r
Binnenland
Buitenland
[^Schoonhoven
DE ONDERGANG YAN DE
„HINDENBURG”.
De tfakingen Ie Engeland.
J. K. SNOEI
MADE IN GERMANY.
itü i i.
HBN BLADZIJDEN.
MAANDAG 10 MKI Vat.
Kt JAARGANG.
JO*. MM.
de
dat de
K.
en
t
geheel
voor
naar
be-
Ad vei
elke
plaatsing
tentién
plaatut
regels f 1.80
teer f 0.20; derde
pryi. -: Adver-
gretis ge-
Gorcumer”
dezs
daarop gege
ten gegeven,
leid
fRUCHTEN.
iraanmarkt was
-eekenis om een
veL
Aantal dooden 36.
Tn het ziekenhuis van Asbury Park in
New Jersey is Erich Knocher, een der
passagiers van het luchtschip „Hinden
burg”, gestorven. Ook Speek, de marco
nist van de ^Hindenburg is aan zijn
verwondingen overleden.
Daardoor ia bet aantal dooden tot 36
gestegen.
KAPITEIN LEHMANN OVERLEDEN.
LONDEN NOG VRIJWEL
ZONDER BUSSEN.
Nog altijd bestaat het gevaar, dat Lon
den Woensdag, op den kroning^dag, zon
der autobussen zal zijn. Wel Ik gisteren
een vergadering gehouden van gedele
geerden van het personeel van alle ga-
ragegroepen, teneinde zekere voorstellen
te bespreken, weke door de leiding van
de transportcommlMie aan den minister
van Arbeid waren voorgelegd, doch heel
veel Is daar niet bereikt In eeü bepaald
deel van de stad zou een klein deel der
stakers heden het werk hervatteh, doch
overigens ligt dit nog geheel stil.
De staking in de provincies Kent en
Sussex Is opgehesen en de bassen van
Gravesend, Maldstown en Hastings rij
den weer
De stakers te Oxford, Northampton en
Bedford hebben echter besloten de sta
king nog door te zetten.
Ook de trams?
Als het autobusconflict niet in het be
gin van deze week wordt geregeld, aal.
srtentiên: 1-6
regel nu
halven
worden
in .De
NIEUWSBLAD VOOR ZUID HOLLAND EN UTRECHT
1 SCH00NH0VEN5CHE COURANT f
J Teief. 20. Tel.-Adres: Vaunooten S. W. N. VAN NOPTEN, SCHOONHOVEN, HAVEN 25. Postrekening 137Ö8. s 1
opgeven voor de versekeriag, >ya volgens de vastgestelde bepalingen, tegen omgevallen veneicerd voor bedragen, gewaarborgd door de NIEUWE HAVBANK te Schiedam, van
A A A Gulden by QAA Gulden by verlies A A A Gulden by verlies 1OO Gulden by verlies f>O Gulden by verlies van De verzekerdomoetin het
vVv overlyden. OW van hand oi ro«t, 4uV van een oog. 1 VV van een duim. VV sen anderen ringer. bent s.jn van een poiis
Nog steeds:
I» die buitenbanden voor 75 cf.
kettingkasten (z. opz.)75 ct.
binnenbanden40 ct.
Stadhuisstr. 7-9 -telef. 131 - Schoonhoven
ten worden gehouden met de mogelijk
heid, dat de staking zich toch nog tot
trams, trolley-bussen en „ondergrond-
sche" uitbreldt.
Voor loo pig geen mijnstaking.
Nadat op het ministerie van mijnbouw
opnieuw besprekingen waren gevoefd,
heeft het bestuur van den mljnwerkers-
bond Zaterdag definitief besloten de af
kondiging van een staking voor den tijd
van een week te rekenen yan die» dag
af uit te stellen, teneinde den minis
ter van mijnbouw den noodigen tijd te
laten om de voorgeschreven conferentie
bijeen te roepen. Ook de Schotsche
Mijnwerkers Unie heeft besloten de sta
king, waartoe bij wijze van solidariteit
besloten was, uit te stellen.
