OPRUIMING 15 15L Groote Seizoen in Dames- en Kinderkleeding Regenmantels en Hoeden. JULI |1 Balilmann /O IM ‘s avxmds De waarde van goud en van arbeid. Het Prinselijk Paar België. Hughes volbrengt zijn wereldvlucht. 3 JULI 19M ZESTIEN BLADZIJDEN. VRIJDAG 15 JULI 193g No. 799L agde voor he> VRIJDAGMORGEN 9 UUR BEGINT ONZE BEKENDE uur Bering - aan j 0 TWEE SPANJAARDEN ONTVLUCHT. Prins had een I goederen achter- re in uitsluitend prima Geen zicht* zendinten. Hoogheden slot ge- te Verkoop A contant. de en Wiley in doch toestel JULI GauDA vaststellen, is ziekte het gevolg van het gebruik ondeugdelijk drinkwater. In door het' plaatsje StrahlHoschtitz Bohemerwoud, en waarin 197 dat Don- AdrerUntiën1-0 regels f 1,30 •Ik» regel meer f 0.20; derde plaatsing halven prjjs. Adver- tentiön worden gratie ge plaatst in „De Gorcumer’f A BONN I’S, die «>ch aan on*e administratie GAAA b’ ZVVV ongeeatuktheid. Geïnterneerde matrozen. De twee he£ vorige jaar te Umuiden achtergebleven schepelingen, opvaren den van de Spaansche schepen „Marl Elvira” en „Bendej pa", die weigerden naar Franco-Span je terug te keeren en werden geïnterneerd, zijn sinds Zaterdag spoorloos verdwenen. De politie heeft hun opsporing ver zocht. Beide matrozen genoten gastvrij heid in het R.K. zeemanshuis. Zij waren verplicht, zich op bepaalde tijden bij de politie te melden. DE „KARIMATA” WERKT WEER. DE BAGGERKUIL IS INTACT GEBLEVEN. In den loop van den dag is Woensdag de „Karimata” weer bij het wrak van de „Lutine” aangekomen, waar hij die avond om half elf opnieuw in bedrijf is gesteld. Het bleek, dat de baggerkuil nog ge heel intact was gebleven, nJ. 16 meter diep. ITILIMNSCH VLIEGTUIG IN ZEE GESTORT. Twintig personen verdronken. Een Italiaansch lijn vliegtuig van dienst tusschen Cagliari (Sardinië) Rome is met 20, personen aan boord op zee verongelukt. Het vliegtuig was met 16 passagiers en een bemanning van 4 personen Donderdagmorgen om 7.35 uit Cagliari vertrokken, waarna ’t door niemand meer is gezien. Het had om 10 Het laatste traject. Te Minneapolis was binnen een half uur het bij-tanken afgeloopen en om 15.11 koos de Lockheed alweer de'lucht, op weg naar New York. De vliegers waren erg moe en hun ra dio had kuren vertoond, maar zij waren welgemoed. Op het laatste deel van den tocht heeft Hughes geen berichten uitgezonden; de antenne van zijn radio werkte niet. Drie marine-vliegtuigen zijn omstreeks zes uur (G. M. T.) van het New Yorksche vlieg veld Floyd Bennett opgestegen om de Lockheed op het laatste deel van het tra ject te begeleiden. DE AANKOMST TE NEW VORK. Hughes landde op Floyd Bennett te 19.36 uur, zoodat hij zijn vlucht om de wereld volbracht heeft in 91 uur en 14 minuten. Volgens niet-officieele bereke ningen bedraagt zijn vliegtljd 61 uur 7 minuten, de afgelegde afstand ongeveer 23.800 kilometer. Hughes heeft het record van Wiley Post met 95 uur en 33 minuten verbeterd. £ea reusachtiw menigte verseikomd? Vrijdag 15 Juli begint onze seizoen-opruiming Ook het nieuwste ruimen wij tegen spotprijzen op! Spoos - Markt 16 Sauda de vliegers. Er brak een geweldig lawaai los, toen het toestel gedaald was. Burge meester La Guardia en Grover Whaler, president van de wereldtentoonstelling, waren de eersten, die het toestel binnen gingen. Hughes