aatT Zaterdag 16 Maart. N°. 3324. Nieuws- eu Advertentieblad voor Zuid-Holland en Utrecht. Eerste Blad. Onderwijs. IGER, 1912. OffiCÏBBle KBHfliS£B7MBD. flEER, in busjes f 0,15. Marinezaken. MEER Co., JEWATER. en jevrujl. TWOORD. kt vragen i mjj. lit dragen; is op zij!" si Jan, ad, ian t. ENBOOM, Ottoland. IJSSEL, au' Werktuigen, et reparceren oommacbines en BINNENLAND Dit nommer bestaat uit 3 bladen. I niet den reld, i; l 19 geis dat S. W. N. VAN NOOTEN te Schoonhoven, Uitgevers. Intercomm. Telefoon-nr. 20. Minister, verklarende^ moeieljjk geval zat, i verzoek voldoen, tei van it en das i terwijl f 1.537,— met 5’/io pCt. van het aan- - 600,- - 5.100,— - 1.537,- Gemeente Schoonhoven. makend enige LEDER- iwerk niet alleen tevens water- lerL SCHOOÏÏÏÏOVENSCHE COÜRAHT. zijn de verinoedeiyke ijl de vermoedelyke uiig f 22.954,- B ink. - 22.954,- ïljjke uitg.zyn -21.417,— f 2.400,- - 3.476,- - 375,- - 5.066,- - 1.200,- 600,-- 600,- z. van P. van >9. Giisbertus 1 en C. Rietveld. Klarenbeek, oud N. W. Oskam, d. van ria Cor- A. van ”*ii G. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van Schoonhoven maken bekend, dat de aan giften voor toelating met 1 Mei a.s. tot de Openbare Lagere School Mo. 1 en de Bewaarschool riioeten plaats hebben ter Gemeente-Secretarie vóór 25 April 1012. Burgemeester en Wethouders voornoemd, VAN SLOTEN. De Secretaris, A. R. VEENSTR A. - 0,45 - 0,40 - 0,3S -0,15. vengenoemde plaat- •soneu zon dit een jnar- ren van f 5.347,25, ge- sr dag, terwjjl dit oene ar zou geven, f 21.889,- 965,— 1.200,- rven i I. Blauw, tdres i gauw.** OUS Wzn., toonhoven. nier, oud 2 w. 1 j., weduwnaar srkley, oud 89 j., - Ma. Jongeneel, - Laan, oud 10 m. £UZE: Htlfell, ide prijzen, te ontbieden. e provincie Fries- Leeuwarden aanbesteed vam a. de Ooster- en te Franeker, zoomede de tot de Wierster Ou dein eer Raming f 20.400. Laagste heeren J. Kraayeveld en Noordenne te Sliedrecht voor b. de Lepuwarder-Sneekertrek- iing f21.910. Laagste inschrijver: r. S. Krikke te Oudeberke voor te ontbieden. Werktuigen en sn Scheepsbouw, Steenfabrieken I STAND. 29 Febr. van B. van der burg. Annigje, sn A. Kok. Hoemendaal, oud 26 j. aaf, oud 3 w. 1 Febr.—1 Maart- ran W.Sujjkeren Pieter, z. van P. de draagwijdte van het geschut minstens even groot moest zyn. Welnu, de^ Minister liet gauw het plan opmaken voor zjjn eerste schip. Het zou 7500 ton waterverplaatsing hebben (een derde ongeveer van de vreemde slagschepen), en een proeftochtssnelheid van 16 mylen. Het ontwerp ging naar den Raad van Defensie en vond daar sterk yerzet. De 16-myls vaart werd sterk afgekeurd„houden wy daaraan vast, dan zullen eventuoele tegenstanders in de toekomst met ons eskader spelen als de kat met de muis”, heette het in het rapport. Verder overleg met den Raad van Defensie heeft tot wijzigingen in het plan geleid, zoodat thans wordt voorgesteld een schip van 7600 ton met een 18-myls vaart. Ais wjj nu zoo'n slagschip, afgewerkt en uitgerust, op de Lek zagen liggen, zou het nogal indruk maken. Maar naast een dread nought doet het niets. En dan, als die twee met vijandige bedoelingen elkander naderen, kan de reus zjjn projectielen reeds tegen den dwerg slingeren, vóór deze in staat is met zijn geschut den machtigen bestrijder te bereiken, en het eenig practische, dat hjj eigenlyk zou kunnen doen om niet in minder dan geen tijd naar omlaag gezonden te worden, is „beenen maken". Maar ook daartoe is de kleinere niet in staat; de ander loopt harder en zou hem dus weldra te pakken krygen. Nu kan men wel zeggen dat vroeger, toen wy bezig waren