r Binnenland Buitenland [^Schoonhoven DE ONDERGANG YAN DE „HINDENBURG”. De tfakingen Ie Engeland. J. K. SNOEI MADE IN GERMANY. itü i i. HBN BLADZIJDEN. MAANDAG 10 MKI Vat. Kt JAARGANG. JO*. MM. de dat de K. en t geheel voor naar be- Ad vei elke plaatsing tentién plaatut regels f 1.80 teer f 0.20; derde pryi. -: Adver- gretis ge- Gorcumer” dezs daarop gege ten gegeven, leid fRUCHTEN. iraanmarkt was -eekenis om een veL Aantal dooden 36. Tn het ziekenhuis van Asbury Park in New Jersey is Erich Knocher, een der passagiers van het luchtschip „Hinden burg”, gestorven. Ook Speek, de marco nist van de ^Hindenburg is aan zijn verwondingen overleden. Daardoor ia bet aantal dooden tot 36 gestegen. KAPITEIN LEHMANN OVERLEDEN. LONDEN NOG VRIJWEL ZONDER BUSSEN. Nog altijd bestaat het gevaar, dat Lon den Woensdag, op den kroning^dag, zon der autobussen zal zijn. Wel Ik gisteren een vergadering gehouden van gedele geerden van het personeel van alle ga- ragegroepen, teneinde zekere voorstellen te bespreken, weke door de leiding van de transportcommlMie aan den minister van Arbeid waren voorgelegd, doch heel veel Is daar niet bereikt In eeü bepaald deel van de stad zou een klein deel der stakers heden het werk hervatteh, doch overigens ligt dit nog geheel stil. De staking in de provincies Kent en Sussex Is opgehesen en de bassen van Gravesend, Maldstown en Hastings rij den weer De stakers te Oxford, Northampton en Bedford hebben echter besloten de sta king nog door te zetten. Ook de trams? Als het autobusconflict niet in het be gin van deze week wordt geregeld, aal. srtentiên: 1-6 regel nu halven worden in .De NIEUWSBLAD VOOR ZUID HOLLAND EN UTRECHT 1 SCH00NH0VEN5CHE COURANT f J Teief. 20. Tel.-Adres: Vaunooten S. W. N. VAN NOPTEN, SCHOONHOVEN, HAVEN 25. Postrekening 137Ö8. s 1 opgeven voor de versekeriag, >ya volgens de vastgestelde bepalingen, tegen omgevallen veneicerd voor bedragen, gewaarborgd door de NIEUWE HAVBANK te Schiedam, van A A A Gulden by QAA Gulden by verlies A A A Gulden by verlies 1OO Gulden by verlies f>O Gulden by verlies van De verzekerdomoetin het vVv overlyden. OW van hand oi ro«t, 4uV van een oog. 1 VV van een duim. VV sen anderen ringer. bent s.jn van een poiis Nog steeds: I» die buitenbanden voor 75 cf. kettingkasten (z. opz.)75 ct. binnenbanden40 ct. Stadhuisstr. 7-9 -telef. 131 - Schoonhoven ten worden gehouden met de mogelijk heid, dat de staking zich toch nog tot trams, trolley-bussen en „ondergrond- sche" uitbreldt. Voor loo pig geen mijnstaking. Nadat op het ministerie van mijnbouw opnieuw besprekingen waren gevoefd, heeft het bestuur van den mljnwerkers- bond Zaterdag definitief besloten de af kondiging van een staking voor den tijd van een week te rekenen yan die» dag af uit te stellen, teneinde den minis ter van mijnbouw den noodigen tijd te laten om de voorgeschreven conferentie bijeen te roepen. Ook de Schotsche Mijnwerkers Unie heeft besloten de sta king, waartoe bij wijze van solidariteit besloten was, uit te stellen. Duitechland steunt Italië. iMusschen is het terugroepen der Ita liaansche journalisten uit Engeland voor de Duitsche pers een aanleiding haar aanvallen op Engeland te hervatten. De bladen verklaren, dat het besluit van Italië in Dultschland warme instemming zal vinden. EN EN frRUIT Bloemkool I 1—3.70, groene 1 II f 10, idem uks; kropsla I L—1.50 per 100 0, kroten f 0.70 elie f 0.50—0.80 20, prei f 1.70 stelen 0.69—1.10. (roode) f 1— 1—1.50, alles per ent per d'ozijn; elen (afbreek- 2—6, alles per heeft, hij een beter begrip zal hebben van den arbeid van den referendaris en van diens bestaan? Evenmin zal de Duit sche ministerraad na 2 maanden kolen te hebben gesjouwd of steenen te heb ben gebikt, den sjouwer en bikker nader zijn gekomen. Na 'beëindiging van zijn handenarbeidstijd zal hij misschien zeg gen dat het kolensjouwen een boven- menschelijk en onmenschelljk werk is en dat is natuurlijk onjuist, het