MEI
JtandemS:::-;
voor de verhuur,
an ban Oilton ■lllchlttraclii
Van Noort’s reis om de wereld
AANBIEDINGEN!!
DAMES- EN
KINDERKLEEDING
Het luchtschip „Hindenburg
verongelukt.
HOEDEN, REGENMANTELS enz.
stand
IN SMAAKVOLLE 5
Na een ontploffing
brandend neergestort.
Drie en dertig dooden.
Mi
I
Bahlm
iG 5 met in?.
TWAALF BLADZIJDEN
B.
de
tus-
V
den
‘atria".
da»
28 j., en J.
uit te voeren om het
d. van L,
de
ien en
M
DE LUCHTREUS.
KKM FOTQ Vi» BK VCilOiWKUlKTK Duixscas MtcarsuuK
DE KAMT VAN OK L* lx*
I
echtgenoot
lboom, 84 j.,
Juweneel, 80
an A 67 naar
n B 63 naar
naar Nieuw-
56 naar Bles-
1 C 10 naar
met
Het
vermaarde wereldreis was
loopbaan niet geëindigd.
spoedig terug om hulp te verleenen.
Reeds dadelijk kon men 3 geheel ver-
SCHITTERENDE
COLLECTIES
srtentiën; 1-6
regel 'meer f
oei, 31 j.,
orspuij, 26 j.,
•EL.''April.
van A. de
't, z. vail C.
Adriana
in en A. C.
de Kwaad-
r Ham, van
A. van Hees,
Schaap, van
Visser, van
3; B. de Ruy-
'ieuw-Lekker-
van
dat
KAPT. YeHMANN,
de bij de ramp van de L.Z. 129 om
Mei.
j. en A.
in
11
C. O. Hoo-
Menno, z. v.
Verhoeven
en B. Ster-
-Blokland;
rraaf.
tand April.
bied van Lakehurst werd het schip over
vallen door een zwaar onweer, dat
ontzettende regens gepaard ging.
luchtsehip moest
riek en Chr.
d. v. A. van
9 J.; W.
jrhaar.
I. W. An-
M. v. Vliet
»ud 6 dagen.
i.
K. van der
Dirk Adria-
14. van Rijs-
wa-
di-
Zeer
EEN MOEILIJKE REIS.
De geheele laatste reis van het lucht
schip is bijzonder moeilijk geweest. De
„Hindenburg” was te 11 uur pl. tijd met
12 uur vertraging boven Boston aange
komen. Om 3 uur Donderdagmorgen
vloog de luchtreus boven New York voor
?rk mej. A. D.
mej. B. Bak-
tf A. Aantjes;
Dragt en ge-
J. van Zome-
en C. W.
Ier, 37 j.,‘ en
Twigt, 28 J„
A. Rook, 24 j„
J. van Mul-
- W. C. Ver-
21 j.
J* i het
leven gekomen kapitein van het lucnt-
schip, die echter niet het commando
voerde.
66 j. echtg.
ïcht) K.
d. Berg.
p, 27 j. en
Dikkerboom,
- A. v. Zon,
Het Dultsche luchtschip „Hindenburg”
is in 1933 te Friedrichshaven gebouwd.
- --- in Maart van het vorige jaar was het
gedaaft waseud^ heeft techtecihji voltooid. Het kon 80.009 K-G
Vaal van Dijk
China»; J. H.
Oosterbrugstr.
O, Vyverplein
naar Papen-
v. Wijngaar-
nstr. 31 naar
cerkstr. 1D.
381 n. Streef-
B 409, inw. n.
en gezin van
chiedam, p.
v. A 985, in-
J. v. Woezik
ien) v. D 189
A 947.
Ad verten tién; 1-6 regels f 1.30
elke regel meer f 0.20; derde
plaatsing Bal ven prijs. -; Adver-
tentiën worden gratis ge
plaatst in „De Gorcumer”
ABOMME’8, di.
ZVuU ong-obiKh-d.
lags
prijzen
wuivend voor de ramen staan. Bij de
ontploffing konden de landingsman-
schappen nog wegsnellen, doch -keerden
nog een uur in de lucht
blijven voor het kon dalen. Toen het
langzaam tegen de mast daalde, ont
stond een ontploffing. Een geweldige
vlam steeg op, waardoor het schip bin
nen enkele minuten was vernietigd.
