SCH00NH0VEN5CHE COURANT f h JUqtnnatMs EEN MENGSELTJE. £4 2000 600 300 200 vu” 100iróo J::xw - Overweg te Zevenhuizen eischt slachtoffers. JUNI 1938. Na. 7978. ZESTIEN BLADZIJDEN. VRIJDAG 18 JUNI 1938. Postrekening 13768. vermeld: Dit blad heeft agenten en correspon- LWS te Elke prtfslagt! -3 Zie onze advertentie op pagina 15 K. het n A pl.m. 5 A ,cht A 3 j kalven tentién worden plaatet in „De Een prima regenmantel bespaart U veel onaangenaamheden. WIJ toanen U ten enorme ver- scheidenheld In uitsluitend betrouwbare stoffen en gummi. ILBOND. af 5 Juni (1< 1—1 11—1 1-4 3-1 5—1 4—1 de Naast W. tot wijzi- ing over 1937 Balilmunn Juistheid een slag geven zou maatstaf b.v, dgenooten on- kampioenschap overwintering» niet, ate men I eenige haren naar eldera in de jeugdig* de plaats zijn moeten geven C. n op het- torts te er nóg echter waar- teams zal gel- ■elnig gezwom- >r zaak zullen aan uithou- rste strijd een LE.C. HL ïorgenavond. Donderdag- 1 begin maken in daartoe te E.C. III, welke tmds 8 uur en isse B van de 2-4 ren-compeUtis ij 1938. handhaven op een peil, dat nog eeniger- mate loonend te, zoodat een dragelijk loon kan worden betaald, de onkosten voldaan en eenige rente over het In de bedrijven gestoken kapitaal kan worden uitgekeerd. Het gevolg van de restricties Is natuurlijk dat de prijzen der goederen hooger blijven, dan ze zouden zijn zonder restricties, terwijl ook het aanbod lager Is, zoodat minder afnemers kunnen pro- flteeren van de voortgebrachte goederen. Elke restrictie Is dus een nadeel voor de bevolking ten bate der bedrijven. Hiertegenover staat wel, dat die be volking In haar geheel er belang bij heeft om de werkgelegenheden te behouden en too hoog mogelijk te houden, maar bij de tegenwoordige techniek kan een groote hoeveelheid producten worden voortge bracht met een zeer klein aantal arbei ders. Bovendien moet elke restrictie ont slag van werknemers ten gevolge heb ben, zoodat men aan de eene kant ver- 2 N zegt het dan de raad It: "Je moet er dan staat de tweede doppet xar gaarr be- ta per 8 it f 1A0 na meer Wat Uw snelheidsmeter U niet vertelt* In het rapport van het Bureau voor Publiciteitswaaroe wordt denton o.a. in.de volgende gemeenten: Alblaeserdam. Arkel. Amfide, Ammerstal, Benschop, Bergambacht, Berkenimude. Bleskenspraaf, Boeikop, Branduryk, l'nbauir, Capetlea.d. IJssel.Giessen-NKUirkerk, GiessmcOudelurk, Gteuendam, Gonnehem, Gouda, Goudnaan, Gouderak Groot-Ammere, Haastrecht, HardinieM, Hekendorp, Heikop, Hoog-Blokland, Hoornaar, Jaarueld, Kinderdijk, Krimpen a.d. Lek, Krimpen a.d. Usssl, Langerak, lMeerkerk, Lexmond, Loplk, Lopikerkapél, Meerkerk, Moerkapelle, Molenaarsgraaf Moordrecht, Nteuwerkerk a.d. Dsset, NieuxLekkerland, Nieuwpoorl, Nieuieland, Noordeloos, Ottoland, Oud-Alblas. Ouderkerk a.d. IJ teel, Oudeir.iler, Papendrecht, Polsbroek, Polebroekerdam, Seeuumk, Schelluinen, Schoon- hoten, Sliedrocht, Stolwpk, Streefkerk, Timhoom, Klist, Wadlmioeen, WiUige-Lanpsrak, Wijngaarden, Woerden, Uiselstein, Zevenhuizen. Advertentiên: 1-6 regels f 1.30 elko regel meer f 0.20; derde plaatsing kalven prjja Ad ver ten tién worden gratie ge plaatst ia „De Gorcumer”. volgende week title In acties ild van droef- het overlijden zevental vooc en worden Be de fiscus: dd waarin onze b Is geraakt e vermakelijk-* n terug met jet het noodzaken it de Goudsch* jn, een besluip daar dit lijn el en streven leuze van dd der de zwem* vaterpolo een iel is voor de ader betoog en beoefening van nthoudt, slaatt op de animo AH vw snalheid verdubbelt, wordt de remwej (afctand, waarbinnen u stopt) viermaal zoo groot; die wetenschap H méér waard dan het besef, dat u 60 of 70 km per uur rijdt! Denkt daar eens aan voor u den snelheidsmeter il te hoog laat oploopen! «„v.eejaven geno|® De nror WACHTMEESTER DER MARECHAUSSEE VOOR DE KRIJGSRAAD. Woensdag heeft de Krijgsraad te Den Bosfjh in geheime zitting de zaak be handeld tegen den wachtmeester v. d. W. uit Temeuzen, die de vorige maand werd gearresteerd, omdat hij zich zbu hebben schuldig gemaakt aan een zedenmisdrijf. De auditeur-militair, mr. J. S. Aghlng, heeft, naar de Tel. verneemt, tegen v. d. W. een gevangenisstraf van drie maanden geëischt. De Krijgsraad heeft de uit spraak aangehouden tot de volgende week, doch heeft v. d. W. op vrije voe- Zaterdagavond jd tegen C K. Eenige weken asgenooten een tegen dezelfde x geen enkel chter het ein de D.C.V.