aatT
Zaterdag 16 Maart.
N°. 3324.
Nieuws- eu Advertentieblad voor Zuid-Holland en Utrecht.
Eerste Blad.
Onderwijs.
IGER,
1912.
OffiCÏBBle KBHfliS£B7MBD.
flEER,
in busjes
f 0,15.
Marinezaken.
MEER Co.,
JEWATER.
en jevrujl.
TWOORD.
kt vragen
i mjj.
lit dragen;
is op zij!"
si Jan,
ad,
ian
t.
ENBOOM,
Ottoland.
IJSSEL,
au'
Werktuigen,
et reparceren
oommacbines en
BINNENLAND
Dit nommer bestaat uit 3 bladen.
I
niet
den
reld,
i;
l
19
geis
dat
S. W. N. VAN NOOTEN te Schoonhoven,
Uitgevers.
Intercomm. Telefoon-nr. 20.
Minister, verklarende^
moeieljjk geval zat, i
verzoek voldoen, tei
van
it en
das i
terwijl
f 1.537,—
met 5’/io pCt. van het aan-
- 600,-
- 5.100,—
- 1.537,-
Gemeente Schoonhoven.
makend
enige LEDER-
iwerk niet alleen
tevens water-
lerL
SCHOOÏÏÏÏOVENSCHE COÜRAHT.
zijn de verinoedeiyke
ijl de vermoedelyke uiig
f 22.954,-
B ink. - 22.954,-
ïljjke uitg.zyn -21.417,—
f 2.400,-
- 3.476,-
- 375,-
- 5.066,-
- 1.200,-
600,--
600,-
z. van P. van
>9. Giisbertus
1 en C. Rietveld.
Klarenbeek, oud
N. W. Oskam,
d. van
ria Cor-
A. van
”*ii G.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van
Schoonhoven maken bekend, dat de aan
giften voor toelating met 1 Mei a.s. tot de
Openbare Lagere School Mo. 1 en de
Bewaarschool riioeten plaats hebben ter
Gemeente-Secretarie vóór 25 April 1012.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
VAN SLOTEN.
De Secretaris,
A. R. VEENSTR A.
- 0,45
- 0,40
- 0,3S
-0,15.
vengenoemde plaat-
•soneu zon dit een jnar-
ren van f 5.347,25, ge-
sr dag, terwjjl dit oene
ar zou geven,
f 21.889,-
965,—
1.200,-
rven
i I. Blauw,
tdres
i gauw.**
OUS Wzn.,
toonhoven.
nier, oud 2 w.
1 j., weduwnaar
srkley, oud 89 j.,
- Ma. Jongeneel,
- Laan, oud 10 m.
£UZE:
Htlfell,
ide prijzen,
te ontbieden.
e provincie Fries-
Leeuwarden aanbesteed
vam a. de Ooster- en
te Franeker, zoomede de
tot de Wierster Ou dein eer
Raming f 20.400. Laagste
heeren J. Kraayeveld en
Noordenne te Sliedrecht voor
b. de Lepuwarder-Sneekertrek-
iing f21.910. Laagste inschrijver:
r. S. Krikke te Oudeberke voor
te ontbieden.
Werktuigen en
sn Scheepsbouw,
Steenfabrieken
I STAND.
29 Febr.
van B. van der
burg. Annigje,
sn A. Kok.
Hoemendaal, oud
26 j.
aaf, oud 3 w.
1 Febr.—1 Maart-
ran W.Sujjkeren
Pieter, z. van P.
de draagwijdte van het geschut minstens
even groot moest zyn.
Welnu, de^ Minister liet gauw het plan
opmaken voor zjjn eerste schip. Het zou
7500 ton waterverplaatsing hebben (een
derde ongeveer van de vreemde slagschepen),
en een proeftochtssnelheid van 16 mylen.
Het ontwerp ging naar den Raad van
Defensie en vond daar sterk yerzet. De
16-myls vaart werd sterk afgekeurd„houden
wy daaraan vast, dan zullen eventuoele
tegenstanders in de toekomst met ons
eskader spelen als de kat met de muis”,
heette het in het rapport.