Alle ziekenauto’s en particuliere
gens u't de omgeving hebben zich
reet naar het vliegveld gespoed om be-
hlupzaam te zijn bij het overbrengen van
de slachtoffers naar de ziekenhuizen.
Te New York heeft men het laatst de
passagiers van de „Hindenburg”, onder
wie zich verscheidene studenten bevon
den, die naar de Vereenigde Staten te
rugkeerden, gezien. Het luchtschip pas
seerde er de State Building, vanwaar ve
le belangstellenden de passagiers kon
den waarnemen.
Olivier van Ïïoort is in Schoonhoven
I sen populair man gebleven; er zijn een
setraat en een plein naar hem genoemd,
ieder weet dat een deel van het carrillon
gemaakt is van een. kanon uit zijn schip
|en de koene reiziger ligt in de groote
fcerk begraven. Deze dingen weet elk
fechoonhovenaar, ook dat Van Noort de
/wereld is omgezeild, maar voor velen
£ioudt daarmede de kennis van deze fi-
jguur op.
F wij fi.bb.n J.K. Snoei
Stadhulsstr.7-9
om Kaap de
Rotterdam.
Het eigenlijke doel van de reis, het be
halen van buit en ruilgoederen is niet
bereikt. Van Noort was 2 Juli 1598 ver
trokken en keerde 27 Augustus 1601 te
rug, maar wat hij medebracht, maakte
de kosten van de reis nog niet goed. La
ter kwam er nog iets bij, doordat een der
schepen dat gestrand was, aan den sul
tan van Temate was overgedaan.
Het waren geen zeekasteelen, die deze
lange en gevaarlijke reis maakten, maar
ware huikjes, kleiner dan menig vaar
tuig op de Lek. De twee grootste schepen
maten 300 en 350 ton, de twee kleinere
jachten elk 50. Het schip van Van Noort,
een der grootste, was 29 meter lang, 7
meter breed en 2S meter hol. De voeding'
der schepelingen was slecht en veelal
generaal een gemeen gebet laten
doen over de gantsche vloot ende
een yeder vermaent daer exem
pel aen te nemen”.
Er werd verder gevaren langs de west
kust van Zuid-Amerika tot het tegen
woordige Panama en toen overgestoken
over Me Groote Oceaan naar de Philip-
pijnen, door den Indischen Archipel en
Goede Hoop terug naar
J. M. van
r. Gerrit,
M. de Jong.
21 j., en ,J.
26 j„ en C.
26 j„ en M.
27 J., en H.
lolten, 24 j.,
en
Een ramp heeft de Duitsche luchtvaart
getroffen: Donderdagavond is het groote
Dultsche luchtschip „Hindenburg”, ter
wijl men om kwart over zeven voorberei
ding trof het aan den landingsmast te
Lakehurst te meren, na een hevige ex
plosie in brand gevlogen en neergestort.
Er bevonden zich 39 passagiers en een
bemanning van 61personen aan boord
en reeds spoedig bleek, dat zeer velen
hunner in de vlammen waren omgeko
men.
Het juiste aantal der slachtoffers viel
echter niet spoedig te bepalen, wanteen
half uur na de ontploffing was de „Hin
denburg” nog één brandende massa, die
onmogelijk kon worden behaderd.
De allereerste berichten spraken
slechts drie geredden, later bleek,
meer dan 30 der Opvarenden er het levan
hadden afgebracht en tenslotte is geluk
kig dat cijfer nog veel te laag, gebleken;
het meerendeel der inzittenden is nog in
leven, doch velen hunner zijn gewond.
Het luchtschip stond onder comman
do van kapitein Max Pruss. Kapitein
Lehmann, die verleden jaar het bevel
voerde, bevond zich wel aan boord.
kooide lijken bergen. Het was onmoge
lijk deze te herkennen. In de cabine van>
den commandant vond men ook een ge
heel verkoold lijk. Nog een aantal ande
re ontploffingen werd gehoord.
Het luchtschip is grootendeels te Lon
den verzekerd. Een autoriteit van deze
verzekeringsmaatschappij deelde ons
mee, dat het eenlge gevaar dat men voor
het schip vreesde, een botsing was, aan
gezien het gevuld was met waterstofgas,
dat bij een botsing ontbrandt.
DRIE EN DERTIG DOODEN.