is onmen- schelijk voor den ongeoefende, zoo goed als hardloopen, roeien en spitten dat is. Minister Goebels is niet ver genoeg ge gaan met zijn verordening. Als hij zijn hoogere ambtenaren een werkelijk In zicht had willen geven in het bestaan van handwerkslieden, dan had hij moe ten voorschrijven, dat zij niet alleen diens arbeid moeten overnemen, maar ook hun leefwijze en dan had hij zijn referendarissen en raadsadviseurs in de kost moeten doen bij hen, wier werk zij ovemetnen. Dan hadden zij kunnen zien en voelen hoe 1 is als een gezin van een karig loon moet rondkomen, dan hadden zij de woorden uit .Vorstenschool” ver- VwBchynt: Maandag, Woensdag en Vrijdag Prijs bn voo^uitbeta- I ling: voor Schoonhoven per 8 I maanden 1 1.25 P- Poat 1,50 I Met versekenng 15 cents me er ABONNE’S, die aich aan onse admmistrai OAAA Gulden by levenslange 4*VVV ongeschiktheid. zorgwekkend, doch men hobpt hun leven te kunnen redden. Te Lakehurst is het openbare onderzoek begonnen naar de ramp van het lucht schip, waartoe het Amerikaansche de partement van marine opdracht had ge geven. Het onderzoek zal omvatten het opstellen van een rapport over het aan tal gewonden, de aangenchte schade, de verantwoordelijkheid, enz. Volgens een ooggetuige bevond de Hin denburg zich reeds eenige oogenblikken voor den val in moeilijkheden. Deze mee- ning wordt bevestigd door de beschrij ving der landing door een vroegeren Amerlkaanschen Zeppelin-commandant, die verklaarde, dat de landing anders ging dan bij vorige gelegerfheden t ge val was. HET VORSTELIJK PAAR NAAR ENGELAND. JKartelijk uitgeleide en blijde ontvangst. Zondagmorgen is het Vorstelijk Paar aan boord van de oorlogsbodem „Gelder land van Hoek van Holland naar Har wich vertrokken voor de bijwoning van de kroningsfeesten te Londen. In het anders zoo rustige havenstadje was reeds vroeg in den ochtend een groote drukte .waar te nemen. Langs de lan- dingskade der Harwlchbooten, waar de Gelderland lag gemeerd, was de belang stelling het grootst. Een politiecordon hield de menigte op een afstand. De of ficieren, onderofficieren en matrozen van de Gelderland stonden aan het dek op gesteld, terwijl de commandant, kapitein luitenant ter zee P. van Straelen zich 1 met eenige officieren op de kade bij de loopplank bevond om de hooge gasten te ontvangen. Om half negen vertrokken de prinses en de prins per auto van het Huis ten Bosch te Den Haag en even over nege nen kwamen zij te Hoek van Holland aan. Prins Bernhard was gekleed in de uniform van luitenapt ter zee eerste klasse Luide toegejuicht door de menig te begaven zij zich, na door den com mandant van de Gelderland begroet te zijn, aan boord, waar zij de bemanning inspecteerden. Aan de achtersteven van de „Gelderland” werd de standaard der Prinses geheven en alles werd gereed ge maakt voor het vertrek. Het Prtnseiljk Paar nam vriéndelijk wuivend vanaf de brug afscheid van de talioozen qp den wal. Even over half tten verliet de oor logsbodem de Nieuwe Maas. De torpodo- boot Z. V heeft de Gelderland naar Har wich, waar men des avonds arriveerde, geëscorteerd. Onder zeer groote belangsteïllng zijn w Prinses Juliana en Prins Bernhard naar JW gieeat, ernstig tokening moe- Harwich aangekomen. Kapitein Lehmann, die de laatste (tocht van de „Hindenburg” als adviseur (van den commandant Pruss, meemaak- |te, is aan zijn verwondingen bij de ramp opgeloópen, overleden. Ernst August {Lehmann werd op 12 Maart 1886 te Lud- erigshafen aan den Rijn geboren. In 1913 trad hij in dienst van de keizerlijke Lcbeepswerven te Kiel, en een jaar daar op werd hij commandant op het lucht- pchlp JSachsen". In den wereldoorlog heeft Lehmann het commando over Verscheidene luchtschepen gevoerd en ontving vele ridderorden. Na den oorlog srerd hij aangesteld bfl de Zeppelin - Maatschappij te Friedrichshafen. Toén pe „Graf Zeppelin” voltooid was heeft hij Wnds 1928 veie groote tochten met dat pehtechip