SCHOONHOVKHE COURANT.
L
WEEKBLAD
ZONDAG 31 JULI
1870.
K0.57.
STERIJ,
)RN,
van Che-
araten,
ijn.
VMR DE KRIMPENER-, ALBLASSER- EN IDPIKERWMRD,
i
ONZE NEUTRALITEIT EN HARE
EERBIEDIGING.
TUUR.
iziek
’O,
taut
lai
1100-
regeering volgt, dik-
Schoonhoven.
borst
den.
verouderde
deze Wetten
(877)
Cent.
op
t-y - r
S. W. N. VAN NOOTEN te Schoonhoven, j
Uitgevein.
PRIJS DER ADVERTENTftN
Van 1 tot 5 regels0,50.
Iedere regel meer0,10.
Groote letters naar plaatsruimte. Inzending franco.
PRIJS DEZER COURANT:
Voor Schoonhoven per drie maanden 0,60.
Franco per post- 0,75.
het welbegre-
'e regelen van
reeds dade-
van de
ven
o o n.
Jonker Idenberg.
E.v. Santen Kolff,
h. Houtzager,
[Zadelstraat.
Stuart.
Kraijenbrink.
en. (866)
ruik aaanw[jzing.
is dan in burgerlijke
'met elkaar in aanra-
E nieuwe betrekkingen
behoeft de jeene natie de diensten
j zeilen de vreemde
ie van het eigen land;
len bevaren; in volle
lagelijks. ‘De handel
ifde maatschappij met
taldienstende straat-
n zich aan elkaar aan,
t hart van het eene
n het andere. Deze
[voerende
t zeer liuuv mu^cn
elke haar door andt
rd worden, die rnacht
Bevoordeelt zulk een
moet de andere het
te beoorlogen. Doch
ng bijte weten wat
stroop)uit 70
itoffen en phos-
>r prof, von L»-
■"*5 autoriteiten
del zeer unbe:
kinkhoest en
en ÏM plaat» van
isch van 3 Ned.
igt in te nemen
irking bij bleek-
e hoofdpijn en
Tbekend als
iddel tegen alle
lechte spiisver-
a 60, f kilo A
ag der wormen
a 6 Cts.
?hilocome, zui-
adelijk het uit-
rten tijd eenen
rooie flacons a
Bij dese Courant behoort een
Bijvoegsel.
tóo. («BS)
Franeker.
auen
er C ƒ0,50.
ka C-0,30.
steeds voorhan-
ohoonhoven.
en lij
lil
hier een gansch andeite
zaken. De volken komen
king; dagelijks worden ei
aangeknoopt en Lvhw»
der andere. In de haven
schepen zoowel binnen alsjl
de rivieren worden door a
zee ontmoeten zij elkaar
omspant de geheele beschfl
een net van diensten en wei
wegen en spoorwegen sluit!
men is des morgeus in hl
land’s avonds in dat vl
feitelijke toestand eischt bijzondere rechtsregelen.
Alles komt voor de oorlogvoerende partijen aan
op haar macht en nu is het zeer licht mogelijk
dat de gewone diensten, welke haar door andere
volken bewezen of gfeweij
vergrooten of verzwakken,
land de eene partij,
recht hebben datzelfde
nu heeft men er ook beL
dat land in geval van oofaug tusschen .zijne na
buren zal doen. De oorlogvoerende mogendhe
den moeten zich kunnen voorbereiden en hebben
dus recht een verklaring te vrageu betreffende
de houding, welke de andere staten voornemens
zijn aan te nemen. Verklaren zij zich neutraal,
dan moet die neutraliteit worden volgehouden,
niet door aan de beide vijanden dezelfde diensten
te bewijzen (immers hoe moeilijk is dan niet
dikwijls de onpartijdigheid te beoordeelen)maar
veeleer door onthouding van alles, wat op de
jnacht dier staten van invloed kan zijn. Hulp
in geval van nood is daardoor niet uitgesloten,
doch daarbij is de strengste, onpartijdigheid de
eerste regelonpartijdigheid zoowel van de re
geering van het neutrale land als van de in
gezetenen. Onze lezers hebben de volkenrechte
lijke plichten der neutralen kunnen lezen in
de bepalingen, welke de regeering in de Staats
courant van 21 Juli geplaatst heeft. Overtreedt
een ingezetene die voorschriften, dan blijft bij
verstoken van de bescherming der regeering en
kan zelfs in sommige gevallen gestraft worden.
