WMO: UW MENING TELT!
MEER JEUGDIGEN VROEGER HELPEN DOOR
UITBREIDING VAN HET JEUGDZORGAANBOD
EN INVESTEREN IN PREVENTIE EN NAZORG
AFNAME GLASTUINBOUW
ZET DOOR
deHaij van der\A4nde
advocaten
■Hfli
Thuis in de regio.
7UIDPLAS I
Wat zijn uw ervaringen met thuiszorg, vervoer Herziening waterpeilbeleid in Zuid-Holland
en woningaanpassingen? NIEUW WATERBEHEER; FUNCTIE VOLGT PEIL
De Zuid-Hollandse jeugdzorg in 2008
Hart van Holland: dé krant voor de Zuidpias 5 september 2007
pagina 3
Regio - Huishoudelijke verzor
ging regelen. Een rolstoel aan
vragen. Een traplift inbouwen.
Mensen met beperkingen klop
pen voor dit soort voorzienin
gen bij hun gemeente aan. In het
kader van de Wet maatschappe
lijke ondersteuning (Wmo) is de
gemeente verantwoordelijk voor
het verstrekken van ondersteu
ning en voorzieningen. Op zo'n
manier dat iedereen zoveel mo
gelijk zelfstandig kan wonen en
deelnemen aan de samenleving.
De Wmo is sinds 1 januari 2007
van kracht. Maar de uitwerking
van de wet laat nog te wensen
over.
Er zijn signalen dat de Wmo men
sen voor problemen stelt. Vooral
als het gaat om huishoudelijke
verzorging via de thuiszorg,
hogere eigen bijdragen, lange
wachttijden en het niet verstrek
ken van voorzieningen.
Het is belangrijk om de knelpun
ten zichtbaar te maken. De lan
delijke belangenorganisaties van
mensen met een beperking en
ouderen hebben een meldpunt in
het leven geroepen: www.wmo-
meldpunt.nl. Mensen die met de
Wmo te maken hebben, kunnen
hier hun ervaringen kwijt. De
betrokken belangenorganisaties
willen zo een beter beeld krijgen
van de aard en omvang van de
problemen. Zij kunnen de poli
tiek beter informeren over wat
goed en niet goed loopt in de
dagelijkse praktijk en uitvoering
van de Wmo.
Gemeenten mogen zelf bepalen
hoe zij met het verstrekken van
ondersteuning en voorzieningen
omgaan. Niet in alle gemeenten
zijn de ervaringen van Wmo-ge-
bruikers dan ook slecht. Het meld
punt verzamelt alle signalen over
de Wmo. Dus ervaringen waarbij
het niet zo soepel loopt als ook
ervaringen met gemeenten waar
het goed geregeld is.
Meld uw ervaringen met de Wmo
op www.wmomeldpunt.nl. Uw
melding telt mee als de Tweede
Kamer in september de Wmo op
nieuw behandelt.
Mevrouw De Jong heeft als kind polio gehad. Ze heeft daar een
forse handicap aan overgehouden. Ze heeft onder andere huishou
delijke verzorging nodig en hulp bij de dagelijkse persoonlijke ver
zorging: bij het wassen, aan- en uitkleden.
Met de komst van de Wmo is er wel wat veranderd voor mevrouw
De Jong. De huishoudelijke verzorging die zij kreeg, kon zij houden.
Maar wel volgens de normen van de gemeente. Zij kreeg minder
uren huishoudelijke verzorging. En ook werd de vertrouwde hulp
die zij altijd had via de thuiszorg, is vervangen door een 'goedkope
re' alphahulp. Deze hulp is vooral op 'lichtere' huishoudelijke zorg
gericht. Mevrouw De Jong is boos. Door de komst van de Wmo is zij
nu veel meer afhankelijk geworden van anderen. En dat terwijl de
Wmo juist als doel heeft iedereen zo zelfstandig mogelijk aan de
samenleving te laten deelnemen.
Belangenafweging tussen verschillende functies.
Gedeputeerde Staten hebben het beleidskader voor het peilbeheer her
zien. In het beleidsstuk staat waar de waterbeheerder rekening mee
moet houden bij een besluit over het waterpeil. Daarbij gaat het onder
ander om belangenafweging tussen verschillende functies van gebieden
in Zuid-Holland zoals; agrarisch-, natuur- en recreatiegebied. De recente
beleidsontwikkelingen op het gebied van water, zoals het Nationaal Be
stuursakkoord Water en de Europese Kaderrichtlijn Water zijn aanlei
ding voor de herziening van het provinciaal beleid.