Volgens de laatste berichten zijn bij ae
ramp 33 personen otff het leven geko
men, namelijk 16 passagiers en 17 leden
der bemanning. Voorts zijn velen ge
wond in het- ziekenhuis opgenomen.
Voor de oorzaak van de ramp, welke
nog niet is vastgesteld, bestaan verschei
dene veronderstellingen. Zoo kan terug
slaan van een der. motoren ontsnappend
gas hebben aangestoken, of de onweers-
achtlge weersomstandigheden kunnen ’n
vonk hebben doen ontstaan, welke de
ontploffing veroorzaakte.
Juist voor de ontploffing werd een
vonk gezien aan de achterzijde van het
luchtschip.
(Zie verder onder Telegrammen).
No. 7806.
NIEUWSBLAD VOOR ZUID HOLLAND EN UTRECHT
I 5CH00NH0VENSCHE COURANT I
J Telaf. 20. Tel.-Adres: Vannooten S. A W. N. VAN NOOTEN, SCHOONHOVEN, HAVEN 25. Postrekening 13763. L
opgaven 'foor de veraekering, lijn volgens de vwtgeetelde bepalingen tegen ongevallen verzekerd voor bedragen, gewaarborgd door de NIEUWE HAVBANK te Schiedam,
A AA Gulden bij QAA ®u^en Mi verl*e« OHO b*j verlies 1AA Gu*d®n bij verlies AA Gulden bij verlies van De Ibrzekerde moet fï
VVV overlijden. JvU van hand of voet, 6vv van een oog. lUv van een duim. Uu
onvoldoende, ook van water kreeg ieder
maar mondjesmaat. Dicht bij huis op de
terugreis nabij de Azoren was het gebrek
aan levensmiddelen zoo nijpend gewor
den, dat Van Noort besloot Engeland
niet aan te doen, maar door het Kanaal
in eens naar Rotterdam te varen. Daar
kwam hij 26 Augustus aan:
„met groote blijdschap, Óod lo
vende ende danekende van Zijn
genadige bewaringhe, zijnde bin
nen Rotterdam groote blijdschap,
soowel van de priclpaelste als
van de ghemeyne Borgerije met
groote willecom ende feestelijke
onthalinghe.
Met deze
Van Noort’s
Prins Maurits gaf hem in 1603 het kapi-
teiaschap over een compagnie voet
knechten. Hij bleef kapitein tot 1622 en
toen hij
plaatste
maand April.
?n gezin van
I. de Jager v.
str. 65, inw.;
talsen naar B
echtgenoote
a.b. woon-
Brand van
K. de
Maria, d.
Jtte Arle,
s Arte, z.
Wal.
(Bergam-
over een compagnie
iten. Hij bleef kapitein tot 1622
er over dacht te gaan rusten,
prins hem in het roerige
Schoonhoven, om, na de troebelen
schen de contraremonstranten en
monstranten, deze laatsten onder
duim te houden. In 1625 stierf prins
Maurits en nu deed Van Noort zijn com
pagnie over. Hij leefde nog maar kort
ambteloos en stierf «2 februari 1627.
K.
Men kan Ijet tekort over den .vermaar-
jden zeevaarder aanvullen, maar menig
een schrikt terug om daarvoor het uitge
leide werk van dr. J. W. Ijzerman ter
ftiand te nemen. Het bevat te veel en
/daarbij heel wat, wat voor den gewonen
|ezer onbelangrijk is. Maar een beknopt
Jhandig boekje, vermeldend Van Noort’s
stoute bedrijven, bestond nog niet en dat
^s nu gekomen.
De auteur is J. C. Mollema en het ver
scheen bij P. M. van Kampen Zoon te
i, als een deeltje van de serie
die vaderlandsche eultuurge-
in monografieën brengt onder
Jcedactie van dr. J. H. Kernkamp. De
«schrijver heeft van dit deeltje verdient
lof voor de wijze, waarop hjj zijn taak
beeft begrepen en uitgevoerd, want dit
boek van 157 bladzijden met 2 kaarten
ipn. 11 platen zal ook de niet-Schoonho-
wenaar met belangstelling lezen, het
brengt den lezer in de sfeer der 17e
eeuw, het brengt uit Van Noort’s dagboek
puis£ dat, wat den gemiddelden lezer in
teresseert.
