OPRUIMING
15
15L
Groote Seizoen
in
Dames- en Kinderkleeding
Regenmantels en Hoeden.
JULI |1
Balilmann
/O IM ‘s avxmds
De waarde van goud en van arbeid.
Het Prinselijk Paar
België.
Hughes volbrengt zijn
wereldvlucht.
3 JULI 19M
ZESTIEN BLADZIJDEN.
VRIJDAG 15 JULI 193g
No. 799L
agde voor he>
VRIJDAGMORGEN 9 UUR
BEGINT ONZE BEKENDE
uur
Bering -
aan
j
0
TWEE SPANJAARDEN ONTVLUCHT.
Prins
had
een
I
goederen
achter-
re
in uitsluitend prima
Geen zicht*
zendinten.
Hoogheden
slot
ge-
te
Verkoop
A contant.
de
en
Wiley
in
doch
toestel
JULI
GauDA
vaststellen, is
ziekte het gevolg van het gebruik
ondeugdelijk drinkwater.
In
door
het' plaatsje StrahlHoschtitz
Bohemerwoud, en waarin 197
dat
Don-
AdrerUntiën1-0 regels f 1,30
•Ik» regel meer f 0.20; derde
plaatsing halven prjjs. Adver-
tentiön worden gratie ge
plaatst in „De Gorcumer’f
A BONN I’S, die «>ch aan on*e administratie
GAAA b’
ZVVV ongeeatuktheid.
Geïnterneerde matrozen.
De twee he£ vorige jaar te Umuiden
achtergebleven schepelingen, opvaren
den van de Spaansche schepen „Marl
Elvira” en „Bendej pa", die weigerden
naar Franco-Span je terug te keeren en
werden geïnterneerd, zijn sinds Zaterdag
spoorloos verdwenen.
De politie heeft hun opsporing ver
zocht. Beide matrozen genoten gastvrij
heid in het R.K. zeemanshuis. Zij waren
verplicht, zich op bepaalde tijden bij de
politie te melden.
DE „KARIMATA” WERKT WEER.
DE BAGGERKUIL IS INTACT
GEBLEVEN.
In den loop van den dag is Woensdag
de „Karimata” weer bij het wrak van de
„Lutine” aangekomen, waar hij die
avond om half elf opnieuw in bedrijf is
gesteld.
Het bleek, dat de baggerkuil nog ge
heel intact was gebleven, nJ. 16 meter
diep.
ITILIMNSCH VLIEGTUIG IN ZEE
GESTORT.
Twintig personen verdronken.
Een Italiaansch lijn vliegtuig van
dienst tusschen Cagliari (Sardinië)
Rome is met 20, personen aan boord op
zee verongelukt. Het vliegtuig was met
16 passagiers en een bemanning van 4
personen Donderdagmorgen om 7.35
uit Cagliari vertrokken, waarna ’t door
niemand meer is gezien. Het had om 10
Het laatste traject.
Te Minneapolis was binnen een half
uur het bij-tanken afgeloopen en om
15.11 koos de Lockheed alweer de'lucht,
op weg naar New York.
De vliegers waren erg moe en hun ra
dio had kuren vertoond, maar zij waren
welgemoed.
Op het laatste deel van den tocht heeft
Hughes geen berichten uitgezonden; de
antenne van zijn radio werkte niet. Drie
marine-vliegtuigen zijn omstreeks zes uur
(G. M. T.) van het New Yorksche vlieg
veld Floyd Bennett opgestegen om de
Lockheed op het laatste deel van het tra
ject te begeleiden.
DE AANKOMST TE NEW VORK.
Hughes landde op Floyd Bennett te
19.36 uur, zoodat hij zijn vlucht om de
wereld volbracht heeft in 91 uur en 14
minuten. Volgens niet-officieele bereke
ningen bedraagt zijn vliegtljd 61 uur 7
minuten, de afgelegde afstand ongeveer
23.800 kilometer. Hughes heeft het record
van Wiley Post met 95 uur en 33 minuten
verbeterd.
£ea reusachtiw menigte verseikomd?
