SCH00NH0VEN5CHE COURANT f
h
JUqtnnatMs
EEN MENGSELTJE.
£4
2000 600 300 200 vu” 100iróo J::xw -
Overweg te Zevenhuizen eischt slachtoffers.
JUNI 1938.
Na. 7978.
ZESTIEN BLADZIJDEN.
VRIJDAG 18 JUNI 1938.
Postrekening 13768.
vermeld: Dit blad heeft agenten en correspon-
LWS
te
Elke prtfslagt!
-3
Zie onze advertentie op pagina 15
K.
het
n A
pl.m.
5
A
,cht A
3
j kalven
tentién worden
plaatet in „De
Een prima regenmantel bespaart
U veel onaangenaamheden.
WIJ toanen U ten enorme ver-
scheidenheld In uitsluitend
betrouwbare stoffen
en gummi.
ILBOND.
af 5 Juni (1<
1—1
11—1
1-4
3-1
5—1
4—1
de
Naast
W. tot wijzi-
ing over 1937
Balilmunn
Juistheid een
slag geven zou
maatstaf b.v,
dgenooten on-
kampioenschap
overwintering»
niet, ate men
I eenige haren
naar eldera
in de jeugdig*
de plaats zijn
moeten geven
C. n op het-
torts te er nóg
echter waar-
teams zal gel-
■elnig gezwom-
>r zaak zullen
aan uithou-
rste strijd een
LE.C. HL
ïorgenavond.
Donderdag-
1 begin maken
in daartoe te
E.C. III, welke
tmds 8 uur en
isse B van de
2-4
ren-compeUtis
ij 1938.
handhaven op een peil, dat nog eeniger-
mate loonend te, zoodat een dragelijk
loon kan worden betaald, de onkosten
voldaan en eenige rente over het In de
bedrijven gestoken kapitaal kan worden
uitgekeerd. Het gevolg van de restricties
Is natuurlijk dat de prijzen der goederen
hooger blijven, dan ze zouden zijn zonder
restricties, terwijl ook het aanbod lager
Is, zoodat minder afnemers kunnen pro-
flteeren van de voortgebrachte goederen.
Elke restrictie Is dus een nadeel voor de
bevolking ten bate der bedrijven.
Hiertegenover staat wel, dat die be
volking In haar geheel er belang bij heeft
om de werkgelegenheden te behouden en
too hoog mogelijk te houden, maar bij de
tegenwoordige techniek kan een groote
hoeveelheid producten worden voortge
bracht met een zeer klein aantal arbei
ders. Bovendien moet elke restrictie ont
slag van werknemers ten gevolge heb
ben, zoodat men aan de eene kant ver-
2 N zegt het
dan de raad
It: "Je moet er
dan staat de
tweede doppet
xar gaarr be-
ta
per 8
it f 1A0
na meer
Wat Uw snelheidsmeter
U niet vertelt*
In het rapport van het Bureau voor Publiciteitswaaroe wordt
denton o.a. in.de volgende gemeenten:
Alblaeserdam. Arkel. Amfide, Ammerstal, Benschop, Bergambacht, Berkenimude. Bleskenspraaf, Boeikop, Branduryk,
l'nbauir, Capetlea.d. IJssel.Giessen-NKUirkerk, GiessmcOudelurk, Gteuendam, Gonnehem, Gouda, Goudnaan, Gouderak
Groot-Ammere, Haastrecht, HardinieM, Hekendorp, Heikop, Hoog-Blokland, Hoornaar, Jaarueld, Kinderdijk,
Krimpen a.d. Lek, Krimpen a.d. Usssl, Langerak, lMeerkerk, Lexmond, Loplk, Lopikerkapél, Meerkerk, Moerkapelle,
Molenaarsgraaf Moordrecht, Nteuwerkerk a.d. Dsset, NieuxLekkerland, Nieuwpoorl, Nieuieland, Noordeloos, Ottoland,
Oud-Alblas. Ouderkerk a.d. IJ teel, Oudeir.iler, Papendrecht, Polsbroek, Polebroekerdam, Seeuumk, Schelluinen, Schoon-
hoten, Sliedrocht, Stolwpk, Streefkerk, Timhoom, Klist, Wadlmioeen, WiUige-Lanpsrak, Wijngaarden, Woerden,
Uiselstein, Zevenhuizen.
