ZEVENSTER GELIEFDE PLEK VOOR MAATS
STAGE
u
Hustwordmgond^^^^I
OOK MAAI
0KP7- M
LUKE STAGE VO
THORBECKE COLLEGE
SCHAPPELIJK STAGE WERELDWINKEL
7
Régjio - Maatschappelijke stage door leerlingen van middelbare scholen, leren participeren in een irïgewife
Relde maatschappij. Leerlingen van het Coenecoop College krijgen een aantekening op hun diploma en i3"fr
stage een verplicht onderdeel. In Nieuwerkerk aan den IJssel is de maatschappelijke stage onderdeel van eei
specifiek profiel, dus heeft net een ander karakter. In ieder geval is het voor zowel de leerlingen als de instel
lingen een verwjking: letterlijk kennismaken meTBe maatschappij.
pagina 45
Hart van Holland: dé krant voor de Zuidpias 19 december 2007
Nieuwerkerk aan den IJssel - Ook het Thorbecke College kent de maatschappelijke stage.
De opzet is echter sterk verschillend van de manier waarop het Coenecoop College in
Waddinxveen de leerlingen een maatschappelijke stage laat volgen. Desondanks is het
doel hetzelfde: leerlingen kennis laten maken met een maatschappelijke omgeving.
Door Niels Raas
Waar op het Coenecoop College HAVO
VWO leerlingen uit de bovenbouw een
maatschappelijke stage dienen te volgen,
gebeurt dat op het Thorbecke College al
in de derde klas van het HAVO/VWO. "Niet
alle leerlingen moeten een maatschappe
lijke stage volgen, alleen de leerlingen die
het onderbouwprofiel 'talent' in het eer
ste jaar hebben gekozen. Naast dit profiel
kunnen de leerlingen ook nog kiezen uit de
profielen kunst en cultuur, dans en drama,
sport en los van sport het profiel voetbal,"
aldus Bettie Franks, coördinatrice van de
maatschappelijke stage op het Thorbecke
College. De maatschappelijke stage is een
project van het profiel talent. Het profiel
is bedoeld om leerlingen kennis te geven
van wat nodig is om mee te draaien in de
maatschappij. "Het profiel bestaat uit pro
ject onderwijs waar kinderen kennis en
vaardigheden moeten opdoen. Een ander
project was bijvoorbeeld het ontwerpen
van een tijdschrift, maar leerlingen moe
ten bijvoorbeeld ook leren hoe ze mensen
benaderen in een telefoongesprek of een
interview," aldus Franks.
Een aantal leerlingen volgt de maatschap
pelijke stage op de jenaplanschool 'De
Terp.' Hier wordt duidelijk dat ook de duur
Soms is het best moeilijk om dertig kinderen
van de stage korter is dan de duur van de
stage in Waddinxveen. "De leerlingen
draaien twee donderdagmiddagen en één
vrijdagmiddag mee bij ons. We zijn bena
derd het Thorbecke College. De leerlingen
zijn een prettige aanvulling. Ze helpen bij
voorbeeld mee bij het nakijken en organi
seren spelletjes voor de kinderen," aldus
Kim Molenaar, lerares op De Terp. De jena
planschool werkt volgens het concept van
een gezinsstructuur, waarbij kinderen van
verschillende leeftijden in hetzelfde klas
lokaal zitten. "Oudere kinderen die al wat
meer kennis hebben kunnen de jongere
kinderen helpen. Wij werken met het prin
cipe dat elk kind uniek is en bieden het on
derwijs aan iedere leerling op hun eigen
manier aan. Dat kan heel technisch zijn of
juist heel speels. Ook hier geldt dat kinde
ren die bijvoorbeeld al heel goed zijn in
rekenen, de kinderen kunnen helpen die
nog niet zo ver zijn," aldus Molenaar. De
school richt zich ook op wereldoriëntatie
en levert daarmee een maatschappelijke
bijdrage. Daarbij hoort ook het bijbrengen
van burgerschap aan de leerlingen, maar
ook aan de maatschappelijke stagiaires.
"Ik vind het wel leuk. Ik heb het talentpro
fiel gekozen omdat ik nog niet wist wat ik
later voor werk wilde gaan doen en omdat
ik geen sport- en toneelmens ben. Inmid
dels weet ik dankzij het profiel wel wat ik
later wil wor
den, namelijk
binnenshuis
architect. Dat
is niet echt
iets wat met
de stage te
maken heeft.
Door de stage
ben ik echter
wel geduldi
ger geworden,
want soms is
het best moei
lijk om dertig
kinderen rus
tig te krijgen,"
aldus Cynthia
Kho, leerling
van het Thor
becke College.
rustig te krijgen.
Stefan Kremer achter de balie.
Waddinxveen - In de Wereldwinkel tegenover de supermarkt zijn sinds kort ook scho
lieren actief in het kader van de maatschappelijke stage. De komst van de leerlingen is
voor de Wereldwinkel een welkome aanvulling om jongeren bewust te maken over wat
een Wereldwinkel is en wat zij doet. Bovendien hoopt de wereldwinkel dat er een aantal
jongeren als vrijwilliger blijven werken.