Duitechland steunt Italië.
iMusschen is het terugroepen der Ita
liaansche journalisten uit Engeland voor
de Duitsche pers een aanleiding haar
aanvallen op Engeland te hervatten. De
bladen verklaren, dat het besluit van
Italië in Dultschland warme instemming
zal vinden.
EN EN frRUIT
Bloemkool I
1—3.70, groene
1 II f 10, idem
uks; kropsla I
L—1.50 per 100
0, kroten f 0.70
elie f 0.50—0.80
20, prei f 1.70
stelen 0.69—1.10.
(roode) f 1—
1—1.50, alles per
ent per d'ozijn;
elen (afbreek-
2—6, alles per
heeft, hij een beter begrip zal hebben
van den arbeid van den referendaris en
van diens bestaan? Evenmin zal de Duit
sche ministerraad na 2 maanden kolen
te hebben gesjouwd of steenen te heb
ben gebikt, den sjouwer en bikker nader
zijn gekomen. Na 'beëindiging van zijn
handenarbeidstijd zal hij misschien zeg
gen dat het kolensjouwen een boven-
menschelijk en onmenschelljk werk is en
dat is natuurlijk onjuist, het is onmen-
schelijk voor den ongeoefende, zoo goed
als hardloopen, roeien en spitten dat is.
Minister Goebels is niet ver genoeg ge
gaan met zijn verordening. Als hij zijn
hoogere ambtenaren een werkelijk In
zicht had willen geven in het bestaan
van handwerkslieden, dan had hij moe
ten voorschrijven, dat zij niet alleen
diens arbeid moeten overnemen, maar
ook hun leefwijze en dan had hij zijn
referendarissen en raadsadviseurs in de
kost moeten doen bij hen, wier werk zij
ovemetnen. Dan hadden zij kunnen zien
en voelen hoe 1 is als een gezin van een
karig loon moet rondkomen, dan hadden
zij de woorden uit .Vorstenschool” ver-
VwBchynt: Maandag, Woensdag
en Vrijdag Prijs bn voo^uitbeta-
I ling: voor Schoonhoven per 8
I maanden 1 1.25 P- Poat 1,50
I Met versekenng 15 cents me er
ABONNE’S, die aich aan onse admmistrai
OAAA Gulden by levenslange
4*VVV ongeschiktheid.
zorgwekkend, doch men hobpt hun leven
te kunnen redden.
Te Lakehurst is
het openbare onderzoek
begonnen naar de ramp van het lucht
schip, waartoe het Amerikaansche de
partement van marine opdracht had ge
geven. Het onderzoek zal omvatten het
opstellen van een rapport over het aan
tal gewonden, de aangenchte schade, de
verantwoordelijkheid, enz.
Volgens een ooggetuige bevond de Hin
denburg zich reeds eenige oogenblikken
voor den val in moeilijkheden. Deze mee-
ning wordt bevestigd door de beschrij
ving der landing door een vroegeren
Amerlkaanschen Zeppelin-commandant,
die verklaarde, dat de landing anders
ging dan bij vorige gelegerfheden t ge
val was.
HET VORSTELIJK PAAR NAAR
ENGELAND.
JKartelijk uitgeleide en blijde
ontvangst.
Zondagmorgen is het Vorstelijk Paar
aan boord van de oorlogsbodem „Gelder
land van Hoek van Holland naar Har
wich vertrokken voor de bijwoning van
de kroningsfeesten te Londen. In het
anders zoo rustige havenstadje was
reeds vroeg in den ochtend een groote
drukte .waar te nemen. Langs de lan-
dingskade der Harwlchbooten, waar de
Gelderland lag gemeerd, was de belang
stelling het grootst. Een politiecordon
hield de menigte op een afstand. De of
ficieren, onderofficieren en matrozen van
de Gelderland stonden aan het dek op
gesteld, terwijl de commandant, kapitein
luitenant ter zee P. van Straelen zich 1
met eenige officieren op de kade bij de
loopplank bevond om de hooge gasten te
ontvangen.