Mollema geeft na een inleiding tot <Bt
«werk een korte levensschets van Van
Hoort en vermeldt er bij dat meer dan
een eeuw een bronzen kanon uit het
pchip van Van Noort, tegen den oort-
snuiir van de kerkmuur stond, dat in
1775 gebruikt werd als klokspijs voor hét
eariDiux. De schrijver zegt daarbij;
*De Hemel weet, of het carillon
door een ijverig patriot bespeeld
Is ter eere van de brengers van
vrijheid, gelijkheid en broeder
schap of onder het dansen om
den vrijheidsboom. Maar laat
ons hopen, dat het jubelde, toen
wij weder ons zelven werden en
Oranje terugriepen”.
Wat dit laatste betreft kunnen wij ze
kerheid geven. Toen na de aanhouding
Van prinses Wilhelmina in 1787 aan de
faoejanverwellesluis, prins Willem' V op
.119 September 1788 (te Schoonhoven kwam,
speelde inderdaad het carillon herhaalde
malen het Wilhelmus.
Van Noort was wat men noemen mag:
|een ruwe gast. Hij was vroeger in „de
(vrije neringh” geweest, hetgeen betee-
\kent dat hij een kaperschip had gecom
mandeerd en daarna had hij te Rotter
dam een herberg in de Nieuwstraat, ge-
(heeten ^De dubbele witte sleutels”. De
/schrijver geeft een aardige voorstelling,
[van wat Rotterdam toen was. De stad
(telde 12000 inwoners, op de markt had
imen nog een vrij uitzicht over den pol-
sder, de Blaak had biezen- en rietoevers,
leen paar timmerwerfjes tegeö het West-
aiietJwiand, wat krotten met rieten da
rken aan het Hang en de Molensteeg
■vormden de heele wijk. In zijn herberg
haat de schrijver de verschillende deelne- Zjcjj naar Zjjn basis begaf. In het ge-
imers aan Van Noort’s tocht bijeenkomen - - -
ien we vernemen dat er verscheidene le
iden. van bekende families tot zijn tocht-
igenooten behoorden. De reis begon met
'4 schepen en 248 man en toen die vol-
[bractat was, keerde slechts één schip met
147 maa^terug; 28 man waren gesneu-
^veM, gevangen genomen of gedeserteerd
1 ien 73 overleden aan scheurbuik. De sche-
|pen voeren naar Engeland, naar de
westkust van Afrika, vandaar werd over
gestoken naar Zuid-Amerika, toen terug
'naar Stat Helena om water en vruchten
op te doem, maar tengevolge van ver-
keerde navigatie van den vice-admiraal
Van Hpendam. zeilde men dat eiland
voorbij en moest onverrichterzake weder
■terug naar Zuid-Amerika. Van Hpendam,
die öch herhaaldelijk ongedisciplineerd
bad -gedragen, werd door den krijgsraad
veroorfleaM om aan land geuet te wor-
Dit gebeurde in de Straat van Ma-
gdt»es. aan de zuidpunt van Zuid-Ame
rika. Daar werd de vice-admiraal aan
wal gwet
„met wat broot eaute wtjn, maex
en tonde daer nieuwers heen,
want t was een woeste plaets
ende most sterven van honger
ofte van wilden gegeten worden;
stookolie meevoeren en had een actie
radius van 14.000 KM. f>n ruimte voor
het meenemen v^n K.G. lading
aan vracht en passagiers. Bijna een jaar
geleden, op 9 Mei 1936, vestigde 't lucht
schip, dat 21 reizen achter den rug heeft
een record door de reis naar Lakehurst
over de Oceaan in 32 uur te volbrengen.
Geen helium.
,J4en herinnert er aan, dat dr. Eckener
maatregelen heeft genomen om op de
eerste reis van de Zeppelin naar de Ver
eenigde Staten helium te gebruiken,
doch de Dultsche regeering weigerde de
noodige deviezen
gas te betalen.
EEN OOGGETUIGE VERTELT.
Een van de mannen, die bij de lan
dingsmast wachtte, deelde mee, dat hij
op het ^égenblik van de ontploffing juist
onder, de staart van het luchtschip stond.
Het bevond zich op een hoogte van 100
meter. Voor de ontploffing zag hij de
passagiers glimlachend en bepakt en
M.and.K, Wo.M<U«
en Vrijdag Prijs bü vooruitbeta
ling: voor Schoonhoven per 3
maanden f 1.25p. poat f 1.50
MM veraekermg 15 cents meer
VRUDAG 7 MEI 1933
GOUDA