe wijk wordt van Rotterdam. Op deze ma nier hoeft men volgens hem niet door te gaan met de plannen, want de uitgangs punten veranderen helemaal. Rockx (VVD) vroeg welke consequenties het bijstellen van het aantal woningen heeft voor de financiering van de plan nen. Wim Janse (CDA) had zich uitvoerig verdiept in het concept en had daar de no dige vragen over. Vóór de zomer moet bekend worden hoe veel woningen er gebouwd moeten wor den. Hij verklaarde dat de discussie over woningbouw altijd zal blijven. "De maat schappij verandert en daarmee ook de wo ningbehoefte", aldus Slagt. In antwoord op de opmerkingen van Chris Nebelstein gaf hij aan niet uit te sluiten dat in de aan gepaste plannen voor de Zuidplaspolder ook sociale woningbouw komt. Projectlei der Hordijk gaf de commissieleden tot slot aan dat de inhoudelijke wijzigingen zullen worden meegenomen en dat een aantal zaken worden aangepast. Jan Slagt sprak ter afronding: "Het nieuws geeft reden tot nadenken, maar ik vind niet dat we niks moeten doen. De ontwikkeling van de Zuidpias staat niet ter discussie." Noot van de redactie: Het college van de Stadsregio Rotterdam heeft maandag 12 februari de 'Stadsvi- sie 2030' gepresenteerd. Hierin zijn een aantal scherpe keuzes geformuleerd op het gebied van economie en ruimtelijke ontwikkeling. Uit het rapport blijkt dat Rotterdam stevig wil inzetten op het bouwen van woningen binnen de bestaan de stad. Bouwen binnen bestaand stedelijk gebied betekent ook dat een gerin gere aanslag wordt gepleegd op de beschikbare ruimte in de regio, waaronder de Zuidplaspolder. De consequentie van dit beleid is dat er volgens het rapport tot 2020 geen woningen nodig zijn om te kunnen voorzien in de Rotterdamse woningbehoefte. Voor Rotterdam is de realisatie van landelijke woonmilieus in de Zuidplaspolder van groot belang omdat hiervoor binnen het bestaande stede lijke gebied geen mogelijkheden zijn. Nu het steeds meer duidelijk wordt dat de bebouwing tot 2020 van de Zuidplas polder zich zal beperken tot ruim 1000 a 1500 woningen in "dorpse en lande lijke woonmilieus" volgens de zojuist verschenen Stadsvisie van Rotterdam, is het wellicht een idee om het te bebouwen gebied een meer Zevenhuis karakter te geven. Ervan uitgaande dat de dorpse bebouwing dichtliggend tegen Zevenhui zen kan geschieden, is het in ieder geval zaak om de nieuwe aansluiting van de provinciale weg op de A12 tevens als waterkering uit te voeren om zowel deze nieuwe als ook de huidige bebouwing in Swanla etc extra te beschermen. Het resterende gebied gelegen grofweg tussen de provinciale weg de spoordijk den Haag-Gouda en de A20 zou dan als landelijk woonmilieu kunnen worden ontwikkeld. Dit "Tochterland" zou dan bebouwd kunnen worden met woon boerderijen, die kwa vormgeving geinspireerd kunnen worden door de boerde rijen zoals die ooit op onnavolgbare wijze zijn geschilderd door onze plaatsge noot van Zuylen. In een enkel geval is het zelfs denkbaar een nog bestaande (heren)boerderij af te breken en weer opnieuw op te bouwen; denk maar eens aan de boerderij gelegen aan het kruispunt Noordelijke Dwarsweg en Bredeweg. In een dergelijk plan dat bijvoorbeeld gebruik maakt van de mogelijkheden van de zogeheten "nieuwe landgoederen" kan een zodanige verkaveling worden gekozen, dat de het open karakter van zuidelijk deel van de Zuidplaspolder zo veel mogelijk wordt versterkt respectievelijk wordt bewaard. ir J.D.Dorrepaal. Nieuwerkerk aan den IJssel - De leden van de commissie Ruimtelijke Ordening vinden het de hoogste tijd dat het onder houd aan de Bermweg zo snel mogelijk wordt opgepakt. Tijdens de vergadering bleek dat er inmiddels stappen zijn on dernomen en dat onderhoud van de weg staat gepland voor de zomerperiode. Inspreker de heer Hoogendoorn lichtte zijn brief toe waarin de slechte staat van de Bermweg aan de orde wordt gesteld. De heer Hoogendoorn stelde aan de hand van een aantal foto's dat er diepe gaten liggen