MEI JtandemS:::-; voor de verhuur, an ban Oilton ■lllchlttraclii Van Noort’s reis om de wereld AANBIEDINGEN!! DAMES- EN KINDERKLEEDING Het luchtschip „Hindenburg verongelukt. HOEDEN, REGENMANTELS enz. stand IN SMAAKVOLLE 5 Na een ontploffing brandend neergestort. Drie en dertig dooden. Mi I Bahlm iG 5 met in?. TWAALF BLADZIJDEN B. de tus- V den ‘atria". da» 28 j., en J. uit te voeren om het d. van L, de ien en M DE LUCHTREUS. KKM FOTQ Vi» BK VCilOiWKUlKTK Duixscas MtcarsuuK DE KAMT VAN OK L* lx* I echtgenoot lboom, 84 j., Juweneel, 80 an A 67 naar n B 63 naar naar Nieuw- 56 naar Bles- 1 C 10 naar met Het vermaarde wereldreis was loopbaan niet geëindigd. spoedig terug om hulp te verleenen. Reeds dadelijk kon men 3 geheel ver- SCHITTERENDE COLLECTIES srtentiën; 1-6 regel 'meer f oei, 31 j., orspuij, 26 j., •EL.''April. van A. de 't, z. vail C. Adriana in en A. C. de Kwaad- r Ham, van A. van Hees, Schaap, van Visser, van 3; B. de Ruy- 'ieuw-Lekker- van dat KAPT. YeHMANN, de bij de ramp van de L.Z. 129 om Mei. j. en A. in 11 C. O. Hoo- Menno, z. v. Verhoeven en B. Ster- -Blokland; rraaf. tand April. bied van Lakehurst werd het schip over vallen door een zwaar onweer, dat ontzettende regens gepaard ging. luchtsehip moest riek en Chr. d. v. A. van 9 J.; W. jrhaar. I. W. An- M. v. Vliet »ud 6 dagen. i. K. van der Dirk Adria- 14. van Rijs- wa- di- Zeer EEN MOEILIJKE REIS. De geheele laatste reis van het lucht schip is bijzonder moeilijk geweest. De „Hindenburg” was te 11 uur pl. tijd met 12 uur vertraging boven Boston aange komen. Om 3 uur Donderdagmorgen vloog de luchtreus boven New York voor ?rk mej. A. D. mej. B. Bak- tf A. Aantjes; Dragt en ge- J. van Zome- en C. W. Ier, 37 j.,‘ en Twigt, 28 J„ A. Rook, 24 j„ J. van Mul- - W. C. Ver- 21 j. J* i het leven gekomen kapitein van het lucnt- schip, die echter niet het commando voerde. 66 j. echtg. ïcht) K. d. Berg. p, 27 j. en Dikkerboom, - A. v. Zon, Het Dultsche luchtschip „Hindenburg” is in 1933 te Friedrichshaven gebouwd. - --- in Maart van het vorige jaar was het gedaaft waseud^ heeft techtecihji voltooid. Het kon 80.009 K-G Vaal van Dijk China»; J. H. Oosterbrugstr. O, Vyverplein naar Papen- v. Wijngaar- nstr. 31 naar cerkstr. 1D. 381 n. Streef- B 409, inw. n. en gezin van chiedam, p. v. A 985, in- J. v. Woezik ien) v. D 189 A 947. Ad verten tién; 1-6 regels f 1.30 elke regel meer f 0.20; derde plaatsing Bal ven prijs. -; Adver- tentiën worden gratis ge plaatst in „De Gorcumer” ABOMME’8, di. ZVuU ong-obiKh-d. lags prijzen wuivend voor de ramen staan. Bij de ontploffing konden de landingsman- schappen nog wegsnellen, doch -keerden nog een uur in de lucht blijven voor het kon dalen. Toen het langzaam tegen de mast daalde, ont stond een ontploffing. Een geweldige vlam steeg op, waardoor het schip bin nen enkele minuten was vernietigd. Alle ziekenauto’s en particuliere gens u't de omgeving hebben zich reet naar het vliegveld gespoed om be- hlupzaam te zijn bij het overbrengen van de slachtoffers naar de ziekenhuizen. Te New York heeft men het laatst de passagiers van de „Hindenburg”, onder wie zich verscheidene studenten bevon den, die naar de Vereenigde Staten te rugkeerden, gezien. Het luchtschip pas seerde er de State Building, vanwaar ve le belangstellenden de passagiers kon den waarnemen. Olivier van Ïïoort is in Schoonhoven I sen