Doch wat geeft een neutraliteitsVerklaring
Wij weten dat op de onze thans van Frankrijk
en Duitschland een erkenning en een belofte
van eerbiediging dier neutraliteit is gevolgd. Be
staan er waarborgen dat die belofte zal worden
nagekomen? 'r
Inderdaad bet volkenrecht is een zeer eigen
aardig recht. Het beheerscht de betrekkingen
tusschen van elkaar onafhankelijke staten. Bo
ven die staten is er geen macht, welke tus
schen hen vonnis wijste.n evenmin eene welke
hun wetten voorschrijft. Dit ontbreken van ge
schreven regelen en van rechtstreeksche dwang
middelen, waardoor de heerschappij van het recht
in,alle gevallen wordt verzekerd, geeft aan het
volkenrecht een groot voordeel, waar echter een
gevaar tegenover staat. Het voordeel bestaat
hierin, dat het zich veel vrijer ontwikkelt dan
het recht, hetwelk in de banden van een of an
der wetboek geperst is, dat het steeds in over
eenstemming kan blijven met den vooruitgang
van de denkbeelden omtrent internationaal ver
keer. Het gevaar is echter niet te miskennen,
dat de gedragslijn, die een regeering volgt, dik-
E8PUN, zon-
aogenblikkelijk
verwijdert den
e tanden. Het
oudt al de dee
leach a 90 Cts.
TEMtot be
licht, in groote
Cts. Ortgmrel
maagkwa- jij
1 I
algemeene
ams- zwakte, lil
vermage-
3 fl. 10,66, i||
Cent worden ill
natie Bloem- j'
I. Depóts: te
IUTJZEN. ïl
ïuwland; A.
seleinwinkel,
M. J. POR- lil
[GEN. Go- Hl
(875)|||
aan JO-jjl
tlerdam. jll
Wij willen heden onze beschouwingen betref
fende de preventieve gevangenis, waarover wij
nog eten artikel beloofd hebben, laten rusten. De
bijzondere tijdsomstandigheden vestigen de aan
dacht onzer lezers thans op gansch andere on
derwerpen, en wij mogen dit zoo natuurlijk ver
schijnsel niet voorbijzien.
Niemand zal de paniek terugwenschen, welke
ohgeveer.lt dagen geleden ons vaderland ver
vulde. Zij kwam onverwacht en was vreeselijk.
In de buitenlandsche overzichten onzer dagbla
den waren wel voortdurend beschouwingen gele
verd over de verhouding tusschen Frankrijk en
Pruisen, zoodat niemand een conflict tusschen
deze beide mogendheden tot de onmogelijkheden
rekendedoch met dat al hadden er zich geen dt
ernstige verschijnselen opgedaan en ieder Neder- bt
lander dacht aan niets anders dan aan de bevor
dering der welvaArt van Nederland en zijn be
volking, door de kunsten des vredes. Plotseling
wordt de krijgstrompet gestoken, zelfs de tijdelijke
wegruiming van den steen des aanstoots brengt
haar niet tot zwijgen en gansch Nederland schrikt
opmeenende dat een \verwoede krijg, door twee
machtige naburen gevoerdzijn volksbestaan in
gevaar brengt. De neytraliteits-verklaring, door
ons kabinet onmiddellijk aan de beide oorlogvoe
rende partijen medegedeeld, kon de kalmte niet
teruggeven; men had immers van de regeering
geen andere verklaring verwacht en sommigen
meenden uit de met zooveel spoed genomen mi
litaire maatregelen te moeten afleiden, dat zelfs
ons gouvernement de zaken niet vertrouwde. Toen
echter de minister van buitenlandsche zaken in
de Eerste Kamer de mededeling deeddat beide
oorlogvoerende partijen schriftelijk verklaard had
den onze neutraliteit te erkennen en haar, wan
neer zij oprecht was, te zullen eerbiedigentoen
was de agitatie inderdaad merkbaar getemperd.
De ongerustheid is geblevenieder beseft het on
zekere, der toekomst, maar de zenu jachtige ge
moedsstemming heeft voor kalm overleg plaats
gemaakt, te meer omdat er niemand isdie de
tegenwoordige regeering niet vertrouwt. Het mi
nisterie- heeft inderdaad gehandeld spoedig, op
recht en in den geest der natiezij heeft daardoor
het vertrouwen verdiend en moet door ieder wor
den gesteund. Doch, gelijk wij zeiden, het
vraagteken op den voorhang onzer toekomst is
grooter dan sedert 1860 ooit het geval was.