stapte het laat^Tlflt de cabine. De politie moest met de gummi stok ruim baan maken. Geen tweede keer. De vliegers, die ongeschoren waren, za gen er zeer vermoeid, doch hor’-* "»’uk- kig hit. Op een vraag, wanneer hij de tocht zou herhalen, zei Hughes met volle overtuiging: „Nooit!” De vrouwen van de vliegers deden wan hopige pogingen zich te worstelen door de menigte, die razend van opwinding was. Het toestel zag er even keurig uit, als toen het Zondagavond vertrok; de vliegers bleven na de landing nog vijf minuten binnen, tot de menigte wat tot bedaren was gekomen. Microfoons ston den klaar om het interview met Hughes uit te zenden, maar het was onmogelijk deze te bereiken. Eindelijk kon Hughes per auto naar de hangar gaan, begeleid door de politie, die letterlijk een weg door de menigte moest slaan, ondanks de af zetting met sterke metalen hekken. Vlucht zonder emotie. Hughes verklaarde nog, dat de leden' van de bemanning weinig hadden gerust^ hoewel er alle gelegenheid toe was in de „World’s Fair”. Alleen werd er een uiltje geknapt op de landingsplaatsen. Ook is er weinig gegeten, hoewel er een groote hoeveelheid melk, vruchten in blik, sand wiches en water was Ingeslagen. De vlucht zelf was volgens Hughes zonder eenlge emotie verloopen. Vrijwel steeds kon de gemiddelde uursnelheid van 320 k m. worden gehandhaafd, z.ooals van te voren berekend was. „Er waren desniettemin oponthouden, die we korter gewenseftt zouden hebben. Gebrek aan tolken Op de Russische landingsplaatsen en gebrék aan behoorlijke pompinstalla- tles vóór *t inladen van groote hoeveel heden brandstof waren oorzaak, dat er veel tijk verloren ging.” Bad Doberan Hellgendamm ligt iets ten Westen van Wamemünde, de beken de veerhaven naar Denemarken. r* or de Maan- adering luidt oen stukken rig eenercom- van de go drijfsrekenin- j van een on lagere schod >t het verlee- makelaars in rerkoop van ideling. Idem aan den 3ta- D. M Korpo* m twee per- •breeding. Idu ener geldlee- 00. Idem tol mst met an- i de gemeen tenat. Idem toeslag aan en, als gewe- ieiding. Idem van perceelen c. Littel en ziging van de jelijk Hulp- tot het ver te Sliedrecht- Vaststellinf toe uur vóór zonsopgang lijn geluldwignalen verbo- kopllchten ah attentiesein' strijd van werkgever en werknemer uit, tot den strijd tusschen de bezitters en de even volwaardige niet-bezitters! De omhoog geheven massa aanvaardde den strijd tegen den sterk slinkenden groep van enkelingen, die de geidmacnt bezaten en van die geldmacht dan ook een krachtig gebruik maakten, want geld beteekent nog altijd in onze kapitalisti sche maatschappij de overmacht. Alhoe wel alles erop wijst, dat de massa dien strijd eindelijk zal winnen, zij net ook na groote offers, hebben de geldmagnaten nog vele troeven in handen. De rationa lisatie van de industrie en van nagenoeg het geheele verdere bedrijfsleven ver oorzaakte het stichten van groote licha men, waarbij het kapitaal de hoofdrol vervult. Het kapitaalbezit, in enkele han den saamgebracht, kreeg hierdoor een steeds stijgende macht, maar een macht, die nochtans bet einde schijnt te nade ren. De instandhouding van de' kapltaals- macht heeft zijn basis in bet goud. De goudmijnen zijn in handen van slechts enkelen en zoo lang het goud nog als ba sis van het