Advertentiên: 1-6 regels f 1.30
elko regel meer f 0.20; derde
plaatsing kalven prjja Ad ver
ten tién worden gratie ge
plaatst ia „De Gorcumer”.
volgende week
title In acties
ild van droef-
het overlijden
zevental vooc
en worden Be
de fiscus: dd
waarin onze
b Is geraakt
e vermakelijk-*
n terug met jet
het noodzaken
it de Goudsch*
jn, een besluip
daar dit lijn
el en streven
leuze van dd
der de zwem*
vaterpolo een
iel is voor de
ader betoog en
beoefening van
nthoudt, slaatt
op de animo
AH vw snalheid verdubbelt, wordt de
remwej (afctand, waarbinnen u stopt)
viermaal zoo groot; die wetenschap
H méér waard dan het besef, dat u
60 of 70 km per uur rijdt! Denkt daar
eens aan voor u den snelheidsmeter
il te hoog laat oploopen!
«„v.eejaven
geno|®
De nror
WACHTMEESTER DER MARECHAUSSEE
VOOR DE KRIJGSRAAD.
Woensdag heeft de Krijgsraad te Den
Bosfjh in geheime zitting de zaak be
handeld tegen den wachtmeester v. d. W.
uit Temeuzen, die de vorige maand werd
gearresteerd, omdat hij zich zbu hebben
schuldig gemaakt aan een zedenmisdrijf.
De auditeur-militair, mr. J. S. Aghlng,
heeft, naar de Tel. verneemt, tegen v. d.
W. een gevangenisstraf van drie maanden
geëischt. De Krijgsraad heeft de uit
spraak aangehouden tot de volgende
week, doch heeft v. d. W. op vrije voe-
Zaterdagavond
jd tegen C K.
Eenige weken
asgenooten een
tegen dezelfde
x geen enkel
chter het ein
de D.C.V.-erg
rwinnlng bev
te gappmen.
ring hebben gebracht, hartelijk dank
zegt. Zij hoopt, dat zich met de ontslui
ting van deze nieuwe snelverkeersweg
voor" dit district en tevens voor ons land,
een betere toekomst moge openen en zij
spreekt de wensch uit, dat allen, die hun
krachten aan dit werk hebben gegeven,
nog lange jaren de vruchten zullen mo
gen zien van hun arbeid. Moge de op-
bloel van de streek, waarlangs zich deze
nieuwe verkeersader beweegt, kunnen
plaats vinden in een atmosfeer van vrede
en rust voor ons land. Want alleen vrede
en rust kunnen Welvaart brengen I
De hoofdingenieur van 4e
Rijks Waterstaat spreekt.
Hierna sprak de hoofdingenieur van de
Rijks Waterstaat, W. C. J. A. Berganslus,
een rede uit, waarin hij om. het volgen
de zelde:
Nadat sedert April 1937 achtereenvol
gens verschillende voltooide vakken van
het gedeelte Voorburg—Gouwe van de
autosnelweg s’-Gravenhage—Utrecht—De
Klomp voor het verkeer zijn opengesteld,
zal zoo dadelijk kunnen worden overge
gaan tot de openstelling van het wegvak
van de Middelweg tot het punt waar wij
ons thans bevinden.
In 1932 werd met de eerste werken
voor het wegvak ’s-GravenhageGouda
een aanvang gemaakt, het heeft dus ge-
ruimen tijd geduurd, alvorens dit weg
vak was voltooid doch hierbij moet In aan
merking worden genomen, dat de uitge
voerde werken zeer omvangrijk zijn en
het tempo van uitvoering door bijzondere
onvoorziene omstandigheden van ver
schillende aard, Is vertraagd. Thans wordt
met volle kracht gewerkt aan de aanleg
van de weg tot Utrecht, zoodat naar zich
laat aanzien over ongeveer twee Jaren
Gouda ook met dit belangrijk centrum
van ons land door een autosnelweg zal
zijn verbonden. Over enkele maanden zal
nieuwe wegdek te Voorbrug gereed
zijn en over een half jaar zal de weg tot
Bode§j|jen In gebruik kunnen worden
Donderdagmorgen omstreeks half 12 te
op de onbewaakte overweg te Zevenhui
zen bij blokpost 4 een ernstig ongeluk
gebeurd, dat aan twee personen het le
ven heeft gekost.