Vrijdag 15 Juli begint onze
seizoen-opruiming
Ook het nieuwste ruimen wij
tegen spotprijzen op!
Spoos - Markt 16 Sauda
de vliegers. Er brak een geweldig lawaai
los, toen het toestel gedaald was. Burge
meester La Guardia en Grover Whaler,
president van de wereldtentoonstelling,
waren de eersten, die het toestel binnen
gingen. Hughes stapte het laat^Tlflt de
cabine. De politie moest met de gummi
stok ruim baan maken.
Geen tweede keer.
De vliegers, die ongeschoren waren, za
gen er zeer vermoeid, doch hor’-* "»’uk-
kig hit. Op een vraag, wanneer hij de
tocht zou herhalen, zei Hughes met volle
overtuiging: „Nooit!”
De vrouwen van de vliegers deden wan
hopige pogingen zich te worstelen door
de menigte, die razend van opwinding
was. Het toestel zag er even keurig uit,
als toen het Zondagavond vertrok; de
vliegers bleven na de landing nog vijf
minuten binnen, tot de menigte wat tot
bedaren was gekomen. Microfoons ston
den klaar om het interview met Hughes
uit te zenden, maar het was onmogelijk
deze te bereiken. Eindelijk kon Hughes
per auto naar de hangar gaan, begeleid
door de politie, die letterlijk een weg door
de menigte moest slaan, ondanks de af
zetting met sterke metalen hekken.
Vlucht zonder emotie.
Hughes verklaarde nog, dat de leden'
van de bemanning weinig hadden gerust^
hoewel er alle gelegenheid toe was in de
„World’s Fair”. Alleen werd er een uiltje
geknapt op de landingsplaatsen. Ook is
er weinig gegeten, hoewel er een groote
hoeveelheid melk, vruchten in blik, sand
wiches en water was Ingeslagen.
De vlucht zelf was volgens Hughes
zonder eenlge emotie verloopen. Vrijwel
steeds kon de gemiddelde uursnelheid
van 320 k m. worden gehandhaafd, z.ooals
van te voren berekend was. „Er waren
desniettemin oponthouden, die we korter
gewenseftt zouden hebben. Gebrek aan
tolken Op de Russische landingsplaatsen
en gebrék aan behoorlijke pompinstalla-
tles vóór *t inladen van groote hoeveel
heden brandstof waren oorzaak, dat er
veel tijk verloren ging.”
Bad Doberan Hellgendamm ligt iets
ten Westen van Wamemünde, de beken
de veerhaven naar Denemarken.
r*
or de Maan-
adering luidt
oen stukken
rig eenercom-
van de go
drijfsrekenin-
j van een on
lagere schod
>t het verlee-
makelaars in
rerkoop van
ideling. Idem
aan den 3ta-
D. M Korpo*
m twee per-
•breeding. Idu
ener geldlee-
00. Idem tol
mst met an-
i de gemeen
tenat. Idem
toeslag aan
en, als gewe-
ieiding. Idem
van perceelen
c. Littel en
ziging van de
jelijk Hulp-
tot het ver
te Sliedrecht-
Vaststellinf
toe uur vóór zonsopgang
lijn geluldwignalen verbo-
kopllchten ah attentiesein'
strijd van werkgever en werknemer uit,
tot den strijd tusschen de bezitters en de
even volwaardige niet-bezitters!
De omhoog geheven massa aanvaardde
den strijd tegen den sterk slinkenden
groep van enkelingen, die de geidmacnt
bezaten en van die geldmacht dan ook
een krachtig gebruik maakten, want geld
beteekent nog altijd in onze kapitalisti
sche maatschappij de overmacht. Alhoe
wel alles erop wijst, dat de massa dien
strijd eindelijk zal winnen, zij net ook na
groote offers, hebben de geldmagnaten
nog vele troeven in handen. De rationa
lisatie van de industrie en van nagenoeg
het geheele verdere bedrijfsleven ver
oorzaakte het stichten van groote licha
men, waarbij het kapitaal de hoofdrol
vervult. Het kapitaalbezit, in enkele han
den saamgebracht, kreeg hierdoor een
steeds stijgende macht, maar een macht,
die nochtans bet einde schijnt te nade
ren. De instandhouding van de' kapltaals-
macht heeft zijn basis in bet goud. De
goudmijnen zijn in handen van slechts
enkelen en zoo lang het goud nog als ba
sis van het geldwezen wordt aangenomen
kan de macht van het overwoekerende
kapitaal niet worden overwonnen.