Om half negen vertrokken de prinses
en de prins per auto van het Huis ten
Bosch te Den Haag en even over nege
nen kwamen zij te Hoek van Holland
aan. Prins Bernhard was gekleed in de
uniform van luitenapt ter zee eerste
klasse Luide toegejuicht door de menig
te begaven zij zich, na door den com
mandant van de Gelderland begroet te
zijn, aan boord, waar zij de bemanning
inspecteerden. Aan de achtersteven van
de „Gelderland” werd de standaard der
Prinses geheven en alles werd gereed ge
maakt voor het vertrek. Het Prtnseiljk
Paar nam vriéndelijk wuivend vanaf de
brug afscheid van de talioozen qp den
wal. Even over half tten verliet de oor
logsbodem de Nieuwe Maas. De torpodo-
boot Z. V heeft de Gelderland naar Har
wich, waar men des avonds arriveerde,
geëscorteerd.
Onder zeer groote belangsteïllng zijn
w Prinses Juliana en Prins Bernhard
naar JW gieeat, ernstig tokening moe- Harwich aangekomen.
Kapitein Lehmann, die de laatste
(tocht van de „Hindenburg” als adviseur
(van den commandant Pruss, meemaak-
|te, is aan zijn verwondingen bij de ramp
opgeloópen, overleden. Ernst August
{Lehmann werd op 12 Maart 1886 te Lud-
erigshafen aan den Rijn geboren. In 1913
trad hij in dienst van de keizerlijke
Lcbeepswerven te Kiel, en een jaar daar
op werd hij commandant op het lucht-
pchlp JSachsen". In den wereldoorlog
heeft Lehmann het commando over
Verscheidene luchtschepen gevoerd en
ontving vele ridderorden. Na den oorlog
srerd hij aangesteld bfl de Zeppelin -
Maatschappij te Friedrichshafen. Toén
pe „Graf Zeppelin” voltooid was heeft hij
Wnds 1928 veie groote tochten met dat
pehtechip gemaakt.
In 1936 is hij met het thans veronge-
fckte Inehtochip herhaaldelijk naarAme-
pka gevlogen.
De verzekering.
D» «EBndenborg" is totaal te Londen
■oor SOOJOOO verzekerd, waarvan ver-
■noetMQk 70 pC$. op het continent on-
jdergebrarfit en 30 pCk (ongeveer
t 10L0009 door hondensehe verzekeidpg-
hiaatechap(djaa gedekt was. Alle Eón-
neneshe zee- en luchkverzekertngsafdee-
Rngen van <te londensebe verzekerings-
maatsefaappiten hebben in het risico
van de ^EBndenburgT deelgenomen, even
als de Brtbnt» luchtvaart- en aigemee-
t -antwoordt niet.
Officieele Britsche kringen hebben
geen kennisgeving gekregen van het te
rugroepen der Italiaansche dagbladcor
respondenten. Derhalve wordt in dssc
kringen geen commentaar da
ven. Alleen wordt te Buine
dat naar alle waarschijnüwn
gelsche regeering geen enkelen stap zal
doen en ook geen nadpre inlichting zal
vragen.
ROME IS BOOS OP ENGELAND.
Dagbladcorrespondenten te Lon
den teruggeroepen.
De Italiaansche bladen hebben hun
correspondenten uit Londen teruggeroe
pen in verband met de „lasterlijke hou
ding der Britsche pers ten aanzien van
Italië en de Italiaansche vrijwilligers in
Spanje", zooalshet persbureau Stefanl
het uitdrukt
Engelschs bladen in Italië ver
boden.
Dat agentschap deelt voorts mede, dat
in verband met de houding der Britsche
pers alle Engelsche bladen in Italië zijn
verboden, 'behalve de „Daily Mail”,
„Evening News" en de „Observer”.
Londen
Britsche
staan:
JAA cn hart
Gaan onder bij aanhoudend stoflijk
[lijden.
De gloed van booger geestdrift wordt
[gedoofd,
Mg t leven slechts één kamp is met
[het lage,
Alg Dtet te sterven levenw eenig
[doei is
En uitstel van bezwijken fioogste
(prijs."