het meesterschap ter zee te veroveren, onze schepen ook notedoppen waren in vergelijking by v. met de Spaansche galjoenen, die toch in den zeeslag by Gibraltar overwonnen werden. Aan zulke verge lijkingen heeft men*niets, Me heden- daagsche oorlogskunst zoowel te land als ter zee laat ze niet toe. Thans is de macht van het massieve de heerschende. De sterk in aantal en in overredings kracht toenemende voorstanders van hetgeen kortheidshalve een torpedovloot wordt ge- heeten, hechten aan een zoo groot mogelyk aantal kleine vaartuigen, die ook wel aan vallend te werk kunnen gaan om aan vjjan- delyke zeemonsters schade toe te brengeq, en welker lichtere en snellere verplaats baarheid het mogelyk maakt, ieder be’dreigd punt spoedig Ie bereiken. Misschien zullen de kósten, aan de richtige uitvoering van het stelsel verbonden, niet zoo ver beneden die van het andere blyven, maar dan wordt toch, door de offers, zoowel hier als in Indiö gebracht, de integriteit van ons koloniaal bezit gewaarborgd in die mate als van onze financiëele draagkracht te vorderen is, terwyl, wordt straks bet Schoonhoven retourprjjs Willige-Langerak retourpr^s Tieohoven Jaarsveld Ameide Lopik Leksmond Lopikerkapel Vianen IJselstein Vreeswijk Jutfaas By een vervoer uit bovenj sen van 1-3 perr- lyksche inkomst geve rêkend tegen 1 rit per totale inkomst per jaai by 4 ritten per dag van: 4 X f 5347,25 f bagagevervoer f 1,— per dag - reclame in en op de wagens - en de vermoedelyke winst wat geljjk staat met 5l/io pCI deeienkapitaal. Voorloopig aangenomen tarief voor per sonenvervoer van onderstaande plaatsen van Utrecht naar: meerd r derdag 14 Maart ambtsjubileum te dag te herdenken, wai als oefenaar te Sch< aanving, afgelegd meerde Deze Coulant wordt des JFomsdo»»- en des Zaterdags morgens uitgegeven. Prijs: voor Schoonhoven per drie maanden f 0,75. Franco per post door het geheele rijk f 0,90. Men kan ziel, abonneeren bij alle Boekhandelaren, Agenten en Brievengaarders. „Een schip dat niet vechten en vluchten kan”, zpo noemde de „Nieuwe Courant” den veelbesproken oorlogsbodem, waarmede Minister Wentholt de herin nering aan zjjn bewind wil doen voort leven, lange jaren nadat hij zelf, in gouver- nementeelen zin gesproken, een historische figuur zal zyn 'geworden. En het is niet alleen dat: bet schip in quaeslie krijgt, als het is ter wereld gekomen, later nog drie broertjes van gelyke kracht, om zoo met elkander, vele jaren na dezen, de duchtige kern te vormen van het eskader in Nederlandsch-Indië, bestemd om van iederen eventueelen buitenlandschen vy'and, hoe ontzaglyk zyn maritieme aanvalsmiddelen ook zyn mogen, elke gedachte aan ver overing ook van het kleinste stukje van ons koloniaal bezit verre verwijderd ie houden. Bovendien wordt, om het viertal volledig te houden, een reserve-pantser- schip in Nederland aangewezen, dat er nu reeds is; ofschoon het nog een beetje langzamer loopt kan het, indien gezegde vyand een aanval mocht aandurven, gauw genoeg in Indië zyn om hem eventjes by te lichten. Dat schip, No. 1 van het viertal, wordt, indien de Staten-Generaal het toestaan, niet binnen één jaar afgebouwd; van de kosten, 7 millioen gulden, die ver- moedelyk wel tot 9 of 10 zullen uitdjjen, want zulke ramingen vallen aityd tegen, werd op de Marinebegrooting voor 1912 slechts f 176,529 uitgetrokken. Maar met de aanneming van dat artikel zou ook het beginsel zjjn aanvaard en daarmede het 'beele stelsel voor een lange reeks van jaren zyn vastgelegd. En nu zyn zelden stelsels zoo scherp bestreden geworden als dit. In de af