-erg rwinnlng bev te gappmen. ring hebben gebracht, hartelijk dank zegt. Zij hoopt, dat zich met de ontslui ting van deze nieuwe snelverkeersweg voor" dit district en tevens voor ons land, een betere toekomst moge openen en zij spreekt de wensch uit, dat allen, die hun krachten aan dit werk hebben gegeven, nog lange jaren de vruchten zullen mo gen zien van hun arbeid. Moge de op- bloel van de streek, waarlangs zich deze nieuwe verkeersader beweegt, kunnen plaats vinden in een atmosfeer van vrede en rust voor ons land. Want alleen vrede en rust kunnen Welvaart brengen I De hoofdingenieur van 4e Rijks Waterstaat spreekt. Hierna sprak de hoofdingenieur van de Rijks Waterstaat, W. C. J. A. Berganslus, een rede uit, waarin hij om. het volgen de zelde: Nadat sedert April 1937 achtereenvol gens verschillende voltooide vakken van het gedeelte Voorburg—Gouwe van de autosnelweg s’-Gravenhage—Utrecht—De Klomp voor het verkeer zijn opengesteld, zal zoo dadelijk kunnen worden overge gaan tot de openstelling van het wegvak van de Middelweg tot het punt waar wij ons thans bevinden. In 1932 werd met de eerste werken voor het wegvak ’s-GravenhageGouda een aanvang gemaakt, het heeft dus ge- ruimen tijd geduurd, alvorens dit weg vak was voltooid doch hierbij moet In aan merking worden genomen, dat de uitge voerde werken zeer omvangrijk zijn en het tempo van uitvoering door bijzondere onvoorziene omstandigheden van ver schillende aard, Is vertraagd. Thans wordt met volle kracht gewerkt aan de aanleg van de weg tot Utrecht, zoodat naar zich laat aanzien over ongeveer twee Jaren Gouda ook met dit belangrijk centrum van ons land door een autosnelweg zal zijn verbonden. Over enkele maanden zal nieuwe wegdek te Voorbrug gereed zijn en over een half jaar zal de weg tot Bode§j|jen In gebruik kunnen worden Donderdagmorgen omstreeks half 12 te op de onbewaakte overweg te Zevenhui zen bij blokpost 4 een ernstig ongeluk gebeurd, dat aan twee personen het le ven heeft gekost. Uit de richting Den Haag naderde de electrteche trein no. 515, welke om 11.14 uur uit Den Haag met bestemming naar Gouda, was vertrokken. Vanaf den Noor delijken dwarsweg kwam een vrachtauto uit Zevenhuizen op weg naar Gouda, be stuurd door den 23-jarigen Johannes Cornells van Vegten, zoon van den expe diteur P. van Vegten, wonende aan Ridder van Catsweg te Gouda. hem zat de 44-jange Jacobus de Jong, wonende 2e Kade te Gouda. Het te niet aan te nemen dat belde personen de trein niet hebben kunnen zien aankomen, daar het uitzicht volko men vrij is. Hoe het ook zij, het voorste gedeelte van de vrachtauto stond reeds op de lijn van de overweg toen de trein naderde en de auto in het midden greep. Omwonenden hoorden een harde klap en eenige personen, die op een afstand stonden, zagen een groote stofwolk zon der te weten welk een ontzaggelijk onge luk zich juist had af gespeeld. De auto werd met groote kracht door de electrische trein gegrepen. Een der biels werd tusschen de rails uitgerukt en kwam door de ruiten terecht In de woning van blokppst 4. Met hevige kracht werd de auto 15 meter verder geslingerd en bleef tusschen het huis en de daar naast gelegen tuin, geheel verpletterd, hggen. De beide inzittenden lagen onder de ravage en waren op slag dood. hardingen, voor