ZEVENSTER GELIEFDE PLEK VOOR MAATS STAGE u Hustwordmgond^^^^I OOK MAAI 0KP7- M LUKE STAGE VO THORBECKE COLLEGE SCHAPPELIJK STAGE WERELDWINKEL 7 Régjio - Maatschappelijke stage door leerlingen van middelbare scholen, leren participeren in een irïgewife Relde maatschappij. Leerlingen van het Coenecoop College krijgen een aantekening op hun diploma en i3"fr stage een verplicht onderdeel. In Nieuwerkerk aan den IJssel is de maatschappelijke stage onderdeel van eei specifiek profiel, dus heeft net een ander karakter. In ieder geval is het voor zowel de leerlingen als de instel lingen een verwjking: letterlijk kennismaken meTBe maatschappij. pagina 45 Hart van Holland: dé krant voor de Zuidpias 19 december 2007 Nieuwerkerk aan den IJssel - Ook het Thorbecke College kent de maatschappelijke stage. De opzet is echter sterk verschillend van de manier waarop het Coenecoop College in Waddinxveen de leerlingen een maatschappelijke stage laat volgen. Desondanks is het doel hetzelfde: leerlingen kennis laten maken met een maatschappelijke omgeving. Door Niels Raas Waar op het Coenecoop College HAVO VWO leerlingen uit de bovenbouw een maatschappelijke stage dienen te volgen, gebeurt dat op het Thorbecke College al in de derde klas van het HAVO/VWO. "Niet alle leerlingen moeten een maatschappe lijke stage volgen, alleen de leerlingen die het onderbouwprofiel 'talent' in het eer ste jaar hebben gekozen. Naast dit profiel kunnen de leerlingen ook nog kiezen uit de profielen kunst en cultuur, dans en drama, sport en los van sport het profiel voetbal," aldus Bettie Franks, coördinatrice van de maatschappelijke stage op het Thorbecke College. De maatschappelijke stage is een project van het profiel talent. Het profiel is bedoeld om leerlingen kennis te geven van wat nodig is om mee te draaien in de maatschappij. "Het profiel bestaat uit pro ject onderwijs waar kinderen kennis en vaardigheden moeten opdoen. Een ander project was bijvoorbeeld het ontwerpen van een tijdschrift, maar leerlingen moe ten bijvoorbeeld ook leren hoe ze mensen benaderen in een telefoongesprek of een interview," aldus Franks. Een aantal leerlingen volgt de maatschap pelijke stage op de jenaplanschool 'De Terp.' Hier wordt duidelijk dat ook de duur Soms is het best moeilijk om dertig kinderen van de stage korter is dan de duur van de stage in Waddinxveen. "De leerlingen draaien twee donderdagmiddagen en één vrijdagmiddag mee bij ons. We zijn bena derd het Thorbecke College. De leerlingen zijn een prettige aanvulling. Ze helpen bij voorbeeld mee bij het nakijken en organi seren spelletjes voor de kinderen," aldus Kim Molenaar, lerares op De Terp. De jena planschool werkt volgens het concept van een gezinsstructuur, waarbij kinderen van verschillende leeftijden in hetzelfde klas lokaal zitten. "Oudere kinderen die al wat meer kennis hebben kunnen de jongere kinderen helpen. Wij werken met het prin cipe dat elk kind uniek is en bieden het on derwijs aan iedere leerling op hun eigen manier aan. Dat kan heel technisch zijn of juist heel speels. Ook hier geldt dat kinde ren die bijvoorbeeld al heel goed zijn in rekenen, de kinderen kunnen helpen die nog niet zo ver zijn," aldus Molenaar. De school richt zich ook op wereldoriëntatie en levert daarmee een maatschappelijke bijdrage. Daarbij hoort ook het bijbrengen van burgerschap aan de leerlingen, maar ook aan de maatschappelijke stagiaires. "Ik vind het wel leuk. Ik heb het talentpro fiel gekozen omdat ik nog niet wist wat ik later voor werk wilde gaan doen en omdat ik geen sport- en toneelmens ben. Inmid dels weet ik dankzij het profiel wel wat ik later wil wor den, namelijk binnenshuis architect. Dat is niet echt iets wat met de stage te maken heeft. Door de stage ben ik echter wel geduldi ger geworden, want soms is het best moei lijk om dertig kinderen rus tig te krijgen," aldus Cynthia Kho, leerling van het Thor becke College. rustig te krijgen. Stefan Kremer achter de balie. Waddinxveen - In de Wereldwinkel tegenover de supermarkt zijn sinds kort ook scho lieren actief in het kader van de maatschappelijke stage. De komst van de leerlingen is voor de Wereldwinkel een welkome aanvulling om jongeren bewust te maken over wat een Wereldwinkel is en wat zij doet. Bovendien hoopt de wereldwinkel dat er een aantal jongeren als vrijwilliger blijven werken. Door Niels Raas De Wereldwinkel is een organisatie die pro ducten verkoopt die verkregen zijn door eerlijke handel. "De organisatie zorgt er voor dat de producenten een goede prijs