Maar In steeds breeder lagen wordt
aan de overheersehing van het goud ge
tornd. Sterke landen hebben het goud
volledig den rug toegekeerd en hoe meer
het goud als basis van het geld wordt
verlaten, hoe zwakker de kapitaalstegen-
stand zal worden.
Er komt geen wijziging in de toestand,
zoolang de intellectueele massa niet het
heft in eigen handen heeft. De werkloos
heid is op te heffen, maar niet op de wij
ze, zooals men het nu probeert.
De strijd tusschen kapitaal en arbèid
moet langs andere wegen gaan dan tot
dusver. De klassestrijd moet worden een
strijd tusschen hen, die door geldbezit
overheerschen en tusschen hen, die zeg
gen, dat alleen arbeid de waarde van de
mensch bepaalt voor het algemeen natio
naal belang! W.
Verschijnt: Maandag, Woensdag
en Vrydag. Fryeb\i vooruitbeta
ling’ voor Öchoonhoven per 8
maanden J 1.25 p. poet f 1.50
Met venekenng 15 oenta meer
Tie JAARGANG.
NIEUWSBLAD VOOR ZUIDHOLLAND EN UTRECHT
SCH00NH0VEN5CHE COURANT f
1T«M. 20. Tel-Adra.: VmuoolMi S. 6 W. N. VAN NOPTEN, SCHOONHOVEN, HAVEN 28. Po.trak.ninx 1S783. 1
De strijd tusschen kapitaal en arbeid
Is reeds oud. HIJ, die kapitaal had, bezat
de macht; de arbeider had te ondergaan,
wat de kapitalist hem voorschreef. Deze
kon het niet uitzingen door zijn gebrek
Run kapitaal en deze zwakte leidde tot
zijn knechting. De gestudeerde arbeider
behoorde tot den kring van kapitaalbe
zitters, want de werkman had de midde
len niet om te studeeren. Vandaar dat
ook de gestudeerde behoorde tot de klas
se van kapitalisten, terwijl de leidende
posities eveneens werden Ingenomen door
hen, die uit de kringen der bezittenden
kwamen. Bezit immers leidde tot het vor
men van intellectualiteit. Hienn is gelei
delijk verandering gekomen. De sociaal-
democratie heeft te deken opzichte goed
en opbouwend werk verricht. Zij bond de
op zichzelf staande, economisch zwakke
arbeider In een grooter geheel tezamen
en in stede van den onmachtigen enke
ling had de bezittende klasse te maken
met een zich van kracht bewust worden
de arbeidersmassa. De tijd der sociale
maatregelen nam een aanvang.
De bezitters echter bleven daaronder
niet werkloos. Ook zij vereenlgden zich
om zich niet te laten verstooten door
hen, die hL hun dienaren waren en
moesten blijven. De strijd tusschen kapi
taal en arbeid «werd eenzijdig. Het was
een begin naar het Ideaal der volle ont
plooiing van de menschelljkheid. De strijd
kon niet eenzijdig blijven, want de bezit
tende klasse behield niet meer alleen de
intellectualiteit. Ieder, die gaven daartoe
had, kon gaan studeeren. Het leger van
„Wetende mannen” werd staag grooter,
maar dit nieuwe leger was materieel niet
meer zoo sterk als het vroegere, beperkte
leger der bezittende Intellectueelen. Er
ontstond onder de volkeren datgene, wat
men schamper begon te noemen: het in
tellectueele proletariaat. Degenen, die
volkomen volwaardig waren aan de vroe
gere intellectueele hoofdmannen, begon
nen deze situatie als onbillijk te beschou
wen en steeds meer groeide de klasse-
uur te Rome moeten aankomen.