Het college wil een duurzaam wa
terbeheer, met als doelstelling:
functie volgt peil, om bodemda
ling zoveel mogelijk te beperken.
Het beleidskader peilbeheer is een
actualisatie van het huidige beleid,
maar is ook een herpositionering
van de rol van de provincie. Met het
beleidkader streeft de provincie in
de eerste plaats naar beperking van
peilafwijkingen en de ontwikkeling
van grote robuuste watersystemen.
Daarnaast beperkt de provincie zich
meer dan voorheen tot de hoofdlij
nen. De waterschappen voeren het
peilbeleid uit, onder andere door
het vaststellen van peilbesluiten.
Ook maken zij een belangenafwe
ging, binnen het peilbeheer. Om
bijvoorbeeld extra bodemdaling in
veenweidegebieden tegen te gaan
kunnen de waterbeheerders flexi
bel omgaan met het peilbeheer.
Goedkeuring van peilbesluiten blijft
ook na de inwerkingtredening van
de nieuwe Waterwet, vermoedelijk
in 2009, de rol van de provincie.
Op dat moment wordt vastgesteld
of die rol voor heel Zuid-Holland
geldt of alleen in bepaalde gebie
den zoals veenweidegebieden, de
boom- en bollenteelt gebieden en
natuurgebieden.
Regio - De vraag naar jeugdzorg
blijft groeien. In de periode 2002-
2006 was de groei gemiddeld 19%
per jaar; ook in 2007 houdt de ster
ke toename aan. Ramingen laten
zien dat het aantal cliënten dit jaar
met 30% zou kunnen gaan stijgen
en het aantal meldingen van kin
dermishandeling met zelfs 44%.
Daarom wil de provincie Zuid-Hol
land enerzijds dat de capaciteit van
de jeugdzorgaanbieders toeneemt
zodat meer jeugdigen kunnen wor
den geholpen. Anderzijds moet de
instroom in de jeugdzorg worden
beperkt en de uitstroom vergemak
kelijkt. Vroegtijdige ondersteuning
en zorg door de gemeentelijke Cen
tra voor Jeugd en Gezin moet er
voor zorgen dat minder jeugdigen
een beroep doen op jeugdzorg. En
als de nazorg voor jeugdigen beter
wordt, bijvoorbeeld altijd snel een
passende woonruimte, kan sneller
worden overgeschakeld van resi
dentiële naar ambulante zorg.
Centra voor Jeugd en Gezin
In 2008 starten gemeenten met het
oprichten van Centra voor Jeugd en
Gezin. De provinciale expertisecen-
tra ondersteunen de gemeenten
hierbij. Ook op andere manieren
speelt de provincie een ondersteu
nende rol bij de vormgeving van
het preventieve jeugdbeleid door
gemeenten. In 2008 is hiervoor 6,8
miljoen beschikbaar.
Bureau Jeugdzorg
Met Bureau Jeugdzorg Zuid-Holland
wordt afgesproken om het maxima
le aantal cliënten voor een gezins
voogdijmedewerker terug te bren
gen naar 15, om de administratieve
druk met 10% te verminderen en de
doorverwijzing naar de jeugdzorg
aanbieders met 10% te versnellen.
Bij het Advies- en Meldpunt Kinder
mishandeling mag géén wachtlijst
ontstaan. Bovendien moet in 2008
een plan worden opgesteld op ba
sis waarvan activiteiten die niet tot
de kerntaken van Bureau Jeugdzorg
behoren, vanaf 2009 worden afge
bouwd. In 2008 is voor de bekosti
ging van de activiteiten van Bureau
Jeugdzorg Zuid-Holland ruim 26 mil
joen euro beschikbaar.
Jeugdzorgaanbod
Met de jeugdzorgaanbieders wordt
afgesproken om op korte termijn
de capaciteit uit te breiden om de
Barbizonlaan 82 2908 ME Capelle a/d IJssel telefoon 010-2204400 fax 010-2204499
groeiende instroom van jeugdigen
op te vangen en de wachttijden
zo kort mogelijk te houden. Ook
worden afspraken gemaakt over
een soepelere uitstroom uit zware
residentiële behandeling naar am
bulante nazorg in de eigen regio.