Verder overleg met den Raad van Defensie
heeft tot wijzigingen in het plan geleid,
zoodat thans wordt voorgesteld een schip
van 7600 ton met een 18-myls vaart.
Ais wjj nu zoo'n slagschip, afgewerkt en
uitgerust, op de Lek zagen liggen, zou het
nogal indruk maken. Maar naast een dread
nought doet het niets. En dan, als die twee
met vijandige bedoelingen elkander naderen,
kan de reus zjjn projectielen reeds tegen
den dwerg slingeren, vóór deze in staat is
met zijn geschut den machtigen bestrijder
te bereiken, en het eenig practische, dat
hjj eigenlyk zou kunnen doen om niet in
minder dan geen tijd naar omlaag gezonden
te worden, is „beenen maken". Maar ook
daartoe is de kleinere niet in staat; de ander
loopt harder en zou hem dus weldra te
pakken krygen.
Nu kan men wel zeggen dat vroeger, toen
wy bezig waren het meesterschap ter zee
te veroveren, onze schepen ook notedoppen
waren in vergelijking by v. met de Spaansche
galjoenen, die toch in den zeeslag by Gibraltar
overwonnen werden. Aan zulke verge
lijkingen heeft men*niets, Me heden-
daagsche oorlogskunst zoowel te land als
ter zee laat ze niet toe. Thans is de macht
van het massieve de heerschende.
De sterk in aantal en in overredings
kracht toenemende voorstanders van hetgeen
kortheidshalve een torpedovloot wordt ge-
heeten, hechten aan een zoo groot mogelyk
aantal kleine vaartuigen, die ook wel aan
vallend te werk kunnen gaan om aan vjjan-
delyke zeemonsters schade toe te brengeq,
en welker lichtere en snellere verplaats
baarheid het mogelyk maakt, ieder be’dreigd
punt spoedig Ie bereiken. Misschien zullen
de kósten, aan de richtige uitvoering van
het stelsel verbonden, niet zoo ver beneden
die van het andere blyven, maar dan
wordt toch, door de offers, zoowel hier als
in Indiö gebracht, de integriteit van ons
koloniaal bezit gewaarborgd in die mate
als van onze financiëele draagkracht te
vorderen is, terwyl, wordt straks bet
Schoonhoven retourprjjs
Willige-Langerak retourpr^s
Tieohoven
Jaarsveld
Ameide
Lopik
Leksmond
Lopikerkapel
Vianen
IJselstein
Vreeswijk
Jutfaas
By een vervoer uit bovenj
sen van 1-3 perr-
lyksche inkomst geve
rêkend tegen 1 rit per
totale inkomst per jaai
by 4 ritten per dag van:
4 X f 5347,25 f
bagagevervoer f 1,— per dag -
reclame in en op de wagens -
en de vermoedelyke winst
wat geljjk staat met 5l/io pCI
deeienkapitaal.
Voorloopig aangenomen tarief voor per
sonenvervoer van onderstaande plaatsen
van Utrecht naar:
meerd r
derdag 14 Maart
ambtsjubileum te
dag te herdenken, wai
als oefenaar te Sch<
aanving,
afgelegd
meerde
Deze Coulant wordt des JFomsdo»»- en des Zaterdags
morgens uitgegeven. Prijs: voor Schoonhoven per drie maanden
f 0,75. Franco per post door het geheele rijk f 0,90. Men kan ziel,
abonneeren bij alle Boekhandelaren, Agenten en Brievengaarders.