geldwezen wordt aangenomen kan de macht van het overwoekerende kapitaal niet worden overwonnen. Maar In steeds breeder lagen wordt aan de overheersehing van het goud ge tornd. Sterke landen hebben het goud volledig den rug toegekeerd en hoe meer het goud als basis van het geld wordt verlaten, hoe zwakker de kapitaalstegen- stand zal worden. Er komt geen wijziging in de toestand, zoolang de intellectueele massa niet het heft in eigen handen heeft. De werkloos heid is op te heffen, maar niet op de wij ze, zooals men het nu probeert. De strijd tusschen kapitaal en arbèid moet langs andere wegen gaan dan tot dusver. De klassestrijd moet worden een strijd tusschen hen, die door geldbezit overheerschen en tusschen hen, die zeg gen, dat alleen arbeid de waarde van de mensch bepaalt voor het algemeen natio naal belang! W. Verschijnt: Maandag, Woensdag en Vrydag. Fryeb\i vooruitbeta ling’ voor Öchoonhoven per 8 maanden J 1.25 p. poet f 1.50 Met venekenng 15 oenta meer Tie JAARGANG. NIEUWSBLAD VOOR ZUIDHOLLAND EN UTRECHT SCH00NH0VEN5CHE COURANT f 1T«M. 20. Tel-Adra.: VmuoolMi S. 6 W. N. VAN NOPTEN, SCHOONHOVEN, HAVEN 28. Po.trak.ninx 1S783. 1 De strijd tusschen kapitaal en arbeid Is reeds oud. HIJ, die kapitaal had, bezat de macht; de arbeider had te ondergaan, wat de kapitalist hem voorschreef. Deze kon het niet uitzingen door zijn gebrek Run kapitaal en deze zwakte leidde tot zijn knechting. De gestudeerde arbeider behoorde tot den kring van kapitaalbe zitters, want de werkman had de midde len niet om te studeeren. Vandaar dat ook de gestudeerde behoorde tot de klas se van kapitalisten, terwijl de leidende posities eveneens werden Ingenomen door hen, die uit de kringen der bezittenden kwamen. Bezit immers leidde tot het vor men van intellectualiteit. Hienn is gelei delijk verandering gekomen. De sociaal- democratie heeft te deken opzichte goed en opbouwend werk verricht. Zij bond de op zichzelf staande, economisch zwakke arbeider In een grooter geheel tezamen en in stede van den onmachtigen enke ling had de bezittende klasse te maken met een zich van kracht bewust worden de arbeidersmassa. De tijd der sociale maatregelen nam een aanvang. De bezitters echter bleven daaronder niet werkloos. Ook zij vereenlgden zich om zich niet te laten verstooten door hen, die hL hun dienaren waren en moesten blijven. De strijd tusschen kapi taal en arbeid «werd eenzijdig. Het was een begin naar het Ideaal der volle ont plooiing van de menschelljkheid. De strijd kon niet eenzijdig blijven, want de bezit tende klasse behield niet meer alleen de intellectualiteit. Ieder, die gaven daartoe had, kon gaan studeeren. Het leger van „Wetende mannen” werd staag grooter, maar dit nieuwe leger was materieel niet meer zoo sterk als het vroegere, beperkte leger der bezittende Intellectueelen. Er ontstond onder de volkeren datgene, wat men schamper begon te noemen: het in tellectueele proletariaat. Degenen, die volkomen volwaardig waren aan de vroe gere intellectueele hoofdmannen, begon nen deze situatie als onbillijk te beschou wen en steeds meer groeide de klasse- uur te Rome moeten aankomen. Hoopte men aanvankelijk nog, dat da machine een noodlanding had moeten maken, spoedig kwam het bericht, dat aan de kust van Sardinië lijken van da passagiers