Hoopte men aanvankelijk nog, dat da
machine een noodlanding had moeten
maken, spoedig kwam het bericht, dat
aan de kust van Sardinië lijken van da
passagiers waren aangespotld. Tot de
inzittenden behoorden o.a. twee zusten
en een nicht van generaal Valle, den
Italiaanschen onderstaatssecretaris vao
Luchtvaart
In de loop van de avond werd het vol
gende officieel? communiqué gepubli
ceerd: „Het zoeken naar het vliegtuig,
dat met vliegtuigen en schepen Is ge
schied, heeft geen resultaat opgeleverd.
Passagiers en bemanning moeten als
verloren beschouwd worden.”
Het toestel was het eigendom van dg
Ala-Littoria luchtvaartonderneming.
Onofficieel bezoek
Koning Leopold.
Men meldt van offlcieele zijde,
Prinses Juliana» en Prins Bemhard
derdag een onofficieel bezoek gebracht
hebben aan den Koning der Belgen.
Hunne Koninklijke
bruikten het noenmaal op het
Jaeken.
Prinses Juliana en Prins Bemhard
reisden per auto en streng incognito. Zij
hadden geen gevolg bij zich en wensch-
ten aan de Nederlandsch-Belgische grens
als gewone toeristen te worden behan
deld. Prins Bemhard stuurde zelf. Ook
het noenmaal te Laeken droeg een zeer
eenvoudig, bijna familiair karakter. Be
halve de 'koning en het Prinselijk Paar
zat niemand aan.
Blijkbaar heeft het hier een beleefd
heidsbezoek gegolden, waarmede Prinses
Juliana en Prins Bemhard den Belgi
schen vorst hebben willen danken voor
het feit, dat hfj peet is geweest bij de
doop van Prinses Beatrix.
In de loop van de middag Is het Prln-
zelijk Paar per auto naar Nederland te
ruggekeerd.
De reis naar de Oostzee.
Omtrent de reis van Prinses Juliana
en Prins Bemhard, vergezeld van Prin
ses Beatrix, naar de Oostzee, wordt na
der gemeld, dat het in de bedoeling van
het Prinselijk echtpaar moet liggen, om
zich naar Bad Doberan-Heiligendamm te
begeven, de woonplaats vah hertog Adolf
Friedrich van Mecklenburg^ den oom van
Prinses Juliana en broeder van wijlen
Prins Hendrik. Over een week ongeveer
ml het Prinselijk Paar zich streng in
cognito per auto naar Dultschland be
geven.
opgsvM voor d. reraekenng. sija volgens de veelgestelde t>. palmen tegen ongevallen versekerd voor bedragen, gewaarborgd door do NIEUWE HAVBANK te Schiedam van
600 k’ 300 ,Y'r T ?00 k' "rl‘“ 1(1(1 «"W» H rarlira a»l4.nb, D.rara.k.ra.^o.ü’nh.i
UVU JUV b..J ol .ral, 4UU ra. op,1UU ra. ran duim. OU ra. H
AUTOBUS IN BOTSING MET TREIN.
Vijf dooden; 15 gewonden.
Donderdagmorgen is op de rijksstraat-
weg WurzemGrimma, nabij Halle, in
Duitschland, een particuliere atftdbus
tegen een trein gereden. De benzinetank
van de autobus ontplofte en de wagen
vloog in brand. Vijf personen vonden
daarbij den dood, vijftien werden ge
wond. Vijf der gewonden hebben zwart
kwetsuren.
BINNEN DE HELFT VAN POSTS TUD.
In de nacht van Woensdag op Donder
dag is de Amerlkaansche vlieger Howard
Hughes op zijn vlucht rond de wereld
om 0 uur 31 minuten (Qreenwichtijd)
te Fairbanks in Alaska (Noord-Amerika)
geland. Duizenden menschen, die van
heinde en verre waren toegestroomd, be
reidden den koenen vlieger en zijn vier
metgezellen een enthousiasten ont
vangst.
Hughes heeft te Fairbanks alleen zijn
benzinevoorraad aangevuld en is daar
na onmlddellljk doorgevlogen naar New
York. Hij steeg te Fairbanks om 1
36 minuten (Greenwich-tijd) op.
Een gevaarlijk traject.