welke laatste gröoten- deels betonverhardlng te gekozen. De totale uitgaven voor het Wfegvak van Voorburg tot de Gouwe bedroegen rond 7.25 mlllloen gulden; de aanlegkosten per K.M. weglengte bedroegen gemiddeld f 200.000 a f 250.000. De bij uitstek dure wegvakjes te Voorburg en bij de Gouwe, waarbij over geringe lengte veel bebou wing moest worden opgeruimd en kost bare kunstwcrkên moesten worden ge bouwd, vorderden elk 'n uitgave van rond één mlllloen gulden. De kunstwerken zijn ontworpen door of in samenwerking met de dienst der directie Bruggen, terwijl de werken te Voorburg alsmede de over brugging van de Gouwe en de nabij ge legen tunnel ook door die dienst zijn uit* gevoerd. Voor zoover de Rijksweg straks In ge bruik zal zijn, zijn 30 wegwijzers, 5 rlch- tings- en 10 voorrlchtingsborden ge plaatst, welke den automobilist op Juiste en overzichtelijke wijze volledig omtrent de te volgen weg inlichten, De openstelling van de nieuwe weg tot de Gouwe zal er toe leiden, dat het ver keer van ’s-Gravenhage naar Utrecht grootendeels de ongeveer 4 K.M. kortere route over Gouda en de Haastrechtsche Dijk zal volgen; in dit verband moest ook de geheele bestaande bewegwijzering te ’s-Gravenhage, Gouda en bij de Meem worden herzien. Aan ruim 20 wegwijzers zijn nieuwe armen aangebrachfc ten einde het verkeer direct bij de openstelling van de weg te kunnen omleggen. Hieruit blijkt wel voldoende, op welk een zorgvuldige en uitstekende wijze de A.N.WcB. deze be langrijke taak verzorgt. Ik spreek de wensch uit, dat de tot standkoming van de nieuwe rijkswegen nabij Gouda zal bijdragen tot de verdere ontwikkeling, voorspoed en bloei van al le betrokken gemeenten en zoodoende oofc die van het district van de Kamer. De openingsplechtigheid. Hierna trad de heer Schreuder naar voren, om als voorzitter der Kamer van Koophandel, de openingsplechtigheid te vervallen. Onder het spelen van het Wil helmus, knipte de heer Schreuder een oranjelint door, waarmede het laatste beletsel was weggenomen. De genoodigden maakten hierna een eerste rit langs de nieuwe weg naar Voor* burg, waar koffie geserveerd werd. DE RIJKSWEG DEN HAAG GOUDA. DE OFFICIEEL! OPENSTELLING. Onder «eer groote belangstelling Donderdagmorgen het gedeelte Middelweg —Gouwe van de nieuwe Rijksweg Den HaagGoudaUtrecht officieel in ge bruik genomen. Tot de personen, die voor deze plech tigheid door de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Gouda en omstreken, waren uitgenoodlgd, behoorden om. de heeren E. G. Gaarlandt, burgemeester van Gouda; K. H. Brandt, burgemeester van Moordrecht; G. J. 3. .Pot, gemeente-secre- taris van Gouda; ir. L. J. A. Bergansius, hoofdlngeniedr van de Rijks Waterstaat; it. H. A. M. C. Dibbits, ir. A I. J. Nap en Ir. G. v. d. Krol, Ingenieurs van de Rijks Waterstaat; ir. L. T. van der Wal, hoofd ingenieur van de Prov. Waterstaat in Zuid-Holland; Ir. W. J. H. Harmsen, hoofdingenleur-dlrecteur van Directie Bruggen van efe Rijkswaterstaat; P. Ba renteen, techni&h opzichter van de Rjjks Waterstaat; ir. H. w. O. de Bruyn, directeur van de1 Wegendienst AN.W.B aannemers e.a. De burgemeester van Waddlnxveen, de heer P. A. Troost, waggwegena plotse linge ongesteldheid, verhinderd, aanwe zig te zijn. de nieuwe illen wat er is, maar de er meer Inge- iwe weg verkrijgt twee onderling gescheiden rijbanen, elk breed 6.25 M. en wordt kruislngsvrij aangelegd, waar voor alleen in het nu voltooide wegvak van Voorburg tot de Gouwe, dat 22 KM. lang is, een twaalftal belangrijke kunst werken moest worden gebouwd. In dit wegvak worden voorts twee belangrijke scheepvaartwateren gekruist, n.l. de Trek- vllet te Voorburg en de Gouwe. De scheepvaartbelangen vorderden in elk de zer overbruggingen een beweegbaar ge deelte. Om het oponthoud van het snel verkeer zooveel mogelijk te beperken, zijn