„Een schip dat niet vechten en
vluchten kan”, zpo noemde de „Nieuwe
Courant” den veelbesproken oorlogsbodem,
waarmede Minister Wentholt de herin
nering aan zjjn bewind wil doen voort
leven, lange jaren nadat hij zelf, in gouver-
nementeelen zin gesproken, een historische
figuur zal zyn 'geworden. En het is niet
alleen dat: bet schip in quaeslie krijgt,
als het is ter wereld gekomen, later nog
drie broertjes van gelyke kracht, om zoo
met elkander, vele jaren na dezen, de
duchtige kern te vormen van het eskader in
Nederlandsch-Indië, bestemd om van iederen
eventueelen buitenlandschen vy'and, hoe
ontzaglyk zyn maritieme aanvalsmiddelen
ook zyn mogen, elke gedachte aan ver
overing ook van het kleinste stukje van
ons koloniaal bezit verre verwijderd ie
houden. Bovendien wordt, om het viertal
volledig te houden, een reserve-pantser-
schip in Nederland aangewezen, dat er nu
reeds is; ofschoon het nog een beetje
langzamer loopt kan het, indien gezegde
vyand een aanval mocht aandurven, gauw
genoeg in Indië zyn om hem eventjes by
te lichten.
Dat schip, No. 1 van het viertal, wordt,
indien de Staten-Generaal het toestaan, niet
binnen één jaar afgebouwd; van de
kosten, 7 millioen gulden, die ver-
moedelyk wel tot 9 of 10 zullen uitdjjen, want
zulke ramingen vallen aityd tegen,
werd op de Marinebegrooting voor 1912
slechts f 176,529 uitgetrokken. Maar met
de aanneming van dat artikel zou ook het
beginsel zjjn aanvaard en daarmede het
'beele stelsel voor een lange reeks van
jaren zyn vastgelegd.
En nu zyn zelden stelsels zoo scherp
bestreden geworden als dit. In de af
deel in gen der Tweede Kamer by het
onderzoek der Begrooting, in de pers waar
deskundigen van hoogen rang er tegen
zyn opgekomen, in allerlei Marinekringen
werden stevige argumenten aangevoërd
ter bestrjjding van de ministeriëeie plannen.
Het was te voorzien, dat bij de openbare
behandeling de bestrijding krachtig zou zijn.
Mes weet wat gebeurd is. ’t Was inden
avond van den 22en December, den laatsten
dag vóór de vacantie der Kamerleden; de
tyd tot rustige discussie ontbrak, de
stemming was lumoerig. Het stond te
vreezen dat onder die omstandigheden ook
niet weinige leden der rechterzijde den
post zouden hebben afgestemd, en dan ging
Minister Wentholt met zyn denkbeeldig
schip den heldendood tegemoetToen
kwam Dr. Kuyper voor den dag met de
motie, onder de vrienden en vermoedelyk
niet zonder froorafgaand overleg met de
Regeering klflrgemaakt, waarin tot den
Minister het Ar zoek werd gericht, art. 15
zjjner begrq^qg met het 'bovengenoemd
bedrag te verminderen. In -de toelichting
zei spr., dat een ernstige beslissing over
deze zaak zeker drie dagen zóu eischen.
Nu kon wel de verdere behandeling van de
begrooting worden verdaagd, zooals hy
eerst van plan was geweest voor te stellen,
maar daaraan was het gevaar verbonden,
dat het een precedent kon worden om ook
in latere jaren de behandeling der begrooting
over Nieuwjaar heen te laten loopen. ’tWas
daarom beter den Minister een afzonderlijk
debat te vragen, dan kon na r|jpe beraad
slaging een besluit worden genomen. De
u:„.„4.._ „„.ui-jn een
/•Dr. Knypefs
iy vertrouw-
AutobiiM-dienHt van Utrecht naar
Schoenhoven en terug.
De commissie van voorbereiding
eenen autobus-dienst tusschen Utrecht
Schoonhoven vice-versa heeft een circulaire
doen verspreiden, waarin onder meer staat
vermeld
Een snellere verbinding met het centrum
van het land en tusschen gemeenten onder
ling is tegenwoordig een eisch des [yds.