populair man gebleven; er zijn een setraat en een plein naar hem genoemd, ieder weet dat een deel van het carrillon gemaakt is van een. kanon uit zijn schip |en de koene reiziger ligt in de groote fcerk begraven. Deze dingen weet elk fechoonhovenaar, ook dat Van Noort de /wereld is omgezeild, maar voor velen £ioudt daarmede de kennis van deze fi- jguur op. F wij fi.bb.n J.K. Snoei Stadhulsstr.7-9 om Kaap de Rotterdam. Het eigenlijke doel van de reis, het be halen van buit en ruilgoederen is niet bereikt. Van Noort was 2 Juli 1598 ver trokken en keerde 27 Augustus 1601 te rug, maar wat hij medebracht, maakte de kosten van de reis nog niet goed. La ter kwam er nog iets bij, doordat een der schepen dat gestrand was, aan den sul tan van Temate was overgedaan. Het waren geen zeekasteelen, die deze lange en gevaarlijke reis maakten, maar ware huikjes, kleiner dan menig vaar tuig op de Lek. De twee grootste schepen maten 300 en 350 ton, de twee kleinere jachten elk 50. Het schip van Van Noort, een der grootste, was 29 meter lang, 7 meter breed en 2S meter hol. De voeding' der schepelingen was slecht en veelal generaal een gemeen gebet laten doen over de gantsche vloot ende een yeder vermaent daer exem pel aen te nemen”. Er werd verder gevaren langs de west kust van Zuid-Amerika tot het tegen woordige Panama en toen overgestoken over Me Groote Oceaan naar de Philip- pijnen, door den Indischen Archipel en Goede Hoop terug naar J. M. van r. Gerrit, M. de Jong. 21 j., en ,J. 26 j„ en C. 26 j„ en M. 27 J., en H. lolten, 24 j., en Een ramp heeft de Duitsche luchtvaart getroffen: Donderdagavond is het groote Dultsche luchtschip „Hindenburg”, ter wijl men om kwart over zeven voorberei ding trof het aan den landingsmast te Lakehurst te meren, na een hevige ex plosie in brand gevlogen en neergestort. Er bevonden zich 39 passagiers en een bemanning van 61personen aan boord en reeds spoedig bleek, dat zeer velen hunner in de vlammen waren omgeko men. Het juiste aantal der slachtoffers viel echter niet spoedig te bepalen, wanteen half uur na de ontploffing was de „Hin denburg” nog één brandende massa, die onmogelijk kon worden behaderd. De allereerste berichten spraken slechts drie geredden, later bleek, meer dan 30 der Opvarenden er het levan hadden afgebracht en tenslotte is geluk kig dat cijfer nog veel te laag, gebleken; het meerendeel der inzittenden is nog in leven, doch velen hunner zijn gewond. Het luchtschip stond onder comman do van kapitein Max Pruss. Kapitein Lehmann, die verleden jaar het bevel voerde, bevond zich wel aan boord. kooide lijken bergen. Het was onmoge lijk deze te herkennen. In de cabine van> den commandant vond men ook een ge heel verkoold lijk. Nog een aantal ande re ontploffingen werd gehoord. Het luchtschip is grootendeels te Lon den verzekerd. Een autoriteit van deze verzekeringsmaatschappij deelde ons mee, dat het eenlge gevaar dat men voor het schip vreesde, een botsing was, aan gezien het gevuld was met waterstofgas, dat bij een botsing ontbrandt. DRIE EN DERTIG DOODEN. Volgens de laatste berichten zijn bij ae ramp 33 personen otff het leven geko men, namelijk 16 passagiers en 17 leden der bemanning. Voorts zijn velen ge wond in het- ziekenhuis opgenomen. Voor de oorzaak van de ramp, welke nog niet is vastgesteld, bestaan verschei dene veronderstellingen. Zoo kan terug slaan van een der. motoren ontsnappend gas hebben aangestoken, of de onweers- achtlge weersomstandigheden kunnen ’n vonk hebben doen ontstaan, welke de ontploffing veroorzaakte. Juist voor de ontploffing werd een vonk gezien aan de achterzijde van het luchtschip. (Zie verder onder Telegrammen). No. 7806. NIEUWSBLAD VOOR ZUID HOLLAND EN UTRECHT I 5CH00NH0VENSCHE COURANT I J Telaf. 