deze bruggen zoo hoog gelegd, dat zij slechts weinig geopend behoeven te wor den. De bouw van alle kunstwerken vor derde in totaal een bedrag van ruim 1,7 mlllloen gulden. Bij een wegenaanleg als de onderhavige is ook het grondwerk om vangrijk en tljdroovend, In .het bijzonder, wanneer, zooals bij het nu open te stellen •vegvak het geval was, de grondslag slap Is. Tot de overbrugging van de Gouwe is in totaal rond 3 millioen kub. M. zand verwerkt en half millioen kub. M. grond verzet. Belangrijke uitgaven vorderden verder de grondaankoop en de wegver- liest wat men aan de andere zijde wint. Er is nog een ander groot bezwaar aan het stelsel der restricties. Niet alle lan den passen ze toe en zij, die het niet doen, knjgen daardoor een voorsprong op de landen met restricties en de werkloos heid in de landen zonder restricties zal dalen, ten koste van de landen met res tricties. Het doel van de restricties te de pro ductie te beperken, waaruit dus blijkt dat er te veel te. Maar we weten dat zulks niet het geval kan zijn, want het gebrek en het tekort, dat overal gevoeld wordt, bewijst het tegendeel. We «ien dus dit wonderlijke verschijnsel: overal op de wereld te een groot tekort aan allerlei goederen, want een belangrijk deel der menschheld Ujdl gebrek. Om daarin te voorden gaat men niet .aan het werk, maar vermindert integendeel de produe- riurcu- tie. willen, I Er zijn drie landen, die op andere wljae c op de voor *We JAABGANq NIEUWSBLAD VOOR ZUID HOLLAND EN UTRECHT I Met verxekenng 15 eenla meer 1 -- -I Telef. 2a Tel.-Adree: Vannooten. S. A W. N. VAN NOOTEN, SCHOONHOVEN, HAVEN 25. Postrekening 13763. ABONNE’Ö, die neh aaa oom administratie epgevea voor de venekenng. s«a volgeas de vastgestelde eepaliagea te<eq aagevallee venekerd voor bedragen, rewaarberrd door de NIEUWE HA VRANK Ze Twee Gouwenairs gedood. Van welk een enorme hevigheid de slag wel moet zijn geweest, blijkt uit het feit dat een der beide koplampen geheel in het onderstel van een ijzeren paal van het electrlsch net werd gedrukt, terwijl het stuur voor de woning kwam te liggen. De motor van de auto werd 200 meter ver weggeslingerd en overal in de omtrek lagen brokstukken van de vernielde wa gen. De wielen kwamen wel een Ö00 M. verder te land. De trein kon door beschadiging aan de bestuurderscabine niet snel genoeg stop pen en te op eigen kracht wel 700 meter doorgereden. Door de schok waarmede de aanrijding plaats had, raakte de stuurinrichting van de trein onklaar. Vier ruiten werden ver splinterd en het mag een wonder heeten, dat de bestuurder er zonder eenige ver wonding of erger, is afgekomen. De trein was inmiddels op pl.m. 700 M. afstand van de ovefweg tot stilstand ge komen, doch kon niet naar Gouda door rijden. Bijna kwartier lang bleef hij staan tot dat trein no. 617, welke om 12.14 uur uit Den Haag vertrok, aan de defec te trein werd gekoppeld en deze naar Gouda voortduwde. De passagiers kwamen duj» kwartier te laat in Gouda ahn. Op de plaats van het ongeval was de rijks- en de gemeenteveldwacht spoedig aanwezig. Een dokter, die in de trein zat, kon van de belde slachtoffers slechts de dood constateeren. Op het terrein van de ramp waren eveneens kort na het ongeval ter plaatse de burgemeester van Zevenhuizen, de heer Klinkhamer en de burgemeester van Gouda, de heer E. G. Gaarlandt, alsmede andere autoriteiten, die Jutet de nieuwe Rijksweg af kwamen uit Voorburg, waar men geweest was in verband met de feestelijke ingebruikneming van deze ver keersweg. Om even I uur naderde uit Gouda een motor-hulptrein om aange richte schade te herstellen. De deerlijk verminkte lijken der slacht offers zijn na identificatie, per auto naar Gouda overgebracht De openingsrede. Het beginpunt nabij de brug over de Gouwe van de nieuwe weg was feestelijk met bloemen en vlaggen versierd. Hier heeft