WMO: UW MENING TELT! MEER JEUGDIGEN VROEGER HELPEN DOOR UITBREIDING VAN HET JEUGDZORGAANBOD EN INVESTEREN IN PREVENTIE EN NAZORG AFNAME GLASTUINBOUW ZET DOOR deHaij van der\A4nde advocaten ■Hfli Thuis in de regio. 7UIDPLAS I Wat zijn uw ervaringen met thuiszorg, vervoer Herziening waterpeilbeleid in Zuid-Holland en woningaanpassingen? NIEUW WATERBEHEER; FUNCTIE VOLGT PEIL De Zuid-Hollandse jeugdzorg in 2008 Hart van Holland: dé krant voor de Zuidpias 5 september 2007 pagina 3 Regio - Huishoudelijke verzor ging regelen. Een rolstoel aan vragen. Een traplift inbouwen. Mensen met beperkingen klop pen voor dit soort voorzienin gen bij hun gemeente aan. In het kader van de Wet maatschappe lijke ondersteuning (Wmo) is de gemeente verantwoordelijk voor het verstrekken van ondersteu ning en voorzieningen. Op zo'n manier dat iedereen zoveel mo gelijk zelfstandig kan wonen en deelnemen aan de samenleving. De Wmo is sinds 1 januari 2007 van kracht. Maar de uitwerking van de wet laat nog te wensen over. Er zijn signalen dat de Wmo men sen voor problemen stelt. Vooral als het gaat om huishoudelijke verzorging via de thuiszorg, hogere eigen bijdragen, lange wachttijden en het niet verstrek ken van voorzieningen. Het is belangrijk om de knelpun ten zichtbaar te maken. De lan delijke belangenorganisaties van mensen met een beperking en ouderen hebben een meldpunt in het leven geroepen: www.wmo- meldpunt.nl. Mensen die met de Wmo te maken hebben, kunnen hier hun ervaringen kwijt. De betrokken belangenorganisaties willen zo een beter beeld krijgen van de aard en omvang van de problemen. Zij kunnen de poli tiek beter informeren over wat goed en niet goed loopt in de dagelijkse praktijk en uitvoering van de Wmo. Gemeenten mogen zelf bepalen hoe zij met het verstrekken van ondersteuning en voorzieningen omgaan. Niet in alle gemeenten zijn de ervaringen van Wmo-ge- bruikers dan ook slecht. Het meld punt verzamelt alle signalen over de Wmo. Dus ervaringen waarbij het niet zo soepel loopt als ook ervaringen met gemeenten waar het goed geregeld is. Meld uw ervaringen met de Wmo op www.wmomeldpunt.nl. Uw melding telt mee als de Tweede Kamer in september de Wmo op nieuw behandelt. Mevrouw De Jong heeft als kind polio gehad. Ze heeft daar een forse handicap aan overgehouden. Ze heeft onder andere huishou delijke verzorging nodig en hulp bij de dagelijkse persoonlijke ver zorging: bij het wassen, aan- en uitkleden. Met de komst van de Wmo is er wel wat veranderd voor mevrouw De Jong. De huishoudelijke verzorging die zij kreeg, kon zij houden. Maar wel volgens de normen van de gemeente. Zij kreeg minder uren huishoudelijke verzorging. En ook werd de vertrouwde hulp die zij altijd had via de thuiszorg, is vervangen door een 'goedkope re' alphahulp. Deze hulp is vooral op 'lichtere' huishoudelijke zorg gericht. Mevrouw De Jong is boos. Door de komst van de Wmo is zij nu veel meer afhankelijk geworden van anderen. En dat terwijl de Wmo juist als doel heeft iedereen zo zelfstandig mogelijk aan de samenleving te laten deelnemen. Belangenafweging tussen verschillende functies. Gedeputeerde Staten hebben het beleidskader voor het peilbeheer her zien. In het beleidsstuk staat waar de waterbeheerder rekening mee moet houden bij een besluit over het waterpeil. Daarbij gaat het onder ander om belangenafweging tussen verschillende functies van gebieden in Zuid-Holland zoals; agrarisch-, natuur- en recreatiegebied. De recente beleidsontwikkelingen op het gebied van water, zoals het Nationaal Be stuursakkoord Water en