gemaakt. In 1936 is hij met het thans veronge- fckte Inehtochip herhaaldelijk naarAme- pka gevlogen. De verzekering. D» «EBndenborg" is totaal te Londen ■oor SOOJOOO verzekerd, waarvan ver- ■noetMQk 70 pC$. op het continent on- jdergebrarfit en 30 pCk (ongeveer t 10L0009 door hondensehe verzekeidpg- hiaatechap(djaa gedekt was. Alle Eón- neneshe zee- en luchkverzekertngsafdee- Rngen van <te londensebe verzekerings- maatsefaappiten hebben in het risico van de ^EBndenburgT deelgenomen, even als de Brtbnt» luchtvaart- en aigemee- t -antwoordt niet. Officieele Britsche kringen hebben geen kennisgeving gekregen van het te rugroepen der Italiaansche dagbladcor respondenten. Derhalve wordt in dssc kringen geen commentaar da ven. Alleen wordt te Buine dat naar alle waarschijnüwn gelsche regeering geen enkelen stap zal doen en ook geen nadpre inlichting zal vragen. ROME IS BOOS OP ENGELAND. Dagbladcorrespondenten te Lon den teruggeroepen. De Italiaansche bladen hebben hun correspondenten uit Londen teruggeroe pen in verband met de „lasterlijke hou ding der Britsche pers ten aanzien van Italië en de Italiaansche vrijwilligers in Spanje", zooalshet persbureau Stefanl het uitdrukt Engelschs bladen in Italië ver boden. Dat agentschap deelt voorts mede, dat in verband met de houding der Britsche pers alle Engelsche bladen in Italië zijn verboden, 'behalve de „Daily Mail”, „Evening News" en de „Observer”. Londen Britsche staan: JAA cn hart Gaan onder bij aanhoudend stoflijk [lijden. De gloed van booger geestdrift wordt [gedoofd, Mg t leven slechts één kamp is met [het lage, Alg Dtet te sterven levenw eenig [doei is En uitstel van bezwijken fioogste (prijs." Te verwachten dat een ambtenaar, door eenigen tijd handenarbeid te ver richten, zijn kennis van de werklieden uit dienbedrijfstak zal verruimen, is dwaasheid en nog dwazer is het van de wijze, waarop die ambtenaar dat werk verricht zijn geschiktheid voor bevorde ring te laten afhangen. Alleen zijn mate van physiéke kracht kan men er naar afmeten, rijn physiek uithoudingsvermogen en dat heeft met zijn intellectueelen arbeid niets te ma ken. /Maar een goed -engputtig werk zou mi nister Goebels toch kunnen doen In deze materie. Dat zou rijn als bij voorschreef Duitsche Jodenvervoïfeers eens geplaatst werden In de.droeve omstan digheden waarin de Duitsche Joden ver keer en. Het zou ongemeen leerzaam zijn en de Duitsche zeden de vereischte verzachting aaabrengeiu Met den bouw van den nieuwen zep pelin hoopt men In den herfst van dit jaar gereed te zijn om den dienst over den Noordelijken Atlantischen Oceaan te hervatten. Dr. Eckener over de oorzaak. Vrijdagavond heeft dr. Eckener een radio-rede gehouden naar aanleiding van de ramp van de „Hindenburg", waarin hij zeide: Eerst na een zeer nauwkeurig onderzoek zal men kunnen vaststellen, welke de oorzaak is van het tragische verüéb van het schip en van zoovele op varenden. Natuurlijk moet dan ook de vraag naar een mogelijke sabotage, waar aan ik in het eerste oogenbllk nog ge dacht heb, aan de **de komen, maar op grond van de laatst olnnengekomen be richten en in aanmerking genomen de uitstekende maatregelen van de Ameri kaansche regeering, blijft voor deze even tualiteit slechts een zeer geringe waar schijnlijkheid open. Meer voor de hand komt het vermoeden te liggen, dat be paalde electrische verschijnselen, samen hangende met de weersomstandigheden, een rol gespeeld hebben. Ten einde een grondig «rwlerzo^k mogelijk te maken is een commissie ingesteld, die zich Zater dag aan boord van de Europa naar de Vereenigdé Staten begeeft. Onder deze commissie bevinden zich Dr. Eckener en zes Duitsche luchtvaartdeskundigen. Dr. Eckener zeide nog, dat hij de rots vaste zekerheid had, dat Dultochland onwrikbaar bleef vasthouden aan de idee van den bouw van luchtschepen. Toestand kapitein Pruss xeer ernstig. Kapitein Max Pruss en de eerste offi cier Albert Samm, zijn van