Ondersteuning dichtbij Komt u ook naar de Zorgmarkt? HULP NODIG BIJ HET HUISHOUDEN? Kwaliteit en keuzevrijheid in zorg blijven bestaan Kwaliteitseisen voor zorg in natura voor inwoners van Nieuwerkerk aan den IJssel en Zevenhuizen-Moerkapelle De gemeenten Nieuwerkerk aan den IJssel en Zevenhuizen-Moerkapelle organiseren een zorgmarkt op: Donderdag 13 december van 9.00 tot 12.00 uur in het raadhuis, Raadhuisplein 1 te Nieuwerkerk aan den IJssel van 13.00 tot 15.30 uur in het gemeentehuis, Dorpsstraat 89 te Zevenhuizen. Op de zorgmarkt kunt u kennismaken met de zorgaanbieders en hun werkwijze. Ook zijn er zorgconsulenten van het Zorgloket aanwezig om u te woord te staan. Mocht u willen overstappen van bijvoorbeeld 'zorg in natura' naar een voucher of een persoongebonden budget, dan bent u ook van harte welkom op de zorgmarkt voor het verkrijgen van nadere informatie. Ook andere belangstellenden zijn van harte welkom. Hart van Holland Dè krant voor de Zuidpias 5 december 2007 pagina 7 Door omstandigheden, zoals ziekte, ouderdom of een handicap, kan het voorkomen dat u niet meer in staat bent om zelf uw huishouden te doen. U kunt bij de gemeente een aanvraag in dienen voor een indicatie Hulp bij het Huishouden (Hbh). Een indicatie is een beoordeling of iemand hulp nodig heeft, welke hulp of voorzieningen er nodig zijn en hoeveel. De gemeente hanteert voor het indiceren (en herindiceren) dezelfde gronden als het Centrum voor Indicatiestelling Zorg (CIZ) onder de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten(AWBZ) deed! Toekennen van hulp bij het huishouden, hoe gaat het in zijn werk? Eerst vraagt u een formulier aan bij de gemeente. Een consulent van de gemeente bepaalt op basis van dit ingevulde formulier of u huishoudelijke hulp kunt krijgen bij uw ondervonden beperkingen. Dit gebeurt via een telefonisch indicatie gesprek. De gemeente houdt rekening met uw persoonsken merken en uw behoeften. Hierbij speelt ook een rol of u vanuit het oogpunt van kosten zelf maatrege len kunt treffen. Soms kan het voorkomen dat de gemeente niet zelf de indicatie kan vaststellen. Dan zal het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) gevraagd worden een advies uit te brengen aan de gemeente. Bijvoorbeeld wanneer u de compen satie niet toegekend krijgt op medische gronden. Wanneer uw aanvraag is toegekend, ontvangt u een beschikking van de gemeente. Welke vormen van hulp bij de huishouding (Hbh) zijn er? Er zijn drie manieren waarop u de hulp bij het huis houden kunt gaan regelen. 1. Hulp 'in natura' U neemt, na ontvangst van de beschikking van de gemeente contact op met de zorgaanbieder van uw keuze. Zij maken een afspraak met u. De af rekening van de kosten verloopt via de gemeente. U heeft daar zelf geen omkijken naar! De zorgaanbieders* voor hulp 'in natura' zijn: Zorgaanbieders INIS Zorgpartners Midden-Holland Particura Vierstroomzorgring Nedzorg 2. Hulp met 'vouchers' Dit betekent dat u vouchers (eigenlijk tegoedbon nen) ontvangt voor de hulp bij de huishouding waar voor u een indicatie heeft. Deze vouchers kunt u inwisselen bij een flink aantal zorgaanbieders. U kunt met deze vouchers eventueel snel wisselen van zorgaanbieder als deze u niet bevalt. Let op, u dient er wel zelf voor te zorgen dat u de vouchers afgeeft aan de zorgaanbieder. De zorgaanbieder krijgt namelijk betaald aan de hand van deze vouchers. De zorgaanbieders* voor hulp met 'vouchers' zijn: Zorgaanbieders INIS Zorgpartners Midden-Holland CCC thuis in Zorg H+B Thuiszorg Thuiszorg Groot-Rijnland RST Zorgverleners Laurens SGZ ZH De Zellingen De Zevenster 3. Persoonsgebonden budget Dit betekent dat u een budget ontvangt op grond van de indicatie die u heeft gekregen. U zorgt dus zelf voor het vinden van een hulp bij het huishou den. U bent van deze hulp de werkgever. Achteraf dient u verantwoording af te leggen over hoe u het ontvangen budget heeft besteed. Zogenaamd "zwart" betalen is niet mogelijk. Bij alle 3 de mogelijkheden zal door het Centraal Administratiekantoor (CAK) bekeken worden welke eigen bijdrage u dient te voldoen. Het gaat om zorgaanbieders voor de gemeenten Nieuwerkerk aan den IJssel en Zevenhuizen-Moerkappelle. Nog even op een rijtje: 1. Naar het gemeentehuis voor een aan vraagformulier of op telefonische aan vraag U kunt dit formulier aanvragen via het zorg- loket in het gemeentehuis of via het tele fonisch spreekuur. 