Waar men ook rondwaart, overal ziet men
het verschijnsel, dat afgelegen gemeenten
door snellere en betere middelen van ver
voer van gedaante verwisselen. Kleine ge
meenten, die eertijds een kwynond bestaan
leden, zyn door spoor-, tram- of autobus
diensten bloeiende marktplaatsen geworden.
De behoefte aan een snellere gemeenschap,
de, dat de Kamer dadeljjk na het
winterreces de zaak zou behandelen. Voor
een langer uitstel zou de Min. geen ver
antwoordelijkheid kunnen drhgen.
Zoo komt „het schip" weldra weer in
debat, hetgeen ons aanleiding geeft er een
woord van te zeggen.
Onder degenen die voor de verdediging
van Indió tegen aanvallen van buiten en
voor de handhaving der neutraliteit binnen
het land- en zeegebied onzer koloniën de
verantwoordelijkheid mede hebben te dragen,
doen zich twee richtingen voor. De eene
streeft naar het bezit van een pantser- of
artillerievloot, uit slagschepen bestaande,
die desgevorderd den aanvaller buitengaats
het boofyl kan bieden. De andere stelt zich
meer op £et defensief standpunt, en wil
onze weerkracht vastgelegd zien in torpedo-
kruisérs, torpedobootjagers en eenige onder-
zeebooten. In die richting ging ook het advies
van de Marine-Slaatscommissie van 1906.
Dat advies is echter niet gevolgd. De
Min. plaatste zich aan de zjjde van den
Gouverneur-generaal van N.-Indië, wiens
raadgevers van oordeel waren dat „het
Nederlandsch eskader in Ned.-Indió moet
zijn een zoogenaamde artillerievloot, dat wil
zeggen een eskader, samengesteld uit krach
tige artilierie-schepen en torpedo-materieel”.
Over flat „krachtig” valt wel iets te
zeggen. De maritiemó mogendheden, met
wie wjj het in onze Oost te eeniger tyd te
kwaad zouden kunnen krygen, bouwen
dreadnoughts. Dat zyn sebeepkens van maar
zoo eventjes een 25.000 ton waterverplaatsing,
22 mylen loopende, en met kanonnen van
het zwaarste kaliber bewapend. Om dus
tegen één van haar opgewassen te zyn,
dat wil in dit geval zeggen, om de macht
te bezitten tot zooveel tegenstand dat zij
verplicht zou zyn daartoe een zeer belang
rijk deel van baar aanvalsmiddelen aan te
wenden om een overwinning harerzijds
mogelyk te maken, zouden wij in het bezit
moeten zyn van schepen van ongeveer
dezelfde capaciteit. Kwamen zy misschien
iets niet al te veell in inhoud ten
achter, dan zouden zij zulks moeten ver
goeden door snelheid van beweging, terwyl
oud 26 j. (won.
ms, oud 21 i.
üerk, oud 93
M Febr.,4
z. van M. de Roos
ia Johanna,
is. Marii
r en A. A
hannqs, z. van G.
rger Oskam, oud
73 j., echtgenoot
Baas, oud 28 j.,
ird. A. Boere,
de Korte.
Van 1-29 Febr.
van U. v. d. Graaf
- Cobnelis Jacob,
W. van Buren.
i Stroete en N.
van G. G. van
osina Gradina, d.
P. Gouwens. -
VVynen en A. C.
Kryna, d. van J.
oud 24 j. en T.
- A. Visser, oud
oud 20 j. H.
van Dam, oud 20 j.
larden, oud 74 j.,
f. P. Rietveld, oud
gegeven kind van
ooij.
in 1 Febr.-l Maart.
Iriaantje, z. en d.
oprevaar. An-
rk en G. Leren ts-
Gerdina, d. van
Albert, z. van
Haspel. Arie,
3 Haan. Geertje
slden en P. C. de
an T. Slingerland
tes, z. van P. den
- Teunlje, d. van
Helena Flora,
Graaf.
erker, oud 26 j.
M. Roodnat, oud
43 j., weduwnaar
Verburg, oud 42 j.
tar, oud 2 ui.