in de weg, de kanten verzakt zijn en dat er, als het geregend heeft, gigantische plassen staan in de kanten en op de weg. Dat geeft voor weggebruikers zeer gevaarlijke situaties. Ook houdt men zich niet aan de regel, dat de Bermweg in de spitsuren alleen opengesteld is voor bestemmingsverkeer. De controle hierop laat te wensen over, evenals de snelheid waarmee er over de weg wordt gereden. Het resultaat van dit alles is dat de gehele weg en de kanten kapot is gereden waardoor de weg zeer smal is geworden en gevaarlijk voor fietsers. Wethouder Van Loon gaf aan dat er overleg is geweest met het Hoogheemraadschap Schieland over het onderhoud. Dat heeft geresulteerd in een overeenstemming, waarin aangegeven is dat het onderhoud van de weg gepland staat voor de zomerperiode. De commissieleden vroegen zich af wat de wethouder onder onderhoud verstaat: "Is dit een totale renovatie van de weg of worden hier en daar kleine stukken opnieuw geasfalteerd", vroeg Wim Janse (CDA) zich af. De commissie pleit ook voor een degelijk signaleringssysteem voor het melden van schade aan wegen. Er moet vanuit de gemeente structureel gesignaleerd worden, iets wat wethouder Van Loon onderschreef. Hij verklaarde dat een signalering automatisch wordt doorgegeven aan de desbetreffende afdeling om actie te ondernemen, maar dat er opnieuw gekeken zal worden hoe dit systeem aangepast kan worden. Door Jac Spekman Nieuwerkerk aan den IJssel - De leden van de Raadscommissie Ruimtelijke Ordening hebben uitstel gevraagd van de invoering van de uitbreiding van de blauwe zone rond het winkelcentrum Reigerhof en de uitbreiding van het parkeren op het Raad huisplein. Verkeerswethouder Siem van Loon moet eerst een gesprek voeren met de omwonenden, waarna het agendapunt opnieuw in de vergadering van de raads commissie aan de orde zal komen. Aan het begin van de behandeling van het onderwerp sprak één van de bewoners van het Spechtendaal namens de overige bewoners over de situatie die ontstaat na het invoeren van de uitbreiding van de blauwe zone met het Ravendaal en een deel van het Valkendaal. De bewoners van het Spechtendaal worden volgens spreker nog steeds geconfronteerd met de ge volgen van het invoeren van de destijds ingevoerde blauwe zone, te weten een overvolle parkeerplaats. Dit komt onder andere doordat bewoners, die wel een ontheffing hebben, hun auto buiten het gebied van de blauwe zone parkeren. Of door bewoners, die binnen deze zone wo nen maar geen ontheffing aanvragen voor een tweede auto. Ook werknemers van het winkelcentrum Reigerhof parkeren overdag hun auto op het parkeerterrein aan het Spechtendaal. Grootste bezwaar tegen de uitbreiding van de zone vinden de bewoners het feit dat er geen evaluatie heeft plaatsgevonden met de bewoners, die destijds ook bij de plannen betrokken waren. Naar hun mening kunnen zij het beste na bijna twee jaar aangeven hoe de situatie in werkelijkheid is. Na een uitvoe rige discussie tussen de commissieleden en de wethouder werd besloten om het voor stel voor de uitbreiding van de blauwe zone van de agenda te halen. De raads commissie ging mee met het verzoek van de bewoners om het voorgenomen advies aan de gemeen teraad te heroverwegen en tot een ver nieuwde evaluatie te komen om zodoende samen met de inspraak van de bewoners tot een gezamenlijk besluit te komen. Ge zien het feit dat ook de uitbreiding van de parkeermogelijkheden op het Raadhuis plein in het verlengde van het voorstel van de uitbreiding van de blauwe zone ligt, was de commissie van mening, dat ook dit agendapunt niet in de volgende raadsver gadering op 27 februari op de agenda kan komen maar in de eerstvolgende commis sievergadering aan de orde kan komen. Op deze pagina politieke onderwerpen in de samenleving. Deze pagina wordt samengesteld onder redactie en verantwoordelijkheid van medewerkers van het Hart van Holland

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2007 | | pagina 9