Te verwachten dat een ambtenaar,
door eenigen tijd handenarbeid te ver
richten, zijn kennis van de werklieden
uit dienbedrijfstak zal verruimen, is
dwaasheid en nog dwazer is het van de
wijze, waarop die ambtenaar dat werk
verricht zijn geschiktheid voor bevorde
ring te laten afhangen.
Alleen zijn mate van physiéke kracht
kan men er naar afmeten, rijn physiek
uithoudingsvermogen en dat heeft met
zijn intellectueelen arbeid niets te ma
ken.
/Maar een goed -engputtig werk zou mi
nister Goebels toch kunnen doen In deze
materie. Dat zou rijn als bij voorschreef
Duitsche Jodenvervoïfeers eens
geplaatst werden In de.droeve omstan
digheden waarin de Duitsche Joden ver
keer en.
Het zou ongemeen leerzaam zijn en de
Duitsche zeden de vereischte verzachting
aaabrengeiu
Met den bouw van den nieuwen zep
pelin hoopt men In den herfst van dit
jaar gereed te zijn om den dienst over
den Noordelijken Atlantischen Oceaan te
hervatten.
Dr. Eckener over de oorzaak.
Vrijdagavond heeft dr. Eckener een
radio-rede gehouden naar aanleiding van
de ramp van de „Hindenburg", waarin
hij zeide: Eerst na een zeer nauwkeurig
onderzoek zal men kunnen vaststellen,
welke de oorzaak is van het tragische
verüéb van het schip en van zoovele op
varenden. Natuurlijk moet dan ook de
vraag naar een mogelijke sabotage, waar
aan ik in het eerste oogenbllk nog ge
dacht heb, aan de **de komen, maar op
grond van de laatst olnnengekomen be
richten en in aanmerking genomen de
uitstekende maatregelen van de Ameri
kaansche regeering, blijft voor deze even
tualiteit slechts een zeer geringe waar
schijnlijkheid open. Meer voor de hand
komt het vermoeden te liggen, dat be
paalde electrische verschijnselen, samen
hangende met de weersomstandigheden,
een rol gespeeld hebben. Ten einde een
grondig «rwlerzo^k mogelijk te maken is
een commissie ingesteld, die zich Zater
dag aan boord van de Europa naar de
Vereenigdé Staten begeeft. Onder deze
commissie bevinden zich Dr. Eckener en
zes Duitsche luchtvaartdeskundigen.
Dr. Eckener zeide nog, dat hij de rots
vaste zekerheid had, dat Dultochland
onwrikbaar bleef vasthouden aan de
idee van den bouw van luchtschepen.
Toestand kapitein Pruss xeer
ernstig.
Kapitein Max Pruss en de eerste offi
cier Albert Samm, zijn van het zieken
huis te Lakewood in New Jersey overge-
bracht naar een ziekenhuis in New York
waar een bloedtransfusie op hej/ «al
BWde® J^^ast, Hun toestand is 9»or
De Prinses werd ppgewacht door den
Nederlandschen gezant te Londen, jhr.
mr. R. Marees van Swlnderen, die verge
zeld was van den marlne-attaché A. de
Booy, den marine-commandant van
Harwich, kapitein-ter-zee Alexander, den
Nederlandsche yjce-consul te Harwich
Cann en eenige havenautoriteiten en le
den van de directie der London North
Eastern Railway Company.
Velen anderen wachtten de aankomst
van het Paar af. Als jhr. de Marees van
Swlnderen, gevolgd door den heer De
Booy, zich aan boord begeeft, wordt hij
gesalueerd met drie stooten op de fluit
een een drievoudig roffelsaluut. Eenzelf
de eerbewijs valt ook den marinecom
mandant Alexander ten deel. Zij bege
ven zich naar de salon, waar zij de Prin
ses en den Prins begroeten en zich ge-
ruimen tijd met hen onderhouden.