deel in gen der Tweede Kamer by het onderzoek der Begrooting, in de pers waar deskundigen van hoogen rang er tegen zyn opgekomen, in allerlei Marinekringen werden stevige argumenten aangevoërd ter bestrjjding van de ministeriëeie plannen. Het was te voorzien, dat bij de openbare behandeling de bestrijding krachtig zou zijn. Mes weet wat gebeurd is. ’t Was inden avond van den 22en December, den laatsten dag vóór de vacantie der Kamerleden; de tyd tot rustige discussie ontbrak, de stemming was lumoerig. Het stond te vreezen dat onder die omstandigheden ook niet weinige leden der rechterzijde den post zouden hebben afgestemd, en dan ging Minister Wentholt met zyn denkbeeldig schip den heldendood tegemoetToen kwam Dr. Kuyper voor den dag met de motie, onder de vrienden en vermoedelyk niet zonder froorafgaand overleg met de Regeering klflrgemaakt, waarin tot den Minister het Ar zoek werd gericht, art. 15 zjjner begrq^qg met het 'bovengenoemd bedrag te verminderen. In -de toelichting zei spr., dat een ernstige beslissing over deze zaak zeker drie dagen zóu eischen. Nu kon wel de verdere behandeling van de begrooting worden verdaagd, zooals hy eerst van plan was geweest voor te stellen, maar daaraan was het gevaar verbonden, dat het een precedent kon worden om ook in latere jaren de behandeling der begrooting over Nieuwjaar heen te laten loopen. ’tWas daarom beter den Minister een afzonderlijk debat te vragen, dan kon na r|jpe beraad slaging een besluit worden genomen. De u:„.„4.._ „„.ui-jn een /•Dr. Knypefs iy vertrouw- AutobiiM-dienHt van Utrecht naar Schoenhoven en terug. De commissie van voorbereiding eenen autobus-dienst tusschen Utrecht Schoonhoven vice-versa heeft een circulaire doen verspreiden, waarin onder meer staat vermeld Een snellere verbinding met het centrum van het land en tusschen gemeenten onder ling is tegenwoordig een eisch des [yds. Waar men ook rondwaart, overal ziet men het verschijnsel, dat afgelegen gemeenten door snellere en betere middelen van ver voer van gedaante verwisselen. Kleine ge meenten, die eertijds een kwynond bestaan leden, zyn door spoor-, tram- of autobus diensten bloeiende marktplaatsen geworden. De behoefte aan een snellere gemeenschap, de, dat de Kamer dadeljjk na het winterreces de zaak zou behandelen. Voor een langer uitstel zou de Min. geen ver antwoordelijkheid kunnen drhgen. Zoo komt „het schip" weldra weer in debat, hetgeen ons aanleiding geeft er een woord van te zeggen. Onder degenen die voor de verdediging van Indió tegen aanvallen van buiten en voor de handhaving der neutraliteit binnen het land- en zeegebied onzer koloniën de verantwoordelijkheid mede hebben te dragen, doen zich twee richtingen voor. De eene streeft naar het bezit van een pantser- of artillerievloot, uit slagschepen bestaande, die desgevorderd den aanvaller buitengaats het boofyl kan bieden. De andere stelt zich meer op £et defensief standpunt, en wil onze weerkracht vastgelegd zien in torpedo- kruisérs, torpedobootjagers en eenige onder- zeebooten. In die richting ging ook het advies van de Marine-Slaatscommissie van 1906. Dat advies is echter niet gevolgd. De Min. plaatste zich aan de zjjde van den Gouverneur-generaal van N.-Indië, wiens raadgevers van oordeel waren dat „het Nederlandsch eskader in Ned.