waren aangespotld. Tot de inzittenden behoorden o.a. twee zusten en een nicht van generaal Valle, den Italiaanschen onderstaatssecretaris vao Luchtvaart In de loop van de avond werd het vol gende officieel? communiqué gepubli ceerd: „Het zoeken naar het vliegtuig, dat met vliegtuigen en schepen Is ge schied, heeft geen resultaat opgeleverd. Passagiers en bemanning moeten als verloren beschouwd worden.” Het toestel was het eigendom van dg Ala-Littoria luchtvaartonderneming. Onofficieel bezoek Koning Leopold. Men meldt van offlcieele zijde, Prinses Juliana» en Prins Bemhard derdag een onofficieel bezoek gebracht hebben aan den Koning der Belgen. Hunne Koninklijke bruikten het noenmaal op het Jaeken. Prinses Juliana en Prins Bemhard reisden per auto en streng incognito. Zij hadden geen gevolg bij zich en wensch- ten aan de Nederlandsch-Belgische grens als gewone toeristen te worden behan deld. Prins Bemhard stuurde zelf. Ook het noenmaal te Laeken droeg een zeer eenvoudig, bijna familiair karakter. Be halve de 'koning en het Prinselijk Paar zat niemand aan. Blijkbaar heeft het hier een beleefd heidsbezoek gegolden, waarmede Prinses Juliana en Prins Bemhard den Belgi schen vorst hebben willen danken voor het feit, dat hfj peet is geweest bij de doop van Prinses Beatrix. In de loop van de middag Is het Prln- zelijk Paar per auto naar Nederland te ruggekeerd. De reis naar de Oostzee. Omtrent de reis van Prinses Juliana en Prins Bemhard, vergezeld van Prin ses Beatrix, naar de Oostzee, wordt na der gemeld, dat het in de bedoeling van het Prinselijk echtpaar moet liggen, om zich naar Bad Doberan-Heiligendamm te begeven, de woonplaats vah hertog Adolf Friedrich van Mecklenburg^ den oom van Prinses Juliana en broeder van wijlen Prins Hendrik. Over een week ongeveer ml het Prinselijk Paar zich streng in cognito per auto naar Dultschland be geven. opgsvM voor d. reraekenng. sija volgens de veelgestelde t>. palmen tegen ongevallen versekerd voor bedragen, gewaarborgd door do NIEUWE HAVBANK te Schiedam van 600 k’ 300 ,Y'r T ?00 k' "rl‘“ 1(1(1 «"W» H rarlira a»l4.nb, D.rara.k.ra.^o.ü’nh.i UVU JUV b..J ol .ral, 4UU ra. op,1UU ra. ran duim. OU ra. H AUTOBUS IN BOTSING MET TREIN. Vijf dooden; 15 gewonden. Donderdagmorgen is op de rijksstraat- weg WurzemGrimma, nabij Halle, in Duitschland, een particuliere atftdbus tegen een trein gereden. De benzinetank van de autobus ontplofte en de wagen vloog in brand. Vijf personen vonden daarbij den dood, vijftien werden ge wond. Vijf der gewonden hebben zwart kwetsuren. BINNEN DE HELFT VAN POSTS TUD. In de nacht van Woensdag op Donder dag is de Amerlkaansche vlieger Howard Hughes op zijn vlucht rond de wereld om 0 uur 31 minuten (Qreenwichtijd) te Fairbanks in Alaska (Noord-Amerika) geland. Duizenden menschen, die van heinde en verre waren toegestroomd, be reidden den koenen vlieger en zijn vier metgezellen een enthousiasten ont vangst. Hughes heeft te Fairbanks alleen zijn benzinevoorraad aangevuld en is daar na onmlddellljk doorgevlogen naar New York. Hij steeg te Fairbanks om 1 36 minuten (Greenwich-tijd) op. Een gevaarlijk traject. Het traject Jakoetsk—Fairbanks, 3330 KML werd afgelegd in 12 uur 17 min. Het is een van de gevaarltykste trajec ten van den geheelen tocht geweest, aangezien