Door Niels Raas
De Wereldwinkel is een organisatie die pro
ducten verkoopt die verkregen zijn door
eerlijke handel. "De organisatie zorgt er
voor dat de producenten een goede prijs
ontvangen. Daarbij zorgen we er ook voor
dat de kinderen naar school kunnen en dat
er gelet wordt op milieu- en arbeidsomstan
digheden," aldus Jac Bost, voorzitter van
de Wereldwinkel in de gemeente. Naast
het feit dat de organisatie de producenten
helpt, heeft de Wereldwinkel tevens de taak
om mensen bewust te maken over het be
lang van het kopen van producten met het
label 'eerlijke handel.' De organisatie draait
voor een groot gedeelte op vrijwilligers,
maar naar verhouding zijn er vrij weinig jon
geren actief. "We hopen dat een aantal van
de mensen die de maatschappelijke stage bij
ons doen zo enthousiast worden, dat ze na
de stage blijven hangen en als vrijwilliger bij
ons willen blijven werken. Er is meer dan al
leen maar spelletjes spelen achter de com
puter en werken voor de eigen portemon
nee," aldus Bost.
De leerlingen draaien mee in de winkel,
waar ze achter de kassa staan, spullen in
pakken, de vakken vullen en cadeautjes in
pakken. "Ik vind het leuk. Het is daarbij ook
nog eens dichtbij huis en niet al te moeilijk
werk. Bovendien is het goed voor een beetje
ervaring," aldus Stefan Kremer, leerling op
het Coenecoop College. Behalve het meer in
contact komen met de mensen krijgt is Ste
fan ook meer te weten gekomen over het
doel van de Wereldwinkel: "Je leert over de
landen waar de producten vandaan komen,
bijvoorbeeld over kunst uit Azië en cacao- 7
producten uit Afrika."
Iedere Wereldwinkel is zelfstandig en lid van
de Vereniging van Wereldwinkels. Zij kopen
in bij een aantal groothandels die de pro
ducten van producenten in de Derde Wereld N
voor een goede prijs hebben opgekocht.
"Het is niet de bedoeling om in één keer een
grote partij goederen op te kopen, maar om
een langdurige duurzame relatie met de
producenten op te bouwen. Af en toe leven
de wereldwinkels wat van de winstmarge in,
maar dat is altijd bedoeld om activiteiten als
campagnes te organiseren," aldus Bost. r
Door Niels Raas
Zevenhuizen - Zorgcentrum 'De
Zevenster' ligt redelijk ver van
het Coenecoop College vandaan
en werd daardoor in eerste in
stantie niet benaderd om mee
te doen aan de maatschappelijke
stage. Toch kwamen er na ver
loop van tijd leerlingen, die vroe
gen of zij bij de Zevenster stage
mochten lopen. De zorginstelling
speelde daar enthousiast op in.
De maatschappelijke stage is een
compleet nieuw concept voor
de Zevenster. Toch toonde de
Zevenster, waar een tekort aan
vrijwilligers heerst, zich bereid
mee te doen aan het project.
"Toen er leerlingen vroegen of
ze bij ons stage mochten lopen
hebben we contact opgenomen
met instellingen waar reeds scho
lieren stage liepen en hebben we
daar ook informatie verzameld.
We kijken nu hoe het loopt, want
misschien is het handig om po
tentiële vrijwilligers enthousiast
te maken," aldus Marina Roos,
praktijkbegeleider voor de stage.
Op een gegeven moment stond
de hal van de Zevenster vol met
leerlingen die stage wilden lo
pen. Op dat moment werd het
voor de Zevenster noodzakelijk
om te selecteren. "We moesten
gaan selecteren, want de Zeven
ster is een instelling die omgaat
met mensen die vaak speciale
aandacht nodig hebben. Daar
is ook de nodige motivatie van
de leerlingen voor nodig," aldus
Roos. "De leerlingen moeten
echt iets met mensen hebben en
niet alleen maar het doel hebben
om de stage te vervullen. Het
mag niet zo zijn dat we ouderen
opschepen met een paar chagri
jnige scholieren," aldus Yvonne
Martinot, medewerkster bij de
Zevenster. De Zevenster steunt
het project omdat het volgens
het zorgcentrum belangrijk is dat
leerlingen weten wat er maat
schappelijk gebied speelt.
Karen Roorda, leerlinge van het
Coenecoop College, vindt het
niet erg om haar maatschap
pelijke stage op de Zevenster te
doen: "Ik was op zoek naar een
plekje en ik hoorde van iemand
anders dat er op de Zevenster
plaats was. Ik vind het niet erg
om hier wat te doen, bovendien
kun je wat voor andere mensen
betekenen." De stage vindt
Karen bijna even leuk als haar
bijbaantje en ze zou het niet erg
vinden om na de stage nog eens
langs te komen. "Ik neem de be
stellingen van de mensen op ti
jdens het zondagmiddagcafé en
kom die dan brengen. Het is leuk
om dan nog even met de mensen
een praatje te maken. Soms vra
gen de mensen wel wie ik ben en
wat ik later wil gaan doen, maar
over het algemeen valt het niet
op dat ik een scholier ben."
Praktijkbegeleidster Marina Roos en medewerkster van de Zevenster
Yvonne Marinot samen met scholiere Karen Roorda.