ontvangen. Daarbij zorgen we er ook voor dat de kinderen naar school kunnen en dat er gelet wordt op milieu- en arbeidsomstan digheden," aldus Jac Bost, voorzitter van de Wereldwinkel in de gemeente. Naast het feit dat de organisatie de producenten helpt, heeft de Wereldwinkel tevens de taak om mensen bewust te maken over het be lang van het kopen van producten met het label 'eerlijke handel.' De organisatie draait voor een groot gedeelte op vrijwilligers, maar naar verhouding zijn er vrij weinig jon geren actief. "We hopen dat een aantal van de mensen die de maatschappelijke stage bij ons doen zo enthousiast worden, dat ze na de stage blijven hangen en als vrijwilliger bij ons willen blijven werken. Er is meer dan al leen maar spelletjes spelen achter de com puter en werken voor de eigen portemon nee," aldus Bost. De leerlingen draaien mee in de winkel, waar ze achter de kassa staan, spullen in pakken, de vakken vullen en cadeautjes in pakken. "Ik vind het leuk. Het is daarbij ook nog eens dichtbij huis en niet al te moeilijk werk. Bovendien is het goed voor een beetje ervaring," aldus Stefan Kremer, leerling op het Coenecoop College. Behalve het meer in contact komen met de mensen krijgt is Ste fan ook meer te weten gekomen over het doel van de Wereldwinkel: "Je leert over de landen waar de producten vandaan komen, bijvoorbeeld over kunst uit Azië en cacao- 7 producten uit Afrika." Iedere Wereldwinkel is zelfstandig en lid van de Vereniging van Wereldwinkels. Zij kopen in bij een aantal groothandels die de pro ducten van producenten in de Derde Wereld N voor een goede prijs hebben opgekocht. "Het is niet de bedoeling om in één keer een grote partij goederen op te kopen, maar om een langdurige duurzame relatie met de producenten op te bouwen. Af en toe leven de wereldwinkels wat van de winstmarge in, maar dat is altijd bedoeld om activiteiten als campagnes te organiseren," aldus Bost. r Door Niels Raas Zevenhuizen - Zorgcentrum 'De Zevenster' ligt redelijk ver van het Coenecoop College vandaan en werd daardoor in eerste in stantie niet benaderd om mee te doen aan de maatschappelijke stage. Toch kwamen er na ver loop van tijd leerlingen, die vroe gen of zij bij de Zevenster stage mochten lopen. De zorginstelling speelde daar enthousiast op in. De maatschappelijke stage is een compleet nieuw concept voor de Zevenster. Toch toonde de Zevenster, waar een tekort aan vrijwilligers heerst, zich bereid mee te doen aan het project. "Toen er leerlingen vroegen of ze bij ons stage mochten lopen hebben we contact opgenomen met instellingen waar reeds scho lieren stage liepen en hebben we daar ook informatie verzameld. We kijken nu hoe het loopt, want misschien is het handig om po tentiële vrijwilligers enthousiast te maken," aldus Marina Roos, praktijkbegeleider voor de stage. Op een gegeven moment stond de hal van de Zevenster vol met leerlingen die stage wilden lo pen. Op dat moment werd het voor de Zevenster noodzakelijk om te selecteren. "We moesten gaan selecteren, want de Zeven ster is een instelling die omgaat met mensen die vaak speciale aandacht nodig hebben. Daar is ook de nodige motivatie van de leerlingen voor nodig," aldus Roos. "De leerlingen moeten echt iets met mensen hebben en niet alleen maar het doel hebben om de stage te vervullen. Het mag niet zo zijn dat we ouderen opschepen met een paar chagri jnige scholieren," aldus Yvonne Martinot, medewerkster bij de Zevenster. De Zevenster steunt het project omdat het volgens het zorgcentrum belangrijk is dat leerlingen weten wat er maat schappelijk gebied speelt. Karen Roorda, leerlinge van het Coenecoop College, vindt het niet erg om haar maatschap pelijke stage op de Zevenster te doen: "Ik was op zoek naar een plekje en ik hoorde van iemand anders dat er op de Zevenster plaats was. Ik vind het niet erg om hier wat te doen, bovendien kun je wat voor andere mensen betekenen." De stage vindt Karen bijna even leuk als haar bijbaantje en ze zou het niet erg vinden om na de stage nog eens langs te komen. "Ik neem de be stellingen van de mensen op ti jdens het zondagmiddagcafé en kom die dan brengen. Het is leuk om dan nog even met de mensen een praatje te maken. Soms vra gen de mensen wel wie ik ben en wat ik later wil gaan doen, maar over het algemeen valt het niet op dat ik een scholier ben." Praktijkbegeleidster Marina Roos en medewerkster van de Zevenster Yvonne Marinot samen met scholiere Karen Roorda.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2007 | | pagina 45