gevlogen werd boven de wil de steppen van Siberië en de zee. Richard Stoddard, de radlo-telegra- flst van Hughes, verklaarde voor de microfoon te Fairbanks, dat de beman ning een weinig vermoeid was, zich tijdens, de vlucht in het op zijn gemak bevond. De weduwe van den vlieger Post, die met Will Rogers in 1935 Alaska de dood vond, en wiens record Hughes thans bezig was te breken, be vindt zich in Alaska voor de onthulling van een gedenkteeken voor haar echt genoot. Ook zij was onder de duizenden die Hughes bij zijn aankomst te Fair banks begroetten. De vliegers hebben getracht de af stand van Fairbanks tot New York in eens af te leggen, doch dat is hen niet gelukt. Zij hebben een landing gemaakt In Minneapolis, 1000 mijl van New York De landing vond te 13 uur 38 Green- wichtijd plaats. De landing geschied de volstrekt onverwacht, nadat men uur lang niets meer van het toestel had vernomen. Sinds zijn vertrek uit Fairbanks Hughes een afstand van 2470 mijl gelegd In 12 uur 2 minuten. De bergen had hij gepasseerd In stormachtige weersomstandigheden. GROOTE MAGAZIJHDfEFSTALLEN TE UTRECHT. ACHT EMPLOYE’S IN ARREST. In het warenmagazijn „Galeries Mo dems” aan de Lange Viestraat te Utrecht zijn in de afgeloopen maanden belang rijke diefstallen gepleegd. Men is op de hoogte gekomen van de ze diefstallen toen verleden week *n win- kelchef een van de bedienden op hee- terdaad betrapte. De politie werd in de zaak gemengd, die den man arresteerde en aan een soherp verhoor onderwierp. Daarbij bleek, dat men met een geraffi neerd complot had te maken, waarbij 8 personen waren betrokken, die achter eenvolgens in arrest werden gesteld. Het zijn vier magazijnbedienden, twee win kelbedienden, een chauffeur en een por- tier-controleur. De diefstallen werden in onderling over leg gepleegd, waarbij de een den ander hielp. Wanneer een winkelbediende een diefstal had gepleegd, en de gestolen goederen langs de controle wilde lood sen, zegde hij den portler-controleur toe, dat deze op zijn beurt ook zou krij gen, wat hij wenschte. Op dezelfde con dities vervoerde de chauffeur de gesto len goederen naar de plaats, welke de dief opgaf. Alle gearresteerden hebben bekend en vertoeven op het oogenbllk in ’t hoofd bureau van politie. Gestolen haald. Heel wat gestolen goederen zijn in middels reeds achterhaald. Daarbij is komen vast te staan, dat de diefstallen gepleegd werden uit alle afdeelingen. Zoo werden o.a. gevonden geheele keukenultzetten, rollen vloerzeil, loopers, karpetten, schemerlampen, ameuble menten, ijsmachines, braadpannen, bors tels enz. Eenige van de ger resteerden zijn huwd. Het onderzoek is nog in volle gang. Daar de diefstallen zich uitstrekken over een half jaar, zal het totaalbedrag dat 15 gestolen, niet onbelangrijk zijn. TYPHUS-EPIDFMIE IN KINDER HERSTELLINGSOORD. Ondeugdelijk drinkwater, kinderherstellingsoord, d> de Skoda-fabrieken is gesticht ffl in hel kinderen ondergebracht zijn, hebben zich bij meet dan honderd kinderen ernstige koorts verschijnselen geopenbaard. Het genees kundig onderzoek heeft aan het licht gebracht, dat de kinderen waarschijn lijk lijdende zijn aan typhus. Voorzoover men heeft kunnen vaststellen, is de va»

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1938 | | pagina 1