Igenoote van P. G.
oud 70 j., echt-
I Febr.
van G. J. Brauns
hanna Maria, d.
Graaf. Maartje,
van der Lnan.
tn G. van Schaik
3, d. van C. Ver-
Cornelia, d. van
onk. Jannigje,
tree. Johannes,
r. Knoop. Hen-
Stouthart en A.
I. van G. Kampert
zan J.Ruitenburg
insje, d. van D.
- Adriana Maria,
J. M. Rotb.
Bout en W. van
scheepje van Wentholt aanvaard, India’s
verdedigbaarheid in .geen enkel opzicht zal
zyn bevorderd. In bjjna letterlyken zin
wordt daarmee het geld in het watdt
gegooid.
Nu zyn er onder degenen, die wél iets
voelen voor groote dingen op marine-gebied,
die’ zeggenHet voorgestelde scheepje is,
als aanvals- en verdedigingsmiddel, niet veel
zaaks, maar bouw dan een grooter, zqo eentje
van 10 of 12 duizend ton, en ga daar ge
leidelijk meê voort, als 't niet anders kan
in iets langzamer tempo. In het afdelings
verslag over de Marine-begrooting is het
denkbeeld geopperd, in zyn Memorie van
Antwoord heeft de Minister het bestreden.
De gronden, waarop dit geschiedt, hoe
weinig afdoende naar het ons toeschynt,
zyn veelsoortig. Vooreerst zegt de Minister
zou bij geen kans zien om voor vier zulke
schepen de noodige bemanning te krygen.
Nu ja, vier van die dreadnoughts op 2/s of
de helft van de ware grootte, die zjjn erin
de eerste kwarteeuw nog niet; wie weet
hoe groot vqn een volgende generate de
lust zal z|Jn oin met die prachtreuzen-
schuifen te gaan varen. Maar, waar ze te
maken? De Rijkswerf te Amsterdam ia er
niet op ingericht, geen van onze particuliere
werven zou den bouw kunnen aanvaarden.
Waar ze te bergen als ze buiten gebruik
gesteld, waar ze te dokken als zy opgekhapt
moeten worden? Nergens, noch hier,noch
in Indiö is er plaats voor. Er zouden eerst
omvangrijke werken moeten aangelegd
worden om in een en ander te voorzien
en wie zal dat betalen?
Het is een wonder om te aanschouwen,
waar de argumenten ten voordeelc van de
slagschepen soms vandaan gehaald worden.
In „De Standaard” kwamen eenige merk
waardige staaltjes voor. Wy moeten wel
eenige schepen hebben van ietwat ma
jestueus voorkomen; de inlandsche bevol
king, die nu en dan de waterkolossen van
de buitenlanders te zien krygt, mocht
eens gaan denken dat wij heelemaal niets
meer beteekenen, en dat zou schade doen
aan ons prestige. Voor vlagvertoon, vooral
in het Oosten zegge in Japan, in China
en ook in Australië, voor tfet brengen van
vriendschappelijke bezoeken aan vreemde
havens, moeten wy groote schepen hebben.
Maar daarvoor hebben de pantserschepen,
die wjj reeds bezitten, uitnemenden dienst
gedaan, en overal waar zy verschenen werden
officieren en manschappen met onderschei
ding ontvangen. Wat wil men meer en
bovendien, wat heeft dat alles met de ver
dediging van Indie te maken?
Wy vreezen zeer, dat eerlang de Tweede
Kamer eenbeslissing zfil nemen, noodlottig
voor de bereiking van laatstgenoemd doel.
Wordt die op zichzelf niet overwegend be
langrijke credietpost toegestaan, dan is een
beslissing voor lange toekomst genomen.
Men kan niet het een met het ander: tegelyk
pantserschepen bouwen die een weelde
artikel in vredestyd, een ondeugdelyk weer
middel in oorlog zullen zyn, en een
voldoend getal torpedokruisers en meer
werkelyk defensiemateriaal. Voor één van
de (wee kost het al moeite genoeg om het
geld bij elkaar te krygen. Wie vóór de
crediet-aanvrage stemt, laadt op zich een
zeer zware verantwoordelijkheid.