-Indió moet zijn een zoogenaamde artillerievloot, dat wil zeggen een eskader, samengesteld uit krach tige artilierie-schepen en torpedo-materieel”. Over flat „krachtig” valt wel iets te zeggen. De maritiemó mogendheden, met wie wjj het in onze Oost te eeniger tyd te kwaad zouden kunnen krygen, bouwen dreadnoughts. Dat zyn sebeepkens van maar zoo eventjes een 25.000 ton waterverplaatsing, 22 mylen loopende, en met kanonnen van het zwaarste kaliber bewapend. Om dus tegen één van haar opgewassen te zyn, dat wil in dit geval zeggen, om de macht te bezitten tot zooveel tegenstand dat zij verplicht zou zyn daartoe een zeer belang rijk deel van baar aanvalsmiddelen aan te wenden om een overwinning harerzijds mogelyk te maken, zouden wij in het bezit moeten zyn van schepen van ongeveer dezelfde capaciteit. Kwamen zy misschien iets niet al te veell in inhoud ten achter, dan zouden zij zulks moeten ver goeden door snelheid van beweging, terwyl oud 26 j. (won. ms, oud 21 i. üerk, oud 93 M Febr.,4 z. van M. de Roos ia Johanna, is. Marii r en A. A hannqs, z. van G. rger Oskam, oud 73 j., echtgenoot Baas, oud 28 j., ird. A. Boere, de Korte. Van 1-29 Febr. van U. v. d. Graaf - Cobnelis Jacob, W. van Buren. i Stroete en N. van G. G. van osina Gradina, d. P. Gouwens. - VVynen en A. C. Kryna, d. van J. oud 24 j. en T. - A. Visser, oud oud 20 j. H. van Dam, oud 20 j. larden, oud 74 j., f. P. Rietveld, oud gegeven kind van ooij. in 1 Febr.-l Maart. Iriaantje, z. en d. oprevaar. An- rk en G. Leren ts- Gerdina, d. van Albert, z. van Haspel. Arie, 3 Haan. Geertje slden en P. C. de an T. Slingerland tes, z. van P. den - Teunlje, d. van Helena Flora, Graaf. erker, oud 26 j. M. Roodnat, oud 43 j., weduwnaar Verburg, oud 42 j. tar, oud 2 ui. Igenoote van P. G. oud 70 j., echt- I Febr. van G. J. Brauns hanna Maria, d. Graaf. Maartje, van der Lnan. tn G. van Schaik 3, d. van C. Ver- Cornelia, d. van onk. Jannigje, tree. Johannes, r. Knoop. Hen- Stouthart en A. I. van G. Kampert zan J.Ruitenburg insje, d. van D. - Adriana Maria, J. M. Rotb. Bout en W. van scheepje van Wentholt aanvaard, India’s verdedigbaarheid in .geen enkel opzicht zal zyn bevorderd. In bjjna letterlyken zin wordt daarmee het geld in het watdt gegooid. Nu zyn er onder degenen, die wél iets voelen voor groote dingen op marine-gebied, die’ zeggenHet voorgestelde scheepje is, als aanvals- en verdedigingsmiddel, niet veel zaaks, maar bouw dan een grooter, zqo eentje van 10 of 12 duizend ton, en ga daar ge leidelijk meê voort, als 't niet anders kan in iets langzamer tempo. In het afdelings verslag over de Marine-begrooting is het denkbeeld geopperd, in zyn Memorie van Antwoord heeft de Minister het bestreden. De gronden, waarop dit geschiedt, hoe weinig afdoende naar het ons toeschynt, zyn veelsoortig. Vooreerst zegt de Minister zou bij geen kans zien om voor vier zulke schepen de noodige bemanning te krygen. Nu ja, vier van die dreadnoughts op 2/s of de helft van de ware grootte, die zjjn erin de eerste kwarteeuw nog niet; wie weet hoe groot vqn een volgende generate de lust zal z|Jn oin met die prachtreuzen- schuifen te gaan varen. Maar, waar ze te maken? De Rijkswerf te Amsterdam ia er niet op ingericht, geen van onze particuliere werven zou den bouw kunnen aanvaarden. Waar ze te bergen als ze buiten gebruik gesteld, waar ze te dokken als zy opgekhapt moeten worden? Nergens, noch hier,noch in Indiö is er plaats voor. Er zouden eerst omvangrijke werken moeten aangelegd worden om in een en ander te voorzien en wie zal dat betalen? Het is een wonder om te aanschouwen, waar de argumenten ten voordeelc van de slagschepen soms vandaan gehaald worden. In „De Standaard” kwamen eenige merk waardige staaltjes voor. Wy moeten wel eenige schepen hebben van ietwat ma jestueus voorkomen; de inlandsche bevol king, die nu en dan de