Uit de richting Den Haag naderde de
electrteche trein no. 515, welke om 11.14
uur uit Den Haag met bestemming naar
Gouda, was vertrokken. Vanaf den Noor
delijken dwarsweg kwam een vrachtauto
uit Zevenhuizen op weg naar Gouda, be
stuurd door den 23-jarigen Johannes
Cornells van Vegten, zoon van den expe
diteur P. van Vegten, wonende aan
Ridder van Catsweg te Gouda.
hem zat de 44-jange Jacobus de Jong,
wonende 2e Kade te Gouda.
Het te niet aan te nemen dat belde
personen de trein niet hebben kunnen
zien aankomen, daar het uitzicht volko
men vrij is.
Hoe het ook zij, het voorste gedeelte
van de vrachtauto stond reeds op de lijn
van de overweg toen de trein naderde en
de auto in het midden greep.
Omwonenden hoorden een harde klap
en eenige personen, die op een afstand
stonden, zagen een groote stofwolk zon
der te weten welk een ontzaggelijk onge
luk zich juist had af gespeeld.
De auto werd met groote kracht door
de electrische trein gegrepen. Een der
biels werd tusschen de rails uitgerukt
en kwam door de ruiten terecht In de
woning van blokppst 4. Met hevige kracht
werd de auto 15 meter verder geslingerd
en bleef tusschen het huis en de daar
naast gelegen tuin, geheel verpletterd,
hggen. De beide inzittenden lagen onder
de ravage en waren op slag dood.
hardingen, voor welke laatste gröoten-
deels betonverhardlng te gekozen.
De totale uitgaven voor het Wfegvak van
Voorburg tot de Gouwe bedroegen rond
7.25 mlllloen gulden; de aanlegkosten
per K.M. weglengte bedroegen gemiddeld
f 200.000 a f 250.000. De bij uitstek dure
wegvakjes te Voorburg en bij de Gouwe,
waarbij over geringe lengte veel bebou
wing moest worden opgeruimd en kost
bare kunstwcrkên moesten worden ge
bouwd, vorderden elk 'n uitgave van rond
één mlllloen gulden. De kunstwerken zijn
ontworpen door of in samenwerking met
de dienst der directie Bruggen, terwijl
de werken te Voorburg alsmede de over
brugging van de Gouwe en de nabij ge
legen tunnel ook door die dienst zijn uit*
gevoerd.
Voor zoover de Rijksweg straks In ge
bruik zal zijn, zijn 30 wegwijzers, 5 rlch-
tings- en 10 voorrlchtingsborden ge
plaatst, welke den automobilist op Juiste
en overzichtelijke wijze volledig omtrent
de te volgen weg inlichten,
De openstelling van de nieuwe weg tot
de Gouwe zal er toe leiden, dat het ver
keer van ’s-Gravenhage naar Utrecht
grootendeels de ongeveer 4 K.M. kortere
route over Gouda en de Haastrechtsche
Dijk zal volgen; in dit verband moest ook
de geheele bestaande bewegwijzering te
’s-Gravenhage, Gouda en bij de Meem
worden herzien. Aan ruim 20 wegwijzers
zijn nieuwe armen aangebrachfc ten einde
het verkeer direct bij de openstelling van
de weg te kunnen omleggen. Hieruit blijkt
wel voldoende, op welk een zorgvuldige
en uitstekende wijze de A.N.WcB. deze be
langrijke taak verzorgt.