En toch is de kans groot, dat de meer
derheid der Kamerleden hiervoor niet
zullen terugdeinzen; dat zij landsbelang en
partijbelang niet genoegzaam uiteen zullen
houden, dat zij het schip van Wentholt
niet zullen prijsgeven, om den vice-admiraal
zelf niet van de Groene Tafel te zien ver
dwijnen. Niets zou de rechterzijde minder
gelegen komen dan een crisis in dezen tyd.
Betrof zy slechts Marine, dan zou toch de
groote moeielijkheid zyn om tot den tijd
van de verkiezingen van 1913, een opvolger
te krijgen. Verklaarde de Regeering zich
in deze homogeen, de zaak zou er bedenke-
lyker door» worden. De verdediging van
fndië is vfel iets van belang, maar van
veel meer gewicht is de handhaving van fle
heerschappij der coalitie. En wat het
zwaarst is.
Prijs der Advertentiën: Van 1 tot 5 regels ƒ0,50. Iedere
regel meer ƒ0,10. Groote letters naar plaatsruimte. Inzending
franco uiterlijk tot Dinsdaps- en tot Vrvdaps-namiddags uren.
Alle binnenlandsche Adverten'tiën voor 3-maal plaatsing opge-
geven^ worden slechts 2-maal in rekening gebracht.
zoowel onderling alp met Utreeht, doet zich
overal gevoelen ii| de streek, waarin de
gemeenten JutfaasJIJselstein, Lopikerkapel,
Willigo-Langerakj Jaarsveld, Leksmond,
A roeide, Lopik, twRoonhoven, Vianen en
Vreeswyk gelegenDyn.
De bloeiende bufdel in bout, teen, hoepels,
manden, hooi, jyd bouw producten en fruit,
die in die Kueek heerseht, eischt eene
betere verbinding, terwijl Schoonhoven met
zyn groote zilver-indusirie er zeer by zou
zyn gebaat (de markt te Schoonhoven gaat
volgens bevoegde getuigenis tengevolge
barer geisoleerae ligging achteruit). Wy
willen daarom de inwoners dier streek in
de gelegenheid stellen, de voordeelen cener
snellere verbinding deelachtig te worden
door het invoeren van eenen autobus-dienst,
die eenige malen óaag» alje gemeenten onder
lijk en Ine[ Utrecht zal verbinden.
Het lykt ons haast overbodig over de
•voordeelen daarvan uit te wyden, 'daar thans
alleen een bootdienst daarin gebrekkig
voorziet.
Van Schoonhoven, Lopik, Jaarsveld en
Lopikerkapel duurt de reis per boot naar
Utrecht in het gunstigste geval 3l/2 uur,
terwyl de dienst zoo geregeld is, dat na een
oponthoud van enkele minuten te Utrecht
de terugreis weer aanvaard moet worden,
wil men denzelfden dag weer in zyn woon
plaats terugkeeren.
De autobus-dienst zou daarentegen eenige
malen gelegenheid geven naar Utrecht en
terug te gaan, de reis tot ongeveer IVa uur
bekorten en bovendien het voordeel op
leveren, dat men in het centrum (Neude
of Vreeburg) aankomt en afrjjdt.
Op marktdagen, te Utrecht en te Schoon
hoven, zal door een extra-dienst de gelegen
heid uitgebreid worden zich te verplaatsen.
LopiRwkapel, Jaarsveld, Ameide, Leksmond,
Lopik en IJselstein zullen dagelyks eenige
malen in verbinding slaan onderling en met
Utrecht, Schoonhoven, Vreeswijk en Vianen.
Behoeft bet nut daarvan nog aangetoond
te worden?