2. Inleveren ingevuld aanvraagformulier met de daarin gevraagde bijlage(n). 3. De gemeente voert een telefonisch indicatiegesprek. 4. Uw aanvraag wordt verwerkt in de beslis- boom van het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ). 5. Een positieve beslissing leidt tot het toekennen van de aanvraag door de gemeente. Bij een negatieve beslissing wordt advies gevraagd aan het CIZ. 6. Bij de beschikking van de gemeente ont vangt u tevens de zorgcatalogus Hulp bij het huishouden. Hierin vindt u een uitgebreid overzicht van zorgaanbieders in de regio. De gemeenten vinden het zeer belangrijk dat de zorgaanbieders kwaliteit leveren. Daarom zijn in de aanbesteding voor de zorg in natura kwa liteitseisen gesteld. Zorgaanbieders waarmee de gemeente contracten heeft afgesloten moe ten aan de volgende kwaliteitseisen voldoen: Een vaste medewerker per gezin aanvrager is uitgangspunt. Er zijn eisen aan opleiding ervaring voor degenen die hulp verstrekken. De eisen zijn afhankelijk van het soort hulp dat wordt geboden. Daarbij is er onderscheid tussen Hbh1 en Hbh2. Wat is het verschil tussen hulp bij huishouden 1 en hulp bij huishouden 2? Hbh 1 betreft het verrichten van lichte en zware huishoudelijke werkzaamheden, wassen, strij ken, boodschappen doen, maaltijd verzorgen en de huishoudelijke spullen in orde houden. Hbh 2 betreft de werkzaamheden zoals genoemd bij hbhl én het feit dat de cliënt zélf niet meer in staat is om het huishouden te organiseren. Dus de hulp bij het huishouden 2 helpt de cliënt veel meer met het geven van instructie, advies en voorlichting gericht op (onderdelen) van het huishouden. De hulp moet binnen een bepaalde termijn beschikbaar zijn: - binnen twee weken na toekenning door de gemeente; - binnen 24 uur bij spoedeisende hulp. Bij ziekte of vakantie van de medewerker moet hulp beschikbaar zijn: - bij Hbh1 binnen een week; - bij Hbh2 direct. Voor cliënten in de gemeenten Nieuwerkerk aan den IJssel en Zevenhuizen-Moerkapelle mag er geen sprake zijn van een werkgever/ werknemer relatie tussen cliënt en de persoon die de hulp bij het huishouden verleent. Inwoners van de gemeenten Nieuwerkerk aan den IJssel en Zevenhuizen-Moerkapelle kunnen vanaf 1 januari 2008 kiezen uit vijf aanbieders voor hulp bij het huishouden in natura. De klant behoudt de vrijheid om een aanbieder te kiezen. De gemeenten hebben eisen gesteld aan de zorgaanbieders om de kwaliteit te waarborgen. Gemeenten zijn sinds de invoering van de Wmo verantwoordelijk voor de levering van de hulp bij het huishouden. Om de kwaliteit van de hulp te waarborgen hebben de gemeenten contracten afgesloten met zorgaanbieders. Dit moest via een Europese aanbestedingsprocedure plaatsvinden. Wat kunt u doen? Wat moet u doen? Op deze pagina leest u welke aanbieders hulp bij het huishouden verzorgen in Nieuwerkerk aan den IJssel en Zevenhuizen-Moerkapelle. Voor u als inwoner kan het zijn dat u momenteel hulp krijgt van een aanbieder, waarmee de gemeente geen contract heeft afgesloten. Dan is het zaak dat u overstapt. Reageer vóór 15 december 2007 Cliënten van Sociale Zaken in Nieuwerkerk aan den IJssel en Zevenhuizen-Moerkapelle ontvan gen vóór 8 december een brief van de gemeente. Daarin wordt hen gevraagd voor welke zorgaan bieder zij kiezen. Inwoners van de gemeenten Nieuwerkerk aan den IJssel en Zevenhuizen-Moerkapelle kunnen vanaf 1 januari 2008 kiezen uit vijf aanbieders voor hulp bij het huishouden in natura. De klant behoudt de vrijheid om een aanbieder te kiezen. De gemeenten hebben eisen gesteld aan de zorgaan bieders om de kwaliteit te waarborgen. Gemeen ten zijn sinds de invoering van de Wmo voortaan verantwoordelijk voor de levering van de hulp bij het huishouden. Om de kwaliteit van de hulp te waarborgen hebben de gemeenten contracten afgesloten met zorgaanbieders. Dit moest via een Europese aanbestedingsprocedure plaatsvin den. Dat kan op twee manieren: 1. bij het Zorgloket; 2. op het antwoordformulier dat de cliënt bij de brief ontvangt. Zie ook voor informatienummers en openings tijden het colofon bij deze themapagina's. www.moordrecht.nl www.nieuwerkerk-ijssel.nl www.zevenhuizen-moerkapelle.nl

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2007 | | pagina 7