Ik spreek de wensch uit, dat de tot
standkoming van de nieuwe rijkswegen
nabij Gouda zal bijdragen tot de verdere
ontwikkeling, voorspoed en bloei van al
le betrokken gemeenten en zoodoende oofc
die van het district van de Kamer.
De openingsplechtigheid.
Hierna trad de heer Schreuder naar
voren, om als voorzitter der Kamer van
Koophandel, de openingsplechtigheid te
vervallen. Onder het spelen van het Wil
helmus, knipte de heer Schreuder een
oranjelint door, waarmede het laatste
beletsel was weggenomen.
De genoodigden maakten hierna een
eerste rit langs de nieuwe weg naar Voor*
burg, waar koffie geserveerd werd.
DE RIJKSWEG DEN HAAG
GOUDA.
DE OFFICIEEL! OPENSTELLING.
Onder «eer groote belangstelling
Donderdagmorgen het gedeelte Middelweg
—Gouwe van de nieuwe Rijksweg Den
HaagGoudaUtrecht officieel in ge
bruik genomen.
Tot de personen, die voor deze plech
tigheid door de Kamer van Koophandel
en Fabrieken voor Gouda en omstreken,
waren uitgenoodlgd, behoorden om. de
heeren E. G. Gaarlandt, burgemeester van
Gouda; K. H. Brandt, burgemeester van
Moordrecht; G. J. 3. .Pot, gemeente-secre-
taris van Gouda; ir. L. J. A. Bergansius,
hoofdlngeniedr van de Rijks Waterstaat;
it. H. A. M. C. Dibbits, ir. A I. J. Nap en
Ir. G. v. d. Krol, Ingenieurs van de Rijks
Waterstaat; ir. L. T. van der Wal, hoofd
ingenieur van de Prov. Waterstaat in
Zuid-Holland; Ir. W. J. H. Harmsen,
hoofdingenleur-dlrecteur van Directie
Bruggen van efe Rijkswaterstaat; P. Ba
renteen, techni&h opzichter van de
Rjjks Waterstaat; ir. H. w. O. de Bruyn,
directeur van de1 Wegendienst AN.W.B
aannemers e.a.
De burgemeester van Waddlnxveen,
de heer P. A. Troost, waggwegena plotse
linge ongesteldheid, verhinderd, aanwe
zig te zijn.
de nieuwe
illen wat er
is, maar de
er meer Inge-
iwe weg verkrijgt twee onderling
gescheiden rijbanen, elk breed 6.25 M.
en wordt kruislngsvrij aangelegd, waar
voor alleen in het nu voltooide wegvak
van Voorburg tot de Gouwe, dat 22 KM.
lang is, een twaalftal belangrijke kunst
werken moest worden gebouwd. In dit
wegvak worden voorts twee belangrijke
scheepvaartwateren gekruist, n.l. de Trek-
vllet te Voorburg en de Gouwe. De
scheepvaartbelangen vorderden in elk de
zer overbruggingen een beweegbaar ge
deelte. Om het oponthoud van het snel
verkeer zooveel mogelijk te beperken, zijn
deze bruggen zoo hoog gelegd, dat zij
slechts weinig geopend behoeven te wor
den. De bouw van alle kunstwerken vor
derde in totaal een bedrag van ruim 1,7
mlllloen gulden. Bij een wegenaanleg als
de onderhavige is ook het grondwerk om
vangrijk en tljdroovend, In .het bijzonder,
wanneer, zooals bij het nu open te stellen
•vegvak het geval was, de grondslag slap
Is. Tot de overbrugging van de Gouwe is
in totaal rond 3 millioen kub. M. zand
verwerkt en half millioen kub. M. grond
verzet. Belangrijke uitgaven vorderden
verder de grondaankoop en de wegver-
liest wat men aan de andere zijde wint.
Er is nog een ander groot bezwaar aan
het stelsel der restricties. Niet alle lan
den passen ze toe en zij, die het niet
doen, knjgen daardoor een voorsprong op
de landen met restricties en de werkloos
heid in de landen zonder restricties zal
dalen, ten koste van de landen met res
tricties.