het zieken huis te Lakewood in New Jersey overge- bracht naar een ziekenhuis in New York waar een bloedtransfusie op hej/ «al BWde® J^^ast, Hun toestand is 9»or De Prinses werd ppgewacht door den Nederlandschen gezant te Londen, jhr. mr. R. Marees van Swlnderen, die verge zeld was van den marlne-attaché A. de Booy, den marine-commandant van Harwich, kapitein-ter-zee Alexander, den Nederlandsche yjce-consul te Harwich Cann en eenige havenautoriteiten en le den van de directie der London North Eastern Railway Company. Velen anderen wachtten de aankomst van het Paar af. Als jhr. de Marees van Swlnderen, gevolgd door den heer De Booy, zich aan boord begeeft, wordt hij gesalueerd met drie stooten op de fluit een een drievoudig roffelsaluut. Eenzelf de eerbewijs valt ook den marinecom mandant Alexander ten deel. Zij bege ven zich naar de salon, waar zij de Prin ses en den Prins begroeten en zich ge- ruimen tijd met hen onderhouden. Terwijl de trommels geroerd worden, verschijnen de Prinses en de Prins aan dek. De pijpers zetten het „Wilhelmus” in, de Prinses neemt afscheid van den commandant, en de overige officieren en terwijl zij, gevolgd door Prins Bernhard, de loopplank afdaalt, wordt langzaam de prinselijke standaard op de achter mast gestreken. Nauwelijks staat de prinses op de kade, of de commandant, die boven op dfe statietrap is teruggetre den, roept luid: „Leve de Koningin," een kreet, die door de matrezen en door de Hollanders onder het wachtende publiek luide wordt herhaald. En als deze kreet Ir verklonken, dreunt over het water het eerste van een salvo van 34 saluutschoten, waarmee de „Gel- derland’’. afscheid neemt van zijn hoog® passagiers. Daarna begeeft het Paar zich het salonrUtuig, dat voor de hooge zoekers is bestemd en achter den Pull- manwagen van den boottrein naar Lon den is gekoppeld. Om vijf minuten voor acht, vertrok de trein uit Harwich. Te Londen stond een groote menigte op het perron te wach ten op de aankomst van de Nederland sche Kroonprinses en haar-gemaal. Onder de aanwezigen bevonden zich het geheele personeel van de Nederland sche delegatie en talrijke leden van de Nederlandsche Kolonie. Ter verwelkoming van de Prinses wa ren namens de Britsche Koninklijke fa milie op het perron aanwezig lady Ca therine Seymour, Sir Harry Verney Generaal Paynter. Tevens was Prins. Ar thur van Connaught ter begroeting ge komen. Prinses Juliana en Prins Bernhard zullen na beëindiging van het officieel verblijf in Buckingham Palace als gasten van den koning nog een week hier on officieel te Londen doorbrengen als gas ten van den Nederlandschen gezant jhï. mr. R. de Marees van Swlnderen en me vrouw Van Swlnderen in het legatlege- bouw op Portman Square. Blikseminslag? Kapitein Lehmann heeft, volgens een journalist, die met de „Hindenburg” de reis over den Atlantischen Oceaan heeft gemaakt, direct nadat zich de eerste ont ploffing aan boord van t luchtschip had voorgedaan, verklaard, j}at de bliksem de ramp veroorzaakt heeft. De journalist stond vlak bij Lehmann. Het verklaart, dat Lehmann heeft geroepen; „Het Weerlicht, spring!" Duitsc^land verkiest waterstofgas. In technische kringen van Duitsch- land wordt op ’t oogenrAk hevig gerede twist over de vraag, of *t toelaatbaar is waterstofgas te blijven gebruiken als vul ling voor luchtschepen. Het schijnt, dat men vast wil houden aan vulling met het (brandbare) water stofgas, en wel voornamelijk om de vol gende redenen: 1. Het kan in Dultschland zelf goed koop worden gemaakt. 