Neutraliteitsvbrklaring. Waarom is zij
dig? Wat geeft zij?
Inderdaad wij staan hierbij op «den vreemd-
soortigen bodem van het internationaal of vol
kenrecht. Wanneer twee personen een burgerlijk
proces yoeren, verwacht niemand eene verklaring
van hunne verwantendat dezen zich buiten het
geschil houden: waarom geldt bij het verkeer
der volken onderling ook niet die eenvoudige
regel, dat wie geen oorlog voert in vrede leeft,
zonder daarom aan bijzondere verplichtingen ge
bonden te zijn? Omdat de feitelijke toestand
wijls door een willekeurig eigenbelang wordt
aangeceven, dat de eenmaal bij tractaat of bij
een uitdrukkelijke belofte aanvaarde verplichtin
gen voor de politiek van het oogenblik wijken,
dat zelfs de algemeen aangenomen rechtsrege
len worden overtreden en dat al dat Qnrecht
gesteund wordt door een feitelijke macht, die
alle tegenweer der zwakkere rechthebbenden
uitsluit.
Toch is de tegenwoordige toestand der Eu-
ropeesche maatschappij niet zoodanig, dat aan
het eenmaal aangenomen volkenrecht volstrekt
geen waarde zou kunnen worden gehecht.
Integendeel. De openbare meening heeft ook
dat recht voortgestuwd op den weg der be
schaving en in menig tractaat zijn de aange
nomen rechtsregelen erkend. Wij herinneren
hierbij aan het Parijzcr tractaat van 1856, waarbij
de groote mogendheden vrijgevige beslissingen
hebben gepomen omtrent vraagstukken, die eeu
wen lang de strijdpunten van staatslieden en
geleerden waren geweest. Wegens gebrek aan
ruimte kunnen wij dit thans niet nader ont
wikkelen. -
Doch al worden ook bij vredestractaten en
conventies de liberaalste regelen aangenomen,
bestaan er waarborgen genoeg, dat zij zullen
worden nageleefd? Wij zagen het, geen rech
terlijk college, welks vonnissen kunnen worden
ten uitvoer gelegd, kan hier voor de handha
ving dier regelen waken. Soms Worden er wel
eens arbiters benoemd of conferenties bijeenge
roepen, doch dit alles hangt geheel vanden
vrijen wil der staten af. Toch zijn er twee
rechters, wier qaacht niet ongestraft getrotseerd
wordt, de openbare meening en 1
pen eigenbelang. Een staat, die de
net volkenrecht schendt, heeft i
lijk een gewapende tusschenkomst van de an
dere staten te vreezenomdat bij een handhaving
dier regelen allen belang hebben. Bovendien
achter iedere regeering staat het volk, waarbij
de stem der rechtvaardigheid niet zoo licht door
de belangen der politiek overstemd wordt en
dat, bij het zien der willekeur van zijn gou
vernement tegenover het buitenland, zeer geneigd
is te vreezen, dat ook in de binnenlandsche
politiek wel eeus dezelfde rol zou kunnen ge
speeld worden. Bovendien kau diezelfde regee
ring te eenigertijd ook wel eens tegenover een
sterker vijand komen te staanop welken grond
zal zij dan recht eischenwanneer zij het vroe
ger zelf weigerde?
Wij willen dus niet zoo optimistisch zijn
om te meenen dat de verklaring der kabinetten
van Parijs en Berlijn ten aanzien onzer neu
traliteit, die neutraliteit tegen iedere schending
waarborgt. Maar aan den anderen kant gelooven
wij ook dat een schending voor de partijdie het
doen mochtnoodlottige gevolgen zoude na zich
sleepen en dat daarom noch Frankrijk, noch
Noord-Duitschland daartoe zal overgaan. Enge
land zou zich wapenen en de interventie van
Engeland zou de oorlog onberekenbare propor
tion doen aannemeu. Onze eigene strijdkrachten
zouden den schender noodzaken zijn macht tegen
over den oorsproukelijken vijand aanzienlijk te
verzwakken, want bij de Nederlanders is een
strijd voor de eerbiediging hunnef neutraliteit