waterkolossen van de buitenlanders te zien krygt, mocht eens gaan denken dat wij heelemaal niets meer beteekenen, en dat zou schade doen aan ons prestige. Voor vlagvertoon, vooral in het Oosten zegge in Japan, in China en ook in Australië, voor tfet brengen van vriendschappelijke bezoeken aan vreemde havens, moeten wy groote schepen hebben. Maar daarvoor hebben de pantserschepen, die wjj reeds bezitten, uitnemenden dienst gedaan, en overal waar zy verschenen werden officieren en manschappen met onderschei ding ontvangen. Wat wil men meer en bovendien, wat heeft dat alles met de ver dediging van Indie te maken? Wy vreezen zeer, dat eerlang de Tweede Kamer eenbeslissing zfil nemen, noodlottig voor de bereiking van laatstgenoemd doel. Wordt die op zichzelf niet overwegend be langrijke credietpost toegestaan, dan is een beslissing voor lange toekomst genomen. Men kan niet het een met het ander: tegelyk pantserschepen bouwen die een weelde artikel in vredestyd, een ondeugdelyk weer middel in oorlog zullen zyn, en een voldoend getal torpedokruisers en meer werkelyk defensiemateriaal. Voor één van de (wee kost het al moeite genoeg om het geld bij elkaar te krygen. Wie vóór de crediet-aanvrage stemt, laadt op zich een zeer zware verantwoordelijkheid. En toch is de kans groot, dat de meer derheid der Kamerleden hiervoor niet zullen terugdeinzen; dat zij landsbelang en partijbelang niet genoegzaam uiteen zullen houden, dat zij het schip van Wentholt niet zullen prijsgeven, om den vice-admiraal zelf niet van de Groene Tafel te zien ver dwijnen. Niets zou de rechterzijde minder gelegen komen dan een crisis in dezen tyd. Betrof zy slechts Marine, dan zou toch de groote moeielijkheid zyn om tot den tijd van de verkiezingen van 1913, een opvolger te krijgen. Verklaarde de Regeering zich in deze homogeen, de zaak zou er bedenke- lyker door» worden. De verdediging van fndië is vfel iets van belang, maar van veel meer gewicht is de handhaving van fle heerschappij der coalitie. En wat het zwaarst is. Prijs der Advertentiën: Van 1 tot 5 regels ƒ0,50. Iedere regel meer ƒ0,10. Groote letters naar plaatsruimte. Inzending franco uiterlijk tot Dinsdaps- en tot Vrvdaps-namiddags uren. Alle binnenlandsche Adverten'tiën voor 3-maal plaatsing opge- geven^ worden slechts 2-maal in rekening gebracht. zoowel onderling alp met Utreeht, doet zich overal gevoelen ii| de streek, waarin de gemeenten JutfaasJIJselstein, Lopikerkapel, Willigo-Langerakj Jaarsveld, Leksmond, A roeide, Lopik, twRoonhoven, Vianen en Vreeswyk gelegenDyn. De bloeiende bufdel in bout, teen, hoepels, manden, hooi, jyd bouw producten en fruit, die in die Kueek heerseht, eischt eene betere verbinding, terwijl Schoonhoven met zyn groote zilver-indusirie er zeer by zou zyn gebaat (de markt te Schoonhoven gaat volgens bevoegde getuigenis tengevolge barer geisoleerae ligging achteruit). Wy willen daarom de inwoners dier streek in de gelegenheid stellen, de voordeelen cener snellere verbinding deelachtig te worden door het invoeren van eenen autobus-dienst, die eenige malen óaag» alje gemeenten onder lijk en Ine[ Utrecht zal verbinden. Het lykt ons haast overbodig over de •voordeelen daarvan uit te wyden, 'daar thans alleen een bootdienst daarin gebrekkig voorziet. Van Schoonhoven, Lopik, Jaarsveld en Lopikerkapel duurt de reis per boot naar Utrecht in het gunstigste geval 3l/2 uur, terwyl de dienst zoo geregeld is, dat na een oponthoud van enkele minuten te Utrecht de terugreis weer aanvaard moet worden, wil men denzelfden dag weer in zyn woon plaats terugkeeren. De