2. Helium en 't transport ervan naar Dultschland zou den luchtschependienst on-rendabel maken. j 3. Het stijgvermogen van helium ta 15 procent mlr(der dan van waterstofgas, zoodat de gasruimte van d^luchtschepen aanmerkelijk vergroot zou moeten wor den. 4. Helium zou Dultschland In tijd van oorlog geheel afhankelijk maken van Amerika voor het gebruik van lucht schepen. De „Graf Zeppelin" uit den dienst Dé dienst van het luchtschip „Graf Zeppelin" wordt vooreerst gestaakt tot dat de rljksmlnister voor luchtvaart na het ontvangen van het nauwkeurig re sultaat der onderzoekingen omtrent de ramp van LAkehurst een nadere beslis sing heeft genomen. Deze maand zal de „Zepp” dus niet naar Rio de ‘Janeiro vertrekken. Kapitein Schiller, de commandant van de „Graf Zeppelin", verklaarde, dat Friedrichshafen geen voldoende hoeveel heden helium bezit voor de vulling van het luchtschip met dit onbrandbare gas, en dat de stopzetting van den dienst van langen duur zal kunnen zijn. HET GROENE KRUIS. Vrijdag hield Het Groene Kruis haar voorjaarsvergadering, welke zeer slecht bezocht was'. Het jaarverslag vermeldde, dat uit de afd. verplegingsmateriaal aan 270 pa tiënten 380 arukejen in bruikleen waren gegeven, terwijl het zuurstofapparaat 3 maal gebruikt werd en de twee ligtenten doorioopend in gebruik waren. De verplegingsartikelen werden gere geld aangevuid en auitgebreid. Betreffende de Wijkverpleging gaf het verslag aan, dat zuster Brandsteder in fotaaT 1380 bezoeken aflegde en boven dien elke week aan het zuigellr^gen- bureau assisteerde. In dit bureau, on der leiding van dr. Speelman, hadden 726 consulten plaats, welke gratis gege ven werden. Het aantal behandelde kin deren bedroeg 83. Bovendien werd onder leiding van zuster Hattink, uit Rotterdam* in No vember een moedercursus gegeven, welke door 49 cursisten werd gevolgd. Ten slotte is een d luneiy gWQTHXl Hetgeen in Dultschland dag aan dag gebeurt levert, voldoende .stof om daar over in elk nummer een artikel te schrij ven, maar we vermoeden dat dit weinig met den smaak van onze lezers zou stemmên $n dat men gauw zou zeggen, laat Dultschland zijn eigen boontjes doppen. Het is iets anders echter, wan neer daar nieuwigheden worden aange- kondigd, waarnaar ieder met belang stelling kijkt om te weten of navolging daarvan al of niet raadzaam Is, Ook vele van die nieuwigheden even wel kunnen we onbesproken laten, maar er is nu iets gepubliceerd, dat we even nader mogen bezien. Minister Goebels heeft bevolen dat voortaan de hooge ambtenaren van zijn ministerie 2 maan den handenarbeid moeten verrichten. Zij sullen dan werkzaam gesteld worden als hulp-monteur, stratenmaker, steenen- bikker, kolensjouwer enz. Er xljn reeds «enige hooggeplaatste ambtenaren daar voor aangewezen, een ministerraad, een i geheimraad e.d. De wijze, waarop zij in die 2 maanden arbeiden, zal van invloed ■ijn voor hun verdere loopbaan. Minister Goebels zelf behoort tot nu toe niet bij hen die gaan kolensjouwen. Wellicht zal menigeen het een verstan dig besluit vinden en van oordeel xijru dat xü die wetten en verordeningen ma ken, geldend voor hulpmonteurs, straten makers eju, eens aan de lijve moeten ondervinden wat het beteekent dat be roep wij te oefenen. ZIJ zullen zeggen dat werken met menschen van een ge- Iheel andere klasse ook zal leiden tot een 'beter onderling begrijpen van de ver schalende bevolkingsgroepen. Wat weet m de ministerraad van het leven van een steenenbikker laat hem maar eens van zeer nabij gaan kennis maken met dat teven, dan zal hij over vete dingen anders gaan denken. Neen, zoo is het niet en het is geen verstandig besluit. We laten nog daar dat hoogere ambtenaren over het alge meen mannen op leeftijd zijn, voor wier gezondheid het gevaarlijk kan zijn, als «ft plotseling werk moeten doen, dat bo ven hun Kracht gaat. Een havenarbei der zal een geheelen dag zware vrach ten kunnen verplaatsen, zonder daar van eenig nadeel te ondervinden, maar een referendaris die datzelfde wil doen en volhouden, zal na enkele uren het werk moeten opgeven of er bij neerval len. We willen echter de zaak eens om- keeren en veronderstellen dat een ko lensjouwer geplaatst wordt aan de schrijf tafel van een raadsadviseur. Gelooft men. dat, ate hij 2 maanden dat werk gedaan

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1937 | | pagina 1