Zuid-Hollandse gemeenten wordt
gevraagd een actieve rol te spelen
bij het mogelijk maken hiervan, bij
voorbeeld door het snel beschikbaar
stellen van passende woonruimten
voor jongeren. In 2008 is voor de
bekostiging van het jeugdzorgaan
bod in Zuid-Holland ruim 93 miljoen
euro beschikbaar.
In Zuid-Holland wordt ook gewerkt
aan nieuwe vormen van jeugdzorg
als alternatiefvoor de opvang ineen
justitiële inrichting. Zo heeft de pro
vincie Zuid-Holland in samenspraak
met de stadsregio Rotterdam een
plan ingediend bij het ministerie
voor Jeugd en Gezin voor een nieu
we (gesloten) jeugdvoorziening in
Zuid-Holland voor 150 jeugdigen
met ernstige gedragsproblemen. De
te hanteren methodiek - met veel
aandacht voor onderwijs - is ont
wikkeld door de jeugdzorgaanbie
ders Horizon en Harreveld. In deze
nieuwe voorziening wordt ook de
bestaande capaciteit van de sector
Prisma van Jongerenhuis Harreveld
ondergebracht.
Vervolg
De voornemens van Gedeputeerde
Staten van Zuid-Holland op het ter
rein van jeugdbeleid en jeugdzorg
staan verwoord in het Ontwerp
Uitvoeringsprogramma Jeugd 2008
dat door GS is vastgesteld en toe
gestuurd aan de betrokken organi
saties met het verzoek erop te rea
geren. Vóór 1 december 2007 stellen
GS het definitieve Uitvoeringspro
gramma Jeugd 2008 vast.
Achtergrond
De provincie Zuid-Holland bestaat voor een vijfde deel uit water. Zuid-
Holland is daarmee de meest waterrijke provincie van Nederland. Van
wege de grote hoeveelheid water is een goede waterhuishouding
nodig. Daarnaast wil de provincie bodemdaling vertragen. Door een
integrale en transparante afweging van belangen door de waterbe
heerder bij de totstandkoming van een peilbesluit wordt peilbeheer
facilitair voor grondgebruikers en wordt bodemdaling, verzilting en
versnippering van peilgebieden beperkt.
Regio - De glastuinbouwopper-
vlakte is verder afgenomen, zo
blijkt uit de Monitor Glastuinbouw
Zuid-Holland 2007. Het netto op
pervlak aan glas in 2006 in Zuid-
Holland bedraagt 5428 hectare.
Het gaat om een afname van het
netto glastuinbouwareaal met 186
hectare (-3%). Het aantal bedrij
ven is afgenomen tot 3585, maar
de gemiddelde grootte van een
bedrijf is toegenomen tot 1,5 hec
tare.
Met de monitor wil de provincie
Zuid-Holland meer inzicht krijgen
in de hoeveelheden en de bewe
gingen: waar verdwijnt glas, waar
wordt nieuw glastuinbouw gere
aliseerd en hoeveel. De monitor
Glastuinbouw Zuid-Holland is een
jaarlijkse rapportage op basis van
de cijfers van de landbouwtellin
gen van het CBS.
Sinds 2001 voert de provincie een
'saldo-nul' beleid voor de ontwik
keling van de glastuinbouw, waar
door de toename van het areaal in
Zuid-Holland begrensd is. In het
nieuwe coalitie-accoord 2007-2011
wordt saldo nul expliciet benoemd
als ondergrens: bij substantiële
daling onder het saldo moet com
pensatieruimte worden aange
wezen. PS hebben in juni dit jaar
een motie aangenomen waarin ge
vraagd wordt om een onderzoek
naar compensatiemogelijkheden.
De uitkomsten daarvan zijn begin
2008 bekend.
Het netto glastuinbouwareaal is de
hoeveelheid glas exclusief bermen,
paden, ketels en schuren, dus al
leen de oppervlakte van de teelt.
Het netto glas is in Zuid-Holland in
de periode 1998-2006 afgenomen
met 578 hectare. Ten opzichte van
2001 (het referentiejaar voor 'saldo
nul'is de afname 427 hectare.
De monitor is te vinden op de
website www.zuid-holland.nl/
glastuinbouw. Rechtsonder in het
documentenvenster is de monitor
en een overzicht met de gegevens
netto glas per gemeente te down
loaden.