de voorzitter der Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Gouda en omstreken, de heer Hermann A. Schreu der, uit Schoonhoven, een rede gehou den. Spr. wees er op, dat het hart van de provincie Zuid-Holland in de latere ja ren is doorsneden van goede verkeerswe gen. We weten, aldus spr., dat het Pro vinciaal Bestuur in samenwerking met de Rijksregeerlng eveneens de belangen van het verkeer op allerlei wijzen bevor dert. Wij in ons district hebben daarvan de vruchten gezien in de bouw van de Julianasluls te Gouda en de aanleg van de prachtige weg naar Oudewater. Ik moge hier de wensch uitspreken, dat ook binnen niet te langen tijd, 0e aanleg van de nieuwe weg GoudaSchoonhoven en Schoonhoven—Krimpen a.d. IJssel een feit zal zijn. Het verkeer heeft hieraan dringend behoefte. In verband met de eerstgenoemde weg vergunne u mij te wijzen op een uitspraak van den, helaas te vroeg overleden burgemeester van Schoonhoven, mr. Rambonnet, die in de verbinding GoudaSchoonhovenGorin- chem, de kortste verbinding zag met het Zuiden des lands en er daarom' sterk voor ijverde. Een streven, dat door mij gaarne werd ondersteund en dat ik op deze plaats nog eens gaarne onder de aan dacht breng. Onze Kamer, als vertegenwoordigster van handel en industrie in ons district, meent zich de tolk van deze bedrijfstak ken te mogen achten, als «ij aan al de genen, die de opdracht van onze regee- ring tót aanleg van deze weg tot uitvoe- In de „interessante tijd” waarin wij le ven, ziet men op economisch terrein din gen gebeuren, die voor deze crisisperiode door eiken econoom voor ondenkbaar ge houden zouden zijn. Men behoefde daar voor geen econoom te zijn, ook zij, die nog nooit van economie gehoord hadden, zouden een der gelijk oordeel hebben ge- uit. We bezuinigen om onze bedrijven gaande te houden, maar het bezuinigen veroorzaakt werkloosheid en die vermin dert de afname van hetgeen we vóórt brengen. We hebben gedevalueerd om mei andere landen te kunnen concurreeren, i maar tengevolge van de devaluatie stij gen de prijzen, hierdoor moeten de loo- nen verhoogd worden, we moeten daar om de prijzen van onze producten ook hooger stellen en de concurrentie-moge- lljkheld wordt daardoor weer kleiner. Dan zijn er de restricties. De producen ten mogen niet meer zooveel vóórtbren gen als zij zouden kunnen en X-- w WUJRJ maar slechte zooveel als de regeerlng het euvel bestrijden, namelijk op de voor vaststelt, in verband met de marktpositie. 1 de hand liggende manier om meer te pro- De bedoeling te om daardoor een prijs te duceeren. In Du’techland, JteUë en Ru*- land te de productie niet meer gericht op het maken van winst, maar arbeidt het geheel» volk voor een seer laag loon, nauwelijks voldoende om tich in het leven te houden. Dat geldt niet alleen voor de arbeiders, maar ook voor hen die leiden de posities bekleeden De resultaten, wel ke we in de drie genoemde landen zien, zijn genoeg om leder ander land er van te weerhouden dat stelsel na te volgen. Nergens te het welvaartspeil zóó laag, nergens komt het volk zooveel te kort als daar. We weten dus dat het stelsel van per soonlijk belang en van winst behalen, zooals dat In de andere landen wordt toe gepast, in dezen tijd niet meer deugt. We weten ook dat het stelsel van werken voor de staat zonder persoonlijk belang evenmin houdbaar blijkt. Als men het nu eens ging probeeren met een mengsel Van belde systemen? iet vreemd te aten de be- ijpen, zij van bruik hebben zulke ernsti- i. Vervolgens 8 leden be- woordelijkheid bij niet-aan- regeling kiij- er de verant- Nog zeer in zaak beraad- 1 voorstel van tot instelling die tot taak lerzoeken, aan- itemmen. Te en de heeren UTRECHT ten gesteld. 8 RUKSWEG 5 CRAVENMAGE -UTRECHT SITUATIE SU DE BAUD OVER OE-OOUWE

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1938 | | pagina 1