autobus-dienst zou daarentegen eenige malen gelegenheid geven naar Utrecht en terug te gaan, de reis tot ongeveer IVa uur bekorten en bovendien het voordeel op leveren, dat men in het centrum (Neude of Vreeburg) aankomt en afrjjdt. Op marktdagen, te Utrecht en te Schoon hoven, zal door een extra-dienst de gelegen heid uitgebreid worden zich te verplaatsen. LopiRwkapel, Jaarsveld, Ameide, Leksmond, Lopik en IJselstein zullen dagelyks eenige malen in verbinding slaan onderling en met Utrecht, Schoonhoven, Vreeswijk en Vianen. Behoeft bet nut daarvan nog aangetoond te worden? IJselstein. met zyne industrieels bevolking zou eene verbinding met Utrecht bekomen van een klein half uur. Thans doet de boot er 5 kwartier ll/a uur over. Van be voegde zyde deelde men ons roede, dat die gemeente 'het gemis van een marktdag zeer gevoeltzöu daarin door de snellere ver binding geèn verandering kunnen komen? En welk eene jjehoone gelegenheid biedt een autobus-dienst niet aan kinderen, die de lagere school (Joonloopen hebben, om van de, onderwjjs-inrichtingen in Utrecht en Schoonhoven te doen genieten! En voor zieken, die de klinieken wenschen te be zoeken en op één dag hoen en weer willen Wij spreken nog niet eens van het groote voordeel voor de geheele streek als men er toe besluiten kon de post met den dien.41 mede te geven. Ook voor degenen, die het kantongerecht te Schoonhoven moeten be zoeken, biedt deze reisgelegenheid groote voordeelen aan. Bij genoegzame deelneming zullen er aan- vankelyk 2 autobussen den geheelen dag heen en weer rjjden, terwyl een 3e in reserve zal gehouden worden voor ex tra-diensten op drukke dagen. De autobussen zullen ingericht worden voor het vervoer van 15 personen en 500 K.G. bagage. Dubbele massieve banden zullen hel slippen ónmogelijk m%ken. De modellen, waartusschen een keuze 'gedaan zal worden, izjjn van autobussen, die reeds jaren lang rin bet buitenland hun invloedrijk werk verrichten. De vrachtprijzen zullen zóó laag gesteld worden-, dat de reisgelegenheid voor elke beurs bereikbaar is, n.l. ongeveer 10 cent per uur gaans. Hieronder gelieve u een kort overzicht, aan te treffen van de kosten-berekening en rentabiliteit der zaak. Het voornemen bestaat om een N V. op te richten met een kapitaal van f 30.000, verdeeld in 600 aandeelen, elk van f 50,—. De aandeelen zyn met voorbedachten rade zoo klein genomen om alle belanghebbenden in de gelegenheid te stellen, zich voor eene snellere verbinding geldelyk te interes- seeren. De belangen van eene geheele streek worden dan ook door de geheele streek gedragen, wat een waarborg is voor een gelijke behandeling van elke gemeente. Het komt ons tenslotte niet overbodig voor er op te wyzen, dat zoo er al plannen mochten bestaan tot het aanleggen vaneen locaalspoor of tram, zulks in geenen deele een motief is om zich niet te interesseeren voor een autobus-dienst. De ondervimUng toch leert ons, dat tusschen plannen maken en het gereedkomen van een locaalspoor of i tram zeker een tiental jaren liggen. Overzicht der kosten en i rentabiliteit, j diverse loori^n personeel benzineverbuik olieverbruik. 