Het doel van de restricties te de pro
ductie te beperken, waaruit dus blijkt dat
er te veel te. Maar we weten dat zulks
niet het geval kan zijn, want het gebrek
en het tekort, dat overal gevoeld wordt,
bewijst het tegendeel. We «ien dus dit
wonderlijke verschijnsel: overal op de
wereld te een groot tekort aan allerlei
goederen, want een belangrijk deel der
menschheld Ujdl gebrek. Om daarin te
voorden gaat men niet .aan het werk,
maar vermindert integendeel de produe-
riurcu- tie.
willen, I Er zijn drie landen, die op andere wljae
c op de voor
*We JAABGANq
NIEUWSBLAD VOOR ZUID HOLLAND EN UTRECHT
I Met verxekenng 15 eenla meer
1 -- -I Telef. 2a Tel.-Adree: Vannooten. S. A W. N. VAN NOOTEN, SCHOONHOVEN, HAVEN 25. Postrekening 13763.
ABONNE’Ö, die neh aaa oom administratie epgevea voor de venekenng. s«a volgeas de vastgestelde eepaliagea te<eq aagevallee venekerd voor bedragen, rewaarberrd door de NIEUWE HA VRANK Ze
Twee Gouwenairs gedood.
Van welk een enorme hevigheid de
slag wel moet zijn geweest, blijkt uit het
feit dat een der beide koplampen geheel
in het onderstel van een ijzeren paal van
het electrlsch net werd gedrukt, terwijl
het stuur voor de woning kwam te liggen.
De motor van de auto werd 200 meter
ver weggeslingerd en overal in de omtrek
lagen brokstukken van de vernielde wa
gen. De wielen kwamen wel een Ö00 M.
verder te land.
De trein kon door beschadiging aan de
bestuurderscabine niet snel genoeg stop
pen en te op eigen kracht wel 700 meter
doorgereden.
Door de schok waarmede de aanrijding
plaats had, raakte de stuurinrichting van
de trein onklaar. Vier ruiten werden ver
splinterd en het mag een wonder heeten,
dat de bestuurder er zonder eenige ver
wonding of erger, is afgekomen.
De trein was inmiddels op pl.m. 700 M.
afstand van de ovefweg tot stilstand ge
komen, doch kon niet naar Gouda door
rijden. Bijna kwartier lang bleef hij
staan tot dat trein no. 617, welke om 12.14
uur uit Den Haag vertrok, aan de defec
te trein werd gekoppeld en deze naar
Gouda voortduwde.
De passagiers kwamen duj»
kwartier te laat in Gouda ahn.
Op de plaats van het ongeval was de
rijks- en de gemeenteveldwacht spoedig
aanwezig. Een dokter, die in de trein zat,
kon van de belde slachtoffers slechts de
dood constateeren.
Op het terrein van de ramp waren
eveneens kort na het ongeval ter plaatse
de burgemeester van Zevenhuizen, de
heer Klinkhamer en de burgemeester van
Gouda, de heer E. G. Gaarlandt, alsmede
andere autoriteiten, die Jutet de nieuwe
Rijksweg af kwamen uit Voorburg, waar
men geweest was in verband met de
feestelijke ingebruikneming van deze ver
keersweg. Om even I uur naderde uit
Gouda een motor-hulptrein om aange
richte schade te herstellen.
De deerlijk verminkte lijken der slacht
offers zijn na identificatie, per auto naar
Gouda overgebracht
De openingsrede.
Het beginpunt nabij de brug over de
Gouwe van de nieuwe weg was feestelijk
met bloemen en vlaggen versierd. Hier
heeft de voorzitter der Kamer van
Koophandel en Fabrieken voor Gouda en
omstreken, de heer Hermann A. Schreu
der, uit Schoonhoven, een rede gehou
den.