20. Tel.-Adres: Vannooten S. A W. N. VAN NOOTEN, SCHOONHOVEN, HAVEN 25. Postrekening 13763. L opgaven 'foor de veraekering, lijn volgens de vwtgeetelde bepalingen tegen ongevallen verzekerd voor bedragen, gewaarborgd door de NIEUWE HAVBANK te Schiedam, A AA Gulden bij QAA ®u^en Mi verl*e« OHO b*j verlies 1AA Gu*d®n bij verlies AA Gulden bij verlies van De Ibrzekerde moet fï VVV overlijden. JvU van hand of voet, 6vv van een oog. lUv van een duim. Uu onvoldoende, ook van water kreeg ieder maar mondjesmaat. Dicht bij huis op de terugreis nabij de Azoren was het gebrek aan levensmiddelen zoo nijpend gewor den, dat Van Noort besloot Engeland niet aan te doen, maar door het Kanaal in eens naar Rotterdam te varen. Daar kwam hij 26 Augustus aan: „met groote blijdschap, Óod lo vende ende danekende van Zijn genadige bewaringhe, zijnde bin nen Rotterdam groote blijdschap, soowel van de priclpaelste als van de ghemeyne Borgerije met groote willecom ende feestelijke onthalinghe. Met deze Van Noort’s Prins Maurits gaf hem in 1603 het kapi- teiaschap over een compagnie voet knechten. Hij bleef kapitein tot 1622 en toen hij plaatste maand April. ?n gezin van I. de Jager v. str. 65, inw.; talsen naar B echtgenoote a.b. woon- Brand van K. de Maria, d. Jtte Arle, s Arte, z. Wal. (Bergam- over een compagnie iten. Hij bleef kapitein tot 1622 er over dacht te gaan rusten, prins hem in het roerige Schoonhoven, om, na de troebelen schen de contraremonstranten en monstranten, deze laatsten onder duim te houden. In 1625 stierf prins Maurits en nu deed Van Noort zijn com pagnie over. Hij leefde nog maar kort ambteloos en stierf «2 februari 1627. K. Men kan Ijet tekort over den .vermaar- jden zeevaarder aanvullen, maar menig een schrikt terug om daarvoor het uitge leide werk van dr. J. W. Ijzerman ter ftiand te nemen. Het bevat te veel en /daarbij heel wat, wat voor den gewonen |ezer onbelangrijk is. Maar een beknopt Jhandig boekje, vermeldend Van Noort’s stoute bedrijven, bestond nog niet en dat ^s nu gekomen. De auteur is J. C. Mollema en het ver scheen bij P. M. van Kampen Zoon te i, als een deeltje van de serie die vaderlandsche eultuurge- in monografieën brengt onder Jcedactie van dr. J. H. Kernkamp. De «schrijver heeft van dit deeltje verdient lof voor de wijze, waarop hjj zijn taak beeft begrepen en uitgevoerd, want dit boek van 157 bladzijden met 2 kaarten ipn. 11 platen zal ook de niet-Schoonho- wenaar met belangstelling lezen, het brengt den lezer in de sfeer der 17e eeuw, het brengt uit Van Noort’s dagboek puis£ dat, wat den gemiddelden lezer in teresseert. Mollema geeft na een inleiding tot <Bt «werk een korte levensschets van Van Hoort en vermeldt er bij dat meer dan een eeuw een bronzen kanon uit het pchip van Van Noort, tegen den oort- snuiir van de kerkmuur stond, dat in 1775 gebruikt werd als klokspijs voor hét eariDiux. De schrijver zegt daarbij; *De Hemel weet, of het carillon door een ijverig patriot bespeeld