IJselstein. met zyne industrieels bevolking
zou eene verbinding met Utrecht bekomen
van een klein half uur. Thans doet de boot
er 5 kwartier ll/a uur over. Van be
voegde zyde deelde men ons roede, dat die
gemeente 'het gemis van een marktdag zeer
gevoeltzöu daarin door de snellere ver
binding geèn verandering kunnen komen?
En welk eene jjehoone gelegenheid biedt
een autobus-dienst niet aan kinderen, die
de lagere school (Joonloopen hebben, om van
de, onderwjjs-inrichtingen in Utrecht en
Schoonhoven te doen genieten! En voor
zieken, die de klinieken wenschen te be
zoeken en op één dag hoen en weer willen
Wij spreken nog niet eens van het groote
voordeel voor de geheele streek als men
er toe besluiten kon de post met den dien.41
mede te geven. Ook voor degenen, die het
kantongerecht te Schoonhoven moeten be
zoeken, biedt deze reisgelegenheid groote
voordeelen aan.
Bij genoegzame deelneming zullen er aan-
vankelyk 2 autobussen den geheelen dag
heen en weer rjjden, terwyl een 3e in reserve
zal gehouden worden voor ex tra-diensten
op drukke dagen.
De autobussen zullen ingericht worden
voor het vervoer van 15 personen en 500
K.G. bagage. Dubbele massieve banden zullen
hel slippen ónmogelijk m%ken. De modellen,
waartusschen een keuze 'gedaan zal worden,
izjjn van autobussen, die reeds jaren lang
rin bet buitenland hun invloedrijk werk
verrichten.
De vrachtprijzen zullen zóó laag gesteld
worden-, dat de reisgelegenheid voor elke
beurs bereikbaar is, n.l. ongeveer 10 cent
per uur gaans.
Hieronder gelieve u een kort overzicht,
aan te treffen van de kosten-berekening en
rentabiliteit der zaak.
Het voornemen bestaat om een N V. op
te richten met een kapitaal van f 30.000,
verdeeld in 600 aandeelen, elk van f 50,—.
De aandeelen zyn met voorbedachten rade
zoo klein genomen om alle belanghebbenden
in de gelegenheid te stellen, zich voor eene
snellere verbinding geldelyk te interes-
seeren. De belangen van eene geheele streek
worden dan ook door de geheele streek
gedragen, wat een waarborg is voor een
gelijke behandeling van elke gemeente.
Het komt ons tenslotte niet overbodig
voor er op te wyzen, dat zoo er al plannen
mochten bestaan tot het aanleggen vaneen
locaalspoor of tram, zulks in geenen deele
een motief is om zich niet te interesseeren
voor een autobus-dienst. De ondervimUng
toch leert ons, dat tusschen plannen maken
en het gereedkomen van een locaalspoor of
i tram zeker een tiental jaren liggen.
Overzicht der kosten en
i rentabiliteit,
j diverse loori^n personeel
benzineverbuik
olieverbruik.
1 bandenverbruik r
reparaties
stalling
tolgeld-
administratie en vergoeding voor
beheer- 2.000,
1 verzekering tegen ongelukken en
1 brand per wagen f 200,— -
20 pCt.,afschrijving van f 25.500
1 Batig saldo
f 22,954,—
Memorie van toelichting.
Het kapitaal groot 30.000 gulden zal dienen
tot aanschaffing van:
3 autobussen (naar keuze) f 8.500,— ad
f 9.000,- f 25.500,- f 27.000,-.
Een gedeelte van dit restant moej^dienen
voor:
kleeding chauffeurs, drukken van kaartjes
en tienritten-boekjes, drukken van kleine
dienstregelingen ter verspreiding, drukken
van groote dienstregelingen voor de café’s,
drukken van diverse andere drukwerken,
balte-borden, oprichtingskosten der Maat
schappij, enz., enz., terwyl het resteerende
gedeelte bij eene bank te Utrecht idéposito
geplaatst zal worden.