Spr. wees er op, dat het hart van de
provincie Zuid-Holland in de latere ja
ren is doorsneden van goede verkeerswe
gen. We weten, aldus spr., dat het Pro
vinciaal Bestuur in samenwerking met
de Rijksregeerlng eveneens de belangen
van het verkeer op allerlei wijzen bevor
dert. Wij in ons district hebben daarvan
de vruchten gezien in de bouw van de
Julianasluls te Gouda en de aanleg van
de prachtige weg naar Oudewater. Ik
moge hier de wensch uitspreken, dat ook
binnen niet te langen tijd, 0e aanleg van
de nieuwe weg GoudaSchoonhoven en
Schoonhoven—Krimpen a.d. IJssel een
feit zal zijn. Het verkeer heeft hieraan
dringend behoefte. In verband met de
eerstgenoemde weg vergunne u mij te
wijzen op een uitspraak van den, helaas
te vroeg overleden burgemeester van
Schoonhoven, mr. Rambonnet, die in de
verbinding GoudaSchoonhovenGorin-
chem, de kortste verbinding zag met het
Zuiden des lands en er daarom' sterk voor
ijverde. Een streven, dat door mij gaarne
werd ondersteund en dat ik op deze
plaats nog eens gaarne onder de aan
dacht breng.
Onze Kamer, als vertegenwoordigster
van handel en industrie in ons district,
meent zich de tolk van deze bedrijfstak
ken te mogen achten, als «ij aan al de
genen, die de opdracht van onze regee-
ring tót aanleg van deze weg tot uitvoe-
In de „interessante tijd” waarin wij le
ven, ziet men op economisch terrein din
gen gebeuren, die voor deze crisisperiode
door eiken econoom voor ondenkbaar ge
houden zouden zijn. Men behoefde daar
voor geen econoom te zijn, ook zij, die
nog nooit van economie gehoord hadden,
zouden een der gelijk oordeel hebben ge-
uit. We bezuinigen om onze bedrijven
gaande te houden, maar het bezuinigen
veroorzaakt werkloosheid en die vermin
dert de afname van hetgeen we vóórt
brengen. We hebben gedevalueerd om mei
andere landen te kunnen concurreeren, i
maar tengevolge van de devaluatie stij
gen de prijzen, hierdoor moeten de loo-
nen verhoogd worden, we moeten daar
om de prijzen van onze producten ook
hooger stellen en de concurrentie-moge-
lljkheld wordt daardoor weer kleiner.
Dan zijn er de restricties. De producen
ten mogen niet meer zooveel vóórtbren
gen als zij zouden kunnen en X-- w WUJRJ
maar slechte zooveel als de regeerlng het euvel bestrijden, namelijk op de voor
vaststelt, in verband met de marktpositie. 1 de hand liggende manier om meer te pro-
De bedoeling te om daardoor een prijs te duceeren. In Du’techland, JteUë en Ru*-
land te de productie niet meer gericht op
het maken van winst, maar arbeidt het
geheel» volk voor een seer laag loon,
nauwelijks voldoende om tich in het leven
te houden. Dat geldt niet alleen voor de
arbeiders, maar ook voor hen die leiden
de posities bekleeden De resultaten, wel
ke we in de drie genoemde landen zien,
zijn genoeg om leder ander land er van
te weerhouden dat stelsel na te volgen.
Nergens te het welvaartspeil zóó laag,
nergens komt het volk zooveel te kort als
daar.
We weten dus dat het stelsel van per
soonlijk belang en van winst behalen,
zooals dat In de andere landen wordt toe
gepast, in dezen tijd niet meer deugt. We
weten ook dat het stelsel van werken
voor de staat zonder persoonlijk belang
evenmin houdbaar blijkt. Als men het nu
eens ging probeeren met een mengsel Van
belde systemen?
iet vreemd te
aten de be-
ijpen, zij van
bruik hebben
zulke ernsti-
i. Vervolgens
8 leden be-
woordelijkheid
bij niet-aan-
regeling kiij-
er de verant-
Nog zeer in
zaak beraad-
1 voorstel van
tot instelling
die tot taak
lerzoeken, aan-
itemmen. Te
en de heeren
UTRECHT
ten gesteld.
8
RUKSWEG 5 CRAVENMAGE -UTRECHT
SITUATIE SU DE BAUD OVER OE-OOUWE