Is ter eere van de brengers van vrijheid, gelijkheid en broeder schap of onder het dansen om den vrijheidsboom. Maar laat ons hopen, dat het jubelde, toen wij weder ons zelven werden en Oranje terugriepen”. Wat dit laatste betreft kunnen wij ze kerheid geven. Toen na de aanhouding Van prinses Wilhelmina in 1787 aan de faoejanverwellesluis, prins Willem' V op .119 September 1788 (te Schoonhoven kwam, speelde inderdaad het carillon herhaalde malen het Wilhelmus. Van Noort was wat men noemen mag: |een ruwe gast. Hij was vroeger in „de (vrije neringh” geweest, hetgeen betee- \kent dat hij een kaperschip had gecom mandeerd en daarna had hij te Rotter dam een herberg in de Nieuwstraat, ge- (heeten ^De dubbele witte sleutels”. De /schrijver geeft een aardige voorstelling, [van wat Rotterdam toen was. De stad (telde 12000 inwoners, op de markt had imen nog een vrij uitzicht over den pol- sder, de Blaak had biezen- en rietoevers, leen paar timmerwerfjes tegeö het West- aiietJwiand, wat krotten met rieten da rken aan het Hang en de Molensteeg ■vormden de heele wijk. In zijn herberg haat de schrijver de verschillende deelne- Zjcjj naar Zjjn basis begaf. In het ge- imers aan Van Noort’s tocht bijeenkomen - - - ien we vernemen dat er verscheidene le iden. van bekende families tot zijn tocht- igenooten behoorden. De reis begon met '4 schepen en 248 man en toen die vol- [bractat was, keerde slechts één schip met 147 maa^terug; 28 man waren gesneu- ^veM, gevangen genomen of gedeserteerd 1 ien 73 overleden aan scheurbuik. De sche- |pen voeren naar Engeland, naar de westkust van Afrika, vandaar werd over gestoken naar Zuid-Amerika, toen terug 'naar Stat Helena om water en vruchten op te doem, maar tengevolge van ver- keerde navigatie van den vice-admiraal Van Hpendam. zeilde men dat eiland voorbij en moest onverrichterzake weder ■terug naar Zuid-Amerika. Van Hpendam, die öch herhaaldelijk ongedisciplineerd bad -gedragen, werd door den krijgsraad veroorfleaM om aan land geuet te wor- Dit gebeurde in de Straat van Ma- gdt»es. aan de zuidpunt van Zuid-Ame rika. Daar werd de vice-admiraal aan wal gwet „met wat broot eaute wtjn, maex en tonde daer nieuwers heen, want t was een woeste plaets ende most sterven van honger ofte van wilden gegeten worden; stookolie meevoeren en had een actie radius van 14.000 KM. f>n ruimte voor het meenemen v^n K.G. lading aan vracht en passagiers. Bijna een jaar geleden, op 9 Mei 1936, vestigde 't lucht schip, dat 21 reizen achter den rug heeft een record door de reis naar Lakehurst over de Oceaan in 32 uur te volbrengen. Geen helium. ,J4en herinnert er aan, dat dr. Eckener maatregelen heeft genomen om op de eerste reis van de Zeppelin naar de Ver eenigde Staten helium te gebruiken, doch de Dultsche regeering weigerde de noodige deviezen gas te betalen. EEN OOGGETUIGE VERTELT. Een van de mannen, die bij de lan dingsmast wachtte, deelde mee, dat hij op het ^égenblik van de ontploffing juist onder, de staart van het luchtschip stond. Het bevond zich op een hoogte van 100 meter. Voor de ontploffing zag hij de passagiers glimlachend en bepakt en M.and.K, Wo.M<U« en Vrijdag Prijs bü vooruitbeta ling: voor Schoonhoven per 3 maanden f 1.25p. poat f 1.50 MM veraekermg 15 cents meer VRUDAG 7 MEI 1933 GOUDA

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1937 | | pagina 1