De mogelijkheid kan bestaan, dat niet
aityd 1-3 personen, uit diverse plaatsen,
vervoerd zullen worden, waarvan eene ver
mindering van inkomsten het gevolg zou
zjjn, doch staat hiertegenover dat er met
opzet geen rekening is gehouden met bet
personenvervoer van plaats tol plaats, wat
zeker wel op zal wegen tegen het gemis
van het eerste, daar van de onderlinge
verbinding zeer veel gebruik gemaakt zal
worden. Dat er zich vele-omstandigheden
voordoen, ,die nopen tot laatstgenoemd
gebruik is begr(jpeljjk.
Wat betreft de mogeljjke kans op sub-
sidiën van diverse gemeenten, is hier op
zettelijk geen rekening mede gehouden, daar
dit mede of tegen kan vallen. Evenwel kan
worden aangenomen, dat verschillende ge
meenten deze zoo nuttige onderneming wel
zullen willen steunen, wat nog extra ten
goede komt van het batig saldo voornoemd
in de rentabiliteitsberekening.
Alvorens dteze onderneming vasteren vorm
aannam, hebben wy eerst deskundigen ge
raadpleegd omtrent den toestand derdjjken,
met het oog op deze autobussen, mei het
gunstige resultaat, dat hier hoegenaamd
geen bezwaar voor bestaat, terwyl ons tevens
uit dit onderzoek is gebleken, dat ergeene
vergunning vereischt wordt tot het beryden
van deze djjken of wegen, behoorende aan
gemeenten of eenig ander lichaam.
By kon. besluit van 12 dezer is,
met ingang van 1 April, aan Mr. J. E. Henny,
op zyn verzoek, eervol ontslag verleend
als lid van den Raad van State, met dank
betuiging voor de gewichtige diensten door
hem in die betrekkipg bewezen.
De Minister van Oorlog heeft
bepaald, dat de bjj Kon. besluit van 26
Februari uitgeschreven keuring van paarden
onder meer zal gehouden worden als volgt
23 Mei: te Waddingsveen, voor de ge
meenten Waddingsveen, Moerkapelle Bent
huizen, Boskoop, Alphen (Z.-H), Aarlander-
veen, Reeuwyk, Zwaminerdam, Bodegraven,
Waarder, Oudewater, Nieuwerkerk a/d
IJsel, Moordrecht, Gouda, Langeruigeweide
en Zevenhuizen.
Met de leiding der keuringen wordt belast
de directeur van het remontewezen, de
kolonel der artillerie K. D. Punt, te 's-Gra-
venhage, dia tevens gemachtigd’ wordt de
noodige voorbereidingen voor de keuring
to treffen.
Vanwege d
land is Dinsdag te
de uitdieping o.m.
Noordergracht
vaart van daar
te Berlikem. Rai
inschrijvers: de h
E. van
f 16.600;
vaart. Ramii
de heer W.
f 19.445.
H. M. de Koningin heeft (iO
geschonken als bjjdrage voor bet ifanschaffen
van een wagentje voor M. Neels, te Mellissant.
Ds. G. van Velzen, Gerefor-
predikant te Zu^lichem, hoopt Don-
14 Maart a. s. wel geen zilveren
vieren, maar toch den
-larop by 25 jaar geleden
Scherpenzeel zyn arbeid
Op 31 Januari 1897 werd hy na
examen predikant bjj de Gerefor-
inctTuv Kerk te Ede, 5 Aug. 1900 deed hij
zjjn intrede te Lopik en thans staat hy
sinds 21 Aug. 1910 fe Zuihchem.
BlenkeUMgraaf, 13 Maart. Het vier
jarig zoontje van den schilder M. A. Ooms
alhier leed aan doofheid en oorpjjn. Ge
neeskundige hulp werd ingeroepen en uit
bolde ooren werd een.boon gehaald, die
er waarschjjnljjk al geruitnen tyd in hebben
gezeten.
Gouderak, 13 Maart. Voor de betrek
king van hoofd der openbare lagere school
alhier hebben zich 18 sollicitanten aan
gemeld.