de Europese Kaderrichtlijn Water zijn aanlei ding voor de herziening van het provinciaal beleid. Het college wil een duurzaam wa terbeheer, met als doelstelling: functie volgt peil, om bodemda ling zoveel mogelijk te beperken. Het beleidskader peilbeheer is een actualisatie van het huidige beleid, maar is ook een herpositionering van de rol van de provincie. Met het beleidkader streeft de provincie in de eerste plaats naar beperking van peilafwijkingen en de ontwikkeling van grote robuuste watersystemen. Daarnaast beperkt de provincie zich meer dan voorheen tot de hoofdlij nen. De waterschappen voeren het peilbeleid uit, onder andere door het vaststellen van peilbesluiten. Ook maken zij een belangenafwe ging, binnen het peilbeheer. Om bijvoorbeeld extra bodemdaling in veenweidegebieden tegen te gaan kunnen de waterbeheerders flexi bel omgaan met het peilbeheer. Goedkeuring van peilbesluiten blijft ook na de inwerkingtredening van de nieuwe Waterwet, vermoedelijk in 2009, de rol van de provincie. Op dat moment wordt vastgesteld of die rol voor heel Zuid-Holland geldt of alleen in bepaalde gebie den zoals veenweidegebieden, de boom- en bollenteelt gebieden en natuurgebieden. Regio - De vraag naar jeugdzorg blijft groeien. In de periode 2002- 2006 was de groei gemiddeld 19% per jaar; ook in 2007 houdt de ster ke toename aan. Ramingen laten zien dat het aantal cliënten dit jaar met 30% zou kunnen gaan stijgen en het aantal meldingen van kin dermishandeling met zelfs 44%. Daarom wil de provincie Zuid-Hol land enerzijds dat de capaciteit van de jeugdzorgaanbieders toeneemt zodat meer jeugdigen kunnen wor den geholpen. Anderzijds moet de instroom in de jeugdzorg worden beperkt en de uitstroom vergemak kelijkt. Vroegtijdige ondersteuning en zorg door de gemeentelijke Cen tra voor Jeugd en Gezin moet er voor zorgen dat minder jeugdigen een beroep doen op jeugdzorg. En als de nazorg voor jeugdigen beter wordt, bijvoorbeeld altijd snel een passende woonruimte, kan sneller worden overgeschakeld van resi dentiële naar ambulante zorg. Centra voor Jeugd en Gezin In 2008 starten gemeenten met het oprichten van Centra voor Jeugd en Gezin. De provinciale expertisecen- tra ondersteunen de gemeenten hierbij. Ook op andere manieren speelt de provincie een ondersteu nende rol bij de vormgeving van het preventieve jeugdbeleid door gemeenten. In 2008 is hiervoor 6,8 miljoen beschikbaar. Bureau Jeugdzorg Met Bureau Jeugdzorg Zuid-Holland wordt afgesproken om het maxima le aantal cliënten voor een gezins voogdijmedewerker terug te bren gen naar 15, om de administratieve druk met 10% te verminderen en de doorverwijzing naar de jeugdzorg aanbieders met 10% te versnellen. Bij het Advies- en Meldpunt Kinder mishandeling mag géén wachtlijst ontstaan. Bovendien moet in 2008 een plan worden opgesteld op ba sis waarvan activiteiten die niet tot de kerntaken van Bureau Jeugdzorg behoren, vanaf 2009 worden afge bouwd. In 2008 is voor de bekosti ging van de activiteiten van Bureau Jeugdzorg Zuid-Holland ruim 26 mil joen euro beschikbaar. Jeugdzorgaanbod Met de jeugdzorgaanbieders wordt afgesproken om op korte termijn de capaciteit uit te breiden om de Barbizonlaan 82 2908 ME Capelle a/d IJssel telefoon 010-2204400 fax 010-2204499 groeiende instroom van jeugdigen op te vangen en de wachttijden zo kort mogelijk te houden. Ook worden afspraken gemaakt over een soepelere uitstroom uit zware residentiële behandeling naar am bulante nazorg in de eigen regio. Zuid-Hollandse gemeenten wordt gevraagd een actieve rol te