Terwijl de trommels geroerd worden,
verschijnen de Prinses en de Prins aan
dek. De pijpers zetten het „Wilhelmus”
in, de Prinses neemt afscheid van den
commandant, en de overige officieren en
terwijl zij, gevolgd door Prins Bernhard,
de loopplank afdaalt, wordt langzaam
de prinselijke standaard op de achter
mast gestreken. Nauwelijks staat de
prinses op de kade, of de commandant,
die boven op dfe statietrap is teruggetre
den, roept luid: „Leve de Koningin," een
kreet, die door de matrezen en door de
Hollanders onder het wachtende publiek
luide wordt herhaald.
En als deze kreet Ir verklonken, dreunt
over het water het eerste van een salvo
van 34 saluutschoten, waarmee de „Gel-
derland’’. afscheid neemt van zijn hoog®
passagiers.
Daarna begeeft het Paar zich
het salonrUtuig, dat voor de hooge
zoekers is bestemd en achter den Pull-
manwagen van den boottrein naar Lon
den is gekoppeld.
Om vijf minuten voor acht, vertrok de
trein uit Harwich. Te Londen stond een
groote menigte op het perron te wach
ten op de aankomst van de Nederland
sche Kroonprinses en haar-gemaal.
Onder de aanwezigen bevonden zich
het geheele personeel van de Nederland
sche delegatie en talrijke leden van de
Nederlandsche Kolonie.
Ter verwelkoming van de Prinses wa
ren namens de Britsche Koninklijke fa
milie op het perron aanwezig lady Ca
therine Seymour, Sir Harry Verney
Generaal Paynter. Tevens was Prins. Ar
thur van Connaught ter begroeting ge
komen.
Prinses Juliana en Prins Bernhard
zullen na beëindiging van het officieel
verblijf in Buckingham Palace als gasten
van den koning nog een week hier on
officieel te Londen doorbrengen als gas
ten van den Nederlandschen gezant jhï.
mr. R. de Marees van Swlnderen en me
vrouw Van Swlnderen in het legatlege-
bouw op Portman Square.
Blikseminslag?
Kapitein Lehmann heeft, volgens een
journalist, die met de „Hindenburg” de
reis over den Atlantischen Oceaan heeft
gemaakt, direct nadat zich de eerste ont
ploffing aan boord van t luchtschip had
voorgedaan, verklaard, j}at de bliksem de
ramp veroorzaakt heeft. De journalist
stond vlak bij Lehmann. Het verklaart,
dat Lehmann heeft geroepen; „Het
Weerlicht, spring!"
Duitsc^land verkiest waterstofgas.
In technische kringen van Duitsch-
land wordt op ’t oogenrAk hevig gerede
twist over de vraag, of *t toelaatbaar is
waterstofgas te blijven gebruiken als vul
ling voor luchtschepen.
Het schijnt, dat men vast wil houden
aan vulling met het (brandbare) water
stofgas, en wel voornamelijk om de vol
gende redenen:
1. Het kan in Dultschland zelf goed
koop worden gemaakt.
2. Helium en 't transport ervan naar
Dultschland zou den luchtschependienst
on-rendabel maken. j
3. Het stijgvermogen van helium ta 15
procent mlr(der dan van waterstofgas,
zoodat de gasruimte van d^luchtschepen
aanmerkelijk vergroot zou moeten wor
den.
4. Helium zou Dultschland In tijd van
oorlog geheel afhankelijk maken van
Amerika voor het gebruik van lucht
schepen.
De „Graf Zeppelin" uit den dienst
Dé dienst van het luchtschip „Graf
Zeppelin" wordt vooreerst gestaakt tot
dat de rljksmlnister voor luchtvaart na
het ontvangen van het nauwkeurig re
sultaat der onderzoekingen omtrent de
ramp van LAkehurst een nadere beslis
sing heeft genomen.
Deze maand zal de „Zepp” dus niet
naar Rio de ‘Janeiro vertrekken.
Kapitein Schiller, de commandant van
de „Graf Zeppelin", verklaarde, dat
Friedrichshafen geen voldoende hoeveel
heden helium bezit voor de vulling van
het luchtschip met dit onbrandbare
gas, en dat de stopzetting van den dienst
van langen duur zal kunnen zijn.