Het traject Jakoetsk—Fairbanks, 3330
KML werd afgelegd in 12 uur 17 min.
Het is een van de gevaarltykste trajec
ten van den geheelen tocht geweest,
aangezien gevlogen werd boven de wil
de steppen van Siberië en de
zee.
Richard Stoddard, de radlo-telegra-
flst van Hughes, verklaarde voor de
microfoon te Fairbanks, dat de beman
ning een weinig vermoeid was,
zich tijdens, de vlucht in het
op zijn gemak bevond.
De weduwe van den vlieger
Post, die met Will Rogers in 1935
Alaska de dood vond, en wiens record
Hughes thans bezig was te breken, be
vindt zich in Alaska voor de onthulling
van een gedenkteeken voor haar echt
genoot. Ook zij was onder de duizenden
die Hughes bij zijn aankomst te Fair
banks begroetten.
De vliegers hebben getracht de af
stand van Fairbanks tot New York in
eens af te leggen, doch dat is hen niet
gelukt. Zij hebben een landing gemaakt
In Minneapolis, 1000 mijl van New York
De landing vond te 13 uur 38 Green-
wichtijd plaats. De landing geschied
de volstrekt onverwacht, nadat men
uur lang niets meer van het toestel
had vernomen.
Sinds zijn vertrek uit Fairbanks
Hughes een afstand van 2470 mijl
gelegd In 12 uur 2 minuten. De bergen
had hij gepasseerd In stormachtige
weersomstandigheden.
GROOTE MAGAZIJHDfEFSTALLEN
TE UTRECHT.
ACHT EMPLOYE’S IN ARREST.
In het warenmagazijn „Galeries Mo
dems” aan de Lange Viestraat te Utrecht
zijn in de afgeloopen maanden belang
rijke diefstallen gepleegd.
Men is op de hoogte gekomen van de
ze diefstallen toen verleden week *n win-
kelchef een van de bedienden op hee-
terdaad betrapte. De politie werd in de
zaak gemengd, die den man arresteerde
en aan een soherp verhoor onderwierp.
Daarbij bleek, dat men met een geraffi
neerd complot had te maken, waarbij 8
personen waren betrokken, die achter
eenvolgens in arrest werden gesteld. Het
zijn vier magazijnbedienden, twee win
kelbedienden, een chauffeur en een por-
tier-controleur.
De diefstallen werden in onderling over
leg gepleegd, waarbij de een den ander
hielp. Wanneer een winkelbediende een
diefstal had gepleegd, en de gestolen
goederen langs de controle wilde lood
sen, zegde hij den portler-controleur
toe, dat deze op zijn beurt ook zou krij
gen, wat hij wenschte. Op dezelfde con
dities vervoerde de chauffeur de gesto
len goederen naar de plaats, welke de
dief opgaf.
Alle gearresteerden hebben bekend en
vertoeven op het oogenbllk in ’t hoofd
bureau van politie.
Gestolen
haald.
Heel wat gestolen goederen zijn in
middels reeds achterhaald. Daarbij is
komen vast te staan, dat de diefstallen
gepleegd werden uit alle afdeelingen.
Zoo werden o.a. gevonden geheele
keukenultzetten, rollen vloerzeil, loopers,
karpetten, schemerlampen, ameuble
menten, ijsmachines, braadpannen, bors
tels enz.
Eenige van de ger resteerden zijn
huwd.
Het onderzoek is nog in volle gang.
Daar de diefstallen zich uitstrekken over
een half jaar, zal het totaalbedrag dat
15 gestolen, niet onbelangrijk zijn.
TYPHUS-EPIDFMIE IN KINDER
HERSTELLINGSOORD.
Ondeugdelijk drinkwater,
kinderherstellingsoord, d>
de Skoda-fabrieken is gesticht ffl
in hel
kinderen
ondergebracht zijn, hebben zich bij meet
dan honderd kinderen ernstige koorts
verschijnselen geopenbaard. Het genees
kundig onderzoek heeft aan het licht
gebracht, dat de kinderen waarschijn
lijk lijdende zijn aan typhus. Voorzoover
men heeft kunnen vaststellen, is de
va»