spelen bij het mogelijk maken hiervan, bij voorbeeld door het snel beschikbaar stellen van passende woonruimten voor jongeren. In 2008 is voor de bekostiging van het jeugdzorgaan bod in Zuid-Holland ruim 93 miljoen euro beschikbaar. In Zuid-Holland wordt ook gewerkt aan nieuwe vormen van jeugdzorg als alternatiefvoor de opvang ineen justitiële inrichting. Zo heeft de pro vincie Zuid-Holland in samenspraak met de stadsregio Rotterdam een plan ingediend bij het ministerie voor Jeugd en Gezin voor een nieu we (gesloten) jeugdvoorziening in Zuid-Holland voor 150 jeugdigen met ernstige gedragsproblemen. De te hanteren methodiek - met veel aandacht voor onderwijs - is ont wikkeld door de jeugdzorgaanbie ders Horizon en Harreveld. In deze nieuwe voorziening wordt ook de bestaande capaciteit van de sector Prisma van Jongerenhuis Harreveld ondergebracht. Vervolg De voornemens van Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland op het ter rein van jeugdbeleid en jeugdzorg staan verwoord in het Ontwerp Uitvoeringsprogramma Jeugd 2008 dat door GS is vastgesteld en toe gestuurd aan de betrokken organi saties met het verzoek erop te rea geren. Vóór 1 december 2007 stellen GS het definitieve Uitvoeringspro gramma Jeugd 2008 vast. Achtergrond De provincie Zuid-Holland bestaat voor een vijfde deel uit water. Zuid- Holland is daarmee de meest waterrijke provincie van Nederland. Van wege de grote hoeveelheid water is een goede waterhuishouding nodig. Daarnaast wil de provincie bodemdaling vertragen. Door een integrale en transparante afweging van belangen door de waterbe heerder bij de totstandkoming van een peilbesluit wordt peilbeheer facilitair voor grondgebruikers en wordt bodemdaling, verzilting en versnippering van peilgebieden beperkt. Regio - De glastuinbouwopper- vlakte is verder afgenomen, zo blijkt uit de Monitor Glastuinbouw Zuid-Holland 2007. Het netto op pervlak aan glas in 2006 in Zuid- Holland bedraagt 5428 hectare. Het gaat om een afname van het netto glastuinbouwareaal met 186 hectare (-3%). Het aantal bedrij ven is afgenomen tot 3585, maar de gemiddelde grootte van een bedrijf is toegenomen tot 1,5 hec tare. Met de monitor wil de provincie Zuid-Holland meer inzicht krijgen in de hoeveelheden en de bewe gingen: waar verdwijnt glas, waar wordt nieuw glastuinbouw gere aliseerd en hoeveel. De monitor Glastuinbouw Zuid-Holland is een jaarlijkse rapportage op basis van de cijfers van de landbouwtellin gen van het CBS. Sinds 2001 voert de provincie een 'saldo-nul' beleid voor de ontwik keling van de glastuinbouw, waar door de toename van het areaal in Zuid-Holland begrensd is. In het nieuwe coalitie-accoord 2007-2011 wordt saldo nul expliciet benoemd als ondergrens: bij substantiële daling onder het saldo moet com pensatieruimte worden aange wezen. PS hebben in juni dit jaar een motie aangenomen waarin ge vraagd wordt om een onderzoek naar compensatiemogelijkheden. De uitkomsten daarvan zijn begin 2008 bekend. Het netto glastuinbouwareaal is de hoeveelheid glas exclusief bermen, paden, ketels en schuren, dus al leen de oppervlakte van de teelt. Het netto glas is in Zuid-Holland in de periode 1998-2006 afgenomen met 578 hectare. Ten opzichte van 2001 (het referentiejaar voor 'saldo nul'is de afname 427 hectare. De monitor is te vinden op de website www.zuid-holland.nl/ glastuinbouw. Rechtsonder in het documentenvenster is de monitor en een overzicht met de gegevens netto glas per gemeente te down loaden.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2007 | | pagina 3