HET GROENE KRUIS.
Vrijdag hield Het Groene Kruis haar
voorjaarsvergadering, welke zeer slecht
bezocht was'.
Het jaarverslag vermeldde, dat uit de
afd. verplegingsmateriaal aan 270 pa
tiënten 380 arukejen in bruikleen waren
gegeven, terwijl het zuurstofapparaat 3
maal gebruikt werd en de twee ligtenten
doorioopend in gebruik waren.
De verplegingsartikelen werden gere
geld aangevuid en auitgebreid.
Betreffende de Wijkverpleging gaf het
verslag aan, dat zuster Brandsteder in
fotaaT 1380 bezoeken aflegde en boven
dien elke week aan het zuigellr^gen-
bureau assisteerde. In dit bureau, on
der leiding van dr. Speelman, hadden
726 consulten plaats, welke gratis gege
ven werden. Het aantal behandelde kin
deren bedroeg 83.
Bovendien werd onder leiding van
zuster Hattink, uit Rotterdam* in No
vember een moedercursus gegeven, welke
door 49 cursisten werd gevolgd.
Ten slotte is een d luneiy gWQTHXl
Hetgeen in Dultschland dag aan dag
gebeurt levert, voldoende .stof om daar
over in elk nummer een artikel te schrij
ven, maar we vermoeden dat dit weinig
met den smaak van onze lezers zou
stemmên $n dat men gauw zou zeggen,
laat Dultschland zijn eigen boontjes
doppen. Het is iets anders echter, wan
neer daar nieuwigheden worden aange-
kondigd, waarnaar ieder met belang
stelling kijkt om te weten of navolging
daarvan al of niet raadzaam Is,
Ook vele van die nieuwigheden even
wel kunnen we onbesproken laten, maar
er is nu iets gepubliceerd, dat we even
nader mogen bezien. Minister Goebels
heeft bevolen dat voortaan de hooge
ambtenaren van zijn ministerie 2 maan
den handenarbeid moeten verrichten. Zij
sullen dan werkzaam gesteld worden als
hulp-monteur, stratenmaker, steenen-
bikker, kolensjouwer enz. Er xljn reeds
«enige hooggeplaatste ambtenaren daar
voor aangewezen, een ministerraad, een
i geheimraad e.d. De wijze, waarop zij in
die 2 maanden arbeiden, zal van invloed
■ijn voor hun verdere loopbaan.
Minister Goebels zelf behoort tot nu
toe niet bij hen die gaan kolensjouwen.
Wellicht zal menigeen het een verstan
dig besluit vinden en van oordeel xijru
dat xü die wetten en verordeningen ma
ken, geldend voor hulpmonteurs, straten
makers eju, eens aan de lijve moeten
ondervinden wat het beteekent dat be
roep wij te oefenen. ZIJ zullen zeggen
dat werken met menschen van een ge-
Iheel andere klasse ook zal leiden tot een
'beter onderling begrijpen van de ver
schalende bevolkingsgroepen. Wat weet
m de ministerraad van het leven van
een steenenbikker laat hem maar eens
van zeer nabij gaan kennis maken met
dat teven, dan zal hij over vete dingen
anders gaan denken.
Neen, zoo is het niet en het is geen
verstandig besluit. We laten nog daar
dat hoogere ambtenaren over het alge
meen mannen op leeftijd zijn, voor wier
gezondheid het gevaarlijk kan zijn, als
«ft plotseling werk moeten doen, dat bo
ven hun Kracht gaat. Een havenarbei
der zal een geheelen dag zware vrach
ten kunnen verplaatsen, zonder daar
van eenig nadeel te ondervinden, maar
een referendaris die datzelfde wil doen
en volhouden, zal na enkele uren het
werk moeten opgeven of er bij neerval
len. We willen echter de zaak eens om-
keeren en veronderstellen dat een ko
lensjouwer geplaatst wordt aan de schrijf
tafel van een raadsadviseur. Gelooft men.
dat, ate hij 2 maanden dat werk gedaan