1 bandenverbruik r reparaties stalling tolgeld- administratie en vergoeding voor beheer- 2.000, 1 verzekering tegen ongelukken en 1 brand per wagen f 200,— - 20 pCt.,afschrijving van f 25.500 1 Batig saldo f 22,954,— Memorie van toelichting. Het kapitaal groot 30.000 gulden zal dienen tot aanschaffing van: 3 autobussen (naar keuze) f 8.500,— ad f 9.000,- f 25.500,- f 27.000,-. Een gedeelte van dit restant moej^dienen voor: kleeding chauffeurs, drukken van kaartjes en tienritten-boekjes, drukken van kleine dienstregelingen ter verspreiding, drukken van groote dienstregelingen voor de café’s, drukken van diverse andere drukwerken, balte-borden, oprichtingskosten der Maat schappij, enz., enz., terwyl het resteerende gedeelte bij eene bank te Utrecht idéposito geplaatst zal worden. De mogelijkheid kan bestaan, dat niet aityd 1-3 personen, uit diverse plaatsen, vervoerd zullen worden, waarvan eene ver mindering van inkomsten het gevolg zou zjjn, doch staat hiertegenover dat er met opzet geen rekening is gehouden met bet personenvervoer van plaats tol plaats, wat zeker wel op zal wegen tegen het gemis van het eerste, daar van de onderlinge verbinding zeer veel gebruik gemaakt zal worden. Dat er zich vele-omstandigheden voordoen, ,die nopen tot laatstgenoemd gebruik is begr(jpeljjk. Wat betreft de mogeljjke kans op sub- sidiën van diverse gemeenten, is hier op zettelijk geen rekening mede gehouden, daar dit mede of tegen kan vallen. Evenwel kan worden aangenomen, dat verschillende ge meenten deze zoo nuttige onderneming wel zullen willen steunen, wat nog extra ten goede komt van het batig saldo voornoemd in de rentabiliteitsberekening. Alvorens dteze onderneming vasteren vorm aannam, hebben wy eerst deskundigen ge raadpleegd omtrent den toestand derdjjken, met het oog op deze autobussen, mei het gunstige resultaat, dat hier hoegenaamd geen bezwaar voor bestaat, terwyl ons tevens uit dit onderzoek is gebleken, dat ergeene vergunning vereischt wordt tot het beryden van deze djjken of wegen, behoorende aan gemeenten of eenig ander lichaam. By kon. besluit van 12 dezer is, met ingang van 1 April, aan Mr. J. E. Henny, op zyn verzoek, eervol ontslag verleend als lid van den Raad van State, met dank betuiging voor de gewichtige diensten door hem in die betrekkipg bewezen. De Minister van Oorlog heeft bepaald, dat de bjj Kon. besluit van 26 Februari uitgeschreven keuring van paarden onder meer zal gehouden worden als volgt 23 Mei: te Waddingsveen, voor de ge meenten Waddingsveen, Moerkapelle Bent huizen, Boskoop, Alphen (Z.-H), Aarlander- veen, Reeuwyk, Zwaminerdam, Bodegraven, Waarder, Oudewater, Nieuwerkerk a/d IJsel, Moordrecht, Gouda, Langeruigeweide en Zevenhuizen. Met de leiding der keuringen wordt belast de directeur van het remontewezen, de kolonel der artillerie K. D. Punt, te 's-Gra- venhage, dia tevens gemachtigd’ wordt de noodige voorbereidingen voor de keuring to treffen. Vanwege d land is Dinsdag te de uitdieping o.m. Noordergracht vaart van daar te Berlikem. Rai inschrijvers: de h E. van f 16.600; vaart. Ramii de heer W. f 19.445. H. M. de Koningin heeft (iO geschonken als bjjdrage voor bet ifanschaffen van een wagentje voor M. Neels, te Mellissant. Ds. G. van Velzen, Gerefor- predikant te Zu^lichem, hoopt Don- 14 Maart a. s. wel geen zilveren vieren, maar toch den -larop by 25 jaar geleden Scherpenzeel zyn arbeid Op 31 Januari 1897 werd hy na examen predikant bjj de Gerefor- inctTuv Kerk te Ede, 5 Aug. 1900 deed hij zjjn intrede te Lopik en thans staat hy sinds 21 Aug. 1910 fe Zuihchem. BlenkeUMgraaf, 13 Maart. Het vier jarig zoontje van den schilder M. A. Ooms alhier leed aan doofheid en oorpjjn. Ge neeskundige hulp werd ingeroepen en uit bolde ooren werd een.boon gehaald, die er waarschjjnljjk al geruitnen tyd in hebben gezeten. Gouderak, 13 Maart. Voor de betrek king van hoofd der openbare lagere school alhier